Pat Metheny

Pat Metheny, Richard Bona, Antonio Sanchez – „Bright Size Life”, Live 1977

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Marcial Guillen, jazztimes.comlast.fm, Pinterest, Steven Rainwater.

Pat Metheny 2018 Shalin Liu Performance Center, Rockport
Fot. Marcial Guillen

Pat Metheny 1976
Fot. jazztimes.com

Pat Metheny 1980
Fot. last.fm

Pat Metheny 1990
Fot. Pinterest

Pat Metheny 2015
Fot. Steven Rainwater

 
PAT METHENY
(właśc. Patrick Bruce Metheny;
ur. 12 sierpnia 1954),

amerykański gitarzysta jazzowy, którego styl obejmuje elementy progresywnego i współczesnego jazzu, a także Latin jazz, fusion i world music. Jeden z najbardziej wszechstronnych artystów w historii jazzu.

Fenomenalny gitarzysta, kompozytor, lider.

Muzyk wielostylistyczny, swobodnie operujący językiem post-bopu, free, fusion, electric, Latino i world music.

Stworzył niepowtarzalne brzmienie, paletę barw i poetykę gry, które są natychmiast rozpoznawalne – niezależnie od konwencji, w jakiej się wypowiada.

Metheny otrzymał 20 Grammy i 36 nominacji, i jest jedyną osobą, która wygrała Grammy w dziesięciu różnych kategoriach https://www.grammy.com/grammys/artists/pat-metheny/9425

16 kwietnia 2018 został laureatem National Endowment for the Arts Jazz Master Fellowship Award. Jest to najwyższe wyróżnienie jazzowe w USA:
NEA Jazz Masters 2018 – Tribute to Pat Metheny


Jest liderem fusion-jazzowego zespołu Pat Metheny Group, założonego w 1977, bierze również udział w duetach, triach, kwartetach i innych projektach pobocznych.

POCZĄTKI

Pat pochodzi z muzykalnej rodziny – jego ojciec grał na trąbce, matka śpiewała, a dziadek był zawodowym trębaczem. Jego brat, ojciec i dziadek grali razem w domu. Rodzice Pata byli fanami Glenna Millera i muzyki swingującej, i nie mieli zbyt wielkiego szacunku dla gitary. Pierwszym instrumentem Pata była więc trąbka.

Jego zainteresowanie gitarą pojawiło się w 1964, kiedy zobaczył występy The Beatles w telewizji.

Na 12. urodziny rodzice wreszcie kupili mu gitarę.

Życie Pata zmieniło się po usłyszeniu albumu „Four and More” Milesa Davisa. Niedługo potem oczarował go album Wesa Montgomery’ego „Smokin’ at the Half Note” z 1965.

Z kolei, album Ornette’a Colemana z 1968, „New York Is Now!”, zainspirował później Pata do odnalezienia własnego kierunku. Nagrał utwory Colemana na wielu albumach, grał także ze współpracownikami Ornette’a, jak Charlie Haden, Dewey Redman czy Billy Higgins. Nagrał album „Song X” (1986) z samym Ornette’em Colemanem, i koncertował z nim.

Do dziś Pat Metheny wymienia Beatlesów, Milesa Davisa, Wesa Montgomery’ego i Ornette’a Colemana, jako tych, którzy mieli największy wpływ na jego muzykę.

METHENY & PASTORIUS

Swoją karierę Pat Metheny rozpoczął w 1974, występując z Jaco Pastoriusem:

Pat Metheny, Jaco Pastorius, Bob Moses – Live 1974, Audio

W 1976 pojawił się na płycie „Jaco”, z basistą Jaco Pastoriusem, perkusistą Bruce’em Ditmasem i klawiszowcem Paulem Bleyem:
„Jaco” 1976 – Full Album Part 1

PIERWSZY ALBUM – „BRIGHT SIZE LIFE” 1976

W 1976 Metheny wydał pierwszą autorską płytę – „Bright Size Life”, nagraną dla ECM, z Jaco Pastoriusem na gitarze basowej i Bobem Mosesem na perkusji. Na tej płycie Pat zagrał na gitarach 6- i 12-strunowej:

„Bright Size Life” 1976

Pat Metheny, Richard Bona, Antonio Sanchez – „Bright Size Life”, Live 1977

„WATERCOLORS” 1977

Kolejnym albumem był „Watercolors” z 1977, z kontrabasistą Eberhardem Weberem, pianistą Lyle’em Maysem, i perkusistą Dannym Gottliebem. Metheny zagrał tu na gitarach elektrycznych 6-, 12- i 15-strunowej. Płytę dla ECM wyprodukował Manfred Eicher

„Watercolors” 1977

PAT METHENY GROUP

W 1977 do Metheny’ego, Maysa i Gottlieba dołączył basista Mark Egan. Powstała wówczas formacja Pat Metheny Group.

Brzmienie grupy można określić jako muzykę świata – world music, ze szczególnym wpływem rytmów południowoamerykańskich i afrykańskich. Grupa nie stroni również od tradycyjnego, mocno synkopowanego jazzu.

W 1978 ukazał się pierwszy album – „Pat Metheny Group”, który zawierał kilka utworów, napisanych wspólnie przez Metheny’ego i Maysa. Na płycie wystąpili:
Pat Metheny – 6-and 12-string electric and acoustic guitars
Lyle Mays – piano, synthesizer, autoharp
Mark Egan – fretless electric bass
Danny Gottlieb – drums
Pat Metheny Group – „Phase Dance”, Live @ The Punch and Judy Theatre, Grosse Pointe, Michigan 1978

Pat Metheny Group – „The Way Up”, Live 1978

Drugi album grupy, „American Garage” z 1979, okazał się przełomowy, w dużej mierze dzięki utworowi otwierającemu „(Cross the) Heartland”, który stał się sygnaturą zespołu:
„(Cross the) Heartland” from „American Garage” 1979

Pat Metheny Group – „(Cross the) Heartland”, Live @ Onkel Pö, Hamburg 1980

Grupa zbudowała wówczas swój wielki sukces dzięki długim trasom w USA i Europie. Cechowała się wyjątkowym brzmieniem, szczególnie dzięki gitarze Metheny’ego Gibson ES-175. Grali szeroki zakres stylów – od muzyki eksperymentalnej po grassroots.

Później Metheny rozpoczął pracę z syntezatorem Roland GR300 i systemem Synclavier, i z wieloma innymi syntezatorami, podczas gdy Mays rozszerzył konfigurację swojego instrumentarium o syntezator Prophet 5.

Pat Metheny Group powróciło w 2002 płytą „Speaking of Now”, nagraną w składzie:
Pat Metheny – acoustic guitar, electric guitar, synthesizer
Lyle Mays – piano, keyboards
Steve Rodby – bass, cello
Richard Bona – vocal, percussion, acoustic guitar, fretless bass
Cuong Vu – trumpet, vocal
Antonio Sánchez – drums
„Wherever You Go” from „Speaking of Now” 2002

Dużym sukcesem Pat Metheny Group okazał się album „The Way Up” z 2005, składający się z prawie 70-minutowej improwizacji, podzielonej na cztery części. Jest to, jak dotąd, ostatni album studyjny tej formacji. Na płycie wystapili:
Pat Metheny – acoustic guitar, electric guitar, slide guitar, toy guitar, synthesizer
Lyle Mays – piano, keyboards, toy xylophone
Steve Rodby – acoustic bass, electric bass, cello, violin
Cuong Vu – trumpet, voice, toy whistle
Grégoire Maret – harmonica
Antonio Sánchez – drums, toy xylophone
„The Way Up” Full Album 2005

„NEW CHAUTAUQUA” 1979

W 1979 ukazał się solowy longplay Metheny’ego – „New Chautauqua”. Niezwykle kontemplacyjny nastrój płyty, stworzony dzięki użyciu dwóch gitar, 12- i 15-strunowej, został bardzo wysoko oceniony przez krytyków:
„Sueño Con Mexico” from „New Chautauqua” 1979

METHENY & MITCHELL – „SHADOWS and LIGHT” 1980

W 1980 Metheny wystąpił na koncertowej płycie Joni Mitchell „Shadows and Light”:
Joni Mitchell – electric guitar, vocal
Pat Metheny – lead guitar
Jaco Pastorius – fretless bass
Don Alias – drums, percussion
Lyle Mays – electric piano, synthesizer
Michael Brecker – saxes
„Coyote / Black Crow” from „Shadows and Light” 1980

METHENY & COLEMAN – „SONG X” 1986

W 1986 artysta miał okazję wydać, wspólnie ze swoim idolem, Ornette’em Colemanem, płytę „Song X”. Skład na albumie tworzyli:
Pat Metheny – guitar, synthesizer
Ornette Coleman – alto sax, violin
Charlie Haden – bass
Denardo Coleman – drums, percussion
Jack DeJohnette – drums
Metheny / Coleman / Haden / DeJohnette – „Song X: Endangered Species” 1986

„ZERO TOLERANCE for SILENCE” 1994

W 1994, w jeden dzień, Metheny nagrał eksperymentalny album „Zero Tolerance for Silence”, który – ku zaskoczeniu fanów – zawierał hałaśliwe, awangardowe improwizacje
„Zero Tolerance for Silence” Part 4 1994

METHENY & JOPEK – „UPOJENIE” 2002

W 2002 Metheny nagrał z Anną Marią Jopek płytę „Upojenie”:
Anna Maria Jopek & Pat Metheny – „Cichy zapada zmrok (Into The Dream)” from „Upojenie”, Live 2002

Anna Maria Jopek & Pat Metheny – „Tam, gdzie nie siega wzrok (Follow Me)” from „Upojenie”, Live 2002

SKŁAD PAT METHENY GROUP

Do 2020 skład Pat Metheny Group tworzyli:
Pat Metheny – guitar, synthesizers
Steve Rodby – bass guitar, bass (od 1980)
Antonio Sánchez – drums, percussion (od 2001)
Lyle Mays – piano, synthesizers.
Lyle Mays zmarł 10 lutego 2020

10 lutego 2020, zmarł po długiej chorobie 66-letni Lyle Mays, określany „klawiszowym alter ego Pata Metheny”. Był najbliższym przyjacielem i współtwórcą najsłynniejszych płyt gitarzysty. W 1977 razem założyli Pat Metheny Group – zespół, który zmienił oblicze jazzu na zawsze. Wspólnie z Methenym, Mays skomponował i zaaranżował prawie całą muzykę dla Pat Metheny Group. Ich muzyczna współpraca trwała ponad 40 lat.

R.I.P. [*]

Byli członkowie Pat Metheny Group to:
Mark Egan – bass (1977-1980)
Danny Gottlieb – drums (1977-1982)
Lyle Mays – piano, synthesizers (1977-2020, zmarł 2020)
Naná Vasconcelos – vocals, percussion (1981-1982, 1986, zmarł 2016)
Pedro Aznar – vocals, percussion, bass, guitars, sax (1983-1985, 1989-1992)
Paul Wertico – drums (1983-2001)
Armando Marçal – percussion, keyboards (1986-1996)
David Blamires – vocals, various instruments (1986-1988, 1992-1997)
Mark Ledford – vocals, various instruments (1987-1988, 1992-1998, zmarł 2004)
Nando Lauria – guitar, vocals, percussion, various instruments (1988, 2005)
Philip Hamilton – vocals, various instruments (1997-1998)
Jeff Haynes – percussion, vocals, various instruments (1997-1998)
Richard Bona – percussion, vocals, electric bass, acoustic guitar (2002-2005)
Cuong Vu – trumpet, vocals, percussion, guitar (2002-2005)
Grégoire Maret – harmonica, vocals, percussion (2005).

DYSKOGRAFIA PAT METHENY GROUP

Spośród wydanych do 2005 czternastu albumów Pat Metheny Group, 10 otrzymało Grammy, w tym jeden podwójnie https://en.wikipedia.org/wiki/Pat_Metheny_Group#Discography

NAJNOWSZE ALBUMY

W 2016 ukazały się dwie płyty Pata Metheny.

Koncertowy „The Unity Sessions”, nagrany w składzie:
Pat Metheny – acoustic guitar, electric guitar, synthesizer, 42-string Pikasso guitar, electronics, orchestrionics
Chris Potter – tenor sax, soprano sax, bass clarinet, flute, acoustic guitar
Giulio Carmassi – piano, synthesizer, flugelhorn, whistling, vocal
Ben Williams – acoustic bass, electric bass
Antonio Sánchez – drums, cajón
„Born” from „The Unity Sessions” 2016

Płyta „Cuong Vu Trio Meets Pat Metheny”, z wietnamskim trębaczem jazzowym Cuongiem Vu. Skład:
Pat Metheny – guitar
Cuong Vu – trumpet
Stomu Takeishi – bass guitar
Ted Poor – drums
Cuong Vu Trio & Pat Metheny – „Let’s Get Back” 2016

WSPÓŁPRACA

Pat nagrywa albumy z najbardziej znanymi postaciami sceny jazzowej:
z Lyle’em Maysem – „As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls” 1981

z Johnem Scofieldem – „I Can See Your House from Here” 1994

z Charlie’em Hadenem – „Beyond the Missouri Sky (Short Stories)” 1997

z Jimem Hallem – „Jim Hall & Pat Metheny” 1999

w triach:
z Charlie’em Hadenem i Billym Higginsem – „Rejoicing” 1984

z Dave’em Hollandem i Royem Haynesem – „Question and Answer” 1990

z Antonio Sánchezem i Christianem McBride – „Day Trip” 2008

w kwartetach:
z Jaco Pastoriusem, Paulem Bleyem i Bruce’em Ditmasem – „Jaco” 1974

z Derekiem Baileyem, Greggiem Bendianem i Paulem Wertico – „The Sign of 4” 1997.
10 marca 2019 odbył się finał LOTOS Jazz Festival – Bielskiej Zadymki Jazzowej, w NOSPR w Katowicach. Tym razem to wyjątkowe miejsce gościło wyjątkowego artystę – Pata Metheny. W programie galowego koncertu znalazły się głównie kompozycje Pata, zarejestrowane w 1996, wraz z legendarnym kontrabasistą Charlie’em Hadenem, na płycie „Beyond the Missouri Sky (Short Stories)”. Obecnie była to zupełnie nowa odsłona tego znakomitego materiału, w wersji na solistów i orkiestrę symfoniczną.

Zapytany, kto w tym projekcie mógłby zastąpić Hadena, gitarzysta odpowiedział: „Jest tylko jeden taki muzyk na świecie – wasz rodak, Darek Oles”. Dariusz Oleszkiewicz, bo jego miał na myśli, to aktualnie najbardziej liczący się polski artysta jazzowy za oceanem, muzyk z najwyższej półki, o którego zabiegają największe gwiazdy – Brad Mehldau, Peter Erskine, Charles Lloyd, Bennie Maupin.

Trio Pata Metheny uzupełnił, również specjalnie wybrany do tego projektu, nowojorski perkusista Jonathan Barber.

W koncercie w roli ambasadora kulturalnego, reprezentującego Polskę, wystąpiła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia:
Relacja i rozmowa z Patem Metheny
Pat Metheny na Śląsku. Bielska Zadymka Jazzowa 2019

„FROM THIS PLACE” 2020

21 lutego 2020 ukazał się najnowszy album Pata Metheny’ego – „From This Place”. To pierwsza po sześcioletniej przerwie w studiu płyta gitarzysty, od czasu płyty Pat Metheny Unity Group „Kin (←→)” z 2014.

Poprzednim wydawnictwem było DVD z 2015, z koncertu bez publiczności „The Unity Sessions”, z formacją Unity Band, a później dwupłytowy album z tego wydarzenia z 2016.

Na krążku „From This Place” znalazło się 10 kompozycji autorskich Metheny’ego. Podczas sesji, gitarzyście towarzyszył perkusista formacji Pat Methny Group, Antonio Sánchez, a także malezyjsko-australijska basistka Linda May Han Oh, brytyjski pianista Gwilym Simcock oraz orkiestra The Hollywood Studio Symphony, pod dyrekcją Joela McNeelya:
Pat Metheny – guitar, keyboards
Linda May Han Oh – bass, voice
Gwilym Simcock – piano
Nico Abondolo, Steve Dress – bass
Luis Conte – percussion
Antonio Sánchez – dums
Guests:
Meshell Ndegeocello – vocal
Gregoire Maret – harmonica
Luis Conte – percussion
The Hollywood Studio Symphony, Conductor Joel McNeely.
Tracklist:
1. America Undefined

2. Wide and Far

3. You Are

4. Same River

5. Pathmaker

6. The Past in Us

7. Everything Explained

8. From This Place

9. Sixty-Six

10. Love May Take Awhile

Pat Metheny mówi o nowym albumie: „Nagrywam płyty od blisko 45 lat. Niektóre z nich dokumentują, w jakim miejscu znajdowałem się w momencie ich powstawania, inne charakteryzują się iście spielbergowskim rozmachem. „From This Place” zalicza się do tej drugiej kategorii. O takim albumie marzyłem od lat. To jedna z tych płyt, które chciałem zrobić przez całe życie. To rodzaj muzycznej kulminacji, z szerokim wachlarzem muzycznych ekspresji, które zawsze mnie interesowały. Wszystko zebrane na jednym wielkim płótnie, zrealizowane dzięki znakomitej komunikacji, którą można mieć tylko z muzykami, z którymi spędziło się setki nocy podczas wspólnego grania”.

W ciągu ostatnich 30 lat, gitarzysta odszedł od jazzowego mainstreamu, poszerzając muzyczne horyzonty i zacierając granice pomiędzy muzycznymi stylami.

„Najnowszy album Metheny’ego, „From This Place”, porusza się w świecie, stworzonym i ukształtowanym przez Pat Metheny Group, czyli w świecie muzycznego fantasy, w którym Pat oferuje kolejne, zupełnie nowe, muzyczne opowieści. Jest tu kilka „cytatów z samego siebie”, ale są też zaskakujące zwroty akcji i piękne momenty między głównymi bohaterami. Zespół jest zespołem, a nie zbiorem indywidualności – grając, słuchają uważnie siebie nawzajem, tworzą bliskie relacje.

Jest na tej płycie dużo pięknego opowiadania – cudnych pejzaży, klasycznego wizytowania przestrzeni poza niebem nad Missouri, są tła, malowane nienachalną orkiestrą. Ale też znajdujemy tu odbicie rzeczywistości współczesnej – tego, co przeżywa twórca, z czym się zmagają, co go smuci, niepokoi, martwi. Pat opisuje tę rzeczywistość. Wypowiadając się muzycznie, gitarzysta traktuje słuchacza z szacunkiem, nie krzyczy do niego, ani tym bardziej – na niego. Jest delikatny” (Miłosz Matiaszuk).

DYSKOGRAFIA PATA METHENY https://en.wikipedia.org/wiki/Pat_Metheny_discography

Posłuchajmy:
Gary Burton Quintet with Pat Metheny, Live @ Molde Jazz 1974
Gary Burton – vibes
Pat Metheny – 12-string guitar
Mick Goodrick – guitar
Steve Swallow – bass
Bob Moses – drums

https://www.youtube.com/watch?v=axD3Ln9m-qw

Paweł Brodowski rozmawia z Patem Metheym o jego pierwszej wizycie w Polsce i występie w klubie Akwarium w 1985

Pat Metheny Trio (Pat Metheny, Charlie Haden, Billy Higgins) – „James”, Live 1986

Pat Metheny Group – „Minuano (Six Eight)”, Live @ Mountain Winery di Saratoga, California 1998

Pat Metheny Group – „Song for Bilbao”, Live in Tokyo 2002
Pat Metheny – guitar
Lyle Mays – piano
Steve Rodby – bass
Richard Bona – percussion, vocals, guitar, bass
Cuong Vu – trumpet, vocals, percussion, guitar
Antonio Sánchez – drums

Pat Metheny & Charlie Haden – „First Song (For Ruth)”, Live in Burghausen, Germany 2003

Pat Metheny – Improvisation 42-string Pikasso Guitar Solo 2003

Pat Metheny Group – „The Way Up”, Live in Seoul 2005
Pat Metheny – acoustic guitar, electric guitar, slide guitar, toy guitar, synthesizer
Lyle Mays – piano, keyboards, toy xylophone
Steve Rodby – acoustic bass, electric bass, cello, violin
Cuong Vu – trumpet, voice, toy whistle
Grégoire Maret – harmonica
Antonio Sánchez – drums, toy xylophone

Pat Metheny Solo – „And I Love Her”, Live 2011

Pat Metheny – „Kin” from „The Unity Sessions”, Live 2015
Pat Metheny – acoustic guitar, electric guitar, synthesizer, 42-string Pikasso guitar, electronics, orchestrionics
Chris Potter – tenor sax, soprano sax, bass clarinet, flute, acoustic guitar
Giulio Carmassi – piano, synthesizer, flugelhorn, whistling, vocals
Ben Williams – acoustic bass, electric bass
Antonio Sánchez – drums, cajón

An Evening with Pat Metheny – Live @ Festival de la Guitarra 2018

Dominic Miller & Pat Metheny – „Shape of My Heart”, Live 2019

Pat Metheny – „From This Place”, Official Video 2020

HAPPY 67th BIRTHDAY to PAT METHENY !!!

Fot. 2018 Shalin Liu Performance Center, Rockport (Marcial Guillen) / 1976 (jazztimes.com) / 1980 (last.fm) / 1990 (Pinterest) / 2015 (Steven Rainwater)