6. Festiwal Jazz & Literatura 2020 – dzień trzeci. Pianohooligan Piotr Orzechowski

„24 Preludes and Improvisations” – „Prelude & Improvisation No. 3 in C sharp major”, Live 2017

Oprac. Ewa Kałużna, F©t. Muzeum Jazzu.

Piotr Orzechowski
Fot. Muzeum Jazzu

VI FESTIWAL JAZZ & LITERATURA Jazz&Literatura
Chorzowskie Centrum Kultury, 20 października 2020 (dzień trzeci)

PIANOHOOLIGAN PIOTR ORZECHOWSKI
„24 PRELUDES & IMPROVISATIONS” SOLO PIANO

Pianista, improwizator, kompozytor, absolwent Berklee València Campus – hiszpańskiej filii legendarnej bostońskiej uczelni Berklee College of Music.
Przez krytykę okrzyknięty „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu”.
Występuje na całym świecie, a każda jego płyta staje się wydarzeniem.
Jego twórczość, stanowiąca syntezę gatunków, wymyka się prostym klasyfikacjom, i nie daje się zaszufladkować.

20 października 2020, podczas Festiwalu Jazz & Literatura w Chorzowie, mieliśmy okazję wysłuchać solowego koncertu Pianohooligana. Zaprezentował album „24 Preludes & Improvisations” – płytę, będącą ukłonem w kierunku klasyki kompozycji.

„To wielowymiarowe dzieło. Składa się z cyklu dwudziestu czterech preludiów i odpowiadających im dwudziestu czterech improwizacji, ułożonych chromatycznie w dwunastu tonacjach koła kwintowego – zarówno w tonacji durowej, jak i molowej. Forma przywodzi na myśl „24 Preludia i Fugi” Bacha. Orzechowski zagłębia się w ich konstrukcje, reguły i kreacje, definiując je na nowo i przepuszczając przez własną koncepcję improwizacji. Nawiązanie do barokowego mistrza kompozycji jest niczym innym, jak ukłonem Orzechowskiego w stronę tradycji i muzycznych zasad, z których, zdaniem artysty, nie powinno się rezygnować, a wykorzystywać w konwencji muzyki nowożytnej, jako jedno z narzędzi. Ten niezwykły konglomerat pianistycznych technik i stylistyk, zjednoczonych pod sztandarem muzyki wolności, jaką jest jazz, dostarcza ogromnej ilości muzycznych doznań” (JazzPress).

„24 Preludes and Improvisations” – „Prelude & Improvisation No. 3 in C sharp major”, Live 2017

Piotr Orzechowski szczyci się ponad czterdziestoma nagrodami, stypendiami i nominacjami. Jako pierwszy Polak w historii, otrzymał Grand Prix na najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie – Montreux Jazz Piano Competition. Laureat O!Lśnień Onetu, Kryształków „Zwierciadła”, Kulturalnych Odlotów „Gazety Wyborczej”, Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi, kilkukrotnie nominowany do Fryderyka, Koryfeusza Muzyki Polskiej czy Gwarancji Kultury TVP Kultura.

„Chuligan fortepianu”, czyli Pianohooligan, porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, zacierając granice.
Tak było w przypadku, okrzykniętego sensacją fonograficzną, debiutu płytowego „Experiment: Penderecki” z 2012, będącego próbą znalezienia rdzenia stylu Krzysztofa Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian solo.

Drugi autorski album, „15 Studies for the Oberek” z 2014, twórczo analizujący poszczególne elementy polskiego tańca – oberka, również łączył gatunki muzyki ludowej, współczesnej i jazzu.
Jako lider formacji High Definition Quartet, Orzechowski rozszerza koncepcję wykonawczą zespołu jazzowego. Formację tworzą Mateusz Śliwa – tenor sax, Piotr Orzechowski – piano, Alan Wykpisz – bass i Grzegorz Pałka – drums. Zespół szczyci się licznymi nagrodami, m.in. dla płyty „Hopasa” z 2013, z autorskimi kompozycjami, a także dla albumu „Bukoliki” z 2015, będącego autorską aranżacją muzyki Witolda Lutosławskiego. „Bukoliki” umieszczone zostały na prestiżowej liście Najlepszych Polskich Płyt Wszech Czasów magazynu „Jazz Forum”:
High Definition Quartet – „Bukoliki”, Album Teaser Live 2015

Z kolei, wydane 22 listopada 2019 „Dziady”, to rodzaj bezprecedensowego, jazzowo-elektronicznego spektaklu dźwięków, ilustrującego II część dramatu Adama Mickiewicza. Płyta dwukrotnie została uznana Najlepszym Albumem Roku przez JazzPress, Radio JAZZ.FM i Polish Jazz Blog. Wraz z Hugh Definition Quartet, wystąpiły tu gwiazdy muzyki elektronicznej – Krzysztof Knittel, William Basinski (USA), Christian Fennesz (Austria), Igor Boxx i Robert Rich (USA). Artyści wcielili się w role zjaw z zaświatów, komponując ambientowe sety, z którymi zestawione zostały utwory Pianohooligana:
High Definition Quartet – „Dziady”, Album Animated Teaser 2019

Piotr Orzechowski występuje także jako solista w repertuarze klasycznym, z wiodącymi polskimi orkiestrami – Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestra Kameralną AUKSO. Cechą, wyróżniającą jego klasyczne wykonania, są zawsze improwizowane, porywające kadencje.
Wraz z Marcinem Maseckim i Capellą Cracoviensis, Pianohooligan wydał w 2013 album „Bach Rewrite”, z nagraniami koncertów klawesynowych Jana Sebastiana Bacha, zaaranżowanych na piano elektryczne.
W 2017 ukazało się wydawnictwo „Henryk Wars. Utwory symfoniczne”, na którym, wraz Polską Orkiestrą Radiową, Piotr wykonał niedawno odnaleziony „Koncert na fortepian i orkiestrę” Henryka Warsa.
Dokładnie w tym samym dniu, co „Dziady”, ukazał się album „Works for Rhodes Piano & Strings”, nagrany z czterema innymi muzykami oraz z orkiestrą Aukso. Skład na płycie tworzyli Piotr Orzechowski, Zygmunt Krauze, Sławomir Kupczak, Aleksander Nowak, Marcin Stańczyk oraz Aukso Orchestra pod dyrekcją Marka Mosia. Piotr zinterpretował tu utwory, napisane specjalnie na piano Rhodesa.
Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, jak Philip Glass czy Krzysztof Penderecki, oraz z wybitnymi postaciami światowego jazzu, jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza czy Jacek Kochan.

Ma na swoim koncie projekty z osobowościami ze świata muzyki popularnej, jak Adrian Utley z Portishead, Skalpel czy Natalia Nykiel.
Koncertował z innymi, oryginalnymi twórcami, jak Agata Zubel, Carlos Zíngaro, Oleś Brothers, Ganavya, Dorota Miśkiewicz, Michał Urbaniak, William Basinski, Fennesz, Krzysztof Knittel.
„Jazz wytycza nowe kierunki, wyznacza nowe granice, a może raczej ich brak. Pokazuje, jak dalece człowiek może się otworzyć. Muzycy w Polsce grają to, co Amerykanie grali kilkadziesiąt lat temu. Koszmar. Ci ludzie pracują w muzeach. Nie mam zamiaru być muzealnikiem. Chcę ożywić ducha jazzu, odejść od muzyki akademickiej. Czekam na konfrontację” – mówi Piotr Orzechowski (culture.pl).
Piotr Orzechowski & High Definition Quartet – Live @ Gala Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi, Jazzowy Oscar za Płytę Roku „Hopasa”, 2014

Piotr Orzechowski Piano Solo – „24 Preludes & Improvisations” Live @ Millennium Stage, Full Concert 2018

Piotr Orzechowski Piano Solo – „24 Preludes and Improvisations” – „Prelude & Improvisation No. 12 in F Minor”, Live 2019

Ph©to Muzeum Jazzu