5. Orkiestra Golda i Petersburskiego


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY


E-wystawa
„DEKADY JAZZU, lata 20-te, 30-te, BYŁ JAZZ”
opracowana przez Krzysztofa Karpińskiego, autora książki pt.:
„Był jazz, krzyk jazzbandu w międzywojennej Polsce”
.


Wystawa w ciekawym i lapidarnym skrócie dokumentuje międzywojenny rodowód polskiego jazzu, ilustrując to archiwalnymi fotografiami artystów, najważniejszych miejsc i kopiami dokumentów związanych z historią jazzu.


Orkiestra Artura Golda i Jerzego Petersburskiego, 1926 r.


 

Był rok 1926, Orkiestra Golda i Petersburskiego przygrywała w polskich salach dancingowych, ale też w kurortach Austrii, Niemiec, Francji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Z czasem zbliżyła swój styl do stylu orkiestry Paula Whitemana, a w późniejszym okresie specjalizowała się w amerykańskiej muzyce tanecznej.


Orkiestra Artura Golda i Jerzego Petersburskiego, lata 20-te


 

Obaj muzycy byli kompozytorami wielu popularnych wówczas przebojów. Niektóre z nich jak na przykład Tango Milonga znane są do dziś. Na początku 1931 r. orkiestra zagrała podczas otwarcia luksusowego lokalu „Adria” w Warszawie. Występowała też w „Cafe Clubie”, „Wielkiej Ziemiańskiej”, „Paradisie” i w hotelu „Bristol”.


Orkiestra Artura Golda i Jerzego Petersburskiego, lata 30-te


 

Występy Orkiestry Golda i Petersburskiego często transmitowano przez radio w audycji „Muzyka obiadowa”. Orkiestra ta była na stałe zatrudniona w wytwórni płytowej „Odeon”, nagrywała dla „Columbii”, „Parlophonu” i „Syreny Record”. Jako jedna z pierwszych korzystała z mikrofonu.


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY