sie 26 2019
Sylwester Ostrowski
Oprac. Ewa Kałużna, fot. Anna Giniewska
26 sierpnia 2019. swoje urodziny świętuje saksofonista jazzowy, kompozytor, producent muzyczny, lider projektów The Jazz Brigade oraz Culture Revolution,
SYLWESTER OSTROWSKI.
Stanowi rzadki przypadek w polskim świecie artystycznym, z powodzeniem łącząc rolę saksofonisty jazzowego z rolą animatora kultury. Człowiek-instytucja, o niespożytej energii, ogromnej sile przebicia i pozytywnej aurze.
Gościnność, jaką Sylwester zapewnia artystom, partnerom i przybyszom, podczas ich wizyt w Szczecinie, jest legendarna.
Jego droga do jazzu nie była łatwa, ponieważ w PRL ludzie pozbawieni byli wolności artystycznej i możliwości ekspresji. Oznaczało to, że Sylwester musiał zacząć pracę wcześnie, w wieku 15 lat, by pomóc utrzymać rodzinę. Niemniej jednak jego marzeniem, odziedziczonym po ojcu i wujach, zawsze była muzyka.
Po ukończeniu liceum zawodowego w Zespole Szkół Portowych, Sylwester rozpoczął edukację artystyczną. Podjął naukę w Zespole Szkół Muzycznych II st. w Szczecinie.
Na studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, prestiżowej uczelni muzycznej, musiał poczekać. W 1999 i 2000 nie dostał się na Wydział Jazzu. Podjął jednak studia zaoczne, gdzie razem z nim studiowali m.in. Tomasz Szukalski, Kuba Stankiewicz, Bogdan Hołownia i Fazi Mielczarek.
Od tego momentu rozpoczął także działalność organizacyjną. Zawiesił karierę muzyczną, promując sztukę dla społeczności Szczecina.
Jeszcze na studiach, w 2001, założył Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa. W 2002 zainaugurował Zmagania Jazzowe. Stał się wiodącą siłą w tworzeniu Szczecińskiej Akademii Sztuki w Szczecinie w 2010, za co otrzymał odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Jako producent muzyczny został doradcą kulturalnym burmistrza i Urzędu Miasta w Szczecinie. Doprowadził do utworzenia klasy o profilu jazzowym w średniej szkole muzycznej.
Stworzył festiwal Szczecin Jazz, którego jest szefem artystycznym. Szczecin Jazz Festival to międzynarodowy festiwal muzyczny, połączony z szeregiem wydarzeń towarzyszących, promujących muzykę jazzową.
Zajęło mu to wszystko dziesięć lat, i skutecznie odciągnęło od grania.
W 2002 Sylwester został laureatem Grand Prix w Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach. To dało mu pewność, że jest profesjonalnym muzykiem.
Przerwa w działalnosci organizacyjnej nastąpiła, gdy podjął się produkcji muzyki dla Piotra Wojtasika. Piotr Wojtasik zaproponował mu sesję nagraniową z amerykańskimi muzykami – Newmanem T. Bakerem, Wayne’em Dockery i Reggie Moore’em.
W wywaidzie dla „Jazz Forum” Sylwester opowiada: „Piotr Wojtasik podarował mi ustnik do saksofonu – Henri Selmer Paris typ Soloist. Na takim grał kiedyś Joe Henderson, obecnie używa go Kenny Garrett. Jest bardzo cenny, a dla mnie ma wartość szczególną – dostałem go w momencie, kiedy po wielu latach mojej pracy organizatora, działacza, animatora środowiska, zaproponowano mi kilka bardzo intratnych stanowisk. Wiem, że byłaby to dla mnie szansa na godziwe życie i prowadzenie projektów na dużą skalę, być może związanych z muzyką, ale nie bezpośrednio. Jednocześnie wiem też, że oddaliłbym się od czynnego grania, być może na zawsze. To był jeden z takich momentów, które zdarzają się w życiu, kiedy jesteś na rozstaju dróg i wybierasz całą swoją przyszłość. Piotr o tym wiedział. i dlatego dał mi ten ustnik. Przyjąłem go i wybrałem muzykę. Powróciłem do grania”
http://jazzforum.com.pl/main/cd/in-our-own-way
Przez lata organizowania Zmagań Jazzowych udało się Sylwestrowi zgromadzić środowisko muzyków amerykańskich, europejskich i polskich, które tworzyło platformę wymiany doświadczeń. Należeli do niego tacy artyści, jak Bill Harper, John Betsch, Wayne Dockery, Steve McCraven, którzy współpracowali z Piotrem Wojtasikiem, ale także uczyli młodszych muzyków. To był prawdziwy uniwersytet muzyczny, także dla Sylwestra.
Do chwili obecnej Sylwester Ostrowski wystapił na kilku płytach, jako współlider, i wydał kilka albumów autorskich.
W 2007 odebrał Fryderyka za produkcję płyty Piotra Wojtasika „Circle”
„When the Groove Is Low” (2011) to album, nagrany z amerykańskimi jazzmanami, Waynem Dockery i Newmanem T. Bakerem.
„Just Music” (2014) został wydany w Japonii, Hongkongu i Singapurze, a nagrany wspólnie z japońską gwiazdą, Makoto Kuriyą.
„Kansas City Here I Come” (2016), jest nagrany wspolnie z legendarną amerykańską wokalistką, Deborah Brown
Deborah Brown – „Kansas City Here I Come”, Live 2016 – zapowiedź albumu
Deborah Brown – vocal
Sylwester Ostrowski – tenor sax
Rob Bargad – piano
Essiet Okon Essiet – bass
Joris Teepe – bass
Newman Taylor Baker – drums
NFM Leopoldinum – strings
Special Guest: Kevin Mahogany – vocal
https://www.youtube.com/watch?v=hIWEuh2Ssac
Na albumie „In Our Own Way” (2018) Sylwester podjął wymianę kulturalną, łącząc jazz amerykański i polski z muzyką Chopina oraz polską i japońską muzyką tradycyjną. Złożył tym albumem hołd Dave’owi Brubeckowi, który sześćdziesiąt lat temu, w 1958, przyjechał na występy do Polski – kraju za żelazną kurtyną. Na płycie Sylwester wystąpił wraz ze swoim zespołem The Jazz Brigade, z udziałem Freddiego Hendriksa, Doroty Miśkiewicz i gościa specjalnego, Dariusa Brubecka, najstarszego syna Dave’a Brubecka. Piosenka „In Your Own Sweet Way” jest wykonywana przez Dariusa, który towarzyszył ojcu jako 10-letni chłopak, podczas trasy w Polsce w 1958.
Płyta ta wiąże się także ze 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę.
Muzycy na albumie:
Freddie Hendrix – trumpet, flugelhron
Sylwester Ostrowski – tenor saxophone
Miki Hayama – piano, hammond organ, piano Rhodes, vocal
Essiet Okon Essiet – upright bass
Eric Allen – drums, recitation
Special guests:
Darius Brubeck – piano
Deborah Brown – vocal
Dorota Miśkiewicz – vocal
Dorrey Lin Lyles – vocal.
The Jazz Brigade to projekt multikulturowy – są tu Amerykanie, Europejczyk, Japonka i Essiet – Amerykanin pochodzenia nigeryjskiego, który reprezentuje, oprócz jazzu, również tradycję afrykańską. Goście specjalni to wokalistki Dorota Miśkiewicz i Deborah Brown, a także Dorey Lin Lyles, wykonująca gospel, oraz pianista Darius Brubeck, syn legendy jazzu, Dave’a Brubecka (zm. 2012), Amerykanin, który większą część życia spędził w Afryce.
Darius Brubeck opowiada: „Mój pierwszy występ miał miejsce w Polsce, w Szczecinie, w wieku 10 lat, i był bardzo poruszający. Kwartet Dave’a Brubecka grał na scenie, a polski promotor pomyślał, że dobrze będzie, gdy publiczność zobaczy, że Dave z radością przywozi swoich synów do Polski, by doświadczyli innej kultury. Mojemu bratu i mnie powiedziano, żebyśmy wyszli na scenę. Więc dołączyliśmy do słynnego kwartetu mojego ojca, i wszyscy razem graliśmy „Take the A Train”, utwór, który był motywem przewodnim słynnego programu radiowego Willisa Conovera w Voice of America.
Z okazji tej specjalnej trasy sprzed 60-ciu lat, a także dla uczczenia 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę, ponownie zagram w „Take the A Train”, z własnym kwartetem i grupą jazzową Sylwestra Ostrowskiego. W USA pociąg (train) był zawsze symbolem wolności, sposobem na dotarcie do lepszego miejsca. Myślę, że ten utwór jest wciąż atrakcyjny, w ramach naszego wspólnego eksperymentu”
http://jazzforum.com.pl/main/cd/in-our-own-way
Sylwester Ostrowski & The Jazz Brigade ft Dorota Miśkiewicz – „Nie jest źle” z albumu „In Our Own Way” (2018)
Sylwester Ostrowski & The Jazz Brigade ft. Miki Hayama & Dorrey Lin Lyles – „In Our Own Way” album 2018
Album, „When You Are Here” (2018) – to płyta, nagrana ze znakomitym amerykańskim trębaczem, Keyonem Harroldem
Jest to projekt okołojazzowy, z elementami hip-hopu, funky, rocka, soulu i jazzu. To muzyka, która przemawia do młodego pokolenia. Podczas polskiej trasy, promującej album, na koncerty przychodziła zupełnie inna publiczność, niż ta, którą zazwyczaj widuje się na jazzowych koncertach. To młodzi ludzie, którzy podążają właśnie za tego rodzaju muzyką.
Projekt nazywa się Culture Revolution, a chodzi w nim o dialog międzykulturowy. Elementem dialogu jest również prezentowanie tej muzyki w Ameryce. Z Keyonem Harroldem Sylwester miał okazję zagrać w legendatnym nowojorskim klubie Blue Note.
Historia duetu Harrold-Ostrowski jest opowieścią, jakich w kuluarach branży muzycznej jest wiele. Poznali się w 2004, w Szczecinie, podczas konkursu Zmagania Jazzowe. Od tamtego czasu Keyon współpracował m.in. z Beyonce, Gregorym Porterem, Maxwellem czy Jay-Z. Mimo uznania ze strony największych artystów, ciągle pamiętał o swoim polskim przyjacielu, z którym wielokrotnie udało mu się współpracować, między innymi podczas koncertów w Szczecinie, Warszawie i Nowym Jorku.
Na początku 2018 weszli do studia, by nagrać swoją wspólną płytę. Tak narodził się Culture Revolution Project, czyli świeża inicjatywa na polskim rynku muzycznym.
Efektem ich współpracy jest album “When You Are Here”, który ukazał się 21 września 2018. Muzycy zaprosili do współpracy wielu ciekawych artystów, w tym Pharoahe’a Moncha i Paulinę Przybysz, których można usłyszeć w, promującym wydawnictwo singlu, „Lyric” –
Culture Revolution feat. Keyon Harrold / Sylwester Ostrowski / Pharoahe Monch / Paulina Przybysz – „Lyric” Official Audio 2018
Culture Revolution feat. Keyon Harrold / Sylwester Ostrowski – „Love in Tragedy”
Culture Revolution feat. Keyon Harrold / Sylwester Ostrowski / Abel – „Revoluton”
W 2017 na Szczecin Jazz festival wystąpił m.in. Wynton Marsalis, i był on bezsprzecznie największą gwiazdą. Warto jednak zwrócić uwagę także na innego artystę.
Keyon Harrold to młody trębacz, producent, kompozytor. Sam Marsalis obwołał go przyszłością trąbki, raper Common zaprosił na wspólny występ w Białym Domu przed parą prezydencką, Michelle i Barackiem Obamami, a aktor i reżyser, Don Cheadle, namówił go, by wziął udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu „Miles Davis i ja”. To właśnie koncert Keyona 1 marca 2017 oficjalnie rozpoczął drugą edycję festiwalu Szczecin Jazz. Na scenie towarzyszył mu Sylwester Ostrowski, saksofonista, ale także pomysłodawca i szef szczecińskiego festiwalu.
Obok Keyona Harrolda na festiwalu Szczecin Jazz 2017 wystąpili m.in. pianiści Matthew Shipp i Jan Lundgren, kontrabasista, współautor wielkiego przeboju „Just the Two of Us”, Bill Salter, a także Dorota Miśkiewicz, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Jagodziński i Grzegorz Turnau, który poprowadził warsztaty dla najmłodszych. Wydarzeniem specjalnym był, oczywiście, koncert Wyntona Marsalisa.
W lutym 2018 Sylwester wystąpił wraz z Jazz at Lincoln Center Orchestra, Wyntonem Marsalisem i Dariusem Brubeckiem, wykonując jako solista utwór „Take Five” z repertuaru Dave’a Brubecka.
Na przełomie maja i czerwca 2018 wystąpił z koncertami w USA, w najsłynniejszym klubie jazzowym na świecie – nowojorskim Blue Note.
W trakcie rozwijającej się ostatnio w sposób bardzo dynamiczny kariery muzycznej, Sylwester współpracował z takimi osobistościami świata muzyki, jak Keyon Harrold, Erykah Badu, Wynton Marsalis, Deborah Brown, Bobby Watson, Darius Brubeck, Miki Hayama, Newman T. Baker, Wayne Dockery, Essiet Okon Essiet, Yakov Okun, Anders Bergcrantz, Eric Allen, Freddie Hendrix, Piotr Wojtasik, Dorota Miśkiewicz, Culutre Revolution, Jazz at Lincoln Center Orchestra oraz Kansas City Jazz Orchestra.
Występował na licznych festiwalach jazzowych, m.in. podczas Szczecin Jazz Festival, Jazz on the Dnieper na Ukrainine, Safaricom International Jazz Festival w Nairobi, a także w renomowanych klubach jazzowych, jak legendarny Blue Note w Nowym Jorku czy Yamaha Ginza Hall w Tokio, oraz podczas prestiżowych koncertów i imprez okazjonalnych, jak Jazz Sister Cities Inaugural Concert w Kansas City.
Sylwester Ostrowski otrzymał tytuł Honorowego Ambasadora Miasta Szczecina.
„Ja nie marzę o tym, żeby Szczecin był stolicą jazzu. Natomiast bardzo bym chciał, żeby Szczecin był silnym ośrodkiem kultury. Jazz odgrywa tu bardzo ważną rolę. On dodaje uroku, tak jak swing w muzyce, granej do tańca” – mówi Sylwester http://www.szczecin.eu/…/sylwetki_…/sylwester_ostrowski.html
Posłuchajmy:
Sylwester Ostrowski Quintet ft. Piotr Wojtasik – „When the Groove Is Low”, Live 2013
Piotr Wojtasik – trumpet
Sylwester Ostrowski – tenor sax
Reggie Moore – piano
Essiet Okon Essiet – bass
Newman Taylor Baker – drums
Deborah Brown & Sylwester Ostrowski – „Jazz Union”, Live 2015
Deborah Brown – vocal
Piotr Wojtasik – trumpet
Sylwester Ostrowski – tenor saxophone
Kelvin Sholar – piano
Joris Teepe – bass
Eric Allen – drums
Keyon Harrold Group feat. Sylwester Ostrowski – Szczecin Jazz Festival, Live 2017
Keyon Harrold – trumpet
Masa Yuki Hirano – piano
Nir Felder – guitar
Kris Funn – bass
Charles Haynes – drums
feat. Sylwester Ostrowski – tenor sax
https://www.youtube.com/watch?v=6FoL6buxl5g
Sylwester Ostrowski & The Jazz Brigade – „Revolution”, Radio Szczecin dla Niepodległej, Live 2018
Freddie Hendrix – trumpet
Sylwester Ostrowski – tenor saxophone
Miki Hayama- piano
Essiet Okon Essiet – bass
Eric Allen – drums
Sylwester Ostrowski Band feat. Dorota Miśkiewicz – Koncert dla Niepodległej w Polskim Radiu Lublin, Live 2018 cz. 1
Sylwester Ostrowski – „Jazz w Szczecinie” w oparciu o „Hejnał Szczecina” komp. Janusz Stalmierski, Live 2019
Sylwester Ostrowski – tenor sax
Jakub Mizeracki – guitar
Michał Martynuk – piano
Dominique Sanders – bass
Eric Allen – drums