gru 5 2024
Nowe jazzowe kategorie w konkursie Fryderyk 2025
Oprac. Radosław Czapski na podst. materiałów prasowych ZPAV
Nowe jazzowe kategorie w konkursie Fryderyk 2025 – zostało tylko kilka dni na rejestrację!
Najnowsza edycja najważniejszych polskich nagród muzycznych przynosi sporo zmian dla muzyków jazzowych. W 2025 roku po raz pierwszy jazz zyska własną galę, a w regulaminie znalazły się nowe jazzowe kategorie. To oznacza więcej nagród dla polskiego jazzu. Akademia Fonograficzna na zgłoszenia czeka jedynie do niedzieli 8 grudnia.
Aby wziąć udział w konkursie, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie https://zgloszenia.fryderyki.pl. Zgłoszenia może dokonać artysta, manager bądź wydawca/dystrybutor.
Rejestracja do bieżącej edycji rozpoczęła się 12 listopada i potrwa do 8 grudnia, a do konkursu można zgłaszać albumy i single wprowadzone do obrotu między 2 grudnia 2023 roku a 30 listopada 2024 roku. Album nie musi być wydany w formie fizycznego nośnika – może być opublikowany w powszechnie dostępnych komercyjnych serwisach streamingowych.
Zmiany w regulaminie dotyczące muzyki jazzowej
Najważniejszą tegoroczną zmianą w regulaminie dotyczącą muzyki jazzowej jest nowa kategoria dla albumów. Osoba zgłaszająca płytę do konkursu będzie mogła wybrać jedną z dwóch kategorii: dotychczasową: Album Roku Jazz, lub nową: Album Roku Jazz Eksperymentalny / Współczesna Muzyka Improwizowana.
Kolejną nowością jest nowa kategoria dla jazzowych twórców i muzyków. Oprócz kategorii Artysta Roku Jazz będą oni mogli ubiegać się o nominację w kategorii Jazzowy Kompozytor / Jazzowa Kompozytorka Roku.
Oprócz kategorii znanych z poprzednich edycji, czyli: Debiut, Artysta Roku i Album Roku, środowisko przyzna statuetki w dwóch zupełnie nowych kategoriach. Pierwsza z nich to Jazz Eksperymentalny / Współczesna Muzyka Improwizowana. Wierzę, że dzięki niej zostaną zaprezentowane bardzo ciekawe zjawiska muzyczne, które istnieją i znakomicie funkcjonują poza głównych nurtem. Kolejna nowa kategoria to Kompozytor Roku. Tu mogą się zgłaszać aktywnie działający na rynku kompozytorzy i kompozytorki, których utwór został nagrany i opublikowany w okresie od grudnia 2023 roku. W tym przypadku można zgłosić również team kompozytorski – tłumaczy Anna Gadt, jedna z najbardziej utalentowanych wokalistek jazzowych, członkini sekcji jazzowej Rady Akademii Fonograficznej, która m.in. pracuje nad kwalifikacją nagrań do konkursu i czuwa nad merytoryką konkursu.
Zobacz: Instrukcja rejestracji zgłoszeń – MUZYKA JAZZOWA
Zasady głosowania w Akademii Fonograficznej
O tym, komu zostanie przyznana statuetka, decyduje Akademia Fonograficzna w tajnym, dwustopniowym głosowaniu. Akademia została powołana w 1999 roku, a obecnie należy do niej niemal 1 800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej, którzy podzieleni są na trzy sekcje: muzyki poważnej, jazzowej i rozrywkowej. Każdy członek Akademii może należeć wyłącznie do jednej sekcji i w jej ramach głosuje na zgłoszone do konkursu pozycje. Z roku na rok członków Akademii przybywa, bo do tego szacownego grona zapraszani są m.in. wszyscy nominowani i laureaci z poprzednich edycji Fryderyków.
W pierwszym etapie głosowania członkowie Akademii mogą wskazać trzy pozycje w każdej z konkursowych kategorii, przy czym nie ma obowiązku głosowania we wszystkich. W ten sposób Akademia spośród wszystkich zgłoszeń zarejestrowanych w konkursie wyłania nominacje – do pięciu w każdej z kategorii. W drugim etapie spośród nominowanych członkowie Akademii wybierają laureatów nagrody, oddając głos już tylko na jedną pozycję w każdej kategorii.
Organizatorzy wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna.
Fryderyki to najważniejsze nagrody muzyczne, przyznawane od 1995 roku przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1 800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii, podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulega liczba zwycięzców.
Związek Producentów Audio Video (ZPAV)
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.
Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.