100-lat jazzu w Polsce 10-lat Muzeum Jazzu -142 wydarzenie


Oprac. Zespół Muzeum Jazzu w oparciu o tekst Pawła Brodowskiego, redaktora naczelnego Jazz Forum. Fot. Paweł BrodowskiZespół Muzeum Jazzu.


Plakat Jubileuszowy
Fot. Muzeum Jazzu

 

    W piątek 29 grudnia 2022 roku o godz. 18:00 w Pałacu Staszica, siedzibie Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, miał miejsce jubileuszowy koncert z okazji:
100-lecia jazzu w Polsce i 10-lecia działalności Muzeum Jazzu, zorganizowany przez Fundację Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda we współpracy z Polską Akademią Nauk i Jazz Forum.

 
 



100-lecie jazzu w Polsce
10-lecie Muzeum Jazzu
Zapraszają:
Polska Akademia Nauk
Muzeum Jazzu, Jazz Forum

oraz:
Andrzej Rumianowski
Paweł Brodowski
Krzysztof Karpiński
Tomasz Lerski

KONCERT
JUBILEUSZOWY

Fellows Quartet J.W.  &  Joanna Morea
3 wykłady:
Historia jazzu w Polsce
wystawa: „Tu był jazz w przedwojennej Warszawie

29 grudnia 2022
godz. 18:00

PAN
Warszawa
Pałac Staszica
przy pomniku Kopernika

Projekt sfinansowano ze środków    Fundacji PZU    i    STOART


Sala Lustrzana Pałacu Staszica prawie pękała w szwach.
Fot. Andrzej Rumianowski

 

Główną część jubileuszowego wieczoru wypełnił koncert zespołu Fellows Quartet & Joanna Morea, w Sali Lustrzanej, przetykany gawędą działaczy Muzeum Jazzu obchodzącego w tym roku 10-lecie swojej działalności.

 



Czesław Bartkowski
Fot. Paweł Brodowski

 

Wśród gości jubileuszowego wieczoru w Pałacu Staszica z okazji 100-lecia Jazzu w Polsce10-lecia Muzeum Jazzu był Czesław Bartkowski, który z wielkim zainteresowaniem oglądał w Sali Okrągłego Stołu wystawę pt. „Tu był jazz w przedwojennej Warszawie
Kilkadziesiąt plansz (40), przygotowanych przez Andrzeja RumianowskiegoMuzeum Jazzu przedstawia miejsca, w których przed wojną grany był jazz.

 

 



 
Tuż przed koncertem do Czesława dołączył tłum uczestników tego wydarzenia. Czasu, żeby przyjrzeć się szczegółom, nie było zbyt wiele.
 

Wystawa „Tu był jazz w przedwojennej Warszawie
Fot. Andrzej Rumianowski

 
 


Wystawa „Tu był jazz w przedwojennej Warszawie
Fot. Andrzej Rumianowski

 

Wystawa budziła zainteresowanie kilku pokoleń zagorzałych fanów jazzu.


Andrzej Rumianowski prezes Fundacji Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda
Fot. Paweł Brodowski

 

Jako pierwszy głos zabrał organizator koncertu Andrzej Rumianowski, prezes Fundacji Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda

Tu zobacz film


Krzysztof Karpiński Fundacji Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda
Fot. Paweł Brodowski

Po nim mikrofon przejął Krzysztof Karpiński, najlepszy znawca tematu jazzu przedwojennego, autor książki:
Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce„.
Ta bezcenna książka liczy prawie 800 stron, a Krzysztof miał do dyspozycji tylko 15 minut. Zmieścił się!

Tu zobacz film


Fot. Paweł Brodowski

 

Jako support koncertu Fellows Quartet W.J. & Joanna Morea wystąpiły laureatki Młodzieżowego Jazzowego Konkursu MagnoliaJulia Biłek i Julia Fijałkowska

Tu zobacz film


Tomasz Lerski Członek Rady Fundacji Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda
Fot. Paweł Brodowski

 

Wykład kontynuował dr Tomasz Lerski, autor bezcennej książki o pierwszej polskiej wytwórni fonograficznej „Syrena Record” (1904-1939). opowiedział dlaczego przed wojną nie wydano w Polsce ani jednej płyty jazzowej (!), a także m.in. o tym, że podczas pierwszych lat okupacji (do czasu wypowiedzenia wojny Niemcom przez Stany Zjednoczone) jazz był jeszcze względnie tolerowany i grano tę muzykę w niektórych nocnych lokalach (tylko dla Niemców), aczkolwiek większość muzyków orkiestrowych (jazzowych) w obawie o życie opuściło Polskę (niektórzy zginęli w obozach zagłady).

Tu zobacz film


Paweł Brodowski, Redaktor Naczelny Jazz Forum
Fot. Andrzej Rumianowski

 

Paweł Brodowski, Redaktor Naczelny Jazz Forum krótko opowiedział o historii nurtu POLISH JAZZ na tle stuletniej historii jazzu w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem osoby Zbigniewa Namysłowskiego, jako protoplasty tego nurtu.

Tu zobacz film


Fellows Quartet W.J. & Joanna Morea
Fot. Paweł Brodowski

 

Gdy do akcji wkroczył Fellows Quartet W.J. & Joanna Morea na pierwszy ogień poszedł „Alexander’s Ragtime Band” – standard Irvinga Berlina, który 100 lat temu na pierwszym koncercie jazzowym zagrała Orkiestra Karasińskiego i Kataszka.

Tu zobacz film


Jako drugi w tym segmencie, dla kontrastu poleciał ogólnoświatowy przebój „Rosmary’s Baby” Krzysztofa Komedy,
by utworem „Na pierwszy znakHenryka Warsa powrócić do szlagierów międzywojennej Polski.

Fellows Quartet W.J. to:
Michał Pijewski (klarnet, keyboard, wokal)
Robert Kuduk (gitara basowa)
Jerzy Więckowski (perkusja)
Marek Słomiński (banjo)
Z zespołem gościnnie wystąpiła Joanna Morea (saksofon tenorowy, flet, wokal)


Wypełniona po brzegi Sala Lustrzana w Pałacu Staszica
Fot. Andrzej Rumianowski

 

Koncert jubileuszowy w Pałacu Staszica trwał 3 godziny.


Ekspozycja prezentująca 10 tytułów wystaw mobilnych Muzeum Jazzu
Fot. Andrzej Rumianowski

 
Na wychodzących z sali miłośników jazzu czekała jeszcze jedna ekspozycja, przedstawiająca tytułowe plansze 11 edukacyjnych wystaw z oferty Muzeum Jazzu.


 
Jubileuszowy koncert w Pałacu Staszica, siedzibie Polskiej Akademii Nauk odbył się dzięki współpracy następujących podmiotów: