Michał Barański

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. michalbaranski.com

Dzisiaj swoje 36. urodziny świętuje jazzowy kontrabasista i gitarzysta basowy, ceniony sideman. Jest prawdziwym rekordzistą – wystąpił już na ponad 50-ciu płytach, z których pierwszą nagrał i wydał w wieku zaledwie 14 lat.

Współpracował m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Nigelem Kennedy, Bennym Maupinem i Bradem Terry,

Michał Barański, (ur. 8 stycznia 1984),urodził się w rodzinie z muzycznymi tradycjami.
Przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 5 lat. Początkowo uczył się gry na fortepianie, a następnie rozwijał swoje muzyczne umiejętności na wiolonczeli.

W trakcie szkolnej edukacji muzycznej, w wieku 12 lat, zainteresował się muzyką jazzową. Rozpoczął naukę gry na gitarze basowej, by już wkrótce grać w lokalnych zespołach, w jego rodzinnych Żorach.

Jako 13-latek, w 1997 Michał został zauważony na warsztatach jazzowych przez Brada Terry – amerykańskiego klarnecistę, posiadającego również umiejętność improwizowania jazzowego gwizdem, wielkiego propagatora jazzu, aktywnego organizatora międzynarodowych warsztatów dla młodzieży.

Michał wszedł w skład kwartetu Terry’ego, wraz z pianistą Mateuszem Kołakowskim i perkusistą Tomaszem Torresem. Koncertowali w USA, zdobywając szlify u źródeł jazzu.

Występowali m.in. w słynnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku, w Jazz Bakery w Los Angeles, w Berklee Performance Center w Bostonie, a także podczas Vail Jazz Festival w stanie Colorado i Portland Jazz Festival w stanie Maine.

W trakcie pobytu w Stanach, Michał Barański, wraz z Mateuszem Kołakowskim i Tomkiem Torresem, utworzyli zespół jazzowy Trilogy.
W 2000 trio Trilogy, nagrało i wydało album „Presence” (o takim samym tytule, jak siódmy album Led Zeppelin).
Płytę wyprodukował Brad Terry, który również wystąpił na płycie, wzbogacając ją swoją wyjątkową techniką i wyczuciem muzyki.

W czasie rejestrowania nagrań, pianista Mateusz Kołakowski i perkusista Tomasz Torres mieli po 16 lat, a kontrabasista Michał Barański miał lat zaledwie 14.
Na płycie znalazły się m.in. kompozycje: „SolarMilesa Davisa, „Afro BlueMongo Santamarii, „CaravanJuana Tizola, Duke’a EllingtonaIrvinga Millsa, „All the Things You AreJerome’a Kerna i Oscara Hammersteina II, „PeaceHorace’a Silvera, a także autorski utwór
14-letniego kontrabasisty, Michała Barańskiego – „Away from Home„.

Nagrania zarejestrowano 5 września 2000, w studiu Invisible Music – niewielkiej niezależnej wytwórni, mającej wówczas swoją siedzibę w Topsham, w stanie Maine.
Właścicielami i personelem firmy byli:
inżynier dźwięku, Erika Aberg, i gitarzysta Mark Kleinhaut.

Album ukazał się 15 grudnia 2000, nakładem wytwórni Invisible Music Records.
O tym wydarzeniu szeroko pisał prestiżowy amerykański portal All About Jazz

https://www.allaboutjazz.com/presence-triology-invisible-music-records-review-by-dave-nathan.php?fbclid=IwAR10MrjYaGDLEF7-2DEcqJbF03N06nFD1kxTTh__DGkSgzDJ80htPxOA-2M

Formacja Trilogy zajęła IV miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Hoeliaart w Belgii.

Niedługo potem, Michał rozpoczął naukę gry na kontrabasie klasycznym, zdobywając wyróżnienia i nagrody na przesłuchaniach i konkursach klasycznych szkół muzycznych II stopnia, w tym m.in. trzecią nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Wiolonczeli i Kontrabasu w Elblągu.

Edukację muzyczną kontynuował na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie prof. Jacka Niedzieli.
Obecnie, od 2012, jest wykładowcą w macierzystej uczelni, w klasie kontrabasu i gitary basowej.

Momentem zwrotnym w karierze Michała była propozycja wstąpienia do zespołu Benny’ego Maupina – legendarnego multiintrumentalisty, który współpracował z Milesem Davisem na albumie „Bitches Brew”, a także ze znakomitą formacją Headhunters Herbie’ego Hancocka.

Wraz z Maupinem, Michałem Tokajem i Łukaszem Żytą, współtworzył formację The Bennie Maupin Quartet, z którą koncertował na całym świecie.
W 2008 ukazał się album The Bennie Maupin Quartet „Early Reflections”, wydany przez kalifornijską wytwórnię Cryptogramophone, który zajął drugie miejsce w ankiecie krytyków jazzowych amerykańskiego czasopisma „Jazz Times” w kategorii Najlepszy Album Roku.

„Jest w tej muzyce przestrzeń i barwa, wolna narracja, zaduma nad światem, spokój, ale są też momenty przyspieszonej akcji i wyładowania. Wszyscy muzycy zasługują na słowa uznania – dojrzała, wyrafinowana harmonicznie gra Michała Tokaja, melodyjne sola Michała Barańskiego, czujny timing Łukasza Żyty”
(„Jazz Forum”).

Muzycy:
Bennie Maupin – bass clarinet, tenor sax, soprano sax, alto flute
Michał Tokaj – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums, percussion
Hania Chowaniec-Rybka – vocal

Ilość projektów, w których bierze udział Michał Barański, i z którymi nagrywa płyty, jest imponująca.
W samym tylko 2009 pojawił się na dziewięciu krążkach, a w 2008 – na ośmiu.
Co rusz trafiamy na nowy album lub zapowiedź koncertu, z nazwiskiem młodego kontrabasisty jako współuczestnika. Nie sposób wszystkie z nich wymienić.

Jedną z najdłuższych i najbardziej owocnych kolaboracji Michała Barańskiego jest jego współpraca z pianistą Pawłem Kaczmarczykiem.
Jeszcze czasie studiów powstało trio KBD (Kaczmarczyk, Barański, Dobrowolski), które zdobyło wiele nagród na festiwalach i konkursach jazzowych, m.in. Grand Prix 40.
Festiwalu Jazz nad Odrą i Aniołka Jazzowego na Bielskiej Zadymce Jazzowej w 2005.
Michał otrzymał również nagrodę indywidualną – Swingującego Kruka, na III Hot Jazz Spring w Częstochowie.

Michał pojawił się na czterech albumach Pawła Kaczmarczyka:
„Trio – Live” z 2005 (Kaczmarczyk, Barański, Dobrowolski)
„Audiofeeleing” z 2007 (Kaczmarczyk, Piotrowski, Nowicki, Grzegorski, Barański, Dobrowolski)

„Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band – Complexity in Simplicity”
z 2009r. (Kaczmarczyk, Piotrowski, Nowicki, Grzegorski, Poprawski, Małek, Sarnecki, Wekka, Barański, Pulcyn, Dobrowolski, Żyta)
„Paweł Kaczmarczyk Quartet – Sacrum Profanum” z 2019 (Kaczmarczyk, Dys, Barański, Fortuna).

Intensywnie współpracuje także z pianistą Piotrem Wyleżołem, z którym wydał albumy:
– „Piotr Wyleżoł Piano Trio” z 2007
– „Children’s Episodes” z 2009 oraz „Human Things”, nagrany w 2016,
wydany w 2018, w kultowej serii Polish Jazz jako Vol. 79.
– Piotr Wyleżoł Trio – „Blame It on My Youth „, Live 2017
– Piotr Wyleżoł – piano
– Michał Barański – bass
– Łukasz Żyta – drums

Album „Human Things” Piotra Wyleżoła został nagrany w doborowej obsadzie:
Piotr Wyleżoł feat. Aga Zaryan & Dayna Stephens – „Human Things”, Live @ Dobry Wieczór Jazz, Teatr Muzyczny Roma, Warszawa 2018
Piotr Wyleżoł – piano
Aga Zaryan, Grzegorz Dowgiałło – vocals
Dayna Stephens – tenor sax, soprano sax
Robert Majewski – flugelhorn
Grzegorz Nagórski – euphonium
Michał Barański – bass
Michał Miśkiewicz – drums

Jeszcze inny projekt z udziałem Michała to trio MaBaSo, w składzie:
– Bernard Maseli – vibraphone
– Michał Barański – electric bass
– Daniel „Dano” Šoltis – drums

W 2014 zespół wydał pierwszą płytę – „Sunshine of Your Love”, która jest zapisem koncertu w katowickim klubie Old Timers Garage, a w 2017 kolejną – „We Will Rock U”:
MaBaSo – „We Will Rock U”, Album Medley Live 2018

MaBaSo – „Take That”, Live @ Benefis Bernarda Maseli, Teatr Leśny, Gdańsk 2016
Bernard Maseli – vibraphone
Michał Barański – electric bass
Daniel „Dano” Šoltis – drums

Kuba Badach & MaBaSo – „Woopi”, Live @ Benefis Bernarda Maseli,
Radiowa Trójka 2016
Kuba Badach – vocals
Bernard Maseli – vibraphone
Michał Barański – electric bass
Daniel „Dano” Šoltis – drums

Michał występuje także z autorskim triem, w składzie z Andrzejem Gondkiem na gitarze i Łukaszem Żytą na perkusji:
Michał Barański Trio – „Traffic Lights”. Live @ Starówka, Żory 2015
Michał Barański – bass guitar
Andrzej Gondek – guitar
Łukasz Żyta – drums

https://www.youtube.com/watch?v=faleCnDH8wI

W ostatnim okresie Michał rozpoczął aktywną współpracę z młodym saksofonistą, Kubą Więckiem. Barański wystąpił na dwóch autorskich albumach Kuby.
Pierwszym był debiut Więcka, „Another Raindrop” z 2017, od razu obdarowany szczególnymi względami przez Warner Music Poland, która wydała album w serii Polish Jazz.
Płyta została nagrana z udziałem Michała Barańskiego na kontrabasie i Łukasza Żyty na perkusji.

W 2019 ukazał się drugi album Więcka – „Multitasking”, nagrany z tym samym triem. Płyta zawiera dziesięć oryginalnych kompozycji Kuby Więcka i także została wydana w serii Polish Jazz.
Już sam ten fakt niejako nobilituje każdą płytę do tego, by odniosła ogromny sukces na polskim rynku muzycznym.

Jak pisze Adam Baruch:
„Dowolny album, wydany w ramach odnowionej serii Polish Jazz, może się spodziewać gratyfikacji i sławy, tylko dlatego, że stał się sztuczną częścią prestiżowej przeszłości, co oczywiście jest równie fałszywe, jak i smutne.
Niektóre rzeczy są po prostu nietykalne, a seria Polish Jazz jest z pewnością jedną z tych rzeczy.
Jeśli Warner Music Poland chce produkować albumy jazzowe, to mogli rozpocząć nową serię pod nowym tytułem, a nie wykorzystywać reputację historycznej serii”.

I dalej: „Album „Multitasking” jest o wiele bardziej trafnym udokumentowaniem wielu talentów Więcka, z akcentem na jego kompozycje, które są, oczywiście, unikalne i innowacyjne.
Płyta jest kolekcją krótkich utworów, genialnych i pełnych humoru, mistrzowsko i konsekwentnie fascynujących.
Jednak krótki czas trwania tych dziesięciu kawałków, trwających każdy poniżej minuty, pozwala tylko zaprezentować rytmiczne pomysły, ale nie ma już wystarczająco dużo czasu, by umożliwić przedłużone improwizacje, których w końcu oczekuje się od albumu jazzowego.

Co dziwne, mimo że ten album został nagrany w najlepszym polskim studiu nagrań – Monochrom Studio, to oferuje błotnisty i cienki dźwięk, który w ogóle nie pomaga. Na szczęście, ten materiał i trio brzmią nieskończenie lepiej na scenie niż na albumie.
Więcek i jego koledzy to zwierzęta sceniczne, dające świetny show na żywo, którego nie można sobie wyobrazić, słuchając albumu studyjnego”.

Kuba Więcek Trio – „Multitasking” Official Video 2019

Michał Barański jest laureatem Fryderyków za udział w kilku albumach.
Nagrodzony Fryderykiem, album „Assymetry” Zbigniewa Namysłowskiego, ukazał się w 2006:
Namysłowski Quintet Live – „Moja ballada” (K. Komeda), Live @ Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy, Zamek Ujazdowski, Warszawa 2010
Zbigniew Namysłowski – alto sax, soprano sax
Jacek Namysłowski – trombone
Sławek Jaskułke – piano
Michał Barański – bass
Grzegorz Grzyb – drums

Płyta „Umiera piękno” Agi Zaryan z 2007 ukazała się z okazji obchodów 63. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, i również otrzymała Fryderyka.
Liryczny charakter płyty, utrzymany w poetyce jazzu, pokazuje „ludzką” twarz Powstania – miłość, radości życia, jego smutki, codzienność, a także uniesienia patriotycznej walki w Powstaniu Warszawskim.
Na albumie znajduje się dziewięć utworów, autorstwa Krystyny Krahelskiej, Józefa Żywiny, Anny Świrszczyńskiej, ks. Jana Twardowskiego, Miry Grelichowskiej i Elżbiety Szemplińskiej. Adze Zaryan towarzyszy trio w składzie Michał Tokaj – piano (autor muzyki), Michał Barański – bass, Łukasz Żyta – drums, wzbogacone brzmieniem dodatkowych instrumentów: harfy, oboju i sekcji smyczków.

Aga Zaryan – „Umiera piękno”, Audio 2007

Album tria Kuby Więcka „Another Raindrop”, z udziałem Michała Barańskiego, otrzymał Fryderyka w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku 2018:
Kuba Więcek Trio – „Another Raindrop”, Audio 2018

https://www.youtube.com/watch?v=V4qjYUyx2Xc

W 2014 Michał Barański został nominowany do Fryderyka, w kategorii Jazzowy Artysta Roku.
W latach 2008, 2013 i 2014 czytelnicy „Jazz Forum” wybrali go Najlepszym Kontrabasistą Jazzowym.

Michał Barański współpracował i nadal współpracuje z wieloma wybitnymi artystami polskiej i światowej sceny muzycznej.
Są wśród nich m.in. Bennie Maupin, Nigel Kennedy, Dan Tepfer, David Dorůžka, Vladislav Adzik Sendecki, Derrick McKenzie, Atma Anur, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Marcin Wasilewski, Michał Urbaniak, Artur Dutkiewicz, Piotr Wyleżoł, Paweł Kaczmarczyk, Kuba Więcek, Piotr Wojtasik, Bernard Maseli, Jarosław Śmietana, Michał Tokaj, Marek Napiórkowski, Adam Bałdych, Andrzej Olejniczak, Jerzy Małek, Piotr Baron, Maciej Grzywacz, Wojtek Staroniewicz, Jose Torres, Grzech Piotrowski, Aga Zaryan, Dorota Miśkiewicz, Anna Serafińska, Agnieszka Wilczyńska, Ewa Bem, Urszula Dudziak, Carmen Moreno, Kuba Badach, Kayah, Ania Szarmach, Mieczysław Szcześniak, Mate.O, czy zespoły Afromental, Walk Away, New Life M, Kwartet Rampa, Carrantouhill, TGD.

Wybrana dyskografia Michała Barańskiego:
2019: Multitasking – Kuba Więcek Trio
2019: Sacrum Profanum – Adam Bałdych Quartet
2018: Human Things – Piotr Wyleżoł
2017: Another Raindrop – Kuba Więcek Trio
2017: We Will Rock U – MaBaSo Maseli/Barański/Šoltis
2017: Traveller – Artur Dutkiewicz Trio
2016: Tutaj mieszkam – Agnieszka Wilczyńska
2016: One World – Grzech Piotrowski
2016: Gdy pada śnieg – Kayah
2015: Stalgia – Jerzy Małek
2015: Debora – Joszko Broda
2015: Ekscentrycy – Film Music
2015: Signs – Michał Tokaj Trio
2014: Sunshine of Your Love – MaBaSo Maseli/Barański/Šoltis
2014: Prana – Artur Dutkiewicz Trio
2014: Live in Gdansk – Grzech Piotrowski World Orchestra
2013: Live in Trojka – Anna Serafińska
2013: Amazing Twelve – Piotr Wojtasik Quartet
2012: Gadu, gadu – Anna Serafinska
2012: Camamey – Marcin Wawrzynowicz
2011: Air – Jerzy Małek
2011: Śpiewając jazz – Carmen Moreno
2011: Archipelago – Grzech Piotrowski Quartet
2011: Kadish – Piotr Baron
2011: Jak tam jest – Seweryn Krajewski
2011: Inis – Carrantouhill
2011: Mój film – Piotr Polk
2010: Looking, Walking, Being – Aga Zaryan
2010: Urbański – Krzysztof Urbański
2009: Complexity in Simplicity – Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band
2009: Children’s Episodes – Piotr Wyleżoł
2009: Fourth Dimension – Maciej Grzywacz Quartet
2009: Silently Dawning – David Dorůžka
2009: Shuruvath – Michał Rudaś
2009: Emotronica – Grzech Piotrowski
2009: Obecny. Tribute to Andrzej Zaucha – Kuba Badach
2009: Spoko, spoko. Młynarski jazzowo – Kwartet Rampa
2009: 2B or not 2B – TomQ (Tomasz Pająk)
2008: Early Reflections – Bennie Maupin Quartet
2008: Jazz na Hrade – Zbigniew Namysłowski
2008: Man of No Words – Jacek Kochan
2008: Alternations – Wojtek Staroniewicz
2008: Sanctus Sanctus Sanctus – Piotr Baron
2008: Beethoven: Violin Concerto; Mozart: Violin Concerto No. 4; Horace Silver: Creepin’ In – Nigel Kennedy
2008: Ri Ri Tia Tia – Zeuritia
2008: Oktawia – Oktawia Kawęcka
2007: Umiera piękno – Aga Zaryan
2007: Audiofeeling – Paweł Kaczmarczyk
2007: Piano Trio – Piotr Wyleżoł
2006: Assymetry – Zbigniew Namysłowski
2005: Trio Live – Kaczmarczyk, Barański, Dobrowolski KBD Trio
2005: Long Time – Irek Głyk
2004: Collective – Tomek Mucha
2003: Asaf – Asaf
2000: Presence – Trilogy.

Posłuchajmy także:
Kuba Więcek Trio – „Jazz Robots”, Live @ jazzahead! 2018
Kuba Więcek – alto sax
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums, glockenspiel

Marek Napiórkowski Trio ft. Andrzej Olejniczak – Live @ 12on14 Jazz Club 2019
Marek Napiórkowski – guitar
Andrzej Olejniczak – sax
Michał Barański – bass guitar
Paweł Dobrowolski – drums

Krzysztof Dziedzic Trio – „Distortion”, Live @ 12on14 Jazz Club 2019
Olaf Węgier – tenor sax
Michał Barański – bass guitar
Krzysztof Dziedzic – drums

https://www.youtube.com/watch?v=_0FjME2j36U

Adam Bałdych Quartet – „Sacrum Profanum”, Live Full Concert @ jazzahead! 2019
Adam Bałdych – violin
Krzysztof Dys – piano
Michal Baranski – drums
Dawid Fortuna – drums, percussion

Artur Dutkiewicz Trio – „Warsaw Oberek”, Live 2019
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Artur Dutkiewicz Trio – „Traveller”, Live @ Studio Muzyczne im. Budki Suflera w Polskim Radiu Lublin 2019
Artur Dutkiewicz – piano
Michał Barański – bass
Łukasz Żyta – drums

Michał Barański prezentuje konnakkol – indyjski śpiew rytmiczny, Live @ Jazz dla ludzi, RadioJAZZ.FM 2019

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!