gru 4 2020
Piotr Damasiewicz & The Power of The Horns Enesemble -„Polska” – koncert online
Power of the Horns – Live @ Warsaw Summer Jazz Days 2013
Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Fanpage Power of the Horns na FB / Piotr Fiuk / Album „Polska” 2019
k o n c e r t u
PIOTR DAMASIEWICZ & the POWER of the HORNS ENESEMBLE -„POLSKA”,
zarejestrowanego w sali koncertowej NOSPR w Katowicach.
Piotr Metz, wraz ze słuchaczami, przeniesie się do siedziby NOSPR, na występ formacji Piotra Damasiewicza.
Tym razem, album „Polska” zostanie zagrany w inny sposób. Dostosowując koncept do grania bez publiczności, lider postanowił wykonać repertuar z albumu „Polska”, jako jedną wielką suitę, w której kolejne części następują po sobie attaca, używając – jako łączników – rozszerzonych introdukcji i epilogów oraz tekstu.
Wyrecytowany zostanie wiersz „Robotnicy” Charles’a Bukowskiego. Tekst odnosi się w prostej linii do utworu „Kleofas”, który potraktowany został przez Damasiewicza, jako hołd dla górników, ludzi związanych z przemysłem ciężkim, polskich robotników z czasów walki niepodległościowej.
Do suity został zaproszony wybitny tubista, Grzegorz Pastuszka, który zagra na suzafonie, co dobitniej podkreśli charakter Śląska, tradycji orkiestrowych tego regionu, oraz samego NOSPR-u, z jego symfonicznym wymiarem, w którym ten koncert został zarejestrowany.
Skład tego wieczoru to nieco inne zestawienie niż na płycie „Polska”. Powodem zastępstw są trudności logistyczne w dobie pandemii Covid-19. Zagrają wybitni muzycy, związani z wytwórnią ECM, czy zespołem EABS, którzy mieli okazję już wystąpić z Piotrem Damasiewiczem w innych projektach, w tym z Power of The Horns:
Skład Power of The Horns Ensemble:
Piotr Damasiewicz – trumpet
Adam Pindur – soprano sax
Maciej Obara – alto sax
Gerard Lebik – tenor sax
Paweł Niewiadomski – trombone
Dominik Wania – piano
Ksawery Wójciński, Wojciech Traczyk – bass
Marcin Rak – drums
Guest: Grzegorz Pastuszka – tube.
Transmisja na antenie Dwójki i stronie internetowej https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka
na Facebooku https://www.facebook.com/Dwojka.PolskieRadio
na kanale YouTube Polskiego Radia https://www.youtube.com/channel/UC_jYNCh6rV-wl8KNR3uVooA
Rys historyczny
Najnowszy album formacji Power of the Horns, „POLSKA”, ukazał się 15 listopada 2019. Było to pierwsze wydawnictwo zespołu od sześciu lat i pierwszy studyjny album w całej historii grupy.
Koncert premierowy miał miejsce 23 listopada 2019, podczas festiwalu Jazztopad we Wrocławiu.
Jubileusz z okazji dekady istnienia kolektywu Power of the Horns, kontemplacja polskości, inspiracje Powstaniem Warszawskim, piesza pielgrzymka 4 tys. km oraz 100 solowych koncertów w 100 świątyniach – te wydarzenia, symbole, przeżycia i fakty udało się połączyć w jedną, spójną całość, jaką był album „Polska”.
POWER of the HORNS to kultowa, międzynarodowa grupa, tworząca na pograniczu jazzu i muzyki współczesnej. Formacja stale poszukuje oryginalnych środków ekspresji artystycznej i nowych wartości w muzyce, nie odżegnując się przy tym od korzeni. Celem jest przywołanie ducha ludycznej muzyki afrykańskiej oraz pokazanie rdzennych inspiracji, w tym perkusyjnego groove’a.
Repertuar zespołu jest syntezą tego, co najbardziej wpłynęło na obraz jazzu, jaki towarzyszył Piotrowi Damasiewiczowi w budowaniu jego muzycznej tożsamości, co w polskim jazzie było Damasiowi najbliższe w latach 90. i na początku 2000. Miał wówczas okazję intensywnie obcować z twórczością polskich mistrzów. Jak sam mówi, „był to czas odsłuchu wykonań Piotra Wojtasika z Billym Harperem i Tomaszem Szukalskim„, jak album „Quest” Wojtasika, nagrany z Billym Harperem w 1996, który zainspirował Damasia do napisania utworu “Billy”, czy album „Piotr Wojtasik Quintet feat. Tomasz Szukalski – Escape” z 1999, z utworem „Illumination” Harpera, a także wydawnictwa giganta trąbki, Tomasza Stańko, jak „Bosonossa” (1993), „Litania” (1997) czy „From the Green Hill” (1997).
Ten okres, Damaś spędził w Katowicach, które do dziś kojarzą mu się z ciężką pracą górników. To symbol polskiego industrialu, charakteryzującego się siermiężnym groove’em. Stąd utwór “Kleofas”, będący hołdem dla katowickich kopalń.
Improwizująca, jazzowa orkiestra POWER of THE HORNS powstała w 2007. Główną ideą była potrzeba wspólnych występów muzyków z różnych zakątków ówczesnej sceny jazzowej.
POTH nawiązuje do najsłynniejszych i najbardziej wpływowych jazzowych big bandów, jak Sun Ra Orkiestra czy Art Ensemble of Chicago.
O brzmieniu orkiestry stanowi suma brzmień jej członków – muzyków o wyrazistych osobowościach, pracujących często pod własnym szyldem, jak Dominik Wania, Maciej Obara, Samuel Hall czy sam Piotr Damasiewicz. Przez zespół przewinęło się kilkudziesięciu czołowych muzyków młodego polskiego oraz europejskiego jazzu, a niektórzy z nich stali się nierozerwalną częścią POTH.
Niestety, Power of the Horns okazali się trudno dostępnym towarem. Koncertują tylko przy specjalnych okazjach, a na drugi album przyszło czekać aż sześć lat.
Powrócili z krążkiem „Polska”, będącym hołdem dla wielkich postaci rodzimej sceny jazzowej, jak Tomasz Stańko, a także amerykańskich gwiazd jazzu, budujących muzyczną tożsamość lidera zespołu, jak Billy Harper czy William Parker.
Sesji nagraniowej do albumu „Polska” towarzyszył, zupełnie przypadkowo, bardzo szczególny czas – rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Pełną nostalgii i zadumy atmosferę oraz powagę sytuacji, podkreślały wydarzenia, poprzedzające nagrania. “Był to okres bardzo przejmujący, zamykający pewną epokę. Odeszło kilka osób, bliskich nam muzycznie i personalnie. Odszedł wielki mistrz, Tomasz Stańko, któremu dedykowaliśmy po części tę sesję” – podkreśla lider.
Symboliczny był też fakt, że, gdy dźwięk syren w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego zatrzymywał jak co roku na chwilę całą Warszawę, w Studio S-2 PR prace nad albumem właśnie dobiegały końca.
„Polska I”
„Polska II”
W 2018 Piotr Damasiewicz oraz jego orkiestra świętowali 10-lecie istnienia. Trudno uwierzyć, że potrzeba było dekady, by jeden z najciekawszych kolektywów, promujących z powodzeniem polski jazz na świecie, wypracował pierwszy w swojej historii album studyjny. Z drugiej strony – ciężko dziwić się, skoro lider jest jednym z najbardziej zapracowanych polskich artystów.
Nie jest łatwo dowodzić tak liczną orkiestrą, pełną utalentowanych muzyków, a w zasadzie gwiazd współczesnego polskiego jazzu. Dlatego skład, który szturmem wygrywał wszystkie jazzowe podsumowania w 2013, za debiutancki koncertowy album „Alaman”, pozostawał w fonograficznym uśpieniu przez następne sześć lat. W międzyczasie, kolektyw zdołał zagrać kilka dużych i ważnych koncertów, z takimi gośćmi, jak James Carter, Lotte Anker, Anna Karwan czy Zdzisław Piernik:
Power of the Horns – Live @ Warsaw Summer Jazz Days 2013
Piotr Damasiewicz – trumpet
Maciej Obara – alto sax
Adam Pindur – soprano sax
Gerard Lebik, Marek Pospieszalski – tenor sax
Paweł Niewiadomski – trombone
Dominik Wania – piano
Jakub Cywiński, Max Mucha – bass
Gabriel Ferrandini, Wojciech Romanowski, Witold Golc – percussion
Power of the Horns – Live @ jazzahead!, Full Performance 2018
Piotr Damasiewicz – trumpet
Paweł Niewiadomski – trombone
Maciej Obara – alto sax
Dominik Wania – piano
Max Mucha, Ksawery Wójciński – bass
Samuel Hall – drums