Krzysztof Lenczowski

„Drugie pół” – Official Video 2015

Oprac. Ewa Kałużna, fot. discogs.com, Kuba Majerczyk, Bartosz Kania, Piotr Gamdzyk

Krzysztof Lenczowski
Fot. discogs.com

Krzysztof Lenczowski
Fot. Kuba Majerczyk

ASQ (Atom String Quartet)
Fot. Bartosz Kania, Piotr Gamdzyk

Atom String Quartet

4 lutego 2021 swoje 35. urodziny świętuje czołowy wiolonczelista jazzowy młodego pokolenia, także gitarzysta, kompozytor i aranżer, jeden z czterech filarów „atomowej czwórki smyczkowej” – Atom String Quartet,

KRZYSZTOF LENCZOWSKI (ur. 4 lutego 1986).

Niebywale aktywny i płodny twórca lub współtwórca już ponad 40 albumów.
Kilkukrotnie nagradzany Fryderykami i 3-krotnie łódzkim Oscarem Jazzowym – Grand Prix Jazz Melomani.

6-krotny zwycięzca Jazz Top „Jazz Forum” w kategorii wiolonczeli, także w 2020 uznany za jednego z najlepszych w swojej dziedzinie.

Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. prof. Tomasza Strahla i Rafała Kwiatkowskiego.

Gra także na gitarze – ukończył Policealne Studium Jazzu II Stopnia im. F. Chopina w Warszawie, w klasie gitary prof. Piotra Lemańskiego.

W latach 2008-2009 grał w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, a w okresie 2009-2015 wchodził w skład Warszawskiej Grupy Wiolonczelowej Cellonet, prowadzonej przez Andrzeja Bauera.

Przez pięć lat z rzędu, w okresie 2014-2018, zajmował 1. miejsce w ankiecie Jazz Top „Jazz Forum”, w kategorii Instrumenty Różne, i dopiero w 2019 oddał palmę pierwszeństwa jazzowemu harmonijkarzowi, zajmując samemu wysoką, drugą pozycję. W 2020 uplasował się na pozycji trzeciej.

Utwory autorstwa Krzysztofa Lenczowskiego znalazły się w repertuarze takich muzyków, jak Maxim Vengerov, Leszek Możdżer, Krzesimir Dębski czy Andrzej Bauer.

ATOM STRING QUARTET

Od 2010 podstawowym polem artystycznej działalności Krzysztofa Lenczowskiego pozostaje wiodący polski zespół jazzowy oraz jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych na świecie – Atom String Quartet.

8 stycznia 2020 minęło 10 lat od pierwszego publicznego występu Atom String Quartet, w nieistniejącym już klubie Lokal Użytkowy w Warszawie.

Wraz z Kronos Quartet, Radio String Quartet oraz Turtle Island Quartet, ASQ stanowi elitę dzisiejszej kameralistyki, w której łączy możliwości kwartetu smyczkowego z szeroko rozumianą improwizacją. W twórczości ASQ słychać, oprócz jazzu, inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną.

Atom String Quartet wykonuje głównie własne kompozycje, które, dzięki zastosowaniu nietypowego dla jazzu, nowatorskiego składu, brzmią nowocześnie i oryginalnie. Kwartet tworzą niezmiennie:
Dawid Lubowicz – violin
Mateusz Smoczyński – violin
Michał Zaborski – viola
Krzysztof Lenczowski – cello.

Od momentu zdobycia Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej w 2011, ASQ gościł na największych europejskich festiwalach muzycznych – Berliner Jazztage, JazzBaltica, Leipziger Jazztage, Festival Veranos de la Villa Madrid, Jazz Jamboree, Ethno Jazz Festival czy Solidarity of Arts.

Zespół koncertował w Filharmonii Berlińskiej wspólnie z Leszkiem Możdżerem, Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Filharmonii Szczecińskiej oraz wielokrotnie w Narodowym Forum Muzyki i siedzibie NOSPR.

W 2011 kwartet zdobył stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w programie „Młoda Polska”, otrzymał też trzykrotnie Oscara Jazzowego – Grand Prix Jazz Melomani, w kategorii Nadzieja Melomanów 2010 oraz w kategorii Artysta Roku 2012 i 2015.

Do chwili obecnej formacja wydała pięć autorskich albumów.

W 2011 ukazała się ich pierwsza płyta – „Fade In. Live in Radio Katowice”, która zdobyła Fryderyka, w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku.
„Doskonale przemyślana jest koncepcja płyty. Dobrze się jej słucha w całości, co jest trudne do osiągnięcia przy tak jednorodnie brzmiącym zespole. Muzycy starają się wzbogacić fakturę, korzystając z całej gamy środków artykulacyjnych – są to różnego rodzaju stukania, flażolety, tremolanda, efekty grania niezwykłego piano, pizzicato, sposoby wydobycia dźwięku sul tasto i sul ponticello” (jazzforum.com.pl):
„Fugato & Allegrina” from „Fade In. Live in Radio Katowice” 2011

„Beautiful Love” from „Fade In. Live in Radio Katowice” 2011

„Sleep Safe and Warm” from „Fade In. Live in Radio Katowice” 2011

Drugi album, „Places”, wydany w 2012, otrzymał Fryderyka w kategorii Jazzowy Album Roku.
„Płyta zawiera głównie autorskie kompozycje ASQ, prezentujące indywidualne spojrzenie na muzykę miejsc, do których nawiązują. Znajdziemy tu rytmy latynoskie, folklor irlandzki, melodie hiszpańskie oraz motywy z różnych regionów Polski. Te elementy inspirują do improwizacji, prowadzącej do żywiołowej interakcji czterech silnych muzycznych osobowości. Utwory z albumu “Places” tworzą krajobraz, który zaciekawi miłośników każdego rodzaju muzyki. Grupa przestała być kwartetem smyczkowym, grającym jazz, a stała się oryginalnym zespołem, nie dającym się zaszufladkować. Cały album jest wzruszającym przeżyciem, a dwóch płyt ASQ nie sposób ze sobą porównać – przedstawiają różne oblicza tej samej grupy” (Adam Baruch).
„Fugato & Allegrina” from „Places” 2012

„Fade Out” from „Places” 2012

„Na Siedem” from „Places” 2012

W 2015 ukazał się trzeci album ASQ – „Atomsphere”, zarejestrowany w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Zarówno na poprzednich płytach, jak i na tym albumie, znalazły się autorskie kompozycje wszystkich muzyków kwartetu. Nie zabrakło żywiołowych improwizacji, z których zespół już zdążył zasłynąć, ale ogromne znaczenie mają zawsze także pojedyncze dźwięki. Źródłem inspiracji do płyty były nie tylko różne kultury muzyczne świata, lecz także zdobycze muzyki współczesnej, zwłaszcza minimal music, która dołączyła do palety środków artystycznego wyrazu zespołu:
„Atomsphere” – Album Promo 2015

„Obercology” from „Atomsphere” 2015

„Kubanana” from „Atomsphere” 2015

30 marca 2017 na półki sklepowe trafił album ASQ „Made in Poland – Szymanowski / Bacewicz / Górecki / Lubowicz / Lenczowski”, nagrany wspólnie z NFM Leopoldinum Chamber Orchestra, ze skrzypkiem Christianem Danowiczem, jako koncertmistrzem. Album zawierał utwory Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i Mikołaja Góreckiego oraz nowe kompozycje muzyków Atom String Quartet – Krzysztofa Lenczowskiego i Dawida Lubowicza. Płyta uzyskała Fryderyka 2018, w kategorii Muzyka Symfoniczna i Koncertująca.
Czwarty krążek autorski ASQ to „Seifert”, który ukazał się 27 maja 2017. Wydawcą była Fundacja im. Zbigniewa Seiferta. Znalazły się tu kompozycje wielkiego polskiego skrzypka jazzowego – Zbigniewa Seiferta. Była to druga płyta, nagrana w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, ale pierwsza monograficzna, poświęcona twórczości jednego tylko kompozytora.
„Idea nagrania tego albumu dojrzewała w nas od dawna. Jednakże bezpośrednim impulsem był koncert, który zagraliśmy podczas Letniej Akademii Jazzu w klubie Wytwórnia w Łodzi, w sierpniu 2016. Przygotowaliśmy na tę okazję specjalny program, w całości poświęcony właśnie muzyce Seiferta” – wyjaśniają muzycy.
Zbigniew Seifert w powszechnej świadomości funkcjonuje głównie jako skrzypek-wirtuoz. Niewiele uwagi poświęca się jego kompozycjom, które w równym stopniu, co mistrzowska gra na instrumencie, stanowią o charakterystycznym „seifertowskim” stylu.
Muzycy kwartetu postanowili przypomnieć utwory mistrza, które w pierwotnym założeniu miały być wykonywane przez jazzowe combo. Zostały one „przefiltrowane” przez język muzyczny jazzowego kwartetu smyczkowego.
„Dla słuchacza, zaznajomionego z oryginalnymi wersjami tych utworów, nasze interpretacje mogą być zaskakujące. Staraliśmy się podejść do tych kompozycji w kreatywny sposób – z jednej strony pojawiają się tu utwory, które, niczym standardy jazzowe, są jedynie pretekstem do improwizacji, z drugiej zaś – kompozycje rozbudowane, ze starannie zaplanowaną przez kompozytora narracją, która, dzięki zmianie aparatu wykonawczego, zyskuje zupełnie inny kontekst” (empik.com).
„Seifert” Album Making Of 2017

Atom String Quartet – „On the Farm” from „Seifert” – Live 2015

Album „Supernova”, który ukazał się 26 października 2018, był drugą wspólną płytą ASQ z NFM Leopoldinum Chamber Orchestra, prowadzoną przez jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków – Christiana Danowicza. Płyta otrzymała Fryderyka 2019, w kategorii Album Roku – Muzyka Współczesna.
O ile poprzedni wspólny projekt, „Made in Poland”, przedstawiał śmiałe, nie pozbawione elementów improwizacyjnych i folkowych, interpretacje z kanonu polskiej muzyki współczesnej, to „Supernova” wnosiła już wyłącznie autorskie kompozycje muzyków kwartetu, poza, jedynym w tym zestawie, „Concerto Rosso” Hanny Kulenty-Majoor.
„Leopoldinum wciąż szuka czegoś nowego, co pozwoliłoby zyskać własną tożsamość. Ten kierunek w dużej mierze wytyczył zespołowi jego poprzedni szef, Ernst Kovacic, który ciągle szukał oryginalnego repertuaru, wykonując z orkiestrą utwory nieznane lub zapomniane, zamawiając nowe dzieła u kompozytorów współczesnych, i tworząc jedyny w swoim rodzaju Leo Festiwal. Kompozytorką, idealnie wpisującą się w obrany przez orkiestrę kierunek, jest Hanna Kulenty-Majoor – artystka odważna, oryginalna i charyzmatyczna, której dzieła wykonywane były niejednokrotnie, również podczas Leo Festiwal. Jej energetyczny styl pasuje zarówno do muzyków Atom String Quartet, jak i Leopoldinum. Muzyka zawsze rozwijała się przez mieszanie różnych stylów. Może właśnie powstaje nowy styl, ulokowany gdzieś między muzyką improwizowaną a muzyką poważną” (Christia Danowicz):
„Supernova”

„Baltic Breeze” – pod tym hasłem Atom String Quartet, wspólnie z saksofonistą Cezariuszem Gadziną oraz renomowanymi muzykami lokalnymi, występowali w 2018 na prestiżowych festiwalach jazzowych w Danii, Niemczech, na Litwie, w Szwecji i Finlandii. Muzycy zaprezentowali m.in. program ze wspólnego albumu „The Fifth Element” z 2018.
„Oryginalny skład instrumentalny, homogeniczność szesnastu strun kwartetu i niepowtarzalny tembr saksofonisty Cezariusza Gadziny, nadają repertuarowi płyty unikalny klimat. Dzięki świetnie zbudowanej dramaturgii oraz urzekającym pejzażom dźwiękowym, często inspirowanym muzyką folkową, album zabiera słuchaczy w podróż, która wciąga do ostatnich akordów. Pikanterii dodaje odrobina eksperymentu. Do przygody artystycznej „Baltic Breeze” Gadzina i muzycy ASQ zapraszali renomowanych jazzmanów z krajów, w których odbyły się koncerty. W ten sposób „Baltic Breeze” promował cenne elementy polskiej sceny jazzowej, pogłębiając jednocześnie międzynarodowe kontakty kulturalne” (jazzforum.com.pl).
Cezariusz Gadzina & Atom String Quartet – „Baltic Breeze”, Live 2018

Jeszcze w 2015 ASQ rozpoczął współpracę z folkowo-rockową formacją Zakopower. Do tej pory ukazały się dwa wspólne albumy obu formacji.
Punktem wyjścia do spotkania obu zespołów był ich wspólny mianownik, czyli odwołania do kultury ludowej. Jednak muzycy nie zatrzymali się jedynie na czystej recepcji folkloru, a zaprezentowali zestawienie muzyki ludowej z efektami jej przetworzenia na własną twórczość. Utwory folkowe zostały rozłożone na czynniki pierwsze i złożone na nowo przez Zakopower wspólnie z ASQ. Stąd rozbudowane aranże, lecz nie tyle z symfonicznym rozmachem, co z próbą uchwycenia góralskiego ducha. Stąd też skromniejszy udział sekcji rytmicznej, gitary czy klawiszy. Nie brakuje utworów samego Atom String Quartet, w których świetnie odnajdują się instrumentaliści Zakopower.
25 września 2015 wydano album „Drugie pół”. Oprócz góralskich korzeni, wiele tu odniesień do klasycznych klimatów. Pojawiły się utwory, zaaranżowane na dwa akustyczne kwartety – góralski i jazzowy:
„Drugie pół” – Official Video 2015

„Tak ma być” – Official Video 2015

28 kwietnia 2017, na półki sklepowe trafił krążek „Zakopower & Atom String Quartet” – drugi, nagrany wspólnie z Zakopower. W zasadzie, wystąpiły tu trzy zespoły – Atom String Quartet i Zakopower oraz trzon Zakopower, czyli Kapela Sebastiana Karpiela Bułecki, która, wzbogacona chórkiem góralek, odpowiada w projekcie za bezpośrednie odwołania do ludowości.
„Odbywa się tu swoisty dialog góralskiej kapeli i jazzowego kwartetu. Innym razem, akustyczne brzmienie kwartetów równoważy sekcja rytmiczna i gitara. Pojawiają się utwory dobrze znane, ale w zaskakujących aranżacjach, jak „Bóg wie gdzie”, „Kiebyś ty”, czy akustyczne, rozpisane na dwa kwartety „Boso”. Słychać pasterskie instrumenty, jak dudy podhalańskie czy fujara słowacka. Słowem – dzieje się wiele, jest różnorodnie, a miejscami bardzo zaskakująco. Całość dopełniają mądre teksty, akustyczne brzmienie zespołów, piękne głosy góralek, charakterystyczny wokal oraz charyzmatyczne skrzypce Sebastiana Karpela Bułecki, w których słychać echa nut ludowych i jazzowych” (empik.com).
„Zakopower & Atom String Quartet” – „Intro” Official Audio 2019

„Milczenie owiec”

„Tata”

„Boso” Live @ Teatr Roma 2016

Rok 2019 przyniósł dwa kolejne albumy ASQ.
Nazywana „akustyczną perełką” Filharmonia Szczecińska zdobyła już zasłużoną sławę. Wielokrotne występy ASQ, jako artysty-rezydenta, cieszyły się tutaj zawsze ogromną popularnością.
Tym chętniej filharmonia podjęła współpracę nad najnowszym materiałem zespołu i została wydawcą płyty „Penderecki”
Na płycie znalazły się opracowania utworów jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego. „Główną oś programu stanowią utwory kameralne i solowe na instrumenty dęte, z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, które przeplatane są „Trzema utworami w dawnym stylu”. Witalizm, motoryka, energia – to podstawowe cechy wybranych dzieł. W naturalny sposób stały się one pretekstem do dalszych poszukiwań kwartetu, który, w charakterystyczny dla siebie sposób, interpretuje dzieła Pendereckiego, nadając im zupełnie nowy kontekst. Nie brakuje tu z jednej strony szacunku dla materiału nutowego, z drugiej zaś – odważnych decyzji formalnych, które stanowią ramy fragmentów improwizowanych” (empik.com).
Krzysztof Lenczowski aranżował utwory „Capriccio Für Tuba Solo”, „3 Miniature Per Clarinetto E Pianoforte. Miniature I Allegro” oraz „Suite Per Violoncello Solo. VII Scherzo”:
„Penderecki” – Album Promo 2019

„Capriccio Für Tuba Solo” from „Penderecki” 2019

„Suite Per Violoncello Solo. VII Scherzo” from „Penderecki” 2019

Album „Studio Konzert – Vladyslav Sendecki & Atom String Quartet”, nagrany w Bauer Studios w Ludwigsburgu, ukazał się 20 sierpnia 2019. Muzycy znają się doskonale i koncertują wspólnie od wielu lat, głównie w Niemczech:
„Taniec Magurski” – Vladyslav Sendecki & Atom String Quartet, Live 2015

AMERYKAŃSKA TRASA 2020

W styczniu 2020 ASQ wyruszyło do Stanów, by wystąpić podczas The 7th Liverpool International Jazz Festival 2020.
Zaraz potem ASQ rozpoczęło amerykańską trasę koncertową – „Atom String Quartet US Tour”, obejmującą Chicago, Madison, Minneapolis, San Francisco, Baltimore, Phoenix, Washington oraz Nowy Jork. W Nowym Jorku wystąpili w prestiżowym, jednym z najbardziej znanych klubów jazzowych na świecie – Dizzy’s Club.
Trasa rozpoczęła się koncertem z Matt Ulery Group i Grażyną Auguścik, podczas Chopin In the City Festival w Chicago, w dwóch najbardziej znanych klubach jazzowych – Green Mill i Constellation.
Podczas trasy, ASQ zagrało muzykę polską, obejmującą nie tylko własne kompozycje, ale także muzykę Zbigniewa Seiferta z ich płyty „Seifert”, oraz utwory wielkich polskich kompozytorów – Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, z ostatniej płyty „Penderecki”.
Amerykańska trasa rozpoczęła obchody 10. rocznicy powstania Atom String Quartet.
Atom String Quartet jest laureatem wielu nagród, m.in. Grand Prix Jazz Melomani, w kategoriach Nadzieja Melomanów 2010 i Zespół Roku 2016, a także Złotych Gęśli na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2012, oraz „Mateusza” Trójki w kategorii Muzyka Jazzowa – Wydarzenie 2015.
INNA WSPÓŁPRACA
Krzysztof Lenczowski, mimo młodego wieku, współpracował już ogromną liczbą artystów. Są wśród nich Branfort Marsalis, Bobby McFerrin, Jason Moran, Gil Goldstein, Paolo Fresu, Wolfgang Haffner, Christian von Kaphengst, Rupert Stamm, Mathias Haus, Vladislav Adzik Sendecki, Leszek Możdżer, Lars Danielsson, Zohar Fresco, Jerzy Maksymiuk, André Ochodlo, Urszula Dudziak, Anna Maria Jopek, Natalia Kukulska, Dorota Miśkiewicz, Marek Moś, Kayah, Małgorzata Hutek, Aga Zaryan, Janusz Olejniczak, Krzesimir Dębski, Stanisław Sojka, Adam Sztaba, Grzech Piotrowski, Cezariusz Gadzina, Rafał Grząka, Marek Bracha, Krzysztof Herdzin, Józef Skrzek, Andrzej Jagodziński, Dominik Wania, Marcin Wasilewski, Piotr Orzechowski, a także z zespołami i orkiestrami – Lutosławski Piano Duo, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Elbląska Orkiestra Kameralna, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Sinfonia Viva, Zakopower, Motion Trio, Bester Quartet.
BESTER QUARTET – „BAJGELMAN. GET TO TANGO” 2020
11 grudnia 2020 ukazał się album „Bajgelman. Get to Tango”, kwartetu Jarosława Bestera.
Dawid Bajgelman to, urodzony w 1888, łódzki kompozytor, który specjalizował się w adaptowaniu żydowskiej tradycji muzycznej na potrzeby operetki i kabaretu. W getcie założył orkiestrę symfoniczną, nie przestawał komponować. Nie przetrwał zagłady, zginął w obozie koncentracyjnym.
Na szczęście, jego muzyka nadal żyje.
Jarosław Bester, autor nowych aranżacji, nie tylko przypomina tę muzykę, ale wydobywa na światło dzienne jakość tych kompozycji, nie ustępujących w niczym twórczości Jerzego Petersburskiego czy Henryka Warsa.
Do przygody z tangami Bajgelmana, Jarosław Bester zaprosił nie tylko swoich kolegów z zespołu, ale również wiolonczelistę Krzysztofa Lenczowskiego, trębacza Michała Bylicę oraz trzy cenne głosy jazzowe – Grażynę Auguścik, Dorotę Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.
„Na płycie „Bajgelman. Get to Tango” utwory z czasów międzywojnia przeplatają się z muzycznymi zapiskami z łódzkiego getta. Bajgelman odczytany przez Bestera to tanga, przywodzące skojarzenia z językiem Astora Piazzolli, jak w otwierającym album utworze „Der weg cum glik” („Droga do szczęścia”), czy, przeplatanej eterycznym motywem trąbki, interpretacji „Nit kajn rożinkes” („Nie ma już rodzynek”), i, pełnym temperamentu, „Grzechu”. Dalej muzyka staje się bardziej otwarta, zapraszając do wspólnej improwizacji oraz dialogu głosów i instrumentów, z popisami wokalnymi Jorgosa Skoliasa i Doroty Miśkiewicz w „Ich ganwe in der nacht” („Kradnę nocą”) czy w utworze „Josl-ber” („Patriota”). Napisana w getcie „Kinder jorn”, w interpretacji Grażyny Auguścik, staje się subtelną balladą-perełką, z pięknymi partiami solowymi wiolonczeli i akordeonu. Kołysanka „Mach cu di ejgelech” („Oczęta swoje zmruż”), rozpisana została na trójkę wokalistów i trzy języki, memento w jidysz, po angielsku i po polsku.
Wspólnym mianownikiem albumu jest tango – muzyczny język, zrodzony w ubogich dzielnicach Buenos Aires, powstały ze spotkania latynoskiego temperamentu z instrumentarium i bagażem doświadczeń emigrantów z Europy Środkowo-Wschodniej przełomu wieków XIX i XX.
Muzyka żydowska – to ogromny zbiór, w którym mieszczą się muzyka chasydzka, sefardyjska i mizrachi, muzyka wiejska i miejska, religijna i świecka, dawna i najnowsza, dziecięca wyliczanka i symfonia. Istotna część tego zbioru powstawała i rozbrzmiewała przez stulecia na ziemiach polskich. Nosili ją w sobie polscy Żydzi – kompozytorzy, poeci, kantorzy i piosenkarze. Zagłada odebrała im życie i głos.
Po latach nieobecności, muzyka żydowska wraca do polskiej kultury.
Album „Bajgelman. Get to Tango” odsłania przed nami kolejny tomik z tej ciemnej sali biblioteki niepamięci” (empik.com).
Krzysztof Lenczowski zapowiada album – Bester Quartet „Bajgelman. Get to Tango” 2020

„Kinder Jorn” feat. Grażyna Auguścik, from „Bajgelman. Get to Tango” 2020

„Jidn Szmidn” feat. Dorota Miśkiewicz, from „Bajgelman. Get to Tango” 2020

„Mach Cu Di Ejgelech” feat. Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias, from „Bajgelman. Get to Tango” 2020

Koncert „Bajgelman. Get to Tango” miał pierwotnie swoje miejsce na żywo w Łodzi, 29 sierpnia 2018, w Teatrze Nowym. Tam zrodziła się myśl o nagraniu albumu. To wspaniałe wydarzenie opisywaliśmy tutaj szeroko.

TWÓRCZOŚĆ SOLOWA

„INTERNAL MELODY” 2016

To album, napisany z myślą o jazzowej wiolonczeli, jako instrumencie wiodącym. Jest to pierwsza w historii polska płyta jazzowa, sygnowana nazwiskiem wiolonczelisty. W 2016 płyta została nagrodzona Fryderykiem w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku.
„Album zawiera kompozycje, utrzymane w duchu europejskiej muzyki improwizowanej, zanurzone w ciemnym, organicznym brzmieniu zespołu.
Długie, niespiesznie rozgrywane, jazzowe interakcje, kontrastują z formami ściśle zamkniętymi, czerpiącymi wprost ze sceny elektronicznej. Płyta jest próbą spojrzenia na wiolonczelę, jak na równoprawnego członka zespołu jazzowego. Album nie zawiera żadnych elektronicznych efektów, a tylko akustyczne brzmienie żywych instrumentów.
Usytuowanie wiolonczeli ,najczęściej kojarzonej z muzyką klasyczną, jako pełnoprawnego instrumentu w formule muzyki jazzowej, decyduje o wyjątkowości brzmienia utworów. Mimo, iż forma każdej z kompozycji jest ściśle podporządkowana instrumentarium, z myślą o którym została stworzona, nie świadczy to bynajmniej o narzuconej przez lidera dyscyplinie i ramom, poza które nie mają możliwości wykroczyć poszczególni muzycy” (Robert Ratajczak). Na albumie zagrali:
Krzysztof Lenczowski – cello
Grzech Piotrowski – tenor sax
Jan Smoczyński – Hammond organ
Tomasz Harry Waldowski – drums.
„Internal Melody” Album Promo 2016

„Internal Melody” 2016

„Night Driver” from „Internal Melody” 2016

„My Song” from „Internal Melody” 2016

„The Ballad of Sorrow” from „Internal Melody” 2016

„RZECZY OSOBISTE” 2018

To zbiór autorskich kompozycji oraz utworów Krzysztofa Lenczowskiego, znanych i mniej znanych, które w interpretacji autora zyskują nowe życie.
„Rzeczy osobiste” to płyta, której słucha się dobrze zarówno w całości, jak i na wyrywki. W obu tych opcjach możemy doświadczyć nie tylko znakomitego warsztatu Krzysztofa Lenczowskiego, ale przede wszystkim jego bogatej muzycznej wyobraźni” (jazzsoul.pl).
„Wydawać by się mogło, że można było urozmaicić te kompozycje dodatkowymi instrumentami. Mogłoby to jednak zaburzyć ideę pokazania wielowymiarowości tego instrumentu. Budowanie napięcia, zmiana rytmu, natężenie emocji – są niezwykle trudnymi elementami komunikowania się z publicznością, jeśli na scenie postawia się jedynie wiolonczela. Jednak właśnie niezakłócone innymi czynnikami przedstawienie kompozycji pokazuje charakter tego nośnika melodii. Każdy dźwięk wydaje się istotny, każde rzucenie cienia lub przyspieszenie, odbija się bezpośrednio na słuchaczu. Dzięki temu łatwo odnaleźć ważność tego wydarzenia” (polskaplyta-polskamuzyka.pl).
Album został nagrany w World Orchestra Studio w Warszawie, 17 kwietnia 2018:
„Rzeczy osobiste” Album Trailer 2018

„Winter Song” from „Rzeczy osobiste”, Official Video 2018

„Nardis” (Miles Davis) from „Rzeczy osobiste”, Official Video 2018

KRZYSZTOF LENCZOWSKI TRIO

To autorski zespół Krzysztofa Lenczowskiego.
Krzysztof Lenczowski Trio – „EHCSYAH („Everything Has Changed Since You Are Here”), Official Video 2019
Krzysztof Lenczowski – cello, guitar
Kajetan Galas – Hammond organ
Kamil Siciak – drums

Krzysztof Lenczowski Trio – „Double Trouble”, Official Video 2019
Krzysztof Lenczowski – cello, guitar
Kajetan Galas – Hammond organ
Kamil Siciak – drums

Krzysztof Lenczowski Trio – „My Song”, Official Video 2019
Krzysztof Lenczowski – cello, guitar
Kajetan Galas – Hammond organ
Bartek Staromiejski – drums

https://www.facebook.com/krzysztoflenczowskimusic/videos/127872855202286

DYSKOGRAFIA:

Albumy solowe:
2018: Rzeczy osobiste
2015: Internal Melody
Z Atom String Quartet
2019: Penderecki
2017: Seifert
2015: Atomsphere
2012: Places
2011: Fade In. Live in Radio Katowice
oraz
2019: Studio Konzert – Vladyslav Sendecki & Atom String Quartet
2018: The Fifth Element – Cezariusz Gadzina & ASQ
2018: Supernova – ASQ & NFM Leopoldinum Chamber Orchestra
2017: Zakopower & Atom String Quartet – Zakopower & ASQ
2017: Made in Poland. Szymanowski / Bacewicz / Górecki / Lubowicz / Lenczowski – ASQ & NFM Leopoldinum Chamber Orchestra
2016: Behind the Strings – Tomasz Wendt Trio & ASQ
2015: Drugie pół – Zakopoer & ASQ
2015: Leszek Możdżer & Friends. Jazz at Berlin Philharmonic III – Możdżer / Danielsson / Fresco & ASQ
2013: String Big Band. Koncerty w Trójce – ASQ & Orkiestra Sinfonia Viva / Krzysztof Herdzin
2012: Tribute to Komeda. Live in Łódź – Janusz Olejniczak & ASQ, IV Letnia Akademia Jazzu, Klub Wytwórnia 2011

Inne:
2020: Bajgelman. Get to tango – Bester Quartet
2015: Ósmy plan – Natalia Kukulska
2015: Looking Ahead – Leszek Kułakowski
2014: No Fusion – Fusion Generation Project
2014: Sensual Moments – Wawrzyniec Prasek
2014: Inspired by Lutosławski – Grażyna Auguścik Orchestar
2014: Scarlett – LemON
2014: Cup of Time Plays Namysłowski – Cup of Time
2014: Kto za mną stoi – Adam Krylik
2013: Ego – Pati Cze
2013: Transoriental Orchestra – Kayah
2013: Live in Gdańsk – Grzech Piotrowski World Orchestra
2012: World Orchestra – Grzech Piotrowski World Orchestra
2012: Kung Fu – Fusionator
2012: 3×4+8 – Aleksander Nowak
2012: Stories – Agnieszka Hekiert
2012: Nessun Dorma – Octavia Orchestra
2011: Shine – Marcin Nowakowski
2011: Mój film – Piotr Polk
2010: Ghosts Behind the Curtain – Wilson Square
2010: Orchestral Music – Kerry Turner
2009: Jazz Construction – Jazz Construction
2008: White Chocolate – Nu Soul City
2007: Works for Orchestra – Dariusz Przybylski

Nagrody i wyróżnienia:
2011: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Młoda Polska” (z Atom String Quartet)
2011: Grand Prix Bielska Zadymka Jazzowa (z Atom String Quartet)
2011: Grand Prix Jazz Melomani – Jazzowy Oscar, w kategorii Nadzieja Melomanów 2010, z ASQ
2012: Fryderyk – Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku, za „Fade In”, z ASQ
2012: Festiwal Folkowy Polskiego Radia – Nowa Tradycja „Złote Gęśle”, z ASQ
2013: Fryderyk – Jazzowy Album Roku, za „Places”, z ASQ
2013: Grand Prix Jazz Melomani – Jazzowy Oscar, w kategorii Artysta Roku 2012, z ASQ
2013: Jazz Top „Jazz Forum” – Zespół Akustyczny Roku, z ASQ
2014: Jazz Top „Jazz Forum” – I miejsce w kategorii Instrumenty różne
2015: Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Jazzowego Europa Fest, Bukareszt, z ASQ
2015: Jazz Top „Jazz Forum” – I miejsce w kategorii Instrumenty różne
2015: Jazz Top „Jazz Forum” – Zespół Akustyczny Roku, z ASQ
2015: Mateusze Trójki – Muzyka Jazzowa, Wydarzenie, z ASQ
2016: Fryderyk – Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku, za „Internal Melody”
2016: Fryderyk – nominacja w kategorii Jazzowy Artysta Roku, z ASQ
2016: Fryderyk – nominacja w kategorii Jazzowy Album Roku, za „ATOMsphere”, z ASQ
2016: Grand Prix Jazz Melomani – Jazzowy Oscar, w kategorii Artysta Roku 2015, z ASQ
2016: Jazz Top „Jazz Forum” – I miejsce w kategorii Instrumenty różne
2017: Jazz Top „Jazz Forum” – I miejsce w kategorii Instrumenty różne
2018: Jazz Top „Jazz Forum” – I miejsce w kategorii Instrumenty Różne
2018: Fryderyk – nominacja w kategorii Album Roku – Muzyka Korzeni, za „Zakopower & Atom String Quartet”, z ASQ i Zakopower
2018: Fryderyk – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca, za „Made in Poland”, z ASQ i NFM Leopoldium Chamber Orchestra
2019: Jazz Top „Jazz Forum” – II miejsce w kategorii Instrumenty różne
2019: Fryderyk – Album Roku – Muzyka Współczesna, za „Supernova”, z ASQ i NFM Leopoldium Chamber Orchestra
2020: Jazz Top „Jazz Forum” – III miejsce w kategorii Instrumenty różne.
Posłuchajmy:
Atom String Quartet – „Na siedem” (Dawid Lubowicz), Live TV 2011
Dawid Lubowicz – violin
Mateusz Smoczyński – violin
Michał Zaborski – viola
Krzysztof Lenczowski – cello

Atom String Quartet – „Manhattan Island” (Mateusz Smoczyński) Live TV 2012

Atom Piano Quintet – Adam Sztaba & Atom String Quartet, Live @ „Must Be The Music”, 2012

Atom String Quartet – „Ballada o śmierci Janosika”, Live @ Grand Prix Jazz Melomani 2013

Atom String Quartet – Live @ jazhead!, Bremen 2015

Krzysztof Lenczowski Quartet – „Internal Melody”, Live @ 12on14 Jazz Club, 2016
Krzysztof Lenczowski – cello
Grzech Piotrowski – sax
Jan Smoczyński – Hammond organ
Tomasz Harry Waldowski – drums

Krzysztof Lenczowski Cello Solo – Live @ Cały ten jazz – Meet, PROM Kultury Saska Kępa, Full Concert 2016

Atom String Quartet – Live @ jazhead!, Bremen 2018

Jadźka Kłapa feat. Krzysztof Lenczowski – „Gniew”, Official Video 2019
Jadźka Kłapa – vocal, piano, glockenspiel
Krzysztof Lenczowski – cello

Atom String Quartet – Live @ Jazz at Lincoln Center, Dizzy’s Club, New York, US 2020

Atom String Quartet – „Pod jaworem” (Mieczysław Karłowicz), Live Streaming 2020

Atom String Quartet – „Bezsenność”, Live Streaming 2020

Atom String Quartet – Live @ Emanacje, Lusławice, Full Concert 2020

Atom String Quartet – „Song for Christopher” from „Seifert”, Live @ Copenhagen Jazz Festival 2020

Krzysztof Lenczowski opowiada o wiolonczeli, muzyce i szczęśliwej miłości 2018

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!