Antoni Kopff, wspomnienie


Oprac. Radosław Czapski, źródło: magiaminionychlat.wordpress.com – Michał Matejczuk, www.cantaramusic.pl, Wikipedia.org, bibliotekapiosenki.pl Fot. Biblioteka Polskiej Piosenki

„Kolęda na cały rok” Full Performance 1990


Tekst, ilustracje i muzyka zaczerpnięte z magiaminionychlat.wordpress.com – Michał Matejczuk, jak również www.cantaramusic.pl, Wikipedia.org.

Antoni Kopff (ur. 19 sierpnia 1944 w Tarnowie, zm. 11 lutego 2021) – polski pianista, kompozytor, aranżer, producent telewizyjny, autor muzyki do wielu przebojów, takich jak „Ktoś Między Nami” duetu Anna Jantar/Zbigniew Hołdys czy „Do Zakochania Jeden Krok” Andrzeja Dąbrowskiego.

Antoni Kopff
Fot. Biblioteka Polskiej Piosenki


 

,,Jeżeli zapamiętam melodię to znaczy, że słuchacze również ją zapamiętają, jeżeli nie – zmieniam dotąd, aż uda mi się powtórzyć ostateczną wersję”

Antoni Kopff – pianista i aranżer, który wprowadził w polską piosenkę tyle uroku i niezapomnianych melodii, że do dzisiaj jego kompozycje są chętnie puszczane w rozgłośniach radiowych. Recepty na przebój nie miał. Jak stwierdził, ma w swoim repertuarze piosenki, które się udały, takie, które przeszły bez echa i takie, które sam schował do szuflady. Nawet zauważył, że te piosenki, które skomponował najszybciej stawały się bardziej zauważalne (piosenkę ,,Twoje oczy” z repertuary Krystyny Zdzitowieckiej tworzył około 10 minut, a piosenka zdobyła I miejsce w Radiowej Piosence Miesiąca, a np. ,,Mówiłeś tyle dobrych słów” z repertuaru Elżbiety Igras ,,tylko” drugie, a komponował ją o wiele więcej czasu).

Ten wybitny kompozytor prywatnie słuchał pieśni murzyńskich w stylu spirituals. Od początku swojej drogi artystycznej zainteresowany był muzyką jazzową, a przez swoje przeboje stał się ,,wizytówką” muzyki rozrywkowej. Mimo, że jego kompozycje można było odróżnić od innych, to jak na ambitnego artystę przystało, ubolewał nad tym, że mogłoby to świadczyć o pewnej jednokierunkowości w jego twórczości. Jednak w jego dorobku słyszymy piosenki szybkie, rytmiczne, ale także ballady, które przez lata plasowały się na listach przebojów. Współpracował z autorami wielu programów telewizyjnych, przygotowywał recitale gwiazd itp. Powiedział kiedyś, że nie lubi utrwalania na papierze tego, co już zrobił, bo to zakłada, że nic więcej już nie osiągnie. Ale ja (Michał Matejczuk – przyp. Muzeum Jazzu) nie wyobrażam sobie, aby nie napisać o jego spojrzeniu na sztukę choćby kilku zdań! Czy miał ,,przepis” na dobry przebój? Jak oceniał kondycję piosenek w latach 70-tych i 80-tych? Źródłami do wpisu są wywiady zamieszczone na łamach ,,Synkopy” (1976, 1987) oraz ,,Panoramy” z 1973 r.

Ukończył Wychowanie Muzyczne w Studium Nauczycielskim w Krośnie. Pracował jako nauczyciel muzyki, a także realizator dźwięku w Rozgłośni Rzeszowskiej Polskiego Radia. W artykule dotyczącym Krystyny Prońko wspomniałem o grupie ,,Respekt”. Dziś dodam, że ten charakterystyczny krążek ukazał się właśnie dzięki niemu. Na płycie znalazły się takie jego kompozycje: ,,Górnik-gola” i ,,Dziura”, które na pewno różniły się od jego późniejszych piosenek.

Okładka płyty ,,Respekt” zespołu ,,Respekt”
źródło: magiaminionychlat.wordpress.com – Michał Matejczuk

,,Prowadziłem wtedy zespół wokalno-muzyczny ,,Respekt”, wyraźnie oscylujący w stronę jazzu”

Sama Krystyna Prońko tak wspominała współpracę z Antonim Kopffem:

,,Od tego wytrawnego znawcy przedmiotu, wiele się nauczyłam. Nauczyłabym się zapewne więcej, gdyby zespół się nie rozpadł przedwcześnie”

Wg niego tekst nie powinien być zawsze ambitny, ale przede wszystkim poprawny. Jak oceniał polską piosenkę?

,,Nasza piosenka jest na pewno oryginalna w porównaniu z zachodnioeuropejską, gdyż u nas przewagę mają kompozycje o charakterze literackim: wiele uwagi zwraca się na tekst”

Bardzo spodobało się pewne porównanie:

,,Utwory ambitniejsze są potrzebne jako jaskółki, które może wiosny nie czynią, ale na pewno wnoszą do muzyki rozrywkowej coś szczególnego”

Partita – ,,Są takie chwile” 1971 r.
źródło: youtube

Partita – ,,Nasz codzienny ląd”, Sopot 1974 r.
źródło: youtube


 

W 1971 r. został kierownikiem artystycznym ,,Partity” – to dla nich na początku zaczął komponować najwięcej. Początkowo ten repertuar był różny, później miał pomysł i chciał by były to piosenki rytmiczne, ,,dyskotekowe”. Ważną zmianą, której dokonał było to, że w zespole pojawili się także chłopcy.

W jednym z wywiadów Alicja Majewska powiedziała:

,,To on w 1970 roku objął kierownictwo muzyczne Partity. Wypatrzył mnie oraz moją przyjaciółkę Annę Pietrzak i tak oto obie trafiłyśmy do jego zespołu. Właśnie tam połknęłam muzycznego bakcyla”

Partita – ,,Wszystko za wszystko” z 1973 r.
źródło: youtube


 

Piosenka ,,Wszystko za wszystko” z 1973 r. powstała dzięki programowi telewizyjnemu o tym samym tytule. Współpracował z autorami ,,Ekspressu”. Nazwisko Antoniego Kopffa śmielej gościło na ekranach telewizorów. Został uznany za jednego z najciekawszych twórców muzyki rozrywkowej, a nawet został przewodniczącym Komisji Artystycznej Festiwalu Sopockiego.

Wolał pisać dla początkujących artystów, bo im łatwiej narzucić nową piosenkę. Ale u znanych artystów szukał ,,drugiej twarzy” i komponował im coś innego niż mają w swoim repertuarze. Komponował, a nawet sam pisał. Jest autorem tekstu i muzyki do piosenki ,,Zegar z kurantem” amatorskiego zespołu Rybałci.

Ważne jest to, że aranżował nie tylko swoje, ale także kompozycje innych muzyków.

,,Z gitarzystą Wiktorem Stroińskim tworzymy tzw. spółką aranżacyjną. To młody, zdolny muzyk”


 

W 1972 r. skomponował jeden z najbardziej znanych polskich szlagierów. Piosenka ,,Do zakochania jeden krok” od razu podbiła serca publiczności nie tylko w Polsce, ale i w Europie. To właśnie po tym sukcesie dostał wiele zawodowych propozycji.


 

Interesująca jest rosyjska wersja tej piosenki, zaśpiewana przez Svetlanę Rezanową. Piosenka ukazała się na jej krążku w 1973 r. Dodam, że to nie jest jedyna rosyjska wersja tego przeboju…