gru 7 2024
Jacek Pelc
Oprac. Radosław Czapski, Fot. Andrzej Rumianowski. Tekst zaczerpnięty z Wikipedia.org
Jacek Pelc (ur. 12 grudnia 1959 w Bydgoszczy) – polski muzyk jazzowy
12 grudnia 2024., swoje 65 urodziny świętuje czołowy polski perkusista, jeden z najbardziej twórczych polskich muzyków jazzowych, współtwórca „A Story of Polish Jazz”
Syn Zdzisława i Barbary. Ukończył klasę perkusji Państwowego Liceum Muzycznego w Bydgoszczy (1978), gdzie jego pedagogiem był Mirosław Żyta oraz Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach (1982). Grał już jako student w zespole „Extra Ball” Jarosława Śmietany, uczestniczył w trasach koncertowych, także za granicą. Na festiwalu Opole-81 grał w orkiestrze Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Spyrki. Wchodził w skład Big Bandu Katowice, towarzysząc Andrzejowi Rosiewiczowi. Przez szereg lat ściśle współpracował z Jarosławem Śmietaną.
Na początku lat 90. zamieszkał w Bydgoszczy, gdzie założył własny zespół „City Jazz Trio”. Razem z bydgoskimi muzykami: Krzysztofem Herdzinem (piano) i Grzegorzem Nadolnym (bas) dokonywał archiwalnych nagrań dla radiowej „Trójki”, wydał płytę „Jacek Pelc City Jazz”, uczestniczył w koncertach i festiwalach w Polsce i Niemczech. Zaczął coraz więcej komponować i aranżować. Zajmował się także publicystyką muzyczną, a w komercyjnych bydgoskich rozgłośniach radiowych prowadził cotygodniowe audycje o jazzie. Pod koniec lat 90. jego partnerem na estradzie koncertowej został bydgoski gitarzysta, kompozytor i pedagog – Piotr Olszewski.
Jest jednym z najbardziej twórczych polskich jazzmanów. Współpracował m.in. z: Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem Namysłowskim, Milanem Svobodą, Janem Ptaszynem Wróblewskim. Nagrał wiele płyt, w tym kilka autorskich. Znany jest jako aranżer i kompozytor. W 2022 opublikował książkę „Jazz w Oparach PRL z Jarkiem Śmietaną w Trasie” (JPB 01; ISBN 978-83-67625-00-5)
1978–1982 – liczne koncerty estradowe, festiwalowe, klubowe i częste nagrania radiowe z akademickim Big-bandem (m.in. dłuższa współpraca z Andrzejem Rosiewiczem), koncerty klubowe ze Stanisławem Sojką, oraz z Kwintetem Jerzego Główczewskiego (pierwsze nagranie archiwalne dla Programu III Polskiego Radia z koncertu w klubie Pod Jaszczurami – Kraków), wreszcie angaż na stanowisko perkusisty u Jarka Śmietany w grupie Extra Ball – początek intensywnej pracy w trasach koncertowych i udział w nagraniu płyty „Mosquito” z gościnnym udziałem Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego.
1983–1985 – w ramach działalności grupy Extra Ball współpraca z Andrzejem Zauchą (obejmująca też archiwalne nagrania radiowe), udział w polskich i europejskich festiwalach jazzowych (Jazz Nad Odra, Jazz Jamboree, North Sea Jazz Festival, Umbria Jazz, Jazz Ost/West i inne.). Występy z formacjami Jarka Śmietany (m.in. Symphonic Sound Orchestra) i plejadą polskich i zagranicznych artystów jazzowych Z. Namysłowski, H. Majewski. H. Miśkiewicz, T. Szukalski, Freddie Hubbard i inni). Nagrania płytowe (patrz: dyskografia). Skromny debiut kompozytorski – utwór „Scandinavian Song” znalazł się na płycie J. Śmietana „From One to Four”.
Wrzesień 1985 – sierpień 1986 – rok intensywnej współpracy z grupą Namysłowski / Śmietana Band na estradach polskich i w kilkunastu krajach Europy (liczne trasy koncertowe, festiwalowe, nagrania dla radiowej Trójki). Koncerty i nagranie płyty dla wytwórni Supraphon z formacją Czech – Polish Leaders Big Band pod dyrekcją Milana Svobody.
1986–1991 współpraca z formacjami: Sounds, Polish Jazz Stars Jarka Śmietany, koncerty klubowe i festiwalowe w Polsce, Niemczech, Holandii, Turcji, Indiach, Francji (z udziałem m.in. Anny Jurksztowicz, Krzesimira Dębskiego, Andrzeja Jagodzińskiego, Piotra Barona, Janusza Szprota). Ponadto w latach 1982–1990 regularny udział w roli wykładowcy w warsztatach muzycznych w Chodzieży, Margoninie, Puławach, Brzozowie, Bilkent University w Ankarze (Turcja).
1992–1995 – koncerty, nagrania radiowe i płytowe z własną formacją City Jazz Trio z udziałem Krzysztofa Herdzina – p i Grzegorza Nadolnego – b, współpraca z kwartetem Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
1995–1999 – współpraca z muzykami niemieckimi, czeskimi i słowackimi w formacjach własnych i gościnnie (zespoły J. Pelc International Jazz Quintet, Adderley Memorial Band, Dirk Engelhardt East to West i inne), nagrania płytowe (patrz dyskografia), występy klubowe i na festiwalach (Niemcy, Czechy, Polska, Słowacja). Gościnne występy z legendarnym czeskim bigbandem Gustav Brom Orchestra (Gustav Brom) (m.in. praska Lucerna). Współpraca redaktorska z magazynem Jazz Forum (recenzje płytowe, felietony).
1999–2003 – założenie własnej formacji Electric Trio z udziałem gitarzysty Piotra Olszewskiego oraz basisty Grzegorza Nadolnego, koncerty i nagrania płytowe (Electric Trio, Unia, GuDrumBa). Częste występy w klubie i kwartecie Janusza Muniaka w Krakowie. Równolegle 2001 – 2008 początek regularnej współpracy artystycznej z formacjami Leszka Kułakowskiego (od tria do orkiestry symfonicznej). Koncerty i festiwale z udziałem artystów (m.in. Eddie Henderson’a tp., Ed Schuller’a b., Brad Terry’ego kl., klasyczna wokalistka Olga Szwajgier), nagrania płytowe (patrz dyskografia).
2005–2008 – nagrana we własnym studio (BUMS) tytułowa kompozycja z płyty GuDrumBa znalazła się na dwupłytowej składance The Best of Polish Jazz 2005 oraz trafiła w formie zapisu nutowego na łamy książki European Real Book wydanej rok później w USA przez wydawnictwo Sher Music Co. i dystrybuowanej globalnie. Kompozycja Hurly Burly została zarejestrowana na płycie pt. Out Point Lutra Lutra nagranej i wydanej w Niemczech. W międzyczasie ukazała się płyta Jarka Śmietany „Story of Polish Jazz” z tytułowym hitem, którego tekst napisał Pelc wspólnie ze Śmietaną. Kontynuacja działalności Electric Trio i tworzenie okazjonalnych formacji z gościnnym udziałem Z. Namysłowskiego, J. Śmietany, oraz innych wybitnych artystów polskiej sceny jazzowej. Coroczny udział od 1997 w roli wykładowcy klasy perkusji w Warsztatach Gitarowych w Gdyni oraz koncerty z udziałem m.in. Krzysztofa Ścierańskiego, Marka Napiórkowskiego i Doroty Miśkiewicz. Współpraca redaktorska z magazynem Gitara i Bas + Bębny, a od 2006 przyjęcie stanowiska i obowiązków redaktora naczelnego czasopisma TopDrummer (w tej roli udział m.in. w muzycznych targach NAMM w USA 2007 i 2009, Musikmesse we Frankfurcie 2006 – 7 – 8 – 9, Music Media w Krakowie 2006, 2007, 2008).
2008 – założenie mini formacji GuDrumBa Duet z udziałem perkusisty Marcina Jahra – oferty artystycznej skierowanej do rynku i audytorium perkusyjnego (koncerty na festiwalach: Bydgoskie Drums Fuzje 2008 i Krakowski Festiwal Perkusyjny „Źródła i Inspiracje” 2009). Koncerty z Justyną Bacz promujące płytę „Brassens Mon Amour”.
2009 – udział w roli solisty w Festiwalu Prapremier w zespole Leszek Kułakowski Ensemble Piccolo i NOSPR (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia) w Katowicach – zarejestrowany przez Polskie Radio. Sesja płytowa z muzyką J.S Bacha w trio z gitarzystą Piotrem Olszewskim.
Jacek Pelc wziął udział w nagraniu płyty jazzrockowej „Mosquito” z 1981, na której wystąpili:
Jarosław Śmietana – acoustic guitar, electric guitar
Wojciech Groborz, Robert Obcowski – piano
Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax
Adam Kawończyk – trumpet
Antoni Dębski – bass
Jan Budziaszek – percussion
Jacek Pelc – drums, percussion, marimba
Czesław Mały Bartkowski – drums:
Full Album
Kolejną płytą, nagraną przez Jacka Pelca z formacją Extra Ball, był album jazzrockowo-bluesowy „Akumula-Torres” z 1983, na której wystąpiło dwóch perkusjonistów – Jacek Pelc i Jose Torres:
Jarosław Śmietana – acoustic guitar, electric guitar
Henryk Miśkiewicz – alto sax
Adam Kawończyk – cornet
Jerzy Bartz – congas
Antoni Dębski – bass
Jacek Pelc, Jose Torres – percussion:
Full Album
Kolejna współpraca płytowa Jacka Pelca z Jarkiem Śmietaną przypadła na 1999, kiedy to perkusista pojawił się na albumie „Extra Cream”. Jacek Pelc zagrał w utworze „Georgia on My Mind”, nagranym jeszcze w 1991, gdzie w roli wokalisty wystąpił Andrzej Zaucha
„A Story of Polish Jazz” otwiera tytułowy utwór, w którym dwóch raperów, Guzik i Bzyk, przedstawia „kieszonkową historię polskiego jazzu”. Pomiędzy wersami, charakteryzującymi przedstawicieli starszej i średniej generacji, pada tam prawie 80 nazwisk muzyków i zasłużonych dla jazzu działaczy, oraz pojawiają się krótkie solówki wielu wybitnych postaci polskiej sceny jazzowej.
„A Story of Polish Jazz”
„A Story of Polish Jazz” Official Video, reż. Yach Paszkiewicz
„After Action” – Side A
pianista Wojtek Groborz, perkusista Jacek Pelc i basista Antoni Dębski:
https://www.youtube.com/watch?v=AiL5OWIpYc8
„Tribute to G.E.” from the album „Interjazz 5”
Jacek Pelc City Jazz Trio – „Scandinavian Song”, Live at Auditorium Novum, Bydgoszcz 2011
Krzysztof Herdzin – piano
Grzegorz Nadolny – bass
Jacek Pelc – drums
„Nasz marsz do Europy” from the album „Unia”
„I.C.E.” from the album „Unia”
GuDrumBa Duet Jacek Pelc & Marcin Jahr with Special Guest Pete Lockett – „Polish Sausage in Indian Sauce”, Live @ Festiwal Drums Fuzje 2009
„GuDrumBa” from the album „GuDrumBa”
Jacek Pelc City Jazz Trio – „One for Skip” from the album „GuDrumBa”, Live @ Auditorium Novum, Bydgoszcz 2011
Krzysztof Herdzin – piano
Grzegorz Nadolny – bass
Jacek Pelc – drums
GuDrumBa – „Top Drummer” Jacek Pelc, Live in Bydgoszcz 2010
JAG Trio – „Zabrońcie kwitnąć kwiatom” (Andrzej Zieliński). Opracowanie – Jacek Pelc – Live @ „Artyści Przeciw Nienawiści”. MCK Bydgoszcz 2019
Adam Lemańczyk – keyboards
Grzegorz Nadolny – bass guitar
Jacek Pelc – drums
Jacek Pelc International Edition Quartet feat. David Friedman, Live in Bydgoszcz 2011
Rolf Zielke – piano
David Friedman – vibraphone
Grzegorz Nadolny – bass
Jacek Pelc – drums
Jacek Pelc High Standard Quartet feat. Janusz Muniak – „Get Out of Town” (Cole Porter, with Jacek Pelc Turkish Intro), Live in Bydgoszcz 2012
Kuba Płużek – piano
Max Mucha – bass
Janusz Muniak – tenor sax
Jacek Pelc – drums