Krzysztof Ścierański

„Zdrowie na budowie” Full Album 2006

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Top Guitar, Filmweb, bibliotekapiosenki.pl, worldpress.com, Show the Show

Krzysztof Ścierański 2018
Fot. Top Guitar

Krzysztof Ścierański
Fot. Filmweb

Krzysztof Ścierański
Fot. bibliotekapiosenki.pl

1976 Laboratorium 1979 Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Mieczysław Górka, Krzysztof Ścierański, Paweł Ścierański
fot. worldpress.com

2018 Laboratorium: Bernard Maseli, Marek Raduli, Krzysztof Ścierański, Grzegorz Grzyb, Marek Stryszowski, Janusz Grzywacz
fot. Show the Show

 
Dzisiaj, 24 sierpnia 2021 67. urodziny świętuje

KRZYSZTOF ŚCIERAŃSKI

(ur. 24 sierpnia 1954),

jazzowy gitarzysta basowy, ceniony muzyk sesyjny, wieloletni członek kultowych formacji Laboratorium, Air Condition, String Connection, oraz lider własnych zespołów.

Urodził się w Krakowie. Gry na gitarze uczył się sam – nie kształcił się formalnie w tym kierunku.

Karierę muzyczną rozpoczął w 1975, dołączając do jazz-rockowego zespołu Laboratorium, z którym grał pierwotnie w latach 1976-1980, i obecnie kontynuuje współpracę.

LABORATORIUM 1975

Po 1975 w zespole Laboratorium, jak i w jego muzyce, zaczęły się przeobrażenia.

Janusz Grzywacz zaczął posługiwać się nowoczesnymi instrumentami klawiszowymi, jak elektryczne pianino czy syntezator, Stryszowski grał na saksofonie i porzucił tradycyjną wokalistykę.

Skład formacji także uległ zmianie – odszedł perkusjonista i flecista, Wacław Łoziński, a gitarzystę, Macieja Górskiego, zastąpił gitarzysta basowy, Krzysztof Ścierański. Dołączył także brat Krzysztofa, Paweł Ścierański, gitarzysta.

„MODERN PENTATHLON” 1976

Latem 1976 formacja zarejestrowała swój pierwszy pełnoprawny album – „Modern Pentathlon”, w składzie:
Janusz Grzywacz – electric piano, piano, synthesizer
Marek Stryszowski – alto sax, bass clarinet, vocal
Paweł Ścierański – electric guitar, acoustic guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Mieczysław Górka – drums, percussion.

Na program płyty złożyła się długa, 5-częściowa kompozycja tytułowa – „Pięciobój nowoczesny”, oraz cztery krótsze utwory, mocno osadzone w stylistyce funky, z wyjątkiem „Grzymaszka”.

Janusz Grzywacz mówił o tej płycie: „Temu albumowi zawdzięczamy bardzo dużo, w Polsce i nie tylko w Polsce. Na pierwszej stronie płyty są nasze reprezentatywne nagrania, strona druga to po prostu muzyka komercyjna. Są to utworki lekkie, zgrabne i przyjemne, by mogła ich posłuchać rozmaita publiczność. Oczywiście, nie odżegnujemy się od nich jako od utworów ułatwionych, drugorzędnych. Były one grane w tym okresie na koncertach, po to, by pograć sobie fajnie, funky. Natomiast „Modern Pentathlon” jest kompozycją zbiorową, wykładnikiem tego, co wtedy robiliśmy, jakimś podsumowaniem.

Tytułowy utwór to pierwszy sekwencerowy numer w Polsce. Tyle, że nie był grany na sekwencerze.

Spotykaliśmy się na próbach w Rotundzie o dziesiątej rano. Paweł jeszcze zmieniał struny, Mietek szedł na kawę, a Krzysiek Ścierański grał. On grał cały czas, dzień i noc. Zasypiał i budził się z basem w rękach. Grał sobie wtedy kilka dźwięków, wyszedł z tego jakiś rytm, ja dołączyłem się z akordami, Marek zaczął śpiewać. Graliśmy około tygodnia, cały czas od nowa, szukając form i pomysłów, kolejnych elementów” (scieranski.com.pl).

„W efekcie, w tytułowej suicie znalazło się miejsce i dla modulowanej elektronicznie wokalistyki Marka Stryszowskiego, którego eksperymenty mogły przywoływać to, co robiła wówczas Urszula Dudziak, i na bogate wykorzystanie możliwości brzmieniowych jedynego, monofonicznego syntezatora Rolanda, z jakiego wówczas skorzystał Janusz Grzywacz, i na rozpędzone, oparte na nerwowym pulsie perkusji fragmenty przywołujące dokonania Mahavishnu Orchestra. Co ważne – zespół przy tych rozlicznych nawiązaniach zachowywał swoją artystyczną tożsamość, potwierdzaną muzyczną wrażliwością oraz zdolnościami poszczególnych muzyków” (scieranski.com.pl).

Płyta ukazała się w serii Polish Jazz Vol. 49, i pojawiła się w sprzedaży jesienią, podczas kolejnego Jazz Jamboree. „Modern Pentathlon” sprzedał się w liczbie 115 tys. egzemplarzy.

„Pięciobój nowoczesny / Modern Pentathlon” from „Modern Pentathlon” 1976


„Szalony baca / Crazy Shepherd” from „Modern Pentathlon” 1976

„AQUARIUM LIVE No 1” 1977

W dniach 22-23 listopada 1977 w Klubie Jazzowym PSJ Akwarium, w Warszawie, nagrano album koncertowy „Aquarium Live No. 1”. Skład pozostał ten sam, a dodatkowo wystąpił Paweł Valde-Nowak, grający na kongach:

„Aquarium Live No. 1” Full Album 1977

„DIVER” 1978

Album „Diver” („Nurek”) z 1978 powstał w krakowskiej Rotundzie, w stałym składzie, ale także nadal z Pawłem Valde-Nowakiem na kongach. Wszystkie utwory napisali muzycy Laboratorium.

Płyta miała miał ukazać się w Polskich Nagraniach. W planach zespołu było wydanie tej płyty na festiwal Jazz Yatra. Tak się jednak nie stało. Janusz Grzywacz mówił w 1978, w wywiadzie dla „Jazz Forum”: „Nagraliśmy niedawno drugi album dla Polskich Nagrań zatytułowany „Nurek”. Dość dziwna jest to płyta, zrobiona w warunkach chałupniczych. Nagrywaliśmy ją w naszej krakowskiej Rotundzie, w koszmarnych warunkach akustycznych. Nikt nic nie widział, nie słyszał. Nie było studia, a nam zależało na terminach. Szliśmy na kompromisy, by album wyszedł na yatrowską trasę, ale to się jednak nie udało”.

Płytę zarejestrowano z pomocą pierwszego mobilnego studia nagraniowego w Polsce. Należało ono do Andrzeja Poniatowskiego, niegdyś perkusisty zespołu Klan, i mieściło się w przyczepie kempingowej. Prowadzono wówczas także rozmowy z Heliconem, wytwórnią płytową Międzynarodowej Federacji Jazzowej, i ostatecznie ta firma wydała „Nurka” pod angielskim tytułem „Diver”:
Janusz Grzywacz – keyboards, leader
Marek Stryszowski – sax, vocal
Paweł Ścierański – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Paweł Valde-Nowak – congas
Mieczysław Górka – drums
„Diver” – Full Album 1978

W ślad za bardzo dobrymi albumami, grupa z powodzeniem koncertowała. Oprócz występów w Polsce, wyjechali do RFN, a także na egzotyczny festiwal Jazz Yatra, który odbył się w lutym 1978 w Indiach, i był kolejnym ważnym punktem w karierze zespołu. Obok Laboratorium, z Polski na festiwal wyjechały także zespoły Czesława Niemena oraz Zbigniewa Namysłowskiego.

W ciągu kolejnych lat, grupa Laboratorium, słynna już jest nie tylko w Polsce, ale także w Europie, uznana za czołową grupę jazz-rockową, koncertowała i nagrywała kolejne płyty.

Laboratorium – „Zdrowie na budowie”, Live @ Jazz Jamboree, Sala Kongresowa 1978
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – vocals, alto sax, soprano sax
Paweł Ścierański – electric guitar, acoustic guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Mieczysław Górka – drums, percussion

„QUASIMODO” 1979

Dla Polskich Nagrań zespół przygotował w 1979 album „Quasimodo”, wydany w serii Polish Jazz Vol. 58. Ponownie wszystkie utwory zostały skomponowane przez członków zespołu. Album zawierał kilka dłuższych kompozycji, przeplatających się z różnorodnymi i ciekawymi miniaturami. Powrócono do zasadniczego składu:
Janusz Grzywacz – acoustic piano, electric piano, synthesizer
Marek Stryszowski – alto sax, soprano sax, vocal, vocal effects
Paweł Ścierański – acoustic guitar, electric guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Mieczysław Górka – drums, percussion.

„O wiele więcej tu improwizujemy. Najczęściej aranżowany mamy tylko temat. Jeśli inne fragmenty są aranżowane, to zazwyczaj w sposób spontaniczny ulega zmianie ich kolejność. Ostatnio bardzo odpowiada nam granie improwizowanych całkowicie etiud. Na płycie „Quasimodo”, obok czterech kompozycji, znalazły się cztery takie etiudy. Opisana sytuacja wydaje mi się korzystna, bo nie chcę dużo komponować. Oznaczałoby to pisanie podobnych utworów. Nam nie o to chodzi. Zależy nam, by w repertuarze Laboratorium nie znalazł się żaden nowy utwór, który nie byłby choć maleńkim krokiem naprzód. Na płycie znalazł się także utwór „Ikona”, dedykowany zmarłemu Zbigniewowi Seifertowi. W sferze harmonicznej, wykorzystałem tam rozwiązania, jakie zapamiętałem z koncertu Zbyszka Seiferta w klubie Pod Jaszczurami, jesienią 1978. Była to pierwsza próba repertuaru, który później ukazał się na ostatniej amerykańskiej płycie Seiferta. Akompaniowałem mu wtedy, razem z innymi krakowskimi muzykami. Występ ten ukazał się w 1979 na albumie „Kilimanjaro” – mówił Janusz Grzywacz w 1979.

„Quasimodo” 1979

„An Icon – In Memory of Zbigniew Seifert” from „Quasimodo” 1979

„NOGERO” 1980

Pod koniec lat 70. doszło do kolejnych zmian personalnych w zespole – z grupą rozstał się perkusista Mieczysław Górka, a jego miejsce zajął Andrzej Mrowiec, wcześniej związany z Maanam.

W takim zestawieniu, w 1980 nagrano płytę „Nogero”, która została wydana w Niemczech, nakładem wytwórni View:
Marek Stryszowski – vocals, soprano sax, alto sax
Janusz Grzywacz – electric piano, synthesizer
Paweł Ścierański – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Andrzej Mrowiec – drums
„Nogero” Full Album 1970

Po wydaniu płyty „Nogero”, nastąpiły dalsze przetasowania w grupie – miejsce Krzysztofa Ścierańskiego i jego brata Pawła zajęli Krzysztof Olesiński z Maanam oraz gitarzysta Ryszard Styła.

Po udanym koncercie na Zurrich Jazz Festiwal, zespołem zajęła się szwajcarska agencja Face Music. W tych latach, Laboratorium coraz mniej koncertowało w kraju, wyjeżdżając często na Zachód.

„Wiadomo, co było w Polsce w latach ‘80. Nic nie było. Jest 1982, środek stanu wojennego, nikt nie wyjeżdża. My graliśmy wtedy trochę w Stodole, w Remoncie, dla strajkujących studentów. To był taki okres, że można było grać albo po kościołach, albo na strajkach. Nie grało się w zasadzie wcale. Aż tu nagle, dostajemy z Pagartu wiadomość, że mamy jechać na festiwal jazzowy w Tübingen. Nie wiedzieliśmy w sumie nic więcej. Na miejscu okazało się, że to wielka, plenerowa impreza pod hasłem „Solidarność z Solidarnością”, gdzie występowali muzycy z Chile, Kuby, z Turcji, Kurdowie – wszystkie ciemiężone narody miały swoich przedstawicieli. Pagart ewidentnie nie wiedział, gdzie nas wysłał. To była sztuczka naszego szwajcarskiego menadżera” – wspomina Janusz Grzywacz.

Janusz Grzywacz w 1991 podsumował: „Uważam, że mieliśmy swoje fantastyczne… nie, nie pięć – jedenaście minut, czego wszystkim grającym życzę. Zagraliśmy ponad tysiąc koncertów, zapraszały nas największe festiwale, nagraliśmy 9 płyt. Wiem, że to rzecz nie do odtworzenia na dzisiejszym rynku jazzowym. Czuję też, że Laboratorium, tak na dobrą sprawę, nigdy się nie rozleciało. Dlatego, że nasza muzyka jest ciągle w nas. W każdym z nas jest ten sposób myślenia, ten sposób grania, wrażliwość, sposób podejścia do muzyki, jaki cechował Laborkę. I na zawsze pozostanie”.

W 1996 formacja kilkukrotnie powracała na scenę, m.in. świętując swoje 25-lecie. Dokument telewizyjny „25 lat Laborki” ukazał się w 2006, na DVD „Old School Fusion Live”.

W tym samym 2006, Metal Mind Productions wydało 10-płytowy box „Laboratorium Anthology 1971-1988. Nagrania wszystkie (no…prawie wszystkie)”, poszerzony o nigdy wcześniej nie wydaną płytę „Zdrowie na budowie”:
„Zdrowie na budowie” Full Album 2006

W 2006 Metal Mind Productions wydała 10-płytowy box „Laboratorium Anthology 1971-1988 Nagrania wszystkie (no… prawie wszystkie)”, poszerzony o nigdy wcześniej nie wydaną płytę „Zdrowie na budowie”
https://www.discogs.com/Laboratorium…/release/2797189

„Zdrowie na budowie” Full Album 2006

REAKTYWACJA 2006

Wydawnictwo z 2006 dało początek reaktywacji Laboratorium, tym razem w składzie:
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocal
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Grzegorz Grzyb / Tomasz Grochot – drums.
Okazjonalnie występował z nimi także Paweł Mąciwoda.

Występ podczas United Europe Jazz Festival w Zakopanem w 2006 miał być jednorazowy, ale formacja gra do dzisiaj.

Od 2006 grał z formacją perkusista Grzegorz Grzyb. Przy jego udziale, zespół przeżywał drugą młodość.

Właśnie z Laborką, Grzegorz zagrał 21 lipca 2018 swój ostatni koncert, na festiwalu jazzowym w Saulkrasti na Łotwie, dwa dni przed śmiercią.

23 lipca 2018 Grzegorz Grzyb zginął tragicznie, potrącony przez samochód podczas jazdy na rowerze w Warszawie. Został przewieziony do szpitala, jednak nie udało się go uratować.

R.I.P. [*]

FRYDERYKI 2018

W ostatnich latach, razem z Laboratorium często występował wibrafonista Bernard Maseli. Obecnie muzyk zapowiedział swoje odejście z grupy.

Zespół Laboratorium, wraz z Bernardem Maselim i Grzegorzem Grzybem, wystąpił podczas Gali Fryderyków 2018, w koncercie-hołdzie dla Zbigniewa Wodeckiego:
Laboratorium i Przyjaciele – „Panny mego dziadka”, Live @ Tribute to Zbigniew Wodecki, Fryderyki 2018
Janusz Grzywacz – keyboards, vocal
Marek Stryszowski – saxophone, EWI, vocals
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Grzegorz Grzyb – drums
Guests: Bernard Maseli – vibraphone
Joanna Halszka Sokołowska & Aleksandra Bilińska (Mitch & Mitch) – backing vocals

„NOW” 2018

2 listopada 2018 miała miejsce premiera nowego albumu Laboratorium – „Now”, który był pierwszą studyjną płytą od 32 lat. Album został nagrany w składzie:
Janusz Grzywacz – piano, electric piano, synthesizer vocoder, loops programming
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocal
Krzysztof Ścierański – bass guitar, midi bass guitar
Marek Raduli – guitar
Grzegorz Grzyb – drums
Guests:
Bernard Maseli – KAT, midi controller, marimba, vibes
Jarosław „Jaroza” Pakuszyński, O.S.T.R. – rap.

Na płycie znalazło się dwanaście utworów – „soczysta mieszanka brzmieniowa i muzyka niezwykle osobista”. Okładkę stworzył uznany na całym świecie artysta, Mirosław Rogala

„Laboratorium” feat. O.S.T.R. from „Now” 2018

Data premiery płyty „Now”, 2 listopada 2018, nie była przypadkowa. To rocznica urodzin tragicznie zmarłego w lipcu 2018 Grzegorza Grzyba. Grzegorz nagrał z Laboratorium pierwszy, i – dla niego – ostatni album. Na płycie można usłyszeć utwór z perkusyjnym solo Grzegorza:
„Grzybogranie” from „Now” 2018

GRZYBOGRANIE

19 listopada 2019, w Miejskim Browarze w Stargardzie, rodzinnym mieście Grzegorza Grzyba, odbyła się pierwsza edycja festiwalu GrzyboGranie Music Festival. Wystąpiło Laboratorium:
Janusz Grzywacz – piano, electric piano, synthesizer, vocoder, loops programming
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocal
Krzysztof Ścierański – bass guitar, midi bass guitar
Marek Raduli – guitar
Paweł Dobrowolski – drums
Bernard Maseli – midi controller, KAT, marimba
a także
Tomasz „Kciuk” Jaworski – bass gitar, electronics (solo)
Mirosław Wiśniewski – bass
Przemek Kuczyński – drums.

Poprzez propagowanie idei GrzyboGrania, zespół Laboratorium pragnie kultywować pamięć o zmarłym przyjacielu.

„Są zespoły, których kult istnieje bez względu na to, z jakimi przerwami tworzą, i w jakim kierunku podąża ich muzyka. Do nich należy zespół Laboratorium, który powraca po 32 latach ze studyjną płytą “Now”. Co ciekawe, grupa wciąż podąża własną drogą muzycznych poszukiwań. Ich jazz-rockowa dusza nabrała nowego wymiaru, jeszcze większej dojrzałości i otwartości. Nie powinno to dziwić – w końcu w skład grupy wchodzą wybitni muzycy. Określenie ich muzyki mianem jazz-rocka nie odzwierciedla w pełni tego, co można usłyszeć na płycie. To fuzja różnorodności muzycznej, uderzająca w nieco odmienne świadomości i będąca w kontrze do dzisiejszych modnych gatunków muzycznych. Co nie znaczy, że panowie boją się korzystać z nowszych rozwiązań” (polskaplyta-polskamuzyka.pl).

Laboratorium – Live @ Jazz Jamboree 1978
Janusz Grzywacz – piano, keyboards
Marek Stryszowski – vocals, alto & soprano saxophone
Paweł Ścierański – electric & acoustic guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Mieczysław Górka – drums, percussion

Laboratorium – „Śnieżna panienka”, Live @ Jazz Jamboree 1978
Janusz Grzywacz – piano, keyboards
Marek Stryszowski – vocals, alto & soprano saxophone
Paweł Ścierański – electric & acoustic guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Mieczysław Górka – drums, percussion

Laboratorium – „What’s New in the Forrest”, Live @ STU Theatre, Kraków 1982
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – alto sax, soprano sax, vocal
Ryszard Styła – guitar
Krzysztof Olesiński – bass guitar
Andrzej Mrowiec – drums

Laboratorium – Live @ Bielska Zadymka Jazzowa, Live 2008
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocal
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Grzegorz Grzyb – drums

Laboratorium – „Makijaż”, Live @ Bielska Zadymka Jazzowa 2009
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocals
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Grzegorz Grzyb – drums

Laboratorium @ Jazz na Starówce 2011
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocal
Janusz Grzywacz – keyboards, vocal
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Grzegorz Grzyb – drums

Laboratorium Symfonicznie – „Ułan Bator by Night” / „I’m so Glad, Punk Is Dead”, Live 2012
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocals
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
ś.p. Grzegorz Grzyb – drums
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej

https://www.youtube.com/watch?v=N8-g-PSZgTw

Bobby McFerrin with Laboratorium – Live @ Solidarity of Arts 2013

Laboratorium – „Starość musi się wyszumieć” / „Latin Groove”, Live @ Wiosna Jazzowa, Zakopane 2014
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocals
Marek Raduli – guitar
Bernard Maseli – vibraphone, KAT
Krzyzsztof Ścierański – bass guitar
Grzegorz Grzyb – drums

Laboratorium – Live @ Jazz nad Odrą 2018
Janusz Grzywacz – keyboards
Marek Stryszowski – tenor sax, soprano sax, EWI, vocal
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Marek Raduli – guitar
Grzegorz Grzyb – drums
Guest: Bernard Maseli – vibraphone

„Laboratorium Symfonicznie”, Kalisz – Making of New Album, 2020
Janusz Grzywacz – piano, electric piano, synthesizer, vocoder, loops programming
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocal
Marek Raduli – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar, midi bass guitar
Wojciech Fedkowicz – drums
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej, conducted by Adam Klocek

Rozmowa w Radio Centrum z Januszem Grzywaczem i Markiem Stryszowskim oraz fragmenty nagrań „Laboratorium Symfonicznie”, luty 2020

GRECHUTA

Jeszcze w 1977 Krzysztof Ścierański wystąpił na kultowej płycie Marka Grechuty „Szalona lokomotywa”. Zawierała ona fragmenty musicalu „Szalona lokomotywa” w reż. Krzysztofa Jasińskiego, wystawionego w Teatrze STU w Krakowie w 1977. W 2001, w antologii „Świecie nasz”, ukazała się wersja rozszerzona albumu, wzbogacona o 10 dodatkowych utworów. W 2016 Warner Music Poland wznowił album po raz czwarty:
Jerzy Wysocki – acoustic guitar
Paweł Ścierański – electric guitar
Jerzy Grzywacz – electric piano, synthesizer
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Anawa:
Piotr Techmański – flute, clarinet, sax
Jan Kanty Pawluśkiewicz – piano
Michał Półtorak – violin
Marian Bronikowski – percussion
Alibabki, Marek Grechuta, Maryla Rodowicz – vocals
„Szalona lokomotywa” Full Album 1977

AIR CONDITION

W 1980, na zaproszenie Zbigniewa Namysłowskiego, Krzysztof Ścierański dołączył do zespołu Air Condition. Formacja działała w latach 1980-1984. Pierwszy skład grupy tworzyli:
Zbigniew Namysłowski – alto sax, soprano sax, leader
Dariusz Kozakiewicz – guitar
Władysław Adzik Sendecki – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Wojciech Kowalewski – drums, percussion
Jerzy Tański – percussion.
W 1980 skład ten wydał płytę „Follow Your Kite” – Full Album

W 1981 ukazała się płyta „Zbigniew Namysłowski Air Condition”, na której Tańskiego zastąpił na perkusji Andrzej Mrowiec – Full Album

Z Air Condition Krzysztof występował na festiwalach w Kork w Irlandii, Kendal w Wielkiej Brytanii, w Szwecji, Austrii, Niemczech. „Byliśmy również na największym europejskim festiwalu jazzowym – North Sea Jazz Festival, w 1981. Tu usłyszałem wszystkich możliwych artystów, których znałem kiedyś tylko z longplayów. W ciągu czterech dni występuje tam około 140 zespołów jazzowych. Żeby posłuchać każdego z nich choć przez chwilę, trzeba posługiwać się specjalnym planem zajęć: 15:30 Al Jarreau, 15:45 Zawinul, 15:57 Chick Corea; 16:12 Hancock, 16:17 Lee Ritenaur, 16:19 Bob James. 16:20 … Można oszaleć!” – wspomina Krzysztof.

STRING CONNECTION

Na kilka dni przed ogłoszeniem stanu wojennego w Polsce, Krzysztof Ścierański zagrał pierwszy koncert z, utworzonym w lutym 1981, nowym zespołem Krzesimira Dębskiego – String Connection.

String Connection wywodzi się z poznańskiej studenckiej grupy Warsztat, w której grali skrzypek Krzesimir Dębski, perkusista Krzysztof Przybyłowicz i basista Zbigniew Wrombel. W lutym 1981 dołączył do tej trójki klawiszowiec, Janusz Skowron, a rok później – saksofonista Andrzej Olejniczak, oraz właśnie Krzysztof Ścierański, który zastąpił Zbigniewa Wrombla na gitarze basowej. Nastąpiła również czasowa zmiana perkusisty – Przybyłowicza zastępował Zbigniew Lewandowski, który grał z zespołem przez dwa miesiące.

Właśnie w składzie z Lewandowskim, oraz gościnnie z Mirosławem Michalakiem na gitarze i Zdzisławem Śródą na puzonie, została nagrana pierwsza płyta:
„Workaholic” Full Album 1982

Płyta zawierała najpopularniejszy utwór formacji – „Cantabile in H-moll”

W 1983 ukazał się drugi album – „New Romantic Expectation”, nagrany w składzie:
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax, clarinet
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums
Full Album 1983

W 1984 wydano album „Live”, nagrany w tym samym składzie, w Teatrze Buffo w Warszawie – Full Album

String Connection był i jest nadal synonimem polskiego jazzu lat 80., grupą, która stała się żywą legendą i przeszła do historii, jako jedna z najciekawszych formacji nurtu YOUNG POWER. Wyróżniali się nietypowymi zestawieniami brzmieniowymi, a przede wszystkim żywiołowością, energią i dużym poczuciem humoru. Członkowie zespołu traktowali grę jak czystą rozrywkę, nie silili się na wielką sztukę, dlatego też trafiali w gust szerokiego grona odbiorców. Na ich styl krytycy używali niekiedy określeń yuppie-jazz, by podkreślić specyficzną euforyczność.

W 1984 skład opuścił Andrzej Olejniczak, który wyjechał za granicę. W kolejnych nagraniach nie brał udziału również Janusz Skowron. Tak więc, następne płyty zespół nagrywał w trzyosobowym składzie:
Krzesimir Dębski – sax, violin, keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – percussion, keyboards.
Były to wydawnictwa „String Connection Trio” z 1984, „String Connection” z 1987:
Full Album

Wydane w Niemczech i wyprodukowane przez samego Joachima Ernsta Berendta albumy, to
„Der Walzer Vom Weltende” z 1985, w składzie:
Krzesimir Dębski – violin
Władysław Adzik Sendecki – keyboards
Leszek Żądło – soprano sax, tenor sax
Bronek Suchanek, Krzysztof Ścierański – bass guitar
Janusz Stefański, Krzysztof Przybyłowicz – drums
oraz „Debski’s String Connection – Bizzaramente” z 1988, z gościnnym udziałem brazylijskiego perkusisty Doma Um Romão i węgierskiego muzyka, grającego na tabli, Pétera Szalai:
„Bizzaramente” 1988

W 2006 ukazał się zestaw 3 CD – „Debski’s String Connection”, obejmujący materiał z lat 1982-1988. Są to zarówno nagrania studyjne, jak i zapisy koncertów. Wiele z nich to prawdziwe rarytasy. Wśród nagrań znajdują się utwory z płyt „Workoholic”, „New Romantic Expectations”, „String Connection – Koncert w Buffo”, „String Connection Trio”, „String Connection” oraz „Bizzaramente” (krzesimir-debski-debskis-string-connection/sklep/muzyka).

Krzysztof wspomina: „Ze String Connection występowaliśmy na wielu festiwalach – w Montrealu, w Kongsberg w Norwegii, na Ost-West Festival w Norymberdze, North Sea Jazz Festival w Finlandii, w Szwecji, RFN, ZSRR, Francji, na Jazz Jamboree w Warszawie. W 1983 zajęliśmy pierwsze miejsce w konkursie młodych zespołów jazzowych w Hoelart w Belgii. Nagroda akurat wystarczyła na opłacenie powrotu do domu. Dotarliśmy nawet do Kalifornii, gdzie – jako jedyni z Europy – zagraliśmy w Reno w Nevadzie (trio Dębski, Przybyłowicz i ja), obok największych gwiazd amerykańskich. Pobiliśmy tym samym rekord w kategorii „zespół najbardziej bezinteresowny”. Pokonaliśmy około 16 tys. kilometrów w jedną stronę, by pograć godzinkę na festiwalu. Na szczęście, w drodze powrotnej Michał Urbaniak załatwił nam granie w Nowym Jorku, więc mieliśmy przyjemność zagrać wspólny koncert z jego zespołem w słynnym Lone Star”.

Zespół String Connection występuje do chwili obecnej, a każdy koncert cieszy się ogromną popularnością:
String Connection – Live @ Poznań Jazz Fair, klub Eskulap 1995
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Jagodziński – piano
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – sax
Zbigniew Wrombel – bass, bass guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

String Connection – Live @ Jazz na Starówce 2009
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

String Connection – „Back-in-Nang”, Live @ Bielska Zadymka Jazzowa 2014
Krzesimir Dębski – violin, synthesizer
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – synthesizer
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

String Connection – „Cantabile In H-Moll”, Live @ Bielska Zadymka Jazzowa 2014
Krzesimir Dębski – violin, synthesizer
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – synthesizer
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

Duet Dębski / Ścierański chętnie odwiedza Łódź. Wystąpili podczas festiwalu Manu Summer Jazz Sundays w łódzkiej Manufakturze w 2018 i 2019.

ŚCIERAŃSKI / THIERFELDT

Początek lat 80. to był czas współpracy Krzysztofa z niemieckim multiinstrumentalistą, Wolfgangiem Thierfeldtem, grającym na perkusji i perkusjonaliach, ale także na klawiszach i flecie. Zwiedzili wspólnie dziesiątki niemieckich miejscowości, byli także w Belgii.

W Polsce zagrali kilka koncertów, a Wolfgang zaprosił Krzysztofa do udziału w nagraniu jego autorskiej płyty.

KARIERA SOLOWA

Poza występami w kilku zespołach, Krzysztof Ścierański kontynuuje karierę solową.

Pierwszy koncert solowy na basie zagrał w 1982, na festiwalu Solo Duo Trio w krakowskiej Rotundzie.

W 1983 wydał swoją pierwszą autorską płytę – jazz-rockowo-funkowo-soulową „Bass Line”. Na płycie wsparli go Jerzy Piotrowski na perkusji i perkusjonaliach, Marek Wilczyński na perkusjonaliach oraz Paweł Ścierański na gitarze i perkusjonaliach. Płyta ta, jak i następne, zawierała wyłącznie autorskie kompozycje Krzysztofa:
„Bass Line” Full Album 1983

Druga autorska płyta to „Krzysztof Ścierański” z 1984, zawierająca takie gatunki, jak jazz-rock, fusion i contemporary jazz. Na tej płycie Krzysztof właściwie sam zastąpił cały zespół, a towarzyszył mu jedynie Marek Surzyn na perkusji i perkusjonaliach:
Krzysztof Ścierański – bass guitar, drums, effects
Marek Surzyn – drums, cymbal
„Krzysztof Ścierański” Full Album 1984

W maju 1989, w Bop Art Studio w Budapeszcie, znajdującym się w mieszkaniu Attili Malecza, Krzysztof nagrał kolejną płytę – jazz-rockową „The King Is In Town”. Płyta wydana została w tym samym roku przez Poljazz. Ścierańskiego w nagraniach wsparł Gábor Szendi na perkusjonaliach:
„The King Is In Town” Full Album1989

Krzysztof Ścierański – Live @ Merlin, Budapest, Full Concert 1992

ŚCIERAŃSKI TRIO

W 1985 Krzysztof założył trio, ze swoim bratem, Pawłem Ścierańskim, na gitarze, i Markiem Surzynem na perkusji. Nagrali wspólnie płytę „Confusion” – Full Album 1988

Krzysztof Ścierański Trio – Live @ The House of Polish Culture, Budapest 1995
Krzysztof Ścierański – bass
Paweł Ścierański – guitar
Marek Surzyn – drums

W 1989 w trio pojawił się perkusista Janek Pluta, który zastąpił wówczas Marka Surzyna.

„Z Jankiem dużo podróżowaliśmy po kraju, ale częściej graliśmy za granicą – Belgia, Holandia, Niemcy. Byliśmy trzy razy na festiwalu JakJazz w Dżakarcie w Indonezji. Ostatnim razem polecieliśmy w składzie, powiększonym o Janka Skowrona na klawiszach i wokalistę Marka Bałatę. Na prośbę organizatorów festiwalu, przygotowaliśmy naszą wersję bardzo znanego i popularnego w Indonezji utworu „Kicir, kicir a lagunia la Jakarta” (odpowiednik naszego „Szła dzieweczka do laseczka”). W czasie, gdy wykonywaliśmy ten utwór, publiczność szalała i dochodziło do zamieszek. Oczywiście mieliśmy tzw. standing ovation” – wspomina Krzysztof.

Trio Ścierański / Ścierański / Pluta nagrało album „No Radio”, który ukazał się w 1992:
„No Radio” 1992

Na liście przebojów przez wiele tygodni utrzymywał się utwór z tej płyty „Where Is That Girl”

W 1993 Krzysztof Ścierański nagrał czwartą autorską płytę – „Far Away from Home”, z udziałem znamienitych jazzmanów:
Paweł Ścierański – guitar
Tomasz Stańko – trumpet
Zbigniew Namysłowski – sax
Janusz Skowron – keyboards
Jacek Kochan – drums
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Marek Bałata – vocal
„I Remember” from „Far Away from Home” 1993

MUSIC PAINTERS – TORRES / ŚCIERAŃSKI / MASELI

W 1995, wspólnie z Bernardem Maselim i Jose Torresem, Krzysztof założył zespół o nazwie Music Painters. W trio zagrali ponad 300 koncertów. Powstały albumy „Music Painters” w 1995 oraz „Inna bajka” w 1997

Z Bernardem Maselim Krzysztof Ścierański współpracuje nadal. „Dzięki temu człowiekowi jestem w stanie pokonywać setki kilometrów po drogach i bezdrożach. Jego sposób grania jest tak inspirujący, że kiedy rozstajemy się i mam zagrać koncert solo, czuję się bezbronny, bezbarwny i pusty. Benek jest świetnym improwizatorem, wyjątkowo wrażliwym na barwę. Rytm czuje jak rodowity Afrykanin. Jego solówki zawsze przyjmowane są owacyjnie. Kocham grać z tym gościem” – pisze Krzysztof na swojej oficjalnej stronie scieranski.com.pl

W 1999 Krzysztof nagrał kolejną autorską płytę – „Flying Over”, z Michałem Dąbrówką na perkusji. Na płycie Krzysztof gra m.in. na midi basie Peavey, na 6-strunowym basie Majonez, a także na Kramerach.

W 2004 ukazała się płyta „Independent”. Były to nagrania sprzed kilku lat, które ukazały się wraz z pismem „PC World Computer”. Dodarły do ponad 100 tys. odbiorców, nie tylko w Polsce. W nagraniach wzięli udział
Sławomir Kulpowicz – piano, synthesizer
Winicjusz Chróst – guitar
Janusz Smyk – sax
Bernard Maseli – vibraphone Kat
Krzysztof Ścierański – bass guitar, midi bass guitar
Michał Dąbrówka – drums
Agnieszka Hekiert, Kuba Badach, Marek Bałata – vocal
„Independent” 2004

W listopadzie 2006 Krzysztof odwiedził Chicago, gdzie brał udział w Zaduszkach Jazzowych. W tamtejszym Polish Museum of America znajdują się obrazy dziadka Krzysztofa – Michała Rekuckiego, który mieszkał tam przez ponad czterdzieści lat. Krzysztof odwiedził muzeum i miejsca, które znał tylko z fotografii, przysłanych przez dziadka. Był w wielu klubach, bluesowych przede wszystkim. Sklepy muzyczne zrobiły na nim olbrzymie wrażenie. Spotkał wielu znajomych, których nie widział od lat. To wszystko dzięki Towarzystwu Przyjaciół Krakowa.

W 2008 Krzysztof wydał płytę „Directions”. Zagrał tam na gitarze basowej i syntezatorach, a w nagraniach wsparli go Przemysław Kuczyński na perkusji i Thomas Sanchez na instrumentach perkusyjnych:
„Pustynna burza” from „Directions” 2008

Krzysztof współtworzył także formację THE COLORS, z którą odbył trasę w 2006. W składzie występowali Marek Raduli na gitarze, Bernard Maseli na wibrafonie i Paul Wertico na bębnach, później zastąpiony przez Przemka Kuczyńskiego. Zagrali wiele koncertów i wydali płytę „The Colors” w 2010.

Zaistniała również grupa o nazwie KRZYSZTOF ŚCIERAŃSKI QUARTET:
Krzysztof Ścierański Quartet – „Message from Spain”, Live @ emuzycy.pl 2011
Marek Napiórkowski – guitar
Zbigniew Jakubek – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Michał Dąbrówka – drums

W najnowszej formacji Krzysztofa Ścierańskiego, NEW QUARTET, partnerują mu wybitni muzycy jazzowi:
Krzysztof Ścierański New Quartet – Live @ DK Strzyżów 2014
Zbigniew Jakubek – piano
Michał Kobojek – sax
Krzysztof Ścierański – bass guitar, guitar
Przemek Kuczyński – drums

Krzysztof Ścierański New Quartet – Live @ New York Jazz Club, Łódź 2016
Zbigniew Jakubek – piano
Michał Kobojek – sax
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Przemek Kuczyński – drums

„NIGHT LAKES”

W 2014 ukazała się płyta „Night Lakes”, którą Krzysztof Ścierański uznaje za spełnienie młodzieńczych marzeń.

Jako początkujący muzyk, marzył o tym, by zostać gitarzystą w jakimś zespole, komponować, koncertować i zwiedzać świat. Przez wiele lat udawało mu się spełniać swoje marzenia, ale tylko jako gitarzyście basowemu. Dopiero teraz marzenie to zostało spełnione i Krzysztof nagrał płytę jako gitarzysta solowy. „Ta płyta nawiązuje do okresu mojej fascynacji rock’n’rollem, do fascynacji życiem. Gitara elektryczna jest moim drugim instrumentem, po gitarze basowej. Komponując i grając na gitarze, mam wrażenie, że ta muzyka jest zupełnie inna od tej, którą piszę na gitarę basową jako główny instrument. Na płycie tej nawiązuję do kilku dekad, w których żyłem, do stylów muzycznych, których słuchałem i słucham dziś. Muzyka ta jest wypadkową moich zainteresowań gitarowych i basowych”. Krzysztof zarejestrował na płycie zarówno partie gitary elektrycznej, jak i basowej.

W nagraniach wsparli go perkusista Przemek Kuczyński, saksofonista Michał Kobojek oraz klawiszowcy Michał Łyczek i Witold Janiak. Gościnnie na instrumentach perkusyjnych zagrał Tomas Sanchez.

W utworze „Petite Fleur”, który otwiera płytę, gościnnie zaśpiewał Regi Wooten.

Utwór „Ołów”, zamykający płytę, zaśpiewany został przez Grażynę Łobaszewską podczas Koncertu Jubileuszowego z okazji 25-lecia pracy artystycznej Krzysztofa Ścierańskiego.

„Night Lakes” – Album Medley 2014

Krzysztof Ścierański ma na koncie współpracę z artystami, reprezentującymi różne gatunki muzyczne. Są to m.in. Ewa Bem, Tomasz Stańko, Ryszard Sygitowicz, Marek Grechuta, John Porter, Jan Pluta, Marek Wilczyński, Zbigniew Lewandowski, Irek Dudek, Bernard Maseli. Zespoły, z którymi współpracował to, poza wyżej wymienionymi, także Obywatel G.C., Nocna Zmiana Bluesa, Wilki, Czarny Pies, Skibiński Winder Super Sessions, Krzak, Orkiestra Ósmego Dnia i inne.

Wybrana dyskografia Krzysztofa Ścierańskiego:
1976: Modern Pentathlon – Laboratorium
1977: Aquarium Live No 1 – Laboratorium
1977: Szalona lokomotywa – Marek Grechuta
1978: Diver – Laboratorium
1979: Quasimodo – Laboratorium
1980: Nogero – Laboratorium
1980: Follow Our Kite – Air Condition
1981: Air Condition – Air Condition
1982: Workoholic – String Connection
1982: At The Last Gate – Orkiestra Ósmego Dnia & Krzysztof Ścierański
1983: New Romantic Expectation – String Connection
1983: Bass Line
1983: Jazz Hoeilaart ’83 – String Connection
1983: Zbigniew Lewandowski
1983: China Disco – John Porter
1984: String Connection Trio – String Connection
1984: String Connection Live – String Connection
1984: Krzysztof Ścierański
1988: Confusion – Krzysztof Ścierański Trio
1988: Tak! Tak! – Obywatel G.C.
1988: Citizen G.C. – Obywatel G.C.
1988: Nowa płyta – Irek Dudek
1989: The King Is In Town
1992: No Radio – Krzysztof Ścierański Trio
1993: Far Away from Home
1995: Music Painters – Torres / Ścierański / Maseli
1997: Inna bajka – Torres / Ścierański / Maseli
1999: Flying Over
2006: Harmonijkowy as – Nocna Zmiana Bluesa
2006: Skibiński Winder Super Sessions
2008: Polskie gitary grają Hendriksa. Hey, Jimi
2008: Extrim – Krzak
2008: Directions
2010: The Colors – The Colors
2011: Cztery basy – Krzak
2014: Night Lakes – Krzysztof Ścierański New Quartet
2016: Czarny Pies – Czarny Pies
2018: Now – Laboratorium.

O SOBIE i SWOJEJ MUZYCE

Krzysztof Ścierański pisze o sobie: „Od lat interesuję się rytmem i sposobami jego realizacji. Ten sam rytm, w tym samym tempie, zagrany przez Afrykanów, jest inny niż zagrany przez Brazylijczyka. Bardzo lubię salsę – Mongo Santamaria, Ray Baretto, Tito Puente, Michael Camillo. Zawsze, gdy mam okazję, chodzę na koncerty zespołów afrykańskich – Zap Mama, Fefe. W moich kompozycjach wykorzystuję walory rytmów afrykańskich lub południowoafrykańskich, łącząc je z tradycyjną, nawet mogę powiedzieć – klasyczną harmonią. W odróżnieniu do Wojtka Karolaka, który twierdzi, że jest amerykańskim muzykiem jazzowym i rythm’n’bluesowym, przez pomyłkę urodzonym w Środkowej Europie, ja jestem Latynosem, zamieszkującym ten sam obszar geograficzny. Marzę, by wyjechać na jakiś czas do Brazylii, posłuchać i pograć z tamtejszymi muzykami” (scieranski.com.pl).

Krzysztof Ścierański – wywiad dla emuzycy.pl, Tarnów, Live 2011
Part 1

Part 2

Part 3

Ścierański & Knopik Duo – Live in Otwock 2020. Koncert Krzysztofa Ścierańskiego i Przemysława Knopika, dedykowany przyjacielowi, Winicjuszowi Chróstowi, zmarłemu 28 marca 2020

Krzysztof Ścierański Special Band – Live @ Jazz na Starówce 2020
Krzysztof Ścierański – bass guitar, guitar
Waldemar Gołębski – EWI
Grzegorz Górkiewicz – keyboards
Marcin Ścierański – drums

Krzysztof Ścierański Quartet – „Papierek”, Live @ Suwałki Blues Festival, Blues on Line, July 8th, 2021

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. 2018 (Top Guitar) / (filmweb,com) / (bibliotekapiosenki.pl) / Laboratorium 1976 (worldpress.com) i 2018 (Show the Show)