sie 13 2018
60 lat fotografii ,,A Great Day in Harlem”
,,A Great Day in Harlem” („Wielki dzień w Harlemie”) lub inaczej ,,Harlem 1958” to czarno-biały, grupowy portret 57 znanych nowojorskich muzyków jazzowych, wykonany dla magazynu ,,Esquire” przez fotografa-freelancera Art’a Kane’a około godziny 10:00, w sobotę, 12 sierpnia 1958 roku, przy 17 East 126th Street, pomiędzy alejami 5-tą, a Madison Av.
Na podstawie historii wykonania tego zdjęcia Jean Bach, producentka radiowa z Nowego Jorku nakręciła w 1994 film dokumentalny pt. ,,A Great Day in Harlem„, który został nominowany w 1995 do Nagrody Akademii Filmowej w kategorii dokumentu.
Fotografia ta jest również kluczowym elementem, wokół którego osnuta jest fabuła filmu pt. ,,The Terminal” Steven’a Spielberg’a nakręconego w 2004r. W filmie tym Tom Hanks występuje w roli Viktora Navorskiego, przybywającego do USA w celu zdobycia autografu Benny’ego Golson’a, brakującego jako ostatniego do kolekcji autografów swojego zmarłego ojca, który zgromadził wszystkie, poza jednym autografy muzyków uwidocznionych na zdjęciu.
Za organizacją ,,The National Association of Music Merchants” podajemy listę muzyków ze zdjęcia ,,A Great Day in Harlem” z fotografią przedstawiającą ich miejsce na zdjęciu:
1. Hilton Jefferson,
2. Benny Golson,
3. Art Farmer,
4. Wilbur Ware,
5. Art Blakey,
6. Chubby Jackson,
7. Johnny Griffin,
8. Dickie Wells,
9. Buck Clayton,
10. Taft Jordan,
11. Zutty Singleton,
12. Red Allen,
13. Tyree Glenn,
14. Miff Mole,
15. Sonny Greer,
16. Jay C. Higginbotham,
17. Jimmy Jones,
18. Charles Mingus,
19. Jo Jones,
20. Gene Krupa,
21. Max Kaminsky,
22. George Wettling,
23. Bud Freeman,
24. Pee Wee Russell,
25. Ernie Wilkins,
26. Buster Bailey,
27. Osie Johnson,
28. Gigi Gryce,
29. Hank Jones,
30. Eddie Locke,
31. Horace Silver,
32. Luckey Roberts,
33. Maxine Sullivan,
34. Jimmy Rushing,
35. Joe Thomas,
36. Scoville Browne,
37. Stuff Smith,
38. Bill Crump,
39. Coleman Hawkins,
40. Rudy Powell,
41. Oscar Pettiford,
42. Sahib Shihab,
43. Marian McPartland,
44. Sonny Rollins,
45. Lawrence Brown,
46. Mary Lou Williams,
47. Emmett Berry,
48. Thelonious Monk,
49. Vic Dickenson,
50. Milt Hinton,
51. Lester Young,
52. Rex Stewart,
53. J.C. Heard,
54. Gerry Mulligan,
55. Roy Eldridge,
56. Dizzy Gillespie,
57. Count Basie.
Fragment filmu dokumentalnego Jean Bach z 1994 r. pt. „A Great Day in Harlem„.
Bud Freeman na filmowym ekranie tak wspomina trudność wykonania tego zdjęcia:
„W tym czasie większość muzyków jazzowych i ja sam, kładliśmy się do łóżka, powiedzmy o 4 nad ranem i zwykle nie zasypialiśmy od razu, wspominając bogate w wydarzenia popołudnie i wieczór. Regułą było wstawanie o godzinie 12 lub 13 z wilczym apetytem na coś do zjedzenia przed kolejnym, długim dniem.”
25.01.2018, na dworcu kolejowym w Łodzi Pan Stanisław Dinter, miłośnik jazzu i konstruktor wzmacniaczy lampowych w obecności Krzysztofa Sadowskiego i Andrzeja Rumianowskiego przekazał Muzeum Jazzu wielkoformatową kopię fotografii „A Great Day in Harlem„.
Na zdjęciu Stanisław Dinter i jego dar (w tle).
Krzysztof Sadowski i Stanisław Dinter.
Krzysztof Sadowski i dar Pana Stanisława Dintera.
12 sierpnia 1958 roku