Grażyna Auguścik


Grażyna Auguścik i Urszula Dudziak, „To i hola” – Full Album 2000

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. YouTube, Magda Marczewska, Krystyna Andryszkiewicz, last.fm, 2019 Grażyna Auguścik i Paulinho Garcia

Grażyna Auguścik 2018 Opole
Fot. YouTube

Grażyna Auguścik 1979 Debiut w Opolu (YouTube)

Grażyna Auguścik
Fot. Magda Marczewska

Grażyna Auguścik
Fot. Krystyna Andryszkiewicz

Grażyna Auguścik
Fot. last.fm

Grażyna Auguścik i Paulinho Garcia 2019


 

GRAŻYNA AUGUŚCIK
(ur. 17 sierpnia 1955), wokalistka jazzowa o międzynarodowej sławie, mieszkająca od 1994 w Chicago.

Od ponad 40-tu lat śpiewa utwory jazzowe, zwykle nawiązujące do polskiej muzyki ludowej i klasycznej, a także muzyki latynoskiej i klezmerskiej. W oryginalny sposób interpretuje kolędy, a czasem też standardy muzyki popularnej czy nawet rockowe.

Jest postrzegana, jako jeden z najważniejszych ambasadorów polskiej kultury na świecie.

Założyła własną, niezależną wytwórnię GMA Record.

Jej niezwykły głos jest zaliczany do najważniejszych w światowym jazzie.

Styl wokalny Grażyny Auguścik rzuca wyzwanie tradycyjnym definicjom jazzu, i pokazuje ją, jako artystkę bez granic.

Niekonwencjonalne podejście do klasycznych dzieł to jej „hołd dla autorów, a jednocześnie przygoda na nieznanym terytorium”, jak sama wyjaśnia.

Mimo pozytywnych recenzji, jej muzyka w Polsce znana jest głównie koneserom. Jak sama podkreśla, w przeszłości ocierała się o pop, jednak nigdy nie zależało jej na wejściu do muzycznego mainstreamu.

„Jestem od samego początku undergroundowa, i to mi odpowiada. Wystarczy mi, że czuję się doceniana i mam bardzo wielu słuchaczy. Mogę spełniać się i eksperymentować. Jazz, który zawsze był i będzie muzyką niszową, to także styl życia” (kultura.onet.pl).

Jak twierdzi, wielka popularność może być zdradliwa, gdyż z jednej strony daje większą możliwość koncertowania i zarobkowania, z drugiej – grozi pewnym przesytem. „Ktoś, kto jest bez przerwy gdzieś obecny, na piedestale i listach przebojów, w końcu przestaje być ciekawy. Wolę, by mnie cały czas odkrywano, nawet, jeśli wiąże się to z cięższą promocją kolejnych projektów” (kultura.onet.pl).

Siłą i barwą jej głosu zachwycają się krytycy po obu stronach Atlantyku. Piszą o „niezwykłym brzmieniu, swobodzie i własnym stylu wokalnej interpretacji, wyjątkowej precyzji, świeżości i inwencji”.

Przez wielu amerykańskich krytyków, Grażyna Auguścik uważana jest za jedną z najciekawszych postaci światowej sceny jazzowej.

Stworzyła własny, rozpoznawalny styl interpretacji wokalnej. Jest także aranżerką, kompozytorką, producentką i liderką własnych zespołów.

Ma jedną, podstawową zasadę – koncertuje tylko z muzykami, których dobrze zna i ceni.

„Zazwyczaj gram z jazzmanami, więc siłą rzeczy mieszczę się w tej formule. Zdecydowanie odbiegam jednak od czystego jazzu, choćby przez fakt, że inspiracji szukam w różnych gatunkach. Niezwykle ważne są dla mnie piękne melodie, koniecznie wzbogacone niebanalnymi tekstami. Wielką wagę przykładam do aranżacji i harmonii. Zdarza mi się chodzić na przeróżne koncerty, w tym także heavymetalowe. Lubię muzykę każdą, ale dobrą” – wyjaśnia wokalistka (kultura.onet.pl).

Artystka była wielokrotnie namawiana do rezygnacji z występowania pod własnym imieniem i nazwiskiem, gdyż trudno je obcokrajowcom wymówić. „Proponowano mi, bym występowała jako Grace August. Dziś myślę, że rzeczywiście Grażyna August byłoby łatwiejsze do zapamiętania. Pozostanie przy Auguścik być może spowodowało, że straciłam wielu potencjalnych nabywców moich płyt. Ale to Amerykanie mnie do tego namówili. Twierdzili, że brzmi unikalnie i oryginalnie. Sami i tak mówią do mnie Graz” (kultura.onet.pl).

POCZĄTKI

Urodziła się w Słupsku. Tam też uczyła się gry na gitarze w szkole muzycznej, a także ukończyła wydział kulturalno-oświatowy słupskiej WSP.

„Śpiewać lubiłam zawsze, właściwie od momentu, w którym byłam świadoma tego, że istnieję. Głos był i jest moim pierwszym i najważniejszym instrumentem” – wspomina artystka.

Doświadczenia sceniczne zbierała, śpiewając z miejscowymi muzykami jazzowymi. „Na początku, to oni byli moimi głównymi instruktorami muzycznymi, zwłaszcza wspaniały pianista Janusz Prynkiewicz czy perkusista Marian Szarmach„.

Wśród swoich największych inspiracji z tamtego okresu, do których miłość pozostała jej do dziś, wymienia Czesława Niemena, Ellę Fitzgerald i Oscara Petersona.

Debiutowała jako wokalistka w 1977, w Opolu. Nie występowała wtedy jako artystka solowa. „Śpiewałam w jednoosobowym chórku, dla kolegi, gitarzysty i wokalisty, Jacka Mazurkiewicza” – wspomina.

OPOLE 1979

W 1979 wystąpiła w Opolu, tym razem już jako wokalistka solowa, w dwóch koncertach – Debiuty oraz Mikrofon i Ekran. W tym pierwszym zdobyła zdobyła główną nagrodę, za piosenkę „To tylko chwilę trwa”, z muzyką Ryszarda Szeremety i tekstem Jadwigi Has:


Grażyna Auguścik – „To tylko chwilę trwa”, Live in Opole 1979

W 1981 otrzymała nagrodę na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie oraz na Festiwalu Jazzu Tradycyjnego „Złota Tarka” w Warszawie, występując tam z zespołem Playing Family (późniejsza Swing Orchestra Cracow).

Sukcesy na festiwalach nie spowodowały spektakularnej solowej kariery wokalistki, ale dzięki nim nawiązała kontakty z wieloma nowymi muzykami. Rozpoczęła współpracę ze słynną orkiestrą Zbigniewa Górnego. „To były czasy Laskowika, Smolenia, Sośnickiej czy Wodeckiego. Towarzyszyliśmy im jako chórek” – opowiada wokalistka.

AUGUŚCIK & WINDER – „BLUES FOREVER” 1985

Karierę nagraniową rozpoczęła od bluesa.

1 września 1985 Leszek Winder wydał swój pierwszy autorski album – „Blues Forever”. Płyta poświęcona była pamięci Ryszarda Skibińskiego. Album został zarejestrowany w ciągu czterech dni lutego 1985, w studiu Polskich Nagrań w Warszawie, za jednym podejściem, całkowicie na żywo. Zagrali i zaśpiewali
Leszek Winder, Tadeusz Nalepa, Andrzej Nowak – guitar
Grażyna Auguścik, Jorgos Skolias – vocal
Leszek Dranicki – guitar, vocal
Rafał Rękosiewicz – piano, Hammond organ
Ryszard Riedel – harmonica, vocal
Jerzy Kawalec – bass guitar
Michał Giercuszkiewicz, Wojciech Morawski, Marek Surzyn – drums
Grażyna Auguścik wykonała przejmujące wokalizy w dwóch utworach:
„Rock Me Now” from „Blues Forever” 1985

„Myślę dźwiękami” from „Blues Forever” 1985

AUGUŚCIK & ADAMIAK

W 1986 wystąpiła gościnnie w chórkach na płycie Elżbiety Adamiak „Do Wenecji stąd dalej co dzień”. Była to druga płyta autorska Elżbiety Adamiak. Album utrzymany był w tym samym stylu, co debiutancki – zawierał poezję śpiewaną, jednak z bogatszą, oscylującą w stronę popu, aranżacją. Skład:
Elżbieta Adamiak – vocal
Wacław Juszczyszyn – guitar, vocal
Andrzej Pawlukiewicz – electric piano, vocal
Marek Błaszczyk – bass guitar
Jarosław Borek – drums
Guests:
Grażyna Auguścik – backing vocals
Ryszard Styła, Zbigniew Seroka – guitar
Henryk Miśkiewicz – sax
Krzesimir Dębski – piano
Wojciech Groborz, Tadeusz Leśniak – synthesizer
Wojciech Jarociński – harmonica
„Nie zostało ci już po mnie prawie nic” from „Do Wenecji stąd dalej co dzień” 1986

PIERWSZY ALBUM AUTORSKI – „SUNRISE SUNSET”, 1988
Pierwsza autorska płyta Grażyny Auguścik, „Sunrise Sunset” z 1988, wydana przez Polskie Nagrania Muza, nagrana została w mistrzowskim, jazzowym składzie:
Grażyna Auguścik – vocal
Artur Dutkiewicz – piano, keyboards, electronic drums
Tomasz Szukalski – tenor sax
Vitold Rek (Witold Szczurek) – bass, bass guitar
Piotr Biskupski – drums.
Utwór „Sun Will Bring You Back” skomponował Piotr Rodowicz, zaś pozostałe utwory skomponowali Michael J. Stoneman i Artur Dutkiewicz.

Tytułowy standard jazzowy, „Sunrise Sunset”, to ponad 7-minutowe dzieło autorstwa duetu znanych amerykańskich twórców – kompozytora Jerry’ego Bocka i tekściarza Sheldona Harnicka, pochodzące z musicalu „Fiddler on the Roof” z 1964. To tutaj po raz pierwszy Grażyna Auguścik zaprezentowała w nagraniu studyjnym pełne spectrum swoich jazzowych umiejętności wokalnych:
„Sunrise Sunset” 1988

AMERYKA

W tym samym 1988 Grażyna Auguścik otrzymała stypendium w słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Tam studiowała wokalistykę jazzową.

„Mój ówczesny chłopak wyjechał tam do szkoły, i zabrał kasetę z moim nagraniem. Spodobała się, więc przyznano mi stypendium. To było proste, ale już sam wyjazd wiązał się z koniecznością załatwienia mnóstwa urzędowych spraw, wizy, paszportu.

Najtrudniejsze były pierwsze miesiące. Bardzo tęskniłam za Polską i bliskimi. Wydaje mi się, że zmagają się z tym wszyscy, którzy nagle znaleźli się na dłużej w zupełnie innym kraju i środowisku. Trzeba przestawić się mentalnie, zaakceptować pewne rzeczy, polubić je. Nie jest to łatwe, ale konieczne. Inaczej, szok kulturowy może nigdy nie skończyć się.

W Ameryce spotkałam się na szczęście z niezwykłą życzliwością i wsparciem. Nie miałam powodu do narzekania” (kultura.onet.pl).

Grażyna Auguścik zdecydowała, że zamieszka w USA na stałe. Miała wówczas 33 lata.

Pierwszy artysta, którego koncert widziała w Bostonie na żywo, to Bobby McFerrin solo. „Byłam pod wielkim wrażeniem tego koncertu i formy przekazu”.

Natomiast, pierwszym jej występem własnym w Stanach był recital w Berklee College of Music, który zagrała w ramach obowiązkowych zajęć. Auguścik, wspólnie z afrykańskim gitarzystą, austriackim perkusistą, kontrabasistą z Izraela i Amerykaninem na keyboardzie, zaśpiewała „Dwa serduszka, cztery oczy”. „To była moja pierwsza próba zmierzenia polskiej muzyki ludowej z publicznością, która kompletnie jej nie znała. Fascynujące doświadczenie”.

Dyplom ukończenia uczelni z wyróżnieniem otrzymała po czterech latach, w 1992, z rąk Phila Collinsa i Alla Jarreau.

„Było nas sześciuset absolwentów. Każdy po kolei podchodził, odbierał gratulacje i dyplom, pozwał do wspólnego zdjęcia”. Auguścik postanowiła wyłamać się z tej skostniałej formuły. „Zatrzymałam się przy Alu Jarreau i powiedziałam: 'Dziękuję ci. Byłeś moją największą inspiracją i odmieniłeś moje śpiewanie’. Zachował się tak, jakbym przerwała mu drzemkę, wyraźnie rozbudził się. Później, wszyscy w szkole dopytywali: 'Co on ci takiego powiedział?’. A on nic mi nie powiedział, był chyba zbyt zaskoczony”.

Występowała w USA początkowo z Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak, którzy wówczas już od kilkunastu lat mieszkali i robili karierę w Nowym Jorku.

W kolejnych latach śpiewała z takimi muzykami, jak Jim Hall, Michael Brecker i Randy Brecker, John Medeski, Patricia Barber, John McLean, Terry Callier, Ernie Adams, Kurt Rosenwinkel, Paul Wertico, Robert Irving III, Patricia Barbier, czy Paulinho Garcia.

Od 1994 zamieszkała na stałe w Chicago.

Brała udział w wielu festiwalach w USA i na świecie, m.in. Chicago Jazz Festival, Chicago World Music Festival, Fujitsu Concord Jazz Festival, Ellite Jazz Festival.

„DON’T LET ME GO” 1996

Na drugi album autorski artystki trzeba było czekać aż do 1996, kiedy ukazała się płyta „Don’t Let Me Go”, wydana przez amerykańską wytwórnię GMA Records, z którą Grażyna Auguścik związała się na kolejne kilkanaście lat. Płyta została nagrana w międzynarodowym składzie, m.in. z Michałem Urbaniakiem na saksofonie sopranowym:

Grażyna Auguścik – vocal
John McLean, Jay Azolina – guitar
Paulinho Garcia – acoustic guitar
Ben Lewis, Susan Maskaleris, Bob Long – piano
Michał Urbaniak – soprano sax
Mieczysław Wolny – flute
Harrison Bankhead, Peter Huffaker, Fernando Huergo – bass
Peter Huffaker – electric bass
Alejo Poveda, Gregory Heiner, Hector Garcia – percussion
Ernie Adams, Karl Latham – drums
„Dreambird” feat. Michał Urbaniak, from „Don’t Let Me Go” 1996

„Rosemary’s Baby” from „Don’t Let Me Go” 1996

„Loving Hearts (Dwa serduszka, cztery oczy)” from „Don’t Let Me Go” 1996

„Lullaby for My Mother” from „Don’t Let Me Go” 1996

https://www.youtube.com/watch?v=STeAodmoeLQ

AUGUŚCIK & DUDZIAK

„KOLĘDY” 1996

W tym samym, 1996, ukazał się album Grażyny Auguścik i Urszuli Dudziak – „Kolędy”, nagrany w Avatar Studio w Nowym Jorku. Dwie gwiazdy światowego formatu, w rewelacyjnym kolędowym duecie, zaśpiewały najpiękniejsze polskie kolędy w jazzowych aranżacjach, z towarzyszeniem kontrabasu, gitary i perkusjonaliów.

„W polskiej muzyce, począwszy od ludowej czy klasycznej, dominują minorowe nastroje. Siłą rzeczy, słychać je też u mnie” – wyjaśnia artystka. Na albumie wystąpili:
Grażyna Auguścik, Urszula Dudziak – vocal
Marek Dykta – guitar
Boris Kozlov – bass
Yusuke Yamamoto – percussion
„Cicha noc” from „Kolędy” 1996

„Mizerna, cicha” from „Kolędy” 1996

„Wśród nocnej ciszy” from „Kolędy” 1996

„TO i HOLA” 1998

Grażyna Auguścik powróciła do współpracy z Urszulą Dudziak dwa lata później, w 1998.

20 maja 1998 obie artystki nagrały w studiu Radia Szczecin piękny album „To i hola”. Płyta ukazała się jednak dopiero w 2000.

Znalazło się tam siedem utworów Tadeusza Sygietyńskigo – „Oberek”, „Cyt, cyt”, „To i hola”, „Dwa serduszka, cztery oczy”, „Kukułeczka kuka”, „W olszynie” oraz „Kądziołeczka”, a także „U prząśniczki” Stanisława Moniuszki, „Preludium C-moll” i „Mazurek F-dur” Chopina, oraz jedna kompozycja obu wokalistek – „Wierzba”. Wystąpili:
Grażyna Auguścik, Urszula Dudziak – vocal, backing vocals
Wojtek Góral – soprano sax, tenor sax
Ulf Bandgren – guitar
Peter Burman – keyboards
Anders Jormin – bass guitar
Stefan Pettersson – percussion
Terje Sundby – drums
„To i hola”

https://www.youtube.com/watch?v=0J7FOHw3kPc

„Dwa serduszka, cztery oczy”

https://www.youtube.com/watch?v=LeyP5tlIRsY

„U prząśniczki”

„To i hola” – Full Album 2000

AUGUŚCIK & HOŁOWNIA

Album „Pastels” z 1998 został nagrany przez Grażynę Auguścik w duecie z wybitnym pianistą i aranżerem jazzowym, Bogdanem Hołownią. Płyta uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych w USA jazzowych płyt roku 1997. Album zawierał standardy jazzowe:
„Caravan”

„He Was too Good to Me”

czy „Love for Sale”

ale także polski akcent – piosenkę ludową „Little Bird”, czyli „Ej, przeleciał ptaszek”

AUGUŚCIK & GARCIA

Rok 2000 przyniósł pierwszą z serii pięciu albumów Grażyny Auguścik z jednym z najwybitniejszych wykonawców muzyki brazylijskiej, gitarzystą, wokalistą i perkusjonistą, Paulinho Garcią – „Fragile”

Następne płyty tego niezwykłego duetu, współpracującego ze sobą już ponad 20 lat. to:
„Andança” z 2008

„Spoza nas” z 2008

„The Beatles Nova” z 2011

„Bossa e outras Novas” z 2019

„RIVER” 2001

Kolejną płytę autorską Grażyny Auguścik, „River” z 2001, współtworzyli:
Grażyna Auguścik – vocal
David Onderdonk – acoustic guitar, electric guitar, slide guitar
John McLean – electric guitar, acoustic guitar
Enrique Granados Alonso – acoustic guitar, voice
Stefan Petteresson – keyboards, bass, drums loops
Jarosław Bester – accordion
Eric Hochberg – bass
Ruben Alvarez – percussion
Ernie Adams – drums
Terry Callier – vocal (on „If I Ever Dream Again”)
„River” 2001

„If I Ever Dream Again” from „River” 2001

„Elegia” from „River” 2001

KONCERT CHOPINOWSKI w CHICAGO 2010

Koncert Grażyny Auguścik z muzyką Chopina, który odbył się w 2010 w Millennium Park w Chicago, zgromadził 10-tysięczną widownię, i uznany został przez „Chicago Tribune” za jeden z najlepszych koncertów ostatnich trzydziestu lat.

Paweł Brodowski skomentował w „Jazz Forum”: „Słynny amerykański krytyk, Howard Reich, napisał dla „Chicago Tribune” artykuł, w którym podał zestawienie 10 najlepszych koncertów, jakie widział na przestrzeni ostatnich trzech dziesięcioleci. Tę listę w układzie chronologicznym tworzyły następujące koncerty: Oscar Brown Jr. 1983, Ella Fitzgerald 1991, Miles Davis 1991 (przedostatni koncert Davisa przed śmiercią), Wynton Marsalis Septet 1994, Frank Sinatra 1994, Marcus Roberts 1995, Tropicana Orchestra 1998, Danilo Perez 2005, Igor Butman 2005, Grażyna Auguścik 2010.

W uzasadnieniu Reich napisał: „Koncert Auguścik miał miejsce 25 lipca 2010, w Pritzker Pavilion w Millennium Park w Chicago. Rocznica 200. urodzin Fryderyka Chopina była obchodzona na całym świecie, ale rzadko w sposób tak oryginalny, i z takim ogniem. Urodzona w Polsce, a mieszkająca w Chicago wokalistka, wystąpiła z międzynarodową grupą instrumentalistów. Przedstawiła swoje własne wyobrażenia o Chopinowskich preludiach, etiudach i nokturnach, z pomocą kilku polskich wirtuozów i ich chicagowskich odpowiedników. W centrum całego brzmienia jest przede wszystkim jej zwiewny głos. Płynność fraz i lekkość tonu sprawiły, że Auguścik jest jedną z najbardziej podziwianych w Chicago wokalistek. Polskie korzenie, uwidoczniające się w liryzmie jej muzyki, nadały jej indywidualny rys”.

Koncert Grażyny Auguścik był największym, jaki kiedykolwiek dała ona w USA, od czasu przyjazdu do Stanów w 1988. Była to kulminacja jej kariery. Wydarzenie to było anonsowane obszernymi artykułami przez najważniejsze dzienniki amerykańskie.

Neil Tesser w „The New York Times” informował, że „program koncertu złożony będzie wyłącznie z utworów Chopina w zaskakujących aranżacjach, bez fortepianu, czyli instrumentu, na który kompozytor pisał prawie wyłącznie, w niezwykłej obsadzie instrumentalnej, z amerykańską wokalistką jazzową, polskim akordeonistą (Jarek Bester), międzynarodowym chórem puzonów, śpiewającym gitarzystą (Paulinho Garcia), harmonijką ustną (Howard Levy) i arabską lutnią oud (Ronnie Mallery). Aranżacje mieszczą się w szeroko pojmowanej formule hybrydy klasyki i jazzu. Ale, gdyby już sama instrumentacja była nie dość radykalna, to Grażyna Auguścik wykorzystuje w sposób obrazoburczy barwy, dostępne dla jazzowych wokalistów i instrumentalistów. Utwory Chopina pozostają rozpoznawalne, ale często służą, jako odskocznia do innych muzycznych interakcji”.

Na koncercie w Chicago wystąpiło w odrębnym secie trio Andrzeja Jagodzińskiego, który opracował większość aranżacji dla naszej wokalistki.

Występ Grażyny Auguścik odebrany został jako jeden z najlepszych i najważniejszych w Chicago w ostatnich latach” (jazzforum.com.pl).

7 maja 2011 w konsulacie Polskim w Chicago odbyła się uroczystość przyznania Grażynie Auguścik tytułu Wybitnego Polaka Roku 2011, organizowanego przez Fundację „Teraz Polska”.

Grażyna Auguścik Chopin World Sound – „Prelude in E minor op. 28 no 4”, Live 2011
Grażyna Auguścik – vocal
Jarosław Bester – accordion
Matt Ulery – bass
Chicago International Trombone Ensemble: Arkadiusz Górecki, Zsolt Szabo, David Hagee, Christopher Davis

„THE BEATLES NOVA” 2011

Niebywale ciekawym wydawnictwem był album „The Beatles Nova” z 2011, nagrany m.in. z Paulinho Garcią. Płyta zawierała największe hity Beatlesów, zaaranżowane w stylu Latin jazz. Wystąpili:
Grażyna Auguścik – vocal
Paulinho Garcia – guitar, percussion, vocal
Steve Eisen – flute, sax
Brett Benteler – bass
Heitor Garcia – percussion
„When I’m Sixty Four”

„Norwegian Wood”

„Hey, Jude”

„A Hard Day’s Night”

„MAN BEHIND the SUN” 2012

„Man Behind the Sun” to płyta z autorskimi interpretacjami Grażyny Auguścik utworów brytyjskiego wokalisty, gitarzysty, kompozytora i tekściarza, Nicka Drake’a, zmarłego w 1974, po przedawkowaniu leku antydepresyjnego. Drake miał wtedy zaledwie 26 lat.

„Jego muzyka zachwyciła mnie dosłownie od pierwszego momentu. Ma w sobie wielką tajemnicę, czyli coś, czego szukam w muzyce od zawsze” – wyznała wokalistka.
Grażyna Auguścik – vocal
Rob Clearfield – electric piano
Matt Ulery – electric bass, bass
Jon Deitemyer – drums
Guests:
John McLean – guitar
Brian Wilke – pedal steel guitar, acoustic guitar
James Davis – trumpet
Chihsuan Yang – violin
Anthony Gravino – bass, piano, tambourine
„Man Behind the Sun” – Full Album 2012

https://www.youtube.com/watch?v=n4j89wyEwQY

AUGUŚCIK & JAGODZIŃSKI – „SZEPTEM” 2016

Jeden z najnowszych, album „Szeptem” z 2016, został nagrany z wybitnymi muzykami jazzowymi, tworzącymi trio Andrzeja Jagodzińskiego:
Grażyna Auguścik – vocal
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Czesław Bartkowski – drums.

„Album łączy różne przeciwności – tematy sprzed kilkudziesięciu lat i nowe do nich podejście, jazz i piosenkę. Jest intymny, a zarazem prawdziwie jazzowy, łączy pierwiastek męski i żeński, Yin i Yang. Jest poetycki, nie tylko w warstwie słownej, ale też, równie mistrzowskiej, muzycznej.

Trio Andrzeja Jagodzińskiego, jak zwykle z Czesławem Bartkowskim na perkusji i Adamem Cegielskim na kontrabasie, nie tylko znakomicie akompaniuje Grażynie Auguścik, ale też kreuje te tematy jak samodzielny zespół muzyczny, z improwizowanymi wstępami, jazzowymi i nowoczesnymi improwizacjami.

Auguścik właściwie ogranicza się do śpiewania głównych melodii (improwizuje tylko raz, w piosence „Jesienny pan”), ale co to jest za śpiewanie! Nieskazitelnie pod każdym względem. W jej głosie, nagranym bardzo blisko, słychać wszelkie, jakże piękne niuanse. Okazała się tu idealnym wykonawcą – w każdym utworze śpiewa swobodnie, a zarazem doskonale trzyma się pulsu, czasu i harmonii. Tak jest na całej płycie, a miejscami ten efekt staje się niezwykle ciekawym, wiodącym pomysłem aranżacyjnym. Szczególnie słychać to w tytułowej piosence, z solowym akompaniamentem fortepianu.

Zaskakujące zmiany tonacji, reharmonizacja, śmiałe pomysły rytmiczne, ale też spokój, tworzenie nastroju pauzami i niezwykle delikatną perkusją, jazzowe walczyki na zmianę z przebiegami hard-bopowymi – to wszystko jest tu obecne.

Najbardziej zadziwia opracowanie ostatniej piosenki, z kwartową harmonią i konsekwentną, jakby niezależną od partii wokalnej, warstwą całego tria.

Warto wymienić wszystkich kompozytorów, bo tutaj prawie każdy reprezentowany jest jednym utworem – Lucjan Kaszycki, Zbigniew Karepta, Jerzy Wasowski, Roman Orłow, Andrzej Zarycki, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Jerzy Abratowski, Mateusz Święcicki.

W pogoni za nowościami, łatwo zapominamy o dawnych twórcach, a tymczasem można teraz zachwycać się dawnymi piosenkami, które w rękach mistrzów stały się jazzowymi standardami. Ale też zarówno kompozycje, jak i znakomite teksty – to klasyka polskiej piosenki. I nikt ich wcześniej tak nie wykonywał” (Ryszard Borowski).

„Szeptem” – Album Teaser 2016

Grażyna Auguścik & Jagodziński Trio – „Zakochani są wśród nas”, Official Video 2016

„TRIBUTE to KOMEDA” 2016

Projekt „Tribute to Komeda” z 2016 ponownie obejmował czołówkę polskiego jazzu, oczywiście, z triem Andrzeja Jagodzińskiego:
Grażyna Auguścik, Agnieszka Wilczyńska – vocal
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Czesław Bartkowski – drums
Guests:
Henryk Miśkiewicz – sax
Robert Majewski – trumpet, flugelhorn
Sinfonia Viva conducted by Tomasz Radziwonowicz
W programie znalazły się utwory Krzysztofa Komedy, w aranżacji Andrzeja Jagodzińskiego:
Grażyna Auguścik – „Bossa nova” (Krzysztof Komeda), Official Video 2017

AUGUŚCIK & PULCYN

W 2017 Grażyna Auguścik wystąpiła w utworze „First Song (For Ruth)” na płycie Wojciecha Pulcyna „Tribute to Charlie Haden”.
Album był rejestracją koncertu, który odbył się w 2016, podczas Jazz Jamboree. Zagrali:
Grażyna Auguścik – vocal
Kuba Stankiewicz – piano
Mateusz Śliwa – tenor sax
Tomasz Dąbrowski – trumpet
Piotr Pulcyn – cello
Wojciech Pulcyn – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„First Song (For Ruth)” feat. Grażyna Auguścik, from „Tribute to Charlie Haden” 2017

25 maja 2017 Grażyna Auguścik wystąpiła w Poznaniu, na festiwalu Made in Chicago, wraz z Dee Alexander, amerykańską wokalistką jazzową, reprezentującą styl chicagowski.

„BOSSA e OUTRAS NOVAS” 2019

W lipcu i sierpniu 2019, w Suwałkach, Szczawnicy-Jaworkach, w Piwnicy pod Baranami w Krakowie oraz w Teatrze Atelier w Sopocie, odbyły się nastrojowe koncerty divy polskiego jazzu i jednego z najwybitniejszych wykonawców muzyki brazylijskiej, Paulinho Garcii, pod wspólnym tytułem „Bossa e outras Novas”.

Na koncerty złożyły się najpiękniejsze światowe bossa novy, w niezwykłych aranżacjach – na gitarę i dwa głosy.

Duet Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia to spotkanie dwóch bliskich sobie światów muzycznych. Bossa nova w ich wykonaniu to prawdziwy muzyczny brylant. Dzięki ponad dwudziestoletniej współpracy, udało im się wypracować wspólny, niezwykle oryginalny język muzyczny, którego nie można porównać z innymi tego typu duetami.

Najnowsza płyta Grażyny Auguścik i Paulinho Garcii to właśnie „Bossa e outras Novas” z 2019. Spis utworów:
1. A Felicidade – A.C. Jobim / Vinicius de Moraes
2. Aruanda – Geraldo Vandre / Carlos Lyra
3. Chovendona Roseira – A.C. Jobim
4. Correnteza – A.C. Jobim / Luiz Bonfa
5. Garotade Ipanema – A.C. Jobim / Norman Gimbel / Vinicius de Moraes
6. Chega de Saudade – A.C. Jobim / Vinicius de Moraes
7. O Pato – Jayme Silva & Neusa Teixeira
8. Sem Fantasia – Chico Buarque de Holanda
9. One Note Samba – A.C. Jobim / Herbie Mann / Newton Mendonca
10. Telefone – Roberto Menescal / Roberto Boscoli
„O Pato” from „Bossa e outras Novas”, Official Video 2019

AUGUŚCIK & BESTER QUARTET – „BAJGELMAN. GET to TANGO” 2020

29 sierpnia 2018 w Teatrze Nowym w Łodzi odbył się wyjątkowy koncert zespołu Bester Quartet – „Sygnowano Bajgelman – Get to Tango”, z jazzowymi wokalistami Grażyną Auguścik, Dorotą Miśkiewicz i Jorgosem Skoliasem. Wykonali jazzowe wersje przejmujących pieśni Dawida Bajgelmana – skrzypka, kompozytora i dyrygenta pochodzenia żydowskiego, który żył i tworzył w Łodzi, w okresie międzywojennym i w czasie wojny, w łódzkim getcie.

Projekt ten ukazał się w grudniu 2020 na płycie „Bajgelman. Get to Tango”, gdzie utwory z czasów międzywojnia przeplatają się z muzycznymi zapiskami z łódzkiego getta.

Historia Dawida Bajgelmana opowiedziana jest na płycie charakterystycznym brzmieniem Bester Quartet oraz polskich wokalistów jazzowych – Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.

Dawid Bajgelman, odczytany przez Bestera, to tanga, przywodzące skojarzenia z językiem Astora Piazzolli, jak w otwierającym album utworze „Der weg cum glik (Droga do szczęścia)”, czy, przeplatanej eterycznym motywem trąbki, interpretacji „Nit kajn rożinkes (Nie ma już rodzynek)”, oraz pełnym temperamentu „Grzechu”.

Dalej muzyka staje się bardziej otwarta, zapraszając do wspólnej improwizacji oraz dialogu głosów i instrumentów, z popisami wokalnymi Jorgosa Skoliasa i Doroty Miśkiewicz w „Ich ganwe in der nacht (Kradnę nocą)”, czy w utworze „Josl-ber (Patriota)”.

Napisana w getcie piosenka „Kinder jorn”, w interpretacji Grażyny Auguścik staje się subtelną balladą-perełką, z pięknymi partiami solowymi wiolonczeli i akordeonu.

Kołysanka „Mach cu di ejgelech (Oczęta swoje zmruż)” rozpisana została na trójkę wokalistów i trzy języki – jidysz, angielski i polski.

Wspólnym mianownikiem albumu jest tango – muzyczny język, zrodzony w ubogich dzielnicach Buenos Aires, powstały ze spotkania latynoskiego temperamentu z instrumentarium i bagażem doświadczeń emigrantów z Europy Środkowo-Wschodniej przełomu XIX i XX w.

DAWID BAJGELMAN to, urodzony w 1888, łódzki kompozytor, który specjalizował się w adaptowaniu żydowskiej tradycji muzycznej na potrzeby operetki i kabaretu.

W czasie wojny, w łódzkim getcie założył orkiestrę symfoniczną. Nie przestawał grać i komponować.

Nie przetrwał zagłady – zginął w obozie koncentracyjnym.

Na szczęście, żyje jego muzyka. Jarosław Bester, autor nowych aranżacji, nie tylko ją przypomniał, ale wydobył na światło dzienne jakość tych kompozycji, nie ustępujących w niczym twórczości Jerzego Petersburskiego czy Henryka Warsa.

Bester jest wirtuozem akordeonu oraz liderem Bester Quartet, zespołu znanego wcześniej, jako The Cracow Klezmer Band, z którym zjeździł cały świat.

Jarosław Bester współpracował także m.in. z Johnem Zornem i Tomaszem Stańko.

Do przygody z żydowskimi tangami Bester zaprosił nie tylko kolegów z zespołu, ale również wiolonczelistę Krzysztofa Lenczowskiego, trębacza Michała Bylicę, oraz trzy wybitne polskie głosy jazzowe – Grażynę Auguścik, Dorotę Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.

Muzyka żydowska to ogromny zbiór, w którym mieszczą się muzyka chasydzka, sefardyjska i mizrachi, muzyka wiejska i miejska, religijna i świecka, dawna i najnowsza, dziecięca wyliczanka i symfonia. Istotna część tego zbioru powstawała i rozbrzmiewała przez stulecia na ziemiach polskich. Nosili ją w sobie polscy Żydzi – kompozytorzy, poeci, kantorzy i piosenkarze. Zagłada odebrała im życie i głos.

Po latach nieobecności, muzyka żydowska wraca teraz do polskiej kultury.

Album „Bajgelman. Get to Tango” odsłania przed nami kolejny tomik z tej ciemnej sali biblioteki niepamięci.
„Klejner Wolkn”

„Der Weg Cum Glik”

„Grzech”

„Mach cu di ejgelech”

Grażyna Auguścik & Bester Quartet – „Grzech”, Live 2020
Grażyna Auguścik – vocal
Jarosław Bester – accordion
Dawid Lubowicz – violin
Krzysztof Lenczowski – cello
Michał Bylica – trumpet
Maciej Adamczak – bass
Ryszard Pałka – drums

Bester Quartet feat. Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias – „Mach cu di ejgelech”, Live 2020
Jarosław Bester – accordion
Michał Bylica – trumpet
Dawid Lubowicz – violin
Krzysztof Lenczowski – cello
Maciej Adamczak – bass
Ryszard Pałka – percussion
Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias – vocal

DYSKOGRAFIA

Grażyna Auguścik nagrała kilkanaście autorskich albumów, w tym dwa z Urszulą Dudziak i pięć z Paulinho Garcią. Każda z jej płyt jest wydarzeniem artystycznym.

„Moje płyty nie powstają przypadkowo, z potrzeby chwili czy rynku. Każda jest inna, stanowi kawałek historii mojego życia. Najbardziej przełomową dla mnie była „River” z 2001, a najlepiej sprzedającą się – „Past Forward” z 2003, z muzyką ludową. Na pewno chciałabym, by ktoś na nowo odkrył „The Light” z 2005, którą nagrałam ze Stefanem Petterssonem, wspaniałym aranżerem, kompozytorem i inżynierem dźwięku, mieszkającym w Szwecji” – mówi artystka (kultura.onet.pl).

1988: Sunrise Sunset
1996: Kolędy polskie – Urszula Dudziak & Grażyna Auguścik
1996: Don’t Let Me Go
1998: Pastels – Grażyna Auguścik & Bogdan Hołownia
2000: Fragile – Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia
2000: To i hola – Urszula Dudziak & Grażyna Auguścik
2000: Ascension Dimension, Vol. 2
2001: River
2001: Bossa House n Breaks
2001: First Flight
2001: Space Lab Yellow: Phase 1
2002: Bali Bar Episode 2
2003: Past Forward
2003: Amsterdam Nights. A Collection of Dutch Club Grooves
2005: Enigma Device
2005: The Light
2005: Lulajże / The Lullaby for Jesus
2007: Live Sounds
2007: BEe. Augusta & Kinior – Grażyna Auguscik & Włodzimierz Kiniorski
2008: Andança – Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia
2008: Spoza nas – Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia
2011: Personal Selection
2011: The Beatles Nova – Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia
2012: Man Behind the Sun. Songs of Nick Drake
2012: Fromm – The Intuition Orchestra feat. Grażyna Auguścik & Zdzisław Piernik
2014: Orchestar. Inspired by Lutosławski
2016: Tribute to Komeda
2016: Szeptem – Grażyna Auguścik & Jagodziński Trio
2019: Bossa e outras Novas – Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia
2020: Bajgelman. Get to Tango – Bester Quartet feat. Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias
Wybrane ALBUMY z udziałem GRAŻYNY AUGUŚCK
1985: Blues Forever – Leszek Winder
1986: Do Wenecji stąd dalej co dzień – Elżbieta Adamiak
1998: Women Who Swing Chicago
1998: Living These Times – Fernando Huergo
1999: The Sacred Spaces
1999: Primordial Passage
2000: The Surrender
2000: The City of Strangers
2000: Corners – Gephart Long Quartet
2001: Meeting Flap Nang-Pa
2003: Widow’s First Dawn – Rope
2003: Batizado – Scottinho
2003: Bereshit – The Cracow Klezmer Band
2004: Hotboxing Nicorette – Peabody & Sherman
2005: Sanatorium Under the Sign of the Hourglass – The Cracow Klezmer Band
2005: Welcom Everything Guitar Madness – John McLean
2006: Heresy, and then Nothing but Tears – Rope
2006: Mythologies – Patricia Barber
2008: Kolędy – Sienna Gospel Choir
2010: Komeda. Inspirations – Jan Bokszczanin
2017: Tribute to Charlie Haden – Wojciech Pulcyn.

WSPÓŁPRACA

Wśród swoich najważniejszych współpracowników, poza Paulinho Garcią, wymienia gitarzystę Johna McLeana („Muzyczny partner na całe życie, kreatywny i intrygujący. Z nikim nie mam takiej chemii, jak z nim. Zawsze mnie czymś zaskakuje”), Michaela Breckera („Występowanie z nim na jednej scenie było doświadczeniem magicznym”), i Jima Halla („To dla mnie ojciec wielu gitarzystów, wyjątkowy człowiek i wielki gentelman”) . Jak sama mówi, nigdy nie zabiega o współpracę z wielkimi. „Nie mam odwagi bezczelnie zaproponować: Czy mógłby pan nagrać coś ze mną? Chyba, że znamy się dłużej i mimochodem pojawia się temat wspólnego nagrania”.

Od kilku lat, trzon zespołu Grażyny Auguścik tworzą młodzi muzycy. „To wspaniali instrumentaliści, mający swoje własne kariery. Pięknie rozwinęli się od czasu, gdy ich poznałam w chwili, gdy pojawili się w mieście tuż po skończeniu uczelni muzycznych. Przed nimi wielka przyszłość”.

WŁASNA WYTWÓRNIA – GMA RECORD

Artystka jest założycielką niezależnej wytwórni płytowej GMA Record, w której wydała większość ze swoich płyt.

Założenie własnej wytwórni było, jak mówi, jedynym możliwym dla niej rozwiązaniem. „Dla mnie, osoby z Europy Wschodniej, szanse na podpisanie kontraktu płytowego były właściwie żadne. A ja nie chciałam nagrywać płyt, które leżałyby potem w szufladzie. Tym bardziej, że miałam pomysły na kolejne projekty.

Jestem twórcą niezależnym, spoza korporacji, więc wszystko sama kontroluję. Mogłabym wynająć ludzi, ale to przecież kosztuje. Nie jest lekko, gdyż płyty, zwłaszcza z tak niszową muzyką, jak jazz, dziś sprzedają się w minimalnych nakładach. Utrzymuję się więc głównie z koncertów” (kultura.onet.pl).

NAGRODY i WYRÓŻNIENIA

W latach 2002-2006 Grażyna Auguścik została uznana za najlepszą polską wokalistkę jazzową w ankiecie „Jazz Forum”.

We wrześniu 2011 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wręczył wokalistce doroczną nagrodę, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury polskiej.

W 2017 otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Również w 2017 wręczono jej Złotą Sowę Polonii, za twórczość muzyczną.

Posłuchajmy także:
Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia – „Summer Samba”, Live 2007
Grażyna Auguścik – vocal
Paulinho Garcia – guitar, vocal
Andrzej Jagodziński – piano
Matt Ulery – bass
Heitor Garcia – percussion
Czesław Bartkowski – drums
Polish Radio Orchestra conducted by Andrzej Jagodziński

Grażyna Auguścik & Jarosław Bester Quartet – Live 2013

https://www.youtube.com/watch?v=5DC9BMG8q5A

Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia – Live @ Hałda Jazz Festival, Bogatynia, Full Concert 2017

Grażyna Auguścik – „Samba przed rozstaniem”, Live in Opole 2018

Grażyna Auguścik – Live @ Millennium Stage, Full Concert 2019

Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia – „O Pato”, Official Video 2019

Grażyna Auguścik & Bester Quartet – „Grzech”, Live 2020
Grażyna Auguścik – vocal
Jarosław Bester – accordion
Dawid Lubowicz – violin
Krzysztof Lenczowski – cello
Michał Bylica – trumpet
Maciej Adamczak – bass
Ryszard Pałka – drums

Grażyna Auguścik & Bester Quartet – „Past Forward”, Live @ DK Stare Babice 2021
Grażyna Auguścik – vocal
Andrzej Jagodziński – piano
Bester Quartet:
Jarosław Bester – accordion
Dawid Lubowicz- violin
Maciej Adamczak – bass
Ryszard Pałka – drums, percussion

Grażyna Auguścik Group – Live @ Chopin in The City, Chicago, Full Concert 2021 (from 3:20 min)
Grażyna Auguścik – vocal
John Kregor – guitar
Paul Bedal – piano
Matt Ulery – bass
Jon Deitemyer – drums

JUBILATCE ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. 2018 Opole (YouTube) / 1979 Debiut w Opolu (YouTube) / (Magda Marczewska) / (Krystyna Andryszkiewicz) / (last.fm) / 2019 Grażyna Auguścik i Paulinho Garcia