paź 19 2020
6. Festiwal Jazz & Literatura 2020 – dzień drugi. Piotr Schmidt Quartet.
Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Rosemary’s Baby” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Official Video 2018
Oprac. Ewa Kałużna. F©t. Muzeum Jazzu
VI FESTIWAL JAZZ & LITERATURA https://www.facebook.com/jazziliteratura/
Miejski Dom Kultury „Batory”, Chorzów, 19 października 2020 (dzień drugi).
PIOTR SCHMIDT QUARTET feat. WOJCIECH NIEDZIELA –
TRIBUTE to TOMASZ STAŃKO
Album kwartetu Piotra Schmidta, „Tribute to Tomasz Stańko„, ukazał się 7 grudnia 2018. 19 września 2019 na półki sklepowe trafiła wersja winylowa. Krążek nagrany został w doborowym towarzystwie:
Piotr Schmidt – trumpet
Wojciech Niedziela – piano
Maciej Garbowski – bass
Krzysztof Gradziuk – drums.
Dwaj ostatni znani są z rewelacyjnego tria jazzowego RGG. Z Wojciechem Niedzielą Piotr Schmidt współpracuje od kilku lat, a we wrześniu 2017 ukazała się ich pierwsza wspólnie nagrana płyta duetowa – „Dark Morning”.
„Tribute to Tomasz Stańko„, jak mówi Piotr Schmidt, jest „hołdem i podziękowaniem, złożonym Tomaszowi Stańko, za ogromną inspirację i niesamowite emocje, których muzyka Stańko dostarczała przez wiele lat”.
Materiał, znajdujący się na krążku, jest całkowicie autorski, oprócz hipnotyzującej kołysanki Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary’s Baby”. Piotr Schmidt odniósł się w kompozycjach na płycie bezpośrednio do muzyki Tomasza Stańko. Jak tłumaczy, „brzmienie Stańko, koncepcja grania zespołowego, frazowanie, jego opowieści i historie, wyrażane są w taki sposób, że człowiek drży, płacze. Muzyka ta powoduje, że wzbierają w tobie silne, dogłębnie przeżywane emocje. Nie mogłem przejść obok
tego obojętnie”.
Dionizy Piątkowski zrecenzował:
„Piotr Schmidt jest artystą niezwykłym. Wyrasta na doskonałego organizatora, jest jednym z najciekawszych trębaczy młodego pokolenia, wspaniale radzi sobie jako wydawca. Jeszcze nie ucichły emocje i zachwyty po, przełomowej dla polskiego jazzu, płycie „Saxesful”, a już pojawił się arcyciekawy projekt „Tribute to Tomasz Stańko„. Piotr Schmidt, wraz z kwartetem, stworzył subtelnie piękne odniesienie do muzyki wybitnego, zmarłego trębacza, posiłkując się nostalgią i drapieżnością „stylistyki Stańko„. Klimat niezwykle barwny, w swoim brzmieniu – bawiący się klasyczną estetyką „ECM sound”, poetyką jazzu Stańko, ale i charakteryzujący się znakomitym wyczuciem i dystansem. Jest przy tym Piotr Schmidt instrumentalistą, który nie ściga się karkołomnymi pomysłami, ale buduje swój jazzowy świat dźwiękami, które same układają się w arcyciekawy, artystycznie kreatywny patos. Bo z jednej strony – liryka i subtelność tematów, z drugiej – drapieżność i emocja improwizacji. Jest w tej muzyce jakiś niewiarygodny „powiew jazzu”, blask muzyki Stańko. Ale nie jest to tylko owo „tribute”, lecz wyrafinowana estetyka nowoczesnego jazzu. Słychać to w kompozycjach całego zespołu, a także Piotra Schmidta, a już w klasycznym wręcz ujęciu – w słynnej kołysance Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary’s Baby”.
To jedna z ważniejszych płyt polskiego jazzu, bardzo istotna także dla Piotra Schmidta i jego znakomitego zespołu. To także album, którym z pewnością zachwycony byłby także Tomasz Stańko” (jazz.pl).
Album znalazł się w najlepszej dziesiątce światowych albumów jazzowych 2018 wg Wulfa Müllera. Müller, szef muzyczny OKeh Records, współpracownik Sony Music Germany i, przede wszystkim, jeden z najbardziej cenionych recenzentów muzyki jazzowej, opublikował na swoim blogu Top Listę najlepszych albumów jazzowych 2018
na świecie. Znalazł się tam projekt „Tribute to Tomasz Stańko„, ale również album „Saxesful” (wulfmuller.wordpress.com).
Płyta została uznana przez stowarzyszenie Europe Jazz Network, w zestawieniu z lutego 2019, za jeden z najlepszych albumów jazzowych, wydanych na kontynencie europejskim. To kolejne wyrazy uznania dla polskiego trębacza. Autorzy rankingu piszą w uzasadnieniu, że „muzyka w wykonaniu kwartetu jest rozdzierająca serce, melancholijna, pełna smutku i piękna”.
Fakt, że po śmierci Tomasza Stańko pojawią się płyty, honorujące twórczość mistrza, był pewny. Wydawało się jednak, że jakakolwiek próba ponownego zagrania tego, czego już lepiej zagrać się nie da, będzie klapą i fiaskiem. A jednak, w przypadku płyty „Tribute to Tomasz Stańko„, mamy do czynienia z albumem wybitnym.
Podczas koncertu można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z utworami samego Tomasza Stańko, których wcześniej po prostu nie znaliśmy. Muzyka jest dystyngowana, o delikatnym, ale i napiętym brzmieniu, w klimacie wręcz mrocznym, hipnotycznym chwilami. Subtelnie piękne odniesienie do muzyki Stańko. Słychać, że Piotr Schmidt dokładnie studiował kompozycje Stańko, jednak zachował swój indywidualny, autorski wkład w materiał, przedstawiony na koncercie i na płycie.
Artysta Piotr Schmidt na scenie – to wzór wysokiej kultury osobistej, a także pewnego charme’u, którego nie spotyka się wśród dzisiejszych młodych jazzmanów, a który niebywale imponuje. Emanuje z Piotra jakaś wręcz nadwrażliwość, połączona z wielką skromnością – jakby przepraszał, że w ogóle zajmuje miejsce na podium sceny. Mówi półszeptem, wielokrotnie dziękuje swoim towarzyszom i widowni, porusza się niemal kocimi ruchami, nie chcąc zakłócać widowni przyjemności odbioru solówek w wykonaniu jego kolegów.
To wspaniały muzyk, i niebywale rzadki przypadek młodego mężczyzny z wyjątkowym charakterem. Jego miejsce za 5-10 lat jest na pewno na scenach nowojorskich, choć oczywiście, wolelibyśmy, by już zawsze grał i tworzył dla nas, w Polsce.
Nie bez znaczenia jest tutaj udział Wojciecha Niedzieli – rewelacyjnego pianisty jazzowego, wieloletniego członka Kwartetu i Sekstetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Muzyk demonstruje niebywale wysoki poziom artystyczny. Jest to jazz najwyższej próby, z gatunku tych „romantycznych” wykonań, z precyzją i pewnością dłoni, biegających po klawiaturze z prędkością światła, ale też z delikatnością, subtelnością, wyrafinowaniem. Odkąd na początku 2016 Wojciech i Piotr zaczęli wspólnie koncertować, ich styl gry skrystalizował się, kompozycje nabrały szlachetności, a intymny nastrój ich muzyki promieniuje niespotykaną głębią przekazu.
Także obaj członkowie RGG – kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk – grają jazz wysublimowany, wyciszony wręcz, ale z mocno wyczuwalnym feelingiem, drive’em, który zachwyca. To jazz z najlepszych czasów cool, z czasów Davisa i Bakera.
Precyzja i mistrzostwo wszystkich wykonań budzą niekłamany zachwyt.
Wygaszone na koniec koncertu światła i zupełna ciemność, pozwoliły nam przenieść się duchowo na moment w świat, w, którym przebywa teraz Tomasz Stańko.
Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Rosemary’s Baby” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Official Video 2018
Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Sorrow” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Live @ Dom Kultury Kadr, Warszawa 2019
Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – Tomasz Stańko Tribute, Live @ Śląska Prohibicja 2019
Ph©to . Muzeum Jazzu