sie 7 2019
12. Letnia Akademia Jazzu w Łodzi.
Oprac. Ewa Kałużna, fot. wojciechjachna.com, goingapp.pl, plfoto.com, krakowfilmfestival.pl, Seth Tisue.
Kolejne koncerty w klubie Wytwórnia w Łodzi
w ramach
12. LETNIEJ AKADEMII JAZZU
15 sierpnia 2019, godz. 19
Część I – JACHNA, MAZURKIEWICZ, BUHL
Część II – JOE McPHEE & MIKOŁAJ TRZASKA TRIO
JACHNA / MAZURKIEWICZ / BUHL
W pierwszej części wieczoru na scenie Wytwórni pojawi się trio w składzie:
Wojciech Jachna – trąbka, elektronika
Jacek Mazurkiewicz – kontrabas, elektronika
Jacek Buhl – perkusja.
Wojciech Jachna i Jacek Buhl to muzycy, związani z niezależną sceną bydgoską. Artyści regularnie nagrywali w duecie, aż do momentu, kiedy współpracę zaproponował im kontrabasista Jacek Mazurkiewicz. Przy okazji pracy nad pierwszą, świetnie przyjętą wspólną płytą, „Dźwięki ukryte”, muzycy zrozumieli, że nadają na podobnych falach – chętnie improwizują, topią dźwięki instrumentów w elektronicznych pogłosach oraz szukają ciekawych akustycznie przestrzeni –
Jachna / Mazurkiewicz / Buhl – „Dźwięki ukryte” Full Album
https://www.youtube.com/watch?v=elhLusB8de0
Drugi album tria – „God’s Body” – zarejestrowano w czerwcu 2017, w łódzkiej Fabryce Sztuki. Czas, jaki minął od nagrania i wydania pierwszego albumu, trio pracowicie spożytkowało na koncertowanie w całym kraju, co też wpłynęło na większe interakcje muzyczne między artystami. Na „God’s Body” pełne niuansów i detali kompozycje zanurzone są w ambientowych tłach i powłóczystych dźwiękach kontrabasu –
Jachna / Mazurkiewicz / Buhl – „Part of the Body” z albumu „God’s Body” 2018 https://www.youtube.com/watch?v=517AenLy1S4
Wojciech Jachna to trębacz i improwizator. W czasach yassowego szaleństwa grał na perkusji w kultowej grupie Trytony. Dał się poznać dekadę później, występując m.in. w popularnym zespole Contemporary Noise Quintet, a także w Sing Sing Penelope czy w reggae’owej grupie Dubska.
Współpracował z wieloma wybitnymi polskimi artystami, z Markiem Kądzielą, Irkiem Wolnickim czy legendą sceny awangardowej i improwizowanej, Andrzejem Przybielskim.
Jacek Mazurkiewicz – kontrabasista i kompozytor, który w swojej twórczości nie ogranicza się do jednego gatunku muzycznego, i wciąż poszukuje nowych brzmień. Swoje dźwięki składa w całość, bazując na wrażeniach emocjonalnych i pulsie, łącząc akustykę z elektroniką. Współpracuje nie tylko z Jachną i Buhlem, ale również z Mikołajem Trzaską, Andrzejem Przybielskim, Danielem Levinem, Stanisławem Soyką czy Robem Brownem, a także współtworzy różnorodne projekty muzyczne, m.in. 3FoNIA, Modular String Trio czy Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego.
Zajmuje się udźwiękowieniem, komponowaniem i produkcją muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe i muzyczne.
Jacek Buhl, urodzony w 1965 perkusista jazzowy, związany był z bydgoskim klubem Mózg. Grę na bębnach rozpoczynał w zespole Variete, a następnie grał w kilku ważnych dla tzw. sceny yassowej i postyassowej formacjach – Trytony, Syfon, Spejs, The Cyclist.
Współtworzy takie składy, jak Alameda 5, duet Jachna / Buhl, Jaząbu, Glabulator. Tworzy także muzykę do filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych.
Jachna / Mazurkiewicz / Buhl – Live in Bydgoszcz 2018
Wojciech Jachna – trąbka, elektronika
Jacek Mazurkiewicz – kontrabas, elektronika
Jacek Buhl – perkusja https://www.youtube.com/watch?v=leYqXQ-6ow8
JOE McPHEE & MIKOŁAJ TRZASKA TRIO
Trio Mikołaja Trzaski z gościnnym udziałem legendy jazzu, Joego McPhee, to dawka mocnego, strukturalnego free jazzu, i nie lada wydarzenie dla wszystkich melomanów.
Jeden z najwybitniejszych jazzmanów naszych czasów, 80-letni dziś JOE McPHEE, nadal urzeka niezwykłą osobowością i emocjonalnością swoich kompozycji. Amerykański multiinstrumentalista, kompozytor, improwizator, teoretyk i poeta. Jest ceniony na całym świecie, choć, co ciekawe, do lat 90. bardziej niż w Ameryce popularny był w Europie, a w ojczyźnie zrobiło się o nim głośniej nieco później, za sprawą albumu „As Serious As Your Life” z 1996.
Urodził się w Miami na Florydzie w 1939. Był muzycznym samoukiem. W wieku ośmiu lat zaczął grać na trąbce, na saksofonie – w wieku 32 lat, po poznaniu muzyki Johna Coltrane’a, Alberta Aylera i Ornette’a Colemana.
Debiutował w 1967, pojawiając się na płycie Clifforda Thorntona „Freedom and Unity”.
McPhee ma na swoim koncie pokaźną dyskografię. Współpracował z największymi artystami zarówno sceny jazzowej, jak i popularnej czy awangardowej. Występował w prestiżowych salach koncertowych.
Był liderem awangardowego Trio X, z Dominikiem Duvalem i Jayem Rosenem.
Prowadził grupę, do której zapraszał wybitnych awangardzistów spod znaku AACM, m.in. Josepha Jarmana czy Sunny’ego Murraya.
Współpracował i nagrywał z najlepszymi – Jimmym Giuffrem, Billem Stewartem, Raymondem Boni, Anthonym Coksem, Charlesem Moffettem, Evanem Parkerem.
W 2005 McPhee otrzymał nagrodę Resounding Vision Award od organizacji Nameless Sound.
Był postrzegany jako awangardzista jazzu, którego chętnie zapraszano do ultranowoczesnych projektów wybitnych innowatorów. Grał z trębaczem Cliffordem Thorntonem, z Donem Cherrym czy legendarną Jazz Composers Orchestra.
Od końca lat 60. do chwili obecnej najbardziej znany jest z wykonywania free jazzu.
Trio X – Live in Vilnius, Full Performance 2006
Joe McPhee – tenor saxophone, pocket trumpet
Dominic Duval – bass
Jay Rosen – drums & percussion https://www.youtube.com/watch?v=qWZLbU7t2eQ
MIKOŁAJ TRZASKA to uznany saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor, a także autor muzyki do spektakli teatralnych oraz filmów. Szczególną współpracę nawiązał z reżyserem Wojciechem Smarzowskim.
Jest uważany za ikonę jazzowej awangardy w Polsce. Choć studiował malarstwo na gdańskim ASP, to fascynacja jazzem lat 60., szczególnie muzyką Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana, pchnęła go do samodzielnej nauki gry na saksofonie altowym.
Wkrótce dołączył do zespołu Tymona Tymańskiego Sni Sredstvom Za Uklanianie. Grupa ta stanowiła zalążek późniejszego największego fermentu w polskim jazzie przełomu lat 80. i 90., i jeden z głównych filarów sceny yassowej. Mowa oczywiście o kultowym zespole Miłość, którego Trzaska był współzałożycielem i saksofonistą.
W 1993 założył zespół Łoskot, a rok później, razem z Ryszardem Tymańskim – rockowo-jazzowy duet Masło.
Swoją pierwszą solową płytę – „Cześć, Cześć, Cześć” – wydał w 1995
Koncertował z wieloma osobistościami europejskiej i amerykańskiej, a także polskiej sceny awangardowej. Znany jest ze współpracy m.in. z Marcinem Świetlickim i grupą Świetliki czy Robertem Brylewskim.
Z Joem McPhee spotkali się jesienią 2006, nawiązując wtedy współpracę i nagrywając, wraz z Jayem Rosenem, album „Intimate conversations”
W 2007 Trzaska zagrał wspólną trasę koncertową z Trio X.
W swoich podróżach muzycznych za cel obrał sobie poszukiwanie wspólnego mianownika między muzyką żydowską i współczesną.
Razem z żoną, Aleksandrą Trzaską, prowadzi wydawnictwo Kilogram Records.
Podczas koncertu w Wytwórni na scenie, oprócz Mikołaja Trzaski i Joe’ego McPhee, wystąpią także:
KLAUS KUGEL – perkusja
oraz MAREK TOKAR – kontrabas.
Zespół zaprezentuje program, w którym podstawę do improwizacji tworzą kompozycje wszystkich muzyków.
Kwartet Trzaska / McPhee / Tokar / Kugel jest z pewnością interesującym zjawiskiem muzycznym, prezentującym publiczności zderzenie kilku kultur we współczesnej muzyce improwizowanej. To bezkompromisowe, żarliwe free, ale muzyka jest tu bardziej skupiona, struktury bardziej przestrzenne, abstrakcyjne i bogatsze sonorystycznie.
Joe McPhee, Mikolaj Trzaska, Jay Rosen – „Intimate Conversations” Album 2007
Joe McPhee – tenor sax
Mikołaj Trzaska – alto & C-melody saxes, bass clarinet
Jay Rosen – drums https://www.youtube.com/watch?v=e7frFNtsQ8A
Mikołaj Trzaska – „Kochankowie we mgle” z albumu „Muzyka z filmu „Wołyń”, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=K9XZs7M5jng
Kompozytor mówi o płycie: „W przypadku „Wołynia” szukałem muzyki pejzażu, części wspólnej wszystkich nacji, zamieszkujących pogranicze tamtego czasu. Chciałem, żeby tematy brzmiały ludowo – trochę ukraińsko, trochę polsko i trochę żydowsko. Musiałem znaleźć odpowiedniego, oryginalnego wykonawcę. Od razu pomyślałem o Orkiestrze Klezmerskiej Teatru Pogranicza z Sejn. Skorzystałem również z pomocy kontrabasisty Jacka Mazurkiewicza, znakomitego improwizatora. Z sejneńską Orkiestrą pracuję od lat. To z myślą o niej przygotowałem partyturę do „Wołynia”. Muzyka miała brzmieć lirycznie i zarazem szorstko. Bardziej zależało mi na surowości, pewnej wyrazistości niż perfekcyjnym wykonaniu. Tam, gdzie w obrazie pojawia się piękno i czystość, moim zadaniem było zasiać dźwiękiem chaos, scenom rzezi nadać charakter odrealnienia”.
Oprac. na podst. http://www.wytwornia.pl/…/12-laj-jachna-mazurkiewicz-buhl-j…