Marek Bałata

Oprac. Ewa Kałużna , Fot. Sobiesław Pawlikowski

Marek Bałata
Fot. Sobiesław Pawlikowski


31 sierpnia 2019 r. swoje 64. urodziny świętuje czołowy polski wokalista jazzowy, specjalizujący się w improwizacjach scatem. Jest także gitarzystą, kompozytorem, grafikiem, fotografikiem i pedagogiem,

MAREK BAŁATA

(ur. 31 sierpnia 1955).
Pochodzi z Mielca, tam ukończył Technikum Mechaniczne i wyjechał na studia do Krakowa.
Jest muzycznym samoukiem. Zanim został jazzmanem, ukończył Akademię Sztuk Pięknych. Jako dyplomowany artysta grafik prezentuje własne rysunki podczas spektakli multimedialnych, zwanych „śpiewobrazami”, gdzie łączy śpiewanie, projekcję video, poezję, taniec i rysowanie na żywo.

O swoich początkach muzycznych Marek Balata opowiada „Gazecie Krakowskiej”: „Podstawy zdobyłem w dzieciństwie, grając na akordeonie. A potem przyszła era Rolling Stonesów, The Beatles, ale też polskiej muzyki jazzowej i rozrywkowej, z Niemenem czy Namysłowskim na czele, polskich zespołów bigbitowych, wyrastających jak grzyby po deszczu. To robiło wrażenie. Odłożyłem więc ten nieco archaiczny akordeon do kąta, i przerzuciłem się na gitarę i śpiew, narażając się na niedostatki w edukacji muzycznej. Nadrabiałem jednak własną pracą, własnym wyobrażeniem o technice wokalnej, indywidualnym – chyba szerszym – spojrzeniem na śpiew” https://gazetakrakowska.pl/marel-balata-jazz-potrz…/…/426838

Tworzy instrumentalne brzmienia głosem – od tenora do falsetowego sopranu. Wykonuje własne kompozycje, a także standardy jazzowe, piesni gospel, piosenki popularne, tematy klasyczne i muzykę religijną. Jego rozległy repertuar zawiera m.in. transkrypcje utworów Chopina, Komedy czy Niemena, a także pieśni Włodzimierza Korcza, Zygmunta Koniecznego, Andrzeja Zaryckiego i Włodka Pawlika, utwory do filmów czy spektakli teatralnych różnych kompozytorów, m.in. Janusza Grzywacza czy Krzesimira Dębskiego, oraz muzykę do tekstów Młynarskiego, Waligórskiego czy Osieckiej. Wszystkie te utwory łączy jazzowa interpretacja.
W opracowaniach kompozycji Chopina stara się zachowywać oryginalną linię melodyczną utworów, ozdabiając ją wyszukaną ornamentyką lub improwizacjami, budowanymi na bazie przebiegu harmonicznego –
Chopin Sextet – „Preludium e-moll”

Od lat zajmuje czołowe miejsca w jazzowych plebiscytach w kategorii wokalu.
Jeszcze jako student Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie debiutował wokalnie we własnym zespole – Grupa Marka B.

W 1986 założył jazz-rockową formację Blue Painting.

Po zdobyciu I nagrody w Konkursie Wokalistów Jazzowych w Zamościu, rozpoczął współpracę ze Zbigniewem Namysłowskim, Sławomirem Kulpowiczem, Henrykiem Miśkiewiczem oraz Krzysztofem Ścierańskim.

Z Krzysztofem Ścierańskim występuje do dziś –
Marek Bałata & Krzysztof Ścierański – „Kruszę tynk”, Live 2010

Marek Bałata & Krzysztof Ścierański – „Wspomnienia powaracają”, Live 2011

W 1993 ukazał się album Sławomira Kulpowicza z wokalami Marka Bałaty „Samarpan Songs”, na której wystąpili:
Marek Balata – vocals
Janusz Smyk – tenor saxophone
Anna Faber – harp
Vitold Rek – bass
Krzysztof Przybylowicz, Krzysztof Zawadzki – perccussion
Jerzy Pomianowski, Muhammad Kamaluddin – tabla
Slawomir Kulpowicz – keyboards http://www.balata.art.pl/ekulpowicz.htm

W 1994 Marek Bałata wydał pierwszą autorska płytę – „Voice Paintins”.
„Voice Paintings” – to pierwsza płyta Marka jako lidera. Jest on kompozytorem wszystkich trzynastu utworów. Muzyka Bałaty to wypowiedź bardzo subiektywna. Jest tu pełna gama fascynacji – od czystego jazzu, porzez funk, muzykę ludową, poważną, na współczesnej kończąc. Wszystkie utwory mają wspólny mianownik – jest to muzyka bardzo polska, słowiańska. Kompozycje mają klarowną i wyraźną formę. Stylizacja i cytaty są wykonane ze smakiem. Wokalistyka Marka Bałaty jest nieprzewidywalna, wielka technika i niesamowita wyobraźnia pozwalają mu z głosem robić wszystko” (Mariusz Bogdanowicz).

W 1995 ukazała się płyta „Kolędy”.
„Wigilijne przeboje zostały zaaranżowane na potężną bazę syntezatorów, obsługiwanych przez Tadeusza Leśniaka, Grzegorza Górkiewicza i Darka Janusa. Na gitarze basowej, jak na kapelę kolędników przystało, basuje Krzysztof Ścierański. Na tym elektryczno-bitowym tle arcyludzko brzmi głos Bałaty. Album ten – to odsłona kunsztu lidera i możliwości współczesnej techniki. Co najważniejsze, syntetyczne brzmienia nie męczą, zaś całość brzmi atrakcyjnie, nowocześnie i bez zbędnego efekciarstwa” (Piotr Iwicki).
„I Love the Lord” z albumu „Kolędy”, Live 2012

W 1996 Marek Bałata stworzył oryginalny międzynarodowy projekt Cantabile in Jazz, w którym występowali wybitni artyści – Urszula Dudziak, Michele Hendricks, Judy Niemack, Mariusz Bogdanowicz, Anthony Jackson i Adam Skrzypek

Inny projekt to międzynarodowa formacja Trilogy z 1997, w której udział brali pianista Art Lande z USA, flecista Günter Wehinger z Austrii oraz Marek Bałata. W 1998 ukazała się płyta koncertowa „Trilogy”, nagrana na żywo w studio Polskiego Radia im. A.Osieckiej w Warszawie, 17 maja 1997.

Zespół odbył w 1999 trasę koncertową po USA, występując m.in. w słynnym klubie Yoshi’s w Oakland, z gościnnym udziałem Paula McCandlessa.

„Album „Trilogy” został nagrany przez trzech instrumentalistów, wypowiadających się przy pomocy głosu ludzkiego, fletu i fortepianu.Środki harmoniczne, melodyczne, rytmiczne i artykulacyjne, użyte do jego budowy, nawiazują do modernistycznych idei kompozytorskich (Bella Bartok, Anton Webern) oraz do poszukiwań sonorystycznych i rytmicznych twórców, związanych z nieortodoksyjnymi nurtami jazzu (Chick Corea, Bobby McFerrin). Istotnym czynnikiem formotwórczym są pełne ekspresji improwizacje, w których pianista Art Lande, flecista Günter Wehinger i inicjator przedsięwzięcia, wokalista Marek Bałata, rozwijają głównie wątki dramaturgiczne utworów. Wszystkie kompozycje obrazują różne, alegorycznie nakreślone konwencje muzyczne, m.in. ludowe, bluesowe, funkowe i punktualistyczne. Podziw budzi ich pełna erudycyjnych skojarzeń interpretacja” (Piotr Kałużny, „Jazz Forum”).

„Płyty nagrane na żywo – to zapis najwspanialszego poruszenia artystycznego, które dokonuje się u muzyków tylko dzięki kontaktowi z publicznością. Takie właśnie poruszenie zdarzyło sie w Studiu Programu III PR, w czasie koncertu trzech indywidualności. To muzycy z różnych krajów i nie mający zbyt długiego okresu wspólnego muzykowania, co jednak nie przeszkadza im tworzyć pięknej, poruszającej muzyki” (Piotr Rodowicz).

„Trilogy” – „Płyta jest potwierdzeniem tezy, że jeśli chodzi o jazz, to najlepsze nagrania powstają w czasie koncertów. Okazuje się, że nie potrzeba wielu wykonawców, by wytworzyć wspaniały klimat, atmosferę dużej swobody w improwizacji, i jednocześnie nie znużyć słuchacza. Muzyka na płycie jest 'kolorowa’, i jest to zasługa nie tylko starannie dobranego repertuaru, ale przede wszystkim muzykalności i sprawności trzech znakomicie współpracujacych ze sobą artystów. Słuchacz jest cały czas trzymany w napięciu – zrozumiałe jest, że zdarza sie tam jeszcze znacznie więcej różnych rzeczy, o których trudno pisać, ale właśnie one są główną wartością tej muzyki. Ale najważniejsze pozostaje jednak to, co dzieje sie poza zapisanymi, skompowanymi dźwiękami. Wlaśnie taki sposób wykonania to kwintesencja jazzu. To dusza, ktorą najlepsi muzycy potrafią ożywić istniejące na papierze kompozycje” (Magdalena Szuster).

„Quiet Now” z albumu „Trilogy – live”

Marek Bałata występował w musicalowej adaptacji powieści Singera „Sztukmistrz z Lublina” w reż. Jana Szurmieja, w Warszawie, NIemczech i Austrii

oraz w adaptacji „Krwawych godów” Lorki w Teatrze Polskim we Wrocławiu –
„Wszystkie róże są białe” – pieśń finałowa ze spektaklu „Krwawe gody”, Live in Teatr Polski 1999

W 2003 wystąpił w oratorium „Woła nas Pan” Ernesta Brylla i Włodzimierza Korcza, z okazji 25-lecia pontyfikatu Jan Pawła II, w Orchestra Hall w Chicago, a następnie w Toronto.
Ponownie zawitał do Toronto w 2005, gdzie w Roy Thomson Hall wystapił z pop oratorium „Miłosierdzie Boże”. W Chicago występował również w 2007.

Wystąpił w Isabel Bader Theatre w koncercie „Come a Little Closer”, z Margaret Maye i Johnem Alcornem, oraz ponownie w Roy Thomson Hall w Toronto, w wielkim koncercie dla Jana Pawła II w 2012 –
„Modlitwa” Live

https://www.youtube.com/watch?v=Kp6RUCLE1s8

Współpracował także z grupami Sierra Manta oraz Collegium Cantorum.

Wykonywał partie solowe w jazzowej aranżacji „Mszy Kreolskiej / Misa Criolla” Ariela Ramíreza.

Od 2001 współrealizował projekt Włodzimierza Szomańskiego „Missa Gospel’s”, będący adaptacją muzyki gospel do wymogów współczesnej liturgii katolickiej.

Koncertował w Europie z austriackim kwartetem Songlines – Heinrich Von Kalnein, Uli Rennert, Achim Tang i Gregor Hilbe, oraz z formacją Klezmokum, z liderem Burtonem Greene’em –
Klezmokum – „Yo”, Live in Indian Caps Hall, Antwerp 2007
Patricia Beysens, Marek Balata – vocals
Perry Robinson – clairnet
Lior Kuperberg – tenor sax, soprano sax
Larry Fishkind – tuba
Roberto Haliffi – drums
Burton Greene – piano, conductor

Od 2009, razem z wokalistką jazzową z Kanady, Olą Turkiewicz, występował w kilku kolejnych edycjach Koncertu Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego. W repertuarze znalazły się m.in. „Gaude Mater Polonia”, „Boże, coś Polskę”, Nokturn B-mol Fryderyka Chopina, „Warszawianka”, „Rota”, „O, mój rozmarynie”, „Deszcz jesienny”, kompilacja utworów na temat Katynia, „Mury” Jacka Kaczmarskiego czy Mazurek Dąbrowskiego

W 2009 wystąpił w spektaklu muzycznym „Dzieje grzechu” w wrocławskim Capitolu –
„Pieśń grzechu”

W 2010 wziął udział w nagraniu albumu „Golgota Polska. Artyści polscy Janowi Pawłowi II w hołdzie”. Jest to ostatni, piąty album w serii „Artyści polscy Janowi Pawłowi II w hołdzie”. Zawiera pieśni z muzyką Andrzeja Zaryckiego i Włodzimierza Korcza oraz tekstami Moniki Partyk. Szereg utworów stanowi oratorium o sensie cierpienia, śmierci, choroby, osamotnienia i odrzucenia człowieka – na przykładzie Chrystusa.

Inspiracją do powstania utworów były obrazy obrazy Jerzego Dudy-Gracza, zgromadzone w zbiorach jasnogórskich. Marek Bałata wykonal tam solo utwór „Oto człowiek” oraz grupowo „Galilea”, z Alicją Majewską, Dorotą Miśkiewicz, Beatą Paluch, Piotrem Cugowskim, Grzegorzem Wilkiem, Michałem Sławeckim i Piotrem Kociniewskim.

W 2011 wystąpił na albumie Włodka Pawlika „Struny na ziemi – muzyka do wierszy Jarosława Iwaszkiewicza”, nagranym z Lorą Szafran i Robertem Więckiewiczem.

„Wyjątkowo szczęśliwy pomysł, mający piękną tradycję. Późne tomy poetyckie Iwaszkiewicza – „Xenie i elegie”, „Śpiewnik włoski”, „Mapa pogody”, czy pośmiertnie wydana „Muzyka wieczorem” były objawieniami. Nie dziwi więc, że wiersze z tych tomów zainspirowały Włodka Pawlika, który nieomylnie, jak niegdyś Szymanowski, usłyszał w nich muzykę. Można by rzec, iż wiersze te w naturalny sposób śpiewają – wtedy, gdy ich śpiewność dobyta jest przez trio jazzowe i swingujących wokalistów, i wtedy, gdy same stają się muzyką w interpretacji aktora, Roberta Więckiewicza, który wypowiada je z wyczuciem rytmu, brzmienia, barwy, tonu, traktując głos jak autonomiczny instrument. O nader oryginalnym przedsięwzięciu Pawlika i jego przyjaciół można powiedzieć z niekłamanym zachwytem: „Ale jazz!”

https://muzykanalekcji.wordpress.com/…/polecana-plyta-mare…/

„Fandango” z albumu „Struny na ziemi”, Live in Studio Koncertowe Radiowej Trójki im. Agnieszki Osieckiej, 2011
Lora Szafran – śpiew
Marek Bałata – śpiew
Robert Więckiewicz – recytacje
Włodek Pawlik – fortepian
Paweł Pańta – bas
Cezary Konrad – perkusja
Mikołaj Wielecki – instrumenty perkusyjne

„Jeżeli znajdę…” z albumu „Struny na ziemi”, Live in Studio Koncertowe Radiowej Trójki im. Agnieszki Osieckiej, 2011
Lora Szafran – śpiew
Marek Bałata – śpiew
Robert Więckiewicz – recytacje
Włodek Pawlik – fortepian
Paweł Pańta – bas
Cezary Konrad – perkusja
Mikołaj Wielecki – instrumenty perkusyjne

Projekt i płyta „Dźwięki słów – Pawlik / Zagajewski” z 2015 to koncertowa premiera, połączona z nagraniem albumu live, która miała miejsce w Radiu Kraków. Twórczość poetycka Adama Zagajewskiego została wzbogacona muzyką Włodka Pawlika. Do współpracy przy realizacji projektu Włodek Pawlik zaprosił znakomitych muzyków – Marka Bałatę , Łukasza Jemioła i Natalię Wilk. Zarejestrowany podczas koncertu materiał ukazał się na płycie

Pawlik / Zagajewski – „Mów spokojniej”, Full Concert Live 2016
Włodek Pawlik – fortepian
Adam Zagajewski – recytacja
Natalia Wilk, Marek Bałata, Łukasz Jemioła – soliści
Weezdob Collective

W 2017 ukazał się album Marka Bałaty i Dominika Wani „Kolędy Impromptus”.
„Nikt nie potraktował tak czytelnie kolęd jako inspiracji do improwizowania form, wymykających się ich uwarunkowaniom konstrukcyjnym, jak uczynili to na koncercie 29 grudnia 2015 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Rzeszów dwaj wspaniali muzycy – wokalista Marek Bałata i pianista Dominik Wania. Występ ten, wówczas zarejestrowany, a teraz wydany na płycie, nie tylko dobitnie dokumentuje ów fakt, ale – przede wszystkim – stanowi wielkie artystyczne dokonanie. Dziesięć popularnych pieśni, gloryfikujących narodziny Jezusa Chrystusa, zaaranżowanych przez Marka Bałatę, a rozbudowywanych i wzbogacanych jeszcze przez duet podczas ich wykonania, uzyskało niesamowitą energię oraz nowy, sobie właściwy, wymiar estetyczny. Zasadniczą jego cechą jest, w najlepszym tego słowa znaczeniu, eklektyzm stylistyczny.

Techniki wypowiedzi obu artystów, ich wyobraźnia twórcza, umiejętności i wzajemna inspiracja są godne podziwu. Dialogi, kontrapunkty i akompaniamenty prezentują najwyższą maestrię. Operowanie sonorystyką, dynamiką i frazowaniem fascynuje, a akordyka kształtowana przez Dominika Wanię zawiera całe bogactwo fakturalne i rytmiczne współczesnej harmoniki” (Piotr Kałużny, „Jazz Forum”).

W marcu 2018 ukazał się tomik „Ponad ziemią”, ilustrowany przez Władysława Szyszkę. Książka to zbiór wierszy i tekstów piosenek Basi Stępniak-Wilk o aniołach i innych zagadnieniach nieziemskich. Do tomiku dołączona jest płyta, na której wiersze autorki czytają Anna Dymna, Jan Nowicki i Marek Bałata.

W listopadzie 2018 Marek Bałata wziął udział w koncercie „Imiona wolności” Romana Kołakowskiego i Teatru Piosenki. To nowoczesne widowisko multimedialne poświęcone zostało setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Współczesna, brawurowa opowieść muzyczna o najważniejszych humanistycznych wartościach, stworzonych i bronionych przez człowieka: wolności jednostki, wolności społeczeństwa i wolności narodu

Absolutnie wyjątkowym projektem Marka Bałaty jest seria koncertów „Niemen – Wspomnienie”, z jazzowymi aranżacjami piosenek Czesława Niemena –
„Pod papugami – Live in Radio Kraków 2012
Marek Bałata – voc, gitara
Cezary Konrad – perkusja
Leszek Szczerba – saksofon
Joachim Mencel – fortepian
Tomasz Kupiec – kontrabas

„Dziwny jest ten świat” Live 2011

Program „Niemen – Wspomnienie” Marek Bałata przedstawił 6 marca 2019 na scenie Nowohuckiego Centrum Kultury, z towarzyszeniem wybitnych muzyków:
Tadeusz Leśniak – instrumenty klawiszowe, aranżacje
Sebastian Bernatowicz – instrumenty klawiszowe, fortepian
Józef Michalik – kontrabas, gitara basowa
Mirosław Sitkowski – perkusja
oraz kwartet smyczkowy w składzie: Dorota Błaszczyńska (I skrzypce), Weronika Błaszczyńska (II skrzypce), Wiktoria Chorobik (altówka) i Dominik Frankiewicz (wiolonczela).

„Gościem specjalnym koncertu był Paweł Brodowski – niegdyś współpracownik Czesława Niemena, basista zespołu Akwarele, dziś ceniony dziennikarz muzyczny, promotor jazzu i redaktor naczelny „Jazz Forum”. Nie zabrakło wspomnień i anegdot podczas zapowiedzi kolejnych kompozycji, pięknie wykonywanych przez zespół i lidera. Jak powiedział Paweł Brodowski, „Niemen nie lubił wiernych naśladowców jego sztuki wokalnej, kopistów. Bardziej cenił śpiewaków, którzy – wykonując jego repertuar – porywali się na swoje autorskie interpretacje, nie naśladując wiernie sposobu śpiewania mistrza”.

Bałata dysponuje mocnym, czystym, szeroko brzmiącym głosem, piękną dykcją. Świadomie wykorzystuje swoje atuty, nie pchając się w jakąś niepotrzebną melizmatykę czy inne ozdobniki. Smacznie i stylowo zaaranżowane w jazzowy sposób tematy wybrzmiewają bardzo dobrze. Oprócz malowniczego i energetycznego Bałaty, świetnie pracują muzycy. Każdy ma okazję popisać się instrumentalnym kunsztem, ale absolutnie nie są to popisy ekwilibrystyki – wszystko podporządkowane jest brzmieniu całości” http://muzyk.net/niemen-wspomnienie-marek-balata-w-krakowie/

W trakcie swojej kariery Marek Bałata współpracował m.in. z takimi jazzmanami, jak Billy Hart, Steve Davis, Ernie Adams, Peter Madsen, Jeanfrancois Prins, Jack Van Poll, Marco Piludu, Andy Manndorff, Ronnie Burrage, Frank Lacy, Peter Madsen, Jeanfrancois Prins, Jack Van Poll, Marco Piludu oraz niemal ze wszystkimi najwybitniejszymi artystami polskimi.

Dyskografia http://www.balata.art.pl/dyskograf.htm
1990 Marek Grechuta – Złote przeboje
1993 Krzysztof Ścierański – Far Away from Home
1993 Sławomir Kulpowicz feat. Marek Bałata – Samarpan Songs
1994 Marek Bałata – Voice Paintings
1995 Marek Bałata – Kolędy
1995 Śpiewnik Komedy
1995 Nahorny / Loebl – Kolędy na cały rok
1997 Robert Janson – Trzeci wymiar
1998 Marek Bałata / Art Lande / Gunter Wehinger – Trilogy
2000 Kawalerskie noce
2000 Marek Bałata / Z. Namysłowski / J. Niedziela / K. Ścierański – Ewa Karpf. Wiersze
2001 Krwawe gody
2004 Tribute to Ray Charles
2004 Krzysztof Puma Piasecki – Wild Cats
2004 Rozmyślajmy dziś
2005 Klezmokum – Ancient & Newer Roots
2005 Pop oratorium – Miłosierdzie Boże
2006 Nieszpory
2007 Wyspiański według Koniecznego
2007 H.V. Kalnein / M. Bałata / U. Rennert / A.Tang / G. Hilbe – Songlines
2008 Hymny – Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzie
2008 Lumen & Marek Bałata – Psalmy Dawida
2008 Burton Greene / P. Robinson / M. Bałata / L. Fishkind / R. Haliffi – Klez Edge
2009 Patroni Europy i Polski – Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzie
2009 Marek Bałata & Krzysztof Ścierański – Na żywo w radiu Koszalin
2010 Klezmokum – Where We’re From…Where We’re Going
2010 Golgota Polska – Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzie
2011 Włodek Pawlik – Struny na ziemi (L. Szafran, M. Bałata, P. Pańta, W. Pawlik, C. Konrad)
2011 Święty – Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzie
2011 Alicja Majewska – Pieśni sakralne
2012 Jacek Cygan – Czas nas uczy pogody
2013 Andrzej Zarycki – Krajobraz rzeczy pięknych
2015 Zagajewski / Pawlik – Dźwieki słów – Mów spokojniej
2017 Marek Bałata & Dominik Wania – Kolędy Impromptus
2018 Basia Stępniak-Wilk – Ponad ziemią.

Posłuchajmy:
„Cantabile in Jazz” – Live in Rotunda, Kraków 1996
Urszula Dudziak – voice
Michele Hendricks – voice
Marek Bałata – voice
Mariusz Bogdanowicz – bass

„Com uczynił” – Live in TV 2008

„Nie pytaj o Polskę” – widowisko muzyczne „Ludzie z marmuru”, Live

2009 https://www.youtube.com/watch?v=Kzo7R-Bc81k

Marek Bałata & Krzysztof Ścierański- „Szybowanie” / „Odrobina stałości”, Live 2010

Marek Bałata Chopin Sextet – „Etiuda F-moll”, Live 2011

„Dziwny jest ten świat”, Live 2011

„A Night of Jazz” – Marek Balata with Special Guest Beata Pater – Live in Manggha Museum of Japanese, Kraków 2011
Marek Balata Chamber Orchestra
Marek Balata – voice
Beata Pater – voice
Nikola Kolodziejczyk – piano
Tadeusz Lesniak – keyboards
Stan Michalak – bass
Szymon Kamykowski – sax
Bartek Staromiejski – drums
Jan Pilch – percussion
Robert Kowalski – reading

„Gdy się Chrystus rodzi” z albumu „Kolędy”, Live 2012

„Com uczynił”, Live in Radio Kraków 2012
Marek Bałata – voc, gitara
Cezary Konrad – perkusja
Leszek Szczerba – saksofon
Joachim Mencel – fortepian
Tomasz Kupiec – kontrabas

„Pod papugami – Live in Radio Kraków 2012
Marek Bałata – voc, gitara
Cezary Konrad – perkusja
Leszek Szczerba – saksofon
Joachim Mencel – fortepian
Tomasz Kupiec – kontrabas

Alicja Majewska, Marek Bałata, Włodzimierz Korcz with Bielska Orkiestra Festiwalowa, Chór Resonans Con Tutti – Live at Sacrum in Musica Festival 2012

„Błogosławiony jest każdy dźwięk” – Podlaskie Warsztaty Piosenkarskie, Live 2013

„Wolność – Te Deum” – koncert „Imiona Wolności”, Wrocławska Gala Stulecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę, 2018

Wywiad TV z Markiem Bałatą, Męskie Granie 2011

cz. 1

cz. 2

Wywiad TV z Markiem Bałatą w Chicago, 2017

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!