gru 30 2022
100-lat jazzu w Polsce 10-lat Muzeum Jazzu -142 wydarzenie
Oprac. Zespół Muzeum Jazzu w oparciu o tekst Pawła Brodowskiego, redaktora naczelnego Jazz Forum. Fot. Paweł Brodowski i Zespół Muzeum Jazzu.
W piątek 29 grudnia 2022 roku o godz. 18:00 w Pałacu Staszica, siedzibie Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, miał miejsce jubileuszowy koncert z okazji:
100-lecia jazzu w Polsce i 10-lecia działalności Muzeum Jazzu, zorganizowany przez Fundację Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda we współpracy z Polską Akademią Nauk i Jazz Forum.
100-lecie jazzu w Polsce
10-lecie Muzeum Jazzu
Zapraszają:
Polska Akademia Nauk
Muzeum Jazzu, Jazz Forum
oraz:
Andrzej Rumianowski
Paweł Brodowski
Krzysztof Karpiński
Tomasz Lerski
KONCERT
JUBILEUSZOWY
Fellows Quartet J.W. & Joanna Morea
3 wykłady:
Historia jazzu w Polsce
wystawa: „Tu był jazz w przedwojennej Warszawie”
29 grudnia 2022
godz. 18:00
PAN
Warszawa
Pałac Staszica
przy pomniku Kopernika
Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU i STOART
Główną część jubileuszowego wieczoru wypełnił koncert zespołu Fellows Quartet & Joanna Morea, w Sali Lustrzanej, przetykany gawędą działaczy Muzeum Jazzu obchodzącego w tym roku 10-lecie swojej działalności.
Wśród gości jubileuszowego wieczoru w Pałacu Staszica z okazji 100-lecia Jazzu w Polsce i 10-lecia Muzeum Jazzu był Czesław Bartkowski, który z wielkim zainteresowaniem oglądał w Sali Okrągłego Stołu wystawę pt. „Tu był jazz w przedwojennej Warszawie”
Kilkadziesiąt plansz (40), przygotowanych przez Andrzeja Rumianowskiego z Muzeum Jazzu przedstawia miejsca, w których przed wojną grany był jazz.
Tuż przed koncertem do Czesława dołączył tłum uczestników tego wydarzenia. Czasu, żeby przyjrzeć się szczegółom, nie było zbyt wiele.
Wystawa budziła zainteresowanie kilku pokoleń zagorzałych fanów jazzu.
Jako pierwszy głos zabrał organizator koncertu Andrzej Rumianowski, prezes Fundacji Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda
Po nim mikrofon przejął Krzysztof Karpiński, najlepszy znawca tematu jazzu przedwojennego, autor książki:
„Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce„.
Ta bezcenna książka liczy prawie 800 stron, a Krzysztof miał do dyspozycji tylko 15 minut. Zmieścił się!
Jako support koncertu Fellows Quartet W.J. & Joanna Morea wystąpiły laureatki Młodzieżowego Jazzowego Konkursu Magnolia – Julia Biłek i Julia Fijałkowska
Wykład kontynuował dr Tomasz Lerski, autor bezcennej książki o pierwszej polskiej wytwórni fonograficznej „Syrena Record” (1904-1939). opowiedział dlaczego przed wojną nie wydano w Polsce ani jednej płyty jazzowej (!), a także m.in. o tym, że podczas pierwszych lat okupacji (do czasu wypowiedzenia wojny Niemcom przez Stany Zjednoczone) jazz był jeszcze względnie tolerowany i grano tę muzykę w niektórych nocnych lokalach (tylko dla Niemców), aczkolwiek większość muzyków orkiestrowych (jazzowych) w obawie o życie opuściło Polskę (niektórzy zginęli w obozach zagłady).
Paweł Brodowski, Redaktor Naczelny Jazz Forum krótko opowiedział o historii nurtu POLISH JAZZ na tle stuletniej historii jazzu w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem osoby Zbigniewa Namysłowskiego, jako protoplasty tego nurtu.
Gdy do akcji wkroczył Fellows Quartet W.J. & Joanna Morea na pierwszy ogień poszedł „Alexander’s Ragtime Band” – standard Irvinga Berlina, który 100 lat temu na pierwszym koncercie jazzowym zagrała Orkiestra Karasińskiego i Kataszka.
Jako drugi w tym segmencie, dla kontrastu poleciał ogólnoświatowy przebój „Rosmary’s Baby” Krzysztofa Komedy,
by utworem „Na pierwszy znak” Henryka Warsa powrócić do szlagierów międzywojennej Polski.
Fellows Quartet W.J. to:
Michał Pijewski (klarnet, keyboard, wokal)
Robert Kuduk (gitara basowa)
Jerzy Więckowski (perkusja)
Marek Słomiński (banjo)
Z zespołem gościnnie wystąpiła Joanna Morea (saksofon tenorowy, flet, wokal)
Koncert jubileuszowy w Pałacu Staszica trwał 3 godziny.
Na wychodzących z sali miłośników jazzu czekała jeszcze jedna ekspozycja, przedstawiająca tytułowe plansze 11 edukacyjnych wystaw z oferty Muzeum Jazzu.
Jubileuszowy koncert w Pałacu Staszica, siedzibie Polskiej Akademii Nauk odbył się dzięki współpracy następujących podmiotów: