16. Festiwal Warszawa Singera,
6. Singer Jazz Festival

Oprac. Ewa Kałużna,

16. FESTIWAL WARSZAWA SINGERA – 24 sierpnia – 1 września 2019

6. SINGER JAZZ FESTIVAL – 27 sierpnia – 1 września 2019


Plakat XVI Festiwalu Singera 2019.


Nigel Kennedy
fot. poznan.naszemiasto.pl


3 Jan Emil Młynarski
fot. Kobas Laksa


4 Marcin Masecki
fot. Kobas Laksa


5 Marcin Markowicz
fot. Łukasz Rajchert


6 Kuba Stankiewicz
fot. jazzsoul.pl


7 Maciej Sikała
fot. Gosia Wojna


8 Wojciech Pulcyn
fot. zaduszkijazzowe.info


9 Sebastian Frankiewicz
fot. swiatowid.net.pl


10-Christian-Dawid
fot. openklezmerscales.de


11-Tomasz-Pawlicki
fot. wetmusic.pl


12-Kuba-Ziołek
fot. Leszek-Zych


13-Rafał-Gorzycki
fot. requiem-records.com.pl


14 Michał Górczyński
fot. Szymon Brzóska


15 Buba Badjie Kuyateh
fot. goingapp.pl


16 Mikołaj Kostka
fot. YouTube

17 Kajetan Galas
fot. Blue Note Poznań


18 Paweł Tomaszewski
fot. Marta-Gnatowcz


19 Maciej Garbowski
fot. facebook.commaciej.garbowski


20 Krzysztof Gradziuk RGG
fot. moja fotografia.com


21 Reut Rivka
fot. reutrivka.comphotos.html


22-Izabella Effenberg
fot. album „Iza”


23 Bob Salmieri, Maurizzio Perrone-Erodoto Project
fot. flickr.com

ISAAC BASHEVIS SINGER (jid. ‏יצחק באַשעוויס זינגער‎, pseud. Jicchok Baszewis Zinger, ur. 21 listopada 1902 w Leoncinie, zm. 24 lipca 1991 w Surfside, w stanie Floryda, USA) to polski i amerykański pisarz żydowski, tworzący głównie w języku jidysz, dziennikarz, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury za rok 1978.

Urodził się jako Icek-Hersz Zynger w Leoncinie, wsi w pobliżu Nowego Dworu Mazowieckiego, na ziemiach Królestwa Kongresowego, faktycznie pod zaborem rosyjskim. Jego ojciec był chasydzkim rabinem, zaś matka – córką rabina z Biłgoraja.

Często pojawiająca się w jego biografiach data urodzenia 14 lipca 1904, była zmyślona w młodości przez Singera, by w czasie wojny mógł uniknąć powołania do wojska.

Przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych używał pseudonimu literackiego Icchok Baszewis, który został utworzony od żydowskiej wersji imienia Izaak oraz imienia matki, Baszewy, które następnie zostało dostosowane do warunków amerykańskich, po pierwotnej zmianie na Isaac Bashevis Singer.

Jako dziennikarz używał też pseudonimów Icchok Warszawski i D. Segal.

Pierwszą powieść, „Szatan w Goraju„, publikowano w odcinkach w latach 1933-1934, w czasopiśmie literackim „Globus„, które powstało z inicjatywy jego przyjaciela, poety Aarona Zeitlina, oraz samego Singera. W całości powieść ta została opublikowana w 1935.

Ta data jest uważana za rok debiutu Singera. Powieść opowiada historię pogromu Żydów we wsi Goraj nieopodal Biłgoraja, dokonanego przez kozaków w czasie Powstania Chmielnickiego w 1648, kiedy to zginęła 1/3 miejscowej ludności.

Centralną osią powieści jest wpływ, jaki na niszczoną społeczność żydowską miało objawienie kabalisty ze Smyrny, Sabbataja Cwi, który obwieścił się w tym samym roku mesjaszem.

Do tego samego wątku Singer wrócił później w powieści „Niewolnik„, wydanej już w Stanach Zjednoczonych w 1962.

Z powodu trudnej sytuacji materialnej oraz wzrastającego antysemityzmu w Europie, Singer, z pomocą swojego brata, wyemigrował w 1935 do Stanów Zjednoczonych.

Wymagało to rozstania się z partnerką Rachelą (Rochl Szapiro) i synem Izraelem, którzy wyjechali najpierw do Moskwy, a następnie przez Turcję do Palestyny.

Singer osiedlił się w Nowym Jorku, gdzie, znowu dzięki pomocy brata, otrzymał pracę dziennikarza, korektora i tłumacza w czasopiśmie „Forwerts – The Yiddish Forward„. Zaczął drukować w nim powieść „Grzeszny Mesjasz„.

Mimo dobrego startu, szybko wpadł w depresję i zagubienie, które później opisał w opowiadaniu „Zagubiony w Ameryce” (1974) oraz w fabularyzowanej powieści autobiograficznej „Miłość i wygnanie”.

W 1937 poznał Almę Haimann-Wassermann, emigrantkę żydowską, pochodzącą z Monachium. Ożenił się z nią w 1940. Dzięki jej pomocy i wsparciu (utrzymywała ich, pracując w sklepie), Singer wrócił do pisarstwa i działalności dziennikarskiej, stając się jednym z najbardziej płodnych autorów czasopisma „The Forward„.

To w tym okresie zmienił swój pseudonim literacki na bardziej zamerykanizowany, a także zaczął się posługiwać pseudonimami Varshavsky oraz D. Segal.

Choć Singer nigdy nie wrócił do ojczystego kraju, tłumacząc to niemożnością podróży na „cmentarz żydowskiego narodu„, do końca życia uważał się za warszawiaka i podkreślał swoje przywiązanie do Polski.

W październiku 1978 otrzymał NAGRODĘ NOBLA w dziedzinie literatury.
Przez ostatnie 35 lat życia był wegetarianinem.

Swój wegetarianizm motywował względami etycznymi, a nie zdrowotnymi. W opowiadaniu „Listy do pisarza” napisał: „Dla zwierząt wszyscy ludzie to naziści, a ich życie to wieczna Treblinka„.

W twórczości ukazywał religijno-filozoficzne problemy moralne oraz konflikty środowisk ortodoksyjnych i zasymilowanych Żydów.
W barwny sposób przywoływał do życia nieistniejący już świat Żydów, a zwłaszcza chasydów we wschodniej Polsce.

Do arcydzieł literatury należą krótkie opowiadania Singera, odznaczające się kunsztem narratorskim, często stylizatorskim, także wnikliwym portretowaniem postaci.

Pisarstwo przez całe życie było jego pasją – nieomalże obsesją..
Zmarł w wieku 88 lat. Został pochowany na cmentarzu żydowskim w New Jersey.

FESTIWAL KULTURY ŻYDOWSKIEJ WARSZAWA SINGERA, organizowany od 2004, od początku swojego istnienia promowany jest przy pomocy logo – postaci, powstałej z połączenia skrzypka na dachu (symbolu kultury żydowskiej) i Warszawskiej Syrenki (symbolu Warszawy). Autorem logo festiwalu jest Lech Majewski.

Festiwal Singera to przede wszystkim MUZYKA. Jej żydowski charakter wypływa z różnych źródeł – żydowscy wykonawcy albo żydowscy kompozytorzy, żydowskie inspiracje albo żydowski krąg kulturowy.

W tej szerokiej amplitudzie znajdziemy najrozmaitsze gatunki muzyczne, od klasyki, przez muzykę popularną, wodewilową, filmową, piosenkę retro, po wyrafinowany, eksperymentalny jazz.

Miłośnicy jazzu wiedzą, że Festiwal Warszawa Singera to jedno z najciekawszych wydarzeń w jazzowym kalendarium Warszawy.
Festiwal to pomost między tradycją a współczesnością, to szacunek dla pięknej spuścizny i otwartość na nowość, świeżość i eksperymenty.

Nie boimy się odważnych projektów artystycznych, zapraszamy bezkompromisowych, wyrazistych twórców. Taka jest Warszawa Singera” – mówi Gołda Tencer, inicjatorka i dyrektor artystyczny warszawskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej.

Dyrektorem artystycznym Singer Jazz Festiwal jest ADAM BARUCH, wybitny krytyk muzyczny. Dzięki niemu festiwal – to nie tylko koncerty i warsztaty muzyczne, ale także możliwość bliższego spotkania i poznania ulubionych wykonawców.

Osobną odsłoną festiwalu jest SINGER JAZZ FESTIVAL.
Koncerty, spotkania i warsztaty odbywać się będą w różnych warszawskich lokalizacjach, głównie w Teatrze Kwadrat, Synagodze im. Nożyków, na Scenie Letniej Teatru Żydowskiego, w Klubie Harenda oraz w Austriackim Forum Kultury.

Udział w koncertach wezmą wybitni, cenieni i wyczekiwani muzycy z Polski i różnych zakątków świata.
Międzynarodowe składy zespołów, nieoczekiwane połączenia, wielokulturowe muzyczne projekty zapewnią wysoki i oryginalny poziom koncertów. Każdy jazzofil znajdzie w programie coś, w czym zapragnie uczestniczyć.

24 sierpnia na Dużej Scenie Teatru Kwadrat wystąpi MASECKI / MARKOWICZ / MŁYNARSKI TRIO.
Wystąpią: Marcin Masecki (pianino), Marcin Markowicz (skrzypce), Jan Emil Młynarski (mandolina, śpiew).

Trio Masecki / Markowicz / Młynarski – to spotkanie pianina i skrzypiec z mandoliną i wokalem Janka Młynarskiego.

Spotkanie wokół polskich melodii, bardzo popularnych kiedyś, dziś prawie zapomnianych. Muzycy sięgnęli po repertuar z lat 20, autorstwa największych twórców międzywojennej, rozrywkowej muzyki polskiej, jak Henryk Wars, Zygmunt Białostocki, Marian Hemar czy Emmanuel Schlechter.

Ale tym razem są to piosenki stricte z zaginionego świata polskich Żydów. Zabawne szmoncesy, poruszające ballady oraz klezmerski jazz prosto z warszawskich teatrów i rewii międzywojnia przywołują pamięć o ludziach i świecie, którego już nie ma, a który ożywa na moment podczas koncertu tego wyjątkowego tria.

Aranżacje muzyki Romana Statkowskiego, wybitnego polskiego kompozytora przełomu wieków, zaprezentowane zostaną 27 sierpnia przez grupę KUBA STANKIEWICZ QUARTET w koncercie „THE MUSIC OF ROMAN STATKOWSKI„.

Wystąpią:
KUBA STANKIEWICZ – fortepian, opracownie muzyczne,
MACIEJ SIKAŁA – saksofon tenorowy i sopranowy,
WOJCIECH PULCYN – kontrabas,
SEBASTIAN FRANKIEWICZ – perkusja.

Po ukazaniu się albumów z muzyką Victora Younga, Bronisława Kapera oraz Henryka Warsa, czyli tryptyku, poświęconego wybitnym polskim kompozytorom muzyki filmowej, których twórczość miała olbrzymi wpływ na rozwój światowej muzyki jazzowej, kolejny projekt Kuby Stankiewicza ma na celu przypomnienie twórczości genialnego polskiego kompozytora, Romana Statkowskiego, który miał niebagatelny wpływ na ukształtowanie artystyczne zarówno Henryka Warsa, jak i Victora Younga.

Muzyka Statkowskiego, pochodząca z opery „Maria„, której premiera miała miejsce 1 marca 1906 w Warszawie, przedstawiona jest w idiomie jazzowym, w opracowaniu Kuby Stankiewicza.

Festiwal Singera łączy odległych muzyków, którzy spotykają się tu na unikatowych, niepowtarzalnych koncertach.
W tegorocznej edycji posłuchać będzie można m. in. CHRISTIANA DAWIDA, znanego klarnecisty, kompozytora i aranżera z Berlina.

Resident Guest tej edycji Singer Jazz Festival wystąpi kilkukrotnie, z młodymi składami muzyków.
CHRISTIAN DAWID & GORZYCKI / PAWLICKI / ZIOŁEK TRIO – „ENSEMBLE TUNING„.

Trio wystąpi 30 sierpnia w składzie TOMASZ PAWLICKI (flet, elektronika), KUBA ZIOŁEK (elektronika, gitara), RAFAŁ GORZYCKI (perkusja, fortepian).

Wspólnie z Christianem Dawidem zaprezentują album „Ensemble Tuning„.
Perkusista Rafał Gorzycki jest jednym z najbardziej aktywnych i poszukujących improwizatorów na polskiej scenie jazzowej.

Najnowsze trio Rafała Gorzyckiego to druga odsłona jego tryptyku triowego, który rozpoczął albumem „Playing” w 2016.

Projekt Ensemble Tuning tworzą wyjątkowi muzycy: Tomasz Pawlicki – jeden z największych flecistów w Polsce, koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, kompozytor oraz Kuba Ziołek, obsługujący elektronikę, laureat Paszportu Polityki 2016, lider wielu ważnych projektów i zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej.

Głównym założeniem tria jest praca nad brzmieniem, jego transformowanie i ekspozycja jako głównej składowej muzycznej kreacji.

Ensemble Tuning” to pozycja obowiązkowa nie tylko dla fanów twórczości Rafała Gorzyckiego, ale przede wszystkim pozbawionej banału, nieoczywistej muzyki, która wymyka się wszelkim barierom gatunkowym. Album „Ensemble Tuning” pojawił się w listopadzie 2018.

CHRISTIAN DAWID & GÓRCZYŃSKI / BUBA BADJIE DUO.
Christian Dawid wystąpi 31 sierpnia z duetem MICHAŁ GÓRCZYŃSKI / BUBA BADJIE KUYATEH, skupiającym się na procesie improwizacji, która uwalnia wyobraźnię i pozwala komunikować się muzykom ponad doświadczeniami kulturowymi.

Utwory duetu rodzą się ze wspólnego odczuwania i łączenia doświadczeń muzyki klasycznej z afrykańską.

MICHAŁ GÓRCZYŃSKI to znany klarnecista i kameralista, muzyk improwizujący.
W 2013 ukazała się płyta „Josela Rakovera rozmowa z Bogiem„, zawierająca pięć monologów na temat Holokaustu, muzykę do której opracował i wykonał Górczyński.

Należy też wymienić takie projekty, jak album „Cut the Air” 2017, nagrany w duecie z, pochodzącym z Gambii, Bubą Badije Kuyatehem, czy, oparty na poezji Williama Blake’a, „William’s Things„.

BUBA BADJIE KUYATEH to wirtuoz kory i kompozytor z Gambii. W 2012 przyjechał do Polski.
Choć jego korzenie muzyczne to tradycyjna muzyka afrykańska jest on artystą otwartym na wszelkie fuzje kory tradycyjnej z muzyką współczesną, jazzem i funkiem.

Efektem tej fascynacji był jego pierwszy europejski projekt – Buba Kuyateh Trio, którym zaprezentował się szerszej publiczności.

Niepowtarzalny dźwięk kory oraz otwartość Buby na inne style muzyczne zaowocowały współpracą z wieloma artystami, jak Maria Pomianowska, Alina Mleczko, Urna Chahar Tugchi, Stanisław Soyka, Kinior. Z Dominikiem Jaske, Kubą Pogorzelskim i przyjaciółmi tworzy projekt z pogranicza jazzu, funku i muzyki tradycyjnej – Bantamba.

CHRISTIAN DAWID & KOSTKA / GARBOWSKI / GRADZIUK TRIO.
CHRISTIAN DAWID (klarnet) wystapi 1 września z Kostka / Garbowski / Gradziuk Trio w składzie: MIKOŁAJ KOSTKA (skrzypce), MACIEJ GARBOWSKI (kontrabas), KRZYSZTOF GRADZIUK (perkusja).

Minimalistyczna faktura tria jest dla formacji przede wszystkim przestrzenią intymnego dialogu.

Ich muzyczne poszukiwania nie ograniczają się do współczesnego akustycznego jazzu. Podążając za współczesnymi rozwiązaniami estetycznymi, zahaczają o mozaikę muzyki skandynawskiej i polskiej, włączając w to elementy muzyki nowej. Wszystko to scalone zostaje synestetyczną koncepcją kreowania barw i odcieni przestrzeni harmonicznych.

Połączenie muzyki klasycznej i brzmienia jazzowego zapewni 28 sierpnia w koncercie „VIBRAFON MEETS VOCAL” oryginalny duet REUT RIVKA SHABI & IZABELLA EFFENBERG.

Reut Rivka jest sopranistką z Izraela, a Izabella – wibrafonistką jazzową, na stałe mieszkającą i tworzącą w Norymberdze.

Reut Rivka (wokal) & Izabella Effenberg (wibrafon) to duet o niezwykłym uroku, subtelne spotkanie sopranu z delikatnym wibrafonem i niezwykłym instrumentem array mbira (wielka kalimba).

Artystki poszukują pomostu między dwoma muzycznymi kierunkami, w których improwizacja gra bardzo ważną rolę (barok i jazz), a także własnego świata dźwięków, wzajemnej inspiracji oraz komunikacji pomiędzy głosem a instrumentem.

Podczas koncertu zaprezentują utwory z ostatnich płyt Izabelli Cuentame„, „Iza” i „Crystal Silence” oraz aranżacje utworów z klasycznego repertuaru Reut Rivki.

Płyta „Iza” znalazła się w 2017 na 3 pozycji The 38th Annual Jazz Station Awards / The Best Jazz of 2016, w kategorii Vibes / Marimba.

REUT RIVKA SHABI pochodzi z Jerozolimy, jest sopranistką barokową i operową, bardzo wszechstronną śpiewaczką, która często gości w niecodziennych projektach, także na polskiej scenie.

Od niedawna współpracuje z Izraelską Operą Narodową w Tel Awiwie, jednak koncertuje i nagrywa utwory niemal na całym świecie.

Jedną z jej wyjątkowych umiejętności jest improwizacja wokalna – artystka opracowała niezwykłą technikę pisania piosenek w czasie rzeczywistym.

Jej piękny głos, dar poezji i wyczucie wielu stylów muzycznych sprawiają, że ​​koncerty stają się hipnotyzującym wydarzeniem, podnoszącym gatunek wokalnej improwizacji do nowego poziomu.

Tym razem jej wyjątkowy głos zostanie zaprezentowany w projekcie z wibrafonistką.
IZABELLA EFFENBERG na stałe mieszka w bawarskiej Norymberdze. Jest pierwszą Polką, która zdecydowała się studiować wibrafon jazzowy i poświęciła się grze na tym instrumencie.

Należy do niewielu kobiet na świecie, czynnie praktykujących jazzowy wibrafon oraz tak niespotykane instrumenty, jak array mbira czy szklana harfa.
W 2018 otrzymała prestiżową Nagrodę Miasta Norymbergi za dokonania artystyczne. Od 2014 organizuje festiwal wibrafonowy „Vibraphonissimo” w Norymberdze.

Włoski zespół ERODOTO PROJECT w koncercie „GODS OF SICILIA” 28 sierpnia przedstawi muzykę, wypełnioną atmosferą i melodyką południowych Włoch, oraz bogactwem kulturowym regionu śródziemnomorskiego.

Wystąpią BOB SALMIERI (saksofon tenorowy i sopranowy, ney), ALESSANDRO DE ANGELIS (piano), MATTEO PIERAVANTI (perkusja) oraz MAURIZIO PERRONE (kontrabas).

ERODOTO PROJECT, założony w 2015 przez multiinstrumentalistę, kompozytora i pisarza, Boba Salmieri, to zespół wykonujący jazz śródziemnomorski. W wykonaniu Erodoto Project charakteryzuje się on prostym i bardzo osobistym językiem.

Jest to, skażony łacińską duszą, zjawiskowy jazz, z silnymi odniesieniami do atmosfery, kolorytu i melodyki Włoch, i bogactwa kulturowego regionu śródziemnomorskiego.

W wykonywanych przez siebie utworach muzycy opowiadają zebrane historie trasy Mare Nostrum – od portów Sycylii do portów Afryki Północnej, poprzez równiny Azji Mniejszej, do mitycznego Stambułu.

Na repertuar zespołu składają się także zarówno oryginalne, jak i reinterpretowane, tradycyjne utwory śródziemnomorskie, jak „Amara terra miaDomenico Modugno czy „Ti nni vaiRosa Balistreriego.

W ubiegłym roku zespół nagrał swoją drugą płytę – „Molòn labè (Przyjdź i weź je!)„.

Nawiązując do wyzwania, wypowiedzianego przez króla Sparty, Leonidasa, podczas bitwy pod Termopilami, do perskiego najeźdźcy Kserksesa, muzycy niosą przesłanie wszystkim tym, którzy się nie poddają, nawet przed nieuniknioną porażką.
HAMMOND SUMMIT” – GALAS / TOMASZEWSKI / DOWNES & GRADZIUK / GARBOWSKI.

Tegoroczny „Hammond Summit” to już trzeci koncert w ramach innowacyjnej i niepowtarzalnej serii koncertów jazzowych, które przedstawiają spotkanie muzyków, grających na tym samym instrumencie, ale którzy nigdy nie grali ze sobą na jednej scenie.

Seria powstała z inicjatywy Adama Barucha, dyrektora artystycznego Singer Jazz Festival.

W świecie jazzu organy Hammonda to jeden z najbardziej fascynujących instrumentów, którego niestety można słuchać na koncertach stosunkowo rzadko, a już praktycznie nigdy, gdy równocześnie gra na nim kilku organistów.

31 sierpnia wystąpią KAJETAN GALAS, PAWEŁ TOMASZEWSKI, KIT DOWNES oraz 2/3 Trio RGG w składzie KRZYSZTOF GRADZIUK i MACIEJ GARBOWSKI.

W trakcie tego wyjątkowego koncertu będzie można usłyszeć przedstawiciela młodego pokolenia polskiego jazzu, Kajetana Galasa, już identyfikowanego z organami Hammonda w rezultacie wielu nagrań płytowych ostatnich lat, a także wspaniałego klawiszowca, Pawła Tomaszewskiego, i gościa specjalnego z Anglii, Kita Downesa, który nagrywa w legendarnym ECM.

Z nimi zagra doskonała sekcja rytmiczna – basista Maciej Garbowski i bębniarz Krzysztof Gradziuk, na co dzień członkowie RGG.

Niezapomnianym spotkaniem z muzyką będzie przedstawienie warszawskiego TEATRU ŻYDOWSKIEGOŚPIEWAK JAZZBANDU„. Musical, według libretta i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, powstał na podstawie sztuki Samsona Raphaelsona, której kinowa adaptacja w reżyserii Alana Croslanda z 1927 była pierwszym filmem dźwiękowym.

Festiwal zakończy jeden z największych światowych wirtuozów skrzypiec, NIGEL KENNEDY, który wystąpi 1 września 2019, podczas otwartego koncertu „MAGICIAN OF LUBLIN & GERSHWIN„, na Placu Grzybowskim.

Będzie to prawdziwie magiczne widowisko muzyczne, inspirowane „Sztukmistrzem z Lublina” Isaaka Singera oraz kompozycjami George’a Gershwina.

NIGEL KENNEDY (ur. 28 grudnia 1956 w Brighton w Anglii) pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Dziadkiem Nigela był Lauri Kennedy, główny wiolonczelista BBC Symphony Orchestra, a jego babką – Dorothy Kennedy, pianistka.

Lauri i Dorothy Kennedy byli Australijczykami, a ich syn, ojciec Nigela, John Kennedy, urodził się w Anglii. Matka Nigela była nauczycielką gry na fortepianie, a ojciec, John Kennedy, wiolonczelistą orkiestry królewskiej.

Jako 7-latek Nigel został przedstawiony Yehudi Menuhinowi, który przyjął go do swojej szkoły muzycznych talentów Yehudi Menuhin School of Music.

W wieku 16 lat poznał skrzypka jazzowego Stéphane’a Grappelli, z którym zagrał w nowojorskiej Carnegie Hall.
Docenił on talent Nigela i zaproponował wspólne występy w klubach londyńskiego Soho.

Grę na skrzypcach Nigel doskonalił podczas studiów pod kierunkiem Dorothy DeLay, w Juilliard School of Music w Nowym Jorku.

Początkiem jego światowej kariery był występ w 1977 w London Royal Festival Hall, podczas którego wykonał Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Feliksa Mendelssohna-Bartholdiego, z towarzyszeniem Philharmonia Orchestra pod dyrekcją Riccardo Mutiego.

W 1980 debiutował z orkiestrą Filharmoników Berlińskich, a w 1987 zagrał po raz pierwszy z Filharmonikami Nowojorskimi.
Swoją wczesną karierę Nigel rozwijał w dziedzinie muzyki klasycznej, później zaczął występować, grając jazz, muzykę klezmerską i inne gatunki.

Nigel Kennedy często występuje i nagrywa w Polsce.
Wydarzenie na Facebooku:

https://www.facebook.com/events/1105677542951534/

Szczegółowy program SINGER JAZZ FESTIVAL:

24 sierpnia godz. 20:00
Duża Scena Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138
TRIO MARCIN MASECKI / MARCIN MARKOWICZ / JAN EMIL MŁYNARSKI

27 sierpnia, godz. 19
Synagoga im. Nożyków, ul. Twarda 6

THE MUSIC OF ROMAN STATKOWSKI” – KUBA STANKIEWICZ QUARTET

27 sierpnia, godz. 20:00
Scena Letnia Teatru Żydowskiego, ul. Senatorska 35
Spotkanie z Izabellą Effenberg i Reut Rivką. Prowadzenie Adam Baruch.

28 sierpnia, godz. 18:00
Scena Kameralna Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138
REUT RIVKA & IZABELLA EFFENBERG – „JAZZ MEETS BAROK” | „VIBRAFON MEETS VOCAL„.

29 sierpnia, godz. 20:00
Duża Scena Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138
GODS OF SICILIA” – ERODOTO PROJECT

30 sierpnia, godz. 21:00
Klub Harenda – Piwnica pod Harendą, ul. Krakowskie Przedmieście 4/6
CHRISTIAN DAWID & RAFAŁ GÓRZYCKI TRIO – „ENSEMBLE TUNING”

31 sierpnia, godz. 12:30
Scena Letnia Teatru Żydowskiego, ul. Senatorska 35
Spotkanie z Christianem Dawidem. Prowadzenie Adam Baruch.

31 sierpnia, godz. 16:00
Scena Kameralna Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138
CHRISTIAN DAWID & MICHAŁ GÓRCZYŃSKI / BUBA BADJIE KUYATEH DUO

31 sierpnia, godz. 18:00
Duża Scena Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138
HAMMOND SUMMIT” – GALAS / TOMASZEWSKI / DOWNES & GRADZIUK / GARBOWSKI

1 września, godz. 16:00
Scena Letnia Teatru Żydowskiego, ul. Senatorska 35
CHRISTIAN DAWID & KOSTKA / GARBOWSKI / GRADZIUK TRIO

1 września, godz. 20:00
Plac Grzybowski
Koncert finałowy: NIGEL KENNEDY – „MAGICIAN OF LUBLIN & GERSHWIN„.

Muzyka odgrywa kluczową rolę podczas Festiwalu Singera. I nie będzie to oczywiście jedynie jazz.

Tegoroczną edycję festiwalu tradycyjnie otworzy KONCERT KANTORÓW w Synagodze im. Nożyków.

W tym roku wystąpią YAAKOV „YANKY” LEMMER z USA, YONI ROSE z Niemiec oraz chłopiec-kantor YEDIDYA WEKSLER z Izraela. Akompaniował im będzie wybitny pianista, MENACHEM BRISTOWSKI.

Wielopokoleniowa ORKIESTRA KLEZMERSKA TEATRU SEJNEŃSKIEGO zaprezentuje się podczas NOCY KLEZMERÓW, a wraz z nią FRANK LONDON z USA – trębacz i kompozytor, jeden z najważniejszych amerykańskich propagatorów nurtu klezmerskiego.

KAPELĘ BRODÓW, zespół założony przez Witka Brodę, multiinstrumentalistę i eksploratora muzycznych tradycji różnych kultur, zobaczyć będzie można w koncercie „MUZAKAIM„.

Z kolei PAWEŁ SZAMBURSKI, klarnecista i kompozytor, specjalnie na Festiwal Warszawa Singera przygotował autorskie opracowania pieśni i nigunów chasydzkich.

Po raz pierwszy na Festiwalu zagości izraelska wokalistka NAOM VAZANA. Towarzyszyć jej będzie lider grupy Kroke, TOMASZ KUKURBA.

Równie mało znana dla festiwalowej publiczności jest ADRIENNE HAAN, niemiecko-luksemburska wokalistka i aktorka, o ogromnym temperamencie scenicznym, której szczególnie bliska jest piosenka kabaretowa lat 20. i 30.

Na miłośników tanga czeka spektakl „JAK ZA DAWNYCH LAT – POLSKIE TANGO SHOW„, przygotowany przez SAWARS TANGO ORQUESTRA.
To jedna z niewielu formacji instrumentalnych, nawiązujących bezpośrednio do argentyńskich orquestra tipica oraz zespołów tangowych przedwojennej Warszawy. W spektaklu wystąpią ANNA DE i ANDRZEJ SEWERYN.

Wielbiciele ekspresji MARKA DYJAKA będą mieli okazję wybrać się na koncert „JASMINUM„, w którym artysta zaprezentuje aranżacje przedwojennych kompozycji twórców żydowskiego pochodzenia, m. in. Henryka Warsa i Jerzego Petersburskiego.

Dla miłośników muzyki klasycznej ciekawą propozycją będzie koncert polsko-niemieckiej formacji POLISH STRING QUARTET BERLIN, która zagra kompozycje Karola Rathausa i Szymona Laksa – polskich muzyków żydowskiego pochodzenia, tworzących w ubiegłym stuleciu w Stanach Zjednoczonych i we Francji.

Natomiast grupa ROMAN BRITSCHGI QUARTETT przedstawi aranżacje utworów Daniela Zamira i Johna Zorna.

Festiwal Singera to także dużo muzyki lekkiej i wesołej, wręcz tanecznej. Do takiej kategorii zaliczyć można KONCERT SIÓSTR RAJFER, zatytułowany „Abi men zejt zich – Obyśmy się spotkali„, a prezentowany w ogródkowej atmosferze Sceny Letniej Teatru Żydowskiego.

Program festiwalu znajdziesz na:

http://shalom.org.pl/program-2019/