cze 23 2025
31 Plenerowy Międzynarodowy Festiwal Jazz na Starówce 2025
Oprac. Radosław Czapski na podst. jazznastarowce.pl, fot. jazznastarowce.pl, grafika – materiały organizatora.

31. MIĘDZYNARODOWY PLENEROWY FESTIWAL JAZZ NA STARÓWCE
Festiwal dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy, MKIDZN z Funduszu promocji Kultury w ramach Programu – Muzyka realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego
Organizator:
Fundacja Jazz Art
Dyrektor generalny festiwalu:
Krzysztof Wojciechowski
Dyrektorka artystyczna festiwalu:
Iwona Strzelczyk Wojciechowska
5 lipca rozpocznie się w Warszawie 31. edycja popularnego festiwalu i potrwa do 30 sierpnia. Rynek Starego Miasta ponownie stanie się koncertowym sercem Warszawy i przez 2 miesiące wakacyjne bić będzie w rytmie jazzu.
Zapowiada się ciekawy program który wpisuje się w historię wyjątkowych spotkań z ikonami jazzu i uznanymi artystami. Oryginalny program – zróżnicowany stylistycznie, polskie i międzynarodowe gwiazdy jazzu, pionierzy gatunku, premiery oraz wyjątkowe projekty – to od lat znaki rozpoznawcze festiwalu.
Jest jednym z niewielu w Polsce i Europie tego typu festiwalem, adresowanym do szerokiej publiczności o całkowicie bezpłatnej formule. Od lat jest latem wizytówką artystyczną i turystyczną stolicy, która przyciąga jazz – fanów z Warszawy, Polski, i zagranicy.
Program i wykonawcy

A Story of Polish Jazz
5 lipca 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Alicja Śmietana – skrzypce
Bzyk – rap
Guzik – rap
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Piotr Baron – saksofon tenorowy
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy
Robert Majewski – trąbka
Grzegorz Nagórski – puzon
Michał Tokaj – fortepian
Antoni Dębski – gitara basowa
Adam Kowalewski – kontrabas
Marcin Wądołowski – gitara
Kajetan Galas – organy Hammonda
Adam Czerwiński – perkusja
Specjalny projekt który prezentuje skróconą i trochę subiektywną historię polskiego jazzu. Usłyszymy czołówkę polskiego jazzu (14 artystów) w szerszym ujęciu, prezentujących zarówno własne kompozycje, jak i utwory twórcy projektu, J. Śmietany, oraz ikony polskiego jazzu, J. Ptaszyna Wróblewskiego. Nieczęsto spotykana plejada gwiazd polskiego jazzu na jednej scenie!
Program koncertu składa się dwóch części. Jedna poświęcona jednej z ikon i twórców jazzu w Polsce, Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu. Usłyszymy kilka jego kompozycji oraz utwory napisane w hołdzie dla zmarłego artysty.
Jan „Ptaszyn” Wróblewski był saksofonistą, kompozytorem, aranżerem, dyrygentem, publicystą i dziennikarzem radiowym. Zmarł 7 maja 2024 roku w Warszawie. Był jednym z najważniejszych muzyków jazzowych w Polsce. Debiutował w 1956 roku w formacji Krzysztofa Komedy. Działał w pionierskich grupach jazzowych, takich jak: Jazz Believers, Kwintet Andrzeja Kurylewicza, Polish Jazz Quartet czy Kwartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
Komponował nie tylko utwory jazzowe, ale również liczne piosenki, w tym takie przeboje jak „Zielono mi” z tekstem Agnieszki Osieckiej oraz „Żyj kolorowo” do słów Wojciecha Młynarskiego, a także utwory symfoniczne. Tworzył również muzykę do filmów. Przez ponad 46 lat prowadził w radiowej Trójce audycję „Trzy kwadranse jazzu”, opowiadając pasjonujące historie, popularyzując jazz.
Ikona, legenda, profesor jazzu, człowiek instytucja, prawdziwa encyklopedia – to tylko niektóre opinie muzyków i przyjaciół o zmarłym artyście. Koncert będzie z jednej strony hołdem, ale także podziękowaniem przez znakomitych muzyków, którzy przez lata grali i współpracowali z Janem Ptaszynem Wróblewskim.
Druga część koncertu poświęcona będzie jednemu z najwybitniejszych polskich gitarzystów, Jarosławowi Śmietanie. Projekt Jarka Śmietany „A Story of Polish Jazz” ma już swoją historię. Płyta z tym nagraniem ukazała się na początku 2005 roku i miała premierową prezentację w Krakowie w 2005.
Wirtuoz gitary był jedną z najważniejszych postaci polskiego jazzu . W dorocznej ankiecie czytelników JAZZ FORUM przez ponad trzy dekady zajmował bezdyskusyjnie miejsce nr 1 – najwybitniejszego gitarzysty jazzowego w Polsce. Charyzmatyczny bandleader, inicjator niezliczonych akcji i projektów, znakomity kompozytor i aranżer. Pozostawił po sobie kilkadziesiąt płyt, w tym ponad 30 autorskich. Zmarł 2 września 2013 w Krakowie . Był liderem Extra Ball, najlepszej w Polsce grupy jazz-rockowej lat 70. Grał w Sounds, Namysłowski-Śmietana Quartet, Symphonic Sound Orchestra, Polish Jazz Stars. Jako lider własnych zespołów angażował na koncerty i nagrania płytowe wielkich amerykańskich muzyków. Byli wśród nich m.in.: Art Farmer, Freddie Hubbard, Eddie Henderson, Joe Zawinul, Gary Bartz, Vince Mednoza, John Abercrombie, Ronnie Burrage, Harvie Swartz, Bennie Maupin, Mike Stern, Cameron Brown, czy Steve Logan.

Peter Bernstein Quartet
12 lipca 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Peter Bernstein – gitara
Danny Grisset – fortepian
Doug Weiss – kontrabas
Bill Steward – perkusja
Gigant światowej sceny gitarowej związany z Nowym Jorkiem. Uczeń legendarnego gitarzysty Jima Halla jest docenianym muzykiem w ankietach czytelników i krytyków Downbeat Magazine . Wirtuoz gitary czerpie z muzycznej tradycji i nowoczesności.
Znany ze współpracy z zespołami Nicholasa Paytona, Diany Krall, Dr. Lonnie Smitha, a szczególnie z sukcesów jego tria organowego z Larrym Goldingsem i Billem Stewartem określanego przez The New York Times „największym triem organowym dekady”.
„…Gitarzysta jazzowy, jeden z najbardziej rozchwytywanych muzyków Nowego Jorku, ma lekki dotyk, encyklopedyczną wiedzę o akordach i zdolność do grania standardów, jakby je wymyślał na miejscu.”
The Los Angeles Daily News
„Jest płynnie improwizującym gitarzystą w tradycji post-bopu, kontrolującym harmonię, o pięknym brzmieniu”
The New York Times
„Ma ciepły, dźwięczny, muskularny ton, który odzwierciedla takich gigantów jak Wes Montgomery, Jim Hall i Kenny Burrell.”
Jazziz
Peter Bernstein zbudował w Nowym Jorku nienaganną reputację odkąd został odkryty przez Jima Halla w latach 90. Hall zauważył, że Peter „…zwracał uwagę zarówno na przeszłość, jak i na przyszłość. Jest najbardziej imponującym gitarzystą, jakiego słyszałem. Gra najlepiej ze wszystkich pod względem swingu, logiki, wyczucia i smaku”. Hall poprosił Petera o udział w jego Invitational Concert w ramach JVC Jazz Festival w 1990 roku (z udziałem Johna Scofielda i Pata Metheny, a owocem jest płyta o Live at Town Hall Vol. 2 (wydana przez Music Masters).
Gra i nagrywa od 1990 roku, kiedy po raz pierwszy pojawił się na nagraniach z Lou Donaldsonem i trio organowym Larry’ego Goldingsa i Billa Stewarta, grupą, która nadal koncertuje i nagrywa. Peter grał w grupie Lou Donaldsona przez 10 lat, a także występował i nagrywał z grupą Joshuy Redmana w latach 1995-97. Inne stowarzyszenia i współpraca obejmują Jimmy’ego Cobba, Dr. Lonnie Smitha, Brada Mehldaua, Ettę Jones, Dianę Krall, Bobby’ego Hutchersona, Lee Konitza, Nicholasa Paytona, George’a Colemana i Sonny’ego Rollinsa.
Peter grał na festiwalach, koncertach i scenach klubowych na całym świecie od początku lat 90. Wystąpił na ponad 300 nagraniach z tymi muzykami i wieloma swoimi współczesnymi, a także na 14 płytach pod własnym nazwiskiem. Na nagraniach tych znalazło się wiele jego własnych kompozycji i muzyków, takich jak Brad Mehldau, Christian McBride, Greg Hutchinson, Jimmy Cobb, Larry Grenadier, Gerald Clayton, Sullivan Fortner, między innymi.
Jego najnowszym nagraniem dla wytwórni Smoke Sessions jest „Better Angels”, w którym występują Brad Mehldau, Vicente Archer i Al Foster.
Grał na festiwalach i scenach klubowych na całym świecie od początku lat 90. Wystąpił na ponad 300 nagraniach z wymienionymi muzykami jazzowymi, a także na 14 płytach pod własnym nazwiskiem i DVD Live at Smoke.

Christian McBride – Remembering Ray Brown with Benny Green & Greg Hutchinson
19 lipca 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Christian McBride – kontrabas
Benny Green – fortepian
Gregory Hutchinson – perkusja
Polska premiera. Po 10 latach wraca na naszą scenę luminarz jazzu, amerykański wirtuoz kontrabasu, kompozytor, aranżer, producent i ośmiokrotny zdobywca GRAMMY. Najbardziej poszukiwany i szanowany artysta współczesnej sceny jazzowej, oddaje hołd swojemu mentorowi, legendzie kontrabasu Rayowi Brownowi.
Christian McBride, jeden z jego najsłynniejszych uczniów, zagra z dwoma najważniejszymi współpracownikami Browna, pianistą Bennym Greenem i perkusistą Gregorym Hutchinsonem, którzy przez wiele lat byli członkami Ray Brown Trio. Będzie to nie tylko wspomnienie genialnego artysty, ale także i przede wszystkim ponadczasowy Wielki Jazz. Po raz pierwszy, na jedynym koncercie w Polsce usłyszymy ten wyjątkowy projekt – koncert!
„Przez ponad trzy dekady zaszczytem było dla mnie być częścią wszechświata jazzu. Mój świat w tym wszechświecie najlepiej rozumiem poprzez zespoły, które miałem przywilej tworzyć, prowadzić i z którymi występowałem”
McBride
Christian McBride jest luminarzem nieustannie sięgającym w przyszłość. Z niesłychaną swobodą porusza się po różnych jazzowych gatunkach poszerzając je muzycznie (R&B, pop, hip-hop/neo-soul i muzyka klasyczna).
Zdobywał wiedzę w High School for Performed Arts w Filadelfii, przeniósł się do Nowego Jorku w 1989 roku, gdzie rozpoczął studia w Julliard School of Music. Jako cudowne dziecko- nastolatek, został zaproszony do grupy saksofonisty Bobby’ego Watsona w wieku 17 lat. Potem grał w zespołach Roya Hargrove’a (1989-90), Freddie’ego Hubbarda, Benny’ego Greena (od 1990), Benny’ego Golsona (od 1991). Grał z grupą Superbass (Raya Browna i Johna Claytona). Występował z Kenny’m Barronem, Garym Bartzem, Chickiem Coreą, Kennym Garrettem, był członkiem Kwartetu Joshuy Redmana. Nagrywał z wieloma legendami jazzu jak: McCoy Tyner, Herbie Hancock, Pat Metheny, Joe Henderson, Diana Krall, John McLauglin, Wynton Marsalis, Hank Jones, George Duke, Brad Mehldau, oraz muzyki rozrywkowej, jak Sting, Paul McCartney, James Brown.
Od albumu Kind Of Brown z 2009 roku, wydaje swoje kolejne płyty w prestiżowej wytwórni Mack Avenue. Spośród 9-u nagród Grammy, na szczególną uwagę zasługują dwie, które otrzymał za swój big band, oraz tę, którą otrzymał za Trilogy Trio z Chickiem Coreą i Brianem Blade’em.
Ambasador jazzu. Jest dyrektorem artystycznym Newport Jazz Festival, New Jersey Performing Arts Center (NJPAC) i TD James Moody Jazz Festival, a także Narodowego Muzeum Jazzu w Harlemie. W rankingu „Down Beat”, obok Dave Hollanda – należy do najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych na świecie.
Benny Green. To nowojorski pianista uznawany „jednego z najbardziej ekscytujących hard-bopowo swingujących pianistów, jaki wyłonił się z Jazz Messengers Arta Blakeya”.
„Uważany za jednego z najbardziej technicznie znakomitych pianistów jazzowych swojego pokolenia.”
New York Daily News
Ceniony lider zespołu, którego wysiłki na rzecz rozszerzenia języka klasycznego kanonu jazzu umieściły go nie tylko wśród najlepszych interpretatorów, ale także w awangardzie muzyków, którzy podtrzymują ewolucję jazzu. Gra na fortepianie z radością i finezją Jego mistrzostwo w tej sztuce można usłyszeć na wielu nagraniach, w tym na jego Then And Now (20. album jako lidera), lub Greens and Kaleidoscope, Naturally, czy na jego licznych płytach z najlepszymi artystami, jak Diana Krall, Freddie Hubbard i Milt Jackson. Oscar Peterson wybrał Greena do nagrody Glenn Gould International Protege Prize in Music (1993 r.,), a później nagrał z nim olśniewający album Oscar & Benny. Gregory Hutchinson jest jednym z najbardziej szanowanych perkusistów naszych czasów. Jego doświadczenie i wszechstronna technika, czynią go jednym z najbardziej ekscytujących muzyków.
Dianne Reeves opisuje go jako „Pure Genius”. Jego mistrzostwo w zakresie wyczucia czasu, i ekspresji, wyobraźni i innowacyjności, leży u podstaw jego osobistego stylu.
Dyskografia światowej sławy perkusisty jazzowego obejmuje ok 200 wydawnictw. Jest jednym z niewielu dzisiejszych muzyków, którzy mieli okazję występować i nagrywać z wieloma legendami i gwiazdami jazzu jak: Art Blakey, Elvin Jones, Ray Brown, Joe Henderson, Roy Hargrove, Joshua Redman, Johnny Griffin, Jimmy Smith, Arturo Sandoval, John Patitucci, Betty Carter, Dianne Reeves, Dianą Krall, Wynton Marsalis, John Scofield.
christianmcbride.com
bennygreen.net
pearldrum.com

Myrczek & Schmidt Quintet ft. Herdzin – Młynarski. Bynajmniej
26 lipca 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Wojciech Myrczek – wokal
Piotr Schmidt – trąbka
Krzysztof Herdzin – fortepian
Andrzej Święs – kontrabas
Sebastian Frankiewicz – perkusja
Nowy, niezwykły projekt muzyczny do tekstów W. Młynarskiego, ”polskiego Franka Sinatry”, Wojciecha Myrczka – najlepszego polskiego wokalisty jazzowego, w gwiazdorskiej obsadzie i w mistrzowskim wykonaniu.
Autorem większości oryginalnych aranżacji jest wybitny pianista, kompozytor, aranżer, Krzysztof Herdzin, a towarzyszy mu m.in. topowy trębacz, lider zespołów, Piotr Schmidt. Znakomity kwintet w mistrzowski sposób interpretuje klasyki mistrza słowa, a jazzowe aranżacje otwierają nowe drzwi do wspaniałej spuścizny twórcy.
Wspaniałe interpretacje, także pod względem aktorskim, Wojtka Myrczka. Luz i duża doza humoru (słownego, scenicznego i muzycznego….Wszyscy byliśmy zachwyceni. Bynajmniej, jak najbardziej.
Paweł Brodowski, Redaktor Naczelny Jazz Forum (cytat z jego posta na FB).
Serdecznie polecam album „Młynarski. Bynajmniej.”: jazz i poezja, wirtuozeria i elegancja, czad i dowcip. Na żywo jeszcze lepsze niż na płycie. Nie wątpię, że Wojciech Młynarski, jazzfan przecież, byłby „Bynajmniej” zachwycony.
Tomasz Tłuczkiewicz
Brawo, brawo, brawo. Za pomysł i za wykonanie. Bardzo dobre w każdym aspekcie.
Krzysztof Komorek, Donos kulturalny
Myrczek & Schmidt Quintet w mistrzowski sposób interpretują klasyki Młynarskiego, nadając im nowej jakości bez utraty charakterystycznej dla tych piosenek ponadczasowej wartości. Płytę można traktować jako hołd dla mistrza słowa i melodii, który wciąż inspiruje, a jazzowy język tej interpretacji otwiera na nowo drzwi do jego muzycznej spuścizny.
Łukasz Dębkowski, polskaplyta-polskamuzyka.pl
Wojciech Myrczek – polski Frank Sinatra, artysta uznawany za najlepszego polskiego wokalistę jazzowego, lauret I miejsca na Jazz Top w kategorii Wokalista Roku przez 8 ostatnich lat. Zwycięzca m.in. I miejsca i nagrody publiczności w konkursie Shure Montreux Jazz Voice Competition w Szwajcarii (2013 r.) czy Grand Prix w międzynarodowym konkursie Jazz Voices na Litwie (2011 r.) Ma na koncie trzy solowe albumy, współpracował z wieloma wybitnymi muzykami, prezentując swoje umiejętności na międzynarodowych festiwalach jazzowych. Jego wokalny styl łączy tradycję swingową z nowoczesnymi elementami, a w śpiewie wykorzystuje zarówno słowo, jak i scat.
Krzysztof Herdzin – profesor doktor sztuk muzycznych, wybitny pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent płytowy, autor orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Marzyciel”, nagrodzonej Oscarem w 2005. Dyrygował ponad 40 orkiestrami; współpracował prawie ze wszystkimi największymi polskimi gwiazdami piosenki oraz jazzu, 2015 r. odznaczony Srebrnym Medalem “Gloria Artis”; laureat Fryderyka 2012 (jazzowy kompozytor /aranżer roku), Nagrody Programu 3 – Mateusze Trójki 2014 (w kategorii całokształt) i innych.

Francesca Tandoi Trio
2 sierpnia 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Francesca Tandoi – fortepian, wokal
Stefano Senni – kontrabas
Giovanni Campanella – perkusja
Włoska pianistka jazzowa i wokalistka została okrzyknięta przez krytyków i kolegów z branży jako wschodząca gwiazda jazzu i jeden z zachwycających młodych talentów na międzynarodowej scenie.
W ciągu zaledwie kilku krótkich lat zdobyła międzynarodowe uznanie jako pianistka i wokalistka światowej klasy. Występowała z najlepszymi muzykami jazzowymi. Ma za sobą trasy i koncerty na wielu prestiżowych festiwalach i klubach jazzowych na całym świecie.
„Tandoi jest pianistką o doskonałym guście muzycznym i wyczuciu swingu. Ma wyrafinowany głos i potrafi komponować niezapomniane melodie i aranżować je w niezwykle wyrafinowany sposób.”
Monty Alexander
„Francesca Tandoi posiada technikę gry na fortepianie, która jest po prostu doskonała, ma i niesamowite wyczucie swingu. Publiczność jest całkowicie oczarowana jej grą”
David Alston
Choć Francesca jest dziś często porównywana do legend swingu, takich jak Oscar Peterson czy Monty Alexander, to wypracowała swój własny, rozpoznawalny styl. Jej technika gry na fortepianie jest bezbłędna i pełna finezji.
Mistrzowska pianistka, elegancka wokalistka, utalentowana kompozytorka i dynamiczna liderka zespołu, bez wysiłku łączy techniczny geniusz z pełną duszy ekspresją. Jej występy przesiąknięte są tradycją jazzu, jednocześnie są innowacyjne i nowoczesne, co czyni ją jedną z najbardziej ekscytujących współczesnych artystek jazzowych na dzisiejszej scenie.
Koncertowała na całym świecie, zyskując szerokie uznanie krytyków i publiczności. Występowała z niektórymi z najlepszych międzynarodowych muzyków jazzowych, aby wymienić tylko kilku: Scott Hamilton, Philip Harper, Owen Hart Jr., Joe Cohn, Anthony Pinciotti, Jason Brown, Darryl Hall, Lee Pearson, Darius Brubeck, Sergey Manukyan i wielu innych. Michael League zaprosił ją do koncertu Snarky Puppy na Umbria Jazz Festival 2023.
W ciągu zaledwie kilku lat Francesca wzmocniła swoją pozycję, koncertując na prestiżowych festiwalach, takich jak North Sea Jazz Festival, Umbria Jaz Jazz Festival, na których zawsze spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem, a jej trio fortepianowe uchodzi za wzór perfekcyjnego brzmienia w tej formule.
To właśnie jej występy w TRIO zajmują szczególne miejsce w jej sercu, oferując swobodę eksplorowania swojej twórczej wizji, z intensywnością, niuansami.
Tandoi nie tylko gra, ale i opowiada historie. „To artystka, która potrafi wciągnąć słuchacza w swój świat, gdzie swing spotyka się z liryzmem”
David Alstoni
Na swoim koncie ma wiele ciekawych nagrań. Jako artystka sesyjna wystąpiła w ponad 20 nagraniach, w tym czterokrotnie z legendarnym amerykańskim saksofonistą, Scotem Hamiltonem. Jako liderka swojego Tria nagrała sześć albumów, „For Elvira” i „Something Blue” (2014), „Wind Dance” (2016) czy „Sometimes We’re Happy” (2019) z saksofonistą Emanuelem Cisi. W 2022 roku ukazały się dwie inne ważne pozycje w jej dyskografii – „La Musica Di Franco Califano” oraz solowy „When In Rome”, i ostatni”Bop Web” (2024).
W 2022 roku ukazały się dwie ważne pozycje w jej dyskografii – „La Musica Di Franco Califano” oraz solowy „When In Rome” i ostatni „Bop Web” (2024) Francesca Tandoi najlepiej brzmi na żywo. Przekonajmy się o tym sami.
Partnerem koncertu jest: Włoski Instytut Kultury

Piotr Wojtasik Quintet – Premiera Inscape
9 sierpnia 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Piotr Wojtasik – trąbka
Marcin Kaletka – saksofon
Michał Tokaj – fortepian
Michał Barański – kontrabas
Łukasz Żyta – perkusja
Czołowy polski muzyk jazzowy, wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 40 lat przemawia niepowtarzalnym, muzycznym językiem.
W olbrzymim dorobku ma znakomite, nagradzane płyty, prestiżowe nagrody i wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Usłyszymy jego premierowy album „Inscape” który ilustruje szeroki obszar stylistyczny, który artysta eksploruje od ponad czterech dekad.
Piotr Wojtasik. Niekwestionowany wirtuoz trąbki, nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Kazimierz Jonkisz, Michał Tokaj.
Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp.
Występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble.
Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów. Na swoim koncie ma 14 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane – w tym album „VOICES” zawierający oryginalne kompozycje na septet jazzowy i chór synagogalny. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki: w 2003, oraz w 2008 roku, w kategorii Jazzowy Muzyk Roku. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum.
Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach.
Jego premierowy album „Inscape” to sześć autorskich kompozycji na kwintet jazzowy. Materiał został zarejestrowany w legendarnym Van Gelder Studio w New Jersey, gdzie nagrywały ikony jazzu dla wytwórni Blue Note Records, Prestige.
Na płycie znajdziemy utwory odnoszące się do post Coltrane’owskiego jazzu modalnego, estetyki Davis’owskiej czy współczesnych „brocken rhythms”.
Muzyka Piotra Wojtasika wykorzystuje zdobycze nowoczesnego jazzu w jego nurcie akustycznym. Będą oryginalne aranżacje, feeling i kreatywność.

New Bone Quintet – Premiera Sorrow
16 sierpnia 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Tomasz Kudyk – trąbka / flugelhorn
Marcin Konieczkowicz – saksofon altowy
Maciej Adamczak – kontrabas
Dominik Wania – fortepian
Dawid Fortuna – perkusja
Uznany kwintet jazzowy założony i prowadzony przez Tomasza Kudyka. Dojrzałość stylu, kompozycji, ukazuje wielki potencjał wszystkich członków zespołu.
Uznany kwintet jazzowy założony i prowadzony przez Tomasza Kudyka. Dojrzałość stylu, kompozycji, ukazuje wielki potencjał wszystkich członków zespołu, w tym m.in. wybitnego pianisty, Dominika Wani. Usłyszymy najnowszy album kwintetu, którego premiera miała miejsce w marcu tego roku. Muzyka na nowej płycie utrzymana w różnorodnej stylistyce współczesnego jazzu, zawiera fragmenty liryczne, przeplatane dynamicznymi motywami z wykorzystaniem pełnej kolorystyki brzmienia zespołu.
„To poruszający album jazzowy pełen melancholii, przestrzeni i piękna. Polska szkoła jazzu w najlepszym wydaniu (…) Dla wytrawnych słuchaczy będzie to uczta. Dla tych, którzy dopiero wchodzą w świat jazzu – wyzwanie, które warto podjąć. Bo „Sorrow” to nie tylko świetna płyta – to manifest wrażliwości. Jazz, który nie tylko się słyszy, ale który się czuje”.
Marcin Puławski, Laboratorium Muzycznych Fuzji
Najnowszy album „Sorrow” z autorskimi kompozycjami lidera zespołu – Tomasza Kudyka oraz pozostałych członków kwintetu, zarejestrowany został w Studio Polskiego Radia S4 im. J. Wasowskiego w Warszawie. To siódmy autorski album kwintetu New Bone. Przyjęta konwencja nagrania pozwoliła na zróżnicowanie stylistyczne zarejestrowanej muzyki, a także na nowy sposób interakcji w grze zespołowej stając się źródłem wzajemnej inspiracji.
Płyta ma bardzo osobliwy wydźwięk. Niektóre kompozycje są dedykacjami, tak jak suita „Szu”, którą Tomasz Kudyk dedykował pamięci Jana Nowickiego – Człowieka Legendy – który wywarł na niego duży wpływ.
Koncert zachwyci zarówno miłośników jazzu, jak i tych, którzy dopiero odkrywają ten gatunek muzyczny.
NEW BONE to jeden z najbardziej cenionych zespołów jazzowych złożony z samych uznanych muzyków. Formacja jest znana miłośnikom jazzu w całym kraju, odnosi także sukcesy na arenie międzynarodowej.
Entuzjastycznie o ich muzycznych dokonaniach wypowiadały się autorytety w tej dziedzinie, jak Jarek Śmietana czy Bogdan Chmura.
Liderem jest krakowski trębacz, kompozytor, aranżer. Jazz stał się jego pasja już w szkole średniej, na co wpływ miał jego ojciec, Jan Kudyk (lider legendarnego Jazz Band Ball Orchestra). Zespół powstał w 1996 roku z jego inicjatywy.
Kwintet ma znaczący dorobek muzyczny, a na koncie siedem autorskich albumów- „Something for now” „It’s not easy”, „Destined”. W 2013 roku Pawła Kaczmarczyka zastąpił Dominik Wania, z którym zespół zarejestrował w 2014 r. album „Follow me”. W 2015 r. zespół na specjalne zamówienie Teatru Witkacego w Zakopanem nagrał płytę „Odjazzdowo”. W 2020 r. ukazał się album „Longing”, który Tomasz Kudyk dedykował pamięci swojego taty – Jana Kudyka.
New Bone wystąpiła na wielu znaczących festiwalach w Polsce i za granicą, min. Delhi International Jazz Festival (New Delhi, Indie – 2013), Varna Summer International Jazz Festival (Varna, Bułgaria – 2014). Grupa otrzymuje propozycje koncertów w najdalszych zakątkach globu, obecnie trwają prace nad kolejnymi zagranicznymi występami.

Nduduzo Makhathini Trio
23 sierpnia 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Nduduzo Makhathini – fortepian
Dalisu Ndlazi – kontrabas
Lukmil Perez – perkusja
Wizjonerski pianista i kompozytor, stał się jednym z najważniejszych osobowości sceny muzycznej RPA.
Konsekwentnie realizuje własną wizję artystyczną, łącząc jazz spod znaku Johna Coltrane’a z afrykańskim folklorem. Wysoki standard pianistyki Makhathiniego jest daleki od komercyjnych zabiegów. Niezwykle oryginalnie łączy afrykańskie dziedzictwo muzyczne z jazzowymi eksperymentami, zachowując unikalne brzmienie południowoafrykańskiej sceny, a jego misją jest zachowanie bogatego dziedzictwa jego ojczyzny i jednocześnie tworzenie brzmień, które przemawiają do świata XXI wieku.
Nduduzo Makhathini. Południowoafrykański pianista, kompozytor, filozof, jest wiodącym głosem południowoafrykańskiego jazzu. W ciągu ostatniej dekady stał się jednym z najważniejszych osobowości sceny muzycznej RPA. Artysta duszę ma starą, ale zakorzenioną w teraźniejszości. Jego muzyka odzwierciedla głębokie powiązanie między dźwiękiem, rytuałem i uzdrawianiem w afrykańskiej filozofii. Dzięki swojej sugestywnej grze i duchowej głębi, kształtuje globalny krajobraz jazzu, jednocześnie oddając hołd swoim przodkom.
Makhathini postawił sobie za cel połączenie swojego muzycznego DNA z tym, co nazywa „amerykańską narracją jazzową”. Można to zobaczyć na jego albumach, które zdobyły liczne nagrody i uznanie krytyków. Album Ikhambi, przyniosł mu międzynarodową sławę i zdobywjąc South African Music Award w 2018 roku jako najlepsza płyta jazzowa, a pianista stał się pierwszym artysta z RPA, który podpisał kontrakt z prestiżową Blue Note Records.
W 2020 roku wytwórnia wydała jego porywający album Modes of Communication: Letters from the Underworlds, który został nazwany przez The New York Times „ jednym z najlepszych albumów jazzowych 2020 roku”. Kolejny album to In The Spirit of Ntu (2022 r) i 2 lata później Nomkhubulwane, który wykracza poza wszelkie istniejące pojęcie tworzenia muzyki, aby zaoferować swoją najgłębszą jak dotąd wizję twórczego mistycyzmu.
Występował na renomowanych festiwalach jak Cape Town International Jazz Festival, Detroit Jazz Festival, Essence Festival Essence Festival New Orleans, Jazz at Lincoln Center, gdzie był gościem specjalnym z Wyntonem Marsalisem i Jazz at Lincoln Center Orchestra na celebracji The Sounth African Songbook.
Dziś Makhathini zdobył powszechne uznanie jako twórca prawdziwie duchowej i transcendencyjnej muzyki. Prestiżowy magazyn DownBeat umieścił pianistę na liście 25 For The Future – artystów jazzowych, którzy kształtują muzykę jazzową.

EABS The Very Best
30 sierpnia 2025, godzina 19:00,
Rynek Starego Miasta, Warszawa
Marek Pędziwiatr – fortepian, syntezatory, śpiew
Jakub Kurek – trąbka
Olaf Węgier – saksofon tenorowy
Paweł Stachowiak – gitara basowa, syntezator moog
Marcin Rak – perkusja
EABS, to jedna z najważniejszych polskich grup nowej fali polskiego jazzu ostatnich lat.
Uhonorowana laurami czytelników i krytyków Jazz Forum („najlepsza elektryczna grupa roku”), nominacjami do Fryderyków, Paszportów Polityki, i entuzjastycznymi rekomendacjami najważniejszych magazynów jazzowych świata. Zespół wraca do nas by zagrać w formule The Very Best Of. Usłyszymy wybrany materiał z ich ciekawej dyskografii.
EABS, czyli Electro – Acoustic Beat Session, to kwintet doceniany przez krytykę i słuchaczy który regularnie koncertuje po świecie. Zespół związany jest z wybitną wytwórnią Astigmatic Records, która w swoim katalogu posiada m.in. wydawnictwa takich artystów jak Tomasz Stańko.
Od 2012 pracują nad koncepcją „rekonstrukcji z dekonstrukcji”, redefiniując często klasyki sprzed kilkudziesięciu lat zderzając je z najnowszymi gatunkami współczesnej muzyki miejskiej, tworząc zupełnie nową jakość i autorskie brzmienie. Uznany kwintet redefiniuje klasyczny jazz, łącząc go z nowoczesnymi brzmieniami muzyki miejskiej.
Ich twórczość to fuzja tradycji jazzowej z elementami hip-hopu, soulu, funky, muzyki elektronicznej i eksperymentalnych dźwięków.
Zespół zdobył międzynarodowe uznanie dzięki albumom „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” oraz „Slavic Spirits”. Oba wydania łączą nowoczesne rytmy z bogatą historią polskiego jazzu. Ich ostatnie albumy – „Discipline of Sun Ra”, „In Search of a Better Tomorrow”, ( The Guardian umieścił to wydawnictwo w swoim The Best Global Albums of 2023), i szósty album zespołu Reflections of Purple Sun z ubiegłego roku, to wyjątkowy powrót do korzeni polskiego jazzu.
Inspiracją dla tej płyty stał się kultowy album Purple Sun Tomasza Stańko, nagrany pół wieku temu. EABS, reinterpretując dzieło ikony polskiego jazzu, oddaje hołd jego niezwykłej wrażliwości muzycznej, kontynuuje dialog między tradycją a nowoczesnością, która jest esencją ich twórczości.
Czeka nas unikalna podróż dźwiękowa – od jazzu inspirowanego Komedą, przez słowiańską melancholię, po odważne kosmiczne eksperymenty.
„..każdy kolejny album wynika z genezy poprzedniego. Ich wydźwięk jest podobny i można traktować je jako wariacje na ten sam temat. Zmienia się tylko tło opowieści…. Po lekcjach jazzowej tradycji, odniesień do klasyki Komedy i „slavic kind of jazz” , EABS zgrabnie przenosi się do futuryzmu kultowego wizjonera Sun Ra, by kreować własny, nowoczesny świat dzisiejszego jazzu”.
Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu