Międzynarodowy Dzień Jazzu 2019.

Oprac. Ewa Kałużna

30 kwietnia, jak co roku, jest muzycznym świętem jazzu.
Miastem gospodarzem tegorocznych obchodów święta jazzu było australijskie Melbourne.
30 kwietnia w Hammer Hall w Melbourne Arts Centre odbył się All-Star Global Concert, transmitowany na żywo (od godziny 16 naszego czasu) do milionów słuchaczy na całym świecie za pośrednictwem Internetu na YouTube i Facebooku.
Dyrektorami artystycznymi tego wielkiego przedsięwzięcia byli:
Ambasador Dobrej Woli UNESCO, Herbie Hancock, oraz trębacz i bandleaer, James Morrison. To oni prowadzili koncert w Melbourne.

W koncercie galowym wystąpiły gwiazdy jazzu z kilkunastu krajów, m.in. Cieavash Arian (Iran), William Barton (Australia), Brian Blade (USA), A Bu (Chiny), Igor Butman (Rosja), Theo Croker (USA), Joey DeFrancesco (USA), Eli Degibri (Izrael), Kurt Elling (USA), James Genus (USA), Paul Grabowsky (Australia), Antonio Hart (USA), Matthew Jodrell (Australia), Aditya Kalyanpur (Indie), Ledisi (USA), Jane Monheit (USA), James Muller (Australia), Eijiro Nakagawa (Japonia), Mark Nightingale (UK), Jeff Parker (USA), Chico Pinheiro (Brazylia), Tineke Postma (Holandia), Eric Reed (USA), Antonio Sánchez (Meksyk), Somi (USA), Ben Williams (USA), Lizz Wright (USA), Tarek Yamani (Liban).

Kolejny International Jazz Day świętowany był w ponad 190 krajach na całym świecie.
International Jazz Day 2019 – zapowiedź na YouTube

An Introduction to Jazz Day with Herbie Hancock, James Morrison and Hancock Institute Fellows – Full Concert Live, 26 kwietnia 2019

Dzień Jazzu to najlepszy moment, aby sięgnąć po nagrania z najważniejszej polskiej serii jazzowej – POLISH JAZZ.
Seria powróciła po latach, w 2016. Jej pomysłodawcami byli w latach 60. Ryszard Sielicki (dyrektor artystyczny Polskich Nagrań) i Andrzej Karpiński (najsłynniejszy redaktor tej firmy).
W latach 1965-2019 ukazały się 82 płyty.
Albumy z serii Polish Jazz są obiektywną kroniką polskiej muzyki jazzowej. Bez faworyzowania poszczególnych stylów jazzowych, seria spełnia przede wszystkim rolę dziejowego dokumentu.

Polskie Nagrania Sp. z o.o., obecnie pod skrzydłami Warner Music Poland, w kwietniu 2016 zainaugurowały reedycję serii w nowej ekskluzywnej odsłonie.
Co kwartał ukazuje się sześć albumów z serii, zarówno na płytach CD, jak i winylowych.
Reedycja została przygotowana z wielką starannością.
Polskie Nagrania zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie, wnikliwe komentarze oraz nowoczesną szatę graficzną, która – nawiązując do oryginału – wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów.

Warto wspomnieć o edytorskiej jakości wznawianych płyt.
Okładkę stanowi wierna reprodukcja oryginału pierwszego wydania.
Trzecie „skrzydełko” współczesnego opakowania wersji CD – to książeczka powtarzająca informacje o płycie, a ponadto zawierająca obszerny i wyczerpujący komentarz (także w angielskiej wersji językowej), dotyczący nie tylko prezentowanych nagrań, ale także przedstawiający w szerszym kontekście muzyków, zespół, ich wcześniejsze i późniejsze zawodowe losy. Wszystko to ilustrowane archiwalnymi zdjęciami.
Płyty nie są wznawiane w kolejności chronologicznej, a w każdej kolejnej serii słuchacze otrzymują różnorodny zestaw nagrań.

W marcu i kwietniu 2016 ukazały się pierwsze albumy z nowej serii:
Andrzej Kurylewicz Quintet „Go Right”
Krzysztof Komeda Quintet „Astigmatic”
Ewa Bem with Swing Session „Be a Man”
NOVI „Bossa Nova”
Tomasz Stańko „TWET”
Extra Ball „Birthday”

29 lipca 2016 wydano sześć kolejnych albumów – część drugą nowej serii:
Warsaw Stompers „New Orleans Stompers”
Polish Jazz Quartet „Polish Jazz Quartet”
The Andrzej Trzaskowski Quintet „The Andrzej Trzaskowski Quintet”
Michał Urbaniak’s Group „Live Recording”
Janusz Muniak Quintet „Question Mark”
Stanisław Sojka „Blublula”

9 września 2016, w 77. urodziny Zbigniewa Namysłowskiego, ukazała się pierwsza premiera w nowej serii:
Zbigniew Namysłowski „Polish Jazz – Yes!” – Polish Jazz Vol. 77

4 listopada 2016 ukazała się część trzecia reedycji:
Zbigniew Namysłowski Quartet – „Zbigniew Namysłowski Quartet”
Tomasz Stańko Quintet – „Music for K.”
Paradox – „Drifting Feather”
Marianna Wróblewska – „Sound of Marianna Wróblewska”
Adam Makowicz – „Live Embers”
Laboratorium – „Modern Pentathlon

24 marca 2017 ukazała się druga premiera w nowej serii – Polish Jazz Vol. 78:
Kuba Więcek TrioAnother Raindrop„.
Płyta zdobyła Fryderyka 2018 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku

28 kwietnia 2017 wydano część czwartą reedycji:
Włodzimierz Nahorny Trio „Heart”
Jerzy Milian Trio „Baazaar”
Krzysztof Sadowski „Krzysztof Sadowski and His Hammond Organ”
Mieczysław Kosz „Reminiscence”
Czesław Bartkowski „Drums Dream”
Jazz Carriers „Carry On!”

22 września 2017 ukazała się część piąta nowej serii:
Zbigniew Namysłowski Quintet „Winobranie”
Jazz Band Ball Orchestra „Home”
Spisek Sześciu „Complot of Six”
Jan „Ptaszyn” Wróblewski Quartet „Flyin’ Lady”
Sun Ship „Follow Us”
Kazimierz Jonkisz Quintet „Tiritaka”

9 marca 2018 ukazała się trzecia premiera w nowej serii:
Piotr Wyleżoł „Human Things” – Polish Jazz Vol.79

27 kwietnia 2018 wydano szóstą część reedycji Polish Jazz:
The Andrzej Trzaskowski Sextet „Seant”
Michał Urbaniak Constellation „In Concert”
Krzysztof Zgraja „Laokoon”
Wojciech Kamiński „Open Piano”
Sami Swoi „The Locust”
Zbigniew Namysłowski The Q „Open”

Najnowsze albumy serii Polish Jazz.
26 października 2018 wydano płytę Jan Ptaszyn Wróblewski Sextet – „Komeda. Moja słodka europejska ojczyzna” Vol. 80.
Muzyczna wizja zjednoczonej Europy w dziele Krzysztofa Komedy, zinterpretowanym po 50 latach przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
Ptaszyn po latach dokończył dzieło przyjaciela, realizując całość po raz pierwszy w czysto instrumentalnej formie. Mając dostęp do oryginalnych, zachowanych partytur Komedy, bazował jednak głównie na niemieckim nagraniu.

Ptaszynowi wspaniale udało się wydobyć słowiańsko-liryczny pierwiastek Komedy. Artyście towarzyszą doskonali muzycy z polskiej czołówki świata jazzu: Henryk Miśkiewicz – alto saxophone, Robert Majewski – trumpet, Łukasz Poprawski – soprano saxophone, Wojciech Niedziela – piano, Sławomir Kurkiewicz – bass, Marcin Jahr – drums

http://jazzforum.com.pl/main/cd/komeda.-moja-sodka-europejska-ojczyzna?fbclid=IwAR3rVLotwu-TvkuPORTs5TUhBuN9YRlPHRvf7eM9_td-wkcfOtcRKywcbUU

15 marca 2019 ukazał się album RGG – „Memento” Vol. 81
Tytuł „Memento” należy rozumieć jako „Pamiątka„.
To wspomnienie drogi od wydania płyty „Aura” poprzez wydawnictwa z udziałem Evana Parkera i Trevora Wattsa, a także Verneriego Pohjoli i Samuela Blasera.
Szczególnie ważny był także dwuletni okres współpracy z Tomaszem Stańko, co znalazło swój ślad na płycie – utwór „Hombre con sombrero” jest mocno inspirowany kompozycjami Tomasza Stańko i jego smakiem harmonicznym.

Oprócz oryginalnych kompozycji członków zespołu, są także tu parafrazy „Chronology” Ornette’a Colemana, „Trzech utworów w dawnym stylu” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Gloria Tibi DomineJacka Gałuszki

http://polskienagrania.com.pl/2019/03/15/rgg-memento-polish-jazz-vol-81/?fbclid=IwAR36y6q39p2UM9_bW76V7iZAlnxjMQ0uR27ymMuxQPNDQB1bWgIsicTIXQ0

12 kwietnia 2019 wydano krążek Kuba Więcek Trio – „Multitasking” Vol. 82. To już druga płyta Kuby Więcka w serii Polsh Jazz.
Młody muzyk ma za sobą najmłodszy debiut w tej serii dwa lata temu – album „Another Raindrop„, nagrodzony Fryderykiem.
Dwa lata po premierze debiutu muzycy nagrali album odmienny – z wykorzystaniem elektroniki, bardziej produkcyjnym podejściem do materiału i dużą dbałością o szczegóły.
Bardzo różnorodny stylistycznie i koncepcyjnie. Jak zwykle u Kuby – o zachwycająco pięknej melodyce, idealnie wpisującej się w wiosenny nastrój

http://polskienagrania.com.pl/2019/04/11/kuba-wiecek-trio-multitasking-polish-jazz-vol-82/?fbclid=IwAR2iY_pkS5b4FGXhvQbYGayKK-Z3bsfGwA8qRBYdmozLB8wkG2aO-wlfIwY

SUGARboost” z płyty „Multitasking

Przypomnijmy również ranking magazynu „Jazz Forum„:
NAJWYBITNIEJSZY POLSKI MUZYK JAZZOWY:
1. Krzysztof Komeda
2. Tomasz Stańko
3. Zbigniew Namysłowski
4. Zbigniew Seifert
5. Andrzej Trzaskowski
6. Michał Urbaniak
7. Jan „Ptaszyn” Wróblewski
8. Leszek Możdżer
9. Tomasz Szukalski
10. Andrzej Kurylewicz

NAJWYBITNIEJSZY POLSKI ALBUM JAZZOWY:
1. Krzysztof Komeda Quintet „Astigmatic” (1965)
Cała płyta powstała w ciągu jednej nocy w Filharmonii Narodowej. Album to trzy rozbudowane utwory autorstwa Komedy – tytułowy
Astigmatic„, trwający prawie 23 min., „Kattorna„, oparta na motywie z filmu Henninga Carlsena pod tym samym tytułem („Kocice„), oraz „Svantetic„, poświęcony szwedzkiemu poecie i przyjacielowi Komedy, Svante Foersterowi.

Muzycy: Gunter Lenz, Rune Carlsson, Krzysztof Komeda, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko

2. Zbigniew Namysłowski „Winobranie” (1973)

3. Zbigniew Namysłowski Quintet „Kujaviak Goes Funky” (1975)

4.Tomasz Stańko Septet „Litania” (1997)

5. Tomasz Stańko „Balladyna” (1975)

6. Tomasz Stańko Quintet „Music For K.” (1970)

7. Karolak / Szukalski / Bartkowski „Time Killers” (1985)

8. Zbigniew Seifert „Passion” (1979)

9. Zbigniew Seifert „Man of the Light” (1976)

10. Zbigniew Seifert „Kilimanjaro” (1978)

JAZZMANOM I JAZZFANOM – wszystkiego najlepszego !!!