lis 14 2020
Komeda w Wałbrzychu -130 wystawa Muzeum Jazzu
Oprac. Ewa Kałużna, fot. Andrzej Rumianowski
FESTIWAL HAŁDA JAZZ 2020 ONLINE
14 listopada, o godzinie 17:00, podczas kolejnej odsłony Festiwalu HAŁDA JAZZ 2020 w Starej Kopalni w Wałbrzychu miała miejsce prezentacja 129 wystawy Muzeum Jazzu pt.: ,,Komeda, kalendarium życia” autorstwa Andrzeja Rumianowskiego
Krysztof Witkowski, wieloletni Dyrektor Festiwalu, powitał Wirtualnych Gości na spektaklu przed monitorami komputerów.
Rozpoczynając Festiwal Dyrektor zaprosił na scenę trębacza Piotra Damasiewicza, Prezesa Fundacji Muzeum Jazzu, Andrzeja Rumianowskiego, Dyrektora Wałbrzyskiego Ośrodka Kultury, Jarosława Buzarewicza, i zastępcę dyrektora Starej Kopalni, Ernesta Truszkowskiego.
Dyrektor Krysztof Witkowski przedstawił Andrzeja Rumianowskiego, jako autora wystawy „Komeda, kalendarium życia”
W wirtualnym programie zobaczyliśmy i usłyszeliśmy Andrzeja Rumianowskiego, prezentującego wystawę wykonaną na podstawie zbiorów Muzeum Jazzu i materiałów z archiwum Zofii Komedowej-Trzcińskiej.
Wystawa przedstawia sylwetkę i najważniejsze wydarzenia z życia Krzysztofa Komedy, w formie fotograficzno-opisowej. Odbiorcy mogą prześledzić dzieciństwo artysty, lata młodości, czas zamieszkania w Wałbrzychu, okres studiów w Akademii Medycznej, pierwsze kompozycje jazzowe, festiwale, koncerty, ślub z Zofią, podróże, amerykańską karierę i okoliczności tragicznej śmierci.
Wymienione są tu tytuły wszystkich filmów i płyt z muzyką Komedy, a także tytuły wszystkich książek, napisanych o nim.
Zgromadzonej przed monitorami publiczności
PIOTR DAMASIEWICZ przedstawił program pt.: „MUZYCZNE OPOWIEŚCI O KOMEDZIE”.
Wysłuchaliśmy recitalu cenionego trębacza jazzowego, jednego z najbardziej wszechstronnych polskich jazzmanów, muzycznego wizjonera, indywidualisty, lidera formacji Power of the Horns i wielu innych projektów.
Człowiek-orkiestra, czyli Piotr Damaś Damasiewicz.
W swojej twórczości, odwołuje się do języka modalnego jazzu, free, europejskiej muzyki klasycznej, nowej europejskiej muzyki improwizowanej, sound art i improwizacji elektroakustycznej.
Program Piotra Damasiewicza na Festiwalu HAŁDA JAZZ obejmował tematy i kompozycje Krzysztofa Komedy. Trębacz skoncentrował się na filmowo-muzycznym dorobku pianisty.
Recital odbył się w przestrzeni, która podkreśliła charakter nostalgii, dramatu i krajobrazowości, doskonale odzwierciedlających kunszt wybitnego kompozytora, Krzysztofa Komedy.
Piotra Damasiewicz wszedł w interakcję z przestrzenią i architekturą, by – poprzez pogłos – w pełni oddać wyjątkowy charakter specjalnie wyselekcjonowanych kompozycji.
Pojawiły się tematy „What Have You Done to Its Eyes?”, „Sarah’s Song”, „Rosemary’s Baby”, oraz motywy z filmu „Nóż w wodzie”.
Słowo wstępne – dyrektor festiwalu, Krzysztof Witkowski.
Pożegnalna fotografia. Na scenie od lewej:
Andrzej Rumianowski– Prezes Fundacji Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda w Warszawie,
Jan Tomków– Prezes Telewizji TVT
Jarosław Buzarewicz– Dyrektor WOK
Piotr Damasiewicz– Trębacz
Jan Jędrasik– Dyrektor Starej Kopalni
Krysztof Witkowski Dyrektor Hałda Jazz Festiwal 2020
Ernest Truszkowski Wicedyrektor Starej Kopalni
Krysztof Witkowski Dyrektor Hałda Jazz Festiwal 2020, zadowolony z kolejnego dnia Festiwalu,