Carlos Santana

„Soul Sacrifice” – Live @ Woodstock 1969

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Eric Kabik, Pinterest, Chuck Spang, last.fm, wybrane albumy, autobiografia

Carlos Santana 2018
Fot. Eric Kabik

Carlos Santana Woodstock 1969
Fot. Pinterest

Carlos Santana Woodstock 1969
Fot. Pinterest

Santana Band 1969: Carlos Santana, Gregg Rolie, David Brown, Mike Carabello, Jose „Chepito” Areas, Michael Shrive
Fot. Pinterset

Carlos Santana – Pierwszy album 1968

Carlos Santana Live Aid 1985
Fot. Chuck Spang

2018 Carlos Santana z żoną, Cindy Blackman Santana, perkusistką
Fot. last.fm

Carlos Santana – Autobiografia 2015

Dziś 74. urodziny świętuje CARLOS SANTANA (właśc. Carlos Humberto Santana Barragán; ur. 20 lipca 1947),

meksykańsko-amerykański gitarzysta rockowy i jazzowy, jeden z inicjatorów Latin rock i Latin American jazz, przedstawiciel jazzu, fusion i jazz-rocka.

Od ponad pięćdziesięciu lat czaruje swoją niecodzienną, unikatową muzyką, i nie zamierza schodzić ze sceny.

Jest nazywany królem melodii i mistrzem łączenia muzyki rockowej z brzmieniami latynoamerykańskimi i jazzem.

Zajmuje 20. miejsce w zestawieniu 100 najlepszych gitarzystów wszech czasów magazynu „Rolling Stone”.

W 2019 przypadało 20-lecie przełomowego albumu Santany „Supernatural” z 1999 oraz 50. rocznica występu artysty na festiwalu Woodstock 1969.

Dotychczas Santana zdobył 10 Grammy oraz 14 nominacji, a także 3 Latin Grammy https://www.grammy.com/grammys/artists/carlos-santana

Za sam krążek „Supernatural” muzyk otrzymał rekordową liczbę 9 Grammy, w tym w kategoriach Album Roku i Piosenka Roku.

POCZĄTKI MUZYCZNE

Urodził się w Autlán de Navarro, w prowincji Jalisco, w Meksyku.

Od dziecka, Carlos nasiąkał muzyką latynoską, bluesem, soulem, folkiem, rock’n’rollem i jazzem, które w późniejszych latach stały się podstawą jego twórczości.

Przygodę z muzyką zaczął w wieku 5 lat, od gry na skrzypcach, w grupie mariachi swojego ojca. Ojciec Carlosa był zawodowym skrzypkiem i nauczycielem gry na tym instrumencie.

Gdy jednak pierwszy raz Carlos usłyszał blues i rock’n’roll, zmienił instrument na gitarę, i tej pozostał wierny.

Gry na gitarze uczył się od 8. roku życia, pod okiem ojca.

Młodszy brat Carlosa, Jorge (zm. 14 maja 2020), również został profesjonalnym gitarzystą.

Wśród pierwszych idoli Carlosa był Ritchie Valens.

Późnej, Carlos znalazł się pod wpływem wykonawców bluesowych, jak B.B. King, Javier Bátiz, T-Bone Walker, Mike Bloomfield, John Lee Hooker. Gábor Szabó. Kompozycja Szabó „Gypsy Queen” została wykorzystana jako druga część „Black Magic Woman” z 1970. Instrumentalny album Santany „Shape Shifter” z 2012 zawierał piosenkę „Mr. Szabo”, nagraną w hołdzie dla Gábora Szabó.

Santana przypisuje również ważne inspiracje Hendriksowi, Bloomfieldowi, Hankowi Marvinowi i Peterowi Greenowi. Bloomfielda uważa wręcz za swojego bezpośredniego mentora.

Na początku lat 60., rodzina Santanów przeniosła się z Autlán do Tijuany, przy granicy ze Stanami.

Wkrótce po tym, jak zaczął profesjonalnie grać na gitarze, Carlos dołączył do lokalnych zespołów wzdłuż Tijuana Strip w tzw. Zona Norte w Tijuanie, gdzie mógł rozwijać własne brzmienie. Został tam wprowadzony do jazzu i folku.

USA. KALIFORNIA

Następnie, rodzina przeniosła się do San Francisco w Kalifornii, gdzie ojciec Carlosa otrzymał stałą pracę.

Carlos został przyjęty na California State University w Northridge, w sąsiedztwie Los Angeles, a także na Humboldt State University w Arcata w Kalifornii, ale zdecydował się nie uczęszczać na żadne studia.

Po kilku latach pracy jako pomywacz w pubie Tic Tock Drive-In No 2, i graniu na ulicach, by kupić sobie Gibsona SG, zastępując zniszczonego Gibson Melody Maker, Santana postanowił zostać muzykiem na pełen etat.

Debiutował muzycznie, jak wielu innych bluesmanów i jazzmanów, na ulicach Los Angeles i innych miast Kalifornii. Prezentował tam własną odmianę bluesa, przy czym wyróżniały go latynoskie inklinacje, które na stałe wpisały się w jego utwory.

W 1966 Carlos został wybrany, wraz z innymi muzykami, do utworzenia zespołu ad hoc. Miał zastąpić nietrzeźwego Paula Butterfielda, który powinien był zagrać w niedzielny poranek w Fillmore Auditorium, należącym do Billa Grahama. Graham wybrał zastępców spośród muzyków, których znał przede wszystkim ze swoich powiązań z Butterfield Blues Band, Grateful Dead i Jefferson Airplane. Gra na gitarze Santany zwróciła tam uwagę zarówno publiczności, jak i samego Grahama.

SANTANA BLUES BAND

W październiku 1966 w San Francisco, Carlos założył własną formację – Santana Blues Band (później po prostu Santana). W jej początkowym składzie grali uliczni muzycy:
Carlos Santana – lead guitar
Gregg Rolie – Hammond organ, lead vocal
David Brown – bass guitar
Marcus Malone – drums.

Grając oryginalną mieszankę latynoskiego rocka, jazzu, bluesa, salsy i afrykańskich rytmów, zespół natychmiast zyskał naśladowców w klubach San Francisco.

Pierwszy publiczny występ Santana Blues Band miał miejsce latem 1967, podczas słynnego Lata Miłości – Summer of Love, w Haight-Ashbury, dzielnicy San Francisco. Miasto San Francisco było wówczas najbardziej rozpowszechnioną lokalizacją subkultury hipisów w całych Stanach.

Niestety, Santana Blues Band nie przypadł do gustu organizatorowi występu. Zaproponował on Carlosowi, by zajął się zmywaniem naczyń w restauracji.

16 czerwca 1968, zespół Santana Blues Band, debiutował oficjalnie w słynnym Fillmore West w San Francisco w USA. Otrzymali wówczas od publiczności pierwszą standing ovation.

Tak rozpoczęła się droga Carlosa Santany ku sławie.


Santana Blues Band – Live Full Performance @ The Matrix Club, San Francisco, November 13th, 1968, Audio
Carlos Santana – guitar, percussion, vocal
Gregg Rolie – keyboards, vocal
David Brown – bass guitar
Marcus Malone – percussion
Bob „Doc” Livingston – drums
Guest: Al Burdett – flute

„LIVE at FILMORE ’68” 1968 (wyd. 1997)

Po dobrze przyjętym występie w Fillmore West, zespół podpisał kontrakt z Columbia Records, zmienił nazwę na Santana, i w dniach 19-22 grudnia 1968 dokonał nagrań na pierwszy album – „Live at Fillmore ’68”. Album ten ukazał się dopiero 11 marca 1997:
Carlos Santana – guitar, vocal
Gregg Rolie – organ, piano, vocal
Marcus Malone – congas
David Brown – bass guitar
Bob „Doc” Livingston – drums
„Live at Fillmore ’68” Full Album 1968

Najbardziej znane utwory z tej płyty:
„Jingo” from „Live at Fillmore ’68” 1968

„Treat” from „Live at Fillmore ’68” 1968

„Soul Sacrifice” from „Live at Fillmore ’68” 1968

czy ponad półgodzinny „Freeway” from „Live at Fillmore ’68” 1968

Członkowie formacji Santana nie byli usatysfakcjonowani tymi nagraniami. Zwolnili perkusistę Boba „Doca” Livingstonoda, zastępując go Mike’em Shrieve’em, który miał doświadczenie zarówno w jazzie, jak i w rocku. Zespół stracił także wówczas perkusjonistę Marcusa Malone, który został oskarżony o nieumyślne spowodowanie czyjejś śmierci. Na jego miejsce ponownie przyjęto Michaela Carabello, który przywiózł ze sobą jeszcze jednego doświadczonego perkusjonistę i kongistę – José „Chepito” Areasa, pochodzacego z Nikaragui.

WOODSTOCK 1969

Prawdziwą światową sławę przyniósł zespołowi Santana występ podczas słynnego Woodstock 1969.

Występ formacji Santana podczas Woodstock Music and Art Festival 1969 zorganizował znany promotor muzyki rockowej, Bill Graham, miłośnik muzyki latynoskiej, wieki fan Santany od samego początku.

Koncert zespołu Santany podczas Woodstock ’69 został podkreślony 11-minutowym, pulsującym, instrumentalnym „Soul Sacrifice”. Włączenie go do filmu „Woodstock” i albumu ze ścieżką dźwiękową z festiwalu znacznie zwiększyło popularność zespołu.

Wystąpili wówczas:
Carlos Santana – guitar
Gregg Rolie – keyboards, organ
David Brown – bass guitar
Mike Carabello – percussion, congas
Jose „Chepito” Areas – percussion, congas
Michael Shrieve – drums
„Soul Sacrifice” – Live @ Woodstock 1969

„Evil Ways” – Live @ Woodstock 1969

Santana – Live @ Woodstock 1969, Full Concert Audio

Występ w sobotę, 16 sierpnia 1969, w Woodstock był dla młodej formacji Santana przełomowy.

Po latach, lider twierdził, że był wtedy naćpany, i grał słabo. Publiczność jednak zapamiętała coś innego – energetyczny, niesamowicie oryginalny koncert, okraszony niecodziennymi solówkami, oparty na złożonej rytmice, przebojowy i transowy.

Po tym występie, świat otworzył swe podwoje dla Carlosa Santany i jego kolegów.

PIERWSZE ALBUMY STUDYJNE

Pierwsze trzy płyty – to absolutny kanon rocka. Pomysłowe, wielowątkowe kompozycje, żarliwa gitara, bluesowy feeling, nieprawdopodobnie złożona rytmika, gorąca, latynoska przebojowość, jazzowo-progresywne wyrafinowanie, wykonanie na najwyższym poziomie, hipisowska psychodelia i niesamowity rockowy cios. Wszystkie te elementy znalazły się na pierwszych longplayach zespołu Santana.

„Santana” wyd. 30 sierpnia 1969
Carlos Santana – guitar, backing vocals
Gregg Rolie – lead vocal, Hammond organ, piano
David Brown – bass guitar
José „Chepito” Areas – timbales, conga, percussion
Michael Carabello – conga, percussion
Michael Shrieve – drums
„Soul Sacrifice” from „Santana” 1969

„Evil Ways” from „Santana” 1969

„Jingo” from „Santana” 1969

„Abraxas” wyd. 23 września 1970
Carlos Santana – lead guitar, backing vocals
Gregg Rolie – keyboards, lead vocal
David Brown – bass guitar
José „Chepito” Areas – percussion, conga, timbales
Michael Carabello – percussion, conga
Michael Shrieve – drums
Guests:
Rico Reyes – backing vocal, percussion (on „Oye Como Va”, „El Nicoya”)
Alberto Gianquinto – piano (on „Incident at Neshabur”)
„Abraxas” Full Album 1970

„Santana III” wyd. we wrześniu 1971
Carlos Santana – guitar, vocal, lead vocal (on „Everything’s Coming Our Way”)
Gregg Rolie – lead vocal, keyboards, piano
Neal Schon – guitar
David Brown – bass guitar
José „Chepito” Areas – percussion, conga, timbales, drums
Mike Carabello – percussion, conga, tambourine, vocal
Michael Shrieve – drums, percussion
Guests:
Rico Reyes – percussion, vocal, lead vocals (on „Guajira”)
Thomas „Coke” Escovedo – percussion, vocal
Luis Gasca – trumpet (on „Para los Rumberos”)
Mario Ochoa – piano solo (on „Guajira”)
Tower of Power – horn section (on „Everybody’s Everything”)
Linda Tillery – backing vocals
Greg Errico – tambourine
„Santana III” Full Album 1971

Santana Band – „Soul Sacrifice”, Live in Tanglewood 1970
Carlos Santana – guitar, vocal
Gregg Rolie – keyboards, piano, lead vocal
David Brown – bass guitar
Jose „Chepito” Areas – percussion, congas, timbales
Mike Carabello – percussion, congas, vocal
Michael Shrieve – drums

Santana Band – „Savor”, „Jingo”, Live in Tanglewood 1970
Carlos Santana – guitar, vocal
Gregg Rolie – keyboards, piano, lead vocal
David Brown – bass guitar
Jose „Chepito” Areas – percussion, congas, timbales
Mike Carabello – percussion, congas, vocal
Michael Shrieve – drums

Santana Band – „Incident at Neshabur”, Live @ Beat Club, NDR Studios, Bremen, Germany 1970
Carlos Santana – guitar
Gregg Rolie – keyboards
Jose „Chepito” Areas, Michael Carabello – percussion
David Brown – bass guitar
Michael Shrieve – drums

Najwspanialsze dzieła z tamtego okresu to kolejne albumy.
„Caravanserai” wyd. 11 października 1972
Carlos Santana – lead guitar, guitar, vocal, percussion
Neal Schon, Douglas Rodrigues, – guitar
Gregg Rolie – organ, electric piano, vocal, piano
Wendy Haas – piano
Hadley Caliman – sax, flute
Rico Reyes – vocal
Tom Coster – electric piano
José „Chepito” Areas – percussion, conga, timbales, bongos
James Mingo Lewis – percussion, conga, bongos, vocal, acoustic piano
Armando Peraza – percussion, bongos
Lenny White – castanets
Tom Rutley – acoustic bass
Douglas Rauch – bass guitar, guitar
Michael Shrieve – drums, percussion, vocal
Tom Harrell – orchestra arrangement

„Welcome” wyd. 9 listopada 1973. Gościnnie pojawili się tu m.in. John McLaughlin, Alice Coltrane i Flora Purim. Skład:
Carlos Santana – electric guitar, acoustic guitar, bass guitar, kalimba, percussion, vocal
Tom Coster – organ, Hammond organ, electric piano, acoustic piano, marimba, percussion, strings arrangements
Richard Kermode – Hammond organ, Mellotron, electric piano, acoustic piano, marimba, shekere, percussion
Douglas Rauch – bass guitar
José „Chepito” Areas – percussion, congas, timbales
Armando Peraza – percussion, congas, bongos, cabasa
Michael Shrieve – drums
Leon Thomas – lead vocal, whistling
Guests:
Alice Coltrane – piano, organ, electric organ, arrangement
Flora Purim – lead vocal
Wendy Haas – vocal
John McLaughlin – guitar
Joe Farrell, Bob Yance, Mel Martin – flute
Douglas Rodriguez – rhythm guitar
Jules Broussard – soprano sax
Greg Adams – strings arrangements
Tony Smith – drums
„Love, Devotion and Surrender” from „Welcome” 1973

„When I Look Into Your Eyes” from „Welcome” 1973

Carlos Santana był w tym czasie pod silnym wpływem guru Sri Chinmoya. Duchowe poszukiwania przeniknęły do jego muzyki.
Albumy „Caravanserai” i „Welcome” były „wolne jak ptaki” – muzyków nic nie ograniczało, poza ich wyobraźnią. W tych nagraniach, które nie ustępują najlepszym jazz-rockowym płytom zawodowych jazzmanów, czuje się niesamowitą wolność, włóczęgę, pierwiastek mistyczny.
Koncertowy „Lotus” podsumowywał pierwszy okres działania zespołu Santana Band. Album został wydany w maju 1974 w Japonii, w listopadzie 1975 w Europie, a w Stanach dopiero w czerwcu 1991:
Carlos Santana – guitar, Latin percussion, echoplex
Leon Thomas – maracas, vocal
Tom Coster – Hammond organ, electric piano, electric organ
Richard Kermode – Hammond organ, electric piano
Doug Rauch – bass guitar
Armando Peraza – congas, bongos, Latin percussion
José „Chepito” Areas – timbales, congas, Latin percussion
Michael Shrieve – drums, Latin percussion
Meditation” from „Lotus” 1974

Później nadeszły mniej spektakularne, choc także bardzo wartościowe, albumy – „Borboletta” 1974, „Amigos” 1976, „Festival” 1977, podwójny koncertowy „Moonflower” 1977, „Inner Secrets” 1978, „Marathon” 1979, „Zebop!” 1981, „Shangó” 1982, „Beyond Appearances” 1985, „Freedom” 1987, kompilacja „Viva Santana!” 1988, „Spirits Dancing in the Flesh” 1990, „Milagro” 1992, „Sacred Fire. Live in South America” 1993.

„SUPERNATURAL” 1999

Zespół Santana powrócił na szczyt w 1999, z osiemnastym albumem studyjnym – „Supernatural”, eklektycznym wydawnictwem, zawierającym zbiór utworów, nagranych z czołowymi gwiazdami rocka i popu, głównie młodego pokolenia. Muzyka na płycie wykazywała wysokie wpływy rocka alternatywnego, a także pop rocka i R&B. Każdy utwór został nagrany w innym składzie. Na płycie znalazły się takie przeboje, jak:
„Smooth” feat. Rob Thomas (najlepiej sprzedający się singiel Santany) – Official Video 1999

„Put Your Lights On” feat. Everlast, Official Video 1999

Ten film jest już niedostępny, ponieważ powiązane z nim konto YouTube zostało usunięte.

„Maria, Maria” feat. The Product G&B, Official Video 1999

„Corazón Espinado” feat. Maná, Official Video 1999

„The Calling” feat. Eric Clapton, Audio 1999

REAKTYWACJA THE ORIGINAL SANTANA BAND

W 2013 Santana ogłosił ponowne połączenie klasycznego składu jego formacji.

W 2014 ukazało się wydawnictwo „Corazón – Live from Mexico: Live It to Believe It”

Santana feat. Diego Torres – „Amor Correspondido” from „Live from Mexico: Live It to Believe It”, Live 2014

„SANTANA IV” 2016

Klasyczny sklad pojawił się na albumie „Santana IV”, nagranym w okresie 2014-2015. Płyta ukazała się w kwietniu 2016.

To czwarty album, w nagraniu którego udział wzięła większość członków grupy z Woodstock ’69, w tym Carlos Santana, Gregg Rolie, Neal Schon, Mike Carabello i Michael Shrieve. Równocześnie, to pierwszy album oryginalnego kwintetu Santana Band od czasów „Santana III” z 1971.

Do „rdzennych” członków dołączyli tym razem Karl Perazzo (drums) i Benny Rietveld (bass), oraz, gościnnie, wokalista Ronald Isley.

Pełnego składu z 1969 reaktywować już nie uda się – basista David Brown nie żyje, a muzyczne drogi Carlosa Santany i Jose Chepito Areasa pokrzyżowały konflikty towarzyskie i biznesowe.

„Od wielkiego powrotu Carlosa Santany na szczyty list przebojów za pomocą absolutnie fenomenalnego, choć zdecydowanie dalekiego od propozycji jazz-rockowych z pierwszych płyt, albumu „Supernatural” z 1999, minęło kilkanaście lat. W tym czasie ukazało się kilka płyt, którymi mistrz usiłował powtórzyć sukces „Supernatural”. A przecież to zupełnie niemożliwe, nawet dla Carlosa Santany.

W tych okolicznościach, łatwo odnaleźć w „Santana IV” pomysł na powrót do korzeni, i zwrócenie się w stronę tych fanów, którzy pamiętają czasy „Abraxas” z 1970, kiedy rockmani dowiedzieli się od Carlosa Santany, że istnieje jazz, a fani jazzu w tym samym czasie – od Milesa Davisa, że rock też może być fajny. Mniej więcej tak zaczęło się fusion w 1970.

„Santana IV” nie stanowi jednak powrotu dinozaurów. Stary skład, w postaci Carlosa Santany, Neala Schona, Gregga Rolie, Michaela Schrieve’a i Michaela Carabello, uzupełniają młodsi członkowie muzycznej rodziny Santany – Benny Retvield i Karl Perazzo. Wyszło genialnie. W efekcie spotkania po latach, powstała muzyka, która zawsze w takich przypadkach powstawać powinna – synteza tego, co najlepsze z dawnych czasów, muzycznych doświadczeń ostatnich 40 lat i twórczej wizji, pozwalającej opowiedzieć historię zespołu” (jazzpress.pl).
„Santana IV” Full Album 2016

W 2016 ukazała się także rejestracja koncertu z 21 marca 2016, w House of Blues w Las Vegas – „Santana IV: Live at the House of Blues, Las Vegas”:
„Soul Sacrifice” – Original Santana Band, Live @ The House of Blues, Las Vegas 2016
Carlos Santana – guitar
Gregg Rolie – Hammond organ, lead vocal
Neal Schon – guitar
David K. Mathews – keyboards
Michael Carabello – congas
Benny Rietveld – bass guitar
Karl Perrazo – percussion
Michael Shrieve – drums

„Anywhere You Want to Go” – Original Santana Band, Live @ The House of Blues, Las Vegas 2016
Carlos Santana – guitar
Carlos Santana – guitar
Gregg Rolie – Hammond organ, lead vocal
Neal Schon – guitar
David K. Mathews – keyboards
Michael Carabello – congas
Benny Rietveld – bass guitar
Karl Perrazo – percussion
Michael Shrieve – drums

W lipcu 2017 na półki sklepowe trafiła płyta „Power of Peace”, nagrana przez Carlosa Santanę z grupą The Isley Brothers

SANTANA w POLSCE 2018

15 czerwca 2018 Carlos wystąpił w Polsce, podczas Tauron Life Festival Oświęcim. Był to jedyny polski przystanek artysty na światowej trasie Divination Tour

„Słowo 'divination' oznacza zespolenie ze swoim własnym duchem. Wielu ludziom trzeba przypominać o dwóch rzeczach, których nie da się złamać, ani zainfekować – są nimi duch oraz dusza. Nasze ciała składają się z komórek, z DNA, ale tak naprawdę jesteśmy duchem i duszą. Nazwałem tę trasę Divination, bo to słowo pomaga zrozumieć, jak można się komunikować ze swoim wyższym Ja” – mówił Carlos.

„Występ w takim miejscu, jak Oświęcim, oznacza, że jesteśmy płomieniem, światłem, które rozświetla ciemność. Świadomie przeciwstawiamy się lękowi, dominacji, iluzorycznym podziałom. Utożsamiam się z „Imagine” Johna Lennona czy „One Love” Boba Marleya. Santana nie niesie żadnej flagi państwowej, moją jedną flagą i paszportem jest serce. Zespół Santana jest zaprzeczeniem mrocznej ignorancji” – dodał artysta.

„U mnie nie może zabraknąć „Black Magic Woman”, „Maria Maria”, „Samba Pa Ti”, „Oye Como Va” czy „Corazon espinado”. Ale przecież nawet jeśli codziennie smażysz jajecznicę, za każdym razem uzyskujesz nieco inny efekt” – mówił Santana przed występem w Oświęcimiu.

Występ Carlosa Santany w Oświęcimiu był jedynym polskim przystankiem na światowej trasie „Divination Tour”. Podczas występu, 71-letni muzyk chętnie przypominał czasy „dzieci kwiatów”, a na telebimach pojawiały się fragmenty występów z tamtej epoki.

Pełne instrumentalnych popisów utwory pokazały świetną klasę wspierających go przyjaciół. Na perkusji gra żona Carlosa, Cindy Blackman-Santana, która miała swoje imponujące pięć minut pod koniec występu. Gitarzyście i jego żonie towarzyszyli wokaliści Ray Greene i Andy Vargas, gitarzysta Tommy Anthony, basista Benny Rietveld, perkusjoniści Paoli Mejias i Karl Perazzo oraz klawiszowiec David K. Mathews.

„Wyglądacie przepięknie” – zachwycał się Santana publicznością, która tłumnie wypełniła stadion w Oświęcimiu. „Chcemy uzdrawiać planetę i ludzi” – podkreślił gitarzysta, a ze sceny ponownie padły ważne słowa o radości, przyjaźni, miłości i jedności (muzyka.interia.pl).

„Corazón espinado” – Live @ Life Festival, Oświęcim, Polamd 2018

„IN SEARCH of MONA LISA” 2019

25 stycznia 2019 ukazała się EP-ka „In Search of Mona Lisa”. Wydawnictwo zostało zainspirowane wizytą Santany w słynnym paryskim Luwrze. Na EP-ce znalazło się pięć utworów.
Skład był imponujący, włącznie z samym Ronem Carterem
Carlos Santana – guitar, vocal
Tommy Anthony, Jim Reitzel – rhythm guitar
David K. Matthews – keyboards
Narada Michael Walden – bass, drums, keyboards, vocal
Ron Carter, Benny Rietveld – bass
Karl Perazzo – congas, percussion, timbales
Cindy Blackman Santana – drums
Andy Vargas, Cornell C.C Carter, Ray Greene – vocal
„In Search of Mona Lisa” Album Trailer 2019

„In Search of Mona Lisa” – Track by Track 2019

„In Search of Mona Lisa” 2019

„Do You Remember Me” from „In Search of Mona Lisa” 2019

„AFRICA SPEAKS” 2019

7 czerwca 2019 ukazał się album „Africa Speaks”. To 25. płyta studyjna formacji, kierowanej przez Carlosa Santanę, a nagrana została w czasie 10-dniowej sesji, w studiu Shangri La Studios w Malibu, należącym do legendarnego producenta Ricka Rubina. Skład:
Carlos Santana – guitar, guitar rhythm, percussion, vocal
Tommy Anthony – guitar
Salvador Santana – keyboards
David K. Mathews – Hammond organ, keyboards
Ray Greene – trombone, vocal
Karl Perazzo – congas, percussion, timbales
Benny Rietveld – bass
Cindy Blackman Santana – drums
Buika, Andy Vargas – vocal.

Oczywiście, nie był to oryginalny skład formacji z 1969, czy nawet z 2016.

Płyta „Africa Speaks” zainspirowana została muzyką z kontynentu afrykańskiego, i nazwana „unikalną fuzją rocka, Latin i jazzu”. Wiele utworów z albumu zarejestrowano przy pierwszym podejściu. Album zawierał wokale hiszpańskiej piosenkarki Buiki, o której Santana mówi, że „w jej głosie zaklęto Ninę Simone, Ettę James i Tinę Turner jednocześnie”.

Kompozytorami utworów na albumie byli, poza Carlosem Santaną, tak egzotyczne postaci, jak Mohamed Al-Jabry, David Axelrod, Easy Kabaka Brown, Manu Chao, Rafael de León, Ivan Duran, Michael Ehnes, Drew Gonsalves, Joni Haastrup, Steve Hillage, Stoneface Iwugwu, Phil Kullmann, Ismaël Lô, Laura Mvula, Mike „Gbenga” Odumosu, Rachid Taha, Drago Uboma, Bojan Vuletic, Jay U Xperience oraz Buika.

„Africa Speaks” Album Trailer 2019

„Breaking Down the Door” from „Africa Speaks” 2019

„Yo Me Lo Merezco” from „Africa Speaks” 2019

„Paraisos Quemados” from „Africa Speaks” 2019

„WOODSTOCK 50th ANNIVERSARY”, 2019

2 sierpnia 2019 ukazał się box „Woodstock – Back to the Garden: The Definitive 50th Anniversary Archive”, składający się z 38 płyt, i zawierający wszystkie nagrania z Woodstock 1969 w Bethel. Na dysku 11. można wysłuchać występu formacji Santana.

KARIERA SOLOWA

Począwszy od 1972, Carlos prowadzi także karierę solową, włączając się w nurt eksperymentalnego jazzu i jazz-rocka.

W latach 1972-1975 współpracował z takimi tuzami jazzu, jak Herbie Hancock, Billy Cobham czy Wayne Shorter:
Carlos Santana & Wayne Shorter – „Europa” from „Live at Montreux Jazz Festival”, Audio 1988

Carlos Santana & Wayne Shorter Band – „Ballroom in the Sky”, Live @ Munich Philharmonie, Germany 1988
Carlos Santana – guitar
Wayne Shorter – sax
Patrice Rushen, Chester D. Thompson – keyboards
Alphonso Johnson – bass guitar
Armando Pereza – percussion
Ndugu Chancler – drums

Carlos Santana & Herbie Hancock – „Watermelon Man”, Live @ Bouteille de San Pellegrino

Chick Corea, Herbie Hancock, Carlos Santana, John McLaughlin, Wayne Shorter, Ravi Coltrane and others – „Afro Blue”, Live 2010

Nagrywał też ze sławnymi bluesmanami:
John Lee Hooker & Carlos Santana – „Chill Out” Audio

Carlos Santana & Buddy Miles – Live in Berlin, Full Concert 1987

JAZZ, SOUL, MYSTICISM 70s

W latach 70. Carlos dokonał odważnego kroku, mocno zmieniając formułę swojej twórczości w kierunku jazzu, soulu i mistycyzmu.

Nagrywał płyty z
Mahavishnu Johna McLaughlina – „Love Devotion Surrender” Full Album 1973

Alice Coltrane – „Illuminations” Full Album 1974

Florą Purim – „Yours Is The Light” 1973

https://www.youtube.com/watch?v=YS-YdOq3ZJI

Airto Moreirą – „Borboletta” 1974

„EUROPA” 1976

W drugiej połowie lat 70., Santana wrócił do prostszego grania. Dało się odczuć znużenie wypracowaną wcześniej formułą, choć i wtedy potrafił stworzyć wielki hit – „Europa”:

„Europa” – Live in London 1976

„Europa”, „Samba Pati” – Live @ Montreux 2011

DOROBEK

Carlos Santana wydał przeszło 30 albumów studyjnych, kilkadziesiąt kompilacji i płyt koncertowych.

Gościnnie pojawił się na ponad 50 albumach innych wykonawców.

DYSKOGRAFIA ZESPOŁU SANTANA https://en.m.wikipedia.org/wiki/Santana_discography

DYSKOGRAFIA SOLOWA CARLOSA SANTANY https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carlos_Santana_discography

LISTA NAGRÓD i NOMINACJI https://en.wikipedia.org/…/List_of_awards_and…

„JANUARY 29, 2020. LIVE form HOUSE of BLUES LAS VEGAS” 2020

Najnowsze wydawnictwo to koncertowy „January 29, 2020. Live from House of Blues Las Vegas”, który ukazał się 9 lipca 2020:
Carlos Santana – lead guitar
Tommy Anthony – rhythm guitar
David K. Mathews – keyboards
Ray Greene – trombone
Paoli Mejias – congas
Benny Rietveld – bass guitar
Karl Perazzo – percussion
Cindy Blackman Santana – drums
Andy Vargas, Ray Greene – vocal
„Primavera” – Live @ House of Blues, Las Vegas 2020

AUTOBIOGRAFIA

Pięć dekad w muzycznym biznesie robi duże wrażenie. Santana to jeden z nielicznych muzyków, którzy kładli podwaliny pod nowoczesny rock i przetrwali do dzisiejszych czasów. Muzyka dla Carlosa Santany to nie sława i pieniądze, ale sprawa duchowa.

„Muzyka może być spoiwem, łączącym ludzi. Tak brzmi wielkie przesłanie, które słyszę, odkąd byłem nastolatkiem, i w które wciąż wierzę” – napisał Carlos w swojej autobiografii „Uniwersalny ton. Historia mojego życia” z 2015 https://www.empik.com/uniwersalny-ton-historia-mojego…

ŻYCIE PRYWATNE

Życie osobiste Carlosa jest ustabilizowane.

W 1973 poślubił Deborah King, córkę piosenkarza bluesowego i gitarzysty, Saundersa Kinga. Z tego małżeństwa urodziło się troje dzieci: Salvador, Stella i Angelika. Wraz z Deborah, Santana założył organizację non-profit Fundacja Milagro, która zapewnia pomoc finansową na potrzeby edukacyjne, medyczne i inne.

19 października 2007, po 34 latach małżeństwa, Deborah Santana złożyła wniosek o rozwód, powołując się na „różnice nie do pogodzenia”.

9 lipca 2010 Santana zaręczył się z perkusistką Cindy Blackman, po tym, jak zaproponował jej udział w koncercie Universal Tone Tour, w Tinley Park, na przedmieściach Chicago.

Pobrali się w grudniu 2010, mieszkają w Las Vegas.

HAPPY 74th BIRTHDAY to CARLOS SANTANA !!!

Fot. 2018 (Eric Kabik) / Woodstock 1969 (Pinterest) / Santana Band 1969: Carlos Santana, Gregg Rolie, David Brown, Mike Carabello, Jose „Chepito” Areas, Michael Shrive (Pinterest) / Live Aid 1985 (Chuck Spang) / 2018 Carlos Santana z żoną, Cindy Blackman Santana, perkusistką (last.fm) / Autobiografia 2015