12. Letnia Akademia Jazzu w Łodzi.

Oprac. Ewa Kałużna, fot. wojciechjachna.com, goingapp.pl, plfoto.com, krakowfilmfestival.pl, Seth Tisue.

Wojciech Jachna
Fot. wojciechjachna.com


Jacek Mazurkiewicz
Fot. goingapp.pl


Jacek Buhl
Fot. plfoto.com


Mikołaj Trzaska
Fot. krakowfilmfestival.pl


Joe McPhee
Fot. Seth Tisue

Kolejne koncerty w klubie Wytwórnia w Łodzi
w ramach
12. LETNIEJ AKADEMII JAZZU

15 sierpnia 2019, godz. 19

Część I – JACHNA, MAZURKIEWICZ, BUHL
Część II – JOE McPHEE & MIKOŁAJ TRZASKA TRIO

JACHNA / MAZURKIEWICZ / BUHL

W pierwszej części wieczoru na scenie Wytwórni pojawi się trio w składzie:
Wojciech Jachna – trąbka, elektronika
Jacek Mazurkiewicz – kontrabas, elektronika
Jacek Buhl – perkusja.

Wojciech Jachna i Jacek Buhl to muzycy, związani z niezależną sceną bydgoską. Artyści regularnie nagrywali w duecie, aż do momentu, kiedy współpracę zaproponował im kontrabasista Jacek Mazurkiewicz. Przy okazji pracy nad pierwszą, świetnie przyjętą wspólną płytą, „Dźwięki ukryte”, muzycy zrozumieli, że nadają na podobnych falach – chętnie improwizują, topią dźwięki instrumentów w elektronicznych pogłosach oraz szukają ciekawych akustycznie przestrzeni –
Jachna / Mazurkiewicz / Buhl – „Dźwięki ukryte” Full Album
https://www.youtube.com/watch?v=elhLusB8de0

Drugi album tria – „God’s Body” – zarejestrowano w czerwcu 2017, w łódzkiej Fabryce Sztuki. Czas, jaki minął od nagrania i wydania pierwszego albumu, trio pracowicie spożytkowało na koncertowanie w całym kraju, co też wpłynęło na większe interakcje muzyczne między artystami. Na „God’s Body” pełne niuansów i detali kompozycje zanurzone są w ambientowych tłach i powłóczystych dźwiękach kontrabasu –
Jachna / Mazurkiewicz / Buhl – „Part of the Body” z albumu „God’s Body” 2018 https://www.youtube.com/watch?v=517AenLy1S4

Wojciech Jachna to trębacz i improwizator. W czasach yassowego szaleństwa grał na perkusji w kultowej grupie Trytony. Dał się poznać dekadę później, występując m.in. w popularnym zespole Contemporary Noise Quintet, a także w Sing Sing Penelope czy w reggae’owej grupie Dubska.
Współpracował z wieloma wybitnymi polskimi artystami, z Markiem Kądzielą, Irkiem Wolnickim czy legendą sceny awangardowej i improwizowanej, Andrzejem Przybielskim.

Jacek Mazurkiewicz – kontrabasista i kompozytor, który w swojej twórczości nie ogranicza się do jednego gatunku muzycznego, i wciąż poszukuje nowych brzmień. Swoje dźwięki składa w całość, bazując na wrażeniach emocjonalnych i pulsie, łącząc akustykę z elektroniką. Współpracuje nie tylko z Jachną i Buhlem, ale również z Mikołajem Trzaską, Andrzejem Przybielskim, Danielem Levinem, Stanisławem Soyką czy Robem Brownem, a także współtworzy różnorodne projekty muzyczne, m.in. 3FoNIA, Modular String Trio czy Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego.

Zajmuje się udźwiękowieniem, komponowaniem i produkcją muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe i muzyczne.

Jacek Buhl, urodzony w 1965 perkusista jazzowy, związany był z bydgoskim klubem Mózg. Grę na bębnach rozpoczynał w zespole Variete, a następnie grał w kilku ważnych dla tzw. sceny yassowej i postyassowej formacjach – Trytony, Syfon, Spejs, The Cyclist.
Współtworzy takie składy, jak Alameda 5, duet Jachna / Buhl, Jaząbu, Glabulator. Tworzy także muzykę do filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych.

Jachna / Mazurkiewicz / Buhl – Live in Bydgoszcz 2018
Wojciech Jachna – trąbka, elektronika
Jacek Mazurkiewicz – kontrabas, elektronika
Jacek Buhl – perkusja https://www.youtube.com/watch?v=leYqXQ-6ow8

JOE McPHEE & MIKOŁAJ TRZASKA TRIO

Trio Mikołaja Trzaski z gościnnym udziałem legendy jazzu, Joego McPhee, to dawka mocnego, strukturalnego free jazzu, i nie lada wydarzenie dla wszystkich melomanów.

Jeden z najwybitniejszych jazzmanów naszych czasów, 80-letni dziś JOE McPHEE, nadal urzeka niezwykłą osobowością i emocjonalnością swoich kompozycji. Amerykański multiinstrumentalista, kompozytor, improwizator, teoretyk i poeta. Jest ceniony na całym świecie, choć, co ciekawe, do lat 90. bardziej niż w Ameryce popularny był w Europie, a w ojczyźnie zrobiło się o nim głośniej nieco później, za sprawą albumu „As Serious As Your Life” z 1996.
Urodził się w Miami na Florydzie w 1939. Był muzycznym samoukiem. W wieku ośmiu lat zaczął grać na trąbce, na saksofonie – w wieku 32 lat, po poznaniu muzyki Johna Coltrane’a, Alberta Aylera i Ornette’a Colemana.

Debiutował w 1967, pojawiając się na płycie Clifforda Thorntona „Freedom and Unity”.

McPhee ma na swoim koncie pokaźną dyskografię. Współpracował z największymi artystami zarówno sceny jazzowej, jak i popularnej czy awangardowej. Występował w prestiżowych salach koncertowych.
Był liderem awangardowego Trio X, z Dominikiem Duvalem i Jayem Rosenem.

Prowadził grupę, do której zapraszał wybitnych awangardzistów spod znaku AACM, m.in. Josepha Jarmana czy Sunny’ego Murraya.
Współpracował i nagrywał z najlepszymi – Jimmym Giuffrem, Billem Stewartem, Raymondem Boni, Anthonym Coksem, Charlesem Moffettem, Evanem Parkerem.

W 2005 McPhee otrzymał nagrodę Resounding Vision Award od organizacji Nameless Sound.

Był postrzegany jako awangardzista jazzu, którego chętnie zapraszano do ultranowoczesnych projektów wybitnych innowatorów. Grał z trębaczem Cliffordem Thorntonem, z Donem Cherrym czy legendarną Jazz Composers Orchestra.

Od końca lat 60. do chwili obecnej najbardziej znany jest z wykonywania free jazzu.

Trio X – Live in Vilnius, Full Performance 2006
Joe McPhee – tenor saxophone, pocket trumpet
Dominic Duval – bass
Jay Rosen – drums & percussion https://www.youtube.com/watch?v=qWZLbU7t2eQ

MIKOŁAJ TRZASKA to uznany saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor, a także autor muzyki do spektakli teatralnych oraz filmów. Szczególną współpracę nawiązał z reżyserem Wojciechem Smarzowskim.

Jest uważany za ikonę jazzowej awangardy w Polsce. Choć studiował malarstwo na gdańskim ASP, to fascynacja jazzem lat 60., szczególnie muzyką Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana, pchnęła go do samodzielnej nauki gry na saksofonie altowym.

Wkrótce dołączył do zespołu Tymona Tymańskiego Sni Sredstvom Za Uklanianie. Grupa ta stanowiła zalążek późniejszego największego fermentu w polskim jazzie przełomu lat 80. i 90., i jeden z głównych filarów sceny yassowej. Mowa oczywiście o kultowym zespole Miłość, którego Trzaska był współzałożycielem i saksofonistą.

W 1993 założył zespół Łoskot, a rok później, razem z Ryszardem Tymańskim – rockowo-jazzowy duet Masło.

Swoją pierwszą solową płytę – „Cześć, Cześć, Cześć” – wydał w 1995

Koncertował z wieloma osobistościami europejskiej i amerykańskiej, a także polskiej sceny awangardowej. Znany jest ze współpracy m.in. z Marcinem Świetlickim i grupą Świetliki czy Robertem Brylewskim.

Z Joem McPhee spotkali się jesienią 2006, nawiązując wtedy współpracę i nagrywając, wraz z Jayem Rosenem, album „Intimate conversations”

W 2007 Trzaska zagrał wspólną trasę koncertową z Trio X.
W swoich podróżach muzycznych za cel obrał sobie poszukiwanie wspólnego mianownika między muzyką żydowską i współczesną.
Razem z żoną, Aleksandrą Trzaską, prowadzi wydawnictwo Kilogram Records.

Podczas koncertu w Wytwórni na scenie, oprócz Mikołaja Trzaski i Joe’ego McPhee, wystąpią także:
KLAUS KUGEL – perkusja
oraz MAREK TOKAR – kontrabas.

Zespół zaprezentuje program, w którym podstawę do improwizacji tworzą kompozycje wszystkich muzyków.

Kwartet Trzaska / McPhee / Tokar / Kugel jest z pewnością interesującym zjawiskiem muzycznym, prezentującym publiczności zderzenie kilku kultur we współczesnej muzyce improwizowanej. To bezkompromisowe, żarliwe free, ale muzyka jest tu bardziej skupiona, struktury bardziej przestrzenne, abstrakcyjne i bogatsze sonorystycznie.

Joe McPhee, Mikolaj Trzaska, Jay Rosen – „Intimate Conversations” Album 2007
Joe McPhee – tenor sax
Mikołaj Trzaska – alto & C-melody saxes, bass clarinet
Jay Rosen – drums https://www.youtube.com/watch?v=e7frFNtsQ8A

Mikołaj Trzaska – „Kochankowie we mgle” z albumu „Muzyka z filmu „Wołyń”, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=K9XZs7M5jng

Kompozytor mówi o płycie: „W przypadku „Wołynia” szukałem muzyki pejzażu, części wspólnej wszystkich nacji, zamieszkujących pogranicze tamtego czasu. Chciałem, żeby tematy brzmiały ludowo – trochę ukraińsko, trochę polsko i trochę żydowsko. Musiałem znaleźć odpowiedniego, oryginalnego wykonawcę. Od razu pomyślałem o Orkiestrze Klezmerskiej Teatru Pogranicza z Sejn. Skorzystałem również z pomocy kontrabasisty Jacka Mazurkiewicza, znakomitego improwizatora. Z sejneńską Orkiestrą pracuję od lat. To z myślą o niej przygotowałem partyturę do „Wołynia”. Muzyka miała brzmieć lirycznie i zarazem szorstko. Bardziej zależało mi na surowości, pewnej wyrazistości niż perfekcyjnym wykonaniu. Tam, gdzie w obrazie pojawia się piękno i czystość, moim zadaniem było zasiać dźwiękiem chaos, scenom rzezi nadać charakter odrealnienia”.

Oprac. na podst. http://www.wytwornia.pl/…/12-laj-jachna-mazurkiewicz-buhl-j…