7. 1968. Koncerty w Europie


Oprac. Andrzej Rumianowski, Fot.: Tomasz Lach, Arch. Krzysztofa Karpińskiego i Arch.Muzeum Jazzu.

Mieczysław Kosz, kalendarium życia

to opracowana przez Andrzeja Rumianowskiego wystawa oparta na wydanej przez Wydawnictwo Literackie książce: „TYLKO SMUTEK JEST PIĘKNY opowieść o MIECZYSŁAWIE KOSZU
autorstwa KRZYSZTOFA KARPIŃSKIEGO.

MIECZYSŁAW KOSZ (1944-1973)
Niewidomy od dziesiątego roku życia wybitny pianista i kompozytor jazzowy, którego niespodziewana śmierć przerwała rozwijającą się wspaniałą karierę.

Jego życie i twórczość stały się inspiracją do napisania książki i powstania dwóch filmów, dokumentalnego i fabularnego.


Logo Polskiej Federacji Jazzowej

 

Rok 1968 był dla Mieczysława Kosza 
rekordowy pod względem koncertów na festiwalach jazzowych w Polsce i za granicą.

W roku 1968 Mieczysław Kosz otrzymał roczne stypendium artystyczne, przyznane mu przez Polską Federację Jazzową.


Pianino Mieczysława Kosza, fot. K. Karpiński

 

W tym roku Mieczysław Kosz wszedł w posiadanie pianina (Friedr. Zimmermann)

Zakupiony, dzięki pomocy kolegów, upragniony instrument umożliwiał mu codzienne wielogodzinne ćwiczenia.

Mieszkając w Warszawie, wynajmował pokoje w kolejnych miejscach, do których przeprowadza się razem ze swoim pianinem.


Jazz nad Odrą, fot. T. Drankowski

 

W marcu 1968 roku we Wrocławiu odbył się V Festiwal Jazz nad Odrą.


Mieczysław Kosz podczas jam session, Jazz nad Odrą’68, fot. T. Późniak

 

Podczas V Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu Mieczysław Kosz wystąpił z Januszem Kozłowskim (kontrabas), i Sergiuszem Perkowskim (perkusja)



Wiedeń 68. Jacek Ostaszewski, Mieczysław Kosz, Sergiusz Perkowski

 

23-24 marca 1968 roku w Wiedniu podczas VII Österreichisches Amateur Jazz Festival wystąpiło Trio Mieczysława Kosza (z Jackiem Ostaszewskim (kontrabas), i Sergiuszem Perkowskim (perkusja). Trio Kosza zdobyło pierwszą, jedyną nagrodę w kategorii międzynarodowej.



RFN, Mönchengladbach

 

4 maja 1968. jest III Międzynarodowy Festiwal Pianistów Amatorów w niemieckim Mönchengladbach, tam Mieczysław Kosz zdobywa drugą nagrodę.


Plakat z koncertu Mieczysława Kosza na Węgrzech, 1968.

 

8 – 11 maja 1968 roku, w węgierskim Székesfehérvár [Sejkeszfehirwar] Kosz bierze udział w Alba Regia Jazz Fesztivál.


Afisz koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie


 

18 i 19 maja, po powrocie do kraju, Kosz bierze udział w koncercie w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Gwiazdą był William Champion Jack Dupree, czarnoskóry wokalista, pianista, a w młodości bokser. Kosz wystąpił w pierwszej części koncertu z kwartetem Jana Ptaszyna Wróblewskiego.


Mieczysław Kosz (1968) fot. Małgorzata Dembowska

 

W czerwcu brał udział w krakowskiej Musicoramie w Parku Decjusza. 



Plakat Montreux Jazz Festival`68 / Roger Bornand

 

12 – 16 czerwca ze swoim trio w składzie: Mieczysław Kosz (fortepian), Roman Dyląg (kontrabas), Sergiusz Perkowski (perkusja) wystąpiło podczas II Montreux Jazz Festival


Jazz Jamboree`68, przy fortepianie Mieczysław Kosz, foto Marek Karewicz

 

19 października podczas Jazz Jamboree’68 wystąpił w sali kameralnej Filharmonii Narodowej wraz z Januszem
 Kozłowskim (kontrabas) i Sergiuszem Perkowskim (perkusja)


Plakat festiwalu Jazz Jamboree 1968.
Proj. Bronisław Zelek

 

Podczas Jazz Jamboree’68, Kosz w ramach koncertu
Nowe Twarze w polskim jazzie grał między innymi preludium c – moll Fryderyka Chopina i własną balladę Złudzenie.


Mapa Polski Koncerty 1968.

 

Późną jesienią Kosz bierze udział w bytomskiej Musicoramie


Grając kilka miesięcy w Kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego koncertował w wielu miastach:
Opole
Wrocław
Kraków


Przez cały rok nagrywał w Warszawie dla Polskiego Radia.


NRF NRD Austria Węgry Szwajcaria1968

 

Koncertując za granicą, w 1968 roku Kosz odwiedza:
Austrię
Szwajcarię
Republikę Federalną Niemie
c
i Węgry.


Ewa Łukasik, sympatia Mieczysława Kosza

 

W 1968 roku Mieczysław Kosz poznaje swoją dozgonną sympatię, Ewę Łukasik.