5. Z Krakowa do Zakopanego i Lwowa


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY



 

E-wystawa
„DEKADY JAZZU, lata 20-te, 30-te, BYŁ JAZZ”
opracowana przez Krzysztofa Karpińskiego, autora książki pt.:
„Był jazz, krzyk jazzbandu w międzywojennej Polsce”
.


Wystawa w ciekawym i lapidarnym skrócie dokumentuje międzywojenny rodowód polskiego jazzu, ilustrując to archiwalnymi fotografiami artystów, najważniejszych miejsc i kopiami dokumentów związanych z historią jazzu.


Zakopone, restauracja Morskie Oko, lata 30-te.


 

W drugiej połowie lat dwudziestych swingujący i improwizujący skrzypek Emil Brüh utworzył w Krakowie zespół z udziałem pianisty Ryszarda Heczki oraz saksofonistów Zygmunta Berlanda i Michała Kaufmana. Koncertowano w krakowskich lokalach prezentując jazzującą muzykę taneczną.


Orkiestra Emila Brüha


 

Szef zespołu był świetnym instrumentalistą. Wielu kolegów po fachu przyjeżdżało specjalnie do Krakowa, żeby go posłuchać.


Jazz w Zakopanem, 1929 r.


 

W 1935 r. jego powiększona, 9-osobowa orkiestra „Vivo Band” została zaangażowana do lokalu „Morskie Oko” w Zakopanem, gdzie cieszyła się dużą popularnością. Występowała też w warszawskiej „Adrii


Emil Brüh


 

Po wybuchu II Wojny Światowej Emil Brüh przedostał się do Lwowa i dołączył do orkiestry trębacza Ady’ego Rosnera, a następnie związał się z orkiestrą Henryka Golda i Jerzego Petersburskiego. Po wstąpieniu do Armii Generała Władysława Andersa został przydzielony do powstającej orkiestry Henryka Warsa, z którą przeszedł szlak bojowy II Korpusu.


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY