8. Komeda 1957 II Festiwal Muzyki Jazzowej w Sopocie

Oprac. Andrzej Rumianowski, Fot. Archiwum Zofii Komedowej, udostępnione Muzeum Jazzu przez Tomasza Lacha


KOMEDA kalendarium życia e-wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego,
to życiorys Krzysztofa Komedy przedstawiony w bardzo zwięzłej formie, zawierającej wszystkie etapy jego życia.

Z wystawy dowiemy się o jego dzieciństwie, latach młodości, okresie studiów w Akademii Medycznej, pierwszych kompozycjach jazzowych, festiwalach, koncertach, ślubie z Zofią Lach, podróżach, po europie, amerykańskiej karierze i okolicznościach tragicznej śmierci.

Tu znajdziemy listę wszystkich filmów i tytuły wszystkich płyt z jego muzyką, a także spis wszystkich książek napisanych o nim.

Wystawa składa się z 23 odcinków, które sukcesywnie publikowane są na stronie Muzeum Jazzu.


Sekstet Krzysztofa Komedy w studiu Polskiego Radia w Poznaniu.
Od lewej Józef Stolarz, Jerzy Milian, Krzysztof Komeda, Jan Ptaszyn Wróblewski.

W lutym, marcu, kwietniu 1957 roku, Sekstet Komedy i zespół Melomani nadawali audycje muzyczne w Pierwszym Programie Polskiego Radia.

W kwietniu 1957 roku Krzysztof Komeda, w celach zarobkowych założył rockandrollowy zespół Jan Grepsor i jego Chłopcy. Muzycy przyjęli pseudonimy, koncertowali w całej Polsce.

W maju 57. Krzysztof zdał egzamin na I stopień specjalizacji z Laryngologii.


Jerzy Skarżyński, Plakat festiwalu „Sopot 57”.

W lipcu 1957. Kwartet Komedy brał udział w Drugim Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie.


1957 II Festiwal Jazzowy w Sopocie


Drugi Festiwal Muzyki Jazzowej w Sopocie, chociaż nazwą swą nawiązywał do miasta Sopot, ze względu na ubiegłoroczne jazzowe marsze po mieście, nie odbył się w Sopocie, tylko na stadionie Lechii w Gdańsku i w Hali Stoczni Gdańskiej.

Sopot 57. Otwarcie Festiwalu na stadionie w Gdańsku.
W garniturze w czarnej koszuli – Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz


Muzycy w delikatny sposób demonstrowali swoje niezadowolenie.

Sekstet Komedy – instrumenty. Jazz 57, Gdańsk
Fot. Zbigniew Kosycarz


Na pierwszym planie widoczne są instrumenty Sekstetu Komedy, na drugom planie widać Zofię Lach (późniejszą żonę Komedy) i Krzysztofa Komedę, za talerzem przy perkusji.

Płyta z Drugiego Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie, wydana przez Polskie Nagrania.

Nagrania z II Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie opublikowane zostały w formie płyt długogrających. Wybrane utwory pojawiły się później w wydaniu eksportowym, z okładką Rosława Szaybo. Utwór drugi i trzeci, to nagrania Sekstetu Krzysztofa Komedy.


Program festiwalu „Sopot 57”.


II    FESTIWAL    MUZYKI    JAZZOWEJ
SOPOT               1957               GDAŃSK

PROGRAM

Przedstawiamy Wam ramowy program imprez festiwalowych, jakim dysponowaliśmy w chwili rozpoczęcia druku niniejszego wydawnictwa. nie wiemy, czy program ten nie zmieni się do czasu, gdy dotrze do Waszych rąk. Biuro Organizacyjne Festiwalu zastrzegło sobie zresztą wprowadzenie zmian. Toteż nie miejcie do nas o to pretensji i nie rzucajcie przekleństw w rodzaju: „cholera im w bok z taką robotą”, lub „do kitu z takim programem”. Bądźcie raczej pogodni i wyrozumiali. Rozwijajcie w sobie łagodne cechy charakteru: nie męczcie kotów, nie depczcie trawników. kochajcie zwierzęta, ustępujcie urzędnikom, nie traćcie cierpliwości. Tylko takie postępowanie da Wam w życiu maksimum zadowolenia.

Sekstet Komedy, jako reprezentant Poznania, wystąpił we wtorek 16 lipca, w Hali Stoczni Gdańskiej.
Proszę zwrócić uwagę, że koncert, w niedzielę 14 lipca 1957 r., otwierający Festiwal w Sopocie nosił już nazwę JAZZ JAMBOREE, czyli koncert w Stodole roku następnego, nie był pierwszym JAZZ JAMBOREE na polskiej ziemi.


Srebrny medal dla zespołu Komedy na festiwalu w Moskwie.
Ekspress Wieczorny”, 4 sierpnia 1957r.

Tłum forsujący okna przed występem Sekstetu Komedy w Moskwie.

W sierpniu 1957. Sekstet Komedy był gościem VI Festiwalu Młodzieży w Moskwie i zdobył tam srebrny medal.

NASZ SPECJALNY WYSŁANNIK TELEFONUJE Z MOSKWY.

Srebrny medal zdobyła „Komeda”

w konkursie orkiestr estradowych.

Kolejki po bilety
na koncert na polski koncert galowy.

Zmęczenie coraz bardziej daje się nam wszystkim we znaki.
Ono to właśnie sprawia że w ostatniej chwili odwoływane są spotkania i dyskusje.
Jeśli jednak do czegoś sił jeszcze starcza, to chyba do zabawy.

Na wczorajszym Środowym karnawale w Uniwersytecie im. Łomonosowa, sami byliśmy zdumieni skąd w 11 dniu Festiwalu, tyle u nas energii i wigoru.
Ale jeszcze chyba ciekawsze i nie mniej barwne było święto pionów odbywający się także wczoraj wieczorem na terenach wszech gdzie związkowej wystawie rolniczej.

Na kilku estradach gdzie między innymi występowały nasze zespoły „Krosno” i „Rzeszów” pokazywano tradycyjne obrzędy ludowe spod różnych szerokości geograficznych.

A gwoździem tego wszystkiego na jednej ze scen był autentyczny ślub młodej pary z Gruzji.

Z innych nowości wczorajszego dnia wymienimy jeszcze dwie: Jury koncertu orkiestr estradowych, któremu przewodniczył znany i u nas francuski kompozytor i piosenkarz F. Le-marque opublikowało listę laureatów zupełnie inną od tej, której się na podstawie nieoficjalnych prognoz wszyscy spodziewali.
Złote medale w konkursie otrzymały zespoły Czechosłowacji, Islandii, Rumunii i Włoch.
A srebrny Orkiestry ze Związku Radzieckiego, Bułgarii, Węgier i nasz polski „Komeda”.
W czwartek na dwunasty dzień festiwalu program zapowiada święto wodne na rzece Moskwie. Zobaczymy łodzie statki i okręty wszystkich minionych epok historii.
Wieczorem odbędzie się spotkanie poświęcone pisarzowi poecie i filozofowi Indii – Rabindranach Tagore.
Nawet nie wiedzieliśmy dlaczego od dwóch dni wyczekują długie kolejki przed stolikiem biletowym Press centrum, okazało się że ku naszej wielkiej radości to chętni do obejrzenia polskiego koncertu galowego, który zostanie powtórzony jutro w piątek wieczorem.

Andrzej Nowaliński
Express Wieczorny 4 sierpnia 1957 r.


We wrześniu 1957. Komeda rozwiązał Sekstet, rozpoczął grę w Jazz Believers i założył Trio Komedy.

W 1957 roku Krzysztof Komeda zrezygnował z asystentury w Akademii Medycznej w Poznaniu i przeniósł się z Zofią Lach do Krakowa.