Sebastian Frankiewicz

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. mariuszbogdanowicz.pl


28 XII 2019. okrągłą 40-tkę świętuje jeden z najlepszych polskich perkusistów jazzowych, kompozytor, pedagog,

SEBASTIAN FRANKIEWICZ

(ur. 28 grudnia 1979).

Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie Adama Buczka.

W latach 2000-2002 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Od 2016 jest wykładowcą w klasie perkusji jazzowej na Uniwersytecie Rzeszowskim.

Jest laureatem konkursów na festiwalach: Jazz Juniors, Jazz Nad Odrą, Bielska Zadymka Jazzowa, Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach, otrzymał Złotego Krokusa w Jeleniej Górze.

Język muzyczny Sebastiana Frankiewicza to hybryda, wynikająca z fascynacji dawną i współczesną muzyką improwizowaną, muzyką popową, a także polską muzyką folkową.

Był członkiem zespołów Janusza Muniaka, Zbigniewa Namysłowskiego, Artura Dutkiewicza, Mariusza Lubomskiego, Miki Urbaniak czy Zbigniewa Wegehaupta.

Dzielił scenę z takimi gwiazdami polskiej muzyki, jak:
Lora Szafran, Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Aga Zaryan, Monika Borzym, Urszula Dudziak, Wojciech Karolak, Janusz Skowron, Mariusz Bogdanowicz, Michał Urbaniak, Janusz Muniak, Włodzimierz Nahorny, Wojciech Młynarski, Kuba Stankiewicz, Grzegorz Karnas, Kayah, Katarzyna Cerekwicka, grupa Bisquit, a także z wykonawcami zagranicznymi, jak: Kevin Mahogany, Patricia Barber czy Mark Thomas.

Występował na festiwalach jazzowych w Europie i na świecie, w takich centrach kultury, jak: Londyn, Wiedeń, Paryż, Crest, Wiedeń, Budapeszt, Kopenhaga, Sztokholm, Zagrzeb, Bukareszt, Moskwa, Kijów, Mińsk, St. Petersburg, Irkuck, Kiszyniów, Baku, Wilno, Algier, Tanger, Mexico City, Buenos Aires, Winnipeg, Hawana, Tel Aviv, Kair, Pekin.

W 2011 Sebastian Frankiewicz założył własne trio, w którego skład weszli saksofonista Radek Nowicki i kontrabasista Andrzej Święs.
W 2013 trio zostało nominowane do Fryderyka w kategorii Album Roku, za debiutancką płytę „Nowicki / Święs / Frankiewicz – Pathfinder„, która ukazała się w lipcu 2012.

Balansując między free jazzem a graniem tonalnym, odnajdują swój głos, który brzmi świeżo i inspirująco. Jak sami mówią, „fascynują się zarówno Radiohead, Bjork, jak i Dapp Theory, Steve’em Colemanem, Julią Hulsmann czy Nikiem Bartschem, ale też innymi, bardziej znanymi muzykami jazzowymi, jak Brad Mehldau„.

Trio Nowicki / Święs / Frankiewicz wykorzystuje swoje mistrzostwo techniczne do inteligentnej gry z tradycją, która – skonfrontowana z czasem wręcz rebeliancką postawą – daje zdumiewający efekt.

Płyta „Pathfinder” nagrana została przez trzech absolutnie równorzędnych współtwórców.

Radek Nowicki, saksofonista sopranowy i tenorowy, jest muzykiem obecnym na jazzowej scenie od wielu lat.

Wypracował sobie opinię instrumentalisty rzetelnego, co poświadczyła jego koncertowa płyta, dołączona do „Jazz Forum„. Nowicki jest chętnie zapraszany do współpracy, grał m.in. z Tomaszem Stańko, Audiofeeling Band czy Zbigniewem Namysłowskim. Obok Nowickiego, na kontrabasie zagrał Andrzej Święs, a na perkusji – Sebastian Frankiewicz. Mają oni także za sobą wiele przedsięwzięć w roli sidemanów.

Jednym z najmocniejszych atutów muzyki tria Nowicki / Święs / Frankiewicz jest zdrowy balans pomiędzy fascynacją i respektem wobec mistrzów a umiejętnością dystansowania się od nich. Stąd też, słuchając kolejnych utworów na albumie, słyszymy przede wszystkim ludzi, którym chciało się porządnie odrobić lekcje, bez cytowania prac mistrzów.

Powstała muzyka żarliwa, ale nie wykrzyczana. Narracyjna, ale nie przegadana. Mająca z jednej strony przestrzeń, a z drugiej – odpowiednią gęstość. Można więc po swojemu zorganizować muzyczną przestrzeń, nie sięgając po zadęcie, rozsadzanie struktur i siłowe dekonstrukcje. Można oprzeć się o soczyste, pełne brzmienie saksofonów, oraz śmiałą, sprężystą grę sekcji rytmicznej, nie zaśmiecając przestrzeni niepotrzebnymi dźwiękami” (Maciej Karłowski).

Trio Nowicki / Święs / Frankiewicz wystąpiło podczas Copenhagen Jazz Festival 2012, zbierając entuzjastyczne opinie.

Marek Dusza po tym występie tak skomentował płytę „Pathfinder„: „Z dużym oczekiwaniem sięgnąłem po album „Pathfinder„. I od razu stwierdziłem, że właśnie takich nagrań wciąż brakuje wśród polskich płyt – ambitnych, intrygujących i przyjaznych dla uszu.

Album zawiera oryginalne kompozycje muzyków. Wyjątkiem jest „Pyramid Song” grupy Radiohead.

Dlaczego tak często jazzmani sięgają właśnie po ich utwory?

Bo są melodyjne, mają złożoną strukturę i wyzwalają inwencję improwizatorów.

Za sprawą tria, „Pyramid Song” stał się nokturnem w coltrane’owskim stylu.

Frazy saksofonu przeszywają powietrze i wdzierają się głęboko w serce, wzbudzając żałość i smutek.

Są i radosne tematy, jak „Gardens of the VistulaSebastiana Frankiewicza, z szybkim rytmem perkusji i powoli rozwijającą się melodyjną linią saksofonu.

Ujmujący wstęp do swojej kompozycji „For Aunt Marry” zagrał na kontrabasie Andrzej Święs. Liryczną melodię rozwija na saksofonie sopranowym Radek Nowicki„.

Tracklist:

1. Wings (Radek Nowicki)

2. Pyramid Song (Radiohead)

3. Pathfinding (Radek Nowicki)

4. Diving Dog Dance (Radek Nowicki)

5. Gardens of the Vistula (Sebastian Frankiewicz)

6. For Aunt Marry (Andrzej Święs)

7. Mikado (Sebastian Frankiewicz)

8. Mr. Ape (Radek Nowicki)

9. Chinese Love Song (Andrzej Święs).

Gardens of the Vistula” Audio


14 grudnia 2019 muzycy tria wystąpili w klubie 12on14, z projektem „Starlight Night: Pathfinder feat. Krzysztof Dys„, gdzie trio Nowicki / Święs / Frankiewicz zostało poszerzone o pianistę, Krzysztofa Dysa. Muzycy zaprezentowali materiał z nadchodzącej płyty „Overtones„, o której jeszcze niewiele wiadomo, poza tym, że jest nagrywana.

Albumy z udziałem Sebastiana Frankiewicza to m.in.:

2000: „By Five” – Jerzy Małek

Jerzy Małek – trumpet

Tomasz Grzegorski – tenor sax

Michał Tokaj – piano

Romuald Twarożek – bass

Sebastian Frankiewicz – drums

Special Guest: Marek Romanowski – trombone.

2000: „Just Friends” – Janusz Muniak

Janusz Muniak – soprano sax, tenor sax

Tomasz Grzegorski – tenor sax

Marcin Ślusarczyk – alto sax

Michał Tokaj – piano

Maciej Adamczak, Sławek Kurkiewicz – bass

Michał Miśkiewicz, Sebastian Frankiewicz – drums.

2002: „Gift” – Jerzy Małek

Jerzy Małek – trumpet

Marcin Ślusarczyk – alto sax
Radek Nowicki – tenor sax

Maciej Adamczak – bass

Jan Smoczyński – piano

Sebastian Frankiewicz – drums.

Many Miles Away” z albumu „Gift„, Audio 2002


2002: „Blue Mind Quartet” – Blue Mind Quartet

Konrad Zemler – guitar

Dominik Bukowski – vibraphone

Adam Żuchowski – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

2004: „Piątek wieczorem” – Wojciech Karolak, Sławek Wierzcholski

Sławek Wierzcholski – harmonica, vocal

Wojciech Karolak – Hammond organ

Janusz Konefał – guitar

Piotr Wojtasik – trumpet

Jerzy Główczewski – alto sax, soprano sax

Maciej Strzelczyk – violin

Grzegorz Nadolny – bass

Józef Eliasz, Sebastian Frankiewicz – drums.

2007: „Droga do ciebie” – Lora Szafran, Bogdan Hołownia

Lora Szafran
– vocals

Bogdan Hołownia – piano

Janusz Muniak – tenor sax

Adam Kowalewski – bass

Sebastian Frankiewicz – drums

Zmierzch” z albumu „Droga do ciebie„, Audio 2007


2008: „Pogadaj ze mną. Młynarski / Nahorny

Agnieszka Wilczyńska, Janusz Szrom – vocals

Włodzimierz Nahorny – piano

Andrzej Łukasik – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Pogadaj ze mną. Młynarski / Nahorny” Album Trailer 2008


2008: „Ambiwalencja” – Mariusz Lubomski

Mariusz Lubomski – vocals, guitar

Tomasz Grzegorski – bass clarinet

Tomasz Krawczyk – guitar

Jerzy Skalski – trumpet

Jan Smoczyński – piano, Hammond organ

Jan Roszkowski – viola

Wojciech Pulcyn – bass

Sebastian Frankiewicz – percussion.

Złe towarzystwo” z albumu „Ambiwalencja„, Audio 2008


2009: „Niemen Improwizacje” – Artur Dutkiewicz Trio

Artur Dutkiewicz – piano

Darek Oleszkiewicz , Daniel Biel – bass

Sebastian Frankiewicz – drums..

Pod Papugami” z albumu „Niemen Improwizacje„, Live 2009


2010: „Hendrix Piano” – Artur Dutkiewicz Trio

Artur Dutkiewicz – piano

Darek Oleszkiewicz – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Little Wing” z albumu „Hendrix Piano„, Audio 2010


2010: „Heaven Earth Earth Heaven” – Joanna Gajda Quartet

Joanna Gajda – piano

Natalia Przybysz – vocals

Borys Janczarski – tenor sax

Andrzej Święs, Marian Pawlik – bass

Sebastian Frankiewicz, Kazimierz Jonkisz – drums.

Don’t Be Afraid Little Flock” z albumu „Heaven Earth Earth Heaven”, Audio 2010


2011: „Karnas” – Grzegorz Karnas

Grzegorz Krnas – vocals

Marek Podkowa – tenor sax

Adam Oleś – cello

Piotr Wyleżoł, Michał Tokaj – piano

Michał Jaros, Edi Sanchez – bass

Jean Paul Garces – percussion

Sebastian Frankiewicz – drums.

Słodka” z albumu „Karnas„, Audio 2011


2011: „Sekrety życia według Leonarda Cohena” – Lora Szafran

Lora Szafran
– vocals

Anna Gadt – voice

Jakub Orłowski, Michał Szturomski, Paweł Stankiewicz, Piotr Aleksandrowicz – guitar

Jakub Waszczeniuk, Przemysław Kostrzewa – trumpet

Sebastian Stanny – sax

Jarosław Zawadzki – bass clarinet

Dariusz Plichta – trombone

Maciej Szczyciński – bass, bass guitar

Mikołaj Wielecki, Miłosz Pękala – percussion

Sebastian Frankiewicz – drums.

Zuzanna” z albumu „Sekrety życia według Leonarda Cohena„, Audio 2012


2012: „Tryin’ Times” – Szymon Makohin

Szymon Makohin – vocals

Michał Tokaj – piano

Radek Nowicki – tenor sax

Michał Jaros – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Tryin’ Times” Audio 2012


2012: „Spaces” – Kuba Stankiewicz

Kuba Stankiewicz – piano

Maciej Sikała – tenor sax

Wojciech Pulcyn – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Apokryf. Part 1” z albumu „Spaces„, Audio 2012


2012: „Pathfinder” – Nowicki / Świes / Frankiewicz Trio

Radek Nowicki – tenor sax, soprano sax

Andrzej Święs – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Pyramid Song” z albumu „Pathfinder„, Audio 2012


2013: „Syntonia” – Mariusz Bogdanowicz Quartet

Kuba Badach – vocals

Marcin Olak – classical guitar, acoustic guitar

Andrzej Jagodziński – piano, accordion

Miłosz Wośko – piano

Adam Wendt – tenor sax, soprano sax

Piotr Schmidt – trumpet

Mariusz Bogdanowicz – bass, keyboards

Sebastian Frankiewicz – drums, percussion.

Syntonia – to po grecku współbrzmienie. W psychologii oznacza sposób odnoszenia się do ludzi, charakteryzujący się chęcią do nawiązywania kontaktu emocjonalnego i poczuciem bliskości z nimi.

Płyta zawiera kompozycje lidera. Jest ona bardzo osobista a zarazem komunikatywna, o wyeksponowanej melodyce, dużej przestrzeni i mocnym ładunku emocjonalnym.

Pomimo, iż obraca się w kręgu idiomu jazzowego, silnie osadzona jest w kulturze europejskiej
” (mariuszbogdanowicz.pl).

Syntonia” Album Trailer 2013


2016: „Przy tobie” – Mariusz Bogdanowicz

Anna Michałowska, Katarzyna Maziarczyk, Kinga Ziółko, Monika Szymczyk, Natalia Nejman, Paulina Mazepa – vocals

Katarzyna Maziarczyk, Kinga Ziółko, Paulina Mazepa – backing vocals

Michał Iwanek, Paweł Tomaszewski, Włodzimierz Nahorny – piano
Michał Iwanek – electric piano

Adam Wendt – soprano sax, tenor sax

Piotr Schmidt – trumpet

Marcin Olak, Rafał Kazimirski – guitar

Mariusz Bogdanowicz – bass

Sebastian Frankiewicz – drums, cajón, percussion.

Album zawiera jedenaście piosenek, napisanych przez Mariusza Bogdanowicza, do tekstów Jana Wołka, Wojciecha Młynarskiego i Justyny Holm. Każdy z utworów nagrany został w innym składzie, a obok lidera zagrali: Włodzimierz Nahorny, Adam Wendt, Paweł Tomaszewski, Piotr Schmidt, Marcin Olak, Sebastian Frankiewicz, Michał Iwanek i Rafał Kazimirski.

Piosenki zaśpiewały wokalistki, związane z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
” (mariuszbogdanowicz.pl).

Koncert premierowy płyty „Przy tobie„, Live 2016


Przy tobie” Album Trailer 2016


2017: „Tribute to Charlie Haden” – Wojciech Pulcyn

Kuba Stankiewicz – piano

Mateusz Śliwa – tenor sax

Tomasz Dąbrowski – trumpet

Wojciech Pulcyn – bass

Piotr Pulcyn – cello

Sebastian Frankiewicz – drums

Grażyna Auguścik – vocals.

Album jest rejestracją koncertu, który odbył się w 2016 podczas Jazz Jamboree. Wybór repertuaru nie powinien być zaskoczeniem – Wojciech Pulcyn wielokrotnie podkreślał, że Charlie Haden jest dla niego muzycznym wzorem.

Dobór kompozycji prezentuje to, co najważniejsze w muzyce Hadena – skupienie na melodii, która zawsze dla Charlie’ego była istotą dobrej kompozycji jazzowej. W ten sposób, oprócz zapisu fantastycznego koncertu, otrzymujemy podręcznik kompozycji według Charlie’ego Hadena.

Jest to doskonale wymyślony, wykonany z wielkim szacunkiem dla dorobku wielkiego mistrza, ale jednocześnie bardzo osobisty i twórczy, projekt Wojciecha Pulcyna” (JazzPress).

Lonely Woman” z albumu „Tribute to Charlie Haden, Audio 2017


2018: „Wars Szpilman Wasowski. I tak się trudno rozstać” – Lora Szafran, Bogdan Hołownia

Lora Szafran – vocals

Bogdan Hołownia – piano

Robert Murakowski – flugelhorn, trumpet

Paweł Pańta – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Album ten to muzyczna esencja koncertu, który odbył się 6 maja 2017 w Studiu im. W. Lutosławskiego.

Można tu usłyszeć utwory najwspanialszych poetów polskich: Juliana Tuwima, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Ludwika Starskiego, Jeremiego Przybory, z muzyką Henryka Warsa, Władysława Szpilmana i Jerzego Wasowskiego.

Znane piosenki w nowych aranżacjach zaśpiewała Lora Szafran, w towarzystwie znakomitych muzyków. Lora Szafran stworzyła podczas koncertu niepowtarzalny, charakterystyczny dla siebie klimat, który został uchwycony na płycie.

Melodie takich utworów, jak „Już nie zapomnisz mnie„, „Miłość ci wszystko wybaczy” czy „Pierwszy znak„, w nowych aranżacjach tworzą międzypokoleniowe, muzyczne porozumienie” (empik.com).
Deszcz” z albumu „Wars Szpilman Wasowski. I tak się trudno rozstać„, Audio 2018


2019: „Black Sheep” – Jerzy Małek

Jerzy Małek – trumpet, flugelhorn

Radek Nowicki – tenor sax

Piotr Wyleżoł, Aga Derlak – piano

Max Mucha – bass

Sebastian Frankiewicz – drums.

Black Sheep” łączy dotychczasowe elementy własnych kompozycji Jerzego Małka, bogatą melodykę i wysublimowaną harmonię, z innowacyjnymi brzmieniami i rytmami, inspirowanymi współczesnymi trendami w muzyce, począwszy od sceny alternatywnej aż po pop.

Zespół prezentuje muzykę, która jest fuzją wielu stylów muzycznych, połączonych ze sobą jazzową improwizacją.

W skład zespołu, obok lidera, wchodzą utytułowani polscy muzycy jazzowi.

W warstwie harmonicznej słyszymy rozbudowane modernistyczne połączenia akordów, tworzących wspólną narrację, której cechą charakterystyczną jest impresjonistyczne rozbudowanie formy. Ta cecha pozwala łączyć elementy jazzu nowoczesnego z innymi gatunkami muzycznymi, lub też ich elementami.

Warstwa melodyczna to frazy, które można powtórzyć już po pierwszym przesłuchaniu, co powoduje, że muzyka, pomimo swego wysublimowania, staje się komunikatywna, nawet dla niewyrobionego odbiorcy.

I wreszcie warstwa rytmiczna, bardzo bogata, balansująca pomiędzy jazzem, hip popem oraz rockiem alternatywnym, spaja cały projekt, tworząc, wraz z resztą elementów, swoistą kwintesencję tego stylu muzycznego” (JazzPress).

She’ll Be Back” z albumu „Black Sheep„, Live 2018


2019: ,,Jesteś„. Joanna Bejm śpiewa wiersze Haliny PoświatowskiejJoanna Bejm

Joanna Bejm – vocal

Rafał Stępień – piano, keyboards

Andrzej Gondek, Sebastian Iwanowicz – electric guitar

Robert Murakowski – trumpet

Marcin Skała – violin

Wojciech Pulcyn – bass

Bogusz Wekka – percussion

Sebastian Frankiewicz – drums.

Płyta „JesteśJoanny Bejm to spacer po meandrach duszy Haliny Poświatowskiej. Wiersze poetki łączą się i przenikają z dźwiękami ciepłych, kojących utworów muzycznych, tworząc subtelną, wielowarstwową, spójną kompozycję.

Na albumie Joanna tworzy przestrzeń dla słowa, dla interpretacji – subtelnej, wiotkiej, kobiecej.

Kompozycje Joanny Bejm i Marcina Skaby urzekają prostotą i subtelnością.

Zbudowanie całego albumu na silnym jazzowym trio sprawia, że słuchacz otrzymuje ciepłe, akustyczne brzmienie już w samej podstawie wszystkich utworów.

Dodatkowego kolorytu nadaje płycie wielu znakomitych muzyków. Wśród instrumentalistów pojawili się, między innymi: Robert Murakowski, którego trąbka nasyca kompozycje jazzująco-filmowym tchnieniem, czy Sebastian Iwanowicz i Andrzej Gondek, którzy miękkim brzmieniem swoich gitar nawiązują do Django Reinhatdta czy Patha Methenego, tworząc piękne obrazy do subtelnych, niemalże efemerycznych tekstów Haliny Poświatowskiej. Brzmienie urozmaicają też sola skrzypcowe Marcina Skaby oraz perkusjonalia Bogusza Wekki” (empik.com).

Czym ty jesteś?” z albumu „Jesteś„, Official Video 2019


Mówię: kocham” z albumu „Jesteś„, Audio 2019


Posłuchajmy także:

Artur Dutkiewicz Trio – „Voodoo Child” (J. Hendrix), Live 2011

Artur Dutkiewicz – piano

Darek Oleszkiewicz – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Artur Dutkiewicz TrioCiuciubabka” (Cz. Niemen), Live 2011

Artur Dutkiewicz – piano

Darek Oleszkiewicz – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Nowicki / Święs / Frankiewicz Trio – „Mr. Ape” z albumu „Pathfinder„, Live 2013

Radek Nowicki – tenor sax

Andrzej Święs – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Mariusz Bogdanowicz Quartet – „Syntonia„, Live 2013

Adam Wendt – tenor sax, soprano sax

Miłosz Wośko – piano, keyboards

Mariusz Bogdanowicz – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Artur Dutkiewicz Trio – „Bema Pamięci Rapsod” (Cz. Niemen), Live 2013

Artur Dutkiewicz – piano

Darek Oleszkiewicz – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Janusz Muniak Quartet – „In a Sentimental Mood„, Audio 2015

Janusz Muniak – tenor sax

Paweł Kaczmarczyk – piano

Maciej Adamczak – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Kuba Stankiewicz Trio – „Nic o tobie nie wiem” (H. Wars), Live 2017

Kuba Stankiewicz – piano

Andrzej Święs – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Kuba Stankiewicz Trio – „Miłość ci wszystko wybaczy” (H. Wars), Live 2017

Kuba Stankiewicz – piano

Andrzej Święs – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


Jerzy Małek Quintet – „In the Basement„, Live 2018

Jerzy Małek – trumpet

Radek Nowicki – tenor sax

Artur Tuznik – piano

Krzysztof Pacan – bass

Sebastian Frankiewicz – drums


JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!