Henryk Miśkiewicz


Oprac. Radosław Czapski, tekst na podst. Wikipedia.org, culture.pl.
Fot. Andrzej Rumianowski, Studio Grantor, discogs.com, dorotamiskiewicz.com, mojaolesnica.pl


„Polskie drogi” feat. Henryk Miśkiewicz (sax)

Henryk Miśkiewicz
Fot. Andrzej Rumianowski

Henryk Miśkiewicz 2014 Manufaktura Łódź
Fot. Studio Grantor

1973 Jazz Carriers: Zbigniew Jaremko – sax, Henryk Miśkiewicz – sax, Paweł Perliński – piano, Marian Komar – bass, Zbigniew Kitliński – drums
Fot. discogs.com

1980 Album Sun Ship „Follow Us”: Władysław Sendecki – piano, Henryk Miśkiewicz -sax, Zbigniew Jaremko – sax, Witold Szczurek – bass, Marek Stach – drums

Klan Miśkiewiczów:
Henryk
(ojciec) saksofonista,
Michał
(syn) perkusista,
Dorota
(córka) wokalistka.
Fot. dorotamiskiewicz.com

Dorota Miśkiewicz i Henryk Miśkiewicz
Fot. mojaolesnica.pl

Henryk Miśkiewicz
(ur. 2 czerwca 1951 w Żaganiu)

Polski saksofonista i klarnecista. Muzyk wszechstronny związany z polskim jazzem. Czterokrotny laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka. Członek Akademii Fonograficznej.

Henryk Miśkiewicz od lat zajmuje ważną pozycję w jazzie. Należy do trójki najwybitniejszych naszych saksofonistów, obok Zbigniewa Namysłowskiego i Tomasza Szukalskiego, i jest też artystą klasy europejskiej”, powiedział Paweł Brodowski, redaktor naczelny magazynu 'Jazz Forum’ podczas koncertu jubileuszowego z okazji 60. urodzin Henryka Miśkiewicza w Teatrze Polonia. „Jego grę charakteryzuje piękny ton i wspaniała technika” – dodał.

Jak zauważył Brodowski, Henryk Miśkiewicz stoi też na czele pięknego klanu muzycznego: syn Michał jest perkusistą, a córka Dorota wokalistką. Żona Grażyna, również wykształcona muzycznie, jest menedżerem i animatorem kultury.

„Nigdy nie przymuszaliśmy dzieci do muzyki, ale tak się stało, że interesowały się nią od małego. I to jest chyba jedna z większych zdobyczy w mojej karierze: moja muzyczna rodzina” – powiedział Henryk Miśkiewicz.

Muzyk, pytany o najważniejsze spotkania muzyczne, powiedział:

„Zaliczam do nich występ na Jazz Jamboree z amerykańskim saksofonistą Joe Lovano, grę z Orkiestrą Paula Kuhna, z Patem Methenym w projekcie Anny Marii Jopek, projekt z Davidem Murrayem oraz koncerty i nagrania z czołówką polskich muzyków jazzowych, wśród których szczególnie ceni współpracę z Janem Ptaszynem Wróblewskim„.

Henryk Miśkiewicz kształcił się w klasie klarnetu w Liceum Muzycznym we Wrocławiu (1970) i potem w Akademii Muzycznej w Warszawie (1974) w klasie klarnetu Ludwika Kurkiewicza. Jako kompozytor zadebiutował w wieku czternastu lat na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu, gdzie zdobył wyróżnienie. Jako aranżer został zauważony przy okazji współpracy z Orkiestrą Polskiego Radia i TVP pod dyrekcją Andrzeja Trzaskowskiego.

Karierę jazzową rozpoczynał od współpracy z zespołem Jazz Cariers i Studiem Jazzowym Jana Ptaszyna Wróblewskiego Był związany z wybitnymi polskimi muzykami jazzowymi m.in. Ewą Bem, Andrzejem Jagodzińskim, Jarosławem Śmietaną, Wojciechem Karolakiem. Grał na wielu festiwalach w kraju i zagranicą m.in. Pori Jazz Festiwal, Umbria Jazz Festiwal, Jazz Jamboree, JVC Jazz Festival.

Współzałożyciel dixielandowego Young Jazz Band, z którym występuje w 1967 na festiwalu Jazz nad Odrą. Grał z Big Band „Stodoła”, Jazz Carriers i z Sun Ship do jego rozwiązania w 1981. Jako alcista występował z Jarosławem Śmietaną, Henrykiem Majewskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Kubą Stankiewiczem i innymi.

W 1994 założył własny kwartet z pianistą Andrzejem Jagodzińskim, synem Michałem na perkusji oraz basistą Zbigniewem Wegehauptem. Występował też z rodziną – żoną Grażyną, córką Dorotą jako wokalistką i synem Michałem na perkusji.

Był zaproszony przez Kancelarię Prezydenta RP do występu przed prezydentem Billem Clintonem, a przez zespół Skaldowie do występu w Carnegie Hall. Jan Ptaszyn Wróblewski specjalnie dla niego skomponował koncert na saksofon improwizujący i orkiestrę symfoniczną „Altissimonica”. Program ten doczekał się swego wydania płytowego, którego premiera odbyła się na JVC Jazz Festival w Warszawie.

Charakterystyczne brzmienie saksofonu Henryka Miśkiewicza można usłyszeć na wielu płytach muzyki rozrywkowej, filmowej i jazzowej. Nagrał kilka autorskich płyt: „More Love”, „Kakaruka”, „Remembrances”, „Lyrics”, „Full Drive”, „Alltissimonica”, „Uniesienie” – wszystkie nominowane do nagrody Fryderyka. W 2001 roku otrzymał tę statuetkę za płytę „Lyrics”, w 2004 – jako jazzowy muzyk roku, a w 2013 jako artysta roku. Został też uhonorowany Grand Prix Jazz „Melomani 2004” za całokształt pracy artystycznej. Jest też wielokrotnym zwycięzcą ankiety Jazz Top miesięcznika „Jazz Forum” jako najlepszy saksofonista altowy.