Manu Summer Jazz Sundays 2021 – Łódzkie Saxy

„Atlantis” from „Aquarium Live No 3” 1977

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. bluenote.waw.pl, rp.pl, michalbaranski.com, discogs.com

Manu Summer Jazz Sundays 2021 – Łódzkie Saxy. Plakat wydarzenia.

Andrzej Olejniczak
Fot. bluenote.waw.pl

Michał Tokaj
Fot. rp.pl

Michał Barański
Fot. michalbaranski.com

Michał Miśkiewicz
Fot. discogs.com

MANU SUMMER JAZZ SUNDAYS 2021 – ŁÓDZKIE SAXY

W niedzielę, 8 sierpnia 2021, o godz. 17, w łódzkiej Manufakturze wystąpi saksofonista ANDRZEJ OLEJNICZAK, wraz z zespołem, który współtworzyć będzie trzech Michałów:

MICHAŁ TOKAJ – piano
MICHAŁ BARAŃSKI – bass
MICHAŁ MIŚKIEWICZ – drums.
ANDRZEJ OLEJNICZAK to saksofonista jazzowy, także flecista, mieszkający na stałe w Hiszpanii. Grał w legendarnych formacjach Extra Ball i Sun Ship, a od 1981 stanowi saksofonowy filar jednej z najlepszych polskich grup jazzowych – String Connection.

Jest jednym z tych polskich jazzmanów, którzy, mimo wieloletniej emigracji, często odwiedzają ojczyznę, koncertując tutaj, realizując własne projekty, i nagrywając płyty, jak robią to także Władysław Adzik Sendecki czy Michał Urbaniak.

„Charakteryzuje go piękny, czysty ton saksofonu, olśniewająca technika, zmysł melodyczny, olbrzymi ładunek liryzmu, niezwykły emocjonalizm, idealne stopienie jazzu z klasycznymi subtelnościami” – napisano w „Jazz Forum”.

Andrzej Olejniczak urodził się 17 lutego 1954, w Zduńskiej Woli, niedaleko Łodzi. Rozpoczął edukację muzyczną w wieku 6 lat.

Mając 13 lat, po przeprowadzce do Łodzi, podjął naukę w łódzkim liceum muzycznym. Początkowo uczył się gry na fortepianie, później sięgnął również po klarnet i saksofon.

W 1976 z wyróżnieniem obronił dyplom w Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, w klasie klarnetu.

Studiując muzykę klasyczną, zaczął interesować się również jazzem oraz pokrewnymi stylami.

Karierę muzyczną zaczął rozwijać w latach 70. Współtworzył wówczas jazzowy zespół Jarosława Śmietany – Extra Ball.

W 1976 ukazał się pierwszy album formacji – „Birthday”, wydany w serii Polish Jazz Vol. 48, a nagrany w składzie:
Jarosław Śmietana – guitar, leader
Władysław Adzik Sendecki – electric piano, piano, synthesizer
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Jan Cichy – bass
Benedykt Radecki – drums


„Blues for Everybody” from „Birthday” 1976

Kolejnym albumem Extra Ball był „Aquarium Live No 3”, wydany przez Poljazz w 1977. Płyta została nagrana w dniach 1-4 września 1976, w klubie Akwarium. Skład pozostał niezmieniony:
Jarosław Śmietana – guitar
Władysław Sendecki – piano
Andrzej Olejniczak – tenor sax
Jan Cichy – bass
Marek Stach – drums

„Atlantis” from „Aquarium Live No 3” 1977

W styczniu 1978 Władysław Adzik Sendecki i Andrzej Olejniczak założyli zespół Sun Ship, który do dziś uważany jest za jedną z najważniejszych polskich grup jazzowych lat 70.

Muzyka kwintetu wyrastała z dwóch tradycji – nurtu klasyki jazzu nowoczesnego oraz jazzu polskiego, zwłaszcza tej jego linii, którą określała twórczość Zbigniewa Namysłowskiego.

Na bazie tych źródeł, muzycy Sun Ship stworzyli swój własny styl. Początkowo zespół działał jako kwartet, w składzie:
Władysław Sendecki – piano, keyboards, synthesizer
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Witold Szczurek – bass
Marek Stach – drums.

Później Andrzeja Olejniczaka zastąpił Zbigniew Jaremko.

Drogi Sendeckiego i Olejniczaka rozeszły się na dobre, gdy Adzik wyemigrował w 1981 do Niemiec, a Andrzej Olejniczak opuścił Polskę, emigrując w 1984 do Hiszpanii. Obecnie, po latach, obaj muzycy znowu wspólnie koncertują i nagrywają.

W 1978, razem z Big Bandem Katowice pod dyrekcją Zbigniewa Kalemby, Andrzej Olejniczak otrzymał złoty medal na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Pradze.

W tym samym 1978 ukazał się album Big Bandu Katowice „Music for My Friends”. Andrzej zagrał solówki w dwóch utworach:
„Sorcery” Keitha Jarretta

„Madrox” Otisa Reddinga

W 1980 perkusista jazzowy, Kazimierz Jonkisz, debiutował na Jazz Jamboree, z własnym kwintetem, w którym grał Andrzej Olejniczak.

W grudniu 1980 kwintet Kazimierza Jonkisza wydał w serii Polish Jazz legendarną płytę „Tiritaka”. „To znakomity album kwintetu Kazimierza Jonkisza, jedyny w serii Polish Jazz, gdzie rolę lidera całej formacji pełni perkusista. To nawiązanie do pięknej tradycji, która wywodzi się jeszcze z czasów świetności amerykańskich big bandów swingowych, prowadzonych przez takich mistrzów jak Chick Webb, Gene Krupa czy Lionel Hampton. W skład kwintetu weszli genialny skrzypek Krzesimir Dębski, wówczas na krótko przed założeniem własnej grupy String Connection, która w pierwszej połowie lat 80. dominowała na polskiej scenie, a także saksofonista Andrzej Olejniczak, który grał w najważniejszych polskich zespołach lat 70., jak Extra Ball i Sun Ship, klawiszowiec Janusz Skowron, oraz młody basista, Andrzej Łukasik. „Tiritaka” to jazz w najlepszym wydaniu i jeden z najsilniejszych albumów legendarnej serii jazzowej” (polskienagrania.com.pl).

Janusz Skowron – piano
Krzesimir Dębski – electric violin
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Andrzej Łukasik – bass
Kazimierz Jonkisz – drums, leader
„Tiritaka” 1980

W 1981 Józef Skrzek opublikował płytę „Józefina”, w dużej części inspirowaną psychodelicznym rockiem przełomu lat 60. i 70. Udział w nagraniach wzięli:
Józef Skrzek – bass guitar, piano, electric piano, Hammond organ, clavinet, synthesizer, cow-bells, vocals
Sławomir Piwowar – acoustic guitar, electric guitar
Tomasz Szukalski – bass clarinet, soprano sax, tenor sax
Andrzej Olejniczak – soprano sax, tenor sax
Apostolis Anthimos, Johannes Biebl – guitar
Jan Kyks Skrzek – harmonica
Jerzy Piotrowski – drums, percussion
Halina Frąckowiak – vocal
„Josephine” 1981

STRING CONNECTION

Od 1981 Andrzej Olejniczak współtworzy zespół jazzowy String Connection. Formacja wywodzi się z poznańskiej studenckiej grupy Warsztat, w której grali skrzypek Krzesimir Dębski, perkusista Krzysztof Przybyłowicz i basista Zbigniew Wrombel.

W lutym 1981 dołączył do klawiszowiec Janusz Skowron, a nieco później – saksofonista Andrzej Olejniczak, znany z zespołu Sun Ship, oraz basista Krzysztof Ścierański z krakowskiej grupy Laboratorium. Ścierański zastąpił na basie Zbigniewa Wrombla. Nastąpiła również czasowa zmiana perkusisty – Przybyłowicza przez kilka miesięcy zastępował Zbigniew Lewandowski.

String Connection od początku wyróżniało się nietypowymi zestawieniami brzmieniowymi, żywiołowością, energią i dużym poczuciem humoru. Członkowie zespołu traktowali grę, jak czystą rozrywkę, nie siląc się na „wielką sztukę”. Dlatego też trafiali do szerokiego grona odbiorców.

Formacja wywarła duży wpływ na muzykę jazzową lat 80. – stali się czołowymi przedstawicielami nurtu Young Power, a na ich styl krytycy używali niekiedy określeń yuppie-jazz, by podkreślić specyficzną euforyczność. W Anglii i USA popularny stał się w tym czasie smooth-jazz, którego cechy również można było odnaleźć w kompozycjach String Connection.

Proste założenie zapewnienia rozrywki w „smutnych czasach komuny” przyniosło formacji ogromną popularność, konkurencyjną z zespołami rockowymi, i niespotykaną wcześniej w przypadku muzyki jazzowej.

W 1982 została wydana pierwsza płyta String Connection – „Workoholic”, w nieco rozszerzonym składzie:
Krzesimir Dębski – violin, piano, keyboards
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Guests:
Mirosław Michalik – guitar
Zdzisław Śróda – trombone
„Workoholic” Full Album 1982

Najpopularniejszy utwór na albumie to „Cantabile in H-moll”

Koncerty String Connection przynosiły grupie coraz liczniejszą rzeszę fanów. W 1983 zespół wygrał pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Jazzowym Hoeilaart ’83 w Belgii. Nagroda ta otworzyła im drogę na najważniejsze europejskie festiwale.

W latach 1982-1984 zespół zajmował pierwsze miejsce w kategorii Grupa Jazzowa, w plebiscycie „Jazz Forum”.

String Connection przywiązywało dużą wagę do wydawnictw płytowych, systematycznie więc ukazywały się kolejne czarne krążki.

„New Romantic Expectation” został nagrany w dniach 7-14 września 1983, w Studio PR w Szczecinie:
Krzesimir Dębski – keyboards, violin
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax, bass clarinet
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Guests:
Mirosław Michalik – guitar
José Torres – congas
„New Romantic Expectation” Full Album 1983

Płyta „Live” nagrana została na żywo, podczas koncertu w Teatrze Estrady Buffo, 22 lutego 1984:
Krzesimir Dębski – violin
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Krzysztof Ścierański – bass
Krzysztof Przybyłowicz – drums
„Live” Full Album 1984

W 1984 ukazała się kaseta formacji o nazwie Di Rock Cimbalisten – „Act One”, nagrana w 1982, a współprodukowana przez Czesława Niemena i nagrana z jego udziałem. Tak naprawdę, był to podstawowy skład formacji String Connection, uzupełniony o Czesława Niemena i kilku innych muzyków:
Krzesimir Dębski – keyboards, electric violin, vocal
Czesław Niemen – keyboards, vocal
Janusz Skowron – keyboards
Mirosław Michalak, Paweł Ścierański – guitar
Andrzej Olejniczak – tenor sax
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums.

Nagrania z tej kasety zostały wydane na płycie w 1992.

Różne benefisowe i wspominkowe koncerty String Connection odbywają się raz na kilka lat, zwykle w kompletnym składzie. Muzyka String Connection wcale nie zestarzała się, o czym świadczą pełne sale podczas ich występów.

Nadzwyczajny koncert, który został zarejestrowany przez TVP, odbył się 24 listopada 1995, w ramach festiwalu Poznań Jazz Fair, w poznańskim klubie Eskulap. Wystąpili wówczas wszyscy dotychczasowi członkowie formacji, z wyjątkiem Zbigniewa Lewandowskiego:
String Connection All Stars – Live @ Club Eskulap, Poznań Jazz Fair, Full Concert 1995
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Jagodziński – piano
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – saxes
Zbigniew Wrombel – bass, bass guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

W 2009 zespół wyruszył w trasę po Polsce. String Connection, reaktywowany na trasę, obejmującą dziesięć koncertów, wystąpił m.in. w warszawskiej Fabryce Trzciny oraz podczas festiwalu Jazz na Starówce:
String Connection – Live @ Fabryka Trzciny, Warsaw 2009
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

String Connection – Live @ Jazz na Starówce, Warsaw 2009
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

Entuzjastyczne przyjęcie i wielokrotne bisy spowodowały, że muzycy postanowili wyruszyć w kolejne tournée, odwiedzili także zagranicę.

W 2011 Polskie Nagrania wydały płytę String Connection „2012”, z nowymi utworami.

Płyta była swoistym déjà vu formacji. Po wielu latach przerwy w nagrywaniu, zespół wrócił do studia, i nagrał album, który nie tylko okazał się wspaniałą stylistyczną paralelą, ale przede wszystkim artystycznym dowodem aktualności pomysłów, brzmienia i nastroju. Ta muzyka do dzisiaj doskonale broni się nienagannością zamysłu kompozytorskiego i perfekcyjnością wykonania.

Na płycie znalazł się utwór Andrzeja Olejniczaka „El Jugete”.

„Nawet w czasach swojej największej świetności, zespół był zdecydowanie lepszy na koncertach, niż na płytach. Magii koncertów z połowy lat 80. nie udało się nigdy na płytach uchwycić. Kto był wtedy na koncercie choć raz, o zespole nigdy nie zapomni.

Płyta „2012” jest nieco bardziej uporządkowana, z pewnością mniej szalona niż pierwsze nagrania zespołu sprzed trzydziestu lat. Elegancka i bardziej uniwersalna, mniej ekstremalna. Może w tym dzisiejszym fusion jest więcej muzyki ilustracyjnej niż rockowego pazura i jazzowych harmonii, ale z pewnością to świadoma decyzja zespołu – nie tylko podjęta w związku z upływem lat, ale też doskonale wykonana.

Na szczególną uwagę zasługuje gra Andrzeja Olejniczaka, który ma dziś zdecydowanie bardziej pewny ton. Pozostali członkowie zespołu grają równie dobrze jak przed laty – za wyjątkiem Andrzeja Olejniczaka, który jest jeszcze lepszy” (jazzpress.pl).
Krzesimir Dębski – violin, keyboards, Hammond organ
Janusz Skowron – piano, electric piano Fender
Andrzej Olejniczak – soprano sax, tenor sax, bass clarinet
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums, percussion
Anna Jurksztowicz – vocals.

String Connection – Live @ Wiosna Jazzowa, Zakopane 2012

String Connection – Live @ Dom Polski, Calgary, Canada, Full Concert 2012

String Connection – „Back-in-Nang”, Live @ Bielska Zadymka Jazzowa, Lotos Jazz Festival 2014
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

Niestety, 27 lutego 2019 zmarł wieloletni klawiszowiec zespołu, Janusz Skowron.
Wstrzymało to dalsze występy i nagrania String Connection.
W 1984 Zbigniew Wegehaupt wydał swoją pierwszą autorską płytę – „Sake”. Udowodnił, że jest nie tylko świetnym kontrabasistą, ale też sprawdza się jako kompozytor i lider zespołu. W nagraniach udział wzięli:
Zbigniew Wegehaupt – bass, leader
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Henryk Miśkiewicz – alto sax
Janusz Skowron – piano
Czesław Mały Bartkowski – drums
„Sake” 1984

„Album zawiera sześć pięknych utworów – świetnych przykładów nowoczesnych kompozycji jazzowych, opartych na jazzowej tradycji, ale rozszerzających ją o wpływy europejskie, co przysparza tej muzyce wiele nowych wymiarów” (jazzforum.com.pl).

EMIGRACJA

Mimo świetnie rozwijającej się kariery w Polsce, Andrzej Olejniczak w 1984 wyemigrował na stałe do Hiszpanii.

Mieszka tam do dziś.

Jest wykładowcą w Centro Superior de Música del País Vasco Musikene oraz w Conservatorio de Leioa.

Uczestniczy w projektach muzyki klasycznej, na stałe współpracuje z orkiestrą symfoniczną z Bilbao, z którą zrealizował wiele przedsięwzięć muzycznych.

Jest laureatem nagrody hiszpańskiego BBK, w kategorii Najlepszy Instrumentalista Jazzowy.

W trakcie swojej międzynarodowej kariery, Andrzej Olejniczak grał m.in. z legendarnym hiszpańskim pianistą jazzowym, Tete Montoliu, z którym przez kilka lat koncertował na europejskich festiwalach, a także z Gerrym Mulliganem, oraz z triem Kenny’ego Drew. Z formacją Kenny Drew Trío wystapił na Festival de Jazz de Lorca w Murcia w 1994.

Nagrywał i koncertował z takimi zespołami i artystami, jak Randy Brecker Group, Juan Carlos Perez, Mario Delgado, Hiram Bullock, Joe Newman, Horace Parlan, Lou Blackburn, Niels-Henning Ørsted Pedersen, Oliver Jackson, oraz z najpopularniejszymi grupami i wykonawcami hiszpańskiej muzyki pop i rock – La Orquesta Mondragón, Mecano, Miguel Ríos, Manzanita, Itoiz, Oskorri, Revolver.

Brał udział w projektach międzynarodowych, występując na festiwalach w Mediolanie, Paryżu, Montrealu, San Sebastian, Limie, Marciac czy Quito.

DYSKOGRAFIA http://andrzejolejniczak.com/dyskografia/
Płyty, będące efektem zagranicznej współpracy Andrzeja Olejniczaka, to m.in.
1985: Espaloian – Itoiz
1986: Flannerty Eta Astakiloak – Juan Carlos Perez
1986: In Fraganti – Oskorri
1988: Eremuko Dunen Atzetil – Itoiz
1988: Descanso Dominical – Mecano
1989: Una Sonrisa Por Favor – La Orquesta Mondragón
1990: Musica para Camaleones – La Orquesta Mondragón
1991: Golden Apple Quartet
1994: Atlantic River – Juan Carlos Perez
1995: Angelitos Negros – Angel Celada
1995: 2 Xamurragoa Zen Orduan – Ruper Ordorika
1996: Hau Berua – Juan Carlos Perez
1996: Memorias De Una Vaca – La Orquesta Mondragón
1997: Punch – Victor Celada
1998: Jazz Hondo – Angel Rubio Trio & Banda Del Foro
1998: Clinica Tubu – Julio Blasco, Paco Garcia
2002: Filactera – Mario Delgado
2003: Round Midnight – Halina Zimmermann
2006: Hiriko Istorioak – Juan Carlos Perez.

POLSKA DYSKOGRAFIA

Owocami współpracy z polskimi muzykami i zespołami są m.in. albumy:
1975: String Beat – Orkiestra PR i TV w Łodzi, conducted by Henryk Debich
1978: Music For My Friends – Big Band Katowice
1980: Tiritaka – Kazimierz Jonkisz Quintet
1981: Aquarium Live No 8 – Dąbrowski & Perliński Quintet
1981: Józefina – Józef Skrzek
1982: Act One – Di Rock Cimbalisten
1983: Bass Line – Lrzysztof Ścierański
1983: Zbigniew Lewandowski
1983: Nocny patrol – Maanam
1984: Sake – Zbigniew Wegehaupt.

TWÓRCZOŚĆ AUTORSKA

BASK QUARTET

Relacja Andrzeja Olejniczaka z muzyką baskijską zaczęła się praktycznie od początku jego przyjazdu do Hiszpanii. Pierwsza płyta, „Catch”, nagrana w Hiszpanii wspólnie z pianistą z San Sebastian, Iñaki Salvadorem, została uznana Pytą Jazzową Roku 1994.

Koncertowy Bask Quartet Andrzeja Olejniczaka składa się z muzyków, którzy w swojej twórczości wykorzystują tradycje muzyki baskijskiej. Repertuar kwartetu opiera się na popularnych tańcach ludowych – zortziko, kaxarranka, xemeingo dantza, charakteryzujących się nieparzystymi rytmami, które pozwalają na interesujące połączenia z improwizacją jazzową.

Każdy z członków zespołu Andrzeja Olejniczaka, oprócz działalności jazzowej, jest ściśle związany z tradycyjną kulturą baskijską. Angel Unzu to gitarzysta, kompozytor i aranżer, związany z tradycjonalną muzyką baskisjką i jazzem, ma w swoim dorobku 50 albumów. Gonzalo Tejada – kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, pedagog, jeden z czołowych przedstawicieli jazzu w kraju Basków. Juanma Urriza – perkusista i perkusjonalista, koncertujący muzyk z Pamplony, także aktywnie związany jest z folkową muzyką baskijską.

„CATCH” 1994

W 1994 na półki sklepowe trafił album kwartetu Andrzeja Olejniczaka i pianisty Iñaki Salvadora „Catch”, nagrany w składzie:
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Iñaki Salvador – piano
Jordi Gaspar – bass
David Xirgu – drums
„Catch” 1994

„Radkowi” from „Catch” 1994

„La Última Oportunidad” from „Catch” 1994

„CYCLE MAN” 1999

W 1999 ukazała się płyta kwartetu Andrzeja Olejniczaka „Cycle Man” (reedycja 2007) – pierwsze w pełni autorskie wydawnictwo Andrzeja Olejniczka. Skład kwartetu stworzyli:
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax, clarinet, synthesizer
Albert Bover – piano
Chris Higgins – bass
David Xirgu – drums
„Cycle Man” 1999

„Segment” from „Cycle man” 1999

„LIVE at ALTXERRI” 2004

Album kolejnego wcielenia kwartetu Andrzeja Olejniczaka, „Live at Altxerri” z 2004, został nagrany 29 listopada 2003, w Jazz Club Altxerri w San Sebastian, z doskonałymi, ciemnoskórymi muzykami:
Andrzej Olejniczak – soprano sax, tenor sax, leader
Ivan ”Melon” Gonzalez Louis – piano
Jules Bikoko – bass
Julian Vaughn – drums.

„Początkowo można odnieść wrażenie, że w interpretacjach standardów zespół zachowuje się standardowo, a Olejniczak wciąż pozostaje wierny linii coltrane’owskiej, zaś prawdziwe oblicze formacji ukazuje się dopiero w kompozycjach lidera. Ostatnie nagranie z albumu obala tę teorię.

Olejniczak pokazuje wszystko to, co ma najlepszego do zaoferowania – piękny, czysty ton sopranu, olśniewającą technikę, zmysł melodyczny, olbrzymi ładunek liryzmu, niezwykły emocjonalizm. Ani przez moment nie mamy do czynienia z typową „hiszpańszczyzną”, zaś lider nie pozostawia cienia wątpliwości, jaki rodzaj muzyki wykonuje – idealne stopienie jazzu z etnicznymi subtelnościami” (jazzforum.com.pl).

„BIRTHDAY LIVE” 2003

Rewelacyjnie przyjęto album „Bithday Live” z 2003, nagrany w poznańskim Blue Note Jazz Club, tym razem w polskim składzie:
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Leszek Możdżer – piano
Olo Walicki – bass
Cezary Konrad – drums.

Płyta została przygotowana w ramach obchodów 3. rocznicy powstania słynnego klubu Blue Note w Poznaniu. Wszyscy czterej muzycy, którzy wystąpili tego dnia, mieszkają w różnych miejscach i tworzą zupełnie różne muzyczne krajobrazy. Zadziwiającym był więc fakt, że w Blue Note udało się zebrać ich wszystkich razem.

„Felux” from „Birthday Live” 2003

„Sir Lester” from „Birthday Live” 2003

OLEJNICZAK & APERTUS STRING QUARTET

Od 2011 Andrzej Olejniczak rozpoczął nowe projekty.

Different Choice to połączenie dwóch światów – uznanego jazzowego saksofonisty z klasycznym kwartetem smyczkowym. Połączenie klasycznej dyscypliny z jazzową finezją.

„DIFFERENT CHOICE” 2011

Wspólna płyta Andrzeja Olejniczaka i Aperus String Quartet, „Different Choice”, to unikat, płyta jakiej jeszcze nie było. Skład stworzyli:
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Apertus String Quartet
Joanna Łuczak, Marta Kalińska – violin
Joanna Krysińska-Gwarda – viola
Maria Katarzyna Filipiak – cello.

„Niejednokrotnie muzycy jazzowi ulegają fascynacji estetyką, kojarzoną z muzyką klasyczną, a niektórzy z nich, jak choćby Jan Garbarek, na długie lata znajdują w klasycznej konwencji sposób na realizację swych dokonań. Pokusie eksperymentowania uległ też Andrzej Olejniczak, nagrywając płytę z kwartetem smyczkowym Apertus String Quartet.

Płyta powstała przy znacznej pomocy Krzesimira Dębskiego (4 kompozycje oraz dwie aranżacje). Ponadto, jedna z kompozycji to, znany z płyty String Connection, utwór ”Cantabile in H-moll”.

W programie płyty znalazły się też dość wyszukane utwory klasyczne – ”Reminiscencja” Marka Kussa i ”Muzyka na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy” Ronana Guilfoyle’a.

„Different Choice” to jednak nie jest typowa płyta jazzowa. To płyta, ujmująca innymi klimatami. Stosunkowo mało tu improwizacji, tak charakterystycznych dla jazzu.

Olejniczak gra w bardzo uporządkowany dla niego sposób, potrafiąc jednak przekazać ogrom emocji i uczuć, jakimi emanuje każdy jego dźwięk. W otwierającej całość, kompozycji lidera projektu, dźwięki saksofonu malują przede wszystkim piękną linię melodyczną, a partie improwizowane są zaledwie dodatkiem do podstawowych linii” (jazzpress.pl).

„Muzyka klasyczna znalazła w Olejniczaku najlepszego wykonawcę, który gra bardzo precyzyjnie nie tylko pięknym dźwiękiem, ale też improwizuje. To zupełnie inny wybór artystyczny. Tu z saksofonem gra tylko kwartet smyczkowy, nie ma żadnych dźwięków perkusji czy basu.

Muzyka nostalgiczna i melancholijna. Poza ostatnim, pastiszowym utworem, nie ma tu lekkiej kompozycji, nie ma zwykłej dla jazzu zabawy improwizacją.

Niezwykle dużo pracy, talentu i zawodowstwa potrzeba, by powstała tak wyjątkowa płyta. To zupełnie specjalna kategoria muzyczna i artystyczna.

Trudno jest z napiętą uwagą, a takiej wymagają te kompozycje, wysłuchać całej płyty. Ale zarazem można ją traktować jako zbiór zupełnie niezależnych utworów, których można słuchać oddzielnie” (jazzforum.com.pl).

OLEJNICZAK & SENDECKI QUARTET

Inny projekt to Andrzej Olejniczak & Władysław Adzik Sendecki Special Quartet.

Po raz pierwszy nowy kwartet zaprezentował się na składance „Tribute to Komeda” z 2012, nagrywając na album, wydany przez łódzki klub Wytwórnia, dwa utwory Komedy – „Etiuda baletowa No 3” oraz „Po katastrofie”. Kwartet Olejniczaka i Sendeckiego wystąpił wówczas podczas festiwalu Letnia Akademia Jazzu w Łodzi. W kwartecie zagrali także Michał Barański na kontrabasie i Michał Bryndal na perkusji.

Z kolei, wspólny występ w poznańskim klubie Blue Note zaowocował nowym wydawnictwem płytowym.

„BLUE NOTE BIRTHDAY LIVE” 2013

Płyta „Olejniczak Sendecki European Quartet – Blue Note Birthday Live” ukazała się w 2013. Magia poznańskiego Blue Note sprawiła, iż w 2012 możliwym okazało się spontaniczne spotkanie tych dwóch muzyków, z okazji jubileuszu klubu. Efektem była wspólna płyta. Obok Olejniczaka i Sendeckiego, wystąpili Laurent Vernerey i Mark Mondesir.

„NEW SAX CONCERTOS” 2014

26 kwietnia 2013, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, odbył się koncert, którego wykonawcami byli Andrzej Olejniczak oraz Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.

W 2014 ukazała się podwójna płyta kompaktowa „New Sax Concertos”, zawierająca materiał z tego koncertu.

„Saksofon to instrument, który rzadko pojawia się na koncertach symfonicznych, jako główny bohater, czyli narzędzie w rękach solisty. A tu nie lada gratka dla miłośników jego specyficznego brzmienia – mamy okazję do podziwiania kunsztu wspaniałego mistrza saksofonu, Andrzeja Olejniczaka, wykonującego utwory Eddie’ego Sautera „Focus Suite”, Marka Kussa „Saxophone Concerto” i Krzesimira Dębskiego „Jazz Concerto for Sax & Orchestra”.

„Jazz Concerto for Sax & Orchestra” Krzesimira Dębskiego, będący nową wersją koncertu skrzypcowego, jest najbardziej zbliżony do jazzu, a to z powodu materiału, jaki twórca postanowił w nim wykorzystać. Posłużył się mianowicie dawnymi tematami swojego jazzowego zespołu String Connection, przekomponowując je, a także wykorzystując własne improwizacje. Interesująca partia solowa koresponduje z kolorową orkiestrą, czasem z nią rywalizując, czasem współdziałając, a czasem mając ją tylko za tło. Są tu i solowe kadencje, i dowcipne, lekkie fragmenty, ciekawa harmonia i rytmy. Każdy dobry solista, a Andrzej Olejniczak to wymarzony interpretator, może pokazać tu całą paletę możliwości – swoich i instrumentu” (jazzforum.com.pl).

OLEJNICZAK & NAPIÓRKOWSKI 2018

Projekt „Marek Napiórkowski Trio ft. Andrzej Olejniczak” łączy charakterystyczne brzmienie „pierwszej gitary” polskiego jazzu, w towarzystwie topowej sekcji – basisty Michała Barańskiego i perkusisty Pawła Dobrowolskiego, z wirtuozerską grą saksofonisty Andrzeja Olejniczaka. To nie lada gratka dla każdego jazz fana. Ten wyjątkowy skład pojawił się w swojej premierowej odsłonie, w czerwcu 2018. Na program koncertów składają się kompozycje Napiórkowskiego i Olejniczaka oraz standardy jazzowe w nowych, zaskakujących aranżacjach.

Marek Napiórkowski Trio ft. Andrzej Olejniczak, Live @ 12on14 Jazz Club 2018
Marek Napiórkowski – guitar
Andrzej Olejniczak – sax
Michał Barański – bass
Paweł Dobrowolski – drums

„Muzyka jest jak nieustająca podróż – wciąż jestem gdzie indziej, a ciekawość nie przestaje gnać mnie dalej”- to maksyma życiowa Andrzeja Olejniczaka.

Dziś żartuje, że wolałby grać na innym instrumencie: „Saksofonistów jest masa. Stosunkowo łatwo nauczyć się grać i improwizować na tym instrumencie. Jakieś trzydzieści lat temu czytałem wywiad z Davidem Sanbornem, w którym było napisane, że tylko w samym Nowym Jorku zarejestrowanych jest dwanaście tysięcy saksofonistów” (polskieradio.pl).

Posłuchajmy:
Andrzej Olejniczak Quartet – „La ultima oportunidad”, Live @ Poznań Jazz Fair 1998
Andrzej Olejniczak – sax
Albert Bover – piano
Chris Higgins – bass
Jo Krause – drums

Andrzej Olejniczak & Big Band Akademii Muzycznej w Łodzi – „Lover Man”, Live @ Biała Fabryka, Łódź 2012

Andrzej Olejniczak & Symphony Orchestra – „Concerto for Soprano Sax and Symphonic Orchestra”, Live @ Lutosławski Concert Hall, Warsaw 2013
Andrzej Olejniczak – soprano sax
Warsaw Radio Symphonic Orchestra, conducted by Krzesimir Dębski

Andrzej Olejniczak Quartet – „Nouvelles Etudes #1 in F-moll”, Live @ Chopin na Krakowskim Przedmieściu Festival, Warszawa 2016
Andrzej Olejniczak – sax
Michał Tokaj – piano
Fraser Hollins – bass
Jim Doxas – drums

Andrzej Olejniczak & Władysław Adzik Sendecki Quartet – Live in Vancouver, Canada 2016
Andrzej Olejniczak – sax
Adzik Sendecki – piano
Michał Barański – bass
Paweł Dobrowolski – drums

Andrzej Olejniczak Quartet – Live @ Getxo Jazz Festival, Spain 2017

Andrzej Olejniczak Quartet – Live @ Puestat de Sol, Spain 2019

Andrzej Olejniczak Young Power Sextet – Live @ Bilbaina Jazz Club, Spain 2020
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Carlos Sagaste – alto sax
Nacho Soto – piano
Adrián Martínez – trombone
Juan Manuel Domínguez – bass
Ander Alonso – drums

Fot. Andrzej Olejniczak (bluenote.waw.pl) / Michał Tokaj (rp.pl) / Michał Barański (michalbaranski.com) / Michał Miśkiewicz (discogs.com)

P o l e c a m y!