gru 12 2019
Artur Dutkiewicz
Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Andrzej Rumianowski
12 grudnia 2019., swoje 61 urodziny świętuje (chyba tym razem w Polsce, a nie w Chile, Peru czy Etiopii) pianista jazzowy i kompozytor, niestrudzony romantyczny podróżnik, nazywany „ambasadorem polskiego jazzu” – „The Ambassador of Polish Jazz”,
ARTUR DUTKIEWICZ
(ur. 12 grudnia 1958).
Jest jednym z najczęściej koncertujących za granicą polskich muzyków jazzowych. Odwiedził około stu krajów na wszystkich kontynentach – od USA przez Europę, Afrykę po Chiny, Australię i Nową Zelandię, występując w prestiżowych salach koncertowych.
Promuje wartości takie, jak harmonijne życie w różnorodności, życie bez stresu, w pokoju, czego przykładem był koncert na trzydzieści fortepianów, z udziałem pianistów z całego świata, na Stadionie Olimpijskim w Berlinie, podczas Festiwalu Kultur Świata World Culture Festival 2011, którego wysłuchało 35 tys osób. Koncert był wyrazem szacunku dla różnorodności kultur i przesłaniem pokoju dla świata.
O twórczości i wyjątkowej osobowości Artura Dutkiewicz pięknie pisze Rafał Garszczyński w JazzPRESS:
„Dziś producenci dóbr wszelakich konkurują, starając się zwrócić naszą uwagę głównie agresywnym przekazem reklamowym. Jakość produktu stała się mniej ważna. Jeśli kampania reklamowa jest udana, to wcale nie jest ważne, czy produkt dobry i czy w ogóle potrzebny.
Nie jest też ważne, jaki jest naprawdę – ważne jest, jak wygląda w reklamie. Związek z muzyką jest oczywisty, bowiem o jakości muzyki na płycie decydują artyści, a o sposobie opakowania i sprzedaży – często całkiem ktoś inny.
Najbardziej podoba mi się muzyka artystów, których świat jest pełen piękna, wewnętrznego spokoju, kolorów i uczuć. Do świata Artura Dutkiewicza przeprowadziłbym się, choćby dzisiaj.
Nie wiem, jak w otoczeniu tylu dystraktorów, krzykliwych reklam, szalonego tempa życia, można osiągnąć taki spokój wewnętrzny. Wiem jednak, że każdy album Artura daje szansę na chwilę zbliżyć się do tego marzenia.
Gdyby tak, choćby część ludzkości, spędziła z płytami Artura choć część czasu, który poświęcają na zaglądanie do kolejnych smartfonowych powiadomień, mało potrzebnych emaili i smsów, świat byłby lepszy.
Zrobić zwyczajnie piękny, po prostu jazzowy, wypełniony muzyką album – to rzecz dziś niespotykana.
Zagrać własną muzykę, pochodzącą z piękniejszego świata, na który nie stać większości z nas, goniących codziennie za nieważnymi sprawami – to rzecz nadzwyczajna.
Zatrzymać się na chwilę w pogoni za światem, którego nie złapiemy, i poświęcić moment na piękną przygodę z muzyką Artura – to przyjemność niezwykła”.
Artur Dutkiewicz zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku lat 11, pod kierunkiem prof. Zofii Lipińskiej i swojego ojca, nauczyciela muzyki.
Następnie uczył się w średniej szkole muzycznej w Kielcach, w klasie fortepianu prof. Włodzimierza Kutrzeby.
Już jako uczeń, zdobył wiele nagród, m.in. III nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu w 1976 oraz III nagrodę w konkursie improwizacji jazzowej, organizowanym przez Akademię Muzyczną w Katowicach w 1977.
W konkursie tym zdobył ponadto nagrodę specjalną, dla najlepszego uczestnika – ucznia szkoły średniej. Dało mu tu wstęp wolny na tę uczelnię, gdzie ukończył studia z wyróżnieniem, na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, w klasie kompozycji i aranżacji Zbigniewa Kalemby.
W czasie studiów sformował własny zespół muzyczny – Sunday Trio. Wystąpił z nim na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu w 1979, gdzie zdobył wyróżnienie. Współpracował też z zespołem Prońko Band.
W latach 1982-1985 współpracował z gdyńskim Teatrem Instrumentalnym Ryszarda Gwalberta Miśka. W tym ostatnim przedsięwzięciu był nie tylko muzykiem, ale też aktorem (tzw. muzitor).
Współtworzył muzykę teatralną („Proces”, „Taniec lokatora”), prezentowaną na zagranicznych festiwalach teatralnych w Danii, RFN, Szwajcarii i we Włoszech.
Od 1987 prowadzi klasę fortepianu na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach i Chodzieży.
Często zasiada w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu.
W 2006 i 2008 był przewodniczącym jury na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Wilnie.
Prowadził wiele master classes dla studentów na całym świecie.
Jest laureatem m.in. Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach, Jazzu nad Odrą, Jazz Jantar, a także finalistą prestiżowego Thelonious Monk Competition w Waszyngtonie w 1988.
W 2001 otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi.
Od 1986 Artur skoncentrował się na karierze solowej. Jest cenionym interpretatorem solowej fortepianowej muzyki jazzowej.
W 1988, jako pierwszy muzyk jazzowy, wystąpił z recitalem solowym na targach MIDEM w Cannes, z transmisją w Radio France.
W latach 90. często przebywał we Francji, koncertował w wielu prestiżowych salach i znanych klubach jazzowych Paryża, występując tam z uznanymi muzykami francuskimi, jak Pierre Michelot i Alain Brunet, a także z legendarnym polskim saksofonistą, Tomaszem Szukalskim.
Z Tomaszem Szukalskim Artur Dutkiewicz koncertował regularnie przez prawie 25 lat – w okresie 1986-2012 w jego kwartecie, oraz od 1990 – w duecie, do końca drogi artystycznej Szakala.
Muzycy odnosili sukcesy na festiwalach w Niemczech (Munster Jazz Festival), Holandii (North Sea Jazz Festival), Węgrzech (Sziget Festival ), a także w Rosji i we Francji. W 1986 odbyli afrykańskie tournée po Etiopii, wraz z gwiazdą world music, Mulatu Astatke.
Jednak już wcześniej, bo w 1982, Artur Dutkiewicz wystąpił na kultowym dziś albumie kwartetu Tomasza Szukalskiego „Body and Soul”, nagranym w składzie:
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Marek Stach – drums
„Body and Soul”, Live at Jazz Jamboree ’91, Audio 1991
W 1987 ukazał się kolejny słynny album kwartetu Tomasza Szukalskiego – „Tina Blues”, nagrany w składzie:
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Czesław Bartkowski – drums
Full Album
Side A
https://www.youtube.com/watch?v=fAVV902NYHA
Side B
https://www.youtube.com/watch?v=iVGBqDtS48g
Tomasz Szukalski Quartet – Jazz Jamboree ’91, Full Performance Audio 1991
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Marek Stach – drums
Szukalski / Dutkiewicz Duo:
„Diana” from the album Artur Dutkiewicz Electric Jazz Concert „Lady Walking”, Audio 1998
Kwartet w składzie z Arturem Dutkiewiczem, Adamem Kowalewskim i Krzysztofem Dziedzicem był ostatnim stałym zespołem Tomasza Szukalskiego. Występowali razem przez ponad 10 lat.
W 2008 kwartet odbył ostatnią trasę z Tomaszem Szukalskim – 12 koncertów, rozpoczynając w Polsce i docierając aż na Syberię, od Orenburga, przez Krasnojarsk, Irkuck, aż do Ułan Ude, pod granicę z Mongolią.
W ostatnich latach życia Szukalski borykał się z problemami zdrowotnymi i materialnymi, przebywał w Domu Artysty Weterana w Skolimowie.
Zaalarmowani koledzy postanowili pomóc.
Artur Dutkiewicz był inicjatorem głośnego nie tylko w świecie muzycznym koncertu-benefisu „Dzień Szakala – Tytani polskiego jazzu dla Tomasza Szukalskiego”, 21 listopada 2010.
Dochód został przeznaczony na pomoc Szakalowi. Wystąpili wówczas:
Artur Dutkiewicz Trio, Jorgos Skolias, Aga Zaryan z Michałem Tokajem, Davidem Dorůžką, Michałem Barańskim, Łukaszem Żytą i Radkiem Nowickim, Jarek Śmietana, Wojtek Karolak, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak i jej Super Band, Leszek Możdżer, Paweł Jarzębski, Janusz Stefański, Krzysztof Herdzin, Zbigniew Wegehaupt, Adam Makowicz, Marcin Wasilewski, Sławek Kurkiewicz i Michał Miśkiewicz, Michał Urbaniak, Józef Skrzek, Kazimierz Jonkisz z kwartetem, Borys Janczarski, Tomasz Grzegorski, Wojciech Pulcyn, Krzysztof Ścierański, Krzysztof Herdzin, Ewa Bem.
Nie wiadomo było do końca, czy Tomasz Szukalski stawi się na swój benefis, czy wytrzyma stres. Ale przyszedł, był obecny na sali. Dziękował.
Po raz ostatni Tomasz Szukalski wyszedł na scenę z saksofonem w lipcu 2011, w Łodzi. Tuż przed koncertem w Toya Studios zasłabł, zabrało go pogotowie. Po doraźnej pomocy lekarzy wrócił, ale sił wystarczyło tylko na jeden utwór.
Z triem Artura Dutkiewicza zagrał balladę „In the Wee Small Hours of the Morning”.
Artur Dutkiewicz wspominał Tomasza Szukalskiego, po jego śmierci w 2012: „To był największy polski saksofonista, jeden z najwybitniejszych saksofonistów na świecie.
Gigant. Grał wiele lat z Tomaszem Stańko, ze Zbigniewem Namysłowskim.
To był bardzo otwarty człowiek, bardzo towarzyski. Inspirujący muzyk. Był mistrzem, legendą dla młodych muzyków. Grał na saksofonie w słowiańskim, ciepłym tonie. Gdy ktoś słuchał jego koncertów, nie mógł być obojętny. Tomek stawiał słuchaczy na równe nogi”.
8 listopada 2018, w cyklu Jazz w Podziemiach Kamedulskich, na warszawskich Bielanach zagrał Kwartet Artura Dutkiewicza. Wspominano Tomasza Szukalskeigo.
Artur Dutkiewicz, wieloletni przyjaciel Tomasza Szukalskiego, występował z nim przez ponad 20 lat. Adam Kowalewski i Krzysztof Dziedzic, bardzo młodzi wówczas muzycy, zostali zauważeni przez Szukalskiego na warsztatach jazzowych. Jak wspominają, „terminowanie u boku mistrza miało ogromny wpływ na ukształtowanie ich osobowości artystycznych”.
Do występu w 2018 muzycy zaprosili także znakomitego saksofonistę tenorowego, Tomasza Grzegorskiego, którego Szakal wyróżniał, jako jednego z niewielu saksofonistów młodego pokolenia, kontynuujących tradycję mistrzów.
W Podziemiach Kamedulskich zespół przypomniał utwory, które wcześniej wykonywał kwartet Tomasza Szukalskiego, a także kompozycje Artura Dudkiewicza, dedykowane temu geniuszowi saksofonu.
Koncert „Tribute to Tomasz Szukalski” wszedł na stałe do repertuaru kwartetu Artura Dutkiewicza.
8 października 2019 kwartet zaprezentował koncert z cyklu „Tribute to Tomasz Szukalski” w Piasecznie – miejscowości, gdzie saksofonista zmarł siedem lat temu, po ciężkiej chorobie, 2 sierpnia 2012, w wieku 65 lat.
Artur Dutkiewicz współpracował także ze Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tadeuszem Nalepą, Urszulą Dudziak, Grażyną Auguścik, Deborah Brown, Lorą Szafran, Michelle Hendriks, Carlosem Johnsonem, Darkiem Oleszkiewiczem, Jorgosem Skoliasem i wieloma innymi uznanymi muzykami.
Artur od lat prowadzi własne trio jazzowe, początkowo – z perkusistą Czesławem „Małym” Bartkowskim i kontrabasistą Andrzejem Cudzichem
Później Artur Dutkiewicz Trio występowało z perkusistą Łukaszem Żytą i kontrabasistą Andrzejem Cudzichem. W zespole tym występowali także perkusista Sebastian Frankiewicz oraz kontrabasiści Darek Oleszkiewicz / Daniel Biel.
Od 2012 Artur Dutkiewicz Trio występuje w składzie z Michałem Barańskim na kontrabasie i Łukaszem Żytą na perkusji, wykonując głównie kompozycje lidera i nagrywając z nim albumy.
Ze swoim trio Artur Dutkiewicz wykonuje m.in. utwory z własnych płyt.
„Niemen. Improwizacje” z 2009. Utwory z tej płyty to zaskakujące, jazzowe wersje legendarnych utworów Czesława Niemena, jak „Sen o Warszawie”, „Pod papugami”, „Wspomnienie”, „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Jednego serca”, „Czy mnie jeszcze pamiętasz”, „Ciuciubabka”.
Trio Artura Dutkiewicza potraktowało je, jak standardy jazzowe. Stanowią one pretekst do improwizowania za pomocą współczesnych jazzowych środków wyrazu.
„Jednego serca” Audio
Artur Dutkiewicz Trio – „Pod papaugami”, Live @ MCKiS, Warszawa 2009
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
„Hendrix Piano” z 2010. Legendarne utwory Jimiego Hendriksa – „Hey Joe”, „Crosstown Traffic”, „Angel”, „Manic Depression”, „Little Wing”, „Voodoo Child”, dały pretekst do improwizowania za pomocą własnego, współczesnego języka jazzu, oddając jednocześnie „hendriksowski” charakter tych utworów.
Płyta jest pierwszym w historii jazzu albumem, przedstawiającym muzykę Hendriksa w fortepianowym trio jazzowym.
Skład na płycie:
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz, Daniel Biel – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
Artur Dutkiewicz Trio – „Voodoo Child”, Live 2011
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Solowy album „Mazurkas” z 2012 – to współczesne, autorskie kompozycje, inspirowane polską muzyką ludową, oraz muzyką Chopina, Szymanowskiego i Bartoka.
To cykl nowych kompozycji Artura Dutkiewicza, w których transowa improwizacja jazzowa, muzyka klasyczna oraz polska muzyka ludowa łączą się w jedną oryginalną całość.
Mazurki Artura Dutkiewicza, oparte na rytmach ludowych, w połączeniu z jazzową improwizacją, są projektem prekursorskim we współczesnej polskiej muzyce fortepianowej.
Artur Dutkiewicz Solo Piano – „Mazurek Africa”, Live 2010
https://www.youtube.com/watch?v=5aUn7_Awuu8
W 2014 ukazał się album „Prana”, zawierający kompozycje Artura Dutkiewicza.
„Prana” to w sanskrycie – najstarszym języku świata – siła i energia życia, przejawiająca się jako entuzjazm, radość i kreatywność i taka jest muzyka na tej płycie.
Kompozycje Artura Dutkiewicza to słowiańska śpiewność („Polish Mazurka”), improwizacyjny idiom współczesnego jazzu („Prana”) oraz spokój i medytacyjność fraz („Om Namo Bhagavate”).
Ostatni utwór, „Wujek Tomek”, przywołujący bluesowe korzenie jazzu, poświęcony jest pamięci Tomasza Szukalskiego.
Artur Dutkiewicz Trio – „Prana”, Audio 2014
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Artur Dutkiewicz Trio – „Prana”, Live @ The Polish Radio Concert Hall 2014
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Najnowszy album tria Artura Dutkiewicza, „Traveller” (czyli „Podróżnik”), ukazał się 21 kwietnia 2017.
Jest to „album, inspirowany licznymi artystycznymi podróżami autora, choć egzotyczne obrazy są tu mocno ukryte, stanowiąc łamigłówkę” (JazzPRESS)..
„Płyta „Traveller”, zawierająca w całości kompozycje Artura Dutkiewicza, jest wewnętrzną podróżą po różnych, wzajemnie dopełniających się, nastrojach, wyrażonych za pomocą dźwięków.
Duży ładunek emocjonalny ekspresyjnych wątków, elementy polskiej muzyki ludowej oraz world music, łączą się tu z nastrojowością i głębią przekazu. Całość jest silnie osadzona w korzeniach improwizacji jazzowej” („Jazz Forum”).
Sami muzycy mówią o tym albumie:
„Najnowsza płyta jest o podróżach. O podróżach zewnętrznych i wewnętrznych. Całe życie podróżujemy, od pierwszego wdechu do ostatniego” (Artur Dutkiewicz).
„Staramy się przekazać to dźwiękami, w nieskończoność, w nieznany obszar, który zawsze jest w danym momencie. I ten dany moment, w którym tworzy się muzyka improwizowana, jest równoznaczny z wiecznością” (Michał Barański).
„Dla mnie ta płyta jest o życiu. Życie jest wieczną podróżą. O tym jest ta płyta” (Łukasz Żyta).
Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller”, zapowiedź albumu, Official 2017
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Artur Dutkiewicz Trio – „Best Time” from the album „Traveller”, premiera albumu w radiowej Trójce, Live 2017
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller”, Live from the „Pegaz” TV 2017
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
W maju 2019 ukazał się album „Piano Sketches”, nagrany w niespotykanej obsadzie sześciu pianistów.
Zagrali: Artur Dutkiewicz, Wojciech Niedziela, Piotr Orzechowski, Kuba Stankiewicz, Michał Tokaj i Piotr Wyleżoł.
Producentem jest perkusista jazzowy, Adam Czerwiński, który mówi o tej płycie:
„Ten sam fortepian. Ten sam strój fortepianu 432 Hz. To samo studio nagraniowe. Ten sam mikrofon wstęgowy stereo.
Ten sam realizator dźwięku. Jedna taśma i jeden magnetofon.
Dwa dni nagrań. Sześciu wybitnych pianistów. Ta wyliczanka uzmysławia wyjątkowość, a jednocześnie złożoność tego projektu.
Kiedy wpadłem na pomysł nagrania kilku pianistów solo, bez udziału sekcji rytmicznej, doszedłem do wniosku, że będzie to coś w rodzaju „oczyszczenia”. Mam na myśli moje pojmowanie muzyki i przebywanie z nią jako muzyk, a teraz również – jako producent.
Moja wyobraźnia potrzebowała czegoś zupełnie innego, świeżego, i w jakimś stopniu krystalicznego. Czystość formy, jaką niesie za sobą fortepian solo, jest chyba ideałem.
Słuchanie poszczególnych artystów, grających po sobie, było doświadczeniem psychologicznym, niemal mistycznym. Tyle emocji, energii, charakteru, perfekcji, szaleństwa i miłości – nieczęsto spotyka się w jednym miejscu”.
„Piano Sketches” – Making Of
Part 1 Nagranie w Studio Custom 34
Part 2 Mastering w Abbey Road Studios
Wojciech Niedziela – „For D.” from the album „Piano Sketches”
W trakcie swojej kariery Artur Dutkiewicz występował na dziesiątkach festiwali muzycznych na całym świecie, jak:
– Jazz Jamboree, Warszawa (Polska)
– International Münster Jazzfestival, (Francja)
– Northsea Jazz Festival Haga, (Holandia)
– Copenhagen Jazz Festival, (Dania)
– Festival Opera De Paris, (Francja)
– Sziget Festival Budapest, (Węgry)
– Int. Jazz Pianists Festival Kalisz, (Polska)
– Jazz Plaza Havana, (Kuba)
– Polish Film Festival Los Angeles, (USA)
– Glasgow Jazz Festival, (Szkocja)
– Thesaloniki Ethno Festival, (Grecja)
– Düsseldorf Jazz Rally, (Niemcy)
– World Culture Festival Berlin, (Niemcy)
– Notturni in Palestro Festival Mediolan, (Włochy)
– Sonidos Urbanos Lima, (Peru)
– BJ Ninegates Jazz Festival Pekin, (Chiny)
– Kontu Festival Helsinki, (Finlandia)
– Quimera Festiwal Mexico, (Meksyk)
– Utsav Jazz Festival New Delhi, (Indie)
– Melbourne Int. Jazz Festival, (Australia)
– Wellington Int. Jazz Festival, (Nowa Zelandia)
– Izmir Jazz Festival, (Turcja)
– Chopin au Jardin Paris, (Francja)
– Baku Int. Jazz Festival, (Azerbejdżan)
– Paderewski Int. Festival Warszawa …
W 2015, wraz ze swoim trio, Dutkiewicz odbył trasę koncertową po Australii i Nowej Zelandii, występując na największych festiwalach jazzowych tego kontynentu:
– Melbourne International Jazz Festival,
– Perth Jazz Festival,
– Brisbane Jazz Festival,
– Wellington Jazz Festival
oraz w Sydney i Adelajdzie.
W listopadzie 2019, na zaproszenie Ambasady RP w Manili oraz Cultural Center of the Philippines, Dutkiewicz wystąpił na Filipinach z kilkoma recitalami solowymi, poprowadził master class dla studentów uczelni muzycznych oraz dał szereg wywiadów na konferencjach prasowych dla filipińskich mediów.
Ważniejsze występy zagraniczne z ostatniego okresu:
• Philipines Tour – Artur Dutkiewicz Solo Piano „ImproMazurka”, November 2019:
Manila / Forbes, 2019
Manila / Cultural Center of the Philippines, 2019
Manila / CCP / Workshop, 2019
Manila / Polish National Day, 2019
Las Casas Filipinas de Acuzar, 2019
• Katara European Jazz Festival – Katar 2019
• Cineast Festival – Luxembourg 2019
• Polish Film Festival – Izola / Slovenia 2019
• Chile / Peru Tour 2018:
Mapocho Recoletta Jazz Festival – Santiago de Chile 2018
• Chopin au Jardin Festival – Paris 2017
• Denmark Radio Concert Hall – Copenhagen 2017
• De Lamar House – New York 2017
• Izmir European Jazz Festival – Turkkey 2017
• Canada Trio Tour 2016 – Vancouver, Kelowna, Edmonton, Calgary
• Australia / New Zeland Solo Tour 2016 – Sydney, Canberra,
Melbourne, Perth, Wellington, Hamilton, Auckland, Tauranga, Waiheke Island.
Dyskografia autorska:
1989: Błękitna ścieżka / Blue Path – Artur Dutkiewicz Solo Piano
1998: Lady Walking – Artur Dutkiewicz Electric Jazz Concert
2010: Hendrix Piano – Artur Dutkiewicz Trio
2009: Niemen: Improwizacje – Artur Dutkiewicz Trio
2012: Mazurkas – Artur Dutkiewicz Solo Piano
2014: Prana – Artur Dutkiewicz Trio
2017: Traveller – Artur Dutkiewicz Trio
Inne albumy:
1982: Body and Soul – Tomasz Szukalski Quartet
1987: Tina Blues – Tomasz Szukalski Quartet
1988: Sunrise Sunset – Grażyna Auguścik
1989: Borżomski wąwóz – Jazz Chorał & Tomasz Szukalski Quartet
1994: Double Trouble – Deborah Brown, Zbigniew Namysłowski
1994: Voice Paintings – Marek Bałata
1995: Najstarszy zawód świata- Tadeusz Nalepa
1999: Zerwany film – Tadeusz Nalepa
2000: Bogurodzica – Piotr Baron
2019: Piano Sketches – Dutkiewicz / Niedziela / Orzechowski / Stankiewicz / Tokaj / Wyleżoł.
Projekty koncertowe.
„Pieśni świata / Songs of the World„
Na program koncertu składają się jazzowe improwizacje na temat pieśni, wywodzących się z różnych kultur świata – Europy, Bliskiego i Dalekiego Wschodu.
Są wśród nich m.in.: „Pan jest pasterzem” – znana pieśń z kręgu kultury chrześcijańskiej, „Saranda Meres” – melodia starogrecka, „Nigun Atik” – weselna pieśń żydowska, „Oh Mata” z Iranu, a także bhajany – pieśni Indii, oparte na ostinatowych rytmach i skalach, charakterystycznych dla tego regionu kulturowego. Utwory o dużym ładunku energetycznym, przedzielone są momentami medytacyjnymi.
Artur Dutkiewicz Quartet – „Tribute to Tomasz Szukalski„
Artur Dutkiewicz – piano
Radek Nowicki – tenor sax
Adam Kowalewski – bass
Krzysztof Dziedzic – drums
Program, poświęcony Tomaszowi Szukalskiemu, najwybitniejszemu polskiemu saksofoniście tenorowemu, legendzie polskiego jazzu, postaci charyzmatycznej i niezwykle barwnej.
Jego charakterystyczny, odznaczający się ogromną siłą i ekspresją dźwięk saksofonu, tworzący indywidualny styl, zabrzmiał na ponad 100 polskich i europejskich nagraniach płytowych.
Współpracował z takimi gwiazdami jak: Tomasz Stańko, Edward Vesalla, Terje Rypdal, Palle Daniellson, Dave Holland, Józef Skrzek, Zbigniew Namysłowski, Wojciech Karolak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Czesław Niemen, Tadeusz Nalepa.
Połączenie słowiańskiej śpiewności i ciepła oraz buntowniczej drapieżności w grze, były odzwierciedleniem jego niezwykle barwnej osobowości. Jego muzyka była i jest inspiracją dla wielu instrumentalistów w Polsce i na świecie.
Program koncertu obejmuje repertuar, który wykonywał Kwartet Tomasza Szukalskiego, oraz utwory Artura Dutkiewicza, dedykowane przyjacielowi.
Podczas koncertu wyświetlane są zdjęcia z różnych okresów działalności saksofonisty. Klimat koncertu jest wyjątkowy, czuje się obecność Mistrza Szukalskiego.
Artur Dutkiewicz i Kapela Janusza Prusinowskiego – „Mazurki, oberki”
Artur Dutkiewicz do swojego projektu zaprosił Kapelę Janusza Prusinowskiego – kontynuatorów tradycji ludowego muzykowania.
Kapela gra i śpiewa tradycyjne mazurki i oberki, na skrzypcach, basach, flecie drewnianym, harmonii polskiej, szałamai i bębnie.
Koncert Artura Dutkiewicza oraz Kapeli Janusza Prusinowskiego stanowi oryginalną, pełną dynamiki kombinację nowoczesnego jazzu ze źródłową polską muzyką ludową i śpiewem. Ważnym elementem występu są improwizacje jazzowe i ludowe, łączące się w transową spójną całość.
Na koncercie spotykają się dwa muzyczne światy – jazzowy Artura Dutkiewicza i wiejski Kapeli Janusza Prusinowskiego. Powstaje muzyka nowa – bardzo polska, dzięki elementom ludowym, i jednocześnie światowa, dzięki uniwersalnemu językowi współczesnego jazzu.
„Paderwski: Inspiracje” – na dwie klawiatury i wibrafon.
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Szymanowski – piano
Karol Szymanowski – bass vibe
Premierowe wykonanie programu miało miejsce 10 listopada 2017, w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie, podczas Międzynarodowego Festiwalu I.J. Paderewskiego.
Projekt „Padrewski: Inspiracje” tworzą pianista Artur Dutkiewicz, wirtuoz wibrafonu, prof. Karol Szymanowski, oraz znakomity pianista klasyczny młodego pokolenia, Michał Szymanowski. Artyści przedstawią wybrane kompozycje Paderewskiego, zarówno w oryginale na fortepian, w aranżacjach jazzowych na fortepian, jak i w formie transkrypcji na specjalnie skonstruowanym wibrafonie, poszerzonym o najniższą oktawę marimby (Bass Vibe). Zespół prezentuje też opracowania utworów mistrza, dokonane przez Artura Dutkiewicza, na trzy instrumenty, co tworzy inspirującą, niecodzienną, kolorystyczną brzmieniowo jakość.
Posłuchajmy także:
Artur Dutkiewicz Trio – „Manic Depression” (Jimi Hendrix), Live 2012
Artur Dutkiewicz – piano
Paweł Puszczało – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Artur Dutkiewicz Trio – „Warsaw Oberek” from the album „Prana”, Live @ The Polish Radio Concert Hall, 2014
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Artur Dutkiewicz „Mazurek bielański / Bielany Mazurka„ – kompozycja na 100-lecie Odzyskania Niepodległości, Official Video 2018
https://www.youtube.com/watch?v=VYDkEaZa9Tw
Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller„, Live @ Radiowa Trójka, 2019
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Artur Dutkiewicz Trio – „Drops of Innocence„, Live @ Radio Lublin, 2919
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums
Interview z Arturem Dutkiewiczem, Cho-Jazz 2018<br>
JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!