Michał Urbaniak

Oprac. Ewa Kałużna


Michał Urbaniak
fot. Michał Szlaga „Viva!” 2011


Michał Urbaniak
fot. Andrzej Rumianowski

22 stycznia 2019 swoje 76. urodziny świętuje jeden z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, kompozytor, aranżer, współtwórca tzw. polskiej szkoły jazzu, kreator muzyki fusion. „Dogoniłem swoje marzenia, a jednocześnie zachowałem polską duszę” – mówi o sobie…

MICHAŁ URBANIAK

(ur. 22 stycznia 1943). Jest multiinstrmentalistą – gra na pięciostrunowych skrzypcach, wykonanych specjalnie dla niego, na syntezatorze skrzypcowym zwanym „gadającymi skrzypcami”, na saksofonach: sopranowym, altowym i tenorowym, oraz na lyrikonie (instrumencie elektronicznym, przypominającym saksofon).
Od 1965 mieszkał w Szwecji, Niemczech i Szwajcarii, od 1973 do dzisiaj mieszka i tworzy w Nowym Jorku i w Polsce.
Współtwórca nowojorskiego fusion jazzu i aktualnie twórca UrbJazzu. Jako pierwszy kreator muzyki fusion wprowadził takie gatunki, jak jazz rock, rap i hip hop do jazzu, zakładając w 1989 zespół Urbanator, a od 1995 – projekt UrbSymphony, gdzie obok zespołu jazzowego, rapera i komputera, występuje cała orkiestra symfoniczna.

Był mężem wokalistki jazzowej Urszuli Dudziak, z którą wydał 27 płyt. Jest ojcem piosenkarki Miki Urbaniak.

Urodzony w Warszawie, Michał Urbaniak dorastał i kształcił się muzycznie w Łodzi. Tutaj też odbywały się jego pierwsze koncerty w klubie „Pod Siódemkami„.
„Kiedy zacząłem grać jazz w wieku lat 15, to zaznałem absolutnej wolności. Demonstrowałem ją ubiorem. Miałem krótkie włosy, gdy trzeba było mieć długie, i na odwrót. W Łodzi, gdzie uczyłem się w szkole muzycznej, do południa grzecznie ćwiczyłem na skrzypcach i byłem wirtuozem. A po południu brałem saksofon i wyczyniałem cuda w „77” na Piotrkowskiej. Protestowałem. Pokazywałem swoją wolność. Często łapię się na tym, że gram i czuję się, jakbym protestował. Tylko że już nie wiem, przeciwko czemu i komu. To po prostu odruch buntu” https://www.gala.pl/artykul/michal-urbaniak-lece-ostro

Do dziś jest związany z miastem – był ambasadorem Łodzi w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Miasta Łodzi, ma też swoją gwiazdę w Łódzkiej Alei Sław na Piotrkowskiej.
Od 2005 organizuje w Łodzi warsztaty muzyczne „Urbanator Days” https://web.facebook.com/UrbanatorDays
Koncertuje również na Piotrkowskiej, m.in. podczas „Festiwalu Światła” w Łodzi https://www.youtube.com/watch?v=F7bNzi3peaY

W 1961 rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, w klasie skrzypiec Tadeusza Wrońskiego.
”Jak ktoś ma talent, to szkoła mu nie zaszkodzi, nauczy czytania i pisania nut. Ale muzyki nie nauczy. Przy muzyce rytmicznej rzemiosło jest przydatne, ale tylko w niewielkim stopniu. Bardziej potrzebne są serce, dusza, talent i pasja” – mówi w jednym z wywiadów.
„Nie zostałem wirtuozem skrzypcowym, jak planowała moja mama, chociaż miałem już w kieszeni stypendium do słynnego Davida Ojstracha w Moskwie. Ale gdy usłyszałem w „Głosie Ameryki” muzykę z USA – zachorowałem. Ja się po prostu zakochałem. Na początku w rock and rollu, potem w jazzie” http://viva.pl/…/ne…/73-urodziny-michala-urbaniaka-98152-r1/

W swojej karierze współpracował lub współtworzył zespoły:
Jazz Rockers Zbigniewa Namysłowskiego
The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego
Kwintet Krzysztofa Komedy
Własny zespół z Urszulą Dudziak i Wojtkiem Karolakiem
Grupa Michała Urbaniaka
The Michal Urbaniak Fusion
Michal Urbaniak Constellation
Michał Urbaniak Orchestra
Urbanator
UrbSymphony

Na poczatku lat 60. nawiązał współpracę z zespołem Zbigniewa Namysłowskiego Jazz Rockers, w którym debiutował na Jazz Jamboree w Warszawie w 1961.
W 1962, wraz z kwintetem The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego, koncertował na festiwalach jazzowych w Newport i Waszyngtonie, oraz w klubach jazzowych Nowego Jorku, San Francisco i Bostonu.
W latach 1962-1964 grał w Kwintecie Krzysztofa Komedy –
Krzysztof Komeda Quintet – „Roman II” („Dwójka rzymska”) https://www.youtube.com/watch?v=7U9h56tuhdE

W 1966 wystąpił razem z zespołami Krzysztofa Komedy i Andrzeja Trzaskowskiego w kultowym dziś filmie „Jazz w Polsce” („Jazz aus Polen”), zrealizowanym przez Joachima Berendta dla telewizji zachodnioniemieckiej –
Kwintet Andrzeja Trzaskowskiego (9:46 min-16:15 min)
Kwintet Krzysztofa Komedy (16:16 min-24:50 min) https://www.youtube.com/watch?v=mNWA6JH9FMQ

W latach 1965-1968 przebywał za granicą, głównie w Skandynawii, gdzie nagrywał i współpracował z tamtejszymi muzykami.
Po powrocie do kraju prowadził w latach 1969-1972 autorską Grupę Michała Urbaniaka, w skład której – w różnych okresach – wchodzili: Adam Makowicz (pianista), Paweł Jarzębski, Michał Komar, Roman Dyląg i Janusz Kozłowski (basiści), Czesław Bartkowski i Andrzej Dąbrowski (perkusiści) oraz Urszula Dudziak (wokalistka).
Występował z nim na Jazz Jamboree w latach 1969-72 oraz festiwalach europejskich, m.in. w Norymberdze, Kongsberg, Molde, Heidelbergu, Montreux (Grand Prix w 1971).
W 1971 Urbaniak wystąpił z Violin Summit podczas Berliner Jazztage. Wziął także udział w warsztatach jazzowych Wolfganga Daunera.

Z zespołem Michał Urbaniak Group nagrał w 1970 album „Paratyphus B”, wysoko oceniony w ankiecie pisma „Jazz Podium”. Na albumie wystapili:
Michal Urbaniak – electric violin, soprano saxophone, tenor saxophone, flute
Urszula Dudziak – vocals, percussion
Czeslaw Bartkowski – drums
Pawel Jarzębski – electric bass
Adam Makowicz – electric piano
Branislav Kovacev – congas https://www.youtube.com/watch?v=_5P8QV90TYY

W 1971 ukazał się drugi album Michał Urbaniak Group – „Inactin”. Tym razem na basie i basie elektrycznym zagrał Roman Dyląg https://www.youtube.com/watch?v=I7pfgtojVQM

W maju 1973 Michał Urbaniak zagrał pożegnalny koncert przed polską publicznością, i wraz z Urszulą Dudziak wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Mimo otrzymanego stypendium, nie pojął studiów w Berklee College of Music.
Przy wsparciu Johna Hammonda zawarł kontrakt płytowy z wytwórnią Columbia, która wydała w Stanach Zjednoczonych jego zachodnioniemiecki album „Super Constellation” (1973). Na albumie wystapiła grupa Michał Urbaniak Constellation w składzie:
Czesław Bartkowski – drums
Adam Makowicz – keyboards
Wojciech Karolak – organ Hammond, Farfisa
Michał Urbaniak – violin, violectra, soprano saxophone
Urszula Dudziak – vocals, percussion https://www.youtube.com/watch?v=5hbg2gNC-AQ

Michał Urbaniak Constellation ‎- „In Concert” Full Album 1973 https://www.youtube.com/watch?v=z2mtFr3Neyk

W latach 1975-1989 prowadził zespół The Michal Urbaniak Fusion, w którym grali młodzi amerykańscy muzycy, m.in. Kenny Davis, Tom Guerin, Harold Williams, Ronnie Burrage, Tony Bunn, Joe Caro, Basil Farrington, Kenny Kirkland, Gerald Brown, Bernard Wright, Steve Jordan. Nagrywał z nimi płyty, koncertował w renomowanych klubach jazzowych „Village Vanguard” i „Village Gate”, salach koncertowych jak Carnegie Hall, a również na najważniejszych festiwalach w Nowym Jorku, Newport i Waszyngtonie –
Michał Urbaniak – „Fusion III” Full Album 1975 https://www.youtube.com/watch?v=Ft5a6iI-kC4

Michal Urbaniak’s Fusion feat. Urszula Dudziak – „Heritage” Album 1977 https://www.youtube.com/watch?v=O7aeDfUFDio

W 1979 ukazał się album „Ecstasy”, z udziałem całej plejady gwiazd:
Michal Urbaniak – lyricon, tenor saxophone, strings, violin, synthesizer
Zbigniew Namysłowski – alto saxophone
Anthony Jackson, Pee Wee Ford – bass guitar
Bernard Pretty Purdie, Gary Mure – drums
James Crab Robinson – guitar
Crusher Bennett, Arthur Jenkins, Ralph Macdonald – percussion
Kenny Kirkland – piano [Acoustic, Baby Grand, Fender, Minimoog, Polymoog, Yamaha] Othello – steel drums
Calvin Brown, Henry Jackson, James Crab Robinson, Keith Keyboy Rose, Urszula Dudziak – vocals
Keith Keyboy Rose, Rickie Byars-Boger – vocals [background]
https://www.youtube.com/watch?v=skzzzdLXpTE

W 1985 Michał Urbaniak został zaproszony przez Milesa Davisa do nagrań na słynnej płycie „Tutu”. Pojawił się tam w jednym utworze – „Don’t Lose Your Mind” – grając na skrzypcach elektrycznych https://www.youtube.com/watch?v=GKl1oZ5qRLw

Tę współpracę tak wspomina Michał Urbaniak: „Ostatnio przeczytałem jego piękne zdanie: „Nie nazywajcie mnie legendą. Nazywam się Miles Davis”. Nigdy nie planowałem, że będę z nim nagrywał, ale też nie byłem specjalnie zaskoczony – zespół, który mu towarzyszył, dwa miesiące wcześniej grał ze mną. Marcus Miller miał 15 lat, Bernard Wright tylko 13. Tata przyniósł go na koncert, bo chłopaka nie chcieli wpuścić do klubu. W ciągu godziny nagrałem trzy solówki. Następnego dnia przyszedłem do studia, Miles siedział przy fortepianie z trąbką w rękach. Odłożył ją i zapytał gestem, kim jestem. „How did you play?” – odezwał się Miles. „I think the way you wanted” – odpowiedziałem. „Yeah” – zareagował, a potem zaczął mi masować kark. Pobeczałem się” https://culture.pl/pl/tworca/michal-urbaniak

W 1986 Michał Urbaniak połączył siły z Czesławem Niemenem. Nagrali wspólnie płytę „Extravaganza”, chcąc w ten sposób uczcić pamięć zmarłego w 1985 kompozytora i dziennikarza, Mateusza Święcickiego. Dziś „Extravaganza” jest numerem 1 na liście najdroższych polskich płyt winylowych, sprzedanych na Allegro.
Na krążku znalazły się dwa utwory, śpiewane przez Czesława Niemena – „High Horse” i „Pod papugami”. Pierwszy utwór to kompozycja Urbaniaka, którą Czesław Niemen śpiewa po angielsku. Na stronie B znajduje się „Pod papugami” – słynna kompozycja Mateusza Święcickiego, w aranżacji Urbaniaka. Na zremasterowanej reedycji z 2017 znajdziemy funkowo-dyskotekową wersję tej piosenki.
Płytę w 1986 promował koncert w słynnym na całym świecie „Studio 54” w Nowym Jorku. Na zaproszenie Urbaniaka, udział w koncercie wzięli polscy i amerykańscy artyści, m.in. Czesław Niemen, Małgorzata Ostrowska, Maryla Rodowicz, Urszula Dudziak, Andrzej Rosiewicz, George Benson, Marcus Miller, Lenny White, Kenny Kirkland https://www.youtube.com/watch?v=j03H10crAlg.

„Michał Urbaniak i Czesław Niemen powracają” – wywiad z Michałem Urbaniakiem o płycie „Extravaganza” w radiowej Jedynce 2017 https://www.youtube.com/watch?v=nCQfUtCzsKw

Po trzynastu latach nieobecności, w 1986 Urbaniak przyjechał do Polski i wystąpił na Jazz Jamboree, prezentując swój amerykański zespół Michal Urbaniak Constellation. Od tego momentu utrzymuje z krajem stały kontakt, m.in. w 1989 wystąpił na koncercie „Komeda żywy”, w 1986 i 1991 i 2008 – na Jazz Jamboree, w 1992 – na festiwalu Jazz nad Odrą, w 1994 – na benefisie Zbigniewa Namysłowskiego.

Wielkim sukcesem okazał się album „Manhattan Man” z 1992. Magazyn „Down Beat” umieścił płytę na trzecim miejscu na liście płyt roku, a sam Urbaniak znalazł się na 5. miejscu w kategorii Muzyk Roku, po Wyntonie Marsalisie, ale przed Dizzym Gillespie’em. Ukazał się także obszerny artykuł Billa Milkowskiego o Michale i jego całej karierze.
W nagraniu płyty udział wzięli:
Michał Urbaniak – violin, saxophone, keyboards
Toots Thielemans – harmonica
Herbie Hancock – piano
Gregg Jones – bass
Lenny White – drums
Bobby Baldwin – keyboards
Peter Burman – piano, solo vocal https://www.youtube.com/watch?v=PeDmtUNV9j0

W 1997 ukazał się album „Code Blue”, nagrany w składzie:
Michał Urbaniak – talking violin, violin, electric violin, keyboards, zeta midviolin, WX7
Lenny White – drums, percussion, keyboards
Bernard Wright – keyboards, vocals, synthetizers, drum machines
Billy Spaceman Patterson, Stephen Fox – guitars
Nicki Richards – vocals
Joachim Joggi Smith – keyboards
Matthew Radziejewski – funky pick
Bob Baldwin – drum programming and keyboards –
„Y Note” from „Code Blue” – Video Clip 1997 https://www.youtube.com/watch?v=aTUp_62a7Qw

Począwszy od 1997 ukazuje się seria płyt „Michał Urbaniak – Jazz Legends”. Winylowa wersja pierwszej płyty z tego cyklu ukazała się w 2016. Podczas całej swojej kariery muzycznej Michał Urbaniak grał z największymi muzykami jazzowymi. Na płytach „Jazz Legends” znajdują się nagrania z udziałem sław nowojorskiej i światowej sceny jazzowej. Seria ta należy do nurtu jazzu akustycznego.
Materiał na pierwszą płytę z tej serii został nagrany w urodziny Urbaniaka – 22 stycznia 1981, po tygodniowych występach w słynnym klubie nowojorskim „Village Vanguard”. Obok Michała Urbaniaka, na płycie zagrali mistrzowie: Ted Dunbar, Kenny Barron, Buster Williams i Roy Haynes. Podczas nagrania, do studia został zaproszony Horace Silver, ulubiony jazzowy kompozytor Urbaniaka, którego utwory znalazły się na płycie. W trakcie nagrań Silver podziwiał wspaniałość mistrzowskiej sekcji rytmicznej oraz interpretacje swoich kompozycji. Urbaniakowi powiedział, że jest zachwycony brzmieniem skrzypiec z gitarą w utworach, które pisane były na trąbkę i saksofon –
„Jazz Legends 1” Full Album 1997 (reedycja 2016)
Michal Urbaniak – violin
Ted Dunbar – guitar
Kenny Barron – piano
Buster Williams – bass
Roy Haynes – drums https://www.youtube.com/watch?v=PT2-4EncZDk

W 2005 ukazał się album Michała Urbaniaka „Sax Love” – zestaw pięknych, miłosnych nagrań. Tym razem Urbaniak powrócił do swojego ulubionego saksofonu tenorowego, przez co kompozycje są bardzo nastrojowe, w sam raz dla zakochanych –
„Love Away” z albumu „Sax Love” https://www.youtube.com/watch?v=cKsAOY1JOYs

W 2014, w 40. rocznicę wydania płyty „Atma” (1974), albumu, którym Urbaniak rozpoczął swoją wieloletnią karierę w USA, ukazało się wydanie kompaktowe. „Atma” to nadzwyczajna fuzja nowoczesnego, elektronicznego jazzu, swingujących rytmów latynoskiej bossa novy oraz tradycyjnego polskiego folkloru, później samplowana przez gigantów hip-hopu. Nic dziwnego, że Michał Urbaniak, wraz z Urszulą Dudziak i znakomitym zespołem, zdołał swoją muzyką przebić się na wyżyny europejskiej sceny jazzowej oraz zainteresować nią wytwórnie w USA. Dla wielu słuchaczy przez lata znakomita muzyka z „Atmy” pozostawała niedostępna i nieznana –
„Yesterday, Today, Tomorrow” z albumu „Atma” https://www.youtube.com/watch?v=-RSiNXVDV20

Urbaniak jest także autorem jazz-hopowego projektu „Urbanator”. Skład zespołu współtworzą perkusista Lenny White, basista Al McDowell, klawiszowiec Jon Dryden, a także raperzy Muckhead i Solid. Debiutancki album ukazał się w 1994. W nagraniach wzięli udział liczni goście, w tym m.in. Herbie Hancock, Michael Brecker, Marcus Miller, Kenny Garrett, Al McDowell –
Urbanator – „Chameleon” (feat. Muckhead, Tom Browne, Lenny White, Al MacDowell, Herbie Hancock, John Draydon) https://www.youtube.com/watch?v=X0vOCIWlRus

„Sack O’ Woe” z płyty „Urbanator”
Michal Urbaniak – electric violin, sax
Kenny Garrett – alto sax
Tom Browne – trumpet
Jon Dryden – keyboards
Al McDowell – bass
Lenny White – drums, percussion https://www.youtube.com/watch?v=LWc5dYLst4o

Drugi album projektu – „Urbanator II” – trafił do sprzedaży w 1996. W pracach nad wydawnictwem Lenny’ego White’a zastąpił Rodney Holmes. Z kolei wśród gości znaleźli się m.in. trębacz Tom Browne, gitarzysta Ed Hamilton oraz pianista Denzil Miller
https://www.youtube.com/watch?v=j-dE67Z9Adk

Trzecia cześć projektu – „Urbanator III” – ukazał się w 2005. Na płycie do składu powrócił Lenny White. Gościnnie w nagraniach wzięli udział m.in. O.S.T.R., zespół WWO. W pracach nad wydawnictwem uczestniczyła także córka Michała Urbaniaka – Mika, która zaśpiewała w utworze „J.A.Z.Z.” https://www.youtube.com/watch?v=xos2hmt8Myk

Michał Urbaniak koncertuje także w ramach projektu UrbSymphony z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi oraz komponuje muzykę, łącząca jazz i europejską klasykę –
„UrbSymphony” – Michał Urbaniak and Warsaw Philharmonic Orchestra, 2016
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Michał Urbaniak – skrzypce, saksofon
Michael „Patches” Stewart – trąbka
Michał Tokaj – fortepian
Marcin Pospieszalski – bas
Michał Dąbrówka – perkusja
Andy Ninvalle – rap https://www.youtube.com/watch?v=XIZTVqo9HrE

W 2011 ukazała się biograficzna książka Andrzeja Makowieckiego „Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego” http://lubimyczytac.pl/…/ja-urbanator-awantury-muzyka-jazzo…

W 2012 Michał Urbaniak zagrał z sukcesem w filmie „Mój rower” w reż. Piotra Trzaskalskiego, Za swoją rolę otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora podczas Black Nights Film Festival w Tallinie https://www.youtube.com/watch?v=w_QR5Fhg4u8

„Aria” (Acker Bilk) z filmu „Mój rower” https://www.youtube.com/watch?v=BQhaWqYC6dw

Dyskografia Michała Urbaniaka obejmuje kilkadziesiąt tytułów, których łączny nakład wynosi ponad 2 mln sprzedanych egzemplarzy https://www.discogs.com/artist/455886-Micha%C5%82-Urbaniak

Pisze także muzykę filmową. W 1999 otrzymał nagrodę za muzykę do filmu „Dług” w reż. Krzysztofa Krauzego, a w 2002 – za muzykę do filmu „Eden” w reż. Andrzeja Czeczota.
Napisał muzykę do 25 filmów amerykańskich.

W swojej karierze występował z takimi gwiazdami, jak: Freddie Hubbart, Elvin Jones, Herbie Hanckock, Chick Corea, George Benson, Lenny White, Billy Cobham, Wayne Shorter, Marcus Miller, Joe Zawinul, Ron Carter, Quincy Jones, Stéphane Grappelli czy wreszcie sam Miles Davis.

W 2016 Michał Urbaniak otrzymał Złotego Fryderyka w kategorii Muzyka Jazzowa za całokształt twórczości oraz Nagrodę Muzyczną Programu Trzeciego „Mateusz Trójki”, również w kategorii Muzyka Jazzowa, i również za całokształt twórczości.

9 lutego 2018 ukazał się najnowszy album Urbanator Days „Beats & Pieces”, zawierający w niezwykle skondensowanej formie i przeplatające się między sobą jazz, hip-hop, rap, reggae, soul, R&B, electro. A wśród tego pozornego rozgardiaszu prym wiodą skrzypce i sax Urbaniaka oraz zjawiskowa trąbka Michaela Patchesa Stewarta. Nadrzędną ideą płyty jest fuzja jazzu z hip-hopem, elektroniką i wieloma kierunkami muzyki rytmicznej zwanej NuJazz lub UrbJazz. Na płycie znajują się kompozycje Michała Urbaniaka, nagrane z udziałem młodych i uznanych producentów, raperów, wykonawców i muzyków nowej generacji. W zaskakujących aranżacjach świetnie brzmią wokale Marka Pędziwiatra i Andy’ego Ninvalle, trąbka Michaela Patchesa Stewarta czy skrzypce i sax Michała Urbaniaka oraz kreacje innych zaproszonych gości, m.in. O.S.T.R. czy GrubSona –
„Love Don’t Grow on Trees” feat. Marek Pędziwiatr https://www.youtube.com/watch?v=cIniwraX1GE

„Muzka to jest i narkotyk, i afrodyzjak. Mam takie momenty na scenie, że zapominam, gdzie jestem i jak się nazywam. To jest życie na 100 procent. Muzyka jest totalnie transowa, służy odjazdowi. Gdy tworzę, nie słyszę, jak dzwoni komórka, zapominam, że umówiłem się na wywiad, albo, że jest czwarta nad ranem. Potrafię słuchać muzyki bez przerwy 18 godzin. Często śpię ze słuchawkami iPoda na uszach. Bo ja jestem jak cadillac – silnik zasuwa, tylko karoseria się sypie” – mówi Michał Urbaniak https://www.gala.pl/artykul/michal-urbaniak-lece-ostro

O swoich życiowych błędach: „Największym moim błędem była naiwność w biznesach muzycznych. Wiele razy zostałem oszukany. Wszystkiego musiałem nauczyć się na własnej skórze. Byłem naiwnie bezbronny, ale moją muzykę szanowano i szanuje się do dziś. Inne błędy, jakie popełniłem, dotyczyły moich kobiet. Dziś nie wiem, czy te rozstania były potrzebne, ale stabilizacja z kimś takim jak ja, artystą, to niełatwa sprawa. Następny błąd, że nie doceniałem swojego zdrowia, piłem strasznie dużo. Jak miałem 29 lat, dostałem zawału podczas koncertu w piwnicy Wandy Warskiej. Powiedziałem wtedy: Koniec – już nie piję. Ale nieraz się złamałem. Piłem 15 lat, potem przez 17 lat nie tknąłem alkoholu”.

O poczuciu szczęścia: „Gdy w nocy napiszę parę taktów, rano jestem absolutnie szczęśliwy. A jak nie gram długo na skrzypcach, na saksie lub nie piszę muzyki – tracę siebie. Muszę mieć poczucie działania i dążenia do czegoś, co daje mi sukces, i to nie taki, że ludzie mi klaszczą, bo klaszczą mi zawsze. Ten sukces musi tkwić we mnie. Nie mógłbym znieść myśli, że już w życiu niczego nie napiszę, wypracuję, i że się wypaliłem. Może dlatego piszę bardzo dużo. Jestem nałogowcem”.
Polecam całą rozmowę http://viva.pl/…/ne…/73-urodziny-michala-urbaniaka-98152-r1/

Posłuchajmy także:
Michał Urbaniak & Urszula Dudziak – „Molde” Live 1973
https://www.youtube.com/watch?v=MUxCDqj2rEA

„Serenade for the City” 1980
Marcus Miller – bass
Buddy Williams, Yogi Horton – drums
Barry Eastmond – electric piano [Fender Rhodes] Kenny Kirkland – electric piano [Fender Rhodes], synthesizer [Polymoog] Doc Powell – guitar
Rick Galloway – percussion
Michal Urbaniak – violin, lyricon
Urszula Dudziak – vocals https://www.youtube.com/watch?v=1ifc59E_Zc4

Michał Urbaniak Quartet – „Satin Lady” z albumu „Friday Night at The Village Vanguard”, 1985
Michał Urbaniak – violin
Mike Gerber – piano
Ron Carter – bass
Lenny White – drums https://www.youtube.com/watch?v=RuWzZMC-Xz4

Czesław Niemen, Michał Urbaniak, Wojciech Karolak – „Pod papugami”, Live Jazz Jamboree 1986 https://www.youtube.com/watch?v=UP5PQv4KjTE

Urszula Dudziak, Walk Away & Michał Urbaniak – „Young Pale Man” Live Jazz Jamboree 1991 https://www.youtube.com/watch?v=97-UPAcT_pk

„Decadence” – projekt muzyczny Michała Urbaniaka z 2004, tworzony z nowojorskimi muzykami: Georgem Colliganem – instrumenty klawiszowe, Kennym Davisem – bas i Lennym Whitem – perkusja. „Decadence” to interpretacja muzyczna filmu „Pożegnanie Jesieni” („Farewell to Autumn”) wg. powieści Witkacego https://www.youtube.com/watch?v=0lRwfGK7hT0

Michał Urbaniak & Urbanator – „All Blues” z projektu „Miles of Blue”, Live 2009 https://www.youtube.com/watch?v=NrvdRhe0pVU

Michal Urbaniak feat. Mika Urbaniak feat. Mika & O.S.T.R. from album „Miles of Blue”, 2009 https://www.youtube.com/watch?v=mv-Rh64s44I

Michał Urbaniak & Young Lions – Festiwal Jazz Wolności, Live Sopot 2016 https://www.youtube.com/watch?v=9Y30Ar0Flx4

Urbanator @ Woodstock 2017 https://www.youtube.com/watch?v=AVMBvrzKWk4

„Polish Jazz” Urbanator Tribute to Don Blackman, Grand Theatre Warsaw, Live 2017
Tom Browne – trumpet
Femi Temowo, Otto Williama – bass
Troy Miller – drums https://www.youtube.com/watch?v=xo49b9hPblc

„Sunshine” feat. Stewlocks, Zarychta, Patches and Pędziwiatr 2018 https://www.youtube.com/watch?v=1mFr5lAVUV8

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Polecam film dokumentalny „Michał Urbaniak. Nowojorczyk z wyboru” (2009, reż. Wiesław Dąbrowski) https://www.youtube.com/watch?v=WwmrD84UTYc