Marek Stryszowski – benefis 50 lat pracy twórczej. 65. Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2020

Oprac. Radosław Czapski na podst. http://krakowskiezaduszkijazzowe.dt.pl/65_kzj/strona.html. Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski
Fot. Wojciech Łyko

Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski
Fot. Wojciech Łyko

Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski i Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski i Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski i Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski i Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski
Fot. Wojciech Łyko

Jerzy Trela
Fot. Wojciech Łyko

Magdalna Malik
Fot. Wojciech Łyko

Cezary Chmiel
Fot. Wojciech Łyko

Magdalna Malik
Fot. Wojciech Łyko

Marek Stryszowski, Cezary Chmiel i Jerzy Trela
Fot. Wojciech Łyko

Benefis Marka Stryszowskiego
Fot. Wojciech Łyko

Magdalna Malik
Fot. Wojciech Łyko

MAREK STRYSZOWSKI 50 lat pracy twórczej

Benefis Marka Stryszowskiego z okazji 50-lecia pracy twórczej z udziałem Cezarego Chmiela, Tomka Kudyka, Magdaleny Malik., Jubilata oraz gościnnie pana Jerzego Treli odbył się 30 października w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie w ramach 65 Krakowskich Zaduszek Jazzowych.

Muzyk jazzowy, saksofonista, wokalista, kompozytor, animator wydarzeń kulturalnych, urodził się w Wieliczce, gdzie chodził do szkoły i tam zakładał swoje pierwsze zespoły wspólnie ze szkolnym kolegą Januszem Grzywaczem. Śmiacze (The Smilers), Lamparty były zespołami amatorskimi, ale Tytani, którzy powstali w połowie lat 60., koncertami rhythm and bluesa zarabiali już na swoje „utrzymanie”, zdobywając pierwsze laury w przeglądach zespołów młodzieżowych.

Jednakże po ukończeniu szkoły średniej Stryszowski zapragnął być inżynierem, ale z muzyką nie zerwał całkowicie – jednocześnie ze studiami na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie uczęszczał do średniej szkoły muzycznej w klasie fagotu.

W roku 1970 ponowne spotkanie z Januszem Grzywaczem zaowocowało wspólnym graniem pod nazwą LABORATORIUM przez kolejne 16 lat.

Debiut najsłynniejszego zespołu polskiego jazz-rocka odbył się 14 lipca 1970 roku w Krakowie wykonaniem suity „Anioły”.

Następnie posypały się nagrody:
1972 – I miejsce na Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu
1972 – II miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą

1973 – I miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą

1975 – Grand Prix oraz nagrodę publiczności zdobywa Marek indywidualnie na V Lubelskich Spotkaniach Wokalistów Jazzowych, czego konsekwencją było zaproszenie Marka Stryszowskiego na pierwszy światowy festiwal Jazz Yatra w Bombaju oraz koncerty festiwalowe w Kalkucie i Punie w Indiach – wraz z grupą Laboratorium.

1976 – I miejsce na Festiwalu Jazzowym w Czeskim Cieszynie

Dwa lata później grupa LABORATORIUM, słynna już jest nie tylko w Polsce, ale także w Europie (uznana za czołową grupę jazz-rockową lat 70. i 80.) wiele koncertuje i nagrywa kolejne płyty (w sumie 9 krążków). W roku 2006 Metal Mind Productions wydaje dziesięciopłytowy box „Laboratorium Anthology 1971-1988 Nagrania wszystkie (no…prawie wszystkie)” poszerzone o dziesiątą płytę wcześniej nie wydaną „Zdrowie na budowie”, co daje początek reaktywacji Laboratorium w składzie: Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Krzysztof Ścierański, Marek Raduli, Grzegorz Grzyb, którego w 2018 roku zastąpił Paweł Dobrowolski (okazjonalnie: Tomasz Grochot, Wojciech Fedkowicz, Paweł Mąciwoda, Bernard Maseli, Rasm Al-Mashan). Laboratorium koncertuje obecnie głównie na ważnych festiwalach muzycznych m.in. wraz z Bobby McFerrin’em na festiwalu Solidarity of Arts (2013), ale też w klubach, salach koncertowych filharmonii (Laboratorium Symfonicznie) i innych.

W 1985 roku pod nazwą „Staupi Bend” działało trio Stryszowski / Grażyna Auguścik / Jan Pilch.

W 1986 roku Marek Stryszowski odszedł z Laboratorium zakładając swoje własne kapele fusion LITTLE EGOISTS, równolegle prowadząc drugą ELECTRIC SHEPHERD, koncertując na festiwalach, w klubach jazzowych w Polsce, Europie i USA.

W 1988 roku Marek Stryszowski z „Małymi Egoistami” nagrał dla szwajcarskiej wytwórni Face Music swą pierwszą płytę „Radio Wieliczka”. Kolejne płyty pod szyldem Little Egoists to „Two Fingers” i „10 years”.

W latach 1991 – 1995 Stryszowski współpracował z etno-jazzowym zespołem Sharkiat, nagrywając w Kairze płytę “Camel Dance” z którą odbył trasę koncertową po wszystkich największych festiwalach w Europie.

Od 1992 roku, po koncertach w chicagowskich klubach nawiązał współpracę z amerykańskimi muzykami (głównie sekcje), których angażował do swoich projektów z Little Egoists w Polsce i zagranicą.

W 1996 roku Stryszowski został zaproszony wraz ze swoim zespołem przez Komitet Olimpijski na koncerty podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie i trasę po USA.

Obecnie Marek Stryszowski koncertuje z Laboratorium oraz ze swoimi zespołami Little Egoists i Electric Shepherd, zapraszany jest również do projektów muzycznych innych muzyków.

Równolegle do prowadzonej działalności koncertowej i wydawniczej realizuje szereg własnych projektów autorskich:
World Art;
World Art Underground (1995 – pod patronatem UNESCO, 1998, 2000, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016);
KIJ, czyli Krakowska Inwazja Jazzowa (1993, 1994);
Międzynarodowy Most Jazzowy (2000);
„Dźwiękiem, dłutem, pędzlem i słowem” – spektakl interdyscyplinarny;
Magazyn muzyczny „Hey Now” – TV Krater (1993 – 1994);
Magazyn Jazzowy – Radio Bis;
World Music – Radio Kraków – autorskie programy Marka Stryszowskiego;
Spektakle poetycko-muzyczne:
Widowisko multimedialne „Ananke”
”Droga Krzyżowa – muzyczne obrazy i impresje”
oaz reżyserowane przez wybitnego aktora Jana Nowickiego i z jego udziałem „Z obłoków na ziemię” oraz „Co może jeden człowiek”.

Działalność społeczna Marka Stryszowskiego zajmuje znaczące miejsce w jego biografii.
Prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego Oddział w Krakowie od 1991 – 2005 roku.
Wice Prezes Stowarzyszenia Kulturalno-Społecznego De Profundis od 2006 – 2008 roku.
Prezes Stowarzyszenia Leśny Partyzant od 2008 roku do chwili obecnej.

STOART (członek zwyczajny)
ZAiKS (członek zwyczajny)

Organizator/dyrektor artystyczny międzynarodowego festiwalu Krakowskie Zaduszki Jazzowe od 1991 roku do chwili obecnej.

Za tą działalność i osiągnięcia artystyczne został odznaczony:
Brązowym Medalem Ministra Kultury „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005);
„Nagrodą Burmistrza Wieliczki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury” (2006);
Medalem Prezydenta Miasta Krakowa „Honoris Gratia” (2010);
„Komeder 2012” dla grupy Laboratorium;
Perła Powiatu Wielickiego – Kultura (2015);
Krzyżem Małopolski – Złota Odznaka Honorowa Województwa Małopolskiego (2016);
Wyróżnienie dla Marka Stryszowskiego w kategorii Kultura-Media-Biznes przez Izbę Handlowo-Przemysłową w Krakowie za podtrzymanie tradycji i organizowanie jednego z najstarszych istniejących festiwali jazzowych na świecie Krakowskich Zaduszek Jazzowych (2016)
Laureat Baranka Jazzowego (2019) za całokształt działalności artystycznej i społecznej na rzecz środowiska jazzowego

oraz inne jak:
1-wsze i 2-gie miejsca LABORATORIUM w jazz top w latach 2012 – 2019 w dorocznej ankiecie czytelników Jazz Forum w kategorii ZESPÓŁ ELEKTRYCZNY.
W grudniowym (2015) rankingu czasopisma Jazz Forum 50-ciu krytyków muzycznych zaliczyło płytę Laboratorium „Modern Pentathlon” do 50-ciu najwybitniejszych płyt pięćdziesięciolecia.

________________

3 listopada 2017 roku została wydana EPka BLACK PERCHERON. Wspólny projekt Marka Stryszowskiego (muzyka) i Zbigniewa Książka (słowa). BLACK PERCHERON to płyta, którą umownie można by wpisać w światowy nurt muzyki nazywanej World Music. Afrykańskie rytmy, bałkańskie podziały rytmiczne, harmonie bliskiego i dalekiego wschodu, inspiracje polską muzyką etniczną, elementy jazzu i blues’a, to składowe oryginalnego brzmienia tych nagrań. Album BLACK PERCHERON jest obecnie w końcowej fazie realizacji.

________________

2 listopada 2018 roku miała miejsce premiera nowego albumu Laboratorium „Now”, który jest pierwszym studyjnym albumem Laborki po trzydziestu dwóch latach, nagrany w składzie: Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Marek Raduli, Krzysztof Ścierański oraz śp. Grzegorz Grzyb, a gościnnie zaprezentowali się raper O.S.T.R., Bernard Maseli oraz Jarosław „Jaroz” Pakuszyński.

_______________

Współpraca z muzykami (koncerty, nagrania) polskimi:

Janusz Grzywacz, Sebastian Bernatowicz, Grzegorz Górkiewicz, Cezary Chmiel, Tadeusz Leśniak, Bogusław Długosz – keybds
Jan Jarczyk, Krzysztof Knitel – piano
Paweł Ścierański, Ryszard Styła, Jarosław Śmietana, Maciej Śliwiński, Jacek Królik, Piotr Smoleń, Ryszard Sygitowicz – g
Maurycy Męczekalski – g
Krzysztof Ścierański, Mundek Mąciwoda, Paweł Mąciwoda, Maciej Górski, Grzegorz Piętak, Piotr Żaczek, Wojciech Bobrowski, Krzysztof Olesiński, Paweł Mazur – bg
Krzysztof Bodzoń, Roman Ślazyk – bg, ac. bas
Antoni Dębski – ac. bas
Mieczysław Górka, Andrzej Mrowiec, Artur Malik, Piotr Królik, Grzegorz Sznajder, Wiesław Jamioł, Tomasz Grochot, Leszek Łuszcz, Aleksander Glondys – dr
Jan Pilch – perc, dr
Tomasz Kudyk, Tomasz Stańko, Adam Kawończyk, Tomasz Nowak, Andrzej Przybielski – tp
Zbyszek Namysłowski, Ryszard Krawczuk, Aleksander Korecki – saxs
Marek Michalak – tb
Antoni Krupa – harm
Zbigniew Seifert, Jan Błędowski, Maciej Strzelczyk, Krzesimir Dębski – viol
Wacław Łoziński – fl
Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Czesław Niemen, Marek Bałata, Andrzej Zaucha,
Marzena Ciuła, Katarzyna Cygan – voc
Leszek Wójtowicz – poet, voc, g
Jan Nowicki, Teatr Ósmego Dnia, Marek Sawicki – actors
Dance Factory, Magdalena Malik – dance
Zbigniew Książek, Wiesław Siekierski – writers, poets

zagranicznymi:

Joe Zawinul, Robert Lee Irving III, Fathy Salama – keybds
Bill Boris, Susan Weinert – g
Bill Dickens, Michael Manson, James Cummack, Romany Krishna – bg
Michael Rahmlee Davis – tp
Martin Weinert – ac. bas
Ernie Adams, Clyde Davis, Eric Matzke, Tony Hopkins, Arto Tuncboyaciyan, Guy Belon, Allan Baster – dr
Carlos Johnson – voc, g
Bobby Mc Ferein, Sanni Orasmaa, Borys Byryszew – voc