O NAS

Muzeum Jazzu powstało w listopadzie 2011 roku przy „Ognisku Miłośników Jazzu” w Z.M.Ch. Polska YMCA w Warszawie.
Siedziba Ogniska znajduje się przy ul. Marii Konopnickiej 6, w historycznym budynku, w którym przez 9 lat mieszkał i tworzył Leopold Tyrmand.

 

fundacja MJ


ZARZĄD OGNISKA:

Andrzej Rumianowski – prezes
Tomasz Lerski – wiceprezes
Krzysztof Sadowski – członek zarządu
Magdalena Kreft – członek zarządu
Agata Pawelec – członek zarządu
Jarosław Wierzbicki – członek zarządu

Członkami Ogniska są także m.in.: Marek Gaszyński (dziennikarz), Carmen Moreno (wokalistka), Jan Walasek (saksofonista), prof. Jerzy Stępień, Krzysztof Sadowski, Janusz „Baluza” Kozłowski, Olga Boczar (wokalistka)

 

 

Nasze  „Ognisko Miłośników  Jazzu”  założyliśmy  przy  YMCA , bo  YMCA  sprzyja  jazzowi.

ymca copy

To właśnie w gmachu YMCA w Warszawie  przy ul. M. Konopnickiej 6 w roku 1946 odbyło się pierwsze w powojennej Polsce jam session. Wystąpili na nim polscy  muzycy jazzowi, którym udało się przeżyć Okupację i II Wojnę Światową.  Z tego warszawskiego gmachu YMCA jazz  promieniował przez kilka lat na całą Polskę.  Tu  odbywały  się   koncerty, tu muzycy jazzowi mieli swoje próby, grali do tańca i do słuchania. W YMCA w latach 1946-55 ubiegłego wieku mieszkał  i  pisał   animator  jazzowego  ruchu,  organizator  imprez, krytyk, znawca i pasjonat jazzu Leopold Tyrmand. W roku  1949  warszawski  majątek YMCA, w tym gmach przy ul. Marii Konopnickiej 6 upaństwowiono, w tym samym roku jazz na kilka lat zamilkł w Polsce, ale niedługo odrodził się z nową siłą. YMCA nadal  istnieje w naszym kraju, działa i stara się o odzyskanie budynków, które  zabrano jej w minionych latach.

YMCA powstała w Londynie w 1844, od roku 1918 działa w Polsce. YMCA istnieje w 130 krajach świata, liczy 3o mln. członków.   YMCA,   czyli   Young   Men’s   Christian   Association  to  jest   Związek  Chrześcijański  Młodzieży  Męskiej, ale mogą do niego należeć wszyscy,  bez względu na wiek i płeć.

PROGRAM MUZEUM JAZZU

1. Czemu ma służyć Muzeum Jazzu ?
Muzeum Jazzu ma bawić, uczyć, przypominać.
a. Bawić, bo jazz był, jest i będzie rozrywką. Bo jazz niesie radość i wypoczynek, daje poczucie wspólnoty.
b. Uczyć, bo muzyka, bez żadnych podziałów, jest częścią naszej kultury.
c. Przypominać o tym, że ta kultura składa się na naszą historię, którą budowały i tworzyły poprzednie pokolenia.

2. Czym będzie Muzeum Jazzu ?
Muzeum Jazzu będzie miejscem spotkań ludzi jazzu z jego sympatykami. Miejscem, które będzie promieniować na całe jazzowe środowisko i stymulować życie jazzowe w Warszawie.
To będzie więcej niż muzeum – to będzie klub, kuźnia talentów, burza mózgów.
Muzeum Jazzu to naturalnie miejsce wystawiennicze, gdzie staną gabloty z nutami, gdzie będą stare zdjęcia z jazzowych festiwali, plakaty, instrumenty, na których grali wielcy muzycy, to będą filmy o jazzie i jazzem ilustrowane.
Ale to będzie też miejsce, gdzie muzycy starsi, młodsi i najmłodsi będą mogli pograć : razem i osobno, jazz tradycyjny i nowoczesny, do tańca i do słuchania.
W Muzeum Jazzu będzie sala koncertowa, będą sale do prób, będzie jazzowa kawiarnia i klub jazzowy.
Muzeum Jazzu będzie istnieć „w realu”, jako budynek, ale także wirtualnie. Na ekranie domowego komputera będzie można zobaczyć nasze zbiory, posłuchać muzyki, obejrzeć filmy, porozmawiać o jazzie, spojrzeć na jego historię.

3. Co zrobiono już ?
Ognisko posiada własne Biuro Organizacyjne przy ul. Konopnickiej 6, w którym gromadzone są zbiory. Listę darczyńców możecie Państwo zobaczyć w zakładce DARCZYŃCY. Są wśród nich m.in.: Carmen Moreno i Jan Walasek, Ewa Bem, Andrzej Dąbrowski, Marek Karewicz, Włodzimierz Nahorny, Andrzej Rosiewicz, Tomasz Szukalski, Michał Urbaniak, Jan „Ptaszyn” Wróblewski.
Od 2012 roku organizujemy koncerty i wystawy naszych zbiorów w muzeach i innych ośrodkach kultury.
Rejestrujemy wspomnieniowe rozmowy o jazzie (i nie tylko) z reprezentantami starszego pokolenia polskich muzyków jazzowych.

4. Czego brakuje ?
Ognisko poszukuje miejsca na gromadzenie otrzymywanych lub wypożyczanych zbiorów. Brakuje muzealnej przestrzeni na ekspozycję zbiorów i koncerty, sprzętu wystawienniczego ( gablot, ram, ..), środków na prace konserwacyjne, finansowego sponsoringu.

5. Plany
a. Dalsze pozyskiwanie zbiorów, ich inwentaryzacja i konserwacja.
b. Organizowanie wystaw, koncertów, projekcji filmów o tematyce jazzowej, itp.
c. Rozbudowa i prowadzenie portalu internetowego, na którym będziemy informować o wydarzeniach i pokazywać nasze zbiory.
d. Kontynuowanie rejestracji rozmów z muzykami.
e. Zorganizowanie w Warszawie całodziennego multimedialnego „święta jazzu”
f. I dużo więcej …