Leszek Możdżer

Oprac. Ewa Kałużna, fot. Andrzej Rumianowski



23 marca 2019r. swoje 48. urodziny świętuje pianista jazzowy, kompozytor i producent muzyczny, twórca muzyki filmowej, laureat nagrody Ad Astra, Jazzowego Oscara Grand Prix Jazz Melomani, Fryderyka, Paszportu Polityki, wielokrotny zwycięzca ankiety ,,Jazz Forum„. Pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym…

LESZEK MOŻDŻER

(właśc. Lesław Możdżer, ur. 23 marca 1971).
Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat za namową rodziców. W 1996 otrzymał dyplom ukończenia Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym.
Działalność artystyczną rozpoczął od występów w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego.

Pierwsze sukcesy Leszek uzyskał z grupą Miłość, gdy miał 20 lat. Była to formacja, wykonująca muzykę jazzową i yassową, która powstała w 1988 w Trójmieście. Od początku jej liderem był kontrabasista Tymon Tymański. Skład i muzyka grupy ewoluowały na przestrzeni lat. Na początku Tymański współpracował z Mikołajem Trzaską i Mazzollem, a muzyka nawiązywała zarówno do free jazzu, jak i awangardy. W 1991, wraz z dołączeniem do grupy Leszka Możdżera i odejściem Mazzolla, muzyka Miłości zbliżyła się do bardziej tradycyjnego jazzu, choć nadal pełna była eksperymentów, niebanalnych rozwiązań harmonicznych i aranżacyjnych.
Pierwszy sukces Miłość odniosła na festiwalu Jazz Juniors w Krakowie w 1992.
W tym samym roku formacja nagrała pierwszy album – „Miłość„, w składzie:
Mikołaj Trzaska – saksofon altowy i sopranowy
Leszek Możdżer – fortepian
Tymon Tymański – kontrabas
Jacek Olter – bębny, instrumenty perkusyjne

Do Miłości dołączył Maciej Sikała. Grupa zagrała na Jazz Jamboree 1993 i zajęła wysokie miejsce w plebiscycie „Jazz Forum„.
W 1994 muzycy Miłości podjęli współpracę z amerykańskim trębaczem awangardowym, Lesterem Bowie. Jej owocem była seria wspólnych koncertów oraz dwie płyty:
koncertowa „Not Two” (1994)oraz studyjna „Talkin’ About Life and Death” (2000).

Płyta zawiera dziesięć kompozycji, nagranych podczas sesji w lipcu 1997. Kompozycje są autorstwa Tymona Tymańskiego, Lestera Bowie’ego („What If„), Lou Reeda („Venus in Furs”), Charlesa Ivesa („Maple Leaves”) i Johna Coltrane’a („Impressions”). Pierwotnie płyta miała nosić tytuł „Kamikaze Comedians” i zawierać także utwory z repertuaru Sex Pistols i Boney M, ale krótki czas sesji nagraniowej na to nie pozwolił. Reedycja płyty z 2008 zawiera także godzinny film, dokumentujący sesję nagraniową. Skład na albumie:
Lester Bowie – trąbka
Maciej Sikała – saksofony: sopranowy, tenorowy
Mikołaj Trzaska – saksofon altowy, sopranowy
Leszek Możdżer – fortepian
Tymon Tymański – kontrabas, głos
Jacek Olter – perkusja

Utwór „Venus in Furs” został nagrany podczas sesji w Radiu Gdańsk w lipcu 1997. Utwór otwiera płytę „Talkin’ About Life And Death„. Wideoklip został nakręcony w czerwcu 1998

W 1996 grupa wydała płytę „Asthmatic„, tytułem nawiązującą do legendarnego albumu Krzysztofa Komedy „Astigmatic

Formacja Miłość w klasycznym składzie zakończyła działalność w końcu lat 90., jednak po dokooptowaniu nowych muzyków grupa przez jakiś czas nadal grała koncerty. Zespół ostatecznie rozwiązał się w 2002, po samobójczej śmierci perkusisty Jacka Oltera (1972–2001).

W 2004 pojawił się film dokumentalny „Jacek Olter

W 2006 ukazało się wydawnictwo „Jacek Olter„, dokumentujące projekt audiowizualny, będący hołdem dla tragicznie zmarłego Jacka Oltera.
9 sierpnia 2009, w ramach Off Festivalu w Mysłowicach, odbył się koncert reaktywowanej specjalnie na ten występ grupy Miłość. Miejsca brakujących muzyków wypełnili członkowie Tymański Yass Ensemble.
Miłość zagrała w składzie:
Tymon Tymański – kontrabas
Leszek Możdżer – fortepian
Antoni „Ziut” Gralak – trąbka
Alek Korecki i Irek Wojtczak – saksofony
Kuba Staruszkiewicz – perkusja

9 sierpnia 2013 miała miejsce premiera kinowa filmu o formacji Miłość, w reż. Filipa Dzierżawskiego

Równolegle z działalnością w macierzystej grupie Miłość, członkowie formacji współpracowali z innymi artystami. Wokół Tymańskiego i Trzaski rozwijała się trójmiejska scena yassowa.

Leszek Możdżer nagrywał w tym czasie płyty z kompozycjami Chopina
Chopin – Impresje” (1994).
Leszek Możdżer co najmniej kilkukrotnie podchodził do jazzowych interpretacji utworów Fryderyka Chopina. Nagrał je dla Polonii Records, wykonywał na wspólnym z Adamem Makowiczem koncercie w Carnegie Hall, nagrał program dla polskiej telewizji i cały, trwający około godziny, program dla wytwórni Naive w 1999. Właśnie ta płyta została wznowiona i wydana na rynku polskim. To doskonały album. Dbałość o artykulację i brzmienie, niezwykła wrażliwość na barwę dźwięku – to słychać wszędzie. Są tu i zabawy harmoniczne, i mnóstwo rytmicznych pomysłów, są skojarzenia z jazzowymi standardami, zaskakujące zmiany barwy.
Możdżer nie waha się przed niczym. Zatrudnił perkusjonistę Madjida Khaladja, grającego na instrumencie o nazwie tombak. Najwidoczniej chciał mieć prawdziwego partnera do improwizacji rytmicznych. Pomysł goni pomysł, a wszystko wykonane tak perfekcyjnie, że przekonuje natychmiast. Trzeba słuchać i znów się zachwycać i radować, bo to muzyka radości” – pisze Ryszard Borowski w „Jazz Forum„.
Na albumie słyszymy również Zbigniewa Namysłowskiego na saksofonie altowym i Tomasza Stańko na trąbce:Full Album

Chopin Tomorrow – Demain: Impressions” (1999).
Na płycie znalazły się improwizowane interpretacje utworów Fryderyka Chopina https://www.youtube.com/watch?v=aC5uRc9g4jE
30 lipca 2010 ukazało się wznowienie nagrań – „Impressions on Chopin” oraz, w ramach kolekcji „Gazety Wyborczej„, reedycja wydana przez Agorę – „Chopin. Jazz Impresje

Lata 90. i poczatek lat 2000. to dla Leszka Możdżera również okres intensywnej współpracy z takimi tuzami sceny muzycznej, jak Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Eryk Kulm, Piotr Wojtasik, Michał Urbaniak, Janusz Muniak, Henryk Miśkiewicz, Cezary Konrad, Anna Maria Jopek, Marek Napiórkowski, Adam Makowicz, Adam Pierończyk, Andrzej Olejniczak czy wreszcie sam David Gilmour.
Ważniejsze albumy, nagrane z udziałem Leszka Możdżera w tym okresie, to:
1993 Zbigniew Namysłowski Quartet – „Secretely & Confidentionally”
1994 Tomasz Stańko – „A Farewell to Maria”

1994 Eryk Kulm Quintessence – „Infinity”
1995 Piotr Wojtasik – „Lonely Town”
https://www.youtube.com/watch?v=2IayRT8Tcdw

1995 Piotr Wojtasik – „Quest”
1996 Michał Urbaniak – „Live in Holy City”
1996 Janusz Muniak – „One and Four”
1999 Henryk Miśkiewicz – „Ja nie chcę spać”
1999 Anna Maria Jopek – „Barefoot”

https://www.youtube.com/watch?v=3-V5jlKnGAI

1999 Cezary Konrad – „One Mirror, Many Reflections”
2001 Anna Maria Jopek – „Bosa”

2001 „Birthday Live” (oraz Olo Walicki, Cezary Konrad, Andrzej Olejniczak)

2002 Anna Maria Jopek – „Nienasycenie”

https://www.youtube.com/watch?v=AJFIGQGClLI

2002 Anna Maria Jopek & Friends with Pat Metheny – „Upojenie”

2003 Anna Maria Jopek – „Farat”

2004 „Makowicz vs. Możdżer at the Carnegie Hall”

2005 Marek Napiórkowski – „NAP”

2006 Anna Maria Jopek – „Secret”

2006 David Gilmour – „On an Island” w utworach „Take a Breath”

i „Pocketful of Stones”

2007 „Melisa” (Leszek Możdżer, Przemek Dyakowski, Sławek Jaskułke)
2008 David Gilmour – „Live in Gdańsk 2006”

2013 „Silent Ways” (Leszek Możdżer, Cæcilie Norby, Lars Danielsson, Nguyên Lê, Robert Ikiz)

Leszek Możdżer jest także wieloletnim współpracownikiem kompozytorów filmowych – Jana A.P. Kaczmarka i Zbigniewa Preisnera. Wystąpił na albumach:
1998 Zbigniew Preisner – „Requiem dla mojego przyjaciela”
1999 Jan A.P. Kaczmarek – „The Third Miracle (Original Motion Picture Score)”
1999 Leszek Możdżer & Zbigniew Preisner – „10 łatwych utworów na fortepian”
000 Jan A.P. Kaczmarek – „Lost Souls (Original Motion Picture Soundtrack)”
2000 Zbigniew Preisner – „Aberdeen (Original Film Soundtrack)”
2000 Zbigniew Preisner – „Weiser”
2001 Zbigniew Preisner – „Głosy”
2002 Jan A.P. Kaczmarek – „Unfaithful (Original Motion Picture Soundtrack)”
2002 Zbigniew Preisner – „Between Strangers (Original Film Soundtrack)”
2003 Zbigniew Preisner – „Effroyables Jardins (Musique Originale Du Film)”

2004 Jan A.P. Kaczmarek – „Finding Neverland (Original Motion Picture Soundtrack)”
2007 Jan A.P. Kaczmarek – „Muzyka do filmu 'Hania'”
2007 Jan A.P. Kaczmarek – „Evening (Music From and Inspired by the Motion Picture)”
2010 Jan A.P. Kaczmarek – „Hachi A Dog’s Tale (Original Motion Picture Soundtrack)”

Wraz ze szwedzkim kontrabasistą, Larsem Danielssonem, i izraelskim perkusistą, Zoharem Fresco, Leszek Możdżer współtworzy popularne trio jazzowe. W 2005 trio wydało album studyjny „The Time”

w 2006 – „Between Us and the Light”

w 2007 – koncertowy „Live”, w 2013 – kolejny album studyjny, „Polska”

W duecie z Larsem Danielssonem Leszek Możdżer wydał albumy:
„Pasodoble” 2007

koncertowy „iTunes Live: Berlin Festival” 2008 oraz kolejny studyjny – „Tarantella” 2009, nagrany w składzie:
Lars Danielsson – double bass, cello, bass violin
Leszek Możdżer – piano, celesta, harpsichord
Mathias Eick – trumpet
Eric Harland – drums, percussion
John Parricelli – guitar

W 2015 ukazał się album koncertowy „Leszek Możdżer & Friens. Jazz at Berlin Philharmonic III”, nagrany z trio Możdżer / Danielsson / Fresco oraz ze specjalnym udziałem Atom String Quartet. To trzecia płyta, dokumentująca serię „Jazz at Berlin Philharmonic”, zapoczątkowaną w 2013 albumem, na którym grało trzech pianistów – Iiro Rantala, Michael Wollny i Leszek Możdżer. Album drugi, „Norwegian Woods”, ukazał się w 2014, ale bez udziału Polaków.
Kronika z zapisem z 7 maja 2014, z dominującym udziałem muzyków polskich, ukazała się w części trzeciej, w 2015. Scenariusz koncertu został pomyślany tak, by pokazać rozmaite konstelacje personalne – od partii solowych po grę zespołową

Leszek Możdżer w trakcie swojej kariery współpracował ponadto z takimi wykonawcami i grupami muzycznymi, jak Marcus Miller, Pat Metheny, Walter Norris, Cæcilie Norby, Nguyên Lê, Daniel Bloom, Wojciech Pilichowski, Adam Pierończyk, Kazik Staszewski, Lipali, Janusz Radek, Olo Walicki, Andrzej Olejniczak, Adam Makowicz, Przemek Dyakowski, Adam Klocek, Myslovitz, Behemoth i welu innych.

W 30. rocznicę powstania Solidarności oraz z okazji 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina, w ramach festiwalu Solidarity of Arts 2010, Leszek Możdżer przygotował widowisko jazzowe na Targu Węglowym w Gdańsku –
Leszek Możdżer, Marcus Miller, Alex Han, Louis Cato – „Blast” Live @ Solidarity of Arts 2010

Od 2011 Możdżer organizuje nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu coroczne wiosenne festiwale jazzowe Enter Music Festival, gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego –
Jacek Kochan feat. Dominik Wania & Leszek Możdżer – Enter Music Festival 2014

W 2012 ukazał się album DVD „Chopin Etiudy. Przystanek Woodstock”, nagrany wspólnie z formacją Tymon Tymański Polish Brass Ensemble. Nagrania zostały zarejestrowane w 2010, podczas występu w ramach festiwalu Przystanek Woodstock w Kostrzynie nad Odrą. Poza Możdżerem na fortepianie i Tymańskim na kontrabasie, na płycie wystąpili:
trębacz Antoni „Ziut” Gralak
puzonista Bronisław Duży
saksofoniści Marcin Ślusarczyk i Irek Wojtczak
oraz perkusista Kuba Staruszkiewicz –
Możdżer & Tymański Polish Brass Ensemble – „Chopin Etiudy: Przystanek Woodstock” Live 2010

Również w 2012 Leszek Możdżer został – jako pierwszy Polak – wybrany na funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Montreux Jazz Piano Competition, który odbywa się corocznie w ramach Montreux Jazz Festival i jest organizowany pod patronatem Quincy Jonesa.

W 2017 ukazał się album „Leszek Możdżer & Holland Baroque – Earth Particles”, nagrany z 16-osobowym zespołem. Był to pierwszy po kilku latach przerwy autorski album pianisty, a w realizacjach z zespołem orkiestrowym – drugi, po wydanym w 2004 „Seven Pieces for Improvising Piano and Strings” z orkiestrą Aukso.
Założony w 2005 zespół Holland Baroque, nie ma stałego lidera. Decyzje podejmuje 4-osobowy kobiecy zarząd: altowiolistka Esther van der Eik, skrzypaczki Judith Steenbrink i Lidewij van der Voort oraz klawesynistka Tineke Steenbrink. Panie podejmują decyzje o współpracy z liderami i kompozytorami z zewnątrz. W taki właśnie sposób narodził się pomysł, by zaangażować do wspólnego przedsięwzięcia Leszka Możdżera, którego oryginalny i zróżnicowany dorobek twórczy jest już znany w calej Europie. Jednocześnie jest to pierwszy przypadek, gdy Holland Baroque nawiązał kontakt z muzykiem jazzowym.
Utwory powstawały na Sri Lance i w Indiach, gdzie Leszek szukał inspiracji, a ostateczna wersja i partie orkiestrowe były finalizowane w Polsce.
„Granie z grupą dziwaków wydawało się całkiem interesującą perspektywą, ale rzeczywistość przerosła moje oczekiwania. Oto nagle znalazłem się wśród ludzi bardzo podobnych do mnie. Ludzi, którzy szczerze szukają piękna i prawdziwie kochają muzykę” – komentował pianista spotkanie z Holland Baroque.
I rzeczywiście, od pierwszych chwil płyty słyszymy i czujemy, że jest coś odrębnego i wyjątkowo w tej muzyce, która ujmuje prostotą przekazu. Fortepian jest nagrany z wyraźnym pogłosem, i to w taki sposób, że nawet wtedy, gdy ostro improwizuje, słyszymy go jakby na drugim planie. Odnieść można wrażenie, że solista wcale nie chce tu być solistą, Wartość partnerstwa w tym projekcie przeważa nad wartością własnego ego.
„Earth Particles” to dzieło, które wpisuje się we wcześniejsze realizacje 'quasi koncertowe’ Możdżera, podejmowane choćby z orkiestrą Aukso. Jazz, improwizacja jazzowa, są tu tylko jednym ze środków, albo jedną z możliwości – nieocenioną i wręcz niezbędną w konfrontacji z publicznością koncertową. Ale rozpatrywanie całego przedsięwzięcia w kategoriach wyłącznie jazzowych dałoby obraz niepełny. Bo Leszek Możdżer wpisuje się w najbardziej istotną, „komunikatywną” część współczesnej sceny muzyki współczesnej – tej, która poszukuje twórców, wcielających się w różne role, działających wszechstronnie i wielotorowo”

http://jazzforum.com.pl/main/cd/earth-particles

Leszek Możdżer & Holland Baroque – „Invocation” from „Earth Particles”

Leszek Możdżer & Holland Baroque – „Hansa Surf Hotel” from „Earth Particles”

Leszek Możdżer & Holland Baroque – „DeDeDe” from Liszt Music Academy Budapest 2017

W listopadzie 2018 w pięciu polskich miastach zagrał włosko-polski duet pianistów – Leszek Możdżer & Gloria Campaner. Gloria jest znana m.in. z interpretacji wielkich kompozytorów, jak Schumann czy Rachmaninow. Artystka chętnie sięga również po tematy z muzyki kameralnej i współczesnej – w swoim dorobku ma współpracę z didżejami oraz jazzmanami.

Na scenie spotkały się dwa światy – muzyki klasycznej i improwizowanej, tworząc niezwykłą synergię wirtuozerii, impresji i wyobraźni. Widownia usłyszała też 'śpiewające’ kamienie, które zostały sprowadzone z Sardynii, z pracowni włoskiego rzeźbiarza, Pinuccio Scioli. W koncercie wzięli udział również Magdalena Kordylasińska-Pękala i Miłosz Pękala na instrumentach perkusyjnych

Gloria Campaner & Leszek Możdżer – „Paganini Variations” (Witold Lutosławski) Live @ Enter Enea Festival 2017
Gloria Campaner – fortepian, kamienie
Leszek Możdżer – fortepiany, celesta
Magdalena Kordylasińska-Pękala, Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne

Gloria Campaner & Leszek Możdżer – „Toccata d-moll, op.11” (S. Prokofiew), Live @ Enter Enea Festival 2017

Specjalnie na trasę koncertową został wydany limitowany nakład płyty „Gloria Campaner & Leszek Możdżer. Live at Enter„, z nagraniem koncertu, który odbył się podczas Enter Enea Festival 2017. Płyta dostępna była tylko podczas koncertów i nie trafiła do ogólnej dystrybucji –
Leszek Możdżer & Gloria Campaner / Behind the Scenes – „Tango

Leszek Możdżer solo, a także jako członek zespołu oraz sideman, wystąpił w sumie na ponad osiemdziesięciu albumach.
Dyskografia:

https://pl.wikipedia.org/…/Dyskografia_Leszka_Mo%C5%BCd%C5%…

Posłuchajmy także:
Miłość & Lester Bowie – Live in Wroclaw 1996

Leszek Możdżer „Chopin Impressions” Live 1999

Anna Maria Jopek and Friends with Pat Metheny, feat. Leszek Możdżer – „Upojenie” live 2002

Gilmour, Wright, Możdżer, Preisner – Live in Gdańsk, 2006


Anna Maria Jopek feat. Leszek Możdżer – „Farat” Live 2009

Leszek Możdżer „Imagine” John Lennon, Live in London 2012

Możdżer / Danielsson / Fresco – „Polska” Live 2014

Leszek Możdżer „Kołysanka” Krzysztof Komeda, Live in Opole 2015

Miłosz Pękala / Bartosz Weber / Wiktor Podgórski @ Enter Enea Festival 2018 – „Echo serca” feat. Leszek Możdżer

https://www.youtube.com/watch?v=RaB06IrXQQk”>

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!