Jazz Jamboree 2019

Oprac. Ewa Kałużna,
na podstawie
http://adamiakjazz.pl/category/jj-2019
Plakaty Jazz Jamboree 2019, Autor: Andrzej Pągowski


PROGRAM

24 października godz. 19:00
Klub Stodoła

Kuba Więcek & Gawęda Quintet feat.Ralph Alessi
Ralph Alessi – trąbka
Kuba Więcek – saksofon
Mateusz Gawęda – fortepian
Max Mucha – kontrabas
Moritz Baumgärtner – perkusja
http://adamiakjazz.pl/kuba-wiecek/
Spice of Life Trio
Jamaaladeen Tacuma / Artur Majewski / Vasco Trilla
Jamaaladeen Tacuma
– bass guitar, vocals
Artur Majewski – trumpet, electronics, vocals
Vasco Trilla – percussionist, vocals
http://adamiakjazz.pl/spice-of-life-trio/
Get the Blessing
Clive Deamer – perkusja
Jim Barr – bas
Pete Judge – trąbka
Jake McMurchie – saksofon

Get The Blessing



25 października godz. 19:00
Klub Stodoła

Mieko Miyazaki / Loup Barrow / Bond – „Silent Witness
Mieko Miyazaki – koto
Loup Barrow – cristal baschet, hang, percussion
Bond (Radek Bond Bednarz) – bass, acoustic instruments, electronics
http://adamiakjazz.pl/silent-witness-mieko-miyazaki-loup-b…/Marek Napiórkowski „Hipokamp” feat. Mino Cinelu i Adam Pierończyk
Marek Napiórkowski – gitary
Jan Smoczyński – instr. klawiszowe
Paweł Dobrowolski – perkusja
Adam Pierończyk – saksofony
Mino Cinelu – instr. perkusyjne
http://adamiakjazz.pl/hipokamp/EABS feat.Tenderlonious
Marek Pędziwiatr – instr. klawiszowe, vocals
Paweł Stachowiak – gitara basowa
Jakub Kurek – trąbka
Olaf Węgier – saksofon tenorowy
Marcin Rak – perkusja
Spisek Jednego – sample & perkusjonalia
gość specjalny: Tenderlonious – saksofon sopranowy, flet
http://adamiakjazz.pl/eabs/



26 października godz. 19:00
Klub Stodoła

Melissa Aldana Quartet
Melissa Aldana – saksofon tenorowy
Lage Lund – gitara
Pablo Menares – bass
Kush Abadey – perkusja
http://adamiakjazz.pl/melissa-aldana/Mélanie De Biasio
Melanie de Biasio – wokal, flet
Aarich Jespers – perkusja, instrumenty perkusyjne
Axel Gilain – kontrabas, bas, gitara, chóry
Matthieu Van – fortepian, syntezator, chóry
http://adamiakjazz.pl/melanie-de-biasio/
Lucky Peterson & The Organization feat.Tamara Tramell

Lucky Peterson – vocal, guitar, Hammond B3, piano
The Organisation:
Shawn Kellerman – guitar
Rachid Guissous – keyboard
Timothy Waites – bass
Raul Valdes – drums
feat. Tamara Tramell – vocal
http://adamiakjazz.pl/lucky-peterson/




27 października godz. 19:00
Klub Stodoła

Jean Luc Ponty – „The Atlantic Years
Jean Luc Ponty – skrzypce
Jean Marie Ecay – gitara
William Lecomte – keyboard
Guy Nsangué Akwa – bas
Damien Schmitt – perkusja
http://adamiakjazz.pl/jean-luc-ponty-the-atlantic-years/
John McLaughlin & the 4th Dimension
John McLaughlin – guitar
Gary Husband – keyboards, drums
Etienne Mbappe – bass
Ranjit Barot – drums
http://adamiakjazz.pl/john-mclaughlin-the-4th-dimension/




7 listopada godz. 20:00

Bemowskie Centrum Kultury

Marc Ribot – „Songs of Resistance
Mark Ribot – guitar
Nick Dunston – bass
Chad Taylor – drums
Jay Rodriguez – sax, flute
http://adamiakjazz.pl/marc-ribot-songs-of-resistance/
Bilety http://adamiakjazz.pl/#news
Karnety Klub Stodoła 24, 25, 26, 27 października 2019
590 zł – rząd 0-10 + balkon 1A, 2A
520 zł – rząd 11-17 + balkon 1-5
420 zł – rząd od 18.



18 września 2019 przypadają
61. URODZINY JAZZ JAMBOREE

Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Jazz Jamboree odbył się 18 września 1958 w Centralnym Klubie Studentów Politechniki Warszawskiej Stodoła, który mieścił się wówczas w pierwszej siedzibie, przy ul. Emilii Plater.
Festiwal pod nazwą Jazz 58 trwał od 18 do 21 września 1958.
Organizatorem był Hot Club Hybrydy.

W 1958 rozeszła się wieść, iż cieszący się ogromnym powodzeniem festiwal jazzowy w Sopocie nie będzie już więcej organizowany. Przyczyny były polityczne – ówczesnym władzom nie podobało się całe to muzyczne zamieszanie, atmosfera zbyt dużego luzu i swobody, która towarzyszyła występom jazzmanów. Zabroniono także organizacji „pochodu nowoorleańskiego„, który otwierał I Festiwal Jazzowy w Sopocie w 1956.
Wówczas to, za sprawą warszawskiego Hot Club Hybrydy, pod wodzą Jana Borkowskiego, Leopolda Tyrmanda i Romana Waschko, oraz Jazz Club Kraków, z Andrzejem Melzerem, narodziła się idea festiwalu jazzowego, organizowanego w Warszawie.
Miłośnicy jazzu, którzy przyjeżdżali do Sopotu – ludzie zakochani w Armstrongu i Ellingtonie, Parkerze i Gillespie’em, Mulliganie i Brubecku – pojawili się teraz w stolicy.
Był to swego rodzaju bunt, manifest niezależności i niepokorności polskiego środowiska jazzowego wobec ówczesnej władzy.
Pragnienie powojennego pokolenia, by uczestniczyć w tworzącej się kulturze i czerpać ze wzorów sztuki zachodniej, zaczynało powoli brać górę nad szarością i beznadziejnością, wywodzącą się z indoktrynacji reżimowej. I oto cud się stał” – wspomina tamte czasy saksofonista Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, lider Melomanów, który podczas pierwszego festiwalu jazzowego w Sopocie w 1956 prowadził „pochód nowoorleański„.

W roku 1959 Jazz 58 przemianowano na Jazz Jamboree, czyli – na wzór międzynarodowych zlotów skautowych – „zlot jazzowy„. Wymyślenie tej nazwy przypisuje się Leopoldowi Tyrmandowi – literatowi i wielkiemu propagatorowi jazzu.
Jednak wiele osób ze środowiska jazzowego podważa ten fakt, twierdząc, że autorem nazwy Jazz Jamboree był Jerzy Skarżyński, który po raz pierwszy umieścił nazwę Jazz Jamboree na swoim plakacie, towarzyszącym pierwszemu festiwalowi jazzowemu w Sopocie w 1956.

Pierwsza i dwie następne edycje Jazz Jamboree miały miejsce w Stodole, a część koncertów odbywała się w Krakowie.
Potem festiwal gościł w Filharmonii Narodowej. Od 1965 kolejne edycje Jazz Jamboree odbywały się w Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki.

Stodoła była miejscem dziwnym – magicznym, wypełnionym muzyką. Mieściła się w dawnej drewnianej stołówce, w której jadali budowniczy Pałacu Kultury i Nauki.
Atmosferę klubu wspominał Leopold Tyrmand w powieści „Życie towarzyskie i uczuciowe„: „Uwagę przykuwały przeróżne baraki, wypełnione jazzem i cichutkim szurgotem fanatycznego tańca. Baraki nosiły osobliwe nazwy, na przykład Stodoła.
Przesycał je kult intensywności. Jazzowa liturgia, znosząca podział między grającym a słuchającym, ofiarowała dreszcz. W tej muzyce była doskonałość
„.

18 września 1958 Janusz Zabiegliński otworzył uroczyście w klubie Stodoła festiwal Jazz 58, grając na klarnecie słynny utwór Stephena FosteraOld Folks at Home” znany jako „Swanee River„.
Ta stara murzyńska pieśń z 1851 stała się znakiem rozpoznawczym Jazz Jamboree. Od tamtego czasu niemal wszystkie festiwale rozpoczynały się od tej melodii.
W programie festiwalu Leopold Tyrmand napisał: „Co będziemy robić w Stodole? Będziemy słuchać jazzu! Jazz stał się spoiwem i symbolem środowisk, które powstały samorzutnie, naturalnie, drogą naturalnego doboru i wyboru„.

Jak wspomina Roman Kowal w książce „Polski jazz„, zespół Zabieglińskiego, wystąpił w dwóch składach – tradycyjnym i uwspółcześnionym, jako swingtet.
Na festiwalu pojawił się także Andrzej Kurylewicz ze swym trio i Wandą Warską, którą porównywano wtedy do Sarah Vaughan.
Według Adama Sławińskiego, „Kurylewicz wówczas z pianisty petersonowskiego przemienił się w Monka – perkusistę fortepianu„.
Jazz Believers wystąpili z Ptaszynem na tenorze, Trzaskowskim i Komedą na fortepianie, Karolakiem na alcie, Byrczkiem na kontrabasie i Zylberem na perkusji. „Believers zaprezentowali się świetnie, Karolak okazał się rewelacją.
Przywitany owacyjnie Matuszkiewicz ze swoim kwartetem przedstawił program swingowy
” – recenzował Roman Kowal.
Pokazali się też Modern Dixielanders, z grającym wtedy na puzonie młodziutkim Zbigniewem Namysłowskim.
W Stodole również wystąpili wtedy Trio Komedy, Modern Combo, Sekstet Krotochwila, New Orleans Stompers.
Przyjechali Duńczycy – Louis Hjulmand Quartet, „jedyny zespół zagraniczny, który nie zawiódł„, jak przypomina Kowal.

Jazz Jamboree szybko stał się jednym z największych i najważniejszych festiwali w Europie.
W trwającej 61 lat historii, na jego estradzie gościły największe gwiazdy światowego jazzu. Wśród najsłynniejszych z nich wymienić należy: Duke’a Ellingtona, Milesa Davisa, Theloniousa Monka, Dizzy’ego Gillespie’ego, Dave’a Brubecka, Benny’ego Goodmana, Wyntona Marsalisa, Abbey Lincoln, The Manhattan Transfer, Bobby’ego McFerrina, Raya Charlesa, Keitha Jarretta, Chicka Coreę, Herbie’ego Hancocka, Michaela Petruccianiego, Tony’ego Wiliamsa, Arta Blakeya, Sun Ra, Ornette’a Colemana, Sonny’ego Rollinsa, Stana Getza czy Dianę Krall.

Wybitni muzycy, goszczący na Jazz Jamboree, byli magnesem, nie tylko dla polskiej publiczności.
Na festiwal do Warszawy przyjeżdżali przez długie lata miłośnicy jazzu z Niemiec, Austrii, Skandynawii, Węgier.
Prawdziwe rzesze ściągnęły do Warszawy w 1988, gdy podczas Jazz Jamboree wystąpił Miles Davis (po raz pierwszy pojawił się on w Polsce w 1983). Dużą popularnością wśród publiczności, a niekoniecznie wśród krytyków, cieszyły się także w latach 1995-1998 edycje festiwalu, których program przygotowywał ówczesny dyrektor artystyczny, Marcin Kydryński.

Jazz Jamboree było bardzo ważne dla biografii artystycznych polskich muzyków – na festiwalowej scenie mieli oni okazję spotkać się, skonfrontować, a często grać wspólnie ze światowymi sławami.
Większość polskich jazzmanów w trakcie swojej kariery uczestniczyła w Jazz Jamboree.
W latach 1961-1967 regularnie pojawiał się na Jazz Jamboree Krzysztof Komeda, który w 1967 wykonał tu swoją wielką kompozycję „Nighttime Daytime Requiem”.
W ten sposób Komeda pożegnał się z polską publicznością przed wyjazdem do USA, jak się później tragicznie okazało – na zawsze.

O Jazz Jamboree pisał dowcipnie wielki sympatyk jazzu, redaktor naczelny „Przekroju„, Marian Eile: „Żadna ze sztuk nie ma tak gorąco oddanej sobie publiczności.
Ani w teatrze, ani na koncercie symfonicznym, ani na wystawie obrazów nie widzi się publiczności tak entuzjastycznej, jak na występie jazzowym. O, jazz ma wiele zalet!
„.

Materiały historyczne Jazz Jamboree – płyty, afisze, programy, filmy, artykuły, zdjęcia – można obejrzeć na stronie:
https://polishjazz.pl/jazz-jamboree/

Przypomnijmy:
Jazz Jamboree 1960 – Stan Getz & Andrzej Trzaskowski Trio „Darn That Dream from the album „Stan Getz in Warsaw
Stan Getz – tenor sax
Andrzej Trzaskowski – piano
Roman Dyląg – bass
Andrzej Dąbrowski – drums

Jazz Jamboree 1960 – Stan Getz & Andrzej Trzaskowski Trio „Out of Nowhere

Jazz Jamboree 1961 – Jazz Rockers
Krzysztof Sadowski – fortepian
Adam Skorupka – kontrabas
Andrzej Zieliński – perkusja
Zbigniew Namysłowski – saksofon altowy

Jazz Jamboree 1962 – Eje Thelin Quintet „New Rumba

Jazz Jamboree 1963, 1965 – Krzysztof Komeda

Jazz Jamboree 1964 – 17 kwietnia 2015 ukazała się płyta w serii Polish Radio Jazz Archives Jazz Jamboree.
Jest to kronika festiwalu Jazz Jamboree 1964.
Zawiera ona występ basisty węgierskiego Aladara Pege wraz z Wojciechem Karolakiem, grającym na fortepianie i Andrzejem Dąbrowskim na perkusji.

Płytę otwiera występ dwóch muzyków niemieckich – braci Kühn, po raz pierwszy w owym czasie goszczących w Polsce, przy czym pianista Joachim Kühn był obywatelem NRD, a klarnecista Rolf Kühn – NRF.
Kwintet Andrzeja Trzaskowskiego wykonuje premierowo 11-minutową kompozycję Tomasza Stańko „Kwinty.
Relację festiwalową kończy Django” Johna Levis’a w wykonaniu The Pim Jacobs Trio z Holandii https://www.youtube.com/watch?v=ElUZAQeQ1Bg

Kolejna płyta – kronika festiwalu Jazz Jamboree 1964 – ukazała się 15 maja 2015. Umieszczono tu występy słynnej orkiestry Gustawa Groma z Czechosłowacji oraz Big Bandu Polskiego Radia pod dyrekcją Andrzeja Kurylewicza, jak również Warszawskich Stompersów i, goszczącą po raz drugi w Warszawie, wokalistkę z Holandii, Ritę Reys, wraz z Pim Jacobs Trio

Jazz Jamboree 1965 – Annie Ross & Wojciech Karolak Trio „Twisted

Jazz Jamboree 1965 – Dizzy Gillespie Quintet „A Night In Tunisia
Kenny Barron – fortepian
Dizzy Gillespie – trąbka
James Moody – flet i saksofon altowy
Chris White – kontrabas
Rudy Collins – perkusja

Jazz Jamboree 1965 – Andrzej Trzaskowski Sextet with Ted Curson „Bluebeard

Jazz Jamboree 1966 – Stuff Smith Quartet „Perdido

Odbył się również wówczas występ skandynawskiego kwartetu Eje Thelina oraz, reprezentującego ZSRR, kwartetu Gromin-Garanian.
Na zakończenie wystąpił Tomasz Stańko z Janem Hammerem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jackiem Bednarkiem i Grzegorzem Gierłowskim.

Jazz Jamboree 1969 – full album „New Faces in Polsh Jazz”
Andrzej Przybielski Quartet
Marian Siejka & Wacław Rezler
Urszula Dudziak & Michał Urbaniak Quartet
Mieczysław Kosz
The Paradoks
Adam Makowicz
Zbigniew Seifert Quartet

Jazz Jamboree 1970 – Michał Urbaniak Group „Suite”

Michał Ubaniak – tenor sax, soprano sax, electric violin
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
Paweł Jarzębski – kontrabas
Adam Makowicz – fortepian

Jazz Jamboree 1970 – Dave Brubeck & Gerry Mulligan Quartet „Jumpin’ Bean” / „St Louis Blues”
Dave Brubeck
– piano, leader
Gerry Mulligan – baritone sax
Jack Eugene VI – bass
George Alan Dawson – drums

Jazz Jamboree 1972 – Niemen Group „Kattorna”
Czesław Niemen
– vocals, Hammond organs
Helmut Nadolski – bass
Anthimos Apostolis – guitarļ
Józef Skrzek – bass guitar
Jerzy Piotrowski – drums

Jazz Jamboree 1972 – Elvin Jones Quartet „Yesterdays”
Elvin Jones
– drums
Steve Grossman – tenor sax
Dave Liebman – flute, soprano sax, tenor sax
Gene Perla

bass https://www.youtube.com/watch?v=fmZ2GHbRXhU

Jazz Jamboree 1974 – Peter Brötzmann Quartet Live

Peter Brötzmann – reeds
Alexander von Schlippenbach – piano
Peter Kowald – bass
Paul Lovens – drums

Jazz Jamboree 1975 – Full Album
Peter Herbolzheimer Rhythm Combination & Brass
Gustav Brom Orchestra
Karin Krog
Zbigniew Namysłowski Quintet

Jazz Jamboree 1976 – Muddy Waters Blues Band „Garbage Man”

Muddy Waters – vocal, guitar>
Jerry Portnoy – harmonica
Bob Margolin – guitar
Luther Johnson – guitar
Pinetop Perkins – piano
Calvin Jones – bass guitar
Willie Smith – drums

Jazz Jamboree 1978 – Archie Shepp Quartet „U-Jamaa” Live
Archie Shepp
– tenor saxophone, vocals
Siegfried Kessler – piano
Wilbur Little – bass
Clifford Jarvis – drums

Jazz Jamboree 1980 – Sonny Rollins Quartet Live (0:00-38:40 min)
Sonny Rollins – tenor sax
Mark Soskin – piano
Jerome Harris – bass
Al Foster – drums

Jazz Jamboree 1983 – Miles Davis Septet 'We Want Miles” Tour, Live Full Concert
Miles Davis – trumpet
Robert Irving III – keyboards
Mino Cinélu – percussion
Al Foster – drums
Darryl Jones – bass
John Scofield – electric guitar
Bill Evans – flute, soprano sax, tenor sax

Jazz Jamboree 1983 – Wynton Marsalis Quintet Live

Jazz Jamboree 1984 – Ray Charles „She Knows” Live

Jazz Jamboree 1985 – Keith Jarrett Standards Trio Live
Keith Jarrett
– piano
Gary Peacock – bass
Jack DeJohnette – drums

Jazz Jamboree 1988 – Miles Davis Septet Live
Miles Davis
– trumpet, keyboards
Kenny Garrett – flute, alto sax
Ricky Wellman – drums
Benny Rietveld – electric bass
Foley – electric guitar
Adam Holzman, Joey DeFrancesco – keyboards
Marilyn Mazur – percussion

Jazz Jamboree 1989 – Walk Away & Urszula Dudziak

Jazz Jamboree 1989 – Art Blakey Jazz Messengers

Jazz Jamboree 1991 – Tomasz Szukalski & Artur Dutkiewicz Quartier

Jazz Jamboree 1991 – Zbigniew Namysłowski Quartet

https://www.youtube.com/watch?v=0DR6jbgxYrI

Jazz Jamboree 1993 – Tomasz Stańko Group
Tomasz Stańko
– trumpet
Bobo Stenson – piano
Anders Jormin – bass
Tony Oxley – drums

Jazz Jamboree 1993 – Ornette Coleman Quartet

https://www.youtube.com/watch?v=1Uh_PlRB8Tw

Jazz Jamboree 1993 – The Zawinul Syndicate

https://www.youtube.com/watch?v=aJ0qivF8GCM

Jazz Jamboree 1993 – Walk Away, Ewa Bem & Friends

https://www.youtube.com/watch?v=4qfC-ytzR1k

Jazz Jamboree 1994 – Jan Garbarek Group

Jazz Jamboree 1994 – Jarek Śmietana International Quintet

https://www.youtube.com/watch?v=qLKrGgLs0e8

Jazz Jamboree 1994 – Dzień Komedy Full Album

Jan Ptaszyn Wróblewski
Made In Poland
Janusz Muniak Quartet
Simple Acoustic Trio
New Presentation & Lora Szafran

Jazz Jamboree 1995 – Tommy Flanagan Trio

Tommy Flanagan – fortepian
Peter Washington – kontrabas
Lewis Nash – perkusja

Jazz Jamboree 1995 – Joe Henderson Quartet

Joe Henderson – saksofon tenorowy
Helio Alves – fortepian
Nilson Matta – kontrabas
Paulo Braga – perkusja

Jazz Jamboree 1995 – Henryk Miśkiewicz Quintet
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy i sopranowy
Andrzej Jagodziński – fortepian
Kuba Stankiewicz – syntezator
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja

Jazz Jamboree 1998 – Wojciech Karolak Superband

Jazz Jamboree 1998 – Gonzalo Rubalcaba Trio

Jazz Jamboree 1998 – John Scofield Quartet

Jazz Jamboree 1998 – Mike Stern Band


Jazz Jamboree 1998 – The Lounge Lizards Live

https://www.youtube.com/watch?v=GAsjpTcLC2A


Jazz Jamboree 2010 – Janusz Olejniczak Piano Solo Live

https://www.youtube.com/watch?v=w49OLOJ-eDQ

Jazz Jamboree 2017 – Piotr Damasiewicz Power of The Horns & James Carter, Live


Jazz Jamboree 2018 – Możdżer / Danielsson / Fresco Live


tu kupisz bilety