lip 24 2021
Jeremy Pelt Quartet
Oprac. Ewa Kałużna, fot. Muzeum Jazzu
JAZZ na STARÓWCE 2021
– JEREMY PELT QUARTET
24 lipca 2021 na warszawskiej Starówce wystąpili znakomici nowojorscy muzycy:
Jeremy Pelt – trumpet, leader
Michael King – piano
Vicente Archer – bass
Allan Mednard – drums.
Przedstawili materiał z najnowszego albumu „Griot: This Is Important„, który powstał wraz z książką „Griot: Examing the Lives of Jazz’s Great Storytellers„, zainspirowaną rozmowami i wywiadami o historii jazzu z wpływowymi muzykami.
Wyśmienity koncert! Kto nie był, niech żałuje, półtorej godziny czarnego jazzu.
Brawo Jeremy Pelt Quartet!
Brawa dla organizatorów Festiwalu Jazz na Starówce!
JEREMY PELT (ur. 4 listopada 1976) to jeden z najbardziej wyróżniających się i rozpoznawalnych amerykańskich trębaczy jazzowych średniego pokolenia.
Urodził się w Los Angeles w Kalifornii. W dzieciństwie studiował klasyczną trąbkę.
Ukończył prestiżowy Berklee College of Music w Bostonie, gdzie zainteresował się jazzem, grając w uczelnianym big bandzie.
Następnie przeprowadził się do Nowego Jorku.
Tam dołączył do pierwszej formacji – Mingus Big Band. Z zespołem tym nagrał dwa albumy – „Tonight at Noon. Three or Four Shades of Love” w 2002, oraz „I’Am Three” w 2005.
KARIERA w STANACH
Jeremy szybko stał się jednym z najwybitniejszych młodych trębaczy w świecie jazzu. Niemal błyskawicznie zdobył uznanie w nowojorskim środowisku jazzowym.
Zaowocowało to współpracą z Ravim Coltrane’em, Frankiem Fosterem, Jimmym Heathem, Vincentem Herringiem, Johnem Hicksem, Charlim Persipem, Lonnie Plaxico, Cedarem Waltonem, Cliffem Barbaro, Keterem Bettsem, Winardem Harperem, Ralphem Petersonem, Bobbym Shortem czy Frankiem Wessem.
Koncertował ze słynnymi składami jazzowymi, w tym: The Roy Hargrove Big Band, The Village Vanguard Orchestra, The Duke Ellington Big Band, The Skatalites.
Towarzyszył także na scenie legendarnym wokalistkom jazzowym: Nancy Wilson (zm. 2018) i Cassandrze Wilson.
Jest członkiem The Lewis Nash Septet oraz The Cannonball Adderley Legacy Band feat. Louis Hayes.
KARIERA MIĘDZYNARODOWA
Jeremy koncertował na całym świecie także z własnymi zespołami, pojawiając się na wielu festiwalach i estradach jazzowych. Nagrania i występy Pelta przyniosły mu uznanie krytyków, zarówno w Stanach, jak i za granicą.
Nat Hentoff, legendarny publicysta jazzowy i producent, wielokrotnie wyróżniał Jeremy’ego Pelta w „The Wall Street Journal„.
Przez pięć lat z rzędu, „Downbeat Magazine” i „Jazz Journalist Association” tytułowały Pelta „wschodzącą gwiazdą jazzowej trąbki„.
„AFRICAN LAKE” 2000
Ciekawostką jest fakt, że w 2000 Jeremy Pelt wystąpił na albumie, sygnowanym nazwiskami polskiego gitarzysty jazzowego, Jarosława Śmietany, i amerykańskiego saksofonisty, Gary’ego Bartza – „African Lake„. Pelt zagrał tu w trzech utworach – „African Lake„, „Logic Animal” oraz „Mosquito„, a polski trębacz, Jerzy Małek, w jednym – „African Dream„. Te cztery utwory skomponował Jarek Śmietana. Pełny skład na albumie tworzyli:
Jarek Śmietana – guitar, 12-string guitar
Gary Bartz – alto sax, soprano sax
Jeremy Pelt, Jerzy Małek – trumpet
Cameron Brown, Adam Kowalewski – bass
Leopoldo F. Fleming, Jan Pilch – percussion
Adam Czerwiński – drums.
28 kwietnia 2000, w Harris Piano Jazz Bar w Krakowie, odbył się koncert, promujący płytę „African Lake„. Skład podczas koncertu w Harrisie tworzyli:
Jarosław Śmietana – guitar
Gary Bartz – alto sax, soprano sax
Piotr Wyleżoł – piano
Adam Kowalewski – bass
Adam Czerwiński – drums
„African Lake” – Live @ Harris Piano, Full Concert 2000
DYSKOGRAFIA SOLOWA:
Jako lider, 44-letni Jeremy Pelt wydał już 21 płyt. Początkowo nagrywał dla wytwórni Maxjazz, a od 2010 związany jest z HighNote Records.
2002: Profile
2003: Close to My Heart
2003: Insight
2005: Identity
2007: Shock Value: Live at Smoke
2008: November
2010: Men of Honor
2011: The Talented Mr. Pelt
2012: Soul
2013: Water and Earth
2014: Face Forward, Jeremy
2015: Tales, Musings and Other Reveries
2016: #Jivecultur
2016: High Art
2017: The Co-Op
2017: Make Noise!
2018: Noir En Rouge, Live in Paris
2018: Jubilation! Celebrating Cannonball Adderley
2019: The Artist
2020: Art of Intimacy Vol. 1
2021: Griot. This is Important!
Jako SIDEMAN
z Vincentem Herringiem:
1997: Change the World
2003: All Too Real
2004: Mr. Wizard
2005: Ends and Means
2015: Night and Day
z Ralphem Petersonem Jr.:
2001: The Art of War
2002: Subliminal Seduction
2003: Tests of Time
z Lonnie’em Plaxico
2001: Melange
2003: Rhythm & Soul
2007: Live at the Zinc Bar
Z innymi:
2000: African Lake – Jarek Śmietana & Gary Bartz
2001: Pharoah’s Children – J.D. Allen
2001: Doin’ Something – Soulive
2001: Vertigo – Rene Marie
2002: Tonight at Noon. Three or Four Shades of Love – Mingus Big Band
2002: We Do It Diff’rent – Frank Foster
2003: Alegria – Wayne Shorter
2004: Intuition – Wayne Escoffery
2004: Serene Renegade – Rene Marie
2005: I Am Three – Mingus Big Band
2005: Vintage – Kathy Kosins
2005: Steady Groovin – Soulive
2005: In My Time – Gerald Wilson
2006: Maximum Firepower – Louis Hayes
2006: Political Blues – World Saxophone Quartet
2007: Keepin’ It Open – Roni Ben-Hur
2007: Gerald Cleaver’s Detroit – Gerald Cleaver
2007: Future Day – David Finck
2007: Red Soil in My Eyes – Somi
2008: Optimism – Jaleel Shaw
2008: FiveLive – Mike LeDonne
2008: Seasoned Wood – Cedar Walton
2009: Suite – Baptiste Trotignon
2011: Legacy – Gerald Wilson
2012: The Highest Mountain – Lewis Nash
2013: Jazz in the New Harmonic – David Chesky
2014: Chicago Fire – Eric Alexander
2014: We Won’t Forget You – Dena DeRose
2014: Live at Cory Weed’s Cellar Jazz Club – Louis Hayes
2015: Primal Scream – David Chesky
2015: AwwlRIGHT! – Mike LeDonne
2015: Afro Blue – Harold Mabern
2016: Restless Idealism – Roxy Coss
2017: Layers of the City – Ben Allison
2017: Infinite Distances – Noah Haidu
2018: Vortex – Wayne Escoffery
2018: Reemergence – Jared Gold
2018: Waiting for the Sunrise – Camille Thurman
2018: Don’t Play with Love – John L. Nelson
2018: Jubilation! – Jim Snidero
2019: Waves of Calm – Jim Snidero
2019: Live at Firehouse 12 – Gerald Cleaver
2019: Inspirations & Dedications – Al Foster.
KONCERTY 2020
W 2020 występował w składach trzyosobowych – Jeremy Pelt, George Cables i Gerald Cannon, lub Jeremy Pelt, George Cables i Ray Drummond, a także jako gość specjalny w George Cables Trio, razem z Mary Stallings, oraz we własnych formacjach: Jeremy Pelt Sextet, Jeremy Pelt Quintet, Jeremy Pelt Very Special Quartet feat. George Cables, Ray Drummond and Lewis Nash.
Inne grupy, z którymi Pelt pojawiał się na scenie w 2020 to: Elio Villafranca Group, Joe Farnsworth Quintet, Carl Allen Quintet, Louis Hayes and the Cannonball Adderley Legacy Band, Charlie Parker Centennial.
Oficjalna strona, kliknij tu:
„GRIOT: THIS IS IMPORTANT” 2021
12 lutego 2021 w Ameryce, oraz 5 marca 2021 w Europie, Jeremy Pelt wydał swój najnowszy album – „Griot: This Is Important„, który miał polską premierę koncertową na festiwalu Jazz na Starówce w Warszawie, 24 lipca 2021.
Skład na płycie:
Jeremy Pelt – trumpet
Victor Gould – piano, keyboards
Chien Chien Lu – vibrapone
Brandee Younger – harp
Vicente Archer – bass
Ismel Wignall – percussion
Allan Mednard – drums.
W trakcie swojej kariery, Pelt grywa z różnymi muzykami, koncentrując się jednocześnie na rozwijaniu własnej marki i własnego zespołu.
Jest muzykiem głęboko zaangażowanym w ruch na rzecz praw i poprawy sytuacji społeczności afroamerykańskich. Najnowsza płyta wpisuje się w ten nurt.
Jeremy zawarł na płycie projekt zbadania zachodnioafrykańskiej tradycji Griot. Projekt muzyczny powstał wraz z książką „Griot: Examing the Lives of Jazz’s Great Storytellers„. Na płycie, preludium do każdego utworu stanowią rozmowy Pelta, jego wywiady, na temat tworzenia jazzu, grania i doświadczania muzyki przez afrykańskich muzyków. Są to minutowe opowieści na temat roli muzyki w życiu ludzi, ich stosunku do życia, ich pokory i dumy.
„Jako pierwsze, po włożeniu płyty do odtwarzacza, przychodzi do głowy skojarzenie 'muzyczny audiobook’. Jeremy Pelt zbiera historie, opowiadane przez mniej lub bardziej znanych w Polsce, afroamerykańskich muzyków, i ilustruje je na swój sposób. To powrót do najpiękniejszych stron jego muzyki – dominująca, jasna trąbka, na tle intensywnie grającego zespołu. Klimaty poszczególnych kompozycji różnią się między sobą, jednak wszystkie te muzyczne opowieści łączy duch nowoczesnego jazzu.
Album zawiera poradę: „Pozwól muzyce mówić, nie obrażaj się na krytyków, rób swoje”. Jeremy Pelt tak właśnie postępuje. I robi to bardzo dobrze.
Na albumie, Pelt prowadzi własny kwintet, w którym na wibrafonie gra Chien Chien Lu z Tajwanu, na kontrabasie Vicente Archer, na perkusji Allan Mednard, a na fortepianie Victor Gould.
Każdy utwór nawiązuje do poprzedzającej go opowieści, w każdym znajduje się też ważne, eksponowane miejsce dla muzyków zespołu.
Post-bopowy klimat płyty i duża jej intensywność powodują, że, mimo elegancji brzmienia, nie jest ona najlepszym tłem do kolacji. To coś znacznie więcej. Ta płyta wciąga, jakby kazała siebie słuchać. I warto się temu poddać, bowiem to płyta, która w pełni „daje muzyce mówić” ” (jazzpress.pl).
„Intro” z „Griot: This Is Important” 2021
„Carry Christ Wherever You Are” z „Griot: This Is Important” 2021
„Don’t Dog the Source” from „Griot: This Is Important” 2021