Józef Skrzek

Oprac.Ewa Kałużna, fot.

Eustachy Kossakowski,
Sebastian Chociński,
Tomasz Sikora,
Adam Krause,
Ewa Kałużna

Józef Skrzek – Breakout 1970
Fot. Eustachy Kossakowski

Breakout 1970: Józef Skrzek, Włodzinierz Nahorny, Tadeusz Nalepa
Fot. Eustachy Kossakowski

Breakout 1970: Józef Hajdasz, Mira Kubasińska, Tadeusz Nalepa, Józef Skrzek
Fot. Eustachy Kossakowski

Grupa Niemen 1971
Fot. Sebastian Chociński

SBB 1978
Fot. Tomasz Sikora

SBB 2019
Fot. Adam Krause

Józef Skrzek, Radio Łódź 2019
Fot. Ewa Kałużna


2 lipca 2020. swoje 72. urodziny świętuje wirtuoz-multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor, jeden z czołowych przedstawicieli polskiego rocka progresywnego i elektronicznego, założyciel legendarnej formacji SBB,

JÓZEF SKRZEK
(ur. 2 lipca 1948).

Gra głównie na instrumentach klawiszowych, ale także na gitarze basowej, banjo, harmonijce ustnej, kontrabasie, instrumentach perkusyjnych.
Od najmłodszych lat pobierał lekcje gry na fortepianie.
Ukończył podstawową szkołę muzyczną w klasie skrzypiec, a następnie, w 1967, średnią szkołę muzyczną w Katowicach, w klasie fortepianu.
Studiował na Wydziale Wychowania Muzycznego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach.

HARD ROAD
Rozpoczął karierę w 1969, od grupy Mariolaine & Swinging Soul Corporation (później Mariolaine Suggestic, Hard Road), która towarzyszyła wokalistce z Indonezji, Mariolaine. Była to międzynarodowa supergrupa, działająca w latach 1969-1972. W początkach działalności formacja występowała z samodzielnym recitalem, w ramach bloku koncertów grupy Breakout. Zespół tworzyli Mariolaine (śpiew), Józef Skrzek (klawisze), Albin Biskupski (gitara basowa) i Jerzy Tumidajski (perkusja). Hard Road nie zdołał przebić się jednak do czołówki, i rozwiązał się w 1972.
W tym samym czasie Józef Skrzek współpracował także z grupą Breakout oraz z grupami górnośląskimi – Ślężanie, Ametysty, Heliosi, Swinging Soul Corporation.

BREAKOUT
Na początku 1970 Skrzek został oficjalnie stałym członkiem zespołu Breakout, grając na klawiszach, gitarze basowej oraz śpiewając. Zastąpił on na gitarze basowej Michała Muzolfa.
Breakout coraz częściej był krytykowany przez media za „muzykę prozachodnią, dziwne stroje i długie włosy”. W końcu doprowadziło to do całkowitego zakazu emitowania utworów zespołu w radiu i telewizji, oraz występów na żywo.


Mimo tej niekomfortowej sytuacji, w marcu 1970 udało się nagrać płytę – „70a”, z Józefem Skrzekiem i Włodzimierzem Nahornym. Teksty napisali Bogdan Loebl i Franciszek Walicki (aka Jacek Grań). Muzykę napisał w całości Tadeusz Nalepa:
Tadeusz Nalepa – guitar, vocal
Mira Kubasińska – vocal
Józef Skrzek – bass guitar
Józef Hajdasz – drums
Guest:
Włodzimierz Nahorny – sax, flute
„Piękno” from „70a”

„Skąd taki duży deszcz” from „70a”

Józef Skrzek opuścił Breakout w grudniu 1970.

SILESIAN BLUES BAND
W 1971 Józef Skrzek założył zespół Silesian Blues Band, w którym grali także Apostolis Lakis Anthimos – gitara i Jerzy Keta Piotrowski – perkusja. „To wielkie szczęście, że powstał ten projekt, bowiem właśnie SBB stworzyło całkiem nowy nurt w muzyce polskiej, a może i światowej. Multiinstrumentalista oraz kompozytor, Józef Skrzek, zademonstrował światu nową formułę muzyki uniwersalnej, ze słowiańską romantyką oraz buntowniczą dynamiką rocka” (skrzek.com).
Silesian Blues Band – „Go-Go-Lowiec”, Audio 1972

GRUPA NIEMEN
W latach 1972-1973 trzej muzycy współpracowali z Czesławem Niemenem, Helmutem Nadolskim i Andrzejem Przybielskim, pod nazwą Grupa Niemen, nagrywając kolejno albumy:
„Strange Is This World”, nagrany i wydany w Monachium przez CBS, w 1972:
Czesław Niemen – organ, vocal
Józef Skrzek – piano, electric bass, organ, harmonica
Apostolis Anthimos – guitar
Helmut Nadolski – bass, cymbals
Jerzy Piotrowski – drums
Full Album

„Ode to Venus”, również nagrany i wydany w Monachium przez CBS, w 1973:
Czesław Niemen – vocal
Józef Skrzek – organ, electric piano, bass
Apostolis Anthimos – guitar
Jerzy Piotrowski – drums
„Ode to Venus”

„Niemen Vol. 1” 1972 i „Niemen Vol. 2” 1973. Oba albumy wydano w Polsce i połączono w 1973 w jeden – „Marionetki”:
Czesław Niemen – organ, piano, vocal
Józef Skrzek – violin, bass guitar, harmonica, organ, piano, vocal
Apostolis Anthimos – guitar
Andrzej Przybielski – trumpet
Helmut Nadolski – bass
Jerzy Piotrowski – drums
„Marionetki”

Występowali także z Czesławem Niemenem podczas koncertów na żywo:
Grupa Niemen – „Figo- Fago”, Live 1972

Grupa Niemen – Live in Helsinki 1973, Full Performance 1973

Grupa Niemen – „Dziwny jest ten swiat”, Live in Helsinki 1973

Silnym osobowościom artystycznym Józefa Skrzeka i Czesława Niemena nie udało się długo współpracować. Drogi artystów wkrótce rozeszły się. Pozostali jednak w przyjaźni do śmierci Czesława Niemena, próbując nawet pod koniec lat 90. powołać wspólnie fundację, wspierającą polskich artystów.

SBB
W 1974 Józef Skrzek reaktywował zespół Silesian Blues Band, przemianowując go na SBB (Szukaj, Burz, Buduj).
Debiutancka płyta, „SBB”, nagrana w 1974, rozeszła się błyskawicznie, osiągając na czarnym rynku cenę czterokrotnie wyższą od detalicznej. Muzyka na płycie, z gatunków takich, jak prog rock, jazz-rock i psychedelic rock, nawiązywała do Jimmiego Hendriksa czy The Cream, z silnym brzmieniem klawiszy i gitary basowej Skrzeka. Na album składały się dwa rozbudowane utwory, zarejestrowane podczas koncertów w warszawskim klubie Stodoła, 18 i 19 kwietnia 1974.
Józef Skrzek – bass guitar, piano, synthesizer Moog, vocal
Apostolis Anthimos – guitar
Jerzy Piotrowski – drums, percussion
„Odlot” from „SBB”

„Wizje” from „SBB”

Debiut płytowy zespołu okazał się wielkim sukcesem komercyjnym, a dzisiaj uważany jest za jedno z największych osiągnięć grupy.
Polskie Nagrania wznowiły album w 1997, jako „SBB 1”, z utworami bonusowymi – „I Need You Baby”, „Zostało we mnie”, „Obraz po bitwie” i „Figo-Fago”:
„Obraz po bitwie” from „SBB 1”

„Figo Fago” from „SBB 1”

Album, wzbogacony o kolejne dwa bonusy, ukazał się także w 2004, w ramach boksu „Anthology 1974-2004”:
„Wicher w polu dmie”

„Toczy się koło historii” (nagranie ze studia Radia Gdańsk, 1974)

W 2007 wytwórnia Metal Mind Productions wydała reedycję wszystkich skatalogowanych nagrań zespołu z 1974, wzbogaconych o bonusy:
„SBB – Complete Tapes 1974”
Part 1

Part 2

Kolejna płyta SBB, „Nowy horyzont” z 1975, wkraczała już mocno w brzmienia rocka progresywnego, który pozostaje wizytówką zespołu do dziś. Utwory na albumie to:
„Na pierwszy ogień”

„Nowy horyzont”

„Ballada o pięciu głodnych”

Suita rockowa „Wolność z nami” / „Freedom with Us” z albumu „Nowy horyzont” jest przykładem rocka progresywnego najwyższej próby. Oprócz jedynych w swoim rodzaju solówek gitarowych Apostolisa Anthimosa, słyszymy tu wzniosłe partie fortepianu i łagodne, intrygujące brzmienia Minimooga w wykonaniu Skrzeka, a także charakterystyczne, mocne uderzenia pałek Kety:
„Wolność z nami / Freedom with Us” 1975

Wznowienie albumu w 2005 było rozszerzone o trzy dodatkowe utwory: „Xeni”, „Penia” i „Dyskoteka”

Wkrótce przyszedł czas na dwie kolejne płyty:
„Pamięć” (1976)

„Ze słowem biegnę do ciebie” (1977)

Płyty te stanowiły stopniowe przejście w kierunku przemyślanych, bardzo już zaawansowanych jak na tamte lata, kompozycji progresywnych. W utworach słychać przede wszystkim organy Hammonda, syntezator Mooga, ale także clavinet, melotron czy piano Fendera. Te dźwięki przylgnęły do zespołu na dobre.
W pierwszych latach działalności, SBB faktycznie burzyło – zburzyło wszelkie konwencje rynkowe.
Nagrali kilkanaście płyt w wielu krajach, sprzedali kilka milionów krążków. Wydawnictwa te zachwycały nie tylko przemyślaną koncepcyjną formą, lecz także perfekcyjnymi solówkami klawiszowymi Józefa Skrzeka, gitarowymi Apostolisa Anthimosa czy perkusyjnymi Jerzego Piotrowskiego.
W latach 1975-1979 SBB była jedną z najpopularniejszych grup rockowych w kraju i za granicą. W okresie tym zajęła m.in. I miejsce w ankiecie czytelników miesięcznika „Jazz” w 1975, I miejsce dla najlepszej grupy rockowej w Polsce w ankiecie amerykańskiego tygodnika „Newsweek”, otrzymała także puchar Non Stopu dla najlepszej polskiej grupy rockowej w 1979.
Koncertowali na festiwalach rockowych w NRD, RFN, Czechosłowacji, Finlandii, Austrii. na Węgrzech. Wystąpili w Opolu 1974, na festiwalu Jazz Jantar 1974, na Jazz Jamboree 1974 – z grupą Novi Singers i Włodzimierzem Nahornym, na Lubelskich Spotkaniach Wokalistów Jazzowych 1974, na Jazz nad Odrą w 1975 i Jazz Jamboree 1975 – z amerykańskim pianistą Michaelem Smithem.

SBB – „Błysk / A Flash”, Live 1974

SBB – „Stormy Bay”, Live in Karlstad, Audio 1975

SBB – „Pamięć w kamień wrasta”, Live @ Jazz nad Odrą, Audio 1975

SBB – „Follow My Dream”, Live TV 1975

SBB – „Funkin’ „, Live in Frankfurt, Audio 1977

SBB – „Improv”, Live in Warsaw 1979

Na festiwalu Rock Jamboree w Warszawie w 1979 wystąpili z gitarzystą Sławomirem Piwowarem. Piwowar towarzyszył im na gitarze w latach 1979-1980:
SBB & Slawomir Piwowar – „Moja ziemio wyśniona” / „Wish”, Live in Warsaw 1979

SBB & Slawomir Piwowar – „Going Away” Live 1979

SBB & Slawomir Piwowar – „Szczęśliwi z miasta N.”, Live 1979

Ukazały się w tym czasie albumy:
„Jerzyk” (1977)

„Wołanie o brzęk szkła” (1978)

„Follow My Dream” (1978)

W 1979 wydano ósmy album, „Welcome”, nagrany w studiu Polskiego Radia w Opolu w 1978. Album uważany jest za jedno z największych osiągnięć grupy:
Józef Skrzek – piano, electric piano, clavinet, mellotron, keyboards, organ, harmonica, tubular bells, bells, marimba, vocals
Apostolis Anthimos – electric guitar, percussion
Jerzy Piotrowski – drums, percussion
Full Album

W 1981 ukazał się dziewiąty album – „Memento z banalnym tryptykiem”. Podczas nagrań zespół wspomogli gitarzysta Sławomir Piwowar, a także brat Józefa Skrzeka, Jan Kyks Skrzek, grający na harmonijce ustnej:
Józef Skrzek – vocal, synthesizer, bass guitar, cowbell, clavinet, electric piano, mellotron, harmonica, organ, percussion, Japanese banjo, handclaps
Apostolis Anthimos – acoustic guitar, electric guitar
Sławomir Piwowar – electric guitar, acoustic guitar, clavinet, electric piano, bass, handclaps
Jan Kyks Skrzek – harmonica
Jerzy Piotrowski – drums, percussion
Full Album

Po nagraniu „Memento z banalnym tryptykiem”, zespół SBB został rozwiązany. Przyczyną było przemęczenie nieustanną, 10-letnią aktywnością na scenie, na najwyższych obrotach. Józef Skrzek wspomina pamiętny 1980: „Szarpaliśmy się z pomysłami i szukaliśmy dobrych rozwiązań. Brakowało nam spełnienia i prawidłowej gradacji, choćby finansowej. Było ciągłe oczekiwanie na rezultaty komercyjne. Zaczęliśmy się frustrować do tego stopnia, że. przed wyjazdem na trasę do Beneluksów, kierowcy ciężarówek nie podejmowali się odpowiedzialności za przewóz sprzętu, bo pękały opony na starych, złych felgach” (culture.pl).

REAKTYWACJA
Lata 90. przyniosły, upragnioną przez fanów, reaktywację grupy SBB. W składzie pojawili się wtedy dodatkowo basista Andrzej Rusek oraz perkusista Mirosław Muzykant. Zagrali na koncertach „Trzy dekady polskiego rocka” w Sopocie i w klubie studenckim Riviera-Remont w Warszawie.
W Sopocie, z reaktywowanym wówczas SBB, zagrał także Jerzy Piotrowski, podczas słynnego koncertu, zorganizowanego przez Franciszka Walickiego w dniach 5-6 lipca 1991 – „Trzy dekady polskiego rocka”. Pojawiło się tam wówczas 25 wykonawców, prezentujących pełen przegląd muzyki rockowej w Polsce.
Z kolei, katowicki recital, z udziałem wokalisty i gitarzysty, Janusza Hryniewicza, a także basisty, Andrzeja Ruska, SBB utrwalił na płycie „SBB Live 1993, Vol. 1-2”

W 1994 SBB wyjechał na tournée po Stanach Zjednoczonych. Album z tej trasy, „Live in America ’94”, wydano dopiero w 2005:
Józef Skrzek – vocals, bass guitar, mouth organ, keyboards
Apostolis Anthimos – guitar
Jerzy Piotrowski – drums
Guests:
Andrzej Rusek – bass guitar
Janusz Hryniewicz – acoustic guitar, vocals
Kim – vocals
'Hung” from „Live in America ’94”

Wówczas to Jerzy Piotrowski zdecydował się pozostać w Stanach na stałe.
Perkusiści w SBB zmieniali się później kilkukrotnie. W latach 1998-1999 na perkusji grał w SBB Mirosław Muzykant, w latach 2000-2006 – Paul Wertico, a w latach 2007-2011 – Gábor Németh. Nigdy jednak nie był to już ten sam zespół, znany ze swojego pierwszego, oryginalnego składu, i w tym składzie najbardziej kochany przez publiczność.

Na przełomie 1998 i 1999, SBB dał szereg koncertów z okazji jubileuszu 25-lecia. Brali w nich udział Apostolis Antymos, Józef Skrzek, perkusista Mirosław Muzykant oraz goście specjalni – Ewa Bem, Halina Frąckowiak, Tadeusz Nalepa, Tomasz Szukalski.
Mimo kilku prób, w latach 1991, 1993 i 1998 nie udało się wydać żadnej nowej płyty studyjnej.
Na rynku ukazywały się natomiast wydania koncertowe, spośród których wyróżnia się „SBB w filharmonii” z 1999, planowana od dawna przez Skrzeka.

Początek nowego wieku był jednocześnie kolejnym powrotem SBB. W 2000 do składu dołączył perkusista Paul Wertico.
W 2002 światło dzienne ujrzała pierwsza od dwudziestu lat studyjna płyta SBB – „Nastroje”:
Józef Skrzek – bass guitar, keyboards, percussion, vocals
Apostolis Anthimos – guitar, bass guitar, keyboards, percussion
Paul Wertico – drums, vocals
„Całkiem spokojne zmęczenie” from „Nastroje” – Official Video 2002

W 2005 ta trójka wydała płytę „New Century”

W 2006 SBB zagrali jako support przed dwoma polskimi koncertami Deep Purple, na specjalne życzenie Brytyjczyków.
Doszło także wtedy do przetasowań w składzie – z grupą rozstał się Paul Wertico, a jego miejsce zajął Gabor Nemeth, grający wcześniej w Locomotiv GT.
W 2007 w tym składzie nagrano płytę „The Rock”:
Józef Skrzek – bass guitar, Hammond organ, harmonica, synthsizer, vocal
Apostolis Anthimos – guitar
Gabor Nemeth – drums
Tamás Somló – vocal in „Zug A Zene Mindenhol”
Full Album

Na początku 2009 muzycy SBB w tym samym składzie zaprezentowali longplay – „Iron Curtain”:
Józef Skrzek – bass guitar, piano, Hammond organ, synthsizer, vocal
Apostolis Anthimos – guitar, synthesizer
Gabor Nemeth – drums
„Iron Curtain”

W 2010 wydano kolejny album – „Blue Trance”, nadal w niezmienionym składzie, z Nemethem na perkusji:
„Los człowieka” from „Blue Trance” – OfficialVideo 2010

POWRÓT ORYGINALNEGO SKŁADU
13 kwietnia 2014, podczas festiwalu Jazz nad Odrą, po raz pierwszy od 1994 wystąpił oryginalny skład SBB, z Jerzym Piotrowskim za bębnami. Zespół, z towarzyszeniem muzyków NOSPR oraz Sławomira Piwowara i Marcina Pospieszalskiego, wykonał swoje najważniejsze kompozycje z lat 70., m.in. słynną suitę „Ze słowem biegnę do ciebie”:
SBB Reunion – Live @ Jazz nad Odrą, Full Concert, Audio 2014

W 2015 ukazał się album koncertowy „SBB & Michał Urbaniak – Koncert w Trójce”. SBB w trakcie swojej kariery miało okazję koncertować i nagrywać z kilkoma muzykami jazzowymi i jazz-rockowymi, m.in. z Czesławem Niemenem, Tomaszem Stańko, Tadeuszem Nalepą, Janem Błędowskim, Tomaszem Szukalskim, Andrzejem Przybielskim, Helmutem Nadolskim czy Marianną Wróblewską. Ale na wspólny występ na żywo z Michałem Urbaniakiem musieli poczekać aż czterdzieści lat.
„Koncertowa płyta SBB i Urbaniaka to udane wydawnictwo. Fani śląskiego tria otrzymali pierwszą, oficjalną dokumentację aktualnego, koncertowego wcielenia zespołu. Sympatycy skrzypcowych szaleństw Michała Urbaniaka mają za to okazję sprawdzić jego ponadprzeciętne umiejętności odnalezienia się w bardzo zróżnicowanych sytuacjach muzycznych. Nie ma tutaj uniesień na miarę nowych form, kreowanych przez SBB z Tomaszem Stańko czy duetem Andrzej Przybielski – Helmut Nadolski w latach 70. Nie ma błyskotliwych aranżacji rodem z Urbaniakowej „Atmy”. Ale wydaje się, że obu stronom po tylu latach na scenie, wypełnionych szukaniem, burzeniem i budowaniem, można pozwolić, by ze sobą zagrali” http://jazzforum.com.pl/main/cd/sbb-micha-urbaniak
„360 do tyłu” from „SBB & Michał Urbaniak”, Audio 2015

22 września 2016, po kilkukrotnie przekładanej premierze, ukazał się pierwszy od 36 lat, studyjny album SBB, nagrany w oryginalnym składzie – „Za linią horyzontu”:
Full Album

Od 2014 zespół SBB nieustannie koncertuje, nie tylko w ramach trasy „40th Anniversary 1978-2018”. Znowu są razem, występują razem, w oryginalnym, pierwszym składzie, ciesząc oczy i uszy wiernej publiczności.
Obecny skład zespołu:
Józef Skrzek – śpiew, gitara basowa, banjo, harmonijka ustna, instrumenty klawiszowe, kontrabas, instrumenty perkusyjne (od 1971)
Apostolis Lakis Anthimos – gitara, buzuki, perkusja, instrumenty perkusyjne, gitara basowa, instrumenty klawiszowe (od 1971)
Jerzy Keta Piotrowski – perkusja, instrumenty perkusyjne (1971-1980, 1991-1994, od 2014).

7 grudnia 2019 odbył się koncert SBB w Radiu Łódź, który można było oglądać na żywo nie tylko w studiu, ale także na fanpage’u Radia Łódź na FB oraz na youtube. Z formacją SBB zagrał także Andrzej Nowak:
SBB – Live @ Radio Łódź, Full Concert 2019

Dyskografia SBB: https://www.rmf.fm/muzyka/dyskografia,7708,SBB.html

KARIERA SOLOWA JÓZEFA SKRZEKA
Po zawieszeniu działalności SBB w 1980, Józef Skrzek nagrał szereg, doskonale przyjętych przez krytykę, albumów, opartych na instrumentach elektronicznych.
Debiutancka płyta, nagrana całkowicie solo, „Pamiętnik Karoliny”, zarejestrowana została w studiu PR w Opolu, w kwietniu 1978:
„Narodziny”

Również stuprocentowo autorską płytą był „Ojciec chrzestny Dominika” z 1980 – dwuczęściowo suita, nawiązująca do najbardziej aktualnych dokonań muzyki elektronicznej i rocka progresywnego:
Full Album

W 1981 Skrzek był współautorem i kompozytorem albumu Haliny Frąckowiak „Ogród Luizy”

W 1982 Józef Skrzek wydał prog-rockową płytę „Wojna światów – Następne stulecie”, z muzyką do filmu Piotra Szulkina:
Józef Skrzek – bass guitar, keyboards, piano, electric piano, vocals
Robert Gola – guitar
Tomasz Szukalski – soprano sax, tenor sax
Jan Kyks Skrzek – harmonica
Hubert Rutkowski – timpani
Hubert Rutkowski – bells
Janusz Ziomber – drums
Full Album

W 1983 ukazał się album „Józefina”, w dużej części inspirowany psychodelicznym rockiem przełomu lat 60. i 70., nagrany z udziałem pozostałych muzyków SBB oraz m.in. Jana Kyksa Skrzeka, Andrzeja Olejniczaka i Tomasza Szukalskiego:
Józef Skrzek – bass guitar, piano, electric piano, Hammond organ, clavinet, synthesizer, cow-bells, vocals
Sławomir Piwowar – acoustic guitar, electric guitar
Tomasz Szukalski – bass clarinet, soprano sax, tenor sax
Andrzej Olejniczak – soprano sax, tenor sax
Apostolis Antymos, Johannes Biebl – guitar
Jan Kyks Skrzek – harmonica
Jerzy Piotrowski – drums, percussion
Halina Frąckowiak – vocal
„Josephine”

W tym samym roku Skrzek zarejestrował z Tomaszem Szukalskim awangardową płytę „Ambitus Extended”:
Józef Skrzek & Tomasz Szukalski – „Out of the Ordinary” from „Ambitus Extended”

Równie eksperymentalny był album koncertowy „Podróż w krainę wyobraźni”, nagrany w maju 1984, w Planetarium Śląskim:
Full Album

Józef Skrzek zajmuje się także tworzeniem muzyki teatralnej i kościelnej. Regularnie występuje w miejscach kultu religijnego, prezentując zarówno organowe recitale, jak i koncerty, podczas których łączy brzmienia akustyczne z syntezatorami:
„Requiem dla Janki” – Live @ Bazylika Św. Krzyża w Warszawie, 2018

Od płyty „Kantata Maryjna” z 1987, regularnie wydaje płyty, inspirowane tematyką religijną.
W 1998, w Katedrze Chrystusa Króla w Katowicach, nagrał w duecie z Michałem Banasikiem płytę „Skrzek & Banasik: Czas”:
Full Album

W 2012 odbyła się premiera pierwszego polskiego awangardowego oratorium – „Terrarium”, autorstwa Józefa Skrzeka i Jarosława Pijarowskiego

Skrzek tworzy także muzykę elektroniczną, prezentując ją na festiwalach oraz w swoim stałym atelier – Planetarium Śląskim w Chorzowie. Od ponad 20 lat regularnie występuje tam solo oraz z zaproszonymi gośćmi.

W 2013 Akademia Fonograficzna przyznała Józefowi Skrzekowi statuetkę Złotego Fryderyka za całokształt działalności artystycznej.
W 2017 Józef Skrzek otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Płyty autorskie oraz z udziałem Józefa Skrzeka w roli sidemana:
1979 – Pamiętnik Karoliny
1980 – Ojciec chrzestny Dominika
1981 – Józefina
1981 – Ogród Luizy (z Haliną Frąckowiak)
1982 – Wojna światów
1983 – Ambitus Extended (z Tomaszem Szukalskim)
1985 – Podróż w krainę wyobraźni
1987 – Kantata Maryjna
1989 – Live
1990 – Wracam
1993 – Twój dom wschodzącego słońca
1997 – Anioł się zwiastuje
1997 – Kantata Maryjna – Live
1997 – Kolędy
1997 – Pokój saren (z Lechem Majewskim)
1998 – Czas (z Michałem Banasikiem)
1998 – Pokój saren. Piano
2001 – Dzwonią dzwoneczki, muzyka gra, a kolęda nadal trwa
2001 – Jesteś, który jesteś (z Wiesławem Komasą)
2002 – Koncert świętokrzyski
2003 – Akustycznie
2003 – Epitafium dusz – Koncert na cześć zaginionych
2003 – Kantata Maryjna
2003 – U stóp krzyża
2005 – Planetarium (z Colinem Bassem)
2005 – Viator – Znak pokoju
2006 – Maria z Magdali
2007 – La Tempete
2007 – Viator 1973-2007
2008 – Dwa braty (z Janem Skrzekiem)
2008 – Koncert Żywiołów. Live Concert, 2008 (z East Wind)
2013 – Terrarium – Organ Works (z Jarosławem Pijarowskim)
2013 – Terrarium – Live in Bydgoszcz (z Jarosławem Pijarowskim)
2013 – The Dream of Penderecki (z Teatrem Tworzenia)
2014 – Człowiek z wysokiego zamku (z Jarosławem Pijarowskim i Władysławem Komendarkiem)
2014 – The Stratomusica Suite (z Przemysławem Rudziem)
2015 – Tryptyk Bydgoski
2015 – Requiem dla chwil minionych (z Jarosławem Pijarowskim)

2016 – Terra Nostra Desiderabilis

Posłuchajmy:
Dżem & Józef Skrzek – „Co stało się kwiatom?”, Live @ Breakout Festiwal 2007

SBB, Józef Skrzek, Natalia Sikora – „Z miłości jestem”, Live @ Gala Fryderyków, wręczenie Złotego Fryderyka 2013

SBB Reunion – „I Need You Baby”, Live @ Jazz nad Odrą 2014

Józef Skrzek – Live @ Studio im. Czesława Niemena, PR Koszalin, Live 2017

Józef Skrzek & SBB – „Going Away”, Live @ SCK, Siemanowice Śl. 2018

Józef Skrzek & SBB – Live in Katowice, Full Performance 2018

Józef Skrzek – Live @ Audytorium Krzeszowskiej Bazyliki 2018

Józef Skrzek & SBB – „Walkin’ Around the Stormy Bay”, Live in Chorzów 2019

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!