Janusz Muniak – wspomnienie

Andrzej Trzaskowski Quintet – „Kwinty / Quints” from „Jazz Jamboree 1964” (Janusz Muniak – alto sax)

Oprac. Radosław Czapski. Źródło: Culture.pl, PAP, opr. DS, 31.01.2016.
Fot. Andrzej Rumianowski, Jarosław Kruk, Marek Karewicz, bibliotekapiosenki.pl, makowski.pl, wybrane albumy

Janusz Muniak
fot. Andrzej Rumianowski

 

JANUSZ MUNIAK (ur. 3 czerwca 1941, zm. 31 stycznia 2016),

Janusz Muniak – polski muzyk jazzowy, saksofonista, flecista, aranżer i kompozytor. Absolwent krakowskiej średniej szkoły muzycznej. Zadebiutował w 1960 r. w lubelskim zespole Witolda Miszczaka. Zespół okazał się dobrą szkołą jazzowego grania: Muniak został zauważony i zaproszony do zespołu Tomasza Stańki – Jazz Darings. Sukcesem okazał się dla muzyka występ w 1964 r. z kwintetem Andrzeja Trzaskowskiego na festiwalu Jazz Jamboree. W 1967 r. powrócił do kwintetu Tomasza Stańki.

Muniak współpracował także z m.in. Krzysztofem Komedą, zespołami Jana Ptaszyna Wróblewskiego (Studiem Jazzowym PR, SPPT Chałturnik) i kwartetem Jana Jarczyka. Po kilku latach, jako w pełni ukształtowany muzyk, zdecydował się prowadzić własne zespoły.

W roli lidera wystąpił po raz pierwszy w 1976 r. z autorskim Kwintetem, do którego pozyskał zdolnych muzyków młodego, jazzowego pokolenia: perkusistę Jerzego Bezuchę, gitarzystę Marka Blizińskiego, basistę Andrzeja Dechnika i pianistę Pawła Perlińskiego. W 1979 r. Muniak utworzył autorski kwartet z gitarzystą Jarosławem Śmietaną.

Przez zespoły Muniaka „przewinęli się” najwybitniejsi polscy jazzmani: basiści – Andrzej Cudzich, Antoni Dębski, Paweł Jarzębski, Zbigniew Wegehaupt, perkusiści


Janusz Muniak 2013
Fot. Jarosław Kruk

Jazz Jamboree ’65: Andrzej Trzaskowski, Janusz Muniak, Ted Curson
Fot. Marek Karewicz

1972 Janusz Muniak i Tomasz Stańko
Fot. bibliotekapiosenki.pl

Janusz Muniak Lata 70.
Fot. bibliotekapiosenki.pl

Janusz Muniak Lata 70.
Fot. bibliotekapiosenki.pl

SPPT Chałturnik
Fot. bibliotekapiosenki.pl

Janusz Muniak 1980
Fot. makowski.pl

Janusz Muniak Quintet „Question Mark” 1978

Janusz Muniak Group „Placebo” 1982

Bogdan Kierach, Michał Miśkiewicz, Jacek Pelc, Krzysztof Zawadzki, pianiści – Włodzimierz Pawlik, Wojciech Puszek. Muniak był także artystą, z którym często i chętnie współpracowali także zagraniczni jazzmani: perkusiści George Bruckner, Dirk A. Dhonau, trębacze – Don Cherry, Freddie Hubbard, saksofoniści – Hank Mobley i Charlie Ventura oraz pianiści – Hank Jones, Gerd Schuller. Równie interesujące okazały się projekty Muniaka realizowane z młodymi muzykami: Leszkiem Możdżerem, Michałem Miśkiewiczem, Darkiem Oleszkiewiczem.

Od wielu lat Muniak uczestniczył w jesiennych spotkaniach muzyków w Tatrach na Jazz Campingu Kalatówki; był tam niezastąpionym, pełnym werwy liderem, który często kończył jamowanie z muzykami nad ranem, gdy pierwsi goście hotelu Górskiego „Kalatówki”, w którym odbywał się camping, schodzili na śniadanie.

Muzyk stworzył własną grupę – Janusz Muniak Quartet. W skład zespołu weszli: Przemysław Strączek (gitara), Adam Kowalewski (kontrabas) Grzegorz Masłowski (perkusja) i Janusz Muniak (saksofon tenorowy).

W 1992 r. muzyk otworzył w Krakowie w piwnicach zabytkowej kamienicy, mieszczącej się przy ul. Floriańskiej, klub jazzowy „U Muniaka”, w którym regularnie odbywają się koncerty jazzowe.

Od 1964 r. Muniak nagrywał płyty; Wsród blisko trzydziestu pozycji są m.in. „Janusz Muniak Quartet” (1986); „You Know These Songs” (1994); „Not So Fast” (1995); „One And Four” (1997); „Spotkanie” (1998); „Just Friends” (2000); „Annie” (2002).

W listopadzie 2015 r. ukazał się najnowszy autorski album Muniaka – „Contemplation”, prezentujący dojrzały, wspólny projekt znakomitych muzyków. Z Januszem Muniakiem zagrali Joachim Mencel – romantyk fortepianu, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów; Willem von Hombracht – wybitny kontrabasista z Saint Louis, oraz Harry Tanschek, niezwykle aktywny i doświadczony muzycznie perkusista z Wiednia – napisano z okazji premiery albumu w „Jazz Forum”.

Chociaż płyta firmowana jest czterema nazwiskami to nie ulega wątpliwości, że centralną postacią i osobą, która miała największy wpływ na dobór utworów jest Janusz Muniak – legenda polskiego jazzu. Na płycie znajdują się standardy oraz jedna kompozycja Janusza Muniaka.

„Jazz dlatego jest tak osobliwie piękny, bo możliwe jest w nim swobodne kształtowanie wypowiedzi, a przez to przekazanie całej gamy uczuć ludzkich” – powiedział w wywiadzie dla „Jazz Forum” Janusz Muniak.

„Brzmienie jest wizytówką muzyka. Każdy z czasem uzyskuje takie brzmienie, jakie są jego intencje i słychać, że ono jest jego. Następnie artykulacja, dynamika – to wszystko ma znaczenie” – mówił.

Według miesięcznika „Jazz Forum” w plebiscycie Jazz Top 2011 Janusz Muniak został uznany najlepszym saksofonistą w Polsce. W 2015 otrzymał Złotego Fryderyka za całokształt pracy twórczej.


Włodzimierz Nahorny – „Serce Muniaka / Muniak’s Heart” 1967

https://www.youtube.com/watch?v=fLg0zKrtlQI

https://www.youtube.com/watch?v=uKzG4yognmc

https://www.youtube.com/watch?v=dHa-HR-3oQI

Fot. 2013 (Jarosław Kruk) / Jazz Jamboree ’65: Andrzej Trzaskowski, Janusz Muniak, Ted Curson (Marek Karewicz) / 1972 Janusz Muniak i Tomasz Stańko (bibliotekapiosenki.pl) / Lata 70. (bibliotekapiosenki.pl) / SPPT Chałturnik (bibliotekapiosenki.pl) / 1980 (makowski.pl) / wybrane albumy