Ethno Jazz Festival: Jean – Luc Ponty & Clara Ponty Quartet

Oprac. na podstawie EJF
Fot. Jarek Rerych


Jean Luc Ponty
fot. Jarek Rerych


Jean Luc Ponty
fot. Jarek Rerych


Clara Ponty
fot. Jarek Rerych


Damien Schmidt
fot. Jarek Rerych


Nathanael Malnoury
fot. Jarek Rerych

5 marca 2020r., we wrocławskiej Synagodze Pod Białym Bocianem wystąpił JEAN-LUC PONTY & CLARA PONTY QUARTET.

Jean-Luc Ponty, to jeden z największych skrzypków w historii nie tylko jazzu, ale i muzyki w ogóle, nazywany przez krytyków muzycznych „wzorcem z Sevre muzyki fusion„, przybył do Wrocławia na zaproszenie Ethno Jazz Festival.

Jean-Luc Ponty i jego córka, Clara Ponty przedstawili wyjątkowy koncert własnych, autorskich kompozycji z mieszanką klasyki Jean-Luca i oryginalnych kompozycji Clary.
W składzie zespołu usłyszeliśmy również znakomitego perkusistę, Damiena Schmitta i kontrabasistę Nathanaela Malnoury.

Razem tworzą bardzo kreatywną sekcję rytmiczną, która wprowadza nowoczesnego ducha, jednocześnie utrzymując liryczną i poetycką stronę repertuaru. Kwartet wykazuje intensywną, świeżą i komunikatywną energię.

JEAN-LUC PONTY jest niekwestionowanym kreatorem kultowej stylistyki jazz-rocka. Uważa się go za artystę, który równie dobrze porusza się w stylistyce klasyki, swingu jak i nowoczesnego jazzu.
Legenda skrzypiec Stuff Smith powiedział o Pontym – ” jest jak killer, gra jazz na skrzypcach tak, jak Coltrane na saksofonie”.
Urodził się on w Avranches, 29 września 1942 roku.
Jego rodzice grali muzykę klasyczną – matka na fortepianie, ojciec na skrzypcach.

Jean-Luc okazał się „cudownym dzieckiem”. W wieku 16 lat został przyjęty do słynnego Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, które ukończył już dwa lata później, z najwyższym wyróżnieniem Premier Prix.
W międzyczasie ojciec nauczył go grać także na klarnecie, a Jean-Luc skosztował również muzyki Milesa i Coltrane’a.
Niedługo potem został zatrudniony przez jedną z głównych orkiestr symfonicznych- Concerts Lamoreux, jednocześnie grając z zespołem na lokalnych imprezach.

Z czasem podjął wybór o opuszczeniu orkiestry, by mógł w pełni oddać się jazzowi. Początki były trudne.
W tym czasie postrzegano skrzypce jako instrument, który nie wpisuje się w kanon nowoczesnej muzyki jazzowej.
Ponty jednak bardzo wyróżniał się spośród innych. Grał tak, jak nikt do tej pory się nie odważył.
Krytycy wówczas powiedzieli o nim, że był pierwszym skrzypkiem, który okazał się tak ekscytujący jak saksofonista.

W 1964 wydał swój debiutancki solowy album „Jazz Long Playing”. Następnie wydał album z koncertem z 1966 – „Violin Summit”.
Ponty, grający na żywo w Bazylei z takimi znanymi muzykami, jak Stéphane Grappélli i Stuff Smith.
W 1969 roku Jean-Luc wraz Frankiem Zappa nagrał „Hot Rats„- album nazywany kultowym.
Zappa z kolei napisał i zaaranżował dla Ponty’ego szereg absolutnie genialnych utworów, m.in. do solowego albumu Jeana-Luca „King Kong„.

Ponty wyemigrował wraz z żoną i dwiema córkami do Stanów Zjednoczonych. Zamieszkał w Los Angeles.
Odbył wówczas z Zappą długą trasę, lecz po pewnym czasie rozpoczął karierę solową.
Przez następną dekadę Ponty koncertował na całym świecie i nagrywał kolejne albumy, z których wszystkie osiągnęły pierwszą piątkę listy Billboard Jazz, sprzedając się w milionach egzemplarzy.

Jean Luc Ponty & Clara Ponty Quartet
Jean Luc Ponty – skrzypce
Clara Ponty – fortepian, keyboard, vocal
Nathanael Malnoury – kontrabas
Damien Schmitt – perkusja