wrz 9 2021
18. Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – relacja
Opracowanie i zdjęcia (jeśli nie podano inaczej): Jarosław Molski
Synagoga im. Nożyków, lata 30-te XX w.
Zdjęcie z Archiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego
Do 1939 roku Polska była największym skupiskiem Żydów na świecie (nieco powyżej 3 mln), a Warszawa z ok. 350 tys. obywateli żydowskich stanowiła zaraz po Nowym Jorku drugą ich najliczniejszą siedzibę.
Od 21 do 29 sierpnia 2021 roku Warszawa znów wypełniła się kulturą żydowską. 18. Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera to ponad 250 festiwalowych imprez: koncerty, spektakle teatralne, projekcje filmowe, spotkania literackie, sesje naukowe i dyskusje panelowe, aż po spacery śladami tradycji żydowskiej, których dziś w ówczesnej postaci już nie ma.
21.08.2021 r.
Program „Fun dor tsu dor”, w języku jidysz „z pokolenia na pokolenie”, składa się z jidyszowych pieśni oporu. Tytuł jest wersją znanego hymnu partyzanckiego „Zog nit keynmol”, napisanego przez litewsko-żydowskiego bojownika ruchu oporu Hirscha Glika.
Wystąpili: Isabel Frey (śpiew) oraz Moritz Weiss (klarnet), Ivan Trenev (akordeon).

Isabel Frey Trio

Isabel Frey
Moritz Weiss
Ivan Trenev
22.08.2021 r.
Z powodu braku możliwości przylotu z Izraela kantorów Chaima Sterna i Israela Nachmana uroczyste otwarcie Festiwalu Singera uświetnili swoimi koncertami: harfistka Anna Sikorzak-Olek oraz kantor Yoni Rose przy akompaniamencie Roglit Miryam Ishay.

Anna Sikorzak-Olek
Screen ze streamingu Fundacji Shalom

Roglit Miryam Ishay
Screen ze streamingu Fundacji Shalom

Yoni Rose
Screen ze streamingu Fundacji Shalom

Yoni Rose
Screen ze streamingu Fundacji Shalom
23.08.2021 r.
Już po raz ósmy w ramach Festiwalu Warszawa Singera odbył się Festiwal Jazz Singera. Zainaugurował go w Synagodze Nożyków zespół RGG w składzie: Łukasz Ojdana (fortepian), Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja). Trio wykonało utwory z najnowszej płyty „Mysterious Monuments on the Moon”.

Łukasz Ojdana

Maciej Garbowski

Krzysztof Gradziuk
Kolejnym dużym wydarzeniem był koncert „Sanatorium pod klepsydrą” w wykonaniu Bester Quartet z gościnnym udziałem Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Krzysztofa Lenczowskiego. Na dedykowany pamięci Bruno Schulza występ składały się zaaranżowane przez Jarosława Bestera utwory autorstwa Johna Zorna.
Bester Quartet z Krzysztofem Lenczowskim (pierwszy z lewej).

Jarosław Bester

Maciej Adamczyk

Ryszard Pałka

Dawid Lubowicz

Krzysztof Lenczowski

Grażyna Auguścik

Dorota Miśkiewicz
24.08.2021 r.
W kolejnym dniu festiwalowym nie zabrakło wspomnienia o wielkim propagatorze jazzu w powojennej Warszawie, animatorze życia kulturalnego i wnikliwym obserwatorze zachodzących zmian – Leopoldzie Tyrmandzie.
Opowiadało o nim wydarzenie słowno-muzyczne „Tyrmand. Słowo i jazz” w reżyserii i z udziałem Jerzego Zelnika. Oprawę muzyczną zapewnili: Wojciech Konikiewicz (pianino, kierownictwo muzyczne), Mariusz Fazi Mielczarek (saksofon), Jakub Mielcarek (kontrabas).
Od lewej: Wojciech Konikiewicz, Mariusz Fazi Mielczarek, Jakub Mielcarek i Jerzy Zelnik.

Jerzy Zelnik

Od lewej: Wojciech Konikiewicz, Mariusz Fazi Mielczarek, Jakub Mielcarek.

Od lewej: Wojciech Konikiewicz, Jakub Mielcarek, Mariusz Fazi Mielczarek i Jerzy Zelnik.

Jerzy Zelnik
Niezwykły koncert 18 Festiwalu Warszawa Singera przedstawiła grupa Shofar w składzie: Raphael Rogiński (gitara), Mikołaj Trzaska (saksofon, klarnet basowy), Macio Moretti (perkusja). W tej chwilami hipnotyzującej muzyce słychać było Bliski Wschód i przyległy rejon Morza Śródziemnego, co potwierdzała gitara brzmiąca jak saz czy oud oraz naprawdę niekonwencjonalna perkusja.
Trio Shofar

Raphael Rogiński

Mikołaj Trzaska

Macio Moretti
Zwieńczeniem tego bogatego w wydarzenia dnia był koncert zatytułowany „Moja wędrówka” w wykonaniu Michała Hochmana (gitara, śpiew) z towarzyszeniem zespołu w składzie: Maciej Gładysz (gitara elektryczna), Maciej Kopczyński (gitara akustyczna), Joachim Łuczak (skrzypce), Wojciech Gumiński (kontrabas), Kuba Jabłoński (perkusja), Kalina Gumińska (chórek), Mateusz Wachowiak (akordeon – gościnnie).
Warto wspomnieć, że to właśnie Michał Hochman był pierwszym wykonawcą (w 1962 roku) słynnej piosenki „Konik na biegunach” krakowskich autorów Jacka Dybka i Franciszka Serwatki z kabaretu „Cyrulik”. Oczywiście nie mogło jej dzisiaj zabraknąć.
Michał Hochman i jego zespół

Michał Hochman

Michał Hochman

Michał Hochman

Michał Hochman i jego zespół
25.08.2021 r.
Z muzycznych wydarzeń tego dnia należy odnotować „Niedokończoną podróż Janusza Tencera” – koncert dedykowany pamięci Szymona Szurmieja i Janusza Senta. Widowisko wyreżyserowała Gołda Tencer, scenariusz i teksty piosenek napisał Janusz Tencer, autorką scenografii była Ewa Łaniecka, opracowanie muzyczne: Janusz Tylman, choreografia: Katarzyna Małachowska.
Wystąpili: Gołda Tencer, Janusz Tencer, Dawid Szurmiej, Monika Chrząstowska, Izabella Rzeszowska, Joanna Przybyłowska, Małgorzata Majewska, Marcin Błaszak, Sylwia NajahPiotr Sierecki, Marek Węglarski, Henryk Rajfer, Ewa Dąbrowska, Ben Erlich, Marek Werbart, Magdalena Stoltz, Gwidon Jakowlew, Jurek Wajnblom.

„Niedokończona podróż Janusza Tencera”

„Niedokończona podróż Janusza Tencera”

„Niedokończona podróż Janusza Tencera”

„Niedokończona podróż Janusza Tencera”
Kolejnym koncertem – i to niepozbawionym pewnej oryginalności – był koncert „Polskie tanga hebrajskie” w wykonaniu Olgi Avigail (śpiew) oraz Tango Attack w składzie: Hadrian Tabęcki (pianino, aranżacje), Grzegorz Bożewicz (bandoneon), Piotr Malicki (gitara).
Interesującym był fakt, że każdy utwór był wykonywany w dwóch wersjach językowych: polskiej i hebrajskiej lub jidysz, przy czym najczęściej były to dwie zupełnie różne opowieści.

Olga Avigail i Tango Attack

Olga Avigail

Hadrian Tabęcki

Grzegorz Bożewicz

Piotr Malicki

Olga Avigail
26.08.2021 r.
W czwartkowe popołudnie miał miejsce zamknięty dla fotoreporterów koncert literacko-muzyczny „Zmiennymi kluczami” w wykonaniu Roberta Więckiewicza (lektor) i Mikołaja Trzaski (muzyka).
Natomiast całkowicie otwarty był koncert Karoliny Lizer „Meshuge”, wyreżyserowany przez Andrzeja Głowackiego jako zbiór najpiękniejszych utworów żydowskich w polskich tłumaczeniach znakomitych poetów, takich jak m.in. Jacek Cygan, Agnieszka Osiecka, Roman Kołakowski, ułożonych w piękną historię wspomnień młodej dziewczyny.
Wokalistce i performerce towarzyszyli: Rafał Grząka (akordeon) i Przemysław Skałuba (klarnet, duduk, saksofony).

Niemy Narrator

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer

Karolina Lizer
Wieczorem wystąpił kwintet Atanasa Valkowa w składzie: Atanas Valkov (fortepian, cytra, flet tenorowy, instrumenty elektroniczne), Oliwier Andruszczenko (klarnet solowy, klarnet basowy, duduk), Paweł Zalewski (viola da Gamba, gitara elektryczna), Ksawery Wójciński (kontrabas), Krzysztof Gradziuk (perkusja). Muzycy wykonali utwory ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Król” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego.

Kwintet Atanasa Valkowa

Atanas Valkov

Oliwier Andruszczenko

Ksawery Wójciński

Krzysztof Gradziuk

Paweł Zalewski

Oliwier Andruszczenko

Atanas Valkov
27.08.2021 r.
W piątek miał miejsce koncert z cyklu Singer Jazz Festival. W klubie Hard Rock Cafe wystąpił Paul Brody, światowej sławy amerykański trębacz, kompozytor i aranżer. W pierwszym ze swoich trzech festiwalowych koncertów zagrał z Radek Wośko Chamber Trio, grupą Radka Wośko, polskiego perkusisty jazzowego, kompozytora i aranżera.
28.08.2021 r.
Drugi koncert Paula Brody’ego w Hard Rock Cafe odbył się ze składem Piotra Lemańczyka, który po ponad dziesięcioletniej przerwie powrócił do gitary basowej (sześciostrunowej).
Wystąpili: Paul Brody (trąbka), Piotr Lemańczyk Electric Trio w składzie – Piotr Lemańczyk (gitara basowa), Marcin Wądołowski (gitara elektryczna), Adam Golicki (perkusja).
Tradycyjnie przedostatni wieczór Festiwalu Warszawa Singera wypełnia koncert „Noc klezmerów”. W sobotę 28.08 na scenie pojawiła się Izabela Szafrańska z projektem „Żydowska ulica/Jewish street” w towarzystwie wielu znakomitych muzyków, m. in. Przemysława Zalewskiego (pianino), Przemysława Skałuby (klarnet, duduk, saksofony), Damiana Niewińskiego (gitara), Mirosława Wiśniewskiego (gitara basowa) czy Marcina Drabika (skrzypce).

Izabela Szafrańska z zespołem

Izabela Szafrańska

Izabela Szafrańska

Izabela Szafrańska z zespołem

Izabela Szafrańska

Izabela Szafrańska z zespołem

Izabela Szafrańska

Izabela Szafrańska
29.08.2021 r.
Ostatni w 18 edycji Festiwalu Warszawa Singera koncert Singer Jazz Festival to wspólny występ amerykańskiego trębacza Paula Brody’ego z grupą Polski Piach w składzie: Patryk Zakrocki (gitara), Piotr Mełech (klarnet basowy) i Piotr Domagalski (basetla). Było to niezwykłe spotkanie z liryczną i melancholijną, ale jakże piękną muzyką.

Polski Piach i Paul Brody

Piotr Mełech

Paul Brody

Patryk Zakrocki

Piotr Domagalski
Z powodu braku możliwości przylotu z Izraela Davida D’ora na koncercie finałowym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zabrzmiała zupełnie inna muzyka. Tak więc na koncercie „Szalone skrzypce i muzyka świata” usłyszeliśmy światową muzykę kompozytorów żydowskiego pochodzenia, tradycyjne utwory rosyjskie i tureckie oraz tematy i otwarte improwizacje muzyki filmowej. W roli głównej wystąpił znamienity skrzypek z Węgier Roby Lakatos, a obok niego mogliśmy podziwiać takich artystów, jak: Anna Wandtke (skrzypce), Jenő Lisztes (cymbały), Kalman Cseki (fortepian), Jarosław Bester (akordeon), Sebastian Wypych (kontrabas, dyrygent) oraz Orkiestra SINFONIA VIVA pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza.