Artur Dutkiewicz

„Taniec wuja Toma” from „Body and Soul” 1982. Artur Dutkiewicz – piano

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Jan Bebel.

Artur Dutkiewicz
Fot. Jan Bebel


 
Dziś, 12 grudnia 2021. 63. urodziny świętuje

ARTUR DUTKIEWICZ

(ur. 12 grudnia 1958),

ceniony pianista jazzowy i kompozytor, niezwykle uduchowiony artysta, niestrudzony romantyczny podróżnik, nazywany „ambasadorem polskiego jazzu” – „The Ambassador of Polish Jazz”.

Jest jednym z najczęściej koncertujących za granicą polskich muzyków jazzowych. Odwiedził około stu krajów na wszystkich kontynentach – od USA przez Europę, Afrykę po Chiny, Australię i Nową Zelandię, występując w prestiżowych salach koncertowych.

Promuje wartości takie, jak harmonijne życie, w różnorodności, bez stresu, w pokoju, czego przykładem był koncert na trzydzieści fortepianów, z udziałem pianistów z całego świata, na Stadionie Olimpijskim w Berlinie, podczas Festiwalu Kultur Świata World Culture Festival 2011, którego wysłuchało 35 tys osób. Koncert był wyrazem szacunku dla różnorodności kultur i przesłaniem pokoju dla świata.

Jest cenionym interpretatorem fortepianowej muzyki jazzowej. W 1988, jako pierwszy polski muzyk jazzowy, wystąpił z recitalem solowym na targach MIDEM w Cannes, z transmisją w Radio France.

W latach 90. często przebywał we Francji. Koncertował w prestiżowych salach i znanych klubach jazzowych Paryża, z uznanymi muzykami francuskimi, jak Pierre Michelot i Alain Brunet, a także z legendarnym polskim saksofonistą, Tomaszem Szukalskim.

O muzyce i wyjątkowej osobowości Artura Dutkiewicza pięknie napisał Rafał Garszczyński: „Dziś producenci dóbr wszelakich konkurują, starając się zwrócić naszą uwagę głównie agresywnym przekazem reklamowym. Jakość produktu stała się mniej ważna. Jeśli kampania reklamowa jest udana, to wcale nie jest ważne, czy produkt dobry, i czy w ogóle potrzebny. Nie jest też ważne, jaki jest naprawdę. Ważne jest, jak wygląda w reklamie. Związek z muzyką jest oczywisty, bowiem o jakości muzyki na płycie decydują artyści, a o sposobie opakowania i sprzedaży – często całkiem ktoś inny.

Najbardziej podoba mi się muzyka artystów, których świat jest pełen piękna, wewnętrznego spokoju, kolorów i uczuć. Do świata Artura Dutkiewicza przeprowadziłbym się, choćby dzisiaj. Nie wiem, jak w otoczeniu tylu dystraktorów, krzykliwych reklam, szalonego tempa życia, można osiągnąć taki spokój wewnętrzny. Wiem jednak, że każdy album Artura daje szansę na chwilę zbliżyć się do tego marzenia. Gdyby choć część ludzkości spędziła z płytami Artura choć część czasu, który poświęcają na zaglądanie do kolejnych smartfonowych powiadomień, mało potrzebnych maili i smsów, świat byłby lepszy. Zrobić zwyczajnie piękny, po prostu jazzowy, wypełniony muzyką album – to rzecz dziś niespotykana. Zagrać własną muzykę, pochodzącą z piękniejszego świata, na który nie stać większości z nas, goniących codziennie za nieważnymi sprawami – to rzecz nadzwyczajna. Zatrzymać się na chwilę w pogoni za światem, którego nie złapiemy, i poświęcić moment na piękną przygodę z muzyką Artura – to przyjemność niezwykła” (jazzpress.pl).

POCZĄTKI

Artur Dutkiewicz urodził się w Pińczowie, w woj. świętokrzyskim. Jest Honorowym Obywatelem tego miasta.

Zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku 11 lat, pod kierunkiem prof. Zofii Lipińskiej i swojego ojca, nauczyciela muzyki.

Następnie, uczył się w średniej szkole muzycznej w Kielcach, w klasie fortepianu Włodzimierza Kutrzeby.

Już jako uczeń, zdobył wiele nagród, m.in. 3. nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu w 1976, a także 3. nagrodę w konkursie improwizacji jazzowej, organizowanym przez Akademię Muzyczną w Katowicach w 1977. W konkursie tym, zdobył ponadto nagrodę specjalną, dla najlepszego uczestnika – ucznia szkoły średniej. Dało mu tu wstęp wolny na uczelnię.

Ukończył z wyróżnieniem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie kompozycji i aranżacji Zbigniewa Kalemby.

PIERWSZE FORMACJE

W czasie studiów, Artur sformował własny zespół muzyczny – Sunday Trio. Wystąpił z nim na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu w 1979, gdzie zdobył wyróżnienie. Współpracował też z zespołem Prońko Band.

W latach 1982-1985 współpracował z gdyńskim Teatrem Instrumentalnym Ryszarda Gwalberta Miśka. W tym przedsięwzięciu był nie tylko muzykiem, ale też aktorem (tzw. muzitor). Współtworzył muzykę teatralną („Proces”, „Taniec lokatora”), prezentowaną na zagranicznych festiwalach teatralnych w Danii, RFN, Szwajcarii i we Włoszech.

KALISZ 1987

Od 1986 Artur skoncentrował się na karierze solowej.

Na płycie Poljazzu „14 Międzynarodowe Spotkania Wokalistów Jazzowych / 14th International Meeting Of Jazz Vocalists (Competition Live)” z 1987 można usłyszeć grę Artura Dutkiewicza na żywo, 26 września 1987, podczas koncertu w zamojskim Jazz Clubie Kosz. Trio w składzie z Arturem Dutkiewczem na fortepianie, Andrzejem Cudzichem na kontrabasie i Czesławem Małym Bartkowskim na perkusji, wykonało tam cztery utwory, akompaniując wokalistom – Timnie Brauer z Austrii w „Sometimes I Feel Like a Motherless Child”, oraz Pascalowi von Wroblewsky z Niemiec, w „The Man I Love”, „Fool on The Hill” i „Vocalisa”.

DUTKIEWICZ & SZUKALSKI

Przez prawie 25 lat Artur Dutkiewicz współpracował z Tomaszem Szukalskim, w kwartecie oraz, od 1990 – w duecie, aż do końca drogi życiowej i artystycznej Szakala. Muzycy formacji Tomasza Szukalskiego odnosili sukcesy na festiwalach w Niemczech (Munster Jazz Festival), Holandii (North Sea Jazz Festival), Węgrzech (Sziget Festival ), w Rosji i we Francji.

W 1986 odbyli afrykańskie tournée po Etiopii, wraz z gwiazdą world music, Mulatu Astatke.

„BODY and SOUL” 1982

W 1982 Artur Dutkiewicz wystąpił na kultowym dziś albumie kwartetu Szukalskiego „Body and Soul”, nagranym w składzie:
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Marek Stach – drums
„Taniec wuja Toma” from „Body and Soul” 1982

„Body and Soul” – Live at Jazz Jamboree ’91, Audio 1991

W 1987 ukazała się kolejna znana płyta kwartetu Szukalskiego – „Tina Blues”:
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Czesław Bartkowski – drums
„Tina Blues” – Full Album 1987, Side A

T
omasz Szukalski Quartet – Jazz Jamboree 1991, Full Performance Audio
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Marek Stach – drums

Kwartet w składzie z Arturem Dutkiewiczem, Adamem Kowalewskim i Krzysztofem Dziedzicem był ostatnim stałym zespołem Tomasza Szukalskiego. Występowali razem przez ponad 10 lat.

W 2008 kwartet odbył ostatnią trasę – 12 koncertów, rozpoczynając w Polsce i docierając aż na Syberię, od Orenburga, przez Krasnojarsk, Irkuck, do Ułan Ude, pod granicą z Mongolią.

DZIEŃ SZAKALA 2010

W ostatnich latach życia, Tomasz Szukalski borykał się z problemami zdrowotnymi i materialnymi. Przebywał w Domu Artysty Weterana w Skolimowie. Zaalarmowani koledzy postanowili pomóc.

Artur Dutkiewicz był inicjatorem, głośnego nie tylko w świecie muzycznym, koncertu-benefisu „Dzień Szakala – Tytani polskiego jazzu dla Tomasza Szukalskiego”, który miał miejsce 21 listopada 2010. Dochód został przeznaczony na pomoc Tomaszowi. Wystąpili wówczas: Artur Dutkiewicz Trio, Jorgos Skolias, Aga Zaryan z Michałem Tokajem, Davidem Dorůžką, Michałem Barańskim, Łukaszem Żytą i Radkiem Nowickim, Jarek Śmietana, Wojtek Karolak, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak i jej Super Band, Leszek Możdżer, Paweł Jarzębski, Janusz Stefański, Krzysztof Herdzin, Zbigniew Wegehaupt, Adam Makowicz, Marcin Wasilewski, Sławek Kurkiewicz i Michał Miśkiewicz, Michał Urbaniak, Józef Skrzek, Kazimierz Jonkisz z kwartetem, Borys Janczarski, Tomasz Grzegorski, Wojciech Pulcyn, Krzysztof Ścierański, Krzysztof Herdzin, Ewa Bem.

Nie wiadomo było do końca, czy Tomasz Szukalski stawi się na swój benefis, czy wytrzyma stres. Ale przyszedł, był obecny na sali, i dziękował.

Po raz ostatni, Tomasz Szukalski wyszedł na scenę w lipcu 2011, w Łodzi.

Tuż przed koncertem w Toya Studios, artysta zasłabł. Wezwano pogotowie. Po doraźnej pomocy, wrócił na scenę, ale sił wystarczyło mu tylko na jeden utwór. Z triem Artura Dutkiewicza zagrał wówczas balladę „In the Wee Small Hours of the Morning”.

Artur Dutkiewicz wspominał Tomasza Szukalskiego po jego śmierci w 2012: „To był największy polski saksofonista, jeden z najwybitniejszych saksofonistów na świecie. Gigant. Grał wiele lat z Tomaszem Stańko, ze Zbigniewem Namysłowskim. To był bardzo otwarty człowiek, bardzo towarzyski. Inspirujący muzyk. Był mistrzem, legendą dla młodych muzyków. Grał na saksofonie w słowiańskim, ciepłym tonie. Gdy ktoś słuchał jego koncertów, nie mógł być obojętny. Tomek stawiał słuchaczy na równe nogi”.

DUTKIEWICZ TRIO

Artur Dutkiewicz od lat prowadzi własne trio jazzowe, początkowo – z perkusistą Czesławem „Małym” Bartkowskim i kontrabasistą Andrzejem Cudzichem. Później Artur Dutkiewicz Trio występowało z perkusistą Łukaszem Żytą i kontrabasistą Andrzejem Cudzichem. W zespole tym występowali także perkusista Sebastian Frankiewicz oraz kontrabasiści Darek Oleszkiewicz / Daniel Biel.

Od 2012 Artur Dutkiewicz Trio występuje w składzie z Michałem Barańskim na kontrabasie i Łukaszem Żytą na perkusji, wykonując głównie kompozycje lidera i nagrywając z nim albumy.

„NIEMEN. IMPROWIZACJE” 2009

Utwory z płyty „Niemen. Improwizacje” z 2009 to zaskakujące, jazzowe wersje legendarnych utworów Czesława Niemena – „Sen o Warszawie”, „Pod papugami”, „Wspomnienie”, „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Jednego serca”, „Czy mnie jeszcze pamiętasz”, „Ciuciubabka”. Trio Artura Dutkiewicza potraktowało je, jak standardy jazzowe. Stanowiły pretekst do improwizowania za pomocą współczesnych jazzowych środków wyrazu.

„Jednego serca” from „Niemen. Improwizacje” 2009

Artur Dutkiewicz Trio – „Pod papugami”, Live @ MCKiS, Warszawa 2009
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums

„HENDRIX PIANO” 2010

Legendarne utwory Jimiego Hendriksa – „Hey Joe”, „Crosstown Traffic”, „Angel”, „Manic Depression”, „Little Wing”, „Voodoo Child”, dały pretekst do improwizowania za pomocą własnego, współczesnego języka jazzu, oddając jednocześnie „hendriksowski” charakter tych kompozycji.

Płyta „Hendrix Piano” z 2010 była pierwszym w historii jazzu albumem, przedstawiającym muzykę Jimiego Hendriksa w wykonaniu fortepianowego tria jazzowego:
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz, Daniel Biel – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
Artur Dutkiewicz Trio – „Voodoo Child”, Live 2011
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums

„MAZURKAS” 2012

Solowy album Artura Dutkiewicza „Mazurkas” z 2012 zawierał współczesne, autorskie kompozycje, inspirowane polską muzyką folkową, oraz muzyką Chopina, Szymanowskiego i Bartoka. To cykl nowych kompozycji ​​​​Artura Dutkiewicza, w których improwizacja jazzowa, muzyka klasyczna oraz polska muzyka ludowa połączyły się w jedną oryginalną całość. Mazurki Dutkiewicza, oparte na rytmach ludowych, w połączeniu z jazzową improwizacją, były projektem absolutnie prekursorskim we współczesnej polskiej muzyce fortepianowej.

Artur Dutkiewicz Solo Piano – „Mazurek Africa”, Live 2010

„PRANA” 2014

W 2014 ukazał się album „Prana”, zawierający kompozycje Artura Dutkiewicza. Były to transkrypcje w sanskrycie, najstarszym języku świata – siła i energia życia, przejawiająca się, jako entuzjazm, radość i kreatywność. Taka właśnie była muzyka na płycie. Kompozycje Artura Dutkiewicza to słowiańska śpiewność („Polish Mazurka”), improwizacyjny idiom współczesnego jazzu („Prana”) oraz spokój i medytacyjność fraz („Om Namo Bhagavate”). Ostatni utwór, „Wujek Tomek”, przywołujący bluesowe korzenie jazzu, poświęcony został pamięci Tomasza Szukalskiego.
Artur Dutkiewicz Trio – „Prana” 2014, Audio
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Prana”, Live @ Polish Radio Concert Hall 2014
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

„TRAVELLER” 2017

Kolejny album tria Dutkiewicza, „Traveller” („Podróżnik”), ukazał się 21 kwietnia 2017.

„To album, inspirowany licznymi artystycznymi podróżami autora, choć egzotyczne obrazy są tu mocno ukryte, stanowiąc łamigłówkę. Płyta „Traveller”, zawierająca w całości kompozycje Artura Dutkiewicza, jest wewnętrzną podróżą po różnych, wzajemnie dopełniających się, nastrojach, wyrażonych za pomocą dźwięków. Duży ładunek emocjonalny ekspresyjnych wątków, elementy polskiej muzyki ludowej oraz world music, łączą się tu z nastrojowością i głębią przekazu. Całość jest silnie osadzona w korzeniach improwizacji jazzowej” (jazzforum.com.pl).

Sami muzycy mówili o albumie: „Najnowsza płyta jest o podróżach. O podróżach zewnętrznych i wewnętrznych. Całe życie podróżujemy, od pierwszego wdechu do ostatniego” (Artur Dutkiewicz). „Staramy się przekazać to dźwiękami, w nieskończoność, w nieznany obszar, który zawsze jest w danym momencie. I ten dany moment, w którym tworzy się muzyka improwizowana, jest równoznaczny z wiecznością” (Michał Barański). „Dla mnie ta płyta jest o życiu. Życie jest wieczną podróżą. O tym jest ta płyta” (Łukasz Żyta).
Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller”, Alum Trailer 2017
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Best Time” from „Traveller”, Live 2017
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

„COMETS SING” 2021

Najnowsza płyta tria Artura Dutkiewicza, „Comets Sing”, ukazała się 18 czerwca 2021. „Nowe kompozycje lidera zostały silnie osadzone w korzeniach improwizacji jazzowej, a spoiwem, łączącym muzykę na płycie, jest głębia przekazu. Język tonalny płynnie przechodzi w atonalny. Odnajdujemy tu więź z tradycją jazzu, elementy free, muzyki współczesnej, aż po ślady polskiej kultury ludowej i world music. Improwizacja jest pełnym zanurzeniem w chwili bieżącej, i łączy przestrzeń materii z przestrzenią ducha. Każdy utwór jest innym odcieniem wielowymiarowości życia, gdzie przeciwstawne nastroje wzajemnie dopełniają się” (empik.com).

Tym razem, na perkusji zagrał Adam Zagórski, znakomity perkusista młodego pokolenia, absolwent prestiżowej akademii Syddansk Musikkonservatiorum w Odense w Danii:
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Adam Zagórski – drums.

„Cokolwiek zaplanujesz, nigdy nie wiesz, co życie zaplanuje tobie. Przyszedł czas, by zatrzymać się, unieść głowę w górę. A tam wszystko jest w ciągłym ruchu. Gwiazdy pulsują światłem, kometa zjawia się, ukazuje swoje piękno lodowo-gazowego warkocza, i znika. Te świetliste obiekty mówią o prawdzie, że wszystko zmienia się. Rozgadana świadomość rozpuszcza się w chwili bieżącej, która istnieje i nie istnieje, przypomina o swojej wieczności. Tak, jak podczas dobrej improwizacji – wchodzi się do wewnątrz, by pustka stała się pełnią. Harmonia i zachwyt. Jesteśmy, jak komety – zjawiamy się i znikamy, a niebo przypomina o ogromie wszechświata i nietrwałości wszystkiego. Usiadłem i dokończyłem różne utwory, napisałem nowe. Zaczęła się praca z zespołem, by znaleźć wspólną płaszczyznę muzycznego wyrazu. W nowym Studiu Tokarnia w Nieporęcie, nagranie materiału z Michałem i Adamem było procesem – zderzeniem się świadomości świadka (Sakshi Bhava), obserwującego całość z pewnej odległości, przesłuchującego materiał po każdej wersji, oraz świadomie działającego, grającego, odpowiedzialnego za szczegóły swojej narracji. Świat ma wiele wymiarów – materia walczy z duchem, radość przeplata się z zadumą, piękno zmaga się z ograniczeniami. Przeciwstawne wartości dopełniają się. Czasem ciemne chmury zasłaniają światło, a my myślimy, że to koniec. Ktoś tam w górze uśmiecha się i mówi: „Wyluzuj, przyjacielu, to tylko zakręt, a nie koniec podróży”. Kiedy zapytano pewnego mistrza duchowego, jaki jest cel życia, odpowiedział: „Być szczęśliwym”. Tego wszystkim, i sobie, życzę” – mówi Artur Dutkiewicz (muzykacyfrowa.pl).

Tracklista:
1. That’s How It Was
2. Las Casas De Acuzar
3. Just Be
4. Jazzualdo
5. Comets Sing
6. Addis
7. Sunny Mazurka
„Comets Sing” – Album Trailer 2021

DYSKOGRAFIA AUTORSKA:

1989 Błękitna ścieżka / Blue Path – Artur Dutkiewicz Solo Piano
2005 Lady Walking – Artur Dutkiewicz Electric Jazz Concert
2010 Hendrix Piano – Artur Dutkiewicz Trio
2009 Niemen: Improwizacje – Artur Dutkiewicz Trio
2012 Mazurkas – Artur Dutkiewicz Solo Piano
2014 Prana – Artur Dutkiewicz Trio
2017 Traveller – Artur Dutkiewicz Trio
2021 Comets Sing – Artur Dutkiewicz Trio.

INNA WSPÓŁPRACA

Artur Dutkiewicz współpracował także ze Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tadeuszem Nalepą, Urszulą Dudziak, Grażyną Auguścik, Deborah Brown, Lorą Szafran, Markiem Bałatą, Michelle Hendriks, Carlosem Johnsonem, Darkiem Oleszkiewiczem, Jorgosem Skoliasem i wieloma innymi. Jako sideman wystąpił na albumach:
1982 Body and Soul – Tomasz Szukalski Quartet
1987 Tina Blues – Tomasz Szukalski Quartet
1988 Sunrise Sunset – Grażyna Auguścik
1989 Borżomski wąwóz – Jazz Chorał & Tomasz Szukalski Quartet
1994 Double Trouble – Deborah Brown, Zbigniew Namysłowski
1994 Voice Paintings – Marek Bałata
1995 Najstarszy zawód świata- Tadeusz Nalepa
1999 Zerwany film – Tadeusz Nalepa
2000 Bogurodzica – Piotr Baron
2012 Jazz Na Hradě – Piotr Baron Quintet.

„PIANO SKETCHES” 2019

Warto zwrócić szczególną uwagę na album „Piano Sketches”, który ukazał się w maju 2019, nagrany w niespotykanej obsadzie – wystąpiło sześciu pianistów: Artur Dutkiewicz, Wojciech Niedziela, Piotr Orzechowski, Kuba Stankiewicz, Michał Tokaj i Piotr Wyleżoł, bez sekcji rytmicznej.

Producentem płyty był perkusista jazzowy, Adam Czerwiński, który mówił: „Ten sam fortepian. Ten sam strój fortepianu 432 Hz. To samo studio nagraniowe. Ten sam mikrofon wstęgowy stereo. Ten sam realizator dźwięku. Jedna taśma i jeden magnetofon. Dwa dni nagrań. Sześciu wybitnych pianistów. Ta wyliczanka uzmysławia wyjątkowość, a jednocześnie złożoność tego projektu. Kiedy wpadłem na pomysł nagrania kilku pianistów solo, bez udziału sekcji rytmicznej, doszedłem do wniosku, że będzie to coś w rodzaju „oczyszczenia”. Mam na myśli moje pojmowanie muzyki i przebywanie z nią jako muzyk, a teraz również – jako producent. Moja wyobraźnia potrzebowała czegoś zupełnie innego, świeżego, i w jakimś stopniu krystalicznego. Czystość formy, jaką niesie za sobą fortepian solo, jest chyba ideałem. Słuchanie poszczególnych artystów, grających jeden po drugim, było doświadczeniem psychologicznym, niemal mistycznym. Tyle emocji, energii, charakteru, perfekcji, szaleństwa i miłości do muzyki nieczęsto spotyka się w jednym miejscu”.

„Piano Sketches” – Album Making Of 2019
Part 1 Nagranie w studiu Custom 34, 2019

Part 2 Mastering albumu w Abbey Road Studios, Londyn 2019

PROJEKTY KONCERTOWE

TOMASZ SZUKALSKI TRIBUTE

8 listopada 2018, w cyklu Jazz w Podziemiach Kamedulskich, na warszawskich Bielanach zagrał kwartet Artura Dutkiewicza. Wspominano Tomasza Szukalskiego.

Artur Dutkiewicz, wieloletni przyjaciel Szukalskiego, występował z nim przez ponad 25 lat. Adam Kowalewski i Krzysztof Dziedzic, jeszcze jako bardzo młodzi muzycy, zostali zauważeni przez Szukalskiego na warsztatach jazzowych. Jak wspominają, „terminowanie u boku mistrza miało ogromny wpływ na ukształtowanie ich osobowości artystycznych”. Do występu w 2018 muzycy zaprosili także znakomitego saksofonistę tenorowego, Tomasza Grzegorskiego, którego Szakal wyróżniał, jako jednego z niewielu saksofonistów młodego pokolenia, kontynuujących tradycję mistrzów. W Podziemiach Kamedulskich zespół przypomniał utwory, które wcześniej wykonywał kwartet Tomasza Szukalskiego, a także kompozycje Artura Dudkiewicza, dedykowane geniuszowi saksofonu.

8 października 2019 kwartet zaprezentował się w Piasecznie – miejscowości, gdzie Tomasz Szukalski zmarł po ciężkiej chorobie, 2 sierpnia 2012, w wieku 65 lat.

Koncerty z cyklu Tribute to Tomasz Szukalski weszły na stałe do repertuaru zespołów Artura Dutkiewicza. Program obejmuje repertuar, który wykonywał kwartet Tomasza Szukalskiego, oraz utwory Artura Dutkiewicza, dedykowane przyjacielowi. Podczas koncertu wyświetlane są zdjęcia z różnych okresów działalności saksofonisty. Klimat koncertu jest wyjątkowy – czuje się obecność mistrza Szukalskiego.

PIEŚNI ŚWIATA

Na program koncertu Pieśni świata / Songs of the World składają się jazzowe improwizacje na temat pieśni, wywodzących się z różnych kultur – z Europy, Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Są wśród nich m.in. „Pan jest pasterzem” – znana pieśń z kręgu kultury chrześcijańskiej, „Saranda Meres” – melodia starogrecka, „Nigun Atik” – weselna pieśń żydowska, „Oh Mata” z Iranu, a także bhajany – pieśni Indii, oparte na ostinatowych rytmach i skalach, charakterystycznych dla tego regionu kulturowego. Utwory o dużym ładunku energetycznym, przedzielone są elementami medytacyjnymi.

MAZURKI, OBERKI

Do projektu Mazurki, oberki Artur Dutkiewicz zaprosił kapelę Janusza Prusinowskiego – kontynuatorów tradycji ludowego muzykowania. Kapela gra i śpiewa tradycyjne mazurki i oberki – na skrzypcach, basach, flecie, harmonii polskiej, szałamai i bębnie. Koncert Artura Dutkiewicza z kapelą Janusza Prusinowskiego stanowi oryginalną, pełną dynamiki kombinację nowoczesnego jazzu ze źródłową polską muzyką ludową i śpiewem. Ważnym elementem występu są improwizacje jazzowe i ludowe, łączące się w spójną całość. Na koncercie spotykają się dwa muzyczne światy – jazzowy Artura Dutkiewicza i wiejski kapeli Janusza Prusinowskiego. Powstaje muzyka nowa – bardzo polska, dzięki elementom ludowym, i jednocześnie światowa, dzięki uniwersalnemu językowi współczesnego jazzu.

PADEREWSKI – INSPIRACJE

Paderwski – Inspiracje to koncert na dwie klawiatury i wibrafon. Premierowe wykonanie programu miało miejsce 10 listopada 2017, w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie, podczas Międzynarodowego Festiwalu Paderewskiego.

Projekt Paderewski – Inspiracje tworzą pianista Artur Dutkiewicz, wirtuoz wibrafonu, prof. Karol Szymanowski, oraz znakomity pianista klasyczny młodego pokolenia, Michał Szymanowski. Artyści przedstawią wybrane kompozycje Paderewskiego, zarówno w oryginale na fortepian, w aranżacjach jazzowych na fortepian, jak i w formie transkrypcji na specjalnie skonstruowanym wibrafonie, poszerzonym o najniższą oktawę marimby (bass vibe). Zespół prezentuje też opracowania utworów mistrza, dokonane przez samego Artura Dutkiewicza na trzy instrumenty, co tworzy inspirującą, niecodzienną, kolorystyczną brzmieniowo jakość.

FESTIWALE

W trakcie kariery, Artur Dutkiewicz występował na dziesiątkach festiwali na całym świecie – Jazz Jamboree, Munster Jazz Festival, Northsea Jazz Festival Haga, Copenhagen Jazz Festival, Festival Opera De Paris, Sziget Festival Budapest, Int. Jazz Pianists Festival Kalisz, Jazz Plaza Havana, Polish Film Festival Los Angeles, Glasgow Jazz Festival, Thesaloniki Ethno Festival, Duesseldorf Jazz Rally, World Culture Festival Berlin, Notturni in Palestro Festival Mediolan, Sonidos Urbanos Lima, BJ Ninegates Jazz Festival Pekin, Kontu Festival Helsinki, Quimera Festiwal Mexico, Utsav Jazz Festival New Delhi, Melbourne Int. Jazz Festival, Wellington Int. Jazz Festival, Izmir Jazz Festival, Chopin au Jardin Paris., Baku International Jazz Festival, Paderewski International Festival Warsaw.

W 2015, wraz ze swoim trio, Dutkiewicz odbył trasę koncertową po Australii i Nowej Zelandii, występując na największych festiwalach jazzowych tego kontynentu – Melbourne International Jazz Festival, Perth Jazz Festival, Brisbane Jazz Festival, Wellington Jazz Festival oraz w Sydney i Adelajdzie.

W listopadzie 2019, na zaproszenie Ambasady RP w Manili oraz Cultural Center of the Philippines, Artur Dutkiewicz wystąpił na Filipinach, z kilkoma recitalami solowymi. Poprowadził też master class dla studentów uczelni muzycznych, oraz dał szereg wywiadów na konferencjach prasowych, dla filipińskich mediów.

Ważniejsze występy z ostatniego okresu:

• Odessa Jazz Fest 2020
• Philipines Tour – Artur Dutkiewicz Solo Piano „ImproMazurka”, November 2019:
Manila / Forbes, 2019
Manila / Cultural Center of the Philippines, 2019
Manila / CCP / Workshop, 2019
Manila / Polish National Day, 2019
Las Casas Filipinas de Acuzar, 2019
• Katara European Jazz Festival – Katar 2019
• Cineast Festival – Luxembourg 2019
• Polish Film Festival – Izola / Slovenia 2019
• Chile / Peru Tour 2018:
Mapocho Recoletta Jazz Festival – Santiago de Chile 2018
• Chopin au Jardin Festival – Paris 2017
• Denmark Radio Concert Hall – Copenhagen 2017
• De Lamar House – New York 2017
• Izmir European Jazz Festival – Turkkey 2017
• Canada Trio Tour 2016 – Vancouver, Kelowna, Edmonton, Calgary
• Australia / New Zeland Solo Tour 2016 – Sydney, Canberra, Melbourne, Perth, Wellington, Hamilton, Auckland, Tauranga, Waiheke Island.

PEDAGOG

Od 1987 Artur Dutkiewicz prowadzi klasę fortepianu na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach i Chodzieży:

Artur Dutkiewicz Interview – Live @ Cho-Jazz 2018

Często zasiada w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu.

W 2006 i 2008 był przewodniczącym jury na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Wilnie.

Prowadził wiele master classes, dla studentów na całym świecie.

NAGRODY i WYRÓŻNIENIA

Artur Dutkiewicz jest laureatem m.in. Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach, Jazzu nad Odrą, Festiwalu Jazz Jantar, a także finalistą prestiżowego Thelonious Monk Competition w Waszyngtonie 1988.

W 2001 otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi.

Posłuchajmy także:
Artur Dutkiewicz Trio – „Manic Depression” (Jimi Hendrix), Live 2012
Artur Dutkiewicz – piano
Paweł Puszczało – bass
Sebastian Frankiewicz – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Warsaw Oberek” from „Prana”, Live @ The Polish Radio Concert Hall, 2014
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller”, Live @ TVP 2017
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz – „Mazurek bielański / Bielany Mazurka” (kompozycja na 100-lecie niepodległości), Live 2018

Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller”, Live @ Radiowa Trójka, 2019
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Drops of Innocence”, Live @ Radio Lublin, 2019
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – Live @ Sochaczewskie Centrum Kultury 2020
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Comets Sing”, Live @ PROM Kultury Saska Kępa, Full Concert 2021
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Adam Zagórski – drums

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. Jan Bebel