Jacek Pelc

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Andrzej Rumianowski

Jacek Pelc (ur. 12 grudnia 1959),
czołowy polski perkusista jazzowy, wirtuoz rozbudowanego zestawu perkusyjnego, wieloletni współpracownik Jarosława Śmietany, współtwórca „A Story of Polish Jazz”.
Jest jednym z najbardziej twórczych polskich muzyków jazzowych i unikalnym przypadkiem perkusisty, który jest jednocześnie komponującym muzykiem, konceptualistą i liderem własnych projektów,

Posiada cenne zawodowe doświadczenie dziennikarskie, jako recenzent muzyczny „Jazz Forum”, redaktor naczelny magazynu „Top Drummer” czy stały współpracownik magazynów „Perkusista”, „Gitarzysta”, „Gitara i Bas + Bębny”.

Jest wieloletnim perkusyjnym edukatorem, nie tylko w branżowej prasie, ale także poprzez własne wydawnictwa instruktażowe. Od 1997 występuje w roli wykładowcy klasy perkusji na Warsztatach Gitarowych w Gdyni. Gospodarz cyklu koncertów jazzowych „Wieczory muzyczne z Jackiem Pelcem”, organizowanych przez Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy. Brał udział w warsztatach muzycznych w Chodzieży, Margoninie, Puławach, Brzozowie, na Bilkent University w Ankarze.

Inicjator i współlider na terenie Polski i Włoch kolejnych edycji międzynarodowego projektu Musical Bridges, z udziałem m.in. wokalistek Amany Melome i Agnieszki Hekiert, basisty Maurizio Rolliego, gitarzysty Giancarlo Alfaniego i pianisty Konstantina Kostova.

W 2016 Jacek Pelc otrzymał medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

W 1978 ukończył klasę perkusji liceum muzycznego w Bydgoszczy, pod kierunkiem Mirosława Żyty, a następnie, w 1982 – prestiżowy Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Jeszcze jako student, Jacek grał w zespole Extra Ball Jarosława Śmietany, zaczął uczestniczyć w trasach koncertowych, także za granicą.
Początek wieloletniej współpracy Jacka Pelca z zespołami Jarka Śmietany przypadł na 1981, kiedy to Jacek został zaangażowany jako perkusista w zespole Extra Ball.

Jacek Pelc wziął udział w nagraniu płyty jazzrockowej „Mosquito” z 1981, na której wystąpili:
Jarosław Śmietana – acoustic guitar, electric guitar
Wojciech Groborz, Robert Obcowski – piano
Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax
Adam Kawończyk – trumpet
Antoni Dębski – bass
Jan Budziaszek – percussion
Jacek Pelc – drums, percussion, marimba
Czesław Mały Bartkowski – drums:
Full Album

Kolejną płytą, nagraną przez Jacka Pelca z formacją Extra Ball, był album jazzrockowo-bluesowy „Akumula-Torres” z 1983, na której wystąpiło dwóch perkusjonistów – Jacek Pelc i Jose Torres:
Jarosław Śmietana – acoustic guitar, electric guitar
Henryk Miśkiewicz – alto sax
Adam Kawończyk – cornet
Jerzy Bartz – congas
Antoni Dębski – bass
Jacek Pelc, Jose Torres – percussion:
Full Album

Ostatnim znaczącym przedsięwzięciem formacji było przygotowanie specjalnego programu jubileuszowego na 10-lecie istnienia Extra Ball w 1984. Program ten prezentowany był podczas koncertów w różnych miastach.

Po rozwiązaniu Extra Ball w 1984, kolejną formacją Śmietany był zespół Sounds, skupiający czołówkę polskich jazzmanów.
Zespół brał udział w licznych koncertach i festiwalach jazzowych, występował prawie we wszystkich krajach Europy oraz w Indiach, Kanadzie i USA.

W składzie, obok lidera, znaleźli się Antoni Dębski na gitarze basowej, Jacek Pelc na perkusji, Jan Ptaszyn Wróblewski na saksofonie, którego po kilku miesiącach zastąpił Piotr Baron, oraz keyboardzista Janusz Grzywacz.
Grupa Sounds wydała 6 albumów, sygnowanych nazwiskiem Jarosława Śmietany:
1984: Talking Guitar – Jarek Śmietana
1986: From One to Four – Jarek Śmietana
1987: Sounds and Colours – Jarek Śmietana
1989: Touch of Touch – Jarek Śmietana
1989: Jarek Śmietana Polish Jazz Vol. 15
1990 / 2012: Sounds Colors – Jarek Śmietana.
Na płycie „From One to Four” znalazł się debiut kompozytorski Jacka Pelca – „Scandinavian Song”.
Płyta „Sounds Colors” z 1990, wydana przez zachodnioniemiecką wytwórnię Wipe, stała się wizytówką grupy. Album zawierał 10 autorskich utworów Jarka Śmietany oraz dwa kwartetu twórców Dębski / Pelc / Śmietana / Baron („Deep Ground Blue” i „Birdie Num Num”). Na płycie wystąpili:
Jarek Śmietana – guitars, keyboards
Piotr Baron – sax, keyboards
Antoni Dębski – bass guitar, bass
Jacek Pelc – drums
Guests: Janusz Grzywacz – keyboards.
Płyta „Sounds Colors” często mylona jest z, wydaną jako Polish Jazz Vol. 73, „Sounds and Colours”.
To jednak dwie różne płyty i nagrania z zupełnie innych sesji. Album ”Sounds Colors” ukazał się w Polsce po raz pierwszy dopiero w 2012.

Pierwotnie była to płyta, wydana w 1990 przez niemiecką firmę Wipe. Wprawdzie trzy tytuły utworów z obu płyt pokrywają się – ”Sounds and Colours”, ”Okapi, pekari, karibu” oraz ”Try to Make It Better” – lecz utwory zostały zarejestrowane podczas różnych sesji.

Płyta ”Sounds and Colours” była zarejestrowana w marcu i kwietniu 1987, w studiu Polskich Nagrań, natomiast sesja do ”Sounds Colors” miała miejsce w dniach 15-30 stycznia 1990, w Studiu Kraków. Obsada także była inna.

Chociaż grupa Sounds cieszyła się wielką popularnością, zwłaszcza na zachodzie Europy, w 1992 lider rozwiązał skład.

Kolejna współpraca płytowa Jacka Pelca z Jarkiem Śmietaną przypadła na 1999, kiedy to perkusista pojawił się na albumie „Extra Cream”. Obsada była tu imponująca i międzynarodowa (m.in. Tomasz Szukaliski, Wojciech Karolak, Adam Czerwiński, Andrzej Cudzich, Piotr Baron, Andrzej Jagodziński, Karen Edwards, Art Farmer, John Abercrombie, Idris Muhammad, Brad Terry i inni), a na perkusji w większości utworów zagrał Adam Czerwiński, który już wtedy współpracował ze Śmietaną na stałe.
Jacek Pelc zagrał w utworze „Georgia on My Mind”, nagranym jeszcze w 1991, gdzie w roli wokalisty wystąpił Andrzej Zaucha

Jako wielki miłośnik jazzu, Jarek Śmietana stworzył wspólnie z Jackiem Pelcem, i wydał w 2004, historię polskiego jazzu w pigułce – „A Story of Polish Jazz”. Tekst tytułowego hitu napisał Jacek Pelc, wspólnie z Jarkiem Śmietaną.

„Nikt wcześniej nie przedstawił historii naszego jazzu w tak oryginalnej, dowcipnej, a jednocześnie wysoce artystycznej postaci. Świetny tekst, muzyka, brzmienie, plus bardzo zgrabnie uchwycona konwencja polskiego hip-hopu” – napisał w recenzji Paweł Brodowski.
„A Story of Polish Jazz” w nagraniu płytowym składa się z 14 zwrotek, przedzielonych czterotaktowymi chorusami improwizujących solistów.
Każdą zwrotkę puentuje nazwisko głównej postaci w danym momencie historii. Wymieniony muzyk wychodzi na scenę na swoje solo w symbolicznych czterech taktach. Natomiast w wersji koncertowej wszyscy mogli wypowiedzieć się do woli, w długich formach, w zaproponowanym przez siebie utworze.

Płyta z nagraniem miała premierową prezentację sceniczną w Krakowie, w kinie Kijów. Latem 2005 „A Story of Polish Jazz” wykonane zostało w obsadzie All Stars na festiwalu Jazz w Lesie w Sulęczynie, a w grudniu – w Warszawie, w Studiu S-1 im. Witolda Lutosławskiego, uświetniając jubileusz 40-lecia „Jazz Forum”.

Kilka lat później odbył się pamiętny koncert w Filharmonii Narodowej, podczas którego wystąpili niemal wszyscy bohaterowie „A Story of Polish Jazz”, a wydarzeniu towarzyszyła wystawa portretów ze zbiorów archiwalnych oraz ponad 60 zdjęć żyjących muzyków, autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, który postawił sobie za cel odszukać wszystkich, 68 żyjących bohaterów płyty i dotrzeć do nich z aparatem.
Kolekcja, 78 portretów gwiazd polskiego jazzu wystawiona została w foyer Filharmonii, a także towarzyszyła muzyce w formie slajdów, wyświetlanych na dwóch dużych ekranach nad sceną.

Ekspozycja była tylko pretekstem i ozdobą koncertu. Na scenę wyszło z instrumentami kilkunastu muzyków – gwiazd polskiego jazzu, a także wspierająca ich sekcja rytmiczna oraz dwóch raperów z Nowej Huty, tych samych, którzy pojawili się na płycie, skandując rymowaną historię jazzu – Bzyk i Guzik.

„A Story of Polish Jazz” otwiera tytułowy utwór, w którym dwóch raperów, Guzik i Bzyk, przedstawia „kieszonkową historię polskiego jazzu”. Pomiędzy wersami, charakteryzującymi przedstawicieli starszej i średniej generacji, pada tam prawie 80 nazwisk muzyków i zasłużonych dla jazzu działaczy, oraz pojawiają się krótkie solówki wielu wybitnych postaci polskiej sceny jazzowej.
„A Story of Polish Jazz”

„A Story of Polish Jazz” Official Video, reż. Yach Paszkiewicz

Równolegle z współpracą z Jarkiem Śmietaną, Jacek Pelc nagrywał płyty także z innymi wykonawcami.
W 1986 wystąpił na albumie tria Wojciecha Groborza – „After Action”, zawierającym, oprócz kompozycji Groborza, także m.in. „The Hymn (Head I, Head II)” Charlie’ego Parkera czy „I Mean You” Theleoniousa Monka. Trio tworzyli pianista Wojtek Groborz, perkusista Jacek Pelc i basista Antoni Dębski:
„After Action” – Side A

W 1987 Jacek zagrał na międzynarodowym albumie „Interjazz 5” Milana Svobody & The Polish-Czech / Česko-Polský Big Band. Na tej płycie, obok czeskich muzyków, pojawiły się takie wybitne postaci polskiego jazzu, jak Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jarosław Śmietana, Tomasz Szukalski, Adam Kawończyk, Henryk Majewski, Michal Gera i, oczywiście, Jacek Pelc:
„Tribute to G.E.” from the album „Interjazz 5”

Na początku lat 90. Jacek Pelc założył w Bydgoszczy własny zespół – City Jazz Trio, razem z pianistą Krzysztofem Herdzinem i basistą Grzegorzem Nadolnym.
W 1994 z tym trio Jacek Pelc wydał pierwszą autorską płytę – „City Jazz”.
Jacek Pelc City Jazz Trio – „Scandinavian Song”, Live at Auditorium Novum, Bydgoszcz 2011
Krzysztof Herdzin – piano
Grzegorz Nadolny – bass
Jacek Pelc – drums

Komponował i aranżował, zajmował się także publicystyką muzyczną, w bydgoskich rozgłośniach radiowych prowadził audycje o jazzie.
Pod koniec lat 90. partnerem Jacka na scenie muzycznej został bydgoski gitarzysta, kompozytor i pedagog, Piotr Olszewski.
W 2001 wydali oni wspólnie album „Unia”:
„Nasz marsz do Europy” from the album „Unia”

„I.C.E.” from the album „Unia”

W 2008 Jacek Pelc założył miniformację GuDrumBa Duet, z udziałem perkusisty Marcina Jahra. Jest to oferta artystyczna, skierowana głównie do rynku i audytorium perkusyjnego. Wystąpili m.in. na bydgoskim festiwalu Drums Fuzje 2008 i Krakowskim Festiwalu Perkusyjnym „Źródła i Inspiracje” 2009:

GuDrumBa Duet Jacek Pelc & Marcin Jahr with Special Guest Pete Lockett – „Polish Sausage in Indian Sauce”, Live @ Festiwal Drums Fuzje 2009

W 2008 ukazał się autorski album Jacka Pelca „GuDrumBa”, nagrany z pianistą Piotrem Olszewskim, basistą Zbigniewem Gondkiem i gitarzystą Kubą Kujawą.
Kompozycja Jacka Pelca „GuDrumBa” z tego albumu ukazała się na łamach „European Real Book – The Best of Contemporary Jazz from Europe”, wydanej przez Sher Music Co. w USA, a także na dwupłytowej składance „The Best of Polish Jazz 2005”:
„GuDrumBa” from the album „GuDrumBa”

Jacek Pelc City Jazz Trio – „One for Skip” from the album „GuDrumBa”, Live @ Auditorium Novum, Bydgoszcz 2011
Krzysztof Herdzin – piano
Grzegorz Nadolny – bass
Jacek Pelc – drums

GuDrumBa – „Top Drummer” Jacek Pelc, Live in Bydgoszcz 2010

W 2009 wziął udział w katowickim Festiwalu Prawykonań, występując w zespole Leszek Kułakowski Ensemble Piccolo, w składzie: Leszek Kułakowski (fortepian), Piotr Kułakowski (kontrabas) i Jacek Pelc (perkusja), wraz z NOSPR w Katowicach. Koncert został zarejestrowany przez Polskie Radio.

W 2011 Jacek Pelc wydał autorskie DVD „Graj muzykę, nie patenty”.
O tym wydawnictwie tak opowiadał magazynowi „Perkusista”: „Od co najmniej 20 lat narastało we mnie coraz silniejsze przekonanie, że w dzisiejszej polskiej rzeczywistości perkusista nie ma prawie żadnych szans na otrzymanie od kogokolwiek propozycji nagrania swojej autorskiej płyty.
Tym bardziej żaden perkusista nie otrzyma propozycji nagrania swoich oryginalnych kompozycji – to się podwójnie nie mieści w stereotypach. Jeszcze tym bardziej – żadna telewizja nie jest zainteresowana w pokazywaniu choćby 3-sekundowych przebitek na perkusistę.
Jeżeli w społecznej świadomości masowej, kształtowanej przez media, nie ma prawdziwej muzyki, to perkusistów jeszcze bardziej nie ma. Nie ma nas na zdjęciach, nie ma nas w wywiadach, na estradzie nas nie widać, w recenzjach jesteśmy pomijani.

Według mojego przekonania, jakość prezentowanej na moim DVD muzyki jest na poziomie światowym, a dodatkowo jego walory podkreśla fakt, że większość stanowią nagrania na żywca, bez poprawek i retuszu. Oczywistą sprawą jest, że nagrywanie live nie sprzyja uzyskaniu nagrań doskonałych w sensie technicznym, separacji poszczególnych ścieżek audio itd.
Ponadto ja nie dysponuję sprzętem takim, jak komercyjne czy państwowe telewizje. Ale ktoś mądry powiedział kiedyś prawdę, której się trzymam: nagranie audio jest dobre wtedy, gdy wyraźnie słychać na nim wszystkie nagrane instrumenty.
Moje nagrania spełniają ten wymóg. Obraz jedynie dopełnia całość”.
Jacek Pelc Solo Drum Workshop Promo Track 2013

https://www.youtube.com/watch?v=cFjkguGYrP0

W 2018 Jacek Pelc po raz kolejny wystąpił na festiwalu Drums Fusion w Bydgoszczy. Tym razem z programem „Jacek Pelc Song Book” Do realizacji projektu zaangażował elitę instrumentalistów polskiej sceny jazzowej: Macieja Sikałę – saksofony, Krzysztofa Herdzina – fortepian i Pawła Pańtę – kontrabas.

1 marca 2016 ukazała się najnowsza płyta autorska Jacka Pelca, tym razem – album koncertowy „On the Road”. To prezentacja starannie wybranych i opracowanych kompozycji, zawartych na płytach z dyskografii lidera.
„On the Road” jest zapisem koncertu, który odbył się 5 listopada 2015, podczas Zaduszek Jazzowych w Cekcynie.

Jacek zaprosił na ten koncert swoich muzycznych przyjaciół. Na basie zagrał Maurizio Rolli – włoski muzyk, który współpracuje z takimi znakomitościami, jak Chaka Khan, Mike Stern czy Peter Erskine.
Bartosz Hadała – pianista, który mieszka i pracuje w Kanadzie, a wcześniej w Stanach, a od kilku lat regularnie koncertuje w Polsce. Na saksofonach zagrał Maciej Sikała – muzyk, który w ankiecie Jazz Top „Jazz Forum” wygrał w dwóch kategoriach – saksofonista sopranowy i tenorowy.

Ten album to set kompozycji lidera w stylistyce fusion. – od żywiołowych improwizacji, poprzez umiarkowane i kołyszące klimaty, do ujmującej ballady „Zabrońcie kwitnąć kwiatom”, kompozycyjnej perełki Andrzeja Zielińskiego, pochodzącej z pierwszej płyty zespołu Skaldowie, w opracowaniu Jacka Pelca.
Muzyka na płycie mieni się paletą kolorów, nastrojów, rytmów, wirtuozerii improwizatorów i interpretatorów, estradowej interakcji.
„Pod kątem twórczym, materiał muzyczny płyty jest na poziomie nie do przeskoczenia dla 98% współczesnych polskich bębniarzy.
W czasach, gdy ambicja perkusistów ogranicza się do prób naśladowania swoich idoli, mamy tu perkusyjnego indywidualistę-twórcę” (magazyn „Perkusista”).
Skład na albumie:
Maciej Sikała – tenor sax, soprano sax
Maurizio Rolli – bass guitar
Bartosz Hadała – piano, keyboards
Jacek Pelc – drums.
Utwory:
1. Gibraltar
2. Corso Umberto
I
3. Looks Like Disco
4. Zabrońcie kwitnąć kwiatom
5. Cadiz
6. Sagres
7. Three Bookings
JAG Trio – „Zabrońcie kwitnąć kwiatom” (Andrzej Zieliński). Opracowanie – Jacek Pelc – Live @ „Artyści Przeciw Nienawiści”. MCK Bydgoszcz 2019
Adam Lemańczyk – keyboards
Grzegorz Nadolny – bass guitar
Jacek Pelc – drums

W trakcie kariery Jacek Pelc współpracował z najwybitniejszymi muzykami polskiej oraz światowej sceny jazzowej, jak: Zbigniew Namysłowski, Jarosław Śmietana, Jan Ptaszyn Wróblewski, Leszek Kułakowski, Krzesimir Dębski, Krzysztof Herdzin, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Maciej Sikała, Krzysztof Ścierański, Piotr Baron, Marci Jahr, Michał Barański, Janusz Grzywacz, Zbigniew Wegehaupt, Grzegorz Nadolny, Andrzej Olejniczak, Antoni Dębski, Jerzy Główczewski, Marek Napiórkowski, Wojciech Groborz, Henryk Majewski, Robert Majewski, Dominik Bukowski, Andrzej Jagodziński, Janusz Szprot, Leszek Żądło, Piotr Kułakowski, Przemek Dyakowski, Piotr Lemańczyk, David Friedman, Freddie Hubbard, Ed Schuller, Eddie Henderson, Pete Lockett, Dirk Engelhardt, Detlef Landeck, Milan Svoboda, Bill Ramsey, Uli Orth, Rolf Zielke i wielu innych.

Występował z zespołami i orkiestrami Jarka Śmietany – Extra Ball, Sounds, Symphonic Sound Orchestra, Polish Jazz Stars, Namysłowski / Śmietana Band, a także z Kwartetem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, z formacjami Leszka Kułakowskiego, z Jazz Band Ball Orchestra, Adderley Memorial Band, Big Band Katowice, Gustav Brom Orchestra, Kwintetem Jerzego Główczewskiego, Dirk Engelhardt East to West Quartet, Bernard Spyrka Orchestra, i własnymi formacjami – City Jazz Trio, Electric Trio, GuDrumBa Duet, Jacek Pelc Band, Jacek Pelc Quartet, Jacek Pelc International Jazz Quintet, Jacek Pelc High Standard Quartet:
Jacek Pelc International Edition Quartet feat. David Friedman, Live in Bydgoszcz 2011
Rolf Zielke – piano
David Friedman – vibraphone
Grzegorz Nadolny – bass
Jacek Pelc – drums

Jacek Pelc High Standard Quartet feat. Janusz Muniak – „Get Out of Town” (Cole Porter, with Jacek Pelc Turkish Intro), Live in Bydgoszcz 2012
Kuba Płużek – piano
Max Mucha – bass
Janusz Muniak – tenor sax
Jacek Pelc – drums

Dyskografia:
1981: Mosquito – Extra Ball
1983: Akumula-Torres – Extra Ball
1984: Talking Guitar – Jarek Śmietana
1986: From One to Four – Jarek Śmietana
1986: After Action – Trio Wojtka Groborza
1987: Sounds and Colours – Jarek Śmietana
1987: Interjazz 5 – Milan Svoboda & The Polish-Czech / Česko-Polský Big Band
1989: Touch of Touch – Jarek Śmietana
1989: Polish Jazz Vol. 15 – Jarek Śmietana
1990: Sounds Colors – Jarek Śmietana
1994: City Jazz – Jacek Pelc
1994: Młynarski Jazz – Katarzyna Żak
1999: Electric Trio – Jacek Pelc
1999: Extra Cream – Jarek Śmietana
1999: East to West – Dirk Engelhardt Quartett
2000: African Lake – Jarek Śmietana, Gary Bartz
2001: Unia – Jacek Pelc, Piotr Olszewski
2003: Jaśmin – Tomek Kamiński
2004: A Story of Polish Jazz – Jarek Śmietana
2005: Slap & Carres – Leszek Kułakowski
2005: The Best of Polish Jazz
2008: GuDrumBa – Jacek Pelc
2008: Brassens Mon Amour – Justyna Bacz
2009: Olszewski Bach Trio – Piotr Olszewski
2011: Graj muzykę, nie patenty – Jacek Pelc, DVD
2016: On the Road – Jacek Pelc Band

W jednym z wywiadów dla Magazynu „Perkusista” Jacek Pelc tak mówi o swoim fachu: „Perkusja o cechach jazzowych – to nisza na całym podwórku perkusji. Całe podwórko perkusji – to nisza w muzyce instrumentalnej, a ta muzyka – to nisza w całej muzyce, a cała muzyka jest niszą w skali świata.

Jednakże zestaw bębnów wymyślili jazzmani. Przez pierwsze pół wieku był używany prawie wyłącznie w muzyce jazzowej i bluesowej. Jazz oraz styl latin jazz były wtedy tym, czym jest dzisiaj muzyka pop. Wtedy rocka, metalu czy perkusyjnej elektroniki nie było nawet w planach.
Dlatego każdy liczący się perkusista korzysta w swojej pracy ze zdobyczy drummerów jazzowych, bo to oni zbudowali fundament i pierwsze piętra perkusyjnego gmachu.
Sądząc po tym, jak gmach funkcjonuje i rozwija się, jazzmani stworzyli go całkiem solidnie. Znam wielu perkusistów, którzy wydają swoje płyty, a na nich nie ma ani jednej kompozycji perkusisty – lidera. Dlatego szczególnie cenię takich gości, jak Anthony Williams, Jack DeJohnette, Grzegorz Daroń czy Stewart Copeland, za to, że komponują, że mają przygotowaną koncepcję swojej muzyki i mogą być prawdziwymi, kompletnymi liderami.
Oczywiście, cenię też Elvina Jonesa, Thomasa Langa, Czarka Konrada, Dennisa Chambersa czy Dereka Roddy – za czysto perkusyjne walory, ponieważ lubię ten instrument sam w sobie, bez dodatkowych kontekstów”.

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

12 grudnia 2019.,
swoje 60 urodziny
czołowy polski perkusista jazzowy,
współtwórca „A Story of Polish Jazz