25 MIĘDZYNARODOWY PLENEROWY FESTIWAL JAZZ NA STARÓWCE

6 lipca 2019 r. rusza w Warszawie jeden z najpopularniejszych festiwali jazzowych w kraju,
25. Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz na Starówce.
Potrwa do 31 sierpnia.

To jedyny tego typu plenerowy festiwal jazzowy w Polsce, adresowany do szerokiej publiczności, o bezpłatnej formule.
Jest jednym z najpopularniejszych i największych – pod względem ilości publiczności, festiwalem jazzowym w Polsce.
Trwa 2 miesiące wakacyjne, w każda sobotę lipca i sierpnia.




6 lipca 2019, godz. 19:00
,

Enrico Rava Special Edition – 80th Anniversary

Rynek Starego Miasta,

Wstęp wolny

Enrico Rava należy do najważniejszych twórców nowoczesnego, europejskiego jazzu. Od lat jest związany z brzmieniem i projektami firmowanymi przez ECM Records.
Włoski trębacz jest jednym z słynniejszych jazzmanów starego kontynentu. Imponująca dyskografia i nagrania z tuzami jazu jak : Gil Evans, John Abercrombie, Pat Metheny, Joe Lovano, Avishai Cohen, Michel Petrucciani, w tym z Tomaszem Stańko. XXI wiek to dla Enrico Ravy kolejne dziesiątki świetnych albumów, koncerty, wywiady
i zasłużona sława. Jego nazwisko od lat widnieje w rankingach najlepszych światowych trębaczy.

Jego nazwisko od lat widnieje w rankingach najlepszych światowych trębaczy. Należy do najważniejszych twórców europejskiego jazzu.
Od lat jest związany z brzmieniem i projektami firmowanymi przez ECM Records. Włoski trębacz jest jednym z słynniejszych jazzmanów starego kontynentu. Imponująca dyskografia i nagrania z tuzami jazzu jak: Gil Evans, Michel Petrucciani, John Abercrombie, Pat Metheny, Joe Lovano, Avishai Cohen, w tym z Tomaszem Stańko. XXI wiek to dla Enrico Ravy kolejne znakomite albumy, koncerty, nagrania i zasłużona sława. To szczególny rok dla artysty. Z okazji 80. rocznicy urodzin odbywa się światowa trasa koncertowa artysty. W specjalnej edycji koncertu towarzyszyć mu będzie grupa niezwykłych muzyków, z którymi współpracował w ostatnich latach: Giovanni Guidi, Gianluca Petrella, Francesco Diodati, Gabriele Evangelista, Enrico Morello.

Minęło ponad 50 lat odkąd słynny trębacz Enrico Rava pojawił się po raz pierwszy na włoskich i międzynarodowych scenach jazzowych. Swoją karierę artystyczną rozpoczyna w połowie lat 60-tych grając w zespole argentyńskiego saksofonisty Gato Barbieriego. W 1967 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie interesuje go awangarda – gra free jazz współpracując między innymi ze Stevem Lacym i Cecilem Taylorem.

W połowie lat 70. wrócił do Włoch i spędził następne dziesięciolecia, prowadząc różne grupy i produkując liczne nagrania. Jego niezwykle bogata i różnorodna dyskografia włoskiego trębacza to dziś ponad 40 albumów nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych Soul Note, Black Saint, Label Bleu i naturalnie ECM.

Współpracował i nagrywał z najwybitniejszymi muzykami jazzowymi (wśród nich są m.in. Gil Evans, Joe Henderson, Archie Shepp, Michael Petrucciani, Pat Metheny, John Abercrombie, Richard Galliano, Charlie Mariano, Joe Lovano, Dino Saluzzi. Z upodobaniem grywa popularne włoskie piosenki, ale i repertuar operowy („L’Opera Va”, „Carmen”), nawet muzykę Michaela Jacksona („Rava on the Dance Floor”).

Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, min.: European Jazz Award, Jazzpar Prize. Za zasługi dla muzyki jazzowej i jako największy muzyk Włoch, otrzymał zaszczytny Order Rycerza Sztuk Republiki Włoskiej. Przyznano mu Honorowy Doktorat od Berklee College of Music w Bostonie.

PARTNEREM koncertu jest Włoski Instytut Kultury.



13 lipca 2019, godzina 19:00,

Simsa Fünf Quintet

Rynek Starego Miasta.

Wstęp wolny

Zespół założony przez Sebastiana Simsę, wiedeńskiego perkusistę i kompozytora. Muzyczne korzenie kwintetu sięgają jazzu, muzyki improwizowanej, klasycznej, filmowej oraz muzyki ludowej.

Młodzi utalentowani muzycy wykształceni według akademickich standardów, nie pozwalają odebrać sobie radości płynącej z nieklasycznej gry na instrumentach smyczkowych. Ich oryginalne instrumentarium w połączeniu z o intrygującymi kompozycjami Simsy – to kluczowe elementy muzyki zespołu. Muzyczna energia, pomysłowość, oryginalne brzmienie zespołu, stanowią o wyjątkowości tej grupy.

Zespół został założony na początku 2017 roku. Kompozycje wiedeńskiego perkusisty czerpią z improwizacji poszczególnych muzyków. Fakt, że perkusista jest leaderem zespołu kameralnego tego rodzaju i zarazem dostarcza mu repertuaru jest kolejnym znakiem charakterystycznego dla naszych czasów i przebiegającego w wielu kierunkach przenikania się gatunków. The Time We Need to album, na którym Sebastian Simsa nie wysuwa własnego perkusyjnego „ja” na pierwszy plan, lecz wraz z piątką muzyków kładzie nacisk na kolektywne „my”. Obecny w brzmieniu zespołu kolektywny duch jest tutaj jako „pierwotna cnota” jazzu, podstawą rozmaitych odniesień i aluzji o charakterze stylistycznym, odpowiadającym otwartemu i pełnemu ciekawości muzycznemu widzeniu świata, jaki znajdujące wyraz w grze „Simsa Five„. Album „The Time We Need” został nominowany do nagrody niemieckiej krytyki Preis der Deutschen Schalplatten Kritik oraz German Record Critics’ Award.

Dźwięki instrumentów smyczkowych, niegdyś w świecie jazzu uważane za egzotyczne wyjątki, stały się w tym gatunku całkiem naturalnymi. Młodzi utalentowani muzyków zrzuca więzy narzuconych z zewnątrz granic gatunków. Praca zespołu skupia się na brzmieniu poszczególnych momentów, na rozmaitych kombinacjach brzmień oraz bogactwie wariantów uzyskiwanych w tej niezwykłej, inspirującej obsadzie.

Przestrzeń pozostawiona każdemu członkowi do wniesienia swojego indywidualnego brzmienia, muzycznej energii i pomysłów wpływa na oryginalność tej grupy. Rozmaite odniesienia stylistyczne, ciekawość muzycznego świata, znajduje wyraz w grze Simsa i jego zespołu.



20 lipca 2019, godzina 19:00,

China Moses Group

Rynek Starego Miasta,,

Wstęp wolny

China Moses to nowa gwiazda jazzu, muzyki soul i R&B, kompozytorka i autorka tekstów. Prezenterka francuskiej stacji MTV, aktorka i modelka. Córka legendarnej wokalistki jazzowej Dee Dee Bridgewater i słynnego reżysera Gilberta Moses. Po matce przejęła tembr głosu, nieprzeciętną dynamikę oraz ekspresję prezentacji. Ma na swoim koncie ma sześć albumów, ale to „This One’s for Dinah” wydany przez Blue Note Records, podbił serca publiczności i stał się największą sensacją ostatnich lat. Sprawił, że jej głos uznano za jeden z bardziej intrygujących jazzowych wokali kobiecych. Dziś jest twarzą wydawnictwa Blue Note i wymieniania jest obok takich gwiazd jak Cassandra Wilson i Norah Jones. Choć koncertuje okazjonalnie, jest atrakcją największych festiwali i prestiżowych estrad.

China Moses Urodzona w Los Angeles w Kalifornii, wychowywała się i mieszka w Paryżu. Już w wieku 16 lat, wraz z pierwszym filmem w reżyserii Jean-Baptiste Mondinoy wydała swój pierwszy singiel „Time” z pogranicza soulu i jazzu. Kolejne albumy to: „China„, „On tourne en rond” („We Turn Around„) , „Good Lovin„, „This one’s for Dinah„, album „Crazy Blues” – okrzyknięty przez brytyjski magazyn „Time” jednym z najlepszych albumów 2013 roku. Ostatni album artystki „Nightintales„, to 11 bluesowo-jazzowych opowieści, muzyczny kalejdoskop, łączący w sobie jazz, soul, R & B, blues i pop. Zawiera autorskie kompozycje artystki.

Jednak przełomowy album artystki to ,,This one’s for Dinah„, wydany przez Blue Note, (nowoczesna synteza bluesa, jazzu i muzyki soul) – hołd złożony jej idolce, legendarnej Dinah Washington, otworzył nowy rozdział w karierze Moses. Artystka została okrzyknięta największą sensacją ostatnich lat. „Nowa gwiazda weszła na jazzowy firmament” – czytamy na „All About Jazz„.

Ogromną popularność China Moses budowała będąc prezenterka MTV i gwiazdą TV. Pojawiała się w filmach i na scenach teatralnych. W telewizji Arte prowadziła program „Soul Power” oraz „Summer of Soul„. Występowała na najważniejszych estradach świata, jej utwory opanowały europejskie radiostacje.

China współtworzyła i śpiewała na pierwszym Międzynarodowym Dniu Jazzu UNESCO w Paryżu w 2012 roku i wielokrotnie występowała dla UNESCO. Kilkakrotnie dzieliła scenę ze swoją matką, Dee Dee Bridgewater, w towarzystwie orkiestr takich jak Deutsches Filmorchester Babelsberg i WDR Big Band.

Jej muzyka jest głęboko zakorzeniona w afro-amerykańskiej kulturze. Jak sama podkreśla, jest dla niej „pokarmem dla duszy”. „Diva jazzu i soulu, posiada własny, unikalny styl, intrygujący głos. I jak napisał jeden z krytyków:” z mistrzowskim wyczuciem artystka czerpie z doświadczenia swych poprzedników i tworzy – wybiegając w muzyczną przyszłość znacznie dalej niż ktokolwiek inny”.



27 lipca 2019, godzina 19:00,

Ashley Henry Quartet


Rynek Starego Miasta,

Wstęp wolny

Ashley Henry urodził się i wychował w południowym Londynie, ukończył Royal Academy of Music w 2016. Jest pod wielkim wpływem jego jamajskiego dziedzictwa, a w szczególności fali karaibskich muzyków jazzowych z lat 50-tych, w tym takich jak Joe Harriott, Harold McNair, Dizzy Reece, Harry Beckett i Wilton Gaynair. Pomimo tej eklektycznej gamy wpływów międzynarodowych, dźwięk Henry’ego pozostaje wyraźnie brytyjski, szalenie obecny w prawdziwej tradycji jazzu.

W 2017 roku, w wieku 25 lat, Ashley Henry został zatrudniony jako rezydent w słynnym Ronnie Scotts Club w Londynie. W tym samym roku Fader Magazine uznał go za najlepiej zapowiadającego się artystę. W 2017 roku Ashley został nominowany do nagrody Jazz FM jako Przełomowy artysta roku i Live Experience of the Year. Pianista ma na swoim koncie dwa wyśmienite albumy Jazz Re: freshed Ashley Henry’s 5ive oraz Easter EP, nagrane pod nazwą Ashley Henry & The Re:Ensemble, które ukazało się w wytwórni Sony. Ashley Henry’s 5ive to klasyczna płyta nagrana na trio, w której własne kompozycje mieszają się z klasyką („Monk’s Dream” Theloniousa Monka).

Ashley jest najmłodszym muzykiem, który zagrał na Międzynarodowym Festiwalu Tria Fortepianowego z Robertem Glasperem i Geraldem Claytonem. Wystąpił w finale Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Unisia w RPA.

Koncertował w Wielkiej Brytanii (m.in. w Royal Albert Hall, na Manchester Jazz Festival, Helsinki Jazz Festival, International Piano Trio Festival) i na całym świecie wraz z wieloma zespołami występując w renomowanych miejscach. W twórczości Henry’ego słychać bardzo nowoczesne podejście do jazzu. Pomimo eklektycznej gamy wpływów jego muzyka czerpie z tradycji jazzu.

Młody 27-letni pianista nazywany wizjonerem fortepianu należy do nowej generacji londyńskiej sceny jazzowej. Występował i współpracował z takimi artystami jak Jason Marsalis, Terence Blanchard, Robert Glasper. W 2017 r. mając zaledwie 25 lat, Ashley został zatrudniony jako rezydent w słynnym Ronnie Scotts Club w Londynie jako wschodzący artysta Fader Magazine. Został także nominowany do nagrody Jazz FM w kategorii „Przełomowy artysta roku„. Pod pływem swojego jamajskiego dziedzictwa, a w szczególności karaibskich muzyków jazzowych lat 50-tych, w jego muzyce pełno jest oryginalnych dźwięków łączących jazz i muzykę i przesiąkniętą dźwiękami takich mistrzów jak Hancock i Monk.



3 sierpnia 2019, godzina 19:00

Gary Guthman Quartet & Sasha Strunin: Białoszewski Autoportrety

Rynek Starego Miasta

Wstęp wolny

Znakomity projekt wybitnego amerykańsko-polskiego kompozytora i trębacza Gary Guthmana i charyzmatycznej wokalistki o polsko-rosyjsko-ukraińskich korzeniach Sashy Strunin. Najnowszy projekt składa się z utworów jazzowych skomponowanych do poezji Mirona Białoszewskiego – poety warszawskiego, który mówił o sobie jako „nocnym stróżu” „opisując relacje części rzeczywistości w jego wierszach. Zachwycili się twórczością Białoszewskiego, która jest surrealistycznie nierealistyczna, ale niesamowicie rytmiczna.

Gary Guthman przez 20 lat występował z najlepszymi orkiestrami w Kanadzie i USA. Współpracował z gwiazdami jazzu i estrady, m.in. z Tonym Bennettem, Arethą Franklin, Dionne Warwick, Tomem Jonesem. Największą popularność przyniosły mu koncerty z New Swing Orchestra i Gary Guthman Quartet. Jest autorem, wykonawcą, aranżerem projektów „A Tribute to Harry James”, „The Trumpet Greats”, „Swing, Swing, Swing” i „Swingmatism„, które prezentuje na całym świecie.

Gary Guthman. Wybitny amerykańsko-polski trębacz, kompozytor, aranżer, orkiestrator. Laureat nagrody National Band Award. Otrzymał nagrodę krytyki amerykańskiej jako solista i równocześnie aktor rewii muzycznej Forewer Swing.

Urodził się w Portland w stanie Oregon, USA. Przeszedł klasyczny cykl studiów muzycznych. W 1970 przeniósł się do Kanady, gdzie przez 20 lat występował z najlepszymi orkiestrami, m.in. z Edmonton Symphony, Vancouver Symphony, Calgary Philharmonic, Winnipeg Symphony, Toronto Symphony. Koncertował również w USA z The Memphis Symphony, Austin Symphony, The Oregon Symphony, The Orlando Philharmonic. Chętnie współpracował z gwiazdami jazzu i piosenki, m.in. z Tonym Bennettem, Arethą Franklin, Dionne Warwick, Tomem Jonesem, Burtem Bacharachem, Paulem Anką, grupą Bee Gees.

W latach 1999-2001 był dyrektorem muzycznym Michaela Buble. Był liderem wielu zespołów jazzowych; największą popularność przyniosły mu koncerty z New Swing Orchestra i Gary Guthman Quartet. Jest autorem, wykonawcą, aranżerem i producentem projektów „A Tribute to Harry James”, „The Trumpet Greats”, „Swing, Swing, Swing” i „Swingmatism”, które prezentuje na całym świecie.

Sasha Strunin. Wokalistka o słowiańskiej duszy, urodziła się w wielonarodowej rodzinie o artystycznych konotacjach. Jej rodzice, rosyjski baryton Igor Strunin oraz ukraińska mezzosopranistka Vita Nikołajenko, to soliści Teatru Wielkiego w Poznaniu. Dziadek wokalistki był reżyserem teatralnym, zaś jej ukochana babcia Nelli – aktorką.

Ukończyła Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu w 2013 r. (wydział fotografii). Już jako nastolatka występowała na wielu scenach polskich i europejskich rozwijając swoją karierę wokalną, którą wspierały przy wydawaniu kolejnych płyt firmy Universal i Sony. Premiera jej albumu „Woman In Black”, wydanego nakładem Agencji Muzycznej PR miała miejsce w 2017. Zaowocowała wspaniałymi recenzjami w m.in.: Audio, JazzPress i Jazz Forum.

Program był prezentowany wielokrotnie na licznych koncertach m.in.: Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Manu Summer Jazz Sundays, Królewskie Arkady Sztuki, Międzynarodowy Festiwal Warszawa Singera.



3 sierpnia 2019, godzina 20:00

Wojtek Mazolewski Quintet: Komeda

Rynek Starego Miasta

Wstęp wolny

Podczas wyjątkowego wieczoru usłyszymy najnowszy projekt poświęcony i stworzony w hołdzie dla legendy polskiego jazzu – Krzysztofa Komedy (rok 2019 to obchodzona pod patronatem Polskiego Komitetu ds. UNESCO 50 rocznica śmierci K. Komedy). Mazolewski i muzycy jego kwintetu od lat inspirują się muzyką legendy jazzu. Ciekawie łączą tradycję z nowoczesnością. Analogowe brzmienie kwintetu Wojtka nawiązujące do mistrzów jazzu, łączy elektronikę i współczesne brzmienia. Projekt został entuzjastycznie przyjęty przez fanów i krytyków.

Wojtek Mazolewski. Basista, kompozytor, producent, to jeden z najpopularniejszych muzyków jazzowych, który prezentuje nowe oblicze polskiego jazzu wprowadził go na listy przebojów, telewizyjne ekrany oraz łamy prasy popularnej. Założyciel i lider Pink Freud i Wojtek Mazolewski Quintet, jeden z współtwórców yassu. Autor muzyki filmowej i teatralnej. Muzyczny partner m.in. Tomasza Stańko, Johna Zorna, Tima Berne, Marcina Maseckiego.

Laureat prestiżowych nagród muzycznych: m.in. nagrody III Programu Polskiego Radia za Monster of Jazz, Jazzowego Oscara, laureat nagrody Mateusza radiowej „Trójki„. W ankiecie Jazz Top Jazz Forum otrzymał tytuł najlepszej elektrycznej formacji roku.

Ostatni studyjny album zespołu „Polka” uzyskał w Polsce status Platynowej Płyty. Fenomen WMQ zauważyły polskie i zagraniczne media. Prestiżowy amerykański magazyn „DownBeat” zamieścił album wśród pięciu najlepszych płyty jazzowych 2018 roku.



10 sierpnia 2019, godzina 19:00

Adam Bałdych Quartet: Sacrum Profanum


Rynek Starego Miasta, ,

Wstęp wolny

To najnowszy projekt Adama Bałdycha i jego kwartetu, nagrany dla prestiżowej niemieckiej oficyny wydawniczej ACT MUSIC.
Jest próbą wpisania muzyki sakralnej różnych epok w kontekst współczesnego świata – jego bogactwa brzmień, wolności interpretacji i ekspresji.
Kompozycje średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen, latami trzymane w sekrecie w Watykanie „Miserere” Gregorio Allegriego lub utwory współczesnej awangardzistki Sofii Gubaiduliny to materiał dotychczas wykonywany z ogromnym namaszczeniem formalnym.

Po znakomitych projektach „The New Tradition” z Yaronem Hermanem, „Antiphona – Psalmy Syryjskie” czy ostatnio „Brothers” z norweskim Helge Lien Trio, tym razem proponuje muzykę niezwykle uduchowioną, realizowaną w duchu nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych.

Bałdych należy obecnie do elity międzynarodowej światowej skrzypków wirtuozów. Od początku swojej kariery wyznacza nowe ścieżki dla wiolinistyki. Zaciera granice między jazzem, muzyką poważną i współczesnym światem dźwięków, który go otacza i inspiruje.

Sacrum Profanum mówi o dwóch sferach, które moim zdaniem są bardzo istotne dla współczesnego człowieka – wyjaśnia w jednym z wywiadów skrzypek. Staramy się średniowieczną i ponadczasową muzykę wprowadzić we współczesność. Traktujemy tę starą, niezwykle piękną muzykę, dzisiejszym, współczesnym językiem. Ta muzyka poddana jest pewnego rodzaju przeobrażeniu”.

Adam Bałdych. Wirtuoz skrzypiec, kompozytor, lider. Od początku swojej kariery Adam Bałdych wyznacza nowe ścieżki dla wiolinistyki. Zaciera granice między jazzem, muzyką poważną i współczesnym światem dźwięków, który go inspiruje. Do współpracy przy kolejnych projektach zaprasza wybitnych artystów europejskich, którzy swoją osobowością poszerzają granice jego muzyki.

Jest laureatem praktycznie wszystkich liczących się konkursów jazzowych w Polsce. Był również nominowany do nagrody FRYDERYK 2013 oraz FRYDERYK 2015 w kategorii Artysta Roku Muzyka Jazzowa. Jest także laureatem ECHO Jazz 2013 – najważniejszej nagrody przyznawanej artystom z całego świata w niemieckim przemyśle muzycznym.



17 sierpnia 2019, godzina 19:00

Terje Rypdal Group: Legacy

Rynek Starego Miasta,

Wstęp wolny

Terje Rypdal. W wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie i trąbce, a w wieku 12 lat gry na gitarze. Ukończył studia kompozytorskie w konserwatorium w Oslo oraz muzykologię na uniwersytecie w Oslo. W młodości zafascynowany był muzyką Jimiego Hendriksa, w późniejszym okresie – muzyką klasyczną. Jego prawdziwą pasją stała się improwizacja, której uczył się pod okiem amerykańskiego teoretyka jazzu, kompozytora i aranżera George’a Russella.

Uznanie zyskał już pod koniec lat 60-tych u boku Jana Garbarka. W latach 70. założył trio The Odyssey, które stanowiło o sile skandynawskiego jazzu. Także grupa stworzona z Miroslavem Vitousem i Jackiem DeJohnette’em była wydarzeniem artystycznym. Jego płyty, wydane przez ECM w latach 70. i 80., „Waves„, „Descendre„, „Rypdal/Vitous/DeJohnette To be continued„, były najważniejszymi dokonania nordic jazzu.

W nagraniach jego albumów uczestniczyli wybitni muzycy jak Jan Garbarek, Bobo Stenson, Palle Mikkelborg, Ketil Bjørnstad, Miroslav Vitous, Jack DeJohnette, Niels-Henning, Ørsted Pedersen.

Otrzymał wiele prestiżowych nagród, wśród nich: Deutschen Scallplattenpreis (German Record Award) za „Odyssey„, Norweskie Grammy za „If Mountains Could Sing„, odznaczony Nordic Council Music Prize oraz Honorową nagroda Bena Webstera



24 sierpnia 2019, godzina 19:00

Aga Zaryan Quartet: High & Low


Rynek Starego Miasta,

Wstęp wolny

Dama polskiego jazzu. Jest pierwszą i jedyną polską artystką, której płyty ukazały się w legendarnej wytwórni jazzowej Blue Note Records. Jej płyty sprzedają się w rekordowych nakładach udowadniając, że ambicja i wysublimowany styl pozwalają dotrzeć do szerokiego grona słuchaczy.

Jest laureatką wielu najważniejszych nagród w świecie muzycznym, m.in.: Fryderyka ( Jazzowy album roku, Jazzowy artysta roku), ośmiokrotna zwyciężczyni plebiscytu „Pierwsza Dama Polskiego Jazzu” według magazynu Jazz Forum.

Usłyszymy jej najnowszy, siódmy album „High & Low„, na którym zaskakuje nowym brzmieniem swojej muzyki, czerpiąc z tradycji r&b, funky, bossa novy i jazzu.

Aga Zaryan. Jej twórczość to kwintesencja tego, co najlepsze w historii jazzu, a zarazem kontynuacja tradycji legendarnych dokonań wokalistek jazzowych jak Shirley Horn, Carmen McRea i Joni Mitchell. Wokalistce udało się połączyć ambitne cele artystyczne z umiejętnością dotarcia do szerszej publiczności, co zaowocowało nagraniem wielu albumów, w tym złotego, platynowych i multiplatynowych.

Na swoim koncie ma 9 znakomitych, nagradzanych albumów: „My Lullaby”, „Picking Up The Pieces”, „Umiera piękno”, „Looing Walking Being” ,”A Book of Luminous Things”, „Księga Olśnień”,” Remembering Nina & Abbey” „What Xmas means to me”, „High & Low”. Jest laureatką wielu najważniejszych nagród w świecie muzycznym, m.in.: Fryderyka (Jazzowy album roku, Jazzowy artysta roku), ośmiokrotna zwyciężczyni plebiscytu „Pierwsza Dama Polskiego Jazzu” według magazynu Jazz Forum. Aga Zaryan jest również aktywną działaczką społeczną, m.in: Ambasadorką PAH, sojuszniczką KPH. Za swoją działalność została wyróżniona nagrodą Gwiazda Dobroczynności 2017. Występowała w licznych klubach i na festiwalach w Polsce, Wielkiej Brytanii, USA, Izraelu, Francji, Szwecji, Czarnogórze, Bułgarii, Turcji, Rosji i Islandii.

Usłyszymy jej najnowszy autorski album „High & Low„, na którym zaskakuje nowym brzmieniem swojej muzyki. Redefiniuje na nim granice muzyki jazzowej na wielu poziomach. Autorami kompozycji są wybitni jazzmani: Dariusz Oleszkiewicz, David Dorużka, Michał Tokaj oraz Marcin Wasilewski. Kilka piosenek skomponowała sama Aga. W nowym repertuarze, oprócz utworów autorskich, pojawią się interpretacje utworów Paula Simona czy Stevie Wonder’a.



31 sierpnia 2019, godzina 19:00

Courtney Pine Band: House Of Legends

Rynek Starego Miasta,

Wstęp wolny

Courtney Pine. Multinstrumentalista, saksofonista jest gigantem jazzowym. Urodzony w 1964 roku, Pine spędził młodość w Londynie, ucząc się grać na wielu instrumentach, w tym saksofonie (biegle włada tenorem, sopranem i barytonem). Rozpoczął karierę muzyczną grając reggae i funky, koncertując w 1981 roku z Clintem Eastwoodem i General Saint. W latach 80-tych był pierwszym czarnoskórym angielskim jazzmanem, którego debiutancka płyta „zaznaczyła się bardzo na scenie jazzowej.

Przez ponad dwadzieścia lat Courtney Pine nieustannie dokonuje nowych przełomów kolejnymi, wysoko ocenianymi albumami i otrzymuje wiele prestiżowych nagród. Jego debiutancki album „Modern Day Jazz Stories” był nominowany do nagrody Mercury Music Prize w 2000 roku i otrzymał nagrodę Golden Badge w 2002 roku.

Od tego czasu zdobył wiele prestiżowych nagród jak: BBC Jazz Awards, MOBO, Mercury Music Prize. Dziś jego nazwisko stale gości na liście najbardziej wpływowych czarnoskórych Brytyjczyków. Jako dwudziestoparolatek wziął udział w słynnym koncercie dedykowanym Nelsonowi Mandeli na londyńskim Wembley (1987 r.).

W latach 80-tych był jednym z pierwszych czarnych brytyjskich artystów jazzowych, którzy zrobili ważny ślad na scenie jazzowej. Jego debiutancki album ,Journey To The Urge Within” znalazł się na liście 40 najlepszych albumów.

Wydał 18 albumów studyjnych i nadal koncertuje na całym świecie ze swoim nagradzanym zespołem grającym w klubach, salach koncertowych. Liczne występy telewizyjne i radiowe Pine’a to między innymi „Mandela Living Legend” dla BBC oraz nagrodzony przez Sony specjalistyczna audycja jazzowa – „Jazz Crusade” Courtney Pine dla BBC Radio 2.

W 2014 roku pod auspicjami UNESCO, by uczcić Międzynarodowy Dzień Jazzu, razem z Herbie Hancockiem dał koncert w Osace, który obejrzeli widzowie telewizji na całym świecie.

Na zlecenie Tate Museum w Londynie skomponował i wykonał unikalny utwór zainspirowany twórczością Henri Matisse’a, w ramach programu „Matisse Live” Tate’a emitowany w kinach w Wielkiej Brytanii. Ostatnie lata wypełniły artyście trasy koncertowe w Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie oraz koncerty podczas festiwali jazzowych w Europie.

Usłyszymy nagradzany „House of Legends” – jazzowe interpretacje utworów skomponowanych przez Pine`a. Legenda jazzu wzięła za inspirację korzenie brytyjskiej społeczności afro-karaibskiej. Pine gra funky i reggae – rytmy calypso, soca, zouk.

Wstęp wolny