Mieczyslaw Kosz – “Debiut – Jazz Jamboree `67/`68”


Oprac. Radosław Czapski. Tekst zaczerpnięty z: trojka.polskieradio.pl, Adam Baruch na Grupie Muzeum Jazzu na FB, www.discogs.com.
Fot. Mieczysława KoszaTomasz Lach (1972)


Mieczyslaw Kosz – “Debut – Jazz Jamboree `67/`68”
www.discogs.com

 

Mieczysław Kosz – Debiut – Jazz Jamboree ’67 / ’68

Wydawca: Polskie Radio – PRCD 2464
Format: CD, Album
Data wydania: 6 grudnia, 2024

Nieodkryty wcześniej skarb z archiwum Polskiego Radia – dwa koncerty Mieczysława Kosza na Jazz Jamboree w 1967 i 1968 r. trafiły na album „Debiut. Jazz Jamboree ’67/’68”. O kulisach powstania tej wyjątkowej płyty opowiedzieli w Trójce Adam Domagała i Tadeusz Mieczkowski.

Niewidomy wirtuoz fortepianu zadebiutował na warszawskim święcie jazzu w 1967 r., zaledwie kilka miesięcy po przyjeździe do stolicy z Krakowa. Występując jako lider tria z Januszem Kozłowskim na kontrabasie i Sergiuszem Perkowskim na perkusji wzbudził powszechny zachwyt. Janusz Wolski, korespondent magazynu „Jazz”, relacjonował na gorąco: „Najciekawszym wydarzeniem koncertu »Nowe twarze w polskim jazzie« był występ Mieczysława Kosza. Zademonstrował on bardzo osobistą koncepcję gry, dobre wyczucie swingu, pełny, soczysty dźwięk i wielką kulturę muzyczną. Kosz wzoruje się na Billu Evansie, co w połączeniu z wielką muzykalnością dało »czysty« jazz, bez efekciarstwa i niepotrzebnych popisów.”

Rok później Kosz powrócił na Jazz Jamboree już jako wschodząca gwiazda europejskiego jazzu – po sukcesach na konkursach w Wiedniu, Moenchengladbach i Montreux. Krzysztof Karpiński, biograf Kosza i konsultant filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, wspomina po latach: „Dobrze się prezentował w dłuższych włosach, z wąsem, no i w ciemnych okularach. Nabrał pewności siebie. Słuchaczy było tak wielu, że usiedli też na scenie, tuż za muzykami. Sprostał oczekiwaniom.”

Oba koncerty odnalazł w archiwum Adam Domagała z Agencji Muzycznej Polskiego Radia. Nad rekonstrukcją dźwięku i współczesnym masteringiem pracował Tadeusz Mieczkowski. Założeniem było, aby monofoniczne nagrania zyskały „filharmoniczną” przestrzeń, z zachowaniem, o ile to możliwe, dźwiękowej aury obu sal Filharmonii Narodowej, już w latach 60. XX wieku na stałe wyposażonych w najwyższej klasy sprzęt nagraniowy.

Więcej z trojka.polskieradio.pl

Historia życia Kosza, niewidomego geniusza, który zmarł tragicznie w wieku dwudziestu dziewięciu lat, niecałe sześć lat po nagraniu pierwszego zestawu na tym albumie, jest prawdopodobnie jedną z najbardziej fascynujących opowieści polskiego jazzu, ale najsmutniejszym faktem jest to, że jego nagraniowe dziedzictwo do dziś jest naprawdę znikome. Dlatego znaczenie tego albumu wykracza daleko poza fakt, że nie zaskakuje nas genialność nagranej na nim muzyki, ale dlatego, że otwiera on okno na ukryte skarbce Polskiego Radia, niestety bardzo zaniedbane przez dziesięciolecia, co teraz otwiera okazję do odkrycia i wydania ogromnej ilości wcześniej niesłyszanej muzyki, a wszystko dzięki staranności redaktora Adama Domagały, który obiecuje więcej muzyki Kosza i innych skarbów polskiego jazzu, które zostaną ujawnione w przyszłości.

Wiecej od Adam Baruch na Grupie Muzeum Jazzu na FB

Mieczysław Kosz – Debiut – Jazz Jamboree ’67 / ’68

Label: Polskie Radio – PRCD 2464
Format: CD, Album
Country: Poland
Released: Dec 6, 2024
Genre: Jazz

Tracklist:
1. Israel
2. Preludium C-moll Op. 28
3. Złudzenie
4. Summertime
5. Sygnały
6. Wspomnienie
7. Yesterdays
8. Bajka

Więcej z www.discogs.com