Adam Czerwiński

Oprac.Ewa Kałużna, fot. Piotr Jasiński

Adam Czerwiński
Fot. Piotr Jasiński

2 lipca 2020. swoje 55. urodziny świętuje perkusista jazzowy, kompozytor, aranżer oraz lider zespołów, wieloletni współpracownik Jarosława Śmietany, Wojciecha Karolaka, Billy’ego Neala i Nigela Kennedy’ego,

ADAM CZERWIŃSKI
(ur. 2 lipca 1965).

Na co dzień zaangażowany jest w kilka własnych projektów, w których prezentuje różne odcienie jazzu.
Oprócz tego udziela się jako muzyk sesyjny, producent i nauczyciel-wykładowca.

Jako 16-latek, w 1981, rozpoczął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu.
Przez pierwsze trzy lata interesował się głównie wibrafonem. Na tym instrumencie rozpoczął swoją karierę muzyczną, trafiając do Big Bandu Gdańsk Jerzego Partyki. Pogłębiał tam umiejętności w sposób praktyczny, a także uczestniczył w warsztatach jazzowych, m.in. w Gdańsku i Chodzieży, oraz startował w konkursach młodych zespołów jazzowych Jazz Juniors.
Później, już jako perkusista, współpracował z gdańską grupą ZuZu i zespołem New Coast.
Decyzję o poświęceniu się w pełni perkusji podjął podczas warsztatów jazzowych w Chodzieży, dokąd – z braku wibrafonu – pojechał w roli bębniarza.

W 1986 zaczął w pełni profesjonalną działalność, w zespole słynnego saksofonisty jazzowego, Janusza Muniaka, w którym grał przez następne dwa lata.
Kolejny etap to współpraca z zespołami D-Box, Young Power, New Presentation oraz z Janem Ptaszynem Wróblewskim i Zbigniewem Namysłowskim.

NEW PRESENTATION
W 1989, jako członek kwartetu New Presentation Wojciecha Niedzieli, Adam Czerwiński wystąpił na albumie „Lonesome Dancer” z wokalistką Lorą Szafran, obwołanym Płytą Roku przez „Jazz Forum” oraz wydanym w serii Polish Jazz Vol. 76. W nagraniu płyty uczestniczyli:
Wojciech Niedziela – piano
Jacek Niedziela – bass
Adam Czerwiński – drums
Piotr Wojtasik – trumpet, flugelhorn
Lora Szafran – vocals

JAROSŁAW ŚMIETANA
Od 1993 Adam Czerwiński rozpoczął stałą współpracę z uznanym gitarzystą i kompozytorem jazzowym, Jarosławem Śmietaną. Współpraca ta trwała dwadzieścia lat, do momentu śmierci Jarka Śmietany w 2013. Zagrali wspólnie setki koncertów w klubach i na festiwalach na całym świecie.
Nagrali kilkanaście płyt, między innymi:
„Quartet” 1994
„Phone Consultations” Śmietana / Karolak 1996

„Speak Easy” Jarek Śmietana / John Abercrombie 1998

„African Lake” Jarek Śmietana / Gary Bartz 1999

“Live at The Cracow Philharmonic Hall” Jarek Śmietana Quintet feat. Nigel Kennedy 2003

„A Story of Polish Jazz” 2004

„Autumn Suite” 2006

„Polish Standards” Śmietana / Karolak / Czerwiński 2007

„I Love the Blues” Śmietana / Karolak / Neal 2011

„Live at Impart“ Śmietana / Neal 2012

„I Believe” Śmietana / Neal 2013

DZIAŁALNOŚĆ SOLOWA
Zasłużony na polu edukacji muzycznej, jako wykładowca warsztatów muzycznych w całej Polsce, Adam Czerwiński przez dziesięć lat prowadził własne zajęcia w Gdańsku, w ramach polsko-niemieckiej współpracy kulturowej, pod egidą fundacji Pojednanie. Warsztaty te mogą poszczycić się trzema płytami, nagranymi przez uczestników.
Perkusista jest także laureatem wyróżnień przyznawanych przez opiniotwórcze czasopisma branżowe – „Jazz Forum” oraz „Gitara i Bas”.
W 2017 Adam Czerwiński zaliczony został do prestiżowego grona 101 Polskich Perkusistów Wszech Czasów magazynu „Perkusista”.

Oprócz oczywistego, bezpośredniego wkładu jako wykonawca i kompozytor, Adam Czerwiński przyczynił się do popularyzacji muzyki jazzowej w Polsce jako pomysłodawca i współtwórca słynnego festiwalu Jazz w lesie, który od 1996 gromadzi co roku znakomitych wykonawców i oddanych słuchaczy. Festiwal istnieje już ponad dwadzieścia lat, a wystąpiła tam cała czołówka polskiego jazzu oraz wiele gwiazd zagranicznych. Obecnie jest to jeden z wiodących festiwali jazzowych w Polsce.

NIGEL KENNEDY
Najnowszy okres w działalności Adama Czerwińskiego to współpraca z wirtuozem skrzypiec, Nigelem Kennedym.
Adam uczestniczy w kilku projektach Kennedy’ego:
„Nigel Kennedy and Friends”
„Bach Meets Miles Davies”
„Nigel’s Kennedy Jimi Hendrix Project”

„My World”

Koncertowali wspólnie w miejscach takich, jak Grosse Freiheit w Hamburgu, Columbiahalle w Berlinie, Teatro Dal Verme w Mediolanie, Ronnie Scott’s oraz Royal Albert Hall w Londynie. W regularnej, muzycznej więzi obaj muzycy pozostają do dziś.

Ponadto, w swym bogatym dorobku perkusyjnym, Adam Czerwiński ma również współpracę z wieloma amerykańskimi gwiazdami sceny jazzowej, jak Lee Konitz, Eddie Henderson, Larry Koonz, Harvie Swartz, Cameron Brown, Jean Paul Bourelli, Bennie Wallace, James Newton, John Abercrombie, Garry Bartz, Karen Edwards czy Billy Neal. Wartym odnotowania momentem w karierze Adama był występ w londyńskim Royal Albert Hall, obok takich sław, jak Jean-Luc Ponty oraz Robert Plant.

Wybrana dyskografia:
2003 – Adam Czerwiński „Hollywood Album”, zarejestrowany w Los Angeles, z udziałem
Darek „Oleś” Oleszkiewicz – bass
Adam Czerwiński – drums
Jarosław Śmietana – guitar
Larry Goldings – piano
Bennie Maupin – tenor saxophone, soprano saxophone, bass clarinet

2005 – Hollywood Trio „Up for Air”

2005 – Adam Czerwiński & Darek Oleszkiewicz „Raindance”

2009 – Adam Czerwiński & Darek Oleszkiewicz „Pictures”

2014 – Adam Czerwiński „Friends. Music of Jarek Śmietana”
Płyta jest podsumowaniem dorobku Jarka Śmietany, dokonanym przez jego przyjaciół i partnerów muzycznych. Są tu różne sesje nagraniowe w różnych składach i miejscach – Los Angeles, Nowym Jorku, Krakowie i Warszawie. Twórcą i producentem muzycznym tego dwupłytowego dzieła jest najbliższy partner gitarzysty i wieloletni przyjaciel Jarka Śmietany, Adam Czerwiński. Płyta ta, poddana procesowi masteringu w Abbey Road Studios, została wydana także na nośniku winylowym.
Muzycy na albumie:
Adam Czerwiński – drums
Piotr Baron, Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax
Zbigniew Namysłowski, Gary Bartz – alto sax
Eddie Henderson, Adam Kawończyk – trumpet
Robert Majewski – flugelhorn
Larry Goldings – piano, Hammond organ
Piotr Wyleżoł, Paweł Tomaszewski – piano
Wojciech Groborz – electric piano
John Scofield, Larry Koonse – guitar
Jerry Goodman, Krzesimir Dębski, Alicja Śmietana – violin
Yaron Stavi, Adam Kowalewski, Darek Oleszkiewicz, Harvie S – bass
Jacek Pelc – drums
Leopoldo Fleming – percussion
Extra Sounds Orchestra
„United blues” from „Friends. Music of Jarek Śmietana” –

Rozmowa z Adamem Czerwińskim o płycie „Friends. Music of Jarek Śmietana” w „Jazz Forum” http://jazzforum.com.pl/…/adam-czerwiski-friends.-music-of-…

Marcin Wądołowski Quintet „Blue Night Session”, 2014

Marcin Wądołowski „My Guitar Therapy”, 2015

https://www.youtube.com/watch?v=5tUW8rD1qww

W 2017 ukazała się płyta Adam Czerwinski Band „Sweet Fantasy”

Projekt „Adam Czerwiński Trio MAP – Kiedy byłem…” z 2018 – to okazja, by usłyszeć wybitne polskie piosenki, takie jak „Byłaś serca biciem” Andrzeja Zauchy, „Pod Papugami” Czesława Niemena, „Jej portret” Bogusława Meca, „Kulig” Skaldów, „Modlitwa” Tadeusza Nalepy i wiele innych. Utwory zostały specjalnie zaaranżowane przez zespół w składzie:
Adam Czerwiński – drums
Marcin Wądołowski​ – guitar, vocal
Piotr Lemańczyk​ – bass, bad guitar
Guest: Grzegorz Skawiński.
Na albumie znaleźć można dobry jazz, trochę muzyki akustycznej oraz rock’n’roll. Wszystko przy jednoczesnym staraniu o utrzymanie wspaniałego klimatu i emocji słynnych piosenek, jednocześnie z pragnieniem, by tchnąć w te utwory nowy duch –
„Adam Czerwiński Trio MAP – Kiedy byłem…”, Album Making Of 2018

„Oni zaraz przyjdą tu” 2018

„Cudna płyta. Przyjemnie ją mieć w ręce i jeszcze przyjemniej słuchać. Jest tak wiele pięknych polskich kompozycji, które proszą się o „nowe życie”. Szkoda, że tak rzadko ktoś wpada na pomysł podobny do „Kiedy byłem…” Adama Czerwińskiego. Trzech doświadczonych muzyków gra tu stare przeboje z rodzimego podwórka, w towarzystwie zaproszonego gościnnie Grzegorza Skawińskiego.
Piosenki w wykonaniu tria zachowały dawny klimat, równocześnie zyskując świeżość i jazzowy powab.
Adam Czerwiński kojarzony był dotychczas głównie z zespołem nieżyjącego już Jarosława Śmietany. Obecnie współpracuje z wieloma uznanymi muzykami w kraju i za granicą. W jego aktualnym trio grają ceniony na świecie basista Piotr Lemańczyk, gitarzysta Marcin Wądołowski i gościnnie śpiewający i grający na gitarze muzyk zespołu Kombi, Grzegorz Skawiński.
„Kiedy byłem…” nie odwołuje się do masowej publiczności, choć muzykom sprytnie udało się połączyć wierność oryginałom, współczesne brzmienie i jazzowy feeling. Barwa głosu Grzegorza Skawińskiego dobrze kojarzy się ze śpiewem Tadeusza Nalepy oraz Andrzeja Zauchy, więc płyta ma szanse zagościć w wielu domach, nie tylko u fanów muzyki jazzowej.
Słuchając utworów „Wspomnienie”, „Cała jesteś w skowronkach”, „Pod papugami”, a nawet „Z kopyta kulig rwie”, wyczuwa się w tle delikatne inspiracje Earlem Klughem, ale to tylko z korzyścią dla całości. Końcowy „Byłaś serca biciem” z repertuaru Andrzeja Zauchy, zaśpiewana przez Grzegorza Skawińskiego, to wykonanie, które może podobać się bardziej niż oryginał.
Płyta nie ma słabych punktów. Jest bardzo dobrym pomysłem, nie tylko na zbliżenie muzyki pop i jazzu, ale również na podtrzymywanie w pamięci tego, co wartościowe, i co pozwala tworzyć międzypokoleniowy klucz do podobnego spojrzenia na świat i sztukę” (jazzpress.pl).

W grudniu 2018 ukazała się winylowa płyta „In a Sentimental Mood” Wojciecha Karolaka i Adama Czerwińskiego, nagrana całkowicie analogowo, w studio Custom 34, w składzie:
Adam Czerwiński – drums, cymbal
Wojciech Karolak – Hammond organ
Robert Majewski – flugelhorn
Marcin Wądołowski – guitar
Tomasz Grzegorski – tenor sax

„In a Sentimental Mood” – Album Making Of 2018

„Płyta „In a Sentimental Mood” jest jednym z najlepszych winyli ostatnich lat – zarówno pod względem muzycznym, jak i dźwiękowym. Choć to Karolak i Czerwiński są postaciami pierwszoplanowymi, obok nich znaleźli się również inni fantastyczni muzycy – grający na saksofonie tenorowym Tomasz Grzegorski, Robert Majewski z flugeohornem i Marcin Wądołowski z gitarą elektryczną. Płytę tworzy osiem kompozycji, wśród których są utwory obydwu muzyków, ale również jazzowe evergreeny, między innymi Duke’a Ellingtona, Slide’a Hamptona i Sonny’ego Rollinsa. Płytę zamyka instrumentalna wersja standardu Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego „Już czas na sen (Dobranoc)”.
„In a Sentimental Mood” jest płytą niezwykłą. Po pierwsze została zagrana na tzw. „setkę”. Po drugie została nagrana i zmiksowana w domenie analogowej. Po trzecie zaś, mastering końcowy został wykonany w Abbey Road Studios, razem z nacięciem miedzianej matrycy w technologii DMM.
To pierwszy krążek, który ukazał się w ramach AC Records Vinyl Club, inicjatywy Adama Czerwińskiego. Jest wydawnictwem ściśle limitowanym – wytłoczonych zostało tylko 500 sztuk. Wszystkie są numerowane i pierwszych 150 ma kolor czerwony (krążki są półprzezroczyste), a pozostałych 350 – czarny. Płyty wsuwane są w antystatyczne koperty, a te w jedną z części podwójnej okładki („gatefold”). Grafika jest znakomita – to zasługa zdjęć pana Pawła Wyszomirskiego i gdańskiego studia graficznego acrobat.com.pl.
Płyta ma bardzo określony charakter dźwięku. To granie niskie, gęste, ciepłe, niesamowicie „analogowe”. Analogowe w tym sensie, że gładkie, wysycone, wypełnione i bardzo, ale to bardzo rozdzielcze. Słuchając poprzedniej płyty Czerwińskiego („Kiedy byłem…”) można docenić precyzję brzmienia, selektywność, atak, szybkość. Ale też od razu wiadomo, że „In A Sentimental Mood” jest czymś zupełnie osobnym”
Po pierwsze, to granie z niesamowitym feelingiem i na luzie. Nie ma tu ciśnienia, nie ma też gwiazdorzenia. Kiedy Karolak wychodzi na pierwszy plan, to nie robi tego po to, by przykryć pozostałych muzyków, a po prostu dlatego, że znalazł w danej chwili przestrzeń dla siebie – przestrzeń pozostawioną przez innych muzyków. Podobnie z Adamem i pozostałymi muzykami. Świetnie się uzupełniają, czują wspólną grę.
To właśnie granie „analogowe”. Analogowo-lampowe, można by powiedzieć. Zupełne przeciwieństwo stereotypowego brzmienia płyt DMM. Winyl właściwie nie szumi, ma znikome trzaski i jego „mechanika” nigdy nie zwraca na siebie uwagi” (highfidelity.pl).

Osobny rozdział w działalności Adama Czerwińskiego – to współpraca z muzykami amerykańskimi. W swym bogatym dorobku perkusyjnym Adam Czerwiński ma współpracę z takimi gwiazdami sceny jazzowej, jak Lee Konitz, Eddie Henderson, Larry Koonz, Harvie Swartz, Cameron Brown, Jean Paul Bourelli, Bennie Wallace, James Newton, John Abercrombie, Garry Bartz, Karen Edwards czy Billy Neal.
Nagrał wiele płyt z największymi gwiazdami światowego jazzu, jak:
Art Farmer „Art In Wrocław” (1998), „Art Farmer Plays Standards” (2000)
Brad Terry „Brad Terry Plays Ellington” (1997)
Jarek Śmietana / Gary Bartz „African Lake” (2000)
Jarek Śmietana / John Abercrombie „Speak Easy” (1999)
Larry Goldings „Hollywood Album” oraz „Up for Air”
Bennie Maupine „Story of Polish Jazz”
Karen Edwards & Jarek Śmietana „Everything Ice” (2002)
Jarek Śmietana Band feat. John Purcell „Out of the Question” (2001)
Jarek Śmietana Quintet feat. Nigel Kennedy „Live at The Krakow Philharmonic Hall” (2003)
Nigel Kennedy „My World” (2016).
Koncertował w większości krajów Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Japonii oraz w tak egzotycznych miejscach, jak Liban, Egipt, Dubaj, Kuwejt czy Albania.

Adam Czerwiński jest założycielem i właścicielem wydawnictwa AC Records. To dzięki niemu możemy słuchać analogowych produkcji czołowych polskich i zagranicznych mistrzów jazzu, i nie tylko. Albumy AC Records to najwyższej jakości wydawnictwa winylowe, taśmy oraz CD. „Kocham jazz, perfekcyjną produkcję oraz winyle. Dlatego AC Records to dla mnie spełnienie marzeń” – mówi Adam https://acrecords.pl/

Posłuchajmy:
„Autumn Suite” – Live @ Jazz w Lesie, Sulęczyno 2006
Ricky Ford, Jarek Śmietana, Piotr Wyleżoł, Darek Oleszkiewicz, Adam Czerwiński oraz Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego i kwintet dęty

Śmietana / Karolak / Czerwiński – „Hey, Joe”, Live in Tygmont 2010

Śmietana / Ścierański / Czerwiński / Neal – „Little Wing”, Live in Studio im. Agnieszki Osieckiej 2011

Adam Czerwiński – Test DrumStore 2011

Muniak / Karolak / Czerwiński, Live Szczecin 2013

Nigel Kennedy Plays Hendrix – „Purple Haze”, Gitarowy Rekord Guinnessa 2015
Nigel Kennedy – violin
Julian Buschberger – strat
Doug Boyle – red PRS
Adam Czerwiński – drums
Tomasz Kupiec – bass guitar

Adam Czerwiński Trio & Krzesimir Dębski – „Hey Joe”, Live @ Blues w Leśniczówce, Mirachowo Live 2018

Adam Czerwiński opowiada o wydawnictwie AC Records 2019

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!