sty 18 2022
1964. Jego pierwszy Mercedes
Oprac. Andrzej Rumianowski na podstawie tekstu z Jazz Forum, Fot.: Arch. Andrzeja Dąbrowskiego, Arch. Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopinaw Krakowie i Arch.Muzeum Jazzu.
POPRZEDNI | WSZYSTKIE ODCINKI | NASTĘPNY |
Życiowe pasje Andrzeja Dąbrowskiego
to opracowany przez Andrzeja Rumianowskiego materiał oparty na wydanej przez Wydawnictwo CZYTELNIK, biografii: „Andrzej Dąbrowski Do zwariowania jeden krok” autorstwa Agnieszki Matyni-Dąbrowskiej.
Andrzej Dąbrowski to znakomity:
– Perkusista
– Kierowca rajdowy
– Wokalista
– Kompozytor
– Dziennikarz
– Majsterkowicz
– Fotografik
– Miłośnik turystyki kamperowej
8 i 9 marca Andrzej Dąbrowski występuje w kwartecie Ptaszyna Wróblewskiego w Filharmonii Narodowej.
FILHARMONIA NARODOWA
Sala Kameralna ul. Moniuszki 5
Niedziela dnia 8 marca 1964 r., godz. 12.00 (wyjątkowo)
Poniedziałek, dnia 9 marca 1964 r., godz. 19.30
IV KONCERT JAZZOWY
Po wielkich sukcesach za granicą
pierwszy występ w Polsce
KWARTET
PTASZYNA WRÓBLEWSKIEGO
w składzie:
ANDRZEJ DĄBROWSKI STANISŁAW ZWIERZCHOWSKI
perkusja kontrbas
WOJCIECH KAROLAK JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI
fortepian sax tenor
Koncert prowadzi
ROMAN WASZKO
W 1964 roku Andrzej Dąbrowski kupuje sobie pierwszego Mercedesa.
• Gra w klubach jazzowych w RFN (Republice Federalnej Niemiec).
• Gra w klubach jazzowych w NRD (Niemieckiej Re-publice Demokratycznej).
• Gra w klubach jazzowych w Jugosławii.
• Występuje na Jazz Jamboree 64.
• Występuje w filmie „Jazz aus Polen”.
• Andrzej Dąbrowski po raz siódmy zdobywa tytuł „Najlepszy perkusista jazzowy” w plebiscycie pisma „JAZZ”.
W roku 2017 Studio GAD Records wydało wiązankę nieznanych utworów Polish Jazz Quartet na płycie zatytułowanej
„Polish Jazz Quartet Meets Studio M-2„.
Polish Jazz Quartet to ważny element historii polskiego jazzu. Wyjątkowy zespół, który w latach 60. tworzyli:
– Jan Ptaszyn Wróblewski
– Wojciech Karolak
– Andrzej Dąbrowski
– oraz – przemiennie – Roman Dyląg i – Juliusz Sandecki.
Nagrali jedną z pierwszych płyt w słynnej serii „Polish Jazz”. To jednak tylko część ich historii.
W latach 1964-66 Polish Jazz Quartet współpracował z radiowym Studiem M-2 Bogusława Klimczuka. Muzycy w składzie poszerzonym do małego big-bandu zarejestrowali szereg autorskich kompozycji oraz wyjątkowe adaptacje przedwojennych szlagierów, które dzisiaj brzmią jak najlepsze amerykańskie standardy. Wszystkie te utwory, poza kilkoma prezentacjami radiowymi, nie były nigdzie wcześniej publikowane. Teraz ukazują się na płycie CD (limitowana edycja winylowa ukaże się wiosną), wzbogacone o książeczkę z barwnymi wspomnieniami Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
To był projekt bez precedensu – przyznaje po latach Ptaszyn. Cechą tego niezwykłego zespołu był fakt, że… tak naprawdę żadnego zespołu nie było. Pod nazwą Studia M-2 kryła się grupa aranżerów i kompozytorów, otwarte studio nagraniowe, od którego projekt wziął swoją nazwę, oraz niezwykle sprawny inspektor nagrań. Klimczuk skupił wokół siebie cały ówczesny aranżerski kwiat i był także otwarty na współpracę z jazzmanami. Każdy z nas mógł wymyślić utwór na dowolny zestaw instrumentalny – to mogła być sekcja rytmiczna ze smyczkami, mniejszy lub większy big-band, harfy, oboje, waltornie… Mogliśmy sięgać po absolutnie wszystko. Jedynym warunkiem było napisanie kilku partytur na ten sam zestaw instrumentów, by wykonawcom sesja się opłaciła.
„Polish Jazz Quartet Meets Studio M-2” kontynuuje odkrywanie nieznanych, słabo udokumentowanych płytowo kart z historii polskiego jazzu, zapoczątkowane przez GAD Records w 2010 roku albumem „Nora” Kwartetu Zbigniewa Seiferta. W katalogu wydawnictwa znalazły się także liczne nagrania archiwalne Jerzego Miliana, Krzysztofa Sadowskiego czy formacji SBB. W przygotowaniu kolejne tytuły.
na podstawie tekstu z Jazz Forum
64
Weinheim
Lõrrach
Zespół jazzowy utworzony w 1963 r. przez Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego – ten. sxf. (pierwszy zespół w karierze tego muzyka), z Andrzejem Dąbrowskim – dr., Wojciechem Karolakiem – pf, Juliuszem Sandeckim – cb. Tego ostatniego zastępowali później kolejno Roman Dyląg i Stanisław Zwierzchowski. Na estradzie zadebiutował podczas Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego w Antibes (Francja). Europejską sławę – mimo że w kraju nie był jeszcze znany – zyskał dzięki koncertom w paryskim Jazz Club Blue Note i tournée po RFN. W kraju wystąpił po raz pierwszy na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Jazzowej „Jazz Jamboree” w 1964 r. w Warszawie. Nagrał LP Polish Jazz Quartet. W 1965 r. wystąpił w filmie Jazz aus Polen (reż. Janusz Majewski), zrealizowanym przez Joachima Berendta dla zachodnioniemieckiej TV. Przestał istnieć w 1966 r.
Polish Jazz Quartet Meets Studio M-2
Michał Wilczyński
Nieznane nagrania legendarnego zespołu z lat 1964 – 66 zostały wydane na płycie wytwórni GAD Records
Polish Jazz Quartet to ważna część historii polskiego jazzu. Wyjątkowy zespół, który w latach 60. tworzyli Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Karolak, Andrzej Dąbrowski oraz – przemiennie – Roman Dyląg i Juliusz Sandecki. Nagrali jedną z pierwszych płyt w słynnej serii „Polish Jazz”. To jednak tylko część ich historii.
https://soundcloud.com/gadrecords/polish-jazz-quartet-studio-m-2-nie-placz-dont-cry
W latach 1964-66 Polish Jazz Quartet współpracował z radiowym Studiem M-2 Bogusława Klimczuka. Muzycy w składzie poszerzonym do małego big-bandu zarejestrowali szereg autorskich kompozycji oraz wyjątkowe adaptacje przedwojennych szlagierów, które dzisiaj brzmią jak najlepsze amerykańskie standardy. Wszystkie te utwory, poza kilkoma prezentacjami radiowymi, nie były nigdzie wcześniej publikowane. Teraz ukazują się na płycie CD (limitowana edycja winylowa ukaże się wiosną), wzbogacone o książeczkę z barwnymi wspomnieniami Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
To był projekt bez precedensu – przyznaje po latach Ptaszyn. Cechą tego niezwykłego zespołu był fakt, że… tak naprawdę żadnego zespołu nie było. Pod nazwą Studia M-2 kryła się grupa aranżerów i kompozytorów, otwarte studio nagraniowe, od którego projekt wziął swoją nazwę, oraz niezwykle sprawny inspektor nagrań. Klimczuk skupił wokół siebie cały ówczesny aranżerski kwiat i był także otwarty na współpracę z jazzmanami. Każdy z nas mógł wymyślić utwór na dowolny zestaw instrumentalny – to mogła być sekcja rytmiczna ze smyczkami, mniejszy lub większy big-band, harfy, oboje, waltornie… Mogliśmy sięgać po absolutnie wszystko. Jedynym warunkiem było napisanie kilku partytur na ten sam zestaw instrumentów, by wykonawcom sesja się opłaciła.
„Polish Jazz Quartet Meets Studio M-2” kontynuuje odkrywanie nieznanych, słabo udokumentowanych płytowo kart z historii polskiego jazzu, zapoczątkowane przez GAD Records w 2010 roku albumem „Nora” Kwartetu Zbigniewa Seiferta. W katalogu wydawnictwa znalazły się także liczne nagrania archiwalne Jerzego Miliana, Krzysztofa Sadowskiego czy formacji SBB. W przygotowaniu kolejne tytuły.
Wydawca: Polskie Nagrania / Warner XL 0246
Rok nagrania / wydania: 1965 / 2016
Polish Jazz vol. 3
POLISH JAZZ QUARTET
Side A
1. Zarys
2. Twist na tureckim dywanie
3. Spokojnie jak rzadko
4. Pan Croque
Side B
1. Złośnica
2. Przechadzka pustymi ulicami
3. Pola Elizejskie, dwunasta w nocy
4. Dedykowane jaskółce
Płyta „Polish Jazz Quartet” została wznowiona przez Polskie Nagrania w ekskluzywnej reedycji kultowej serii Polish Jazz, znanej fanom polskiej muzyki jazzowej od lat 60. To pierwsze tak obszerne opracowanie w historii tej znakomitej płyty. Przy zachowaniu oryginalnej okładki, album został wzbogacony dwujęzyczną książeczką z tekstem Jana Borkowskiego. Autorem odświeżonego brzmienia jest wybitny reżyser dźwięku – Jacek Gawłowski.
Polish Jazz Quartet wszedł do studia, aby nagrać tę płytę w grudniu 1964 roku. Wydano ją na LP w roku 1965 w wersji monofonicznej. Reedycja 2016 jest edycją stereo, zarówno w wersji CD jak i LP.
Album „Polish Jazz Quartet” jako trzeci w cyklu Polish Jazz jest ważnym dokumentem w historii i rozwoju pionierskiego okresu w polskim jazzie. W skład kwartetu wchodzą ikony polskiego jazzu: Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Karolak, Andrzej Dąbrowski i Juliusz Sendecki. Polish Jazz Quartet jest formacją zwiastującą pojawianie jazzu nowoczesnego i takich zespołów jak: kwintety Andrzeja Trzaskowskiego, Krzysztofa Komedy i kwartet Zbigniewa Namysłowskiego.
Repertuar płyty został skomponowany w połowie przez lidera kwartetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego, druga część płyty jest wypełniona kompozycjami Wojciecha Karolaka.
POPRZEDNI | WSZYSTKIE ODCINKI | NASTĘPNY |