MICHAŁ URBANIAK & WOJCIECH KAROLAK – nowy projekt!

„Mazurka” from „Atma” 1974

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. urbaniak.com, R. Gajewski, Anna Hącia

Michał Urbaniak i Wojciech Karolak 1966
Fot. urbaniak.com

Michał Urbaniak, Jazz Jamboree 1986
Fot. R. Gajewski

 

MICHAŁ URBANIAK & WOJCIECH KAROLAK – nowy projekt!

MICHAŁ URBANIAK ORGANATOR
Skład:
Michał Urbaniak – sax
Wojciech Karolak -Hammond organ
Michael Patches Stewart – trumpet
Frank Parker – drums.

Muzyka Organatora opiera się na wielkiej tradycji organów Hammonda, na których gra Wojtek Karolak.

Jak mówi sam Michał Urbaniak, muzyka projektu jest „bluesy, groovy & moving” (bluesowa, groove’owa i poruszająca)

PREMIERA KONCERTOWA nowego materiału projektu MICHAŁ URBANIAK ORGANATOR miała miejsce podczas 26. JAZZ na STARÓWCE, 15 sierpnia 2020.

URBANIAK & KAROLAK – HISTORIA

W połowie lat 60. Wojciech Karolak i Michał Urbaniak, wraz z innymi polskimi muzykami, wyjechali do Skandynawii. gdzie grali zarobkowo w klubach i restauracjach, z miejscowymi muzykami.

W 1966 ukazał się album „Urbaniak’s Orchestra”, nagrany w Arne Bendiksen Studio, podczas pobytu w Oslo. Wystąpili tam Michał Urbaniak – violin, flute; Urszula Dudziak – voice; Wojciech Karolak – piano, Andrzej Dąbrowski – drums, vocals.

W listopadzie 1971 Michał Urbaniak i jego grupa – Wojciech Karolak, Paweł Jarzębski, Czesław Bartkowski i Urszula Dudziak.- wystąpili podczas Montreux Jazz Festival w Szwajcarii, drugiego pod względem popularności na świecie. Posypały się kontrakty. Zespół rozpoczął dwuletnią serię koncertów w całej Europie, m.in. na warsztatach jazzowych Wolfganga Daunera oraz na festiwalu Berliner Jazztage.

Wojciech Karolak zaczął wówczas grać na klawiszach elektrycznych:
Michał Urbaniak Quartet & Urszula Dudziak – Live in Molde, Norway 1973
Michał Urbaniak – electric violin
Urszula Dudziak – vocal, percussion
Wojciech Karolak – electric organ
Czesław Mały Bartkowski – drums

https://www.youtube.com/watch?v=MUxCDqj2rEA

W 1973 Wojciech Karolak stał się właścicielem pierwszych organów Hammond B3.
Z tym instrumentem pojawił się na albumie „Podróż na Południe / Moving South”, nagranym w trio, i wydanym w serii Klub Płytowy PSJ Biały Kruk Czarnego Krążka. Na tę płytę Michał Urbaniak skomponował utwór „Piasek /


Wojciech Karolak, Jazz Jamboree 1986
Fot. R. Gajewski

Sand”, zaś Wojciech Karolak – pozostałe siedem utworów:

Wojciech Karolak – Hammond organ
Michał Urbaniak – electric violin, violectra, soprano sax
Czesław Bartkowski – drums


Michał Urbaniak Organator, Jazz na Starówce 2020
Fot. Anna Hącia


Wojciech KarolakMichał Urbaniak Organator, Jazz na Starówce 2020
Fot. Anna Hącia


„Podróż na Południe / Moving South” Full Album 1973

W tym samym roku, Wojciech Karolak i Michał Urbaniak wystąpili na legendarnym albumie „Sprzedawcy glonów”, nagranym z zespołem Mainstream i Studiem Jazzowym PR, pod kierownictwem Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Karolak także zagrał tu na Hammondzie:

„Sprzedawcy glonów” Full Album 1973

W maju 1973 Michał Urbaniak zagrał pożegnalny koncert dla polskiej publiczności, przed wyjazdem do Stanów. Koncert w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbył się wraz z utworzonym przez Urbaniaka zespołem – Constellation. Zapis tego koncertu ukazał się w Austrii, na albumie „Michał Urbaniak Constellation – Historic Concert Live at Warsaw National Philharmonic Hall 1973″. W tym samym roku ukazało się polskie wydawnictwo – „Michał Urbaniak Constellation ‎- In Concert”, zawierające nagranie tego koncertu. Wydano je w serii Polish Jazz Vol. 36. W 2018 płyta została wznowiona przez Warner Music Poland:

Michał Urbaniak Constellation ‎- In Concert” Full Album 1973

W czerwcu 1973 zespół Constellation, w tym samym składzie, nagrał w Niemczech, w Walldorf Studio w miejscowości Mörfelden-Walldorf, album „Super Constellation”, dla niemieckiej wytwórni CBS. Wystąpili: Michał Urbaniak – violin, electric violin, soprano sax; Urszula Dudziak – voice, percussion; Wojciech Karolak – Hammond organ, electric organ; Adam Makowicz – keyboards; Czesław Mały Bartkowski – drums, cymbal.

W 1974 amerykańska Columbia wydała album Urbaniaka „Fusion” (wcześniejszy tytuł „Super Constellation”), nagrany rok przedtem w Niemczech Zachodnich. Zainteresowanie było tak duże, że Michał Urbaniak, który już zdecydował się na pozostanie w Stanach, dostał propozycję nagrania nowej płyty – tym razem w nowojorskim studiu Columbii. Usłyszał, że może dobrać sobie najlepszych amerykańskich muzyków, ale ściągnął do Nowego Jorku swój polski zespół. Byli tak zgrani, że na pierwszej „amerykańskiej” płycie nie chcieli eksperymentować, nie mieli też na to czasu.

W czerwcu 1974 weszli do Columbia Recording Studios, by nagrać album „Atma”:
Michał Urbaniak – electric violin, soprano sax
Urszula Dudziak – voice, vocoder, percussion
Wojciech Karolak – keyboards, electric piano, electric organ, clavinet, synthesizer
Paweł Jarzębski – bass
Czesław Bartkowski – drums
Ray Mantilla – congas, drums, percussion
Dr. Max Mathews – electronics.

Efekt był zdumiewający. Polski zespół dostał w Ameryce skrzydeł. Urbaniak przygotował wpadające w ucho kompozycje, inspirowane polską muzyką ludową, mocno pobrzmiewający nutą góralską. Jak wskazywał tytuł, wydawnictwo miało nawiązywać do nazwy słynnej willi Atma w Zakopanem. Okładka również nie pozostawiała wątpliwości.

Album przeszedł do historii muzyki, jako oryginalna fuzja nowoczesnego, elektronicznego jazzu, swingujących rytmów latynoskiej bossa novy oraz tradycyjnego polskiego folkloru. Trzyczęściowa „Atma” – to majstersztyk. Co najważniejsze, dziś słucha się tej płyty z nie mniejszą dumą i ciekawością, niż lata temu

Płyta ukazała się niemal na całym świecie – w USA, Kanadzie, Australii, Japonii, Holandii, ale nie w Polsce. Na polskim rynku album pojawił się dopiero w 2014, z okazji 40-lecia jego powstania.

„Mazurka” from „Atma” 1974

„New York Batsa” from „Atma” 1974

W 1986 Michał Urbaniak, po trzynastu latach nieobecności w Polsce, przyjechał do kraju. Wystąpił wówczas zupełnie spontanicznie podczas Jazz Jamboree ’86, razem z Czesławem Niemenem i Wojciechem Karolakiem, bez żadnej wspólnej próby wcześniej:

Niemen / Urbaniak / Karolak – „Pod Papugami”, Live @ Jazz Jamboree 1986

Niemen / Urbaniak / Karolak – „Klaustrofobia”, Live @ Jazz Jamboree 1986

NOWE PŁYTY MICHAŁA URBANIAKA

MICHAŁ URBANIAK ORGANATOR

It’s time to go back to the blues! (Czas wrócić do bluesa!)

It’s just a fragment of a great concert, that may soon appear on vinyl (Oto fragment wspaniałego koncertu. który może wkrótce ukazać się na płycie!):

Michał Urbaniak Organator – „Frame for the Blues”, Live @ Jazz Dobry nad Dolinką, Służewski Dom Kultury, August 3th, 2020
Michał Urbaniak – sax
Wojciech Karolak – Hammond organ
Michael Patches Stewart – trumpet
Jerzy Bartz – percussion
Arek Skolik – drums

„KIND of BLUES” – pierwszy singiel i video z nowej płyty:

Michał Urbaniak feat. Budy Gus Band & Walter West – „New Yorker” from „Kind of Blues” 2020

Wspomnienie

Michał Urbaniak oddał hołd Milesowi Davisowi swoim wydawnictwem „Miles of Blue” z 2009. Na albumie znalazła się tylko jedna kompozycja Davisa – „All Blues”, ale aż w pięciu wersjach. W zdecydowanej większości pojawiły się tu kompozycje samego autora. Dzięki części z tych nagrań, pochodzących z lat 70. i 80., i rozpowszechnianych wówczas w Stanach, Urbaniak stał się sławny, a Miles zaprosił go do współpracy nad swoim projektem „Tutu” w 1986:

Michal Urbaniak & Urbanator – „All Blues” from „Miles of Blue”, Official Video 2009

Fot. 1 Michał Urbaniak i Wojciech Karolak 1966 (urbaniak.com)
Fot. 2, 3 Michał Urbaniak, Wojciech Karolak, Jazz Jamboree 1986 (R. Gajewski)
Fot. 4, 5 Michał Urbaniak, Wojciech Karolak – Michał Urbaniak Organator, Jazz na Starówce 2020 (Anna Hącia)