Renata Przemyk

„Nic to jest” Official Video 2014

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. renataprzemyk.art.pl, Anna Powierża, Jacek Ura

Renata Przemyk
Fot. renataprzemyk.art.pl

RENATA PRZEMYK (ur. 10 lutego 1966),

piosenkarka i aktorka, która, wg „Wprost” i „Polityki”, znajduje się w setce najwybitniejszych polskich artystów XX w.
Trudno jednoznacznie określić twórczość Renaty Przemyk – ani rock, ani piosenka poetycka, ani alternatywa nie określają jej istoty.
Sama mówi o swojej działalności artystycznej, jako o „wiecznym poszukiwaniu brzmień, wzruszeń i klimatów”.

Każda kolejna płyta Renaty Przemyk różni się od poprzedniej, choć na każdej nieodmiennie pojawia się akordeon – instrument, do którego artystka ma słabość, bez względu na mody.

Twórczość Renaty Przemyk można określić jako niebanalną, melodyjną, a zarazem błyskotliwie zaaranżowaną i, przede wszystkim, po mistrzowsku zagraną.

Piosenki w wykonaniu artystki angażują słuchacza nie tylko pod względem muzycznym, ale także zmuszają do skupienia się na przekazie, niesionym przez słowa, nacechowane rzadko spotykanym na polskiej scenie muzycznej poetyckim urokiem.

Urodziła się w Bielsku-Białej, a po maturze przeniosła się do Katowic, gdzie na Uniwersytecie Śląskim ukończyła bohemistykę.
W swoich poszukiwaniach wokalnych początkowo kierowała się w stronę rocka i jazz-rocka. Już jako nastolatka śpiewała z lokalnymi kapelami rockowymi, a od 1985 można ją była usłyszeć w jazz-rockowej formacji Rewizja.

Podczas studiów odkryła swoje prawdziwe powołanie, gdy zainspirowała się twórczością Toma Waitsa, Talking Heads, Niny Hagen i Franka Zappy.

W 1989 zdobyła Grand Prix i nagrodę dziennikarzy na Festiwalu Piosenki Studenckiej


Renata Przemyk
Fot. renataprzemyk.art.pl

Renata Przemyk
Fot. Anna Powierża

Renata Przemyk
Fot. Jacek Ura

w Krakowie, występując wraz z autorem tekstów, kompozytorem i instrumentalistą, Sławomirem Wolskim.

W tym samym roku Renata pojawiła się na festiwalu w Jarocinie, jako gość zespołu Armia.

YA HOZNA. „BABĘ ZESŁAŁ BÓG” 1990

W 1989 powstał jej pierwszy zespół – Ya Hozna, założony wspólnie ze Sławomirem Wolskim.

Swoją nazwę zespół zaczerpnął od tytułu utworu Franka Zappy, znajdującego się na jego albumie „Them or Us” z 1984.

Pierwszy skład zespołu tworzyli Renata Przemyk – śpiew, Sławomir Wolski – akordeon, Jacek Ograbek – kontrabas i Andrzej Antolak – saksofon. W lipcu 1989 saksofonistą zespołu został Jarosław Woszczyna.

W autorskich piosenkach, grupa pomysłowo łączyła elementy rocka, folku i bluesa, oraz zwracała uwagę oryginalnymi, sugestywnymi tekstami. Miała też charakterystyczne, rozpoznawalne brzmienie, oparte na akustycznych instrumentach – akordeonie, kontrabasie i saksofonach.
Pierwsza i jedyna płyta formacji z Renatą Przemyk w składzie, „Ya Hozna”, ukazała się w 1990. Nagrań dokonano w Teatrze STU w Krakowie. W 2011 wydano specjalną, dwupłytową edycję tego albumu:
Renata Przemyk – vocals
Sławomir Wolski – accordion
Jarosław Woszczyna – sax
Jacek Ograbek – bass.

To na tym albumie po raz pierwszy ukazał się wielki przebój Renaty Przemyk, który towarzyszy artystce nieprzerwanie do dziś:


„Babę zesłał Bóg” from „Ya Hozna” 1990

W latach 1989-1990 zespół intensywnie koncertował, wystąpił na kilku festiwalach, m.in. na kolejnym Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie w 1990, na festiwalu w Opolu w 1989 i 1990, na Famie w 1989 i 1990, w Sopocie w 1990, gdzie Renata Przemyk zdobyła Brązowy Mikrofon.

Zespół zrealizował także program telewizyjny „Wyjście”.
Muzykami, którzy krótko bądź okazjonalnie współpracowali z grupą Ya Hozna, byli saksofoniści Dariusz Żak i Max Olech, oraz perkusista Piotr Fala Falkowski.

KARIERA SOLOWA

W 1990 Renata opuściła zespół Ya Hozna i rozpoczęła karierę, sygnowaną już własnym nazwiskiem.

W 1991 otrzymała w Opolu Nagrodę Główną im. Karola Musioła oraz roczne stypendium artystyczne:
„Moja moc” – Live @ Opole, Audio 1991

Rok później, w Sopocie, otrzymała Bursztynową Płytę za Indywidualność Artystyczną.
W tym samym 1992 zaśpiewała na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
W kolejnych latach artystka wydała całą serię doskonałych płyt.

„MAŁO ZDOLNA SZANSONISTKA” 1992

Album „Mało zdolna szansonistka”, nagrany niezmiennie z akordeonem w roli głównego instrumentu, ukazał się w 1992:
Renata Przemyk – vocal
Janusz Mus – accordion, piano, trombone
Zbigniew Gondek – tenor sax, baritone sax
Tomasz Kupiec – bass
Piotr Królik – percussion
Wujek Kazik – whistling.
„SchizoRENIA” 1992

„Mało zdolna szansonistka” 1992

W 1993 Renata pojawia się na dużym ekranie oraz na scenie. Wystąpiła w filmie „Kolęda wigilijna” w reżyserii Roberta Glińskiego, oraz na benefisach Allena Ginsberga i Jana Peszka.

„TYLKO KOBIETA” 1994

Kolejna płyta, „Tylko kobieta”, została wydana w 1994. Płyta była nominowana do Fryderyka, w kategorii Piosenka Poetycka.
Zespół nie uległ zmianie, poza stanowiskiem akordeonisty, które tym razem zajął Tadeusz Leśniak. Dodatkowo pojawili się gościnnie gitarzysta Wojciech Waglewski, saksofonista Mateusz Pospieszalski i pianista Konrad Mastyło oraz kwintet smyczkowy. Utwory zostały skomponowane głównie przez muzyków zespołu Voo Voo – Wojciecha Waglewskiego oraz Mateusza i Jana Pospieszalskich:
Renata Przemyk – vocal
Tadeusz Leśniak – accordion, melodica
Zbigniew Gondek – tenor sax, baritone sax
Tomasz Kupiec – bass
Piotr Królik – drums, percussion
Guests:
Konrad Mastyło – piano
Mateusz Pospieszalski – soprano sax
Wojciech Waglewski – guitar
String Quintet of RTV Orchestra Cracow.
Największą popularność zyskał utwór „Ten taniec”, z muzyką Jana Pospieszalskiego. Utwór został także wydany na singlu:
„Ten taniec” Official Video 1994

W 1994 artystka otrzymała nagrodę Telewizji Polskiej za Indywidualność Roku. Przeprowadziła się wówczas do Krakowa.
W 1995 wzięła udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej, skomponowanej przez Zygmunta Koniecznego do filmu „Grający z talerza”, w reżyserii Jana Jakuba Kolskiego.
Wystąpiła też podczas benefisu Kory Jackowskiej.
„ANDERGRANT” 1996
Album „Andergrant” z 1996 przyniósł kolejną zmianę na stanowisku akordeonisty, które teraz zajął Józef Zatwarnicki, grający także na fortepianie i puzonie. Do zespołu dołączył znany gitarzysta, Jacek Królik. Na stanowisku perkusisty pojawił się Tomek Dominik, a z kolei saksofonistę, Zbyszka Gondka, zastąpił Artur Włodkowski.
Album otrzymał Fryderyka, w kategorii Piosenka Poetycka.
Renata Przemyk – vocal
Józef Zatwarnicki – accordion, piano, trombone
Jacek Królik – acoustic guitar, electric guitar, piccolo banjo
Artur Włodkowski – baritone sax, tenor sax
Tomasz Kupiec – bass guitar, bass
Tomasz Dominik – drums.
„Andergrant” 1996

„Bo jeśli tak ma być” Official Video 1996

W tym samym roku, piosenkarkę można było zobaczyć na ekranie w dwóch obrazach – „Strzeż duszy ciała mego” w reż. Grzegorza Packa oraz „Café Star” w reż. Adama Sikory.
W listopadzie 1997 odbyła się miesięczna trasa koncertowa Renaty po Francji. Artystka wystąpiła w Rennes, Tours, Chartres i Cherbourgu. W maju 1998 ponownie wystąpiła przed francuską publicznością, tym razem podczas festiwalu Głosy Europy, w Paryżu. Z kolei, w grudniu 1999 wystąpiła dla publiczności niemieckiej, w Kolonii. Koncert transmitowały Deutsche Welle oraz radiowa Trójka.
„HORMON” 1999
Wychodząc w swej muzyce od surowego, post punkowego brzmienia, Renata Przemyk stopniowo poszerzała instrumentarium.
W 1999 dodała elementy elektroniki. Jednak płyta „Hormon” z 1999 była przełomowa dla artystki nie tylko z tego powodu. Krążek pokazał ją po raz pierwszy, jako kompozytorkę własnych piosenek. Kolejną nowością na tym wydawnictwie był występ Anny Saranieckiej w roli perkusjonistki. Saraniecka jest autorką tekstów na wszystkich płytach Renaty Przemyk, a także jej menadżerką. W składzie znaleźli się również klawiszowiec Maciej Aleksandrowicz, oraz znany jazzowy kontrabasista i gitarzysta basowy, Robert Kubiszyn. Na stanowisko perkusisty powrócił Piotr Królik:
Renata Przemyk – vocal
Maciej Aleksandrowicz – keyboards
Józef Zatwarnicki – accordion, trombone
Jacek Królik – acoustic guitar, electric guitar
Artur Włodkowski – baritone sax, tenor sax
Robert Kubiszyn – bass guitar
Tomasz Kupiec – bass
Anna Saraniecka, Tomasz Dominik – percussion
Piotr Królik – drums.
„Zazdrosna” Official Video 1999

„Nie mam żalu” Official Video 1999

Za album „Hormon” pojawiła się kolejna nominacja do Fryderyka w kategorii Piosenka Poetycka.
Nie zabrakło także występów zagranicznych, m.in. na przeglądzie piosenki aktorskiej Chanson Festival w Kolonii w 1999. Koncert ponownie transmitowały Deutche Welle i radiowa Trójka.
W 2000 artystka wystąpiła w Nowym Jorku.
„BLIZNA” 2001
O albumie „Blizna” z 2001 Renata Przemyk mówiła: „Blizna – to słowo mocne i skłaniające do myślenia. To słowo-klucz, symbol wszystkiego tego, co zostaje w człowieku po każdym złym przeżyciu, po rozczarowaniach, zawodach, po wszystkim tym, co się nam nie udało. Blizny są jednocześnie rodzajem przypomnienia – pomagają czerpać siłę ze złych doświadczeń. Mam nadzieję, że „Blizna” da moc do tego, by walczyć o własną wolność, o bycie sobą, o własne marzenia. Płyta opowiada o granicach pomiędzy dobrem a złem”.
Na albumie tym pojawił się nowy akordeonista, Tomasz Inglot, który od tej pory miał pozostać w zespole artystki na dłużej. Odszedł gitarzysta Jacek Królik, a zastąpił go Łukasz Targosz (który w późniejszych latach zrobił karierę jako kompozytor filmowy). Na perkusji ponownie zagrał Tomek Dominik. Wystąpił także dudziarz, Robert Docew:
Renata Przemyk – vocal
Maciej Inglot – accordion
Łukasz Targosz – guitar
Artur Włodkowski – baritone sax
Robert Docew – bagpipe
Tomasz Kupiec – bass guitar, bass
Tomasz Dominik – drums.
„Drzewo” Official Video 2001

„Własny pokój” Official Video 2001

„BALLADYNA” 2002

W 2002 ukazał się krążek „Balladyna”, z muzyką do spektaklu o tym samym tytule, w reżyserii Jana Machulskiego.
Na kontrabasie i wiolonczeli zagrał Robert Kubiszyn, a na skrzypcach i altówce – Grzegorz Kućmierz. Na stanowisku akordeonisty pozostał Maciej Inglot:
„Łatwo uwierzyć” 2002

W 2003 wydano kompilację trzynastu piosenek artystki – „The Best Of”, z największymi przebojami – „Babę zesłał Bóg”, „Protest Dance”, „Ostatni z zielonych”, „Bo jeśli tak ma być” czy „Zero” („Odkochaj nas”) Official Video 2003

Nowym utworem na tym wydawnictwie był przebój „Kochana”, zaśpiewany wspólnie z Kasią Nosowską, który wydano również na singlu:
Renata Przemyk & Kasia Nosowska – „Kochana”, Official Video 2003

„ODJAZD” 2005

28 października 2005, w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, odbyła się premiera spektaklu „Odjazd”, w reżyserii Freda Apke, z czternastoma piosenkami autorstwa Renaty Przemyk, do tekstów Anny Saranieckiej.
„RENATA PRZEMYK” DVD 2005
W tym samym roku, na rynku pojawiło się pierwsze DVD wokalistki – „Renata Przemyk”. Zawierało dziesięć teledysków, reportaż z planu wideoklipu do utworu „Kochana”, oraz nigdy wcześniej nie publikowany wywiad z artystką.
„UNIKAT” 2005
27 marca 2006 ukazała się dziewiąta płyta – „Unikat”.
„To wyjątkowa płyta, stąd też jej tytuł. Jest to najbardziej z dotychczasowych osobista, czasami wręcz intymna, opowieść o najistotniejszych emocjach, wewnętrznych przeżyciach, przemyśleniach z perspektywy upływu czasu. Jest miejsce na melancholię, zadumę, ale i ironiczny dystans do siebie i świata. Nie ma jednak buntu, ani tym bardziej agresji. Piękne melodie w spokojnych aranżacjach, których autorem i jednocześnie producentem jest sama wokalistka, nie pozwalają na obojętność i skłaniają do refleksji. Choć zagrały tu instrumenty perkusyjne i smyczkowe – basy, akordeon, fortepian, i znalazły się też elementy elektroniczne, to dominującym instrumentem tym razem jest gitara akustyczna” (kultura.onet.pl).
Płytę zarejestrowano w krakowskim studiu Spot. Wokalistka sama skomponowała, wyprodukowała oraz zaaranżowała cały materiał. W programowaniu elektroniki wspomagał ją Maciej Werk, który zagrał również na organach Hammonda:
Renata Przemyk – vocal, synthesizer, loops
Maciej Inglot – accordion
Maciej Werk – Hammond organ, loops, piano Rhodes
Łukasz Targosz – acoustic guitar, electric guitar
Błażej Chochorowski – bass guitar, fretless guitar
Tomasz Dominik – drums
Guests:
Łukasz Lach – piano
Maciej Pawłowski – piano, loops
Jacek Tarkowski – piano, synthesizer.
„Zona” Official Video 2006

„Lullaby” Audio 2006

„AKUSTIK TRIO” 2012

W 2008 Renata Przemyk założyła trio akustyczne – Akustik Trio.
Nowy projekt zakładał więcej improwizacji podczas koncertów. W repertuarze znalazły się kameralne, wyciszone, melancholijne utwory artystki.
W 2012 ukazał się album „Akustik Trio”:
Maciej Mąka – acoustic guitar, classical guitar, cavaquinho, sitar, backing vocals
Renata Przemyk – vocal, cimbalom, djembe, kalimba
Błażej Chochorowski – guitar.
Renata Przemyk Akustik Trio – „Zona”, Live @ Festival Kropka, Głuchołazy 2012

Renata Przemyk Akustik Trio – „Ten taniec”, Live @ Festival Kropka, Głuchołazy 2012

20-LECIE

Rok 2009 był szczególny dla Renaty Przemyk, gdyż właśnie na ten czas przypadał jubileusz 20-lecia jej działalności artystycznej. W związku z tym, odbyły się jubileuszowe koncerty w różnych miastach Polski. Repertuar został dobrany tak, by pokazać przekrojowo materiał z całego dorobku artystycznego piosenkarki. Wydarzenia zostały uświetnione gościnnymi występami znakomitych artystów – Katarzyny Nosowskiej, Gaby Kulki, Czesława Mozila, Marii Peszek, Kayah, Natalii Grosiak i Anji Orthodox.
„ODJAZD” 2009
W listopadzie 2009 ukazało się dwupłytowe wydawnictwo „Odjazd”, z piosenkami, skomponowanymi do spektaklu teatralnego o tym samym tytule, który był prezentowany w Teatrze Rozrywki w Chorzowie w 2005.
Płyta błyskawicznie zyskała status złotej, a tytułowa piosenka zdobyła pierwsze miejsce na Liście Przebojów Trójki. Wydawnictwo uzyskało nominację do Fryderyka, ponownie w kategorii Album Roku – Piosenka Poetycka:
„Odjazd” Official Video 2009

PRZEMYK & KAYAH – „PANIENKI z TEMPERAMENTEM” 2010
W 2010 na rynek trafił album duetu Renaty Przemyk z Kayah – „Panienki z temperamentem”. Krążek zawierał piosenki Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego, oprócz utworu „Z kim ci tak będzie źle, jak ze mną” Młynarskiego i Orłowa.
Było to drugie wydawnictwo z tej serii, po wspólnym albumie „Starsi panowie” Macieja Maleńczuka i Pawła Kukiza:
Kayah & Przemyk – „Z kim tak ci będzie źle, jak ze mną?” 2010

„SZYC” 2010

W 2010 Renata skomponowała muzykę do spektaklu „Szyc” Hanocha Levina, którego premiera odbyła się w czerwcu. Za kompozycje do tego spektaklu, prezentowanego w Teatrze Barakah w Krakowie, artystka otrzymała „Złotego Miedziaka” – nagrodę publiczności Polkowickich Dni Teatru, w kategorii Najlepsza Muzyka.
We wrześniu 2011 pojawił się teledysk z piosenką „Jakby nie miało być”, który nakręcił Bartek Kulas

„MONSTERS” 2012

24 lutego 2012, w Teatrze Rampa w Warszawie, miała miejsce premiera spektaklu muzycznego „Monsters. Pieśni morderczyń”, do którego Renata skomponowała sześć piosenek. Jego kanwą są losy wielokrotnych morderczyń, m.in. Belle Gunnes, Aileen Wuornos i Brendy Spencer. W role kobiet, które stały się mrocznymi ikonami kultury masowej, wcielają się cztery wyjątkowe, śpiewające aktorki – Małgorzata Duda-Kozera, Ewa Lorska, Dominika Łakomska i Dorota Osińska. W spektaklu zabrzmiały piosenki nie tylko Renaty Przemyk, ale także Nicka Cave’a, Toma Waitsa i Boba Geldofa:
„Monsters. Pieśni morderczyń” Trailer 2012

W TRÓJCE 2012
26 lutego 2012 Renata, wraz z Maciejem Inglotem, Błażejem Chochorowskim, Krzysztofem Pająkiem, Tomkiem Dominikiem i Maciejem Mąką w składzie, wystąpiła w Studiu im. Agnieszki Osieckiej. Koncert był transmitowany na żywo na antenie radiowej Trójki. Zapis tego studyjnego materiału akustycznego ukazał się 23 września 2013 na albumie „Renata Przemyk w Trójce”. Trio koncertowało z tym repertuarem przez ponad trzy lata:
Renata Przemyk @ Radiowa Trójka, Studio im. Agnieszki Osieckiej, Live Full Concert 2012
Renata Przemyk – vocal
Maciej Inglot – accordion
Błażej Chochorowski – bass guitar, keyboards
Krzysztof Pająk – keyboards, programming
Tomek Dominik – drums
Maciej Mąka – guitars
Part 1

Part 2

„Kochana” – Live @ Trójka 2012

„Taki taniec” – Live @ Trójka 2012

23 maja 2013 Przemyk wystąpiła na koncercie w radiu RDC – Live Full Concert 2013

25-LECIE. „RZEŹBA DNIA” 2014

W 2014 przypadało 25-lecie twórczości artystycznej Renaty Przemyk.
30 września 2014 na półki sklepowe trafiła płyta – „Rzeźba dnia”. Ten materiał określono, jako alternatywny, choć do niektórych utworów bardziej pasowałoby określenie pop, i to najwyższej próby. W utworze „Kłamiesz” artystka zaskoczyła słuchaczy niezwykłą przebojowością, łącząc popowy bit z rockowym pazurem.
„To piosenki o tym, co jest teraz, dokładnie w tym momencie życia. Na serio i na żarty. Szeptem, loopem, z piersi, z głowy, na wiele instrumentów, kota, wilka i kobietę. O tym, co jest z nami, ze światem wokół, między ludźmi bliskimi i wszystkimi innymi” – mówiła artystka o swoim albumie: A kilka lat wcześniej oznajmiła w wywiadzie dla „Kultury”: „Zawsze ciągnęło mnie, żeby zrobić coś w nowy sposób, coś, czego jeszcze nie było. Bo to jest ciekawsze. Ale też niebezpieczne, bo nie wiadomo, do jakich kategorii mnie włożyć”. Tak właśnie zrobiła, wydając „Rzeźbę dnia”:
Renata Przemyk – vocal
Kamil Błoniarz – accordion
Krzysztof Pająk – piano
Maciej Mąka – bass guitar, electric guitar, synthesizer
Tomasz Kurkuba – vocal, viola
Magda Brudzińska – viola
Błażej Chochorowski – bass guitar, loops, sampler
Sławomir Puka – percussion.
„Kłamiesz” Official Video 2014

„Nic to jest” Official Video 2014

„BOOGIE STREET” 2017

Na wydanej 27 stycznia 2017 płycie, „Boogie Street”, artystka śpiewa piosenki Leonarda Cohena.
Punktem wyjścia była, wydana w 2006 przez Cohena, książka „Book of Longing” – zbiór wierszy, fragmentów prozy, rysunków, także wybór tekstów piosenek z ostatnich płyt wokalisty. Potem pojawiła się „Księga tęsknoty” – polski przekład, którego autorem jest Daniel Wyszogrodzki. W końcu, właśnie z inicjatywy Wyszogrodzkiego, w Teatrze Starym w Lublinie, na podstawie „Księgi tęsknoty”, powstał spektakl „Boogie Street”. Składające się na niego piosenki z, wydanych w latach 2001 i 2004, płyt Cohena – „Ten New Songs” oraz „Dear Heather”, zaśpiewali Renata Przemyk i Wojciech Leonowicz.
„Cohen Wyszogrodzkiego mieni się przewrotnym humorem i autoironią, a jego znak rozpoznawczy to odważna i bardzo oryginalna mieszanka religii i seksu – jednocześnie dość perwersyjna i zarazem mało bluźniercza. Po niedawnej śmierci Cohena, pomysł Wyszogrodzkiego jawi się jako swoiste podsumowanie bogatego i burzliwego życia artysty. W opowieści ożywają ludzie i miasta, powracają rozmowy z Bogiem i filozofią, ale także niepowtarzalny humor.
„Boogie Street” dało piosenkom nowe życie. Przemyk nie naśladuje Cohena. Jej interpretacja ma niewiele wspólnego z cohenowską melancholią i depresją. Jak sama mówi, „śpiewając te piosenki, chciałam być elementem kobiecym w męskiej naturze, ale i kobietą, której szukał Leonard Cohen przez całe życie. I nigdy nie przestał szukać”.
Muzycznie „Boogie Street” – to mistrzostwo świata. Trudno się dziwić, wszak wszystkie aranżacje wyszły spod pióra Krzysztofa Herdzina. Herdzin, chociaż wielokrotnie udowodnił, że potrafi pisać niezwykle skomplikowane aranżacje, tu stworzył muzykę, przylegającą do piosenek, jak rękawiczka do dłoni – żadnych szwów, żadnych chropowatości. Herdzin skromnie i pokornie chowa się za Cohena, a to potrafią tylko najwięksi” (plock.wyborcza.pl).
Najsłabszym ogniwem płyty jest projekt okładki, genialnego przecież, Rosława Szaybo.
„Boogie Street” 2017

„Na pocałunków dnie” 2017

„Odchodzi Aleksandra” 2017

Renata Przemyk opowiada w radiowej Jedynce o „Boogie Street”, 2017

POL’and’ROCK 2019

Koncert Renaty Przemyk na festiwalu Pol’and”Rock w 2019 ukazał się na DVD.
„Artystka wypełniła swój czas na scenie Akademii niesamowitym spektaklem. Zawarła w nim radość Pol’and’rockowej-owej nocy, która poniosła publiczność i zaowocowała fantastycznym przyjęciem koncertu. Tutaj nawet najbardziej uznana gwiazda i doświadczony artysta muszą ulec aurze miłości do muzyki, a dobrze wiemy, że owocem takiej miłości zawsze są wspaniałe, poruszające dźwięki.
Cudowny głos, piękne opowieści, a także, pojawiający się w całym projekcie, pasujący sytuacyjnie goście. Odczuwalna w każdej chwili moc szczerej radości i wielkich wzruszeń.
Takim koncertem był koncert Renaty Przemyk, która zgodziła się przyjechać i, jak w najpiękniejszym filmie o wielkiej tajemnicy, zasiać we wszystkich to niezwykłe ziarno nazwane wielką sztuką. To piękny koncert, smakujcie sekundę po sekundzie” (Jurek Owsiak).
30-LECIE. „MĘŻCZYŹNI” 2020
Najnowszy album to „Mężczyźni” z 2020.
„To wyjątkowy, jubileuszowy album – największe przeboje, w nowych aranżacjach i w niesamowitych duetach. Renacie towarzyszą m in. Adam Nowak, Buslav, Czesław Mozil, John Porter, Leski, Marek Dyjak, Skubas, Wojciech Waglewski.
Świętowanie jubileuszu 30-lecia Renata Przemyk zaczęła od Jarocina 2019, gdzie w 1989 Renata Przemyk wystąpiła wraz z zespołem Ya Hozna, na zaproszenie Armii. Zdobyła wówczas serca słuchaczy i otrzymała w ten sposób przepustkę na alternatywną scenę.
Po sukcesie na Studenckim Festiwalu Piosenki i „błogosławieństwie” jarocińskiej publiczności, artystka miała już swoje miejsce w polskiej muzyce.
W listopadzie 1990, po rozwiązaniu Ya Hozny, Renata Przemyk zaczęła solową karierą, kontynuowaną z powodzeniem do dziś.
Po 30-tu latach, wspaniałą klamrę stanowił występ na Pol’and’Rock 2019, tworzonym od lat przez Jurka Owsiaka, współtwórcy fenomenu kultowego Jarocina.
Teraz pora na jubileuszowe wydawnictwo, z ważnymi dla artystki wokalistami, oraz na wyjątkowe koncerty, zaśpiewane w duetach, jakich jeszcze nie było” (empik.com). Na albumie wystąpili:
Renata Przemyk – vocal
Krzysztof Pająk, Grzegorz Turnau – keyboards
Grzegorz Palka – guitar
Paweł Leszowski Leski – acoustic guitar, ukulele, banjo
Kamil Błoniarz, Czesław Mozil – accordion
Mariusz Pędziałek – English horn
Piotr Wojtanowski – bass
Tomasz Waldowski – keyboards, electric guitar, banjo, bass, drums
Guests: Wojciech Waglewski, Grzegorz Turnau, Artur Andrus, John Porter, Adam Nowak, Igor Herbut, Damian Ukeje, Marek Dyjak, Czesław Mozil, Piotr Więcławski Vienio, Radosław Skubaja SqBass, Paweł Leszoski Leski, Buslav
Renata Przemyk feat. Vienio – „Kłamiesz”, Official Video 2020

Renata Przemyk feat. Igor Herbut – „Kochana” Official Video 2020

Renata Przemyk feat. Artur Andrus – „Nie mam żalu” Official Video 2020

Większość płyt Renaty Przemyk uzyskało status złotych, wielokrotnie były nominowane i nagradzane, przeważnie za indywidualność artystyczną. Pomimo niekomercyjnego zacięcia artystki, zyskały pochlebne recenzje od publiczności, krytyki muzycznej i przemysłu fonograficznego, choćby w postaci Fryderyków.
Ma w swoim dorobku nagrody, przywiezione z festiwali, w których brała udział na początku swojej działalności – główną, z festiwalu krakowskiego, a także opolską Karolinkę i sopocką Bursztynową Płytę.
Występowała na festiwalach w Jarocinie oraz Pol’and’Rock, i – dla przeciwwagi – na przeglądzie piosenki aktorskiej we Wrocławiu i Kolonii. Koncertowała we Francji i Nowym Yorku.
Najbardziej jednak ceni polską publiczność.
Rysuje, występuje w filmie, fascynuje ją literatura, współczesny teatr. Ale wierna pozostaje przede wszystkim muzyce. Zawsze jest producentem własnych przedsięwzięć, i decyduje o ich charakterze.
DYSKOGRAFIA: http://renataprzemyk.art.pl/dyskografia
Posłuchajmy:
„Ten taniec” / „Babę zesłał Bóg” – Live @ Kobiety w Rocku, TVP2 1995

„Zero (Odkochaj nas)” Official Video 1996

„Zapach” feat. Maciej Werk, Official Video 1999

„Babę zesłał Bóg” Live @ Trójka 2012

„Wilk” – Live @ Pol’and’Rock Festival 2019

„Kochana” – Live @ 28. Finał WOŚP 2020

JUBILATCE ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!