JAZZTOPAD FESTIVAL

Oprac. Ewa Kałużna,                                                                                

Tu kupisz bilety


JAZZTOPAD FESTIVAL, WROCŁAW

15-24 listopada 2019

JAZZtopad Festival zaskakuje jak zawsze. W tym roku zaprasza na Dzień medytacji, w którym udział wezmą Ned Rothenberg i Sainkho Namtchylak.
Znakiem rozpoznawczym festiwalu, organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki, są premiery. W tym roku usłyszymy pięć prawykonań.

https://www.nfm.wroclaw.pl/jazztopad/


https://www.facebook.com/jazztopad/


Program:

CHARLES LLOYD „WILD MAN DANCE” with NFM FILHARMONIA WROCŁAWSKA, 15 listopada 2019, godz. 19:00, NFM Sala Główna.

Związany z Wrocławiem, Charles Lloyd, zaprezentuje projekt „Wild Man Dance” w nowej odsłonie. Zamówiona w 2015 przez Jazztopad Festival, znakomicie przyjęta suita, wydana przez Blue Note, została rozbudowana o nowe części i zabrzmi w aranżacji na orkiestrę symfoniczną.

Wystąpią:

Charles Lloyd – saksofon, flet

Gerald Clayton – fortepian

Harish Raghavan – kontrabas

Eric Harland – perkusja

Sokratis Sinopoulos – lira

Miklós Lukács – cymbały

Radosław Labahua – dyrygent

NFM Filharmonia Wrocławska

Michael Gibbs – aranżacja na orkiestrę.

Charles Lloyd nie zawsze odgrywał rolę jazzowego nestora.
Zaczynał od bluesa, po drodze zdążył być gwiazdą rocka, modnym jazzmanem, muzykiem awangardowym, ale też samotnikiem, który z wielkich festiwalowych scen uciekał do domu w Big Sur, robiąc sobie kilkuletnie przerwy od aktywnego koncertowania.

Lloyd to nie tylko jeden z najważniejszych żyjących saksofonistów na świecie, lecz także duchowy przewodnik dla wielu muzyków, który od niemal sześćdziesięciu lat konsekwentnie wzbogaca jazzową stylistykę.

W swoim dorobku ma najważniejszą amerykańską branżową nagrodę – NEA Jazz Masters, a w dyskografii – płyty, które były fonograficznymi krokami milowymi, w tym album „Forest Flower„, który w latach 60., jako jeden z pierwszych jazzowych krążków, został sprzedany w ponadmilionowym nakładzie.

Już w czasie studiów grał z Ornette’em Colemanem i Erikiem Dolphym. Później w jego zespołach rozpędu nabrały kariery Keitha JarrettaJacka DeJohnette’a.

Dalej była współpraca z wyśmienitymi pianistami, w tym z Michelem Petruccianim, Bobo Stensonem i Bradem Mehldauem. W ostatnich latach artysta nie zwalnia tempa, i w szeregi swoich zespołów zaprasza najbardziej elektryzujące postaci współczesnej jazzowej sceny, jak Bill Frisell, Jason Moran czy Eric Harland.

81-letni mistyk saksofonu wraca na Jazztopad Festival z repertuarem z koncertowej płyty „Wild Man Dance„, zarejestrowanej sześć lat temu, podczas występu na wrocławskim festiwalu, i wydanej w katalogu jednej z najistotniejszych wytwórni na świecie – Blue Note Records.

Suita, zamówiona przez organizatorów na jubileuszową, 10. edycję Jazztopadu, wybrzmi w Polsce po raz drugi i zostanie wykonana z NFM Filharmonia Wrocławska.

Charles Lloyd – „Wild Man Dance” Album Trailer

THE CORNET IS COMING, 16 listopada2019, godz. 19:00, NFM Sala Czerwona

The Comet Is Coming:

King Shabaka – saksofon

Danalogue The Conqueror – instrumenty klawiszowe

Betamax Killer – perkusja.

The Comet Is Coming roztacza apokaliptyczne wizje i odwołuje się do kosmicznej energii, nie tylko swoją nazwą czy tytułami kompozycji, lecz także poprzez komunikację z fanami – choćby publikując na swojej stronie internetowej nietypowy, owiany kosmiczną tajemniczością manifest, zapowiadający koncerty z najnowszym repertuarem.

Londyńska grupa ucieka daleko od głównego nurtu muzyki jazzowej.
Artyści łączą improwizację saksofonisty, brzmienia syntezatorów oraz intensywną rytmikę perkusisty, by przepuścić całość przez nietypowe dźwiękowe filtry.

To kosmiczna mieszanka, w której znajdziemy elementy, przypominające różne gatunki muzyczne – od transu i alternatywy, przez hip-hop, po rave i elektropunk, ale również jazz, choć ten korespondujący z tajemniczym nastrojem, unoszącym się nad muzyką Mahavishnu Orchestra czy Sun Ra Arkestra.

The Comet Is Coming – to formacja, wywodząca się z, tętniącej wielokulturowością, londyńskiej sceny muzycznej.

Założony sześć lat temu zespół, tworzą muzycy, kryjący się pod pseudonimami – King Shabaka, czyli Shabaka Hutchings, saksofonista i klarnecista, Danalogue The Conqueror, czyli Dan Leavers, klawiszowiec, i Betamax Killer, czyli Max Hallett, perkusista.

Najbardziej rozpoznawalnym artystą z tego tria jest z pewnością Hutchings – twórca o bardzo szerokim horyzoncie muzycznym, którego nazwisko od kilku lat zdobi plakaty najważniejszych festiwali jazzowych w Europie.

Jest on jedną z kluczowych postaci londyńskiego środowiska, a w jego projektach, jak w soczewce, skupiają się muzyczne trendy współczesnego pokolenia.

W tym roku trio oficjalnie dołączyło do grona artystów, reprezentujących legendarną wytwórnię Impulse! Records.

W marcu światło dzienne ujrzał ich pierwszy, wydany w amerykańskim katalogu, album „Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery„.
Podobnie, jak na płycie, tak i na wrocławskim festiwalu, The Comet Is Coming zagra wielowątkowy i nowoczesny materiał, który nie mieści się w ściśle określonych ramach gatunkowych.

The Comet Is Coming – „Summon the Fire

MELTING POT MADE IN WROCŁAW, 17 listopada 2019, godz. 16:00, NFM foyer
Melting Pot Made in Wrocław – to pierwsza w historii Jazztopad Festival inicjatywa, która stawia przede wszystkim na improwizację i nieprzewidywalny wynik konfrontacji artystycznych indywidualności – specjalistów w dziedzinie muzyki, sztuk wizualnych oraz ruchu.

Kiedy w 2013 idea Melting Pot była jeszcze w zalążku, nikt nie przypuszczał, że z czasem koncerty te staną się festiwalową tradycją.

Pomysł, by na jednej scenie spotkali się ludzie, reprezentujący różne dziedziny sztuki, okazał się odpowiedzią zarówno na potrzebę artystów, by działać na żywo, jak i na oczekiwania publiczności, by w koncercie był element zaskoczenia.

Przebieg spotkań Melting Pot rzeczywiście trudno przewidzieć, jednak najbardziej zdumieni są zawsze sami artyści, których uczestnictwo w tej niezwykłej konfrontacji odbija się głośnym echem.

Tak jak w poprzednich latach, do udziału w projekcie zostali zaproszeni muzycy z organizacji partnerskich.

Do tej pory byli to artyści z Niemiec, Belgii, Holandii, Luksemburga, Danii, Irlandii, Estonii i Polski, pośród których znaleźli się także przedstawiciele sztuk pięknych, tańca czy komiksu.

MAKAYA MCCRAVEN, 17 listopada 2019, godz. 19:00, NFM Sala Czerwona

Makaya McCraven – perkusja

Junius Paul – gitara basowa, kontrabas

Matt Gold – gitary

Irvin Pierce – saksofon

Greg Spero – Fender Rhodes, Moog, fortepian.

Makaya McCraven nie jest tylko kolejnym wybitnym perkusistą z USA – to artysta, zajmujący się rozmieszczeniem rytmu w przestrzeni, a także zapracowany producent i ceniony lider.

Urodzony we Francji w 1983, a wychowany w USA w stanie Massachusetts, McCraven od początku był otoczony muzyką – jego matka była folkową wokalistką, a ojciec perkusistą, grającym m.in. z Archie’em Sheppem i Samem Riversem. W czasie nauki jazzowego grania na perkusji, jak większość swoich rówieśników, słuchał rapu.

Sam mówi o tym, że w jego twórczości jazz i hip-hop są jednością, a nie mieszanką stylów, ponieważ dla jego pokolenia tych dwóch gatunków nie dzieli żadna granica – one są nierozłączne.

Debiutancki, autorski krążek McCravena, wydany siedem lat temu, „Split Decision„, zebrał bardzo dobre recenzje.

Jednak to kolejny album, „In the Moment„, otworzył artyście drzwi do międzynarodowej kariery.

Płyta, wydana pod szyldem cenionej chicagowskiej oficyny International Anthem, została dostrzeżona nie tylko przez najważniejsze branżowe media.

W samych superlatywach napisały o niej również „The New York Times” i „The Wall Street Journal„, a w rankingach uplasowała się ona w czołówce zestawień Apple Music, „Los Angeles Times” oraz ankiety krytyków jazzowych stacji NPR.

Po tym ogromnym sukcesie, McCraven wypuścił jeszcze trzy krążki i koncertował na całym świecie, rozwijając swój muzyczny język, i zdobywając następne doświadczenia.

Do Wrocławia przyjeżdża z materiałem, opublikowanym na zeszłorocznej płycie „Universal Beings„.

Nagranie zostało zarejestrowane podczas czterech sesji koncertowych. Na albumie słychać łącznie piętnastu instrumentalistów, a ostateczny kształt nadał mu w postprodukcji sam lider.

To muzyka dobrze osadzona w groovie, w sposób naturalny przeplatana melodiami i improwizacjami świetnych artystów. „Universal Beings” – to ekspresyjna dawka współczesnych brzmień, wywodzących się z jazzu i gatunków pokrewnych, za którą odpowiada jeden z najciekawszych reprezentantów swojego pokolenia.

Makaya McCraven – ‎”Universal Beings” Full Album 2018

DZIEŃ MEDYTACJI: NED ROTHENBERG & SAINKHO NAMTCHYLAK, 19 listopada 2019, godz. 19:00, NFM Sala Czerwona

Duet tuwańskiej wokalistki i amerykańskiego multiinstrumentalisty – to zespół, dla którego nie istnieją granice w muzyce.

Projekt jest dziełem dwojga improwizatorów o nieszablonowej wyobraźni muzycznej, wyjątkowej improwizatorskiej intuicji i ogromnych umiejętnościach technicznych.

Sainkho Namtchylak i Ned Rothenberg ściśle współpracowali ze sobą w latach 90. – dali wtedy blisko 70 duetowych koncertów, i wydali album „Amulet”. Po kilkunastu latach przerwy artyści wrócili do wspólnych występów i na nowo zachwycają oraz szokują publiczność na całym świecie.

NAMTCHYLAK to wokalistka pochodzącą z Tuwy, autonomicznej republiki w Rosji, graniczącej z Mongolią.

Do perfekcji opanowała technikę śpiewu alikwotowego, łącząc go ze swobodną improwizacją i muzyką eksperymentalną.

Możliwości jej głosu (skala i ilość opanowanych technik wykonawczych) uchodzą za niedościgniony wzór. Namtchylak od początku lat 90 jest bardzo aktywna, zarówno koncertowo, jak i fonograficznie.

W swojej karierze współpracowała z artystami, reprezentującymi różne gatunki muzyczne, a spośród gwiazd free jazzu wystarczy wymienić takie ikony, jak Peter Kowald i Evan Parker.

ROTHENBERG to multiinstrumentalista i kompozytor, od blisko 40-tu lat związany z nowojorską sceną muzyki improwizowanej.

W swojej twórczości najczęściej korzysta z saksofonu altowego, klarnetów i japońskiego fletu shakuhachi.

Posiada bogatą dyskografię, którą wciąż powiększa, najczęściej nagrywając w ramach własnej oficyny wydawniczej Animul Records, czy chociażby biorąc udział w sesjach nagraniowych wytwórni Johna Zorna – Tzadik Records.

Multiinstrumentalista współpracował z takimi gwiazdami, jak Anthony Braxton, Fred Frith i Marc Ribot. Na całym świecie jest uznawany za jednego z mistrzów koncertów solowych.

Jest także pedagogiem, od lat udziela lekcji mistrzowskich i prowadzi warsztaty m.in.: w Berklee College of Music, Stanford University, Australian Institute of Music i Oberlin Conservatory.

Sainkho Namtchylak & Ned Rothenberg Live in Mózg Warszawa 2017

Jeden z festiwalowych dni będzie poświęcony jazzowemu mikrokosmosowi konkretnego kraju. W tym roku pora na nieodległą, a zaskakującą, Austrię.

Tym razem dwa koncerty odbędą się w Mleczarni, która tradycyjnie już będzie klubem festiwalowym.

DZIEŃ AUSTRIACKI – SHAKE STEW / chuffDRONE, 20 listopada 2019, godz.19:00, NFM Sala Czerwona

Jeden z festiwalowych dni jest zawsze poświęcony jazzowemu mikrokosmosowi konkretnego kraju.

W tym roku pora na nieodległą, a zaskakującą, Austrię. Tym razem dwa koncerty odbędą się w Mleczarni, która tradycyjnie już będzie klubem festiwalowym.

SHAKE STEW

Lukas Kranzelbinder – kontrabas, lider

Clemens Salesny – saksofon altowy

Johnny Schleiermacher – saksofon tenorowy

Mario Rom – trąbka

Oliver Potratz – gitara basowa, kontrabas

Niki Dolp – perkusja, instrumenty perkusyjne

Mathias Koch – perkusja, instrumenty perkusyjne

Shake Stew to septet, który w niecałe trzy lata zawojował austriacką scenę jazzową, a obecnie zdobywa coraz większą rzeszę fanów na rynku międzynarodowym, koncertując m.in. w Maroku, Kanadzie, Meksyku i USA.

Wykorzystywanie groove oraz czerpanie z afro-beatu i funku sprawia, że występy Shake Stew generują niepowtarzalną energię.

Liderem zespołu jest basista, kompozytor i aranżer, Lukas Kranzelbinder.

30-letni artysta jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych muzyków w Austrii. W 2016 został poproszony przez Jazzfestival Saalfelden o przygotowanie premierowego projektu, który miał otworzyć tę prestiżową imprezę.

Występ łączył się także z czterodniową rezydencją grupy na festiwalu.

Kranzelbinder do współpracy zaprosił szóstkę wybitnych instrumentalistów, reprezentujących młode pokolenie jazzowe z Austrii i Niemiec.

Koncert zakończył się spektakularnym sukcesem, a przygotowany przez basistę materiał ukazał się na debiutanckim albumie zespołu – „The Golden Fang„.

Płyta została przyjęta entuzjastycznymi recenzjami, a charakterystyczne kompozycje, które składają się z pozornie niezależnych od siebie linii melodycznych, szczególnie zjawiskowo wybrzmiewają na koncertach.

Intensywność muzyki Shake Stew to nie tylko kwestia świetnych kompozycji lidera, lecz także żywiołowych improwizacji jego kolegów, w tym podwójnej sekcji rytmicznej (dwóch perkusistów i dwóch basistów).

W zeszłym roku grupa wydała drugi krążek, „Rise and Rise Again„, na którym gościnnie pojawił się znany wrocławskiej publiczności saksofonista, Shabaka Hutchings.

Kranzelbinder, wraz ze swoim Shake Stew, szuka nowych brzmień, stale rozbudowując jazzowy język i inspirując się różnymi gatunkami muzycznymi. Twórczość grupy to nowocześnie brzmiąca, pełna szczerej ekspresji i witalności muzyka młodego.

Shake Stew – „How We See Things” feat. Shabaka Hutchings from „Rise And Rise Again„, 2018

chuffDRONE

Lisa Hofmaninger – saksofon sopranowy, klarnet basowy

Robert Schröck – saksofon altowy, klarnet

Jul Dillier – fortepian

Judith Ferstl – kontrabas

Judith Schwarz – perkusja.

Austriacka grupa chuffDRONE prezentuje zróżnicowany repertuar jazzowy, otwarty na muzyczne eksperymenty.
To formacja bez lidera, która, niekonwencjonalnymi kompozycjami i żarliwymi improwizacjami, wypracowała oryginalny styl.
Piątka niepokornych artystów zagra we Wrocławiu nowy materiał, który w najbliższych miesiącach ukaże się na drugiej płycie zespołu.

Grupa powstała siedem lat temu w Linzu. Założyli ją młodzi artyści poszukujący własnego brzmienia.

W 2013 chuffDRONE intensywnie koncertował w austriackich klubach i na festiwalach, a także osiągnął pierwszy ważny sukces, zdobywając Bawag P.S.K. Next Generation Jazz Award.

Poza nagrodą pieniężną, kwintet otrzymał możliwość zaprezentowania się przed liczną i wyrobioną publicznością, zgromadzoną w najsłynniejszym austriackim klubie jazzowym, Porgy & Bess.

Zespół wykorzystał tę szansę na tyle skutecznie, że od tamtego czasu jest regularnie zapraszany do wiedeńskiego klubu.

Kilka miesięcy po zdobyciu nagrody grupa zarejestrowała materiał na swoją debiutancką płytę „chuffDRONE„.

Od założenia zespołu, wśród jego członków są saksofonistka i klarnecistka, Lisa Hofmaninger, kontrabasistka, Judith Ferstl oraz perkusistka, Judith Schwarz.

Ponad rok temu, kiedy zmienił się skład formacji, do grupy dołączyli pianista, Jul Dillier, i saksofonista altowy, Robert Schröck.

Muzyka zespołu stale ewoluuje, a nowi instrumentaliści dodatkowo zmienili jej charakter – również dlatego, że Dillier w swojej twórczości korzysta z nieszablonowych technik wykonawczych, grając na fortepianie preparowanym.

chuffDRONE – „Nid Alls” 2019

VINCENT COURTOIS TRIO & LUTOSŁAWSKI QUARTET, 21 listopada 2019, godz. 19:00, NFM Sala Czerwona

Vincent Courtois Trio:

Vincent Courtois – wiolonczela

Daniel Erdmann – saksofon

Robin Fincker – saksofon, klarnet

Lutosławski Quartet:

Bartosz Woroch – I skrzypce

Marcin Markowicz – II skrzypce

Artur Rozmysłowicz – altówka

Maciej Młodawski – wiolonczela.

Vincent Courtois Trio wraz z Lutosławski Quartet zaprezentują materiał premierowy, skomponowany na specjalne zamówienie 16. Jazztopad Festival.

ViNCENT COURTOIS to jeden z filarów francuskiego środowiska muzyki improwizowanej. W ciągu przeszło trzydziestu lat scenicznej aktywności współpracował z całą plejadą artystów – od twórców awangardowych, po słynne postaci jazzu mainstreamowego.

Niezależnie od projektu, w którym uczestniczy, Courtois zawsze zachowuje swój niepodrabialny muzyczny styl.

Kariera Francuza rozpoczęła się od klasycznego konserwatorium, jednak zamiłowanie do eklektyzmu skierowało go w stronę mieszania gatunków i technik wykonawczych.

Courtois ucieka od stylistycznych podziałów – raz zgłębia swobodną improwizację, innym razem tworzy muzykę teatralną i filmową lub nagrywa materiał bliski world music (z Rabihm Abou-Khalilem).

Na liście jego współpracowników znajdziemy tak cenionych improwizatorów, jak Louis Sclavis, Joëlle Léandre czy Pierre Favre.
Courtois był też zapraszany do udziału w projektach jazzowych gwiazd, reprezentujących główny nurt gatunku.

Wziął udział m.in. w nagraniu albumu „MarvellousMichela Petruccianiego, z Tonym Williamsem i Dave’em Hollandem.

Doświadczony i ceniony wiolonczelista od kilku lat jest związany z niezależną francuską oficyną La Buissonne, w której wydaje autorskie albumy. Jednocześnie, współtworząc inne projekty, zasila katalogi najbardziej popularnych wytwórni – dobrym przykładem jest, wydany dwa lata temu pod szyldem wytwórni ECM, rewelacyjny album „Asian Fields Variations” tria Sclavis / Courtois / Pifarély.

Vincent Courtois Trio wystąpi wraz z LUTOSŁAWSKI QUARTET.

Polski kwartet smyczkowy, jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki, jest dobrze znany wrocławskiej publiczności, a także fanom Jazztopad Festival. W poprzednich edycjach Lutosławski Quartet wykonywał już kompozycje gości festiwalu, m.in. Vijaya Iyera, Benoît Delbecqa i Amira ElSaffara, z którymi wystąpił na jednej scenie.

Na co dzień zespół koncertuje w prestiżowych salach, prezentując repertuar współczesny, a ważną częścią jego działalności jest popularyzacja dzieł polskich kompozytorów (m.in. Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego).

Dotychczasowe doświadczenia i świetne recenzje pokazują, że ten czołowy kwartet smyczkowy potrafi także doskonale odnaleźć się w repertuarze, będącym fuzją wielu gatunków.

Vincent Courtois Trio – Freaks, 2018

https://www.youtube.com/watch?v=TGgM6fdJ34I

Lutosławski Quartet Live 2012

https://www.youtube.com/watch?v=N6nHc-OJCyg

GRZEGORZ TARWID /

NICOLE MITCHELL: ARTIFACTS TRIO & NFM ORKIESTRA LEOPOLDINUM, 22 listopada
2019, godz. 19:00, Sala Czerwona

Część I: GRZEGORZ TARWID SOLO

Grzegorz Tarwid to jeden z najciekawszych artystów młodego pokolenia – pianista i kompozytor, którego kreatywność wykracza daleko poza muzykę jazzową.

Tarwid, zafascynowany mainstreamowym jazzem, zaczął koncertować w warszawskich klubach już jako nastolatek.

Na studia wybrał Kopenhagę i Rhythmic Music Conservatory, gdzie zainspirowali go przede wszystkim duńscy pianiści – Carsten Dahl oraz Jacob Anderskov. W Kopenhadze występował m.in. z Kasperem Tomem Christiansenem i Tomaszem Dąbrowskim.

W ramach programu Erasmus Tarwid spędził też jeden semestr w Kolonii w Niemczech, gdzie współpracował z uznanym kontrabasistą, Robertem Landfermannem, oraz, zyskującym coraz większą popularność, zespołem Just Another Foundry.

Wówczas twórczość artysty zaczęła zmierzać w kierunku europejskiej muzyki współczesnej.

W zeszłym roku Tarwid spędził blisko dwa miesiące w Nowym Jorku, pobierając lekcje u swoich idoli, jak pianistka Kris Davis, nestor muzyki freejazzowej William Parker czy pianista Jason Moran.

O jego dużej aktywności świadczy nie tylko liczba zespołów, które prowadzi niemal równocześnie (m.in. duet Diomede, trio Sundial, kwartet z Aramem Sheltonem, Tomo Jacobsonem i Håkonem Berrem), lecz także pokaźna już dyskografia i liczba formacji, z którymi 25-latek współpracuje w charakterze sidemana.

Do tego trzeba dodać projekty specjalne, jak choćby gershwinowski Koncert fortepianowy F-dur wykonany we współpracy z Marcinem Maseckim.

W swojej krótkiej, ale intensywnej karierze, pianista grał też w zespołach legend polskiego jazzu – u Zbigniewa Namysłowskiego i Kazimierza Jonkisza.

W ramach wrocławskiego koncertu Tarwid przedstawi najnowszy solowy program, złożony z autorskich kompozycji, w których najważniejszą rolę odgrywać będzie improwizacja.

Grzegorz Tarwid feat. Marcin Masecki – Improvisations Live 2018


Część II: NICOLE MITCHELL: ARTIFACTS TRIO & NFM ORKIESTRA LEOPOLDINUM Artifacts Trio:

Nicole Mitchell – flety

Tomeka Reid – wiolonczela

Mike Reed – perkusja

NFM Orkiestra Leopoldinum

NICOLE MITCHELL to flecistka, kompozytorka i pedagog, ale też jedna z kluczowych postaci, reprezentujących muzyczne środowisko Chicago.
Charakterystyczna scena Wietrznego Miasta jest kolebką afroamerykańskiego jazzu, ukierunkowanego na swobodną improwizację.

Mitchell, jako zaangażowana artystka, od początku lat 90. poszerza ten nurt, nie tylko prowadząc swoje zespoły i nagrywając płyty, lecz także działając w Association for the Advancement of Creative Musicians. Mitchell jako pierwsza kobieta w historii pełniła też rolę szefowej tej zasłużonej organizacji.

Jest uznawana przez dziennikarzy z całego świata za jedną z najwybitniejszych flecistek na jazzowym rynku, o czym świadczą doroczne ankiety w magazynie DownBeat i zestawienia Jazz Journalists Association.

Artystka współpracowała z takimi mistrzami free jazzu, jak Roscoe Mitchell, Bill Dixon, Anthony Braxton i Muhal Richard Abrams.

Jest laureatką wielu nagród, w tym tak prestiżowych, jak Herb Alpert Award in the Arts oraz Doris Duke Artist Award.

Poza koncertami i nagraniami, Mitchell działa także na polu naukowym; współpracuje z uczelniami w Chicago i Pittsburghu.

Artystka na specjalne zamówienie wrocławskiego festiwalu przygotowała premierowe kompozycje na trio i orkiestrę kameralną.

Jej zespół uzupełniają wiolonczelistka Tomeka Reid i perkusista Mike Reed.

To topowi muzycy, wywodzący się z chicagowskiego środowiska, którzy współpracują i nagrywają z Mitchell już od kilku lat, ale równolegle prowadzą własne zespoły.

Amerykanom towarzyszyć będzie NFM ORKIESTRA LEOPOLDINUM.
To zespół o czterdziestoletniej tradycji, który zdobył uznanie za granicą, występując na najważniejszych europejskich festiwalach.

Orkiestra wykonuje przede wszystkim dzieła kompozytorów klasycznych z XX i XXI w., ale występowała również z gwiazdami jazzu, chociażby podczas, organizowanego przez NFM w 2016, Melting Pot Lab. 9, kiedy to wspólnie z Vijayem Iyerem zaprezentowała jego kompozycje.

Nicole Mitchell / Tomeka Reid / Mike Reed – Light on the Path from Artifacts, 2016

NFM Orkiestra Leopoldinum, Live 2018

https://www.youtube.com/watch?v=F11c7ctTl-M

DANILO PÉREZ’S GLOBAL MESSENGERS /
PIOTR DAMASIEWICZ: POWER OF THE HORNS,

23 listopada
2019, godz. 19:00 NFM Sala Główna

Część I: DANILO PÉREZ’S GLOBAL MESSENGERS – premiera

Danilo Pérez – fortepian

Farayi Malek – wokal

Vasilis Kostas – laouto

Layth Sidiq – skrzypce

Naseem Alatrash – wiolonczela

Tareq Rantisi – instrumenty perkusyjne.

DANILO PÉREZ to nie tylko światowej sławy pianista jazzowy, lecz także ceniony pedagog, wybitny kompozytor, ambasador kultury panamskiej oraz zaangażowany aktywista społeczny i kulturowy.

Od blisko dwóch dekad współtworzy jeden z najważniejszych zespołów naszych czasów – kwartet Wayne’a Shortera, z którym zdobył wszystkie kluczowe wyróżnienia, odwiedził każdy istotny festiwal i nagrał takie płyty, jak Beyond the Sound Barrier dla Verve Records i Emanon dla Blue Note Records.

Artysta już od trzydziestu lat buduje swoją imponującą dyskografię, w której nie brak zarówno cenionych albumów autorskich, jak i płyt, nagranych z ikonami jazzu, jak Dizzy Gillespie, Paquito D’Rivera, Tom Harrell czy Roy Haynes.

Panamczyk jest uznanym na całym świecie kompozytorem, na którego ręce specjalne zamówienia składały tak prestiżowe instytucje, jak Carnegie Hall, Lincoln Center for the Performing Arts i Banff Centre.

Pérez jest dyrektorem artystycznym Berklee Global Jazz Institute.

Prowadzi własną fundację, wspierającą młodych muzyków z Panamy.
Otrzymał tytuł Artysta dla Pokoju UNESCO, a swoją postawą zawsze stara się budować atmosferę wzajemnej tolerancji.

Danilo Pérez’s Global Messengers – to projekt, niosący ze sobą ideę pojednania. Pianista i lider chce, za pomocą różnych tradycji muzycznych, pokazać, że sztuka może być gruntem dla zgody, a misja artystów może wykraczać poza świat dźwięków.

Jak wskazuje idea i nazwa projektu, składa się on z międzynarodowego grona artystów.

Poza panamskim pianistą tworzą go: amerykańska wokalistka Farayi Malek, Grek Vasilis Kostas, grający na laouto (grecka lutnia), skrzypek Layth Al-Rubaye z Jordanii oraz wiolonczelista Naseem Alatrash i perkusjonista Tareq Rantisi – obaj z Palestyny.

Podczas 16. Jazztopad Festival grupa Danilo Pérez’s Global Messengers wykona premierowy materiał, zamówiony przez wrocławską imprezę we współpracy z EFG London Jazz Festival, Detroit Jazz Festival oraz Telus Center.

Danilo Pérez’s Global Messengers – Expedition Live 2019

Część II: PIOTR DAMASIEWICZ: POWER OF THE HORNS – premiera

Piotr Damasiewicz – trąbka, kompozycja

Adam Pindur – saksofon sopranowy

Maciej Obara – saksofon altowy

Gerard Lebik – saksofon tenorowy

Paweł Niewiadomski – puzon

Ksawery Wójciński – kontrabas

Kuba Cywiński – kontrabas

Grzegorz Tarwid – fortepian

Samuel Hall – perkusja.

Liczna grupa wybitnych improwizatorów zrzeszona pod dowództwem PIOTRA DAMASIEWICZA, czerpiąc z afrykańskich korzeni muzyki jazzowej i wyrazistej ekspresji, z jednej strony wprowadza słuchaczy w ekstatyczny trans, a z drugiej – potrafi zaprezentować konceptualną suitę, nawiązującą bezpośrednio do europejskiej muzyki współczesnej.
To dlatego, że siłą zespołu jest stylistyczna elastyczność i suma talentów jego członków.

Liderem Power of the Horns jest Piotr Damasiewicz, laureat nagrody Warto, zdobywca statuetki Fryderyk oraz uczestnik międzynarodowych inicjatyw Take Five Europe i Jazz Plays Europe.

W swoim dorobku ma pięć autorskich płyt oraz cztery, na których występował jako współlider.

W 2007 ideą utytułowanego trębacza z Wrocławia było zebranie młodych artystów, gotowych do wspólnego tworzenia w ramach szerokiej kategorii muzyki improwizowanej.

Założony w tym celu zespół Power of the Horns zaczął odgrywać rolę szerokiej platformy, przełamującej podziały stylistyczne.

Jak mówi sam lider, na początku chodziło o uwolnienie energii w ramach zbiorowej improwizacji.

Przez ponad dekadę istnienia grupy jej ciągle zmieniający się skład zasilało kilkudziesięciu muzyków z różnych krajów, a jej fundament zawsze stanowiła powiększona sekcja rytmiczna i silna sekcja dęta.

Obecnie wśród członków Power of the Horns są m.in.: Maciej Obara, Grzegorz Tarwid, Paweł Niewiadomski, Gerard Lebik i Samuel Hall.

Zespół Power of the Horns od początku istnienia nie tylko zmieniał skład, lecz także rozwijał różne gałęzie muzyki.
W swojej twórczości formacja odwołuje się do korzeni free jazzu – do afroamerykańskiej sceny lat 60. i grup pokroju Art Ensemble of Chicago.

Jednak Damasiewicz potrafi też przedstawić repertuar dużo bardziej awangardowy, zbliżony do stylistyki London Improvisers Orchestra.

Tak było w przypadku skomponowanej przez lidera suity z muzyką współczesną, której premiera odbyła się podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Jazzu w 2015. Następnie, po dwuletniej przerwie, grupa zaprezentowała się na specjalnym koncercie, z gościnnym udziałem Jamesa Cartera (ponownie odwołała się w swoim występie do amerykańskich i afrykańskich tradycji), a rok później zachwyciła międzynarodową publiczność na targach Jazzahead! w Bremie.

Ponieważ koncert ten wzbudził duże zainteresowanie, Piotr Damasiewicz zdecydował się skomponować nowy materiał i zarejestrować go w studiu.

Po sześciu latach od wydania albumu Alaman, Power of the Horns wraca na rynek fonograficzny. Koncert w ramach 16. Jazztopad Festival będzie premierą najnowszego wydawnictwa zespołu.

Piotr Damasiewicz Power of the Horns, Live 2018

https://www.youtube.com/watch?v=SQjy6ZXU6xY

Podczas festiwalu JAZZtopad nie zabraknie także koncertów w mieszkaniach, spotkań z artystami oraz wieczornych Jazztopad Improv Sessions.

W dniach 24-29 września 2019 JAZZTOPAD FESTIVAL odbywał się w NOWYM JORKU i CHICAGO:

https://culture.pl/…/polskie-koncerty-na-jazztopad-festival…

Po raz piąty w światowej jazzowej mekce odbywa się specjalna edycja wrocławskiego festiwalu Jazztopad, w dniach 24-26 września 2019.
Dwa koncerty z udziałem polskich artystów zaplanowano także w Chicago, w dniach 27-29 września.

Amerykańska ekspansja ma sporo korzyści.
Zainteresowanie mediów za oceanem tym, co dzieje się we Wrocławiu, i promocja miasta, które powinno być uznawane za godne polecenia, jeśli chodzi o kulturę” – podkreśla Piotr Turkiewicz, dyrektor programowy Jazztopadu

https://www.wroclaw.pl/jazztopad-2019-festiwal-promuje-wroc…

Tu kupisz bilety