gru 28 2019
Sebastian Frankiewicz
Oprac. Ewa Kałużna, Fot. mariuszbogdanowicz.pl
28 XII 2019. okrągłą 40-tkę świętuje jeden z najlepszych polskich perkusistów jazzowych, kompozytor, pedagog,
SEBASTIAN FRANKIEWICZ
(ur. 28 grudnia 1979).
Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie Adama Buczka.
W latach 2000-2002 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Od 2016 jest wykładowcą w klasie perkusji jazzowej na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Jest laureatem konkursów na festiwalach: Jazz Juniors, Jazz Nad Odrą, Bielska Zadymka Jazzowa, Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach, otrzymał Złotego Krokusa w Jeleniej Górze.
Język muzyczny Sebastiana Frankiewicza to hybryda, wynikająca z fascynacji dawną i współczesną muzyką improwizowaną, muzyką popową, a także polską muzyką folkową.
Był członkiem zespołów Janusza Muniaka, Zbigniewa Namysłowskiego, Artura Dutkiewicza, Mariusza Lubomskiego, Miki Urbaniak czy Zbigniewa Wegehaupta.
Dzielił scenę z takimi gwiazdami polskiej muzyki, jak:
Lora Szafran, Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Aga Zaryan, Monika Borzym, Urszula Dudziak, Wojciech Karolak, Janusz Skowron, Mariusz Bogdanowicz, Michał Urbaniak, Janusz Muniak, Włodzimierz Nahorny, Wojciech Młynarski, Kuba Stankiewicz, Grzegorz Karnas, Kayah, Katarzyna Cerekwicka, grupa Bisquit, a także z wykonawcami zagranicznymi, jak: Kevin Mahogany, Patricia Barber czy Mark Thomas.
Występował na festiwalach jazzowych w Europie i na świecie, w takich centrach kultury, jak: Londyn, Wiedeń, Paryż, Crest, Wiedeń, Budapeszt, Kopenhaga, Sztokholm, Zagrzeb, Bukareszt, Moskwa, Kijów, Mińsk, St. Petersburg, Irkuck, Kiszyniów, Baku, Wilno, Algier, Tanger, Mexico City, Buenos Aires, Winnipeg, Hawana, Tel Aviv, Kair, Pekin.
W 2011 Sebastian Frankiewicz założył własne trio, w którego skład weszli saksofonista Radek Nowicki i kontrabasista Andrzej Święs.
W 2013 trio zostało nominowane do Fryderyka w kategorii Album Roku, za debiutancką płytę „Nowicki / Święs / Frankiewicz – Pathfinder„, która ukazała się w lipcu 2012.
Balansując między free jazzem a graniem tonalnym, odnajdują swój głos, który brzmi świeżo i inspirująco. Jak sami mówią, „fascynują się zarówno Radiohead, Bjork, jak i Dapp Theory, Steve’em Colemanem, Julią Hulsmann czy Nikiem Bartschem, ale też innymi, bardziej znanymi muzykami jazzowymi, jak Brad Mehldau„.
Trio Nowicki / Święs / Frankiewicz wykorzystuje swoje mistrzostwo techniczne do inteligentnej gry z tradycją, która – skonfrontowana z czasem wręcz rebeliancką postawą – daje zdumiewający efekt.
„Płyta „Pathfinder” nagrana została przez trzech absolutnie równorzędnych współtwórców.
Radek Nowicki, saksofonista sopranowy i tenorowy, jest muzykiem obecnym na jazzowej scenie od wielu lat.
Wypracował sobie opinię instrumentalisty rzetelnego, co poświadczyła jego koncertowa płyta, dołączona do „Jazz Forum„. Nowicki jest chętnie zapraszany do współpracy, grał m.in. z Tomaszem Stańko, Audiofeeling Band czy Zbigniewem Namysłowskim. Obok Nowickiego, na kontrabasie zagrał Andrzej Święs, a na perkusji – Sebastian Frankiewicz. Mają oni także za sobą wiele przedsięwzięć w roli sidemanów.
Jednym z najmocniejszych atutów muzyki tria Nowicki / Święs / Frankiewicz jest zdrowy balans pomiędzy fascynacją i respektem wobec mistrzów a umiejętnością dystansowania się od nich. Stąd też, słuchając kolejnych utworów na albumie, słyszymy przede wszystkim ludzi, którym chciało się porządnie odrobić lekcje, bez cytowania prac mistrzów.
Powstała muzyka żarliwa, ale nie wykrzyczana. Narracyjna, ale nie przegadana. Mająca z jednej strony przestrzeń, a z drugiej – odpowiednią gęstość. Można więc po swojemu zorganizować muzyczną przestrzeń, nie sięgając po zadęcie, rozsadzanie struktur i siłowe dekonstrukcje. Można oprzeć się o soczyste, pełne brzmienie saksofonów, oraz śmiałą, sprężystą grę sekcji rytmicznej, nie zaśmiecając przestrzeni niepotrzebnymi dźwiękami” (Maciej Karłowski).
Trio Nowicki / Święs / Frankiewicz wystąpiło podczas Copenhagen Jazz Festival 2012, zbierając entuzjastyczne opinie.
Marek Dusza po tym występie tak skomentował płytę „Pathfinder„: „Z dużym oczekiwaniem sięgnąłem po album „Pathfinder„. I od razu stwierdziłem, że właśnie takich nagrań wciąż brakuje wśród polskich płyt – ambitnych, intrygujących i przyjaznych dla uszu.
Album zawiera oryginalne kompozycje muzyków. Wyjątkiem jest „Pyramid Song” grupy Radiohead.
Dlaczego tak często jazzmani sięgają właśnie po ich utwory?
Bo są melodyjne, mają złożoną strukturę i wyzwalają inwencję improwizatorów.
Za sprawą tria, „Pyramid Song” stał się nokturnem w coltrane’owskim stylu.
Frazy saksofonu przeszywają powietrze i wdzierają się głęboko w serce, wzbudzając żałość i smutek.
Są i radosne tematy, jak „Gardens of the Vistula” Sebastiana Frankiewicza, z szybkim rytmem perkusji i powoli rozwijającą się melodyjną linią saksofonu.
Ujmujący wstęp do swojej kompozycji „For Aunt Marry” zagrał na kontrabasie Andrzej Święs. Liryczną melodię rozwija na saksofonie sopranowym Radek Nowicki„.
Tracklist:
1. Wings (Radek Nowicki)
2. Pyramid Song (Radiohead)
3. Pathfinding (Radek Nowicki)
4. Diving Dog Dance (Radek Nowicki)
5. Gardens of the Vistula (Sebastian Frankiewicz)
6. For Aunt Marry (Andrzej Święs)
7. Mikado (Sebastian Frankiewicz)
8. Mr. Ape (Radek Nowicki)
9. Chinese Love Song (Andrzej Święs).
„Gardens of the Vistula” Audio
14 grudnia 2019 muzycy tria wystąpili w klubie 12on14, z projektem „Starlight Night: Pathfinder feat. Krzysztof Dys„, gdzie trio Nowicki / Święs / Frankiewicz zostało poszerzone o pianistę, Krzysztofa Dysa. Muzycy zaprezentowali materiał z nadchodzącej płyty „Overtones„, o której jeszcze niewiele wiadomo, poza tym, że jest nagrywana.
Albumy z udziałem Sebastiana Frankiewicza to m.in.:
2000: „By Five” – Jerzy Małek
Jerzy Małek – trumpet
Tomasz Grzegorski – tenor sax
Michał Tokaj – piano
Romuald Twarożek – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Special Guest: Marek Romanowski – trombone.
2000: „Just Friends” – Janusz Muniak
Janusz Muniak – soprano sax, tenor sax
Tomasz Grzegorski – tenor sax
Marcin Ślusarczyk – alto sax
Michał Tokaj – piano
Maciej Adamczak, Sławek Kurkiewicz – bass
Michał Miśkiewicz, Sebastian Frankiewicz – drums.
2002: „Gift” – Jerzy Małek
Jerzy Małek – trumpet
Marcin Ślusarczyk – alto sax
Radek Nowicki – tenor sax
Maciej Adamczak – bass
Jan Smoczyński – piano
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Many Miles Away” z albumu „Gift„, Audio 2002
2002: „Blue Mind Quartet” – Blue Mind Quartet
Konrad Zemler – guitar
Dominik Bukowski – vibraphone
Adam Żuchowski – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
2004: „Piątek wieczorem” – Wojciech Karolak, Sławek Wierzcholski
Sławek Wierzcholski – harmonica, vocal
Wojciech Karolak – Hammond organ
Janusz Konefał – guitar
Piotr Wojtasik – trumpet
Jerzy Główczewski – alto sax, soprano sax
Maciej Strzelczyk – violin
Grzegorz Nadolny – bass
Józef Eliasz, Sebastian Frankiewicz – drums.
2007: „Droga do ciebie” – Lora Szafran, Bogdan Hołownia
Lora Szafran – vocals
Bogdan Hołownia – piano
Janusz Muniak – tenor sax
Adam Kowalewski – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
„Zmierzch” z albumu „Droga do ciebie„, Audio 2007
2008: „Pogadaj ze mną. Młynarski / Nahorny„
Agnieszka Wilczyńska, Janusz Szrom – vocals
Włodzimierz Nahorny – piano
Andrzej Łukasik – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Pogadaj ze mną. Młynarski / Nahorny” Album Trailer 2008
2008: „Ambiwalencja” – Mariusz Lubomski
Mariusz Lubomski – vocals, guitar
Tomasz Grzegorski – bass clarinet
Tomasz Krawczyk – guitar
Jerzy Skalski – trumpet
Jan Smoczyński – piano, Hammond organ
Jan Roszkowski – viola
Wojciech Pulcyn – bass
Sebastian Frankiewicz – percussion.
„Złe towarzystwo” z albumu „Ambiwalencja„, Audio 2008
2009: „Niemen Improwizacje” – Artur Dutkiewicz Trio
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz , Daniel Biel – bass
Sebastian Frankiewicz – drums..
„Pod Papugami” z albumu „Niemen Improwizacje„, Live 2009
2010: „Hendrix Piano” – Artur Dutkiewicz Trio
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Little Wing” z albumu „Hendrix Piano„, Audio 2010
2010: „Heaven Earth Earth Heaven” – Joanna Gajda Quartet
Joanna Gajda – piano
Natalia Przybysz – vocals
Borys Janczarski – tenor sax
Andrzej Święs, Marian Pawlik – bass
Sebastian Frankiewicz, Kazimierz Jonkisz – drums.
„Don’t Be Afraid Little Flock” z albumu „Heaven Earth Earth Heaven”, Audio 2010
2011: „Karnas” – Grzegorz Karnas
Grzegorz Krnas – vocals
Marek Podkowa – tenor sax
Adam Oleś – cello
Piotr Wyleżoł, Michał Tokaj – piano
Michał Jaros, Edi Sanchez – bass
Jean Paul Garces – percussion
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Słodka” z albumu „Karnas„, Audio 2011
2011: „Sekrety życia według Leonarda Cohena” – Lora Szafran
Lora Szafran – vocals
Anna Gadt – voice
Jakub Orłowski, Michał Szturomski, Paweł Stankiewicz, Piotr Aleksandrowicz – guitar
Jakub Waszczeniuk, Przemysław Kostrzewa – trumpet
Sebastian Stanny – sax
Jarosław Zawadzki – bass clarinet
Dariusz Plichta – trombone
Maciej Szczyciński – bass, bass guitar
Mikołaj Wielecki, Miłosz Pękala – percussion
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Zuzanna” z albumu „Sekrety życia według Leonarda Cohena„, Audio 2012
2012: „Tryin’ Times” – Szymon Makohin
Szymon Makohin – vocals
Michał Tokaj – piano
Radek Nowicki – tenor sax
Michał Jaros – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Tryin’ Times” Audio 2012
2012: „Spaces” – Kuba Stankiewicz
Kuba Stankiewicz – piano
Maciej Sikała – tenor sax
Wojciech Pulcyn – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Apokryf. Part 1” z albumu „Spaces„, Audio 2012
2012: „Pathfinder” – Nowicki / Świes / Frankiewicz Trio
Radek Nowicki – tenor sax, soprano sax
Andrzej Święs – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Pyramid Song” z albumu „Pathfinder„, Audio 2012
2013: „Syntonia” – Mariusz Bogdanowicz Quartet
Kuba Badach – vocals
Marcin Olak – classical guitar, acoustic guitar
Andrzej Jagodziński – piano, accordion
Miłosz Wośko – piano
Adam Wendt – tenor sax, soprano sax
Piotr Schmidt – trumpet
Mariusz Bogdanowicz – bass, keyboards
Sebastian Frankiewicz – drums, percussion.
„Syntonia – to po grecku współbrzmienie. W psychologii oznacza sposób odnoszenia się do ludzi, charakteryzujący się chęcią do nawiązywania kontaktu emocjonalnego i poczuciem bliskości z nimi.
Płyta zawiera kompozycje lidera. Jest ona bardzo osobista a zarazem komunikatywna, o wyeksponowanej melodyce, dużej przestrzeni i mocnym ładunku emocjonalnym.
Pomimo, iż obraca się w kręgu idiomu jazzowego, silnie osadzona jest w kulturze europejskiej” (mariuszbogdanowicz.pl).
„Syntonia” Album Trailer 2013
2016: „Przy tobie” – Mariusz Bogdanowicz
Anna Michałowska, Katarzyna Maziarczyk, Kinga Ziółko, Monika Szymczyk, Natalia Nejman, Paulina Mazepa – vocals
Katarzyna Maziarczyk, Kinga Ziółko, Paulina Mazepa – backing vocals
Michał Iwanek, Paweł Tomaszewski, Włodzimierz Nahorny – piano
Michał Iwanek – electric piano
Adam Wendt – soprano sax, tenor sax
Piotr Schmidt – trumpet
Marcin Olak, Rafał Kazimirski – guitar
Mariusz Bogdanowicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums, cajón, percussion.
„Album zawiera jedenaście piosenek, napisanych przez Mariusza Bogdanowicza, do tekstów Jana Wołka, Wojciecha Młynarskiego i Justyny Holm. Każdy z utworów nagrany został w innym składzie, a obok lidera zagrali: Włodzimierz Nahorny, Adam Wendt, Paweł Tomaszewski, Piotr Schmidt, Marcin Olak, Sebastian Frankiewicz, Michał Iwanek i Rafał Kazimirski.
Piosenki zaśpiewały wokalistki, związane z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie” (mariuszbogdanowicz.pl).
Koncert premierowy płyty „Przy tobie„, Live 2016
„Przy tobie” Album Trailer 2016
2017: „Tribute to Charlie Haden” – Wojciech Pulcyn
Kuba Stankiewicz – piano
Mateusz Śliwa – tenor sax
Tomasz Dąbrowski – trumpet
Wojciech Pulcyn – bass
Piotr Pulcyn – cello
Sebastian Frankiewicz – drums
Grażyna Auguścik – vocals.
Album jest rejestracją koncertu, który odbył się w 2016 podczas Jazz Jamboree. Wybór repertuaru nie powinien być zaskoczeniem – Wojciech Pulcyn wielokrotnie podkreślał, że Charlie Haden jest dla niego muzycznym wzorem.
Dobór kompozycji prezentuje to, co najważniejsze w muzyce Hadena – skupienie na melodii, która zawsze dla Charlie’ego była istotą dobrej kompozycji jazzowej. W ten sposób, oprócz zapisu fantastycznego koncertu, otrzymujemy podręcznik kompozycji według Charlie’ego Hadena.
Jest to doskonale wymyślony, wykonany z wielkim szacunkiem dla dorobku wielkiego mistrza, ale jednocześnie bardzo osobisty i twórczy, projekt Wojciecha Pulcyna” (JazzPress).
„Lonely Woman” z albumu „Tribute to Charlie Haden„, Audio 2017
2018: „Wars Szpilman Wasowski. I tak się trudno rozstać” – Lora Szafran, Bogdan Hołownia
Lora Szafran – vocals
Bogdan Hołownia – piano
Robert Murakowski – flugelhorn, trumpet
Paweł Pańta – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
Album ten to muzyczna esencja koncertu, który odbył się 6 maja 2017 w Studiu im. W. Lutosławskiego.
Można tu usłyszeć utwory najwspanialszych poetów polskich: Juliana Tuwima, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Ludwika Starskiego, Jeremiego Przybory, z muzyką Henryka Warsa, Władysława Szpilmana i Jerzego Wasowskiego.
Znane piosenki w nowych aranżacjach zaśpiewała Lora Szafran, w towarzystwie znakomitych muzyków. Lora Szafran stworzyła podczas koncertu niepowtarzalny, charakterystyczny dla siebie klimat, który został uchwycony na płycie.
Melodie takich utworów, jak „Już nie zapomnisz mnie„, „Miłość ci wszystko wybaczy” czy „Pierwszy znak„, w nowych aranżacjach tworzą międzypokoleniowe, muzyczne porozumienie” (empik.com).
„Deszcz” z albumu „Wars Szpilman Wasowski. I tak się trudno rozstać„, Audio 2018
2019: „Black Sheep” – Jerzy Małek
Jerzy Małek – trumpet, flugelhorn
Radek Nowicki – tenor sax
Piotr Wyleżoł, Aga Derlak – piano
Max Mucha – bass
Sebastian Frankiewicz – drums.
„Black Sheep” łączy dotychczasowe elementy własnych kompozycji Jerzego Małka, bogatą melodykę i wysublimowaną harmonię, z innowacyjnymi brzmieniami i rytmami, inspirowanymi współczesnymi trendami w muzyce, począwszy od sceny alternatywnej aż po pop.
Zespół prezentuje muzykę, która jest fuzją wielu stylów muzycznych, połączonych ze sobą jazzową improwizacją.
W skład zespołu, obok lidera, wchodzą utytułowani polscy muzycy jazzowi.
W warstwie harmonicznej słyszymy rozbudowane modernistyczne połączenia akordów, tworzących wspólną narrację, której cechą charakterystyczną jest impresjonistyczne rozbudowanie formy. Ta cecha pozwala łączyć elementy jazzu nowoczesnego z innymi gatunkami muzycznymi, lub też ich elementami.
Warstwa melodyczna to frazy, które można powtórzyć już po pierwszym przesłuchaniu, co powoduje, że muzyka, pomimo swego wysublimowania, staje się komunikatywna, nawet dla niewyrobionego odbiorcy.
I wreszcie warstwa rytmiczna, bardzo bogata, balansująca pomiędzy jazzem, hip popem oraz rockiem alternatywnym, spaja cały projekt, tworząc, wraz z resztą elementów, swoistą kwintesencję tego stylu muzycznego” (JazzPress).
„She’ll Be Back” z albumu „Black Sheep„, Live 2018
2019: ,,Jesteś„. Joanna Bejm śpiewa wiersze Haliny Poświatowskiej – Joanna Bejm
Joanna Bejm – vocal
Rafał Stępień – piano, keyboards
Andrzej Gondek, Sebastian Iwanowicz – electric guitar
Robert Murakowski – trumpet
Marcin Skała – violin
Wojciech Pulcyn – bass
Bogusz Wekka – percussion
Sebastian Frankiewicz – drums.
Płyta „Jesteś” Joanny Bejm to spacer po meandrach duszy Haliny Poświatowskiej. Wiersze poetki łączą się i przenikają z dźwiękami ciepłych, kojących utworów muzycznych, tworząc subtelną, wielowarstwową, spójną kompozycję.
Na albumie Joanna tworzy przestrzeń dla słowa, dla interpretacji – subtelnej, wiotkiej, kobiecej.
Kompozycje Joanny Bejm i Marcina Skaby urzekają prostotą i subtelnością.
Zbudowanie całego albumu na silnym jazzowym trio sprawia, że słuchacz otrzymuje ciepłe, akustyczne brzmienie już w samej podstawie wszystkich utworów.
Dodatkowego kolorytu nadaje płycie wielu znakomitych muzyków. Wśród instrumentalistów pojawili się, między innymi: Robert Murakowski, którego trąbka nasyca kompozycje jazzująco-filmowym tchnieniem, czy Sebastian Iwanowicz i Andrzej Gondek, którzy miękkim brzmieniem swoich gitar nawiązują do Django Reinhatdta czy Patha Methenego, tworząc piękne obrazy do subtelnych, niemalże efemerycznych tekstów Haliny Poświatowskiej. Brzmienie urozmaicają też sola skrzypcowe Marcina Skaby oraz perkusjonalia Bogusza Wekki” (empik.com).
„Czym ty jesteś?” z albumu „Jesteś„, Official Video 2019
„Mówię: kocham” z albumu „Jesteś„, Audio 2019
Posłuchajmy także:
Artur Dutkiewicz Trio – „Voodoo Child” (J. Hendrix), Live 2011
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Artur Dutkiewicz Trio „Ciuciubabka” (Cz. Niemen), Live 2011
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Nowicki / Święs / Frankiewicz Trio – „Mr. Ape” z albumu „Pathfinder„, Live 2013
Radek Nowicki – tenor sax
Andrzej Święs – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Mariusz Bogdanowicz Quartet – „Syntonia„, Live 2013
Adam Wendt – tenor sax, soprano sax
Miłosz Wośko – piano, keyboards
Mariusz Bogdanowicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Artur Dutkiewicz Trio – „Bema Pamięci Rapsod” (Cz. Niemen), Live 2013
Artur Dutkiewicz – piano
Darek Oleszkiewicz – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Janusz Muniak Quartet – „In a Sentimental Mood„, Audio 2015
Janusz Muniak – tenor sax
Paweł Kaczmarczyk – piano
Maciej Adamczak – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Kuba Stankiewicz Trio – „Nic o tobie nie wiem” (H. Wars), Live 2017
Kuba Stankiewicz – piano
Andrzej Święs – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Kuba Stankiewicz Trio – „Miłość ci wszystko wybaczy” (H. Wars), Live 2017
Kuba Stankiewicz – piano
Andrzej Święs – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
Jerzy Małek Quintet – „In the Basement„, Live 2018
Jerzy Małek – trumpet
Radek Nowicki – tenor sax
Artur Tuznik – piano
Krzysztof Pacan – bass
Sebastian Frankiewicz – drums
JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!