gru 31 2018
Piotr Orzechowski
Oprac. Ewa Kałużna, fot. Adam Walanus
Rzadko zdarza się, by dwudziestokilkuletni muzyk mógł poszczycić się ponad czterdziestoma nagrodami, stypendiami i nominacjami, w tym – jako pierwszy Polak w historii – Grand Prix na najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie, Montreux Jazz Piano Competition. Dodatkowo ma na swoim koncie już 8 albumów, w tym cztery dla legendarnej wytwórni Decca Classics. To mogło udać się tylko prawdziwemu „chuliganowi fortepianu”…
PIOTR ORZECHOWSKI czyli PIANOHOOLIGAN
(ur. 31 grudnia 1990 w Krakowie), polski kompozytor i pianista jazzowy.
Piotr Orzechowski uczył się gry na fortepianie od piątego roku życia. Już w szkole podstawowej, w wieku 8-9 lat, dwukrotnie wygrał Festiwal Instrumentalistów i Multiinstrumentalistów w Krakowie, prezentując m.in. swoje własne utwory. W 2004 rozpoczął naukę w średniej szkole muzycznej, w klasie fortepianu Olgi Łazarskiej i kompozycji u Kazimierza Pyzika. W tym czasie, razem z zespołem Piotr Orzechowski Quintet, zdobywał laury na konkursach jazzowych, gdzie wyróżniano go również jako najlepszego instrumentalistę. Od 2006 uczęszczał na lekcje fortepianu jazzowego Piotra Wyleżoła.
W listopadzie 2007 Piotr Orzechowski Quintet wystąpił na Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze, gdzie Piotr otrzymał z rąk Zbigniewa Namysłowskiego I Nagrodę Indywidualną.
W marcu 2008 wziął udział w finale konkursu na Indywidualność Jazzową w ramach Jazzu nad Odrą, co również zaowocowało indywidualnym wyróżnieniem dla Piotra.
We wrześniu 2008 Piotr Orzechowski Quintet doszedł do finału konkursu Jazz Hoeilaart w Belgii.
Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Podczas festiwalu Jazz Juniors został ponownie wyróżniony jako najlepszy instrumentalista (jedyne wyróżnienie indywidualne), występując ze swoim zespołem, pod nazwą Venosa Quartet.
W 2009 wziął udział w Festiwalu Filmów Andrzeja Wajdy, gdzie za swój film oraz muzykę do niego otrzymał I Nagrodę.
W latach 2010-2013 Piotr Orzechowski był studentem Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie fortepianu jazzowego Piotra Wyleżoła i Joachima Mencla. W 2011, jako pierwszy Polak w historii, zdobył główną nagrodę na najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie – Montreux Jazz Piano Competition. Grand Prix wręczył przewodniczący jury Tommy LiPuma, producent płyt artystów takich, jak Miles Davis, Michael Brecker, Diana Krall czy George Benson.
W 2010 powstał High Definition Quartet – zespół jazzowy założony w Krakowie, grający muzykę otwartą zarówno na główny nurt gatunku, jak i na najnowsze zdobycze muzyki poważnej czy współczesnej awangardy.
Skład:
Mateusz Śliwa – saksofon
Piotr Orzechowski – fortepian
Alan Wykpisz – kontrabas
Grzegorz Pałka – perkusja,
W 2011 High Definition wygrał trzy europejskie konkursy – Krokus Jazz w Jeleniej Górze, Ogólnopolski Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni i prestiżowy Jazz Heoilaart w Belgii.
Po tych wydarzeniach Piotr otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, małopolskie Stypendium „Sapere Auso” oraz stypendium artystyczne „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W finale festiwalu Sacrum Profanum 2011, wspólnie z gitarzystą Adrianem Utley’em (Portishead), wykonał utwory Steve’a Reicha –
„Electric Guitar Phase” https://www.youtube.com/watch?v=Sano_XqmUzg
zaś na Letnim Festiwalu Jazzowym w Piwnicy pod Baranami, w ramach projektu „Solo Piano Weekend”, zagrał w duecie fortepianowym z wybitnym polskim pianistą, Adzikiem Sendeckim https://www.youtube.com/watch?v=AKuQYEosI74
W rankingu Jazz Top portalu Jazzarium.pl muzyk został uznany numerem 1. w kategorii Debiut Roku 2011. Wygrał również plebiscyty „Kulturalne Odloty Gazety Wyborczej”, gdzie czytelnicy nadali mu tytuł Artysty Roku 2011, oraz „Kryształki Zwierciadła 2012” magazynu „Zwierciadło”.
Obok Artura Rojka i Zygmunta Krauzego, otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, w kategorii Osobowość Roku 2012.
W listopadzie 2012 ukazała się debiutancka płyta solowa Piotra Orzechowskiego, z aranżacjami i utworami, inspirowanymi twórczością Krzysztofa Pendereckiego – „Experiment: Penderecki”. Jest to pierwszy polski solowy album instrumentalny, wydany dla słynnej londyńskiej wytwórni Decca. Krążek, oficjalnie komplementowany przez maestro Pendereckiego, otrzymał wiele przychylnych recenzji środowiska, i został nominowany do Fryderyka 2013 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku –
„Experiment: Penderecki. Aria” Live 2012 https://www.youtube.com/watch?v=VsH28KSkCN4
„Większość utworów Pendereckiego pisana jest na duży skład orkiestrowy, Orzechowski ”przepisał” je na fortepian i elektroakustyczne Rhodes Piano. W oryginale kompozycje te przygniatają słuchacza całym arsenałem hałaśliwych instrumentów tworzących zgrzytliwe, inwazyjne faktury dźwiękowe. Pianohooligan, mając do dyspozycji dużo skromniejsze instrumentarium, musiał uciekać się do sztuczek i wytrychów. Swój instrument potraktował w duchu sonorystycznym. Innymi słowy – źródłem dźwięków, wydobywanych przez Orzechowskiego, zazwyczaj nie jest stukanie palcami o klawisze fortepianu. Pianohooligan rozbebesza swój fortepian – gra na jego strunach, preparuje go, osiągając w ten sposób głębokie, basowe brzmienie. Jak na chuligana przystało, zachowuje się nieobyczajnie – swój fortepian rozbiera nawet w Pałacu Prezydenckim” https://culture.pl/pl/tworca/pianohooligan
Kolejne laury zebrał zespół High Definition, wygrywając w konkursie Jazzowy Debiut Fonograficzny, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca, oraz uczestnicząc w programie „Young Jazz Project” Fundacji Maestro.
W lipcu 2012 kwartet zorganizował trasę koncertową z udziałem wybitnego amerykańskiego trębacza jazzowego, Randy’ego Breckera.
Współpraca ta zaowocowała kolejną trasą koncertową, tym razem w krajach Zatoki Perskiej, w kwietniu 2013 –
High Definition Quartet feat. Randy Brecker Live at Gulf Jazz Festival 2013 https://www.youtube.com/watch?v=YW1tJhEl0tg
W tym samym roku zespół wydał swój pierwszy album – „Hopasa”. Debiut został uhonorowany m.in. podczas gali Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi, w kategorii Nadzieja Melomanów oraz Płyta Roku 2013 –
High Definition Quartet – „Hopasa” Live https://www.youtube.com/watch?v=BAkdF5UtzAA
Gala Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi, Płyta Roku „Hopasa” https://www.youtube.com/watch?v=1JW21_vV2pE
W tym okresie Piotr został zaproszony do współpracy z duetem Skalpel –
Skalpel feat. Pianohooligan – „Test Drive” Live 2013 https://www.youtube.com/watch?v=Osr3GTe9IP4
W 2013 Piotr nagrał, wspólnie z Marcinem Maseckim i Capellą Cracoviensis, album „Bach Rewrite”, z koncertami klawesynowymi J. S. Bacha, granymi na instrumentach elektronicznych – Orzechowski gra na Rhodes Piano, Masecki na elektronicznym Wulitzerze. Nagrań dokonali w Europejskim Centrum Muzycznym Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
„Do każdego utworu pianiści dodali szczyptę własnej inwencji kompozytorskiej, która przejawiła się w rozbudowanych kadencjach jazzowych. Te, dosyć długie solowe popisy, magnetyzowały publiczność, zaskakiwały pomysłowością, kreatywnością muzyków, którzy poszerzali wrażenia brzmieniowe, stosując liczne klastery, tupnięcia, uderzenia w instrumenty” – pisała o ich występie Maryla Zając na portalu polskamuza.eu.
Making Off https://www.youtube.com/watch?v=L6rRCu00jNc
Album Teaser https://www.youtube.com/watch?v=AkaWZCqRFuw
J.S. Bach – „Concerto for 2 Harpsichords BWV 1062 part 3” – Masecki & Orzechowski & Capella Cracoviensis https://www.youtube.com/watch?v=5qHcUWb9JzE
We wrześniu 2013 Piotr podjął studia w Berklee València Campus, filii legendarnej uczelni amerykańskiej Berklee College of Music w Hiszpanii.
W tym okresie, oprócz licznych koncertów, występował na zagranicznych trasach koncertowych z takimi formacjami, jak Daniel Toledo Trio, Victor Mendoza Quintet czy Perico Sambeat Quintet.
Do wspólnego koncertu zaprosił Piotra amerykański kompozytor Philip Glass, z którym wykonał jego cykl etiud na fortepian podczas krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum –
Philip Glass & Maki Namekawa & Pianohooligan plays Etudes https://www.youtube.com/watch?v=ZoUYNCxdOU0
Tytuł pracy magisterskiej pianisty brzmiał: „Roots of Artistic Identity. Themes of Traditional Polish Dances in Modern Improvised Music” („Korzenie tożsamości artystycznej. Motywy polskich tańców tradycyjnych w kontekście współczesnej muzyki improwizowanej”).
W nawiązaniu do tej pracy, tuż po ukończeniu studiów w Hiszpanii, wydany został drugi album solowy – „15 Studies for the Oberek”, ponownie nakładem wytwórni Decca. Płyta została wysoko oceniona przez krytykę, a pianistę okrzyknięto „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu” –
„Study 6” from „15 Studies for the Oberek” Live 2015 https://www.youtube.com/watch?v=uRqDxOZc0A0
W 2014 Piotr odbył trasę koncertową po Tajwanie podczas Taiwan International Percussion Convention (TIPC), z legendą jazzowego wibrafonu, Victorem Mendozą. W ramach projektu Victora Mendozy, Pianohooligan wziął udział w trzech koncertach, w miastach Hsinchu, Tajpej i Kaohsiung.
Pochodzący z Meksyku Victor Mendoza, uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli gatunku latin jazz. Do tej pory zapraszał do współpracy najwybitniejszych muzyków, w tym pianistów takich, jak Danilo Pérez czy Michel Camilo.
Skład kwintetu:
Victor Mendoza – vibes
Piotr Orzechowski – piano
Andrea Fraenzel – bass
Sergio Martinez – percussion
Steve Houghton – drums.
Pod koniec 2015 ukazała się kolejna płyta High Definition Quartet – „Bukoliki”, oparta na kompozycjach Witolda Lutosławskiego. Płyta została uznana Jazzowym Albumem Roku 2015 wg portalu Polish Jazz oraz „Rzeczpospolitej”. Materiał z płyty zespół zaprezentował na licznych festiwalach jazzowych w USA, Kanadzie, na Węgrzech, w Indiach, czy Indonezji –
High Definition Quartet – „Bukoliki” Live at Kalisz 2013 https://www.youtube.com/watch?v=JInv7MIwpEE
W tym samym roku do współpracy zaprosiło pianistę trio akordeonowe Motion Trio.
Równocześnie, razem z aktorem Radosławem Krzyżowskim oraz muzykami Marcinem Olesiem i Bartłomiejem Olesiem, Piotr dołączył do nowo powstałej formacji Jazzformance.
We wrześniu 2015 Piotr wykonał w Krakowskiej Filharmonii partię solową „Koncertu na fortepian i orkiestrę” Henryka Warsa wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Na przełomie 2016 i 2017 pianista koncertował w roli solisty z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, orkiestrą kameralną Aukso, Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonią Varsovią, wykonując koncerty fortepianowe Bacha, Glassa, Góreckiego, Warsa czy Aleksandra Nowaka.
W marcu 2017 kompozytorzy Sławomir Kupczak, Marcin Stańczyk i Zygmunt Krauze napisali dla pianisty utwory na Rhodes Piano i orkiestrę kameralną, które wykonał on w ramach 7. Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza w siedzibie NOSPR.
W tym okresie do współpracy przy projekcie Piano.pl zaprosiła Piotra Dorota Miśkiewicz –
Dorota Miśkiewicz – „Rebeka” Live feat. Pianohooligan & Atom String Quartet https://www.youtube.com/watch?v=gstIKt-xOLc
W 2016, z okazji jubileuszu 40-lecia festiwalu Jazz Juniors, utworzony został kwartet fortepianowy, w którym pianista występował u boku Leszka Możdżera, Marcina Wasilewskiego i Pawła Kaczmarczyka –
Możdżer, Wasilewski, Kaczmarczyk, Orzechowski – „Enjoy The Silence” (Depeche Mode) 2016 https://www.youtube.com/watch?v=7yqN848i9xY
Wspólnie z Agatą Zubel koncertował też z własnymi aranżacjami pieśni Erika Satiego i George’a Gershwina –
Agata Zubel & Piotr Orzechowski – Erik Satie „Songs” Live 2016 https://www.youtube.com/watch?v=YfEGDNuJQnY
Pod koniec 2016 Opera Krakowska zaprosiła artystę do stworzenia oprawy muzycznej do baletu „Dwie Historie: Jeden Taniec” w reżyserii Jacka Tyskiego.
Z początkiem 2017, wspólnie z Daniel Toledo Trio, Piotr wydał kolejną płytę – „Atrium” https://www.youtube.com/watch?v=ywGKL_JqC4o
Odbył się również widowiskowy koncert kwartetu High Definition w krakowskim Centrum Kongresowym ICE, gdzie – wraz z zaproszonymi gośćmi, reprezentującymi muzykę elektroniczną (William Basinski, Robert Rich, Krzysztof Knittel i Christian Fennesz) – zespół po raz pierwszy zaprezentował nowy materiał utworu „Dziady” na podstawie II cz. dramatu A. Mickiewicza https://www.youtube.com/watch?v=SFGt7ZcZPKs
W październiku 2017 ukazał się najnowszy, dwupłytowy album solowy Piotra Orzechowskiego – „24 Preludes & Improvisations”, będący podsumowaniem dotychczasowej twórczości artysty. Za płytę otrzymał nagrodę O!lśnienia 2017, przyznawaną przez portal Onet.pl. Za płytę tę Piotr był również nominowany do Fryderyka 2018 dla w kategorii Jazzowy Artysta Roku –
„24 Preludes and Improvisations” – „Prelude & Improvisation No. 3 in C sharp major” Live 2018 https://www.youtube.com/watch?v=JgNdooeA66s
„Chciałem odpowiedzi na pytanie o źródło twórczości w ogóle. Jeśli to właśnie muzyka jest tą dziedziną sztuki, o której dyskutuje się najtrudniej ze względu na emocjonalną bezpośredniość, to jazz musi w takim razie być na samym froncie jej rozwoju. Jazz jest nie tylko przekaźnikiem ludzkiego dziedzictwa wolności twórczej, lecz także obszarem, w którym dokonuje się dziś przewrót myślenia o muzyce. Jestem przekonany, że chodzi tu o powolne zbliżanie się do źródeł twórczości, o dostrzeżenie, że nie jest ono zlokalizowane w naturze, w muzycznych zasadach, a w samym człowieku. Moje preludia i improwizacje niejako demonstrują, że zarówno kompozycja jak i improwizacja w swoim historycznym rozwoju dążyły właśnie do takiego przebiegunowania. Chciałem na tym albumie pokazać na różnych przykładach, że oba te rodzaje twórczości są odmiennymi sobie sposobami wskazywania na jeden element wartościujący, przy czym dzisiejsza kondycja muzyki pokazuje, że pierwszy z nich, komponowanie, wydaje się zapowiadać ten drugi” – opowiada o płycie Piotr https://dziennikpolski24.pl/krakow-cala-ta-niepo…/…/12735578
Pod koniec roku 2017 ukazał się również album „Henryk Wars. Utwory Symfoniczne”, na której pianista wykonuje „Koncert na fortepian i orkietrę” Henryka Warsa wraz z Polską Orkiestrą Radiową https://www.youtube.com/watch?v=3-F-7CDnwKw
Do chwili obecnej Piot Orzechowski współpracował m.in. z takimi artystami i zespołami, jak Philip Glass, Krzysztof Penderecki, Adrian Utley z Portishead, Randy Brecker, Avishai Cohen, Carlos Zingaro, Perico Sambeat, Victor Mendoza, Krzysztof Knittel, Michał Urbaniak, Jacek Kochan, Adam Bałdych, Marcin Oleś, Bartłomiej Oleś, Sławek Jaskułke, Marcin Masecki, Dorota Miśkiewicz, Motion Trio, Skalpel, Capella Cracoviensis, Agata Zubel, Bartosz Chajdecki, Cezary Duchnowski, Paweł Mykietyn, Janusz Muniak czy Adzik Sendecki.
Występował z koncertami w Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, USA, Kanadzie, Szwajcarii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce, Rosji, Ukrainie, Bułgarii, Czechach, Indiach, Kuwejcie, Katarze, Ekwadorze, Chinach.
Dyskografia:
2012 „Experiment: Penderecki”
2013 „Hopasa” z High Definition Quartet
2013 „Bach Rewrite” z Marcinem Maseckim i Capellą Cracoviensis
2014 „15 Studies for the Oberek”
2015 „Bukoliki” z High Definition Quartet
2017 „Atrium” z Daniel Toledo Trio
2017 „Henryk Wars. Utwory Symfoniczne”
2017 „24 Preludes & Improvisations”
26 lipca 2018 mieliśmy okazję wysłuchać solowego koncertu Piotra Orzechowskiego podczas Letniej Akademii Jazzu w łódzkim klubie Wytwórnia. Pianohooligan zaprezentował swój najnowszy album „24 Preludes & Improvisations”, którym robi ukłon w kierunku klasyki kompozycji.
„To wielowymiarowe dzieło składa się z cyklu dwudziestu czterech preludiów i odpowiadających im dwudziestu czterech improwizacji, ułożonych chromatycznie w dwunastu tonacjach koła kwintowego, zarówno w tonacji durowej, jak i molowej. Forma przywodzi na myśl „24 Preludia i Fugi” Bacha. Orzechowski zagłębia się w ich konstrukcje, reguły i kreacje, definiując je na nowo, i przepuszczając przez własną koncepcję improwizacji. Nawiązanie do barokowego mistrza kompozycji jest niczym innym, jak ukłonem Orzechowskiego w stronę tradycji i muzycznych zasad, z których, zdaniem artysty, nie powinno się rezygnować, a wykorzystywać w konwencji muzyki nowożytnej jako jedno z narzędzi. Ten niezwykły konglomerat pianistycznych technik i stylistyk, zjednoczonych pod sztandarem muzyki wolności, jaką jest jazz, dostarcza słuchaczowi ogromnej ilości muzycznych doznań” http://www.wytwornia.pl/…/11-laj-in-love-with-piotr-orzecho…
Najbliższe koncerty Piotra http://www.pianohooligan.com/pl/shows.html
„Jazz wytycza nowe kierunki, wyznacza nowe granice, a może raczej ich brak. Pokazuje, jak dalece człowiek może się otworzyć.
Muzycy w Polsce grają to, co Amerykanie grali kilkadziesiąt lat temu. Koszmar. Ci ludzie pracują w muzeach. Nie mam zamiaru być muzealnikiem. Chcę ożywić ducha jazzu, odejść od muzyki akademickiej. Czekam na konfrontację” – mówi Piotr Orzechowski https://culture.pl/pl/tworca/pianohooligan
JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO,
spóźnione, ale szczere STO LAT !!!