6. Festiwal Jazz & Literatura 2020 – dzień drugi. Piotr Schmidt Quartet.

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Rosemary’s Baby” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Official Video 2018

Oprac. Ewa Kałużna. F©t. Muzeum Jazzu

Piotr Schmidt Quartet. Piotr Schmidt – trumpet
F©t. Muzeum Jazzu

VI FESTIWAL JAZZ & LITERATURA   https://www.facebook.com/jazziliteratura/

Miejski Dom Kultury „Batory”, Chorzów, 19 października 2020 (dzień drugi).
PIOTR SCHMIDT QUARTET feat. WOJCIECH NIEDZIELA
TRIBUTE to TOMASZ STAŃKO

Album kwartetu Piotra Schmidta, „Tribute to Tomasz Stańko„, ukazał się 7 grudnia 2018. 19 września 2019 na półki sklepowe trafiła wersja winylowa. Krążek nagrany został w doborowym towarzystwie:
Piotr Schmidt – trumpet
Wojciech Niedziela – piano
Maciej Garbowski – bass
Krzysztof Gradziuk – drums.

Dwaj ostatni znani są z rewelacyjnego tria jazzowego RGG. Z Wojciechem Niedzielą Piotr Schmidt współpracuje od kilku lat, a we wrześniu 2017 ukazała się ich pierwsza wspólnie nagrana płyta duetowa – „Dark Morning”.

„Tribute to Tomasz Stańko„, jak mówi Piotr Schmidt, jest „hołdem i podziękowaniem, złożonym Tomaszowi Stańko, za ogromną inspirację i niesamowite emocje, których muzyka Stańko dostarczała przez wiele lat”.

Materiał, znajdujący się na krążku, jest całkowicie autorski, oprócz hipnotyzującej kołysanki Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary’s Baby”. Piotr Schmidt odniósł się w kompozycjach na płycie bezpośrednio do muzyki Tomasza Stańko. Jak tłumaczy, „brzmienie Stańko, koncepcja grania zespołowego, frazowanie, jego opowieści i historie, wyrażane są w taki sposób, że człowiek drży, płacze. Muzyka ta powoduje, że wzbierają w tobie silne, dogłębnie przeżywane emocje. Nie mogłem przejść obok

Piotr Schmidt Quartet. Krzysztof Gradziuk – drums
F©t. Muzeum Jazzu

tego obojętnie”.
Dionizy Piątkowski zrecenzował:

Piotr Schmidt jest artystą niezwykłym. Wyrasta na doskonałego organizatora, jest jednym z najciekawszych trębaczy młodego pokolenia, wspaniale radzi sobie jako wydawca. Jeszcze nie ucichły emocje i zachwyty po, przełomowej dla polskiego jazzu, płycie „Saxesful”, a już pojawił się arcyciekawy projekt „Tribute to Tomasz Stańko„. Piotr Schmidt, wraz z kwartetem, stworzył subtelnie piękne odniesienie do muzyki wybitnego, zmarłego trębacza, posiłkując się nostalgią i drapieżnością „stylistyki Stańko„. Klimat niezwykle barwny, w swoim brzmieniu – bawiący się klasyczną estetyką „ECM sound”, poetyką jazzu Stańko, ale i charakteryzujący się znakomitym wyczuciem i dystansem. Jest przy tym Piotr Schmidt instrumentalistą, który nie ściga się karkołomnymi pomysłami, ale buduje swój jazzowy świat dźwiękami, które same układają się w arcyciekawy, artystycznie kreatywny patos. Bo z jednej strony – liryka i subtelność tematów, z drugiej – drapieżność i emocja improwizacji. Jest w tej muzyce jakiś niewiarygodny „powiew jazzu”, blask muzyki Stańko. Ale nie jest to tylko owo „tribute”, lecz wyrafinowana estetyka nowoczesnego jazzu. Słychać to w kompozycjach całego zespołu, a także Piotra Schmidta, a już w klasycznym wręcz ujęciu – w słynnej kołysance Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary’s Baby”.

To jedna z ważniejszych płyt polskiego jazzu, bardzo istotna także dla Piotra Schmidta i jego znakomitego zespołu. To także album, którym z pewnością zachwycony byłby także Tomasz Stańko” (jazz.pl).

Album znalazł się w najlepszej dziesiątce światowych albumów jazzowych 2018 wg Wulfa Müllera. Müller, szef muzyczny OKeh Records, współpracownik Sony Music Germany i, przede wszystkim, jeden z najbardziej cenionych recenzentów muzyki jazzowej, opublikował na swoim blogu Top Listę najlepszych albumów jazzowych 2018

Piotr Schmidt Quartet. Krzysztof Gradziuk – drums
F©t. Muzeum Jazzu

na świecie. Znalazł się tam projekt „Tribute to Tomasz Stańko„, ale również album „Saxesful” (wulfmuller.wordpress.com).

Płyta została uznana przez stowarzyszenie Europe Jazz Network, w zestawieniu z lutego 2019, za jeden z najlepszych albumów jazzowych, wydanych na kontynencie europejskim. To kolejne wyrazy uznania dla polskiego trębacza. Autorzy rankingu piszą w uzasadnieniu, że „muzyka w wykonaniu kwartetu jest rozdzierająca serce, melancholijna, pełna smutku i piękna”.

Fakt, że po śmierci Tomasza Stańko pojawią się płyty, honorujące twórczość mistrza, był pewny. Wydawało się jednak, że jakakolwiek próba ponownego zagrania tego, czego już lepiej zagrać się nie da, będzie klapą i fiaskiem. A jednak, w przypadku płyty „Tribute to Tomasz Stańko„, mamy do czynienia z albumem wybitnym.

Piotr Schmidt Quartet. Wojciech Niedziela – piano
F©t. Muzeum Jazzu

Podczas koncertu można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z utworami samego Tomasza Stańko, których wcześniej po prostu nie znaliśmy. Muzyka jest dystyngowana, o delikatnym, ale i napiętym brzmieniu, w klimacie wręcz mrocznym, hipnotycznym chwilami. Subtelnie piękne odniesienie do muzyki Stańko. Słychać, że Piotr Schmidt dokładnie studiował kompozycje Stańko, jednak zachował swój indywidualny, autorski wkład w materiał, przedstawiony na koncercie i na płycie.
Artysta Piotr Schmidt na scenie – to wzór wysokiej kultury osobistej, a także pewnego charme’u, którego nie spotyka się wśród dzisiejszych młodych jazzmanów, a który niebywale imponuje. Emanuje z Piotra jakaś wręcz nadwrażliwość, połączona z wielką skromnością – jakby przepraszał, że w ogóle zajmuje miejsce na podium sceny. Mówi półszeptem, wielokrotnie dziękuje swoim towarzyszom i widowni, porusza się niemal kocimi ruchami, nie chcąc zakłócać widowni przyjemności odbioru solówek w wykonaniu jego kolegów.

To wspaniały muzyk, i niebywale rzadki przypadek młodego mężczyzny z wyjątkowym charakterem. Jego miejsce za 5-10 lat jest na pewno na scenach nowojorskich, choć oczywiście, wolelibyśmy, by już zawsze grał i tworzył dla nas, w Polsce.
Nie bez znaczenia jest tutaj udział Wojciecha Niedzieli – rewelacyjnego pianisty jazzowego, wieloletniego członka Kwartetu i Sekstetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Muzyk demonstruje niebywale wysoki poziom artystyczny. Jest to jazz najwyższej próby, z gatunku tych „romantycznych” wykonań, z precyzją i pewnością dłoni, biegających po klawiaturze z prędkością światła, ale też z delikatnością, subtelnością, wyrafinowaniem. Odkąd na początku 2016 Wojciech i Piotr zaczęli wspólnie koncertować, ich styl gry skrystalizował się, kompozycje nabrały szlachetności, a intymny nastrój ich muzyki promieniuje niespotykaną głębią przekazu.

Piotr Schmidt Quartet. Piotr Schmidt – trumpet
F©t. Muzeum Jazzu

Także obaj członkowie RGG – kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk – grają jazz wysublimowany, wyciszony wręcz, ale z mocno wyczuwalnym feelingiem, drive’em, który zachwyca. To jazz z najlepszych czasów cool, z czasów Davisa i Bakera.
Precyzja i mistrzostwo wszystkich wykonań budzą niekłamany zachwyt.

Wygaszone na koniec koncertu światła i zupełna ciemność, pozwoliły nam przenieść się duchowo na moment w świat, w, którym przebywa teraz Tomasz Stańko.

Piotr Schmidt Quartet. Piotr Schmidt – trumpet
F©t. Muzeum Jazzu


Piotr Schmidt Quartet. Maciej Garbowski – bass
F©t. Muzeum Jazzu


Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Rosemary’s Baby” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Official Video 2018

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Sorrow” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Live @ Dom Kultury Kadr, Warszawa 2019

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech NiedzielaTomasz Stańko Tribute, Live @ Śląska Prohibicja 2019

Ph©to . Muzeum Jazzu