Jazzmeia Horn

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Jarek Rerych


4 lipca 2019
podczas WARSAW SUMMER JAZZ DAYS

wystąpiła amerykańska piosenkarka, kompozytorka, Jazzmeia Horn

Ostatnio miała miejsce premiera jej singla „Out the Window„, promowany tam utwór ukaże się na drugim studyjnym albumie piosenkarki – „Love and Liberation„, który pojawi się na półkach sklepowych 23 sierpnia 2019.

Horn wybrała taki tytuł ponieważ, jak sama wyjaśnia, „miłość i wyzwolenie – to koncepcja i mantra, których używam konsekwentnie w moim codziennym życiu.
Dla mnie te dwie rzeczy idą w parze. i obie opisują, w jakim punkcie życia i kariery jestem teraz.
Akt miłości jest aktem wyzwolenia, a wybranie wyzwolenia – samego siebie lub innych – jest aktem miłości
„.

Album „Love and Liberation” stanowi ogromny krok naprzód dla Horn jako piosenkarki, liderki zespołu i autorki piosenek.
Jest on wynikiem niemal nieprzerwanego harmonogramu koncertów, który nastąpił po wydaniu debiutanckiego albumu „A Social Call„.
Przyniosło to korzyści zarówno zaletom wokalnym Jazzmei, jak i brzmieniu zespołu. „Wyewoluowałam” – mówi Horn.

To tak, jakbym naprawdę rozumiała teraz muzykę w inny sposób„.
Kiedy w maju 2017 ukazał się album „A Social Call”, ruszyłam w trasę, i nadal jestem w trasie.
Album ukazał się dokładnie dwa lata temu.
Jestem naprawdę zmęczona, ale wdzięczna, ponieważ miałam okazję podróżować i ćwiczyć, improwizować noc w noc, z najlepszymi współczesnymi muzykami.
Eksperymentowaliśmy, zapraszając trębacza w jednym utworze, a w następnym – saksofonistę, a czasem po prostu używając tylko perkusji i głosu.

Próbowaliśmy różnych kombinacji i pomysłów, rzucając sobie wzajemnie wyzwania.
To było dla mnie warte więcej niż złoto – zrozumienie, jak wykorzystać instrumenty takie, jak mój głos, moje ciało czy zespół, który zaprosiłam
„.

Horn ma spore doświadczenie ze wszystkimi muzykami z listy twórców albumu.
Poza wokalem Horn, zawierającym mocne solówki scatem, personel „Out the Window” składa się z saksofonisty tenorowego Stacey’a Dillarda, trębacza Josha Evansa, pianisty Victora Goulda, który jest regularnym akompaniatorem Horn, basisty Bena Williamsa oraz perkusisty / piosenkarza Jamisona Rossa. Gościem specjalnym jest Sullivan Fortner.
Chris Dunn
, który wyprodukował debiutancki album Jazzmei z 2017, „A Social Call„, powraca tutaj również.

Podobnie jak większość z 12 piosenek na albumie „Love and Liberation„, „Out the Window” jest oryginalnym utworem Horn.
Tylko cztery utwory zostały napisane przez innych – „No More” autorstwa Johna Hendricksa, „Green EyesErykah Badu, „Reflection of My HeartRachelle Ferrell i „My Thought About You” duetu Jimmy Van Heusen / Johnny Mercer.
Utwory na „Love and Liberation” zawierają imponującą różnorodność stylów, podejść i odczuć – niektóre z pełnym zespołem, niektóre tylko z głosem i jednym instrumentem, a nawet duet a capella. Każdy utwór zawiera precyzyjny przekaz dla słuchacza. Są utwory, które rezonują z silnym poczuciem tożsamości Afroamerykanów, i inne, które mówią o pozycji Jazzmei jako silnej, niezależnej kobiety. Jeszcze inne zajmują się sprawami miłości i atrakcyjności – z czułością i humorem.

Muzycznie kompozycje Horn oddychają tradycją jazzową, z gustownymi akcentami R&B i hip-hopu, ujawniając wyraźną inwencję i miłość do dobrej linii melodycznej.

Niektóre z tych piosenek są bardzo słodkie i zabawne” – przyznaje Horn. „Ale wiele z nich – to medytacje, mające głębokie znaczenie. Ludzie mogą ich posłuchać, by uwolnić swoje umysły. Ludzie wszystkich wyznań i ras, a nawet wszystkich pokoleń, ponieważ w tej muzyce jest dużo tradycji.
Mój ojciec chrzestny skomplementował mnie najlepiej, mówiąc: „Jestem z ciebie naprawdę dumny, bo ta muzyka brzmi tak, jak ewoluowałby śpiew Elli Fitzgerald, Billie Holiday, Abbey Lincoln, Niny Simone„.

Na temat samego utworu „Out the WindowJazzmeia mówi: „To jest świetny występ Stacey’a Dillarda, jedna z moich ulubionych solówek na płycie. Przesłanie tutaj jest w rzeczywistości mieczem obosiecznym – kobieta mówi mężczyźnie, że musi być ostrożny z powodu innej kobiety, żerującej na nim, ale ona sama ma takie same tendencje. Jednak to ma być także zabawa. Myślałam o tym, jak Dinah Washington czy Ella Fitzgerald podeszłyby do tego rodzaju piosenki. Uwielbiam takie swingowanie„.

Jazzmeia Horn – „Out the Window” z albumu „Love and Liberation„, Official Audio 2019

Jazzmeia Horn – „Green Eyes” z albumu Love and Liberation”, Official Audio 2019

Jazzmeia Horn – „When I Say” z albumu Love and Liberation”, Official Audio

2019

Piosenkarka urodziła się w Dallas, 16 kwietnia 1991. Imię Jazzmeia nadała jej babcia – zapalona pianistka jazzowa.

Uczęszczała do Booker T. Washington High School for Performing and Visual Arts, znanej z nazwisk takich absolwentów, jak Roy Hargrove, Norah Jones i Erykah Badu. Jej mentorami, którzy rozbudzili pasję do jazzu, byli Bobby McFerrin, Abbey Lincoln i Betty Carter.

W 2009 Horn przeprowadziła się do Nowego Jorku, by zapisać się na kierunek jazzu i muzyki współczesnej w The New School. Nastąpiły intensywne cztery lata treningu i występów, kiedy to Jazzmeia poznała wielu muzyków, którzy pojawili się później na jej nagraniach, w tym Goulda i Dillarda.

W krótkim czasie jej talent zaczął być zauważany.
W 2013 wygrała w Newark międzynarodowy konkurs jazzowy Sarah Vaughan International Jazz Competition. W 2015 wygrała Thelonious Monk Institute International Jazz Competition – najbardziej pożądaną nagrodę, jaką młody muzyk jazzowy może osiągnąć.
Częścią tej nagrody był kontrakt z wytwórnią Concord, który doprowadził do nagrania albumu „A Social Call„, a teraz płyty „Love and Liberation„.
W 2017 otrzymała swoją pierwszą nominację do Grammy, za najlepszy jazzowy album wokalny – „A Social Call

Posłuchajmy także:
Jazzmeia Horn Performing „Moanin” @ 60th Grammys, Live 2018

Jazzmeia Horn Live @ jazzahead! 2018, Full Performance

4 lipca 2019 Jazzmeia wystąpiła w klubie Stodoła, w ramach festiwalu Warsaw Summer Jazz Days.

jazzmeia horn – moanin'

„Ma być tak, jak mówiła Nina Simone: użyj swoich sił i możliwości, by mówić o tym, co dzieje się na świecie. W innym wypadku, po co być muzykiem?” – oto co deklaruje Jazzmeia Horn, młoda gwiazda jazzowej wokalistyki, która 4 lipca wystąpi w klubie Stodoła w ramach tegorocznej, już 28-ej edycji festiwalu Warsaw Summer Jazz Days.Co usłyszymy podczas jej koncertu? Zapewne będą to utwory z jej debiutanckiego albumu „ A Social Call”, za który artystka dostała swoją pierwszą nominację do nagrody Grammy. Liczymy, że Jazzmeia zaprezentuje także co nieco z nowej płyty, która ma ukazać się na początku lata.Na „ A Social Call” znajdziemy same perełki. Do tytułowego utworu słowa napisał zmarły w 2017 legendarny wokalista Jon Hendricks, z którym Jazzmeia miała okazję śpiewać na płycie. Hendricks był wielkim mistrzem scatu, po którą to technikę sięga często także Jazzmeia Horn.Wystarczy posłuchać jej dialog prowadzony tą techniką wokalną z saksofonem w utworze „Tight” czy też wstęp, jedynie ze stowarzyszeniem bębnów, do słynnego „Afro Blue”.Mamy tu klasyczne amerykańskie standardy: „East of the Sun/and West of the Moon” Bowmana i „I’m Going Down” Whitfielda.Jest soulowy klasyk grupy The Stylistics „Make The World Go Round” , a także kościelna pieśń, określana jako „ czarny hymn narodowy Ameryki” czyli „Lift Every Voice and Sing”.Czego możemy się spodziewać?Fantastycznej skali głosu, świetnej techniki, oryginalnych interpretacji i znakomitego porozumienia z muzykami.Tego koncertu nie można przegapić.

Opublikowany przez Warsaw Summer Jazz Days Wtorek, 4 czerwca 2019